سازمان سینمایی می‌گوید استفاده از بازیگرانی که حجاب اجباری از سر برداشته‌اند ممنوع است

رادیو فردا

روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد گفت، بازیگرانی که در عرصه عمومی بدون حجاب اجباری ظاهر شده‌اند، یا از کشور «فرار» کرده‌اند، اجازه حضور در هیچ فیلمی را ندارند.

این مقام سینمایی ایران تاکید کرده است که این «قانون عطف به ماسبق» نخواهد شد.

مدیرکل نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی در ادامه تصریح کرده است که این افراد از این پس اجازه حضور «در هیچ اثری را نخواهند داشت.»

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» از اواخر شهریور ۱۴۰۱ شمار زیادی از هنرمندان ازجمله بازیگران زن در حمایت از این اعتراضات بدون حجاب اجباری در مراکز و گردهمایی‌های عمومی حضور یافتند یا عکس‌هایی بدون پوشش اجباری و همچنین پست‌هایی در حمایت از معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

بسیاری از این هنرمندان احضار و تعدادی بازداشت شدند. برای شماری هم پرونده قضایی تشکیل شد.

روح‌الله سهرابی تهدید کرده است که هرگونه استفاده از چنین بازیگرانی در آثاری که بعد از بدون حجاب اجباری ظاهر شدن یا «فرار» از کشور «تولید شده غیرقانونی بوده و مستلزم اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح است.»

این مقام وزارت ارشاد هشدار داده است چنانچه تهیه‌کنندگان، کارگردانان و سرمایه‌گذاران از این بازیگران استفاده کنند «باید منتظر تبعات» اقدام خود باشند.

به گفته مدیرکل نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی، در ۱۰ فیلم از بازیگرانی که بدون حجاب اجباری ظاهر شده‌اند و یا از کشور «فرار» کرده‌اند، استفاده شده و اکنون آنها با مانع مواجه‌اند.

مقامات وزارت ارشاد در ماه‌های گذشته بارها هنرمندان معترض را به «ممنوع‌الکاری» تهدید کرده‌اند، ازجمله محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد، اواخر فروردین امسال اعلام کرد به هنرمندانی که به‌گفتهٔ او «سر ناسازگاری دارند»، اجازهٔ فعالیت نخواهد داد و تنها هنرمندان معترضی که «اظهار ندامت و پشیمانی» کنند، اجازهٔ کار خواهند داشت.

در همین زمینه، سازمان سینمایی وزارت ارشاد در خرداد ماه در نامه‌ای تهیه‌کنندگان سینما را تهدید کرد که در صورت همکاری با بازیگرانی که «کشف حجاب» کرده‌اند، برای گرفتن پروانه‌ نمایش دچار مشکل خواهند شد.

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما اعلام کرد که تهیه‌کنندگان باید از به‌کارگیری عوامل و بازیگرانی که «به انحاء مختلف با هنجارشکنی مسئله‌ساز بوده‌اند» اجتناب کنند.

آقای ایل‌بیگی در ادامه به تهیه‌کنندگان هشدار داد که «در صورت هر گونه همکاری [با این بازیگران] چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند، شخصاً مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.»