لیلا نقدی‌پری، سینماگر، در «زندان قرچک» و «بازداشت موقت» است

رادیو فردا

لیلا نقدی‌پری سال گذشته نیز به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری احضار و ممنوع‌الخروج شد

مجید برزگر، کارگردان و همسر لیلا نقدی‌پری که در جریان سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی بازداشت شد، می‌گوید برای این سینماگر زن «حکم بازداشت موقت» صادر شده است.

آقای برزگر بامداد دوشنبه با بیان اینکه خانم نقدی‌پری ظهر روز ۲۵ شهریور از خانه خارج شد، در اینستاگرام نوشت که همسرش شامگاه یکشنبه بعد از حدود ۳۰ ساعت بی‌خبری از زندان قرچک تماس گرفته و «قاطع و مسلط» گفته که حالش خوب است.

لیلا نقدی‌پری، سینماگر و عضو هیئت مدیره انجمن طراحان فیلم سینمای ایران، سال گذشته هم به دلیل انتشار ویدئویی در حمایت از اعتراضات سراسری، چند بار احضار شده بود.

او سال گذشته و هنگام خروج از کشور برای حضور در یک کارگاه آموزشی سینمایی در فرودگاه خمینی ساعاتی بازداشت و بازجویی شد و پس از ضبط گذرنامه‌اش یک‌سال ممنوع‌الخروج شد.

مجید برزگر که خود نیز سال گذشته به دلیل امضای بیانیه امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» به یک سال حبس و ممنوعیت از فعالیت‌های حرفه‌ای محکوم شده، در پست روز دوشنبه با اشاره به اینکه «تمام شهرِ تا بُنِ دندان نظامی و مسلح» را برای پیدا کردن همسرش جستجو کرده، گفت «جمعیتی یک‌ دو هزار نفری» از خانوادهٔ شهروندان بازداشت‌شده روز یکشنبه ۲۶ شهریور در برابر «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» در محله افسریه حضور داشته‌اند.

این کارگردان با بیان اینکه هیچ‌یک از مسئولان در این مرکز انتظامی پاسخگو نبوده‌، از قول افراد تازه آزاد شده نوشت که «هزار نفر» از بازداشت‌شدگان در این مکان نگهداری می‌شدند.

پیشتر کانال تلگرامی وحیدآنلاین با انتشار چند عکس از مقابل این مکان از انتقال همه افرادی که طی صبح و بعد از ظهر روز شنبه ۲۵ شهریور در حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی بازداشت شده‌اند، به بازداشتگاه این ستاد خبر داد.

در تصاویر منتشر شده از محوطه مقابل «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» دیده‌ می‌شود که صدها تن از خانواده‌های بازداشت‌شدگان در حال انتظار برای روشن شدن وضعیت بستگان خود هستند و نیروی انتظامی نیز با افراد حاضر با خشونت برخورد می‌کند.

در این میان روزنامه شرق به استناد اظهارات مقام‌های رسمی نوشت که روز شنبه ۲۵ شهریور در سالگرد جان باختن مهسا امینی «دست‌کم ۲۷۰ تن در شهرهای مختلف به غیر از تهران» بازداشت شده‌اند و افزود که اما «آمار و ارقام غیررسمی» حکایت از بازداشت‌های بیشتری دارد.