ورود ماموران حراست دانشگاه به کلاس‌ و خوابگاه برای کنترل حجاب

ایران‌وایر

طی یک‌سال گذشته و در طول جنبش «زن، زندگی، آزادی»، فشار بر دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به اشکال گوناگون افزایش یافته است. یکی از این فشارها، کنترل شدید بر خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه و رفتارهای توهین‌آمیز مسوولین خوابگاه با دانشجویان است.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در نجف‌آباد اصفهان که در خوابگاه دانشجویی این دانشگاه زندگی می‌کند، اطلاعاتی را درباره نحوه برخورد مسوولین خوابگاه و اضافه شدن به لیست ممنوعیت‌های آن در اختیار «ایران‌وایر» گذاشته است.

این دانشجو می‌گوید: «در میانه سال گذشته، شدت سخت‌گیری‌ها نه‌تنها در دانشگاه، که در محوطه و حتی اتاق‌های خوابگاه نیز افزایش پیدا کرد. با اینکه در چارت خوابگاهی و اطلاعیه نصب شده قوانین خوابگاه تغییری ایجاد نشده بود، اما به‌صورت شفاهی، ساعت بسته‌شدن در خوابگاه یک ساعت زودتر شد و دانشجویانی که به هر دلیلی اندکی بعد از ساعت ۹ شب به خوابگاه می‌آمدند، به‌شدت مواخذه می‌شدند و اسامی آن‌ها یادداشت می‌شد.»

او همچنین اضافه می‌کند: «در سال جدید تحصیلی با اینکه هنوز به‌اصطلاح خوابگاه لق‌وتق است و زندگی خوابگاهی کامل به جریان نیفتاده، اما مسوولین خوابگاه حتی به لباس‌های راحتی که دانشجویان داخل راهرو و اتاق‌هایشان نیز به تن دارند، گیر می‌دهند. اینکه تی‌شرت آستین کوتاه و یا شلوارک نپوشند،‌ یا در مواردی حتی با توهین و تحقیر می‌گویند “اینجا که دیگه کسی نیست به شما نگاه کنه، تماشاتون کنه، برای کی آرایش می‌کنید، برای همدیگه؟”»

این منبع دانشجویی از سخت‌گیری مسوولین این خوابگاه به تماس‌های تصویری دانشجویان نیز خبر داده و عنوان کرده اگر فردی که دانشجویان با آن تماس تصویری برقرار می‌کنند مرد باشد، فریادها آن‌ها بلند می‌شود، فرقی هم ندارد این مرد پدر دانشجویان باشد،‌ یا برادرشان.

یک دانشجو دانشگاه تهران مرکز نیز به «ایران‌وایر» گفته است: «در طی دو هفته گذشته و با شروع کلاس‌های درس، علاوه‌بر فشار مضاعف نیروهای حراست در ورودی دانشگاه به پوشش تمامی دانشجویان دختر و پسر، سه زن شاغل در بخش حراست این دانشگاه به‌صورت ناگهانی وارد کلاس‌های کارگاهی و حتی اتاق ظهور عکس می‌شوند، تا مطمئن شوند دخترها مقنعه به سر دارند.»

این دانشجو همچنین عنوان کرد: «تاکید و اصرار نیروهای حراست بر پوشیدن مقنعه به دانشجویان دختر بیش‌از پیش شده است و در تمام محوطه،‌ راهروها و ساختمان، مسوولین حراست درحال گشت‌زنی دائم هستند و مدام به دانشجویان تذکر حجاب می‌دهند و در مواردی که با اعتراض دانشجویان رو‌به‌رو می‌شوند، با درخواست کارت دانشجویی و توهین نام آن‌ها را یادداشت می‌کنند.»

دانشگاه آزاد تهران مرکز سوهانک، در اعتراضات سال گذشته به قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی»، یکی از دانشگاه‌های معترض بود و به گواه شاهدان عینی، تا روزهای زیادی ماشین‌های یگان‌ویژه در کنار محوطه این دانشگاه حضور داشتند.

دخالت نیروهای حراست و مسوولین خوابگاه‌های دانشجویی در زندگی خصوصی دانشجویان در خوابگاه‌های ایران، بعد از اعتراضات به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و گسترش اعتراضات به داخل محوطه خوابگاه‌ها افزایش یافته و نیروهای حراست در موارد بسیاری با پرونده‌سازی، تعدادی از دانشجویان را از خوابگاه بیرون و در سال تحصیلی جدید، از اقامت‌ آن‌ها در این مکان‌ها جلوگیری کرده‌اند.