ادامه فشارها بر هنرمندان زن و مقاومت جمعی جامعه هنری ایران

BBBC فارسی

صفحه اینستاگرام هانا کامکار

در پی دیدار شورای مرکزی جدید کانون کارگردانان سینما با تعدادی از زنان بازیگر سینما، که به‌ دلیل اعتراض به حجاب اجباری پرونده قضایی دارند و در آستانه ممنوع‌الکاری قرار گرفته‌اند، واکنش‌ها به تلاش جمهوری اسلامی برای تعطیلی سینمای مستقل ایران و مجازات هنرمندانی که از اعتراض‌های مردم در سال گذشته حمایت کردند، ادامه دارد.

دستگاه‌های مختلف حکومتی از قوه قضاییه گرفته تا سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان صدا و سیما، در ماه‌های اخیر به شیوه‌های مختلف این هنرمندان را تحت فشار قرار داده‌اند.

تشکیل پرونده‌های قضایی برای بازیگران زنی که بدون حجاب اجباری در محافل عمومی ظاهر شده‌اند، واگذاری حق انحصاری نظارت بر تولید و توزیع محصولات شبکه نمایش خانگی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ارسال نامه تهدیدآمیز سازمان سینمایی به تهیه‌کنندگان سینمای ایران برای همکاری نکردن با هنرمندانی که به‌ دلیل عدم رعایت حجاب اجباری به «هنجارشکنی» متهم شده‌اند، نمونه‌هایی از این اقدامات هماهنگ است.

یک بازیگر زن سینمای ایران که به‌دلیل فشارهای امنیتی نخواست نامش برده شود، در گفتگویی اختصاصی با بی بی سی گفت: «این روند در ادامه سیاست کنترل‌گری ۴۵ ساله حکومت جمهوری اسلامی و امری کاملا جمعی‌ است. اگر امروز جامعه هنرمندان در برابر این اعمال زور و تهدید و رعیت‌انگاری نهادهای حکومتی با جدیت نایستد، نه تنها کارکرد خود را میان مردم از دست می‌دهد و به سمت مرگ تدریجی می‌رود، بلکه به یقین باید گفت، به انقلاب زنانه ژینا هم بدهکار می‌ماند.»