۲۰۰ دانشجوی دختر دانشگاه بوعلی همدان را از خوابگاه محروم کردند

اینترنشنال

در ادامه افزایش فشار بر دانشگاه‌ها، دست‌کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی همدان «بدون اخطار قبلی» از خوابگاه محروم شدند. همچنین گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از مداخله حراست در امور دانشجویی دانشگاه‌های هنر و ایجاد مزاحمت برای فعالیت‌های کارگاهی آنان است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر، حراست دانشگاه کنترل کارگاه‌ها را در اختیار داشته و ساعت فعالیت دانشجویان هنر را خودسرانه تعیین می‌کنند.

به گفته دانشجویان، اگر دانشجویی بخواهد برای ساعات بیشتری در کارگاه بماند تا کار خود را آماده کند، حراست «اجازه نمی‌دهد».

پیگیری‌ها در این زمینه از جمله از سوی استادان همراه دانشجویان در کارگاه، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

در همین حال دانشجویان می‌گویند قطع برق در خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها شرایط را دشوار کرده اما روسا و مسوولان دانشگاه، پاسخگوی این مشکلات نیستند.

هم‌زمان، شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز ۲۱ مرداد خبر داد که دست‌کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی همدان «بدون اخطار قبلی» از خوابگاه محروم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان پس از مراجعه به سامانه برای رزرو خوابگاه متوجه این مساله شده‌اند و اعتراض کرده‌اند.

مسوولان امور خوابگاه اما در پاسخ گفته‌اند این محرومیت‌ها به‌دلیل «گزارش حراست مبنی بر عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار» بوده که بیشتر شامل حال دانشجویان دختر شده است.

به گفته برخی دانشجویان دختر، مسوولان خوابگاه از آنان خواسته‌اند برای رفع این محرومیت، «تعهدنامه» امضا کنند.

بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، حراست «بدون ارائه شواهد و تنها با ابلاغ غرض‌ورزانه اسامی دانشجویان» این گزارش‌ها را داده ‌است.

این تشکل صنفی یادآور شد که بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های دانشگاهی، هیچ نهادی از جمله حراست نمی‌تواند بدون احضاریه رسمی و تشکیل پرونده و در نهایت صدور حکم‌ انضباطی، دانشجویی را از خوابگاه یا هر نوع امکانات و حقوق دانشجویی‌ منع کند.

بر همین اساس محرومیت دانشجویان و اخذ تعهدنامه به این شکل «تخلف آشکار حراست و معاونت دانشجویی» محسوب می‌شود.

علاوه بر این ماجرا، نهادهای امنیتی در روزهای گذشته شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تربیت مدرس را احضار کرده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از احضار دست‌کم ۱۲ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس به وزارت اطلاعات خبر داد و اعلام کرد در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها، فشارهای امنیتی بر دانشجویان افزایش یافته است.

این تشکل صنفی نوشت در روزهای گذشته نهاد‌های امنیتی از طریق «شماره ناشناس» با برخی دانشجویان دانشگاه تربیت‌ مدرس تماس گرفته و از آنان خواسته‌اند برای دادن «تعهد کتبی» به وزارت اطلاعات بروند.

بر اساس این گزارش، این احضار‌ها اغلب «بدون ذکر نام نهاد امنیتی تماس گیرنده» بوده و دلیل احضار دانشجو هم بیان نشده است.

همچنین در برخی موارد پس از آنکه تماس‌ها از سوی خود دانشجو بی‌پاسخ مانده، با خانواده او تماس گرفته‌ شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور یادآور شد این احضارها در پی فرا رسیدن سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و «هراس سیستم سرکوب از اعتراضات دانشجویی و با انگیزه ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویان» است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته هم نهادهای امنیتی بارها «به این حربه متوسل شدند» و دانشجویان بسیاری را احضار، تهدید و در نهایت مجبور به «امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات» کردند.

نگرانی از آغاز دوباره اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها پیش‌ از این از سوی برخی مقام‌های حکومتی نیز به صورت علنی بیان شده است.

مصطفی رستمی،‌ رییس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها روز ۳۰ تیر در جمع «اساتید دانشگاهی بسیجی» گفت: «دشمن منصرف نشده و اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه‌اندازی شود.»

نگرانی از شرایط دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از نقاط کانونی اعتراضات در سالگرد خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی در حالی‌ است که حکومت از سال گذشته فشار خود و زمینه‌سازی برای سرکوب دانشگاه‌ها را بیشتر کرده و موجی از تعلیق و اخراج دانشجویان و استادان معترض به راه انداخته است.