جزئیات «خودکشی» یک دانش‌آموز؛ برخورد مسئولان مدرسه به خاطر لاک ناخن

VOAPNN

زهرا حطمی، نوجوان جان‌باخته در وحیدیه شهریار

در پی گزارش‌ها درباره «خودکشی» یک دختر دانش‌آموز به دلیل برخورد مسئولان مدرسه به خاطر «لاک ناخن»، یک منبع مطلع جزئیاتی از این واقعه را در اختیار صدای آمریکا گذاشت.

منبع نزدیک به خانواده زهرا حطمی، دانش‌آموز جان‌باخته، روز دوشنبه دهم مهر به صدای آمریکا گفت که گرفتن گوشی موبایل او و تماس مدیر مدرسه با پدرش موجب ترس دختر و فرار به پشت بام و سپس سقوط از بلندی و جان باختن او شده است.

بنا بر گزارش‌های شهروندی، دختر «دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه نرجس» در شهرک «وحیدیه» شهریار، در پی «اخراج سه روزه» از مدرسه «به خاطر لاک ناخن»، این نوجوان «خود را از یک ساختمان نیمه‌کاره پرت کرد» و جان خود را از دست داد.

آگهی ترحیم این نوجوان، او را «زهرا حطمی، فرزند نجات» معرفی می‌کند که مراسم خاکسپاری او روز دوشنبه ۱۰ مهر انجام شده است.

منبع نزدیک به خانواده زهرا حطمی، با بیان این که آنها اصالتا «اهل نهاوند» هستند، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که مسئولان مدرسه «به لاک ناخن او گیر داده بودند و پدرش را صدا کرده بودند» و این مسئله موجب ترس زهرا شده بود و با «فرار از مدرسه»، به «یک ساختمان مسکونی روبه‌روی مدرسه که در آن باز بوده رفته بود.»

به گفته این منبع، زهرا حطمی «وسط روز در یک جای بسیار شلوغ» با خروج از مدرسه «به پشت بام رفته و خودش را پایین انداخته» است.

فرد آگاه از ماجرا، با اشاره به «تغییر مدیران» مدارس و حضور «مدیران امنیتی» در آموزش و پرورش، به صدای آمریکا گفت که «مدیر مدرسه گوشی موبایل» را از دست زهرا حطمی «گرفته و به پدرش زنگ زده که بیاید و او فرار کرده، بلافاصله رفته روی پشت بام و خودش را پایین انداخته است.»

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش درباره «عفاف و حجاب» که فروردین ۱۴۰۲ صادر شد، این وزارتخانه اعلام کرد که «از ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.»

همچنین، نجات بهرامی، تحلیلگر مسائل ایران که پیش از این مدتی معاون روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بوده، این وزارتخانه دستورالعملی درباره حجاب اجباری صادر کرده که در آن دانش‌آموزان دختر به استفاده از پوشش چادر تشویق و توصیه شده‌اند.

در این ابلاغیه بر «جداسازی محیط» از جمله در «محل کار، سرویس ایاب و ذهاب، و غذاخوری در راستای کاهش اختلاط» تأکید شده و توصیه شده که از به‌کارگیری زنان «در پست و محل‌های سازمانی پرازدحام ویژه آقایان» خودداری شود.

کشته شدن زهرا حطمی در شهریار، در پی اعمال فشار به خاطر «لاک ناخن» و «گرفتن گوشی» او توسط مدیر مدرسه، هم‌زمان با گزارش‌ها از بیهوش شدن یک دختر نوجوان دیگر در تهران به دلیل «هل دادن مأمورها» و انتقال او به بیمارستان است.

نافرمانی مدنی در مقابل حجاب اجباری، در ایران در ماه‌های گذشته و در پی اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، افزایش یافته است.

زنان و دختران مخالف حجاب اجباری ماه‌ها است که از پوشش اختیاری استفاده می‌کنند و تصاویر متعددی در این رابطه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته «قانون تنبیهی حجاب اجباری در ایران، گامی به عقب برای حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی مذهبی است. این قانون نشان‌دهنده عزم حکومت ایران برای سرکوب آزادی و حقوق زنان است.»