تداوم فشارها علیه دانشجوها؛ بازرسی بدنی و فریادهای حراست دانشگاه علامه بر سر دختران دانشجو

اینترنشنال

در ادامه فشارهای حکومت علیه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف سراسر ایران، گزارش‌ها حاکی از فریادهای نیروهای حراست دانشگاه علامه بر سر دانشجویان دختر این دانشگاه و بازرسی بدنی آنان هنگام ورود به جلسه امتحان است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز دوشنبه پنجم تیر گزارش داد که نیروهای حراست پیش از ورود دانشجویان دختر دانشگاه علامه در تهران به جلسه امتحان، آن‌ها را به بهانه بازرسی حجاب به مدت طولانی نگه داشته و تهدید کردند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان دختر به دلیل این اقدام حراست، دقایق ابتدایی زمان آزمون خود را به جای حضور در مکان امتحان، نزد ماموران حراست بازجویی شدند.

همچنین گزارش شده که نیروهای حراست در جلسات امتحان حاضر شدند و به طور مکرر نظم جلسات را به هم ریخته و علاوه بر فیلمبرداری از دانشجویان، فریاد می‌زنند: «حجاب‌تان را رعایت کنید وگرنه می‌گویم پاسخنامه‌های شما را دریافت نکنند!»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت که در مواردی دیگر، پس از شروع جلسه امتحان، دانشجویان را با دستگاه فلزیاب بازرسی می‌کنند و در صورت همراه داشتن وسایل فلزی، آنان را مجبور می‌کنند در یک مکان عمومی آن هم حین برگزاری امتحان وسیله‌ای مانند کمربند را باز کنند تا مجدد بازرسی انجام شود.

این شورا اضافه کرد که چنین رفتاری هم نسبت به دانشجویان پسر و هم دانشجویان دختر اعمال شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت: «این برخورد از سوی نهادهای امنیتی مصداق بارز هتک حرمت آن هم در مکانی عمومی‌ست. همچنین بیانگر وادادگی و بی‌مسئولیتی معاونت آموزشی و ادارات تابعه آن در دانشکده‌های مختلف به عنوان متولیان اصلی برگزاری امتحانات است.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با تاکید بر این که «در چنین شرایطی جلسات امتحان به هیچ عنوان از نظم و آرامش روانی کافی برخوردار نیست»، حراست و نهادهای امنیتی را فاقد «حق دخالت در برنامه‌های آموزشی» دانستند و نوشتند: «این اقدامات در جهت فشار مضاعف بر دانشجویان است.»

فشارها علیه دانشجویان کشور در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شدیدا افزایش یافته است.

این فشارها با پیامک حراست دانشگاه هنر به دانشجویان دختر مبنی بر اجباری شدن پوشیدن مقنعه به اوج رسید و سپس نیز گزارش‌هایی از ورود نیروهای حراست به سلف‌های خوابگاه‌های دانشجویان یا کتابخانه‌های دانشگاه‌ها برای اعمال حجاب اجباری منتشر شد.

در این میان، احضار دانشجویان و پرونده‌سازی برای آنان در کمیته‌های انظباطی نیز همچنان ادامه دارد.

روز یکشنبه، شوراهای صنفی دانشجویان خبر داد که تعداد زیادی از دانشجویان دختر دانشگاه چمران اهواز به دلیل گزارش مسئول گیت ورودی خوابگاه‌ درباره «رعایت نکردن مقررات پوشش» به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

دانشگاه‌های ایران یکی از کانون‌های اصلی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بوده است.