لیست کتابهای منتشر شده ماه جولای

۱. دوست بازیافته

نویسنده فرد اولمن، ترجمه مهدی سحابی، داستان کتاب «دوست بازیافته» در آلمانِ قبل از جنگ و پیش از شکل‌گیری فاشیسم می‌گذرد و زندگی دو نوجوان هم‌مدرسه‌ای را حکایت می‌کند. آنان فارغ از دنیای پیرامون، زندگی به ظاهر آرام و بی‌دغدغه‌ای را می‌گذرانند. از این دو، یکی یهودی و دیگری متعلق به یک خاندان اشرافی است.

۲. تفکرات تنهایی

نویسنده ژان‌ژاک روسو، ترجمه پزشکپور، یکی از آثار مشهور ادبی جهان کتاب تفکرات تنهایی است که توسط ژان‌ژاک روسو نوشته شده است.کتاب تفکرات تنهایی را می‌توان بعد از اعترافات خواند یعنی ادامه همان تفکرات است البته بی‌خیال‌تر و آرام‌تر.

۳. قلب زن

سامرست موام،ترجمه حسین بدل‌زاده، کتاب قلب زن یکی از بزرگترین شاهکارهای سامرست موام نویسنده چیره‌دست است. این اثر را موام هنگامی ‌که در بستر بیماری بود، نوشته است. وقایع این داستان پرورده خیال نیست بلکه از خاطرات و مشاهدات مؤلف در جزایر جنوب منبع یافته است.

۴. قانون جنگل

آیزاک آسیموف و نیکولاس تینبرگن، محمود بهزاد، این کتاب شامل چهار مقاله است که به سبب ارتباطی که با رفتار آینده نوع آدمی دارند، در یک مجموعه انتشار می‌یابند. مقاله اول، قانون جنگل نام دارد که نگارنده آن را به منظور رفع سوء تفاهمی جهانی، که تحت این عنوان در ذهن‌ها ایجاد شده، به رشته تحریر درآورده است. مقاله دوم، جنگ و صلح در آدمی و حیوانات، ترجمه فصلی است به قلم تینبرگن از کتاب آدمی و حیوانات درباره ریشه‌های رفتار پرخاشجویی گروهی انسان در حیوانات و چاره‌های احتمالی آن، مقاله سوم، رفتار آدمی و مقاله چهارم آینده آدمی، ترجمه دو فصل از کتاب راهنمای علم، تألیف آیزاک آسیموف است.

۵. تاریخ سامانیان: عصر طلایی ایران بعد از اسلام

نویسنده جواد هروی، این کتاب بر آن است تحقیقی از حیات سیاسی دودمان سامانی در قرن‌های سوم و چهارم هجری به دست دهد. مؤلف دوران حکمرانی سامانیان را از بدو شکل‌گیری تا سقوط آن به پنج مرحله تقسیم نموده است. بخش اول مربوط به چگونگی استقرار سامانیان در شرق است که از دو فصل تشکیل شده است. 1- بررسی جایگاه و موقعیت سامانیان، 2ـ پیشینه و خاستگاه آل سامان و چگونگی دست‌یابی آنها بر امارت ماوراءالنهر. بخش دوم درباره دوران اقتدار سیاسی نظامی سامانیان است که در آن ابتدا از قدرت‌گیری امیر اسماعیل و بنیانگذاری دولت سامانیان و گسترش قلمرو در ماوراءالنهر و طبرستان صحبت شده، سپس عصر امارت احمدبن اسماعیل (احمد دوم) بررسی می‌شود. بخش سوم دوران امارت نصر دوم و عصر طلایی سامانیان نام دارد. کشمکش‌های نصر دوم بر سر خراسان و طبرستان و گرگان، همچنین وزرای سامانی چون بلعمی، جیهانی، مصعبی، نیز مناسبات سامانیان با چین و روس مطالب اصلی این بخش را تشکیل می‌دهند. بخش چهارم که مربوط به دوران تنزل اقتدار سیاسی نظامی سامانیان است از سه فصل تشکیل شده است. 1ـ روزگار امارت نوح‌بن نصر (نوح دوم سامانی)، 2ـ روزگار امارت عبدالملک اول، 3ـ امارت منصوربن نوح (منصور اول). آخرین بخش کتاب به دوران ضعف اقتدار سیاسی نظامی و سقوط سامانیان اختصاص یافته مشتمل بر چهار فصل است. 1ـ امارت نوح‌بن منصور (نوح سوم)، 2ـ امارت منصوربن نوح (منصور دوم)، 3ـ عبدالملک دوم و سقوط سامانیان، 4ـ اسماعیل منتصر آخرین مدعی سیاسی نظامی سامانیان. کتاب همچنین از بخشی مقدماتی شامل نقد و معرفی منابع و مآخذ عمده این دوره، بررسی تحقیقات عمده، تبارنامه سامانیان و نقشه قلمرو آنها برخوردار است. صفحات پایانی نیز به فهرست منابع اختصاص یافته است.

۶. فلسفه سیاسی

دیو رابینسون، جودی گراوز، ابراهیم اسکافی فلسفه سیاسی کندوکاوی ذهنی است در باب بنیادی‌ترین سازوکارهای جوامع انسانی: اینکه جوامع بر چه اساسی شکل می‌گیرند و پایدار می‌مانند، ارتباط آنها با دولت‌ها از سویی و با اخلاقیات از سوی دیگر چیست، سلسله مراتب قدرت چگونه تعریف می‌شوند و کدام قدرت‌ها مشروعیت دارند و کدام یک نه. با بررسی مفاهیم و مقولاتی از این دست، کتاب حاضر به خواننده کمک می‌کند تا قدم اولی را در حوزه‌ای بردارد که هم بر واقعیت‌های روزمره اتکاء دارد و هم بر ذهنیت‌هایی که لزوما واقعی یا منطقی نیستند.

۷. به کجا می‌رویم؟

ایزاک آسیموف، مترجم هوشنگ غیاثی‌نژاد این مجموعه دو جلدی حاوی هفده داستان کوتاه علمی-تخیلی است که به انتخاب و با ویراستاری ایزاک آسیموف آماده شده. در میان نویسندگان داستان‌ها نام‌هایی همچون آرتور سی‌کلارک، جرومی بیکسبی، لاری نیون و… به چشم می‌خورند. آسیموف در انتهای هر داستان دو بخش کوتاه آورده. در بخش اول به تحلیل هر داستان پرداخته و در بخش دوم به جنبه‌های علمی داستان اشاره کرده است .اولین داستان کتاب با عنوان سوراخ‌های دور مریخ با این جملات آغاز می‌شوند: خدمه سفینه‌های فضایی بایستی بر مبنای شایستگی‌های عقلی و غیراحساسی فردی انتخاب شوند. بهانه‌گیرهای سمج، صاحبان استخوان‌های برآمده، وسواسی‌ها و به خصوص کسانی که سفارش شده بودند، به درد این کار نمی‌خوردند. من از تجربه تلخی سخن می‌گویم. زیرا در اولین هیئت اعزامی به مریخ، هاک آلنبی با مزخرفات و جناس‌هایی که می‌بافت ما را به مرز دیوانگی رساند. بالاخره به این نتیجه رسیدیم که حرف‌هایش را پشت گوش بیندازیم. لیکن هیچ ‌کس نمی‌توانست آخرین مطلب کلاسیک او را نادیده بگیرد. آن مطلب در تقویم سالیانه دانش ستاره‌شناسی نوشته شده و در آن‌جا باقی خواهد ماند. آل نبی به عنوان فرمانده هیئت اعزامی، اولین کسی بود که پایش را بر سطح مریخ گذاشت و از سفینه خارج شد. وقتی او از محفظه هوا بند سفینه مارس I بیرون رفت، همان پایش را بر روی یک صخره مناسب گذاشت، نوک پوتین سنگین‌اش را در یک حفره قرار داد، پایش سر خورد، قوزک آن در رفت و روی باسن‌هایش به زمین خورد…

۸. معجزه خداباوری: براهینی در تأیید و رد وجود خداوند

جی‌ال‌مکی کتاب معجزه خداباوری، اثر جی‌ال‌مکی، از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که در سنت فلسفه تحلیلی، به بحث درباره وجود خداوند می‌پردازد. در این کتاب، مکی به بررسی استدلال‌هایی که در دفاع یا رد خدا طرح شده‌، می‌پردازد و با دقت و ظرافتی که مشخصه یک اثر برجسته در فلسفه تحلیلی است، بحث‌های متفاوتی را که درباره خدا مطرح شده بررسی می‌کند. دیگر ویژگی این کتاب که بر جذابیت آن افزوده، این است که مکی بحث‌های خود را به فیلسوفان دین در سنت تحلیلی مانند ریچارد سوئین‌برن و آلوین پلانتینگا محدود نمی‌کند و مواضع فیلسوفان غربی بسیاری را که درگیر بحث درباره وجود خداوند شده‌اند، طرح و بررسی می‌کند. مکی در این کتاب، آرا و نظرات پاسکال، لاک، هیوم، بارکلی، کانت، ویتگنشتاین، کیرکگارد، ویلیام جیمز و… نقد و بررسی می‌کند. گذشته از محتوای غنی کتاب، زمینه تاریخی شکل‌گیری آن نیز از دلایلی است که بر اهمیت آن می‌افزاید.

۹. آشنایی با فیلسوفان

پل استراترن، آشنایی با فیلسوفان مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌های فیلسوفان مشهور است که برای گشودن باب آشنایی با اندیشه‌ها و دیدگاه‌های آنان مدخل مناسب و مغتنمی به نظر می‌رسد. در هر کتاب گذشته از ارائه‌ی اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، افکار هر فیلسوف در رابطه با تاریخ فلسفه به طور کلی و نیز در رابطه با جریان‌ها و تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی عصر او بازگو می‌شود و بدون ورود به جزئیات نظریات و عقاید او، مهمترین نکته‌های آنها با بیانی ساده و روشن و در عین حال موثق و سنجیده بیان می‌شود. اساس کار در این کتاب‌ها سادگی و اختصار بوده است تا جوانان و نیز همه‌ی خوانندگان علاقه‌مندی که از پیش مطالعات فلسفی زیادی نداشته‌اند بتوانند به آسانی از آنها بهره بگیرند و چه بسا همین صفحات اندک انگیزه‌ی پی‌جویی بیشتر و دنبال‌ کردن مطالعه و پژوهش در این زمینه می‌شود. این مجموعه شامل 5 جلد کتاب می‌باشد.

۱۰. شیعه‌گری و امام زمان

مسعود انصاری، این پژوهش به گونه آشکار تئوری شیعه‌گری، افسانه امام زمان سازی، رویدادهای راستین تاریخ اسلام را که بوسیله آخوندهای شیعه‌گری دگردیسی شده و خرافاتی را که در تاروپود نهاد شیعه‌گری و امام زمان سازی به کار رفته، بر پایه صدها بنمایه توانگری که بوسیله تاریخ‌نویسان نامدار عرب و غیرعرب نگارش شده، ژرف‌یابی کرده و نشان می‌دهد که چگونه ملایان و آخوندهای شیعه‌گری به منظور تأمین منافع فردی و طبقاتی خود، ملت را با مشتی تئوری‌های دروغین و نابخردانه افسون و آنها را به ژرفای واپسگرایی و فروافتادگی واژگون کرده‌اند.

۱۱. شیعی‌گری

احمد کسروی، شیعی‌گری با نام دیگر بخوانند و داوری کنند کتابی نوشته شده از احمد کسروی است که به خرده‌گیری‌هایی به کیش شیعه می‌پردازد. شیعی‌گری یکی از سه‌ کتاب کسروی (دو کتاب دیگر بهائی‌گری و صوفی‌گری) در خرده‌گیری بر آنچه که بددینی می‌خواند است. این کتاب در زمان زندگانی کسروی جنجال‌های فراوانی را برانگیخت و حتی کار به دادخواهی او در دادگاه کشید؛ ولی پیش از طی کامل مراتب قانونی و صدور حکم، چند تن از مراجع تقلید شیعه با فتاوا و حمایت‌های خویی، عبدالحسین امینی، حسین قمی بروجردی، صدر پدر امام موسی صدر و روح‌الله خمینی (از روحانیون شیعه) در ابتدا به ترور ناموفق نواب صفوی و سپس با اقدام دو عضو دیگر علی‌محمد امامی و حسین امامی کسروی را به همراه منشی‌اش در کاخ دادگستری به قتل رسانیدند. رسول جعفریان، ضمن ورق‌پاره خواندن شیعه‌گری، آن را یکی از تندترین و افراطی‌ترین نوشته‌ها ضدّ مذهب تشیع در ۵۰ سال پیش از دهه بیست شمسی می‌خواند. وی کسروی و سید علی‌محمد باب را شبیه به هم اما با تفاوت‌هایی در فضا و هوا و دارای برانگیختگی می‌داند. کتاب بخوانید و داوری کنید همان شیعه‌گری است که پس از ممنوعیت شیعه‌گری با افزودن تغییرات تحت نامی جدید به چاپ رسید.

۱۲. تاریخ عضدی

سلطان احمدمیرزا عضدالدوله، شرح حال زنان و دختران و پسران و متضمن سی‌وهشت سال سلطنت و نوادر احوال فتحعلی شاه قاجار.این کتاب، گزارش نامرتبی از تاریخ دوران سلطنت آقا محمدخان و فتحعلی شاه قاجار است. مؤلف کتاب، سلطان احمدمیرزا عضدالدوله، از فرزندان فتحعلی شاه است که در سال 1240 ه.ق متولد شد و در اواسط دوره مظفرالدین شاه قاجار درگذشت. بیشتر مندرجات کتاب، شرح حال زنان، دختران و پسران فتحعلی شاه و همچنین، جزئیات فراوان از وقایع داخل دربار است. عضدالدوله، در این کتاب، به شرح مبسوط و متوالی حوادث تاریخی نمی‌پردازد. وجهه نظر او تاریخ‌نویسی نیست بلکه بیشتر نقل خاطرات و گردآوری شنیده‌ها و مشهودات است. این ویژگی، کتاب را خواندنی و جالب کرده است. سلطان احمدمیرزا عضدالدوله، شاهزاده‌ای فاضل و باکمال بود. او اوقات خود را بیشتر به مطالعه و تحقیق می‌گذراند و کمتر به سیاست می‌پرداخت. عضدالدوله از دوران سلطنت پدرش، فتحعلی شاه و آقا محمدخان، خاطرات گرانبهایی داشت که آنها را در تاریخ عضدی ثبت و ضبط کرده است. کتاب حاضر که به نام مؤلفش شاهزاده عضدالدوله سلطان احمدمیرزا به تاریخ عضدی شهرت یافته کتاب ارزنده‌ای است در باب سه پادشاه نخستین سلسله قاجاریه یعنی آغا محمدخان بنیانگذار سلسله و بردارزاده‌اش باباخان که پس از جلوس بر تخت سلطنت به نام فتحعلی شاه خوانده شد و نوه فتحعلی شاه و ولیعد وی محمدمیرزا که پس از استقرار بر مسند پادشاهی ایران محمد شاه نامیده شد.