لیست کتابهای می

1. تصاویر زیبا

نویسنده: سیمون دوبووار ترجمه کاوه میرعباسی، در سال 1966 سیمون دوبووار پس از دوازده سال بار دیگر به داستان‌نویسی روی آورد. حاصل این بازگشت رمان تصاویر زیبا بود. به گفته بارگاس یوسا: این اثر متنی است عالی که در نهایت ایجاز نگاشته شده است، تصاویر زیبا اگر چه از نظر مضمون و محتوا به اصول بنیادین ادبیات متعهد به تعبیر اگزیستانسیالیستی، مقید و پایبند است، از نظر تکنیک‌های روایی ابدا سنتی نیست، بلکه از جهت شیوه نگارش و ساختار به رمانی تجربی می‌ماند. این ویژگی شاید برجسته‌ترین و بارزترین ارزش آن می‌باشد.

۲. یادداشت‌های پنج ساله

گابریل گارسیا مارکز ترجمه بهمن فرزان مجموعه یادداشت‌های پراکنده نویسنده کلمبیایی برنده جایزه نوبل ادبیات، در طول بازه سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ است. این کتاب، اگرچه عنوان یادداشت‌ها را دارد اما از هر قصه و داستانی خواندنی تر، روایت شده است. مارکز در داستانش به مخاطبین خود نشان می‌دهد که هر چیزی می‌تواند ممکن باشد.

۳. هنر درک زمانه

نویسنده: آنتوان چخوف، یک مجموعه کوچک اما بسیار دلچسب و جذاب از آثار آنتون چخوف، نویسنده، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس مشهور روس؛ به گردآوری و تألیف دکتر مرتضی حقیقت، می‌باشد. بخشی از کتاب از آنتون می‌پرسم: (راستی چطور می‌شود که مادرانمان سال‌های متمادی بی آنکه نکته مثبتی در پدرانمان بیابند با آنها سر می‌کنند در رنجهای‌شان شریک می شوند و غمهایشان را باهم نصف می‌کنند؟) به آنتوان می‌گویم: (بالاخره آدم عاشق می‌شود و کسی را می‌یابد که از مصاحبتش سیر نمی‌شود مرد همیشه عاشق لبخند میزند.) ۱۶دست نوشته‌ای بعنوان مقدمه‌گوئی به چیز دیگری می‌اندیشد، به عشقی پالایش یافته به عشقی عمیق و انسانی باز هم شرمنده می‌شوم سرم را پایین می‌اندازم و آرام‌آرام در خودم فرو می‌روم و این جمله رولان در درونم تکرار می‌شود: (اگر در زندگی چشمهایی باشند که بخاطر غم‌های ما بگریند زندگی به رنجش می‌ارزد.)

۴. قانون شفا

اثر کاترین پاندرترجمه گیتی خوشدل، روانشناسان می‌گویند فقط می‌توانید صاحب چیزی باشید که ذهناً آن را بپذیرد. این را نیز می‌گویند که اگر فکر کنید طرد شده‌اید، طرد می‌شوید. همراه با کاربرد فنون شفا که در این کتاب است و سایر درمان‌های پزشکی که برای خود مناسب می‌یابید، گامی فراتر بروید.

۵. جنسیت و روان‌شناسی اجتماعی

نویسنده: ویون بارترجمه: حبیب احمدی، بیتا شایق، در آغاز کتاب به تأثیر نفوذ جنسیت در زندگی افراد، نیز به برخی نابرابری‌های اساسی میان زن و مرد اشاره شده است. نویسنده معتقد است که برای تغییر و زدودن این نابرابری‌، لازم است رابطه بین فرایندهای روان‌شناختی جنسیتی و قانونمندی‌های اجتماعی جنسیتی را آزمود. در بخش نخست، همچنین شماری از نظریه‌های زن‌گرایی معرفی شده است. تفاوت‌های جنسی در شخصیت، جنسیت، آموزش و پرورش، جنسیت، و کار و خانواده، طبقه‌بندی جنسیت در رسانه‌های جمعی و اشکال فرهنگی و جنسیت پژوهش روان شناختی مباحث اصلی این کتاب به شمار می‌آیند.

۶. اعدام

نویسنده: صادق فرخی قصر عاصمی، اعدام، یعنی کشتن دیگری به حکم قانون یا به امر قدرتی که در جمهوری اسلامی ایران حکم قانون دارد، سابقه‌ای به درازای عمر حکومت جمهوری اسلامی ایران دارد.در جمهوری اسلامی همیشه منافع یا قراردادی وجود داشته است که نقض آن، موجب مجازات خاطی شود و کسی که خط قرمز، خط خون را رد کرده است، باید با خونش تقاص پس دهد. اعدام مجازاتی آسان و کم خرج در جمهوری اسلامی ایران است، تبری، طنابی، شمشیری و یا فقط یک بلندی و اراده‌ای برای کشتن. البته اگر امکانی فراهم بود می‌توان آتشی برافروخت یا از شیرهای گرسنه (نیروهای سرکوبگر) مدد جست.

۷. ماسیا

نویسنده: تارا استادآقا، داستان بلند ماسیا، داستانی فانتزی در ژانر تخیلی و گوتیک است که به ماجراهای دختر بچه‌ای سرراهی به نام سایه می‌پردازد که برای یافتن پدرش، رهسپار سفری غریب می‌شود. سایه که روح پدر را در خواب دیده که در منطقه‌ای به نام منطقه‌ی پشیمانی سرگردان است، سرانجام موفق می‌شود با همراهی روح توانمند یک پسر بچه‌ی چهارده ‌ساله به نام ئاکام، به دنیای درون آینه سفر کند و به منطقه‌ی پشیمانی (عجیب‌المنطقه‌ای که جایگاه ارواح پشیمان است) وارد شود. داستان، به میانجی خرده روایت‌هایی از پشیمانی؛ روایت‌هایی که اغلب با مسئله‌ی شر و قتل و جنایت گره می‌خورد، به جستجو و سفر ادیسه‌وار سایه برای یافتن پدرش می‌پیوندد.

۸. شاه بی‌شین

نویسنده: محمدکاظم مزینانی، داستان این کتاب از بیماری شاه آغاز می شود و سپس با نگاهی به گذشته از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا پهلوی را روایت می‌کند آن هم روایت اول شخص، همچنین نوع نگاه شاه به زن، جامعه، دنیا، اطرافیان و حتی روابطش با اشیا و حیوانات در این رمان بخوبی به تصویر کشیده شده‌اند.

۹چه کسی قرآن را نوشته است؟!

نویسنده: ابوالقاسم مصری، نویسنده این کتاب بطور دقیقی به کنکاش پیرامون نوشته شدن قرآن پرداخته و نگاه تازه‌ای دارد به چگونگى بوجود آمدن کتاب الهى مسلمانان. وى میگوید: این استفسار تازه بر واقعیت‌های تاریخی و استدلال‌های منطقی استوار خواهد بود نه روشى که باورمندان به قرآن دارند. بررسی‌های تازه ما با روشی که معمولاً و بدون پرس و جو قرآن را برخاسته از ریشه‌های الهی می‌دانند در اختلاف شدید خواهد بود. نویسنده با تحلیل، موشکافی و تفسیر دقیق مفاد قرآن، احادیث و سیره محمد، کسانی که در تشکیل ساختار و نوشتن قرآن نقش داشته‌اند را مشخص و معرفى میکند. این الله نبود که قرآن را نوشت و حتی محمد نیز خود به‌ تنهایى اینکار را انجام نداده است، در واقع قرآن ساخته یک شخص نیست. افراد زیادی در ترکیب، نوشتن، اصلاح کردن، حذف کردن و اضافه کردن آیات قرآن نقش داشته‌اند!

۱۰. شلوارهای وصله‌دار

نویسنده: رسول پرویزی، شلوارهای وصله‌دار نام یک مجموعه داستان‌های کوتاه از رسول پرویزی است که در سال ۱۳۳۶ منتشر شد. رسول پرویزی (زاده ۱۲۹۸ خورشیدی – درگذشته آبان ۱۳۵۶) نویسنده داستان‌های کوتاه ایرانی دهه‌های ۱۳۲۰ و ۳۰ خورشیدی بود. کارنامه ادبی پرویزی در نوشتن دو مجموعه داستان خلاصه می‌شود؛ که از این دو شلوارهای وصله‌دار بر نویسندگان هم‌ دوره و دوره‌های بعد بسیار تأثیرگذار بود.

۱۱. تلخ و شیرین

نویسنده: محمدعلی جمالزاده، جمالزاده در کنار صادق هدایت بحق یکی از نویسندگان طراز اول کشورمان است. جمالزاده از نادر ایرانیانی بود که کاندید جایزه ادبی نوبل در جهان شد. در قصه های این کتاب نویسنده به دور از شعارهای ایران بدبخت کنی که در آن زمان مایه کینه‌ورزی‌های قبیله‌ای به اصطلاح روشنفکران بود و البته ضمن انتقاد از آنها، به بررسی تضاد و تقابل‌های ذهنی می‌پردازد. به تلخ‌ها و شیرین‌ها. در قصه نخست نویسنده ضمن ترسیم فضای تهران قدیم و مشاغل دوره‌گردی آن زمان،در این اندیشه است که راه درست در زندگی پرداختن به معنویت و ابعاد معنوی زندگیست، یا خوشباشی و دو روزه عمر را به خوشباشی و فراغت بال و کام و حال گذراندن. در ضمن یکی از سنن فراموش شده فرهنگی، یعنی سخنوری را به ما می‌شناساند.

۱۲. «حقوق متهم» به زبان فارسی

نویسنده: مهناز پراکند، یکی از انتشارات کانون مدافعان حقوق‌ بشر است که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در وبسایت کانون منتشر شد. پس از تغییر قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۷، این کتاب توسط مهناز پراکند، وکیل دادگستری و از مدافعان ثابت قدم حقوق ‌بشر، با اعمال اصلاحاتی به روز شد و اینک در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.