شیوا کاشانی نژاد و مژگان صمیمی شهروندان بهائی با تودیع وثیقه آزاد شدند

هرانا

شیوا کاشانی نژاد (سمیعیان) و مژگان صمیمی، شهروندان بهائی ساکن رشت، با تودیع وثیقه از زندان لاکان این شهر آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شیوا کاشانی نژاد (سمیعیان) و مژگان صمیمی شهروندان بهائی از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

آزادی خانم کاشانی‌ نژاد، روز پنجشنبه نوزدهم مرداد و خانم صمیمی روز شنبه بیست و یکم مرداد، با تودیع وثیقه ششصد میلیون تومانی برای هر کدام صورت گرفته است.
مژگان صمیمی و شیوا کاشانی نژاد (سمیعیان) روز چهارشنبه بیست و هشتم تیر ماه توسط نیروهای امنیتی در منازل شخصی خود بازداشت شدند.

چند روز پس از بازداشت این شهروندان، اداره کل اطلاعات گیلان و سازمان اطلاعات سپاه این استان، در اطلاعیه ای مشترک از بازداشت شماری از شهروندان بهائی در شهرستان رشت، خبر دادند. در اطلاعیه مذکور این شهروندان را متهم کردند که در “محیط‌ های مختلف، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را در سطوح مختلف و به طور خاص در آموزشگاه‌ های موسیقی برای کودکان و نوجوانان، فعالیت در عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر و در سریال‌ های شبکه سراسری صداو سیما و استانی باران” نفوذ داشته اند.

شیوا کاشانی‌ نژاد، شهروند بهائی ساکن در رشت، مدرس شناخته پیانو و مادر انیسا سمیعیان است.

گفتنی است، انیسا سمیعیان و همسرش وصال ممتازی چندی پیش توسط دادگاه انقلاب رشت مجموعا به نه سال و شش ماه و چهار روز حبس محکوم شدند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.