واکنش پلیس به کتک خوردن «زن مسافر» از راننده یک پراید، خشم کاربران و عذرخواهی اسنپ

اینترنشنال

پلیس تهران به ویدیویی که در آن یک راننده اسنپ زن مسافر را کتک می‌زند واکنش نشان داد و گفت این درگیری بر سر «روشن کردن کولر بوده نه حجاب». این ماجرا واکنش گسترده‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی به طنز نوشتند: «نکند کولر برای بسیجی‌ها و آمران حجاب ممنوع است؟!»

ایران‌اینترنشنال روز دوشنبه ویدیویی ارسال‌شده از سوی یک مخاطب را منتشر کرد که در آن، راننده اسنپ با خشونت و استفاده از قفل فرمان، زن مسافری را که روسری بر سر ندارد از ماشینش پیاده می‌کند.

بر اساس آنچه در ویدیو دیده می‌شود، مرد راننده در ادامه زن را با مشت و لگد کتک می‌زند و عبارات توهین‌آمیزی علیه او استفاده می‌کند.

این ویدیو ظاهرا مربوط به شامگاه پنجم شهریور در محله نارمک است.

در ویدیوها دیده می‌شود که زن مسافر، راننده را «بسیجی» خطاب کرده و پس از ترک خودروی اسنپ، روی زمین نشسته و می‌گوید: «به خاطر حجاب من را با قفل فرمان از ماشین انداخته بیرون.»

واکنش پلیس تهران

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران، روز سه‌شنبه هفتم شهریور درباره ویدیوی ضرب و شتم یک زن از سوی «راننده اسنپ»، گفت: «یک مسافر خانم در تاکسی اینترنتی درخواست روشن کردن کولر خودرو را می‌کند که راننده، کولر را روشن نمی‌کند و درگیری بین مسافر و راننده ایجاد می‌شود.»

او در ادامه گفت: «اخباری که در فضای مجازی منتشر شده که درگیری به علت “امر به‌ معروف” بوده است به هیچ عنوان صحت ندارد.»

فرمانده پلیس تهران همچنین مدعی شد که «طرح شکایت خانم جوان در کلانتری ۱۲۷ نارمک ثبت و اقدامات قانونی در این خصوص آغاز شده است».

کنش اعتراضی شهروندان

در واکنش به این اتفاق، تعداد زیادی ویدیو به ایران‌اینترنشنال رسیده است که نشان می‌دهند شهروندان برای اعتراض، اپلیکیشن شرکت تاکسیرانی آنلاین اسنپ را از گوشی خود حذف کرده‌اند و می‌گویند تا زمانی که اسنپ عذرخواهی نکند، از خدمات آن استفاده نخواهند کرد.

اسنپ از زن مسافر و شهروندان عذرخواهی کرد

با شدت گرفتن این واکنش‌ها، اسنپ ظهر روز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از زن مسافر و نیز «تمام کسانی که با دیدن این ویدیو متاثر و احساساتشان جریحه‌دار شده است»، عذرخواهی کرد.

اسنپ با تاکید بر این که «رفتار خشونت‌آمیز کاربر راننده به هیچ عنوان پذیرفته‌شده نیست» یادآوری کرد که از همان زمان ثبت گزارش، حساب کاربری راننده غیرفعال شده است.

در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: «در مورد پیش‌آمده، اسنپ در تمامی مراحل شکایت در کنار کاربر مسافر خواهد بود.»

حتی پلیس هم گردن نمی‌گیرد!

از سوی دیگر، سخنان پلیس درباره علت این درگیری نیز واکنش‌های زیادی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

یک کاربر با اشاره به اینکه فرمانده انتظامی تهران حرفی از پیگرد قانونی راننده نزده است، نوشت: «پس سر کولر می‌شود زن مسافر را کتک زد، روی زمین کشید و با مشت توی صورتش زد؟»

کاربری دیگر با رویکردی مشابه، نوشت: «حالا که موضوع ضرب و شتم این خانم توسط یک آمر نبوده و ضارب مورد حمایت پلیس نیست، آیا دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده؟»

شهروندی هم با زدن کنایه به رویکرد صداوسیما و نهادهای قضایی و انتظامی در برخورد با شهروندان معترض که بلافاصله از آن‌ها اعتراف اجباری گرفته و پخش می‌کنند، یادآور شد: «بیاوریدش تلویزیون، اعتراف اجباری بده همین‌ها را بگوید دیگر!»

شماری از کاربران هم این روایت را دروغ و ناشی از ترس نسبت به خشم عمومی مردم خواندند و در همین زمینه نوشتند: «به‌خاطر کولر؟! بدتر شد که!»، «یعنی حاضر بود طرف را بکشد ولی کولر نزند؟!» و ….

کاربری هم با اشاره به فریادهای زن درون ویدیو که راننده را «بسیجی» خطاب می‌کند، نوشت: «نکند برای بسیجی‌ها و آمران به معروف، کولر حرام است؟»

شهروندی هم این اتفاق را با واکنش کاربران موسوم به ارزشی، نسبت به درگیری یک مرد با زن آمر به معروف در نارنجستان شیراز مقایسه کرد که در آن بلافاصله مرد و زنی که هدف این زن آمر به معروف قرار گرفته بودند بازداشت و محکوم شدند.

او با هشتگ «نارنجستان شیراز» و یادآوری حکم سنگین حبس و تبعید برای مردی که به گفته حکومت یک آمر به معروف را «کتک زده بود» نوشت: «چقدر جریمه می‌شود و به کدام شهر تبعید؟»

در حال حاضر نافرمانی مدنی زنان که از زمان خیزش انقلابی ایرانیان در شهریور گذشته و به دنبال قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی شدت گرفت، بسیار گسترده شده و با وجود تلاش حکومت برای سرکوب شهروندان، هر روز تصاویر بسیاری از زنان بدون حجاب اجباری در خیابان‌ها و اماکن عمومی منتشر و مخابره می‌شوند.