محکومیت یک سال زندان برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی

ایران‌وایر

محکومیت یک سال زندان برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی

دادگاه انقلاب تهران، «هستی امیری» و ضیا نبوی، فعالان دانشجویی را به جرم اعتراض به مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر، هرکدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

کانال تلگرام دانشجویان متحد، روز سه‌شنبه۱۷مرداد، با اعلام این خبر نوشته که این حکم که بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برای هستی امیری و ضیا نبوی صادر شده است.

پرونده‌سازی برای این دو فعال دانشجویی به‌دنبال تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ۱۶اسفند۱۴۰۱ انجام شد.

در این پرونده، علاوه‌بر اعتراض دانشجویان به مسمومیت‌های سریالی، مواردی چون متن‌های ضیاء نبوی در حمایت از خیزش «زن، زندگی، آزادی» و مواضع هستی امیری در دفاع از حق حیات و مخالفت با مجازات اعدام و همچنین دیدار با خانواده‌ «نرگس محمدی» نیز به چشم می‌خورد.

صدور حکم یک سال حبس برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی مدارس درحالی صورت گرفته که تاکنون خبری از شناسایی و‌ محاکمه‌ آمران و عاملان این حملات، منتشر نشده‌‌ است.

ضیا نبوی از چهره‌های سرشناس جنبش دانشجویی در دهه هشتاد است که پس از «ستاره‌دار» شدن و محرومیت از تحصیل، در ۲۵خرداد۱۳۸۸ بازداشت شد و نزدیک به ۸ سال را در زندان گذراند.

هستی امیری نیز از دانشجویان است که پیش‌ازاین به‌خاطر فعالیت‌هایی مانند شرکت در مراسم هشتم مارس، «روز جهانی زن» و هم‌چنین فعالیت‌هایش برای لغو حکم اعدام، بازداشت و زندانی شده بود.

خانم امیری آخرین بار در تاریخ ۹مرداد۱۴۰۱، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی او بازداشت و برای تحمل حبس به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۸بهمن۱۴۰۱، در راستای اعمال بخشنامه «عفو» قوه‌قضاییه آزاد شد.