گزارش نقض حقوق زنان، فروردین ماه ۱۴۰۲ سپیده عشقی، فهیمه تیموری، کیمیا قزلباش، سعید پورمند

گزارش نقض حقوق زنان، فروردین ماه ۱۴۰۲

سپیده عشقی، فهیمه تیموری، کیمیا قزلباش، سعید پورمند

موضوع
اسفند فروردین
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…)
۶۲
92
احضار به دادگاه ۱۸ 8
احکام صادر شده ۱۹ 7
بازداشت ۸ 16
اعدام ۲ 1
رهایی از اعدام ۰ 0
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) ۲۵ 20
اعتصاب غذا ۰ 0
تجمعات و اعتراضات ۶ 5
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) ۳۰ 22
خودکشی ۱ 0
محرومیت از تحصیل ۴  
قتل ناموسی ۱ 4
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) ۰ 15

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان 224 اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در فروردین ماه تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار فروردین ماه ۱۴۰۲ با ما همکاری کردند عبارتند از: مرضیه مهدیه، شهلا شاهسونی، فرشته امیراحمدی، معین محسن‌زاده، سپیده عشقی، شراره هادی‌زاده رئیسی، ریحانه فکری، آیلار اسماعیلی، سعید پورمند، لیدا اسدی فر، مینا آقابیگی، سید علیرضا امامی، شهین تاج فتح‌زاده، محمد لامعی،کیمیا قزلباش، فهیمه تیموری.

 

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

خانواده مهسا امینی از دیوان کیفری بین‌المللی «خواهان تعقیب» مقامات جمهوری اسلامی است

عرفان مرتضایی پسر خاله مهسا امینی زن جوانی که بعد از مرگ او اعتراضات شش ماه اخیر‌آغاز شد، می‌گوید خانواده مهسا از دیوان کیفری بین‌المللی خواستار پیگرد مقامات جمهوری اسلامی هستند. آقای مرتضایی که به تازگی و بعد از تهدیدات از سوی حکومت ایران به اروپا رفته است، در گفتگو با شبکه خبری «آی تی وی» در بریتانیا گفته خانواده مهسا امینی خواهان تعقیب مقامات جمهوری اسلامی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی هستند. او همچنین گفت که خانواده مهسا امینی تهدید شده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها پسرشان نیز بازداشت خواهد شد و آن‌ها نمی‌خواهند فرزند دیگر خود را هم از دست بدهند.
آقای مرتضایی یکی از منابع اطلاع رسانی درباره مهسا امینی بود که پس از فرار از ایران، خود را به اروپا رساند. ( صدای آمریکا، ۱ فروردین ۱۴۰۲)

درخواست فعالان مدنی برای آزادی دو شهروند بهائی؛ زندان در نوروز «بی‌نهایت سنگین» است

شادی بیضایی، نیکناز افتحی، و ژینوس فروتن در این پیام مشترک که روز دوشنبه ۲۹ اسفند منتشر شده، با شرحی از وضعیت بازداشت‌ها و زندان‌های پیاپی برای فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، توجه افکار عمومی را به وضعیت زندانیان در نوروز جلب کردند. سه فعال مدنی در پیام مشترک ویدیویی با تأکید بر این که «زندان جای آدم‌هایی که جرمی مرتکب نشده‌اند نیست»، خواهان آزادی مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو عضو زندانی جامعه بهائی شدند. این دو شهروند بهایی در اسفند ۱۳۸۷ به همراه پنج تن دیگر از اعضای جامعه‌ بهائی بازداشت و به تحمل بیست سال زندان محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس کاهش یافت و آنها در سال ۱۳۹۷ آزاد شدند.آنها کمتر از چهار سال بعد بار دیگر در دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. صدور این  احکام سنگین در حالی است که مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی به ترتیب ۷۰ ساله و ۶۰ ساله هستند. ( صدای آمریکا، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

قدردانی روزنامه‌نگاران زندانی از حمایت‌های مردمی

الهه محمدی، نیلوفر حامدی و سمانه اصغری٬ روزنامه نگاران زندانی٬ طی پیامی از زندان از حمایت‌های شش ماه گذشته مردم قدردانی کردند. این پیام در حساب‌های کاربری همسر نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. نیلوفر حامدی و الهه محمدی که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب انتشار در رسانه‌های رسمی ایران پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند پس از روزهای متمادی بازجویی در سلول‌های انفرادی زندان اوین، هم‌اکنون در زندان زنان قرچک ورامین به سر می‌برند. سمانه اصغری فعال حقوق کودکان، فعال حقوق زنان نیز توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یک‌دیگر»، «تبلیغ علیه نظام»، «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی»، «عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» و بدون دسترسی به وکیل، به ۱۸ سال و سه ماه زندان محکوم شد؛ که ۶ سال و ۳ ماه از این حکم قابل اجرا خواهد بود.( ایران وایر، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

پیام نرگس محمدی به مناسبت سال‌نو: پیروزی سهل نیست، اما قطعی است

«نرگس محمدی»، فعال حقوق‌بشر و زندانی سیاسی، در پیامی به مناسبت سال‌‌نو که متن کامل آن در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر شده، تاکید کرد که پیروزی سهل نیست، اما قطعی است. او افزود: «این لحظه نیست، اما دور هم نیست.» او در بخشی از این پیام مکتوب که از پشت دیوارهای بلند زندان اوین نوشته شده، تاکید کرد: «بهار دلنشین را به مادران داغدار که جای فرزندانشان بر سر سفره های هفت سینمان خالی است و به زندانیان که خانواده‌هایشان چشم انتظارند و به مبارزان و تلاشگران آزادی و برابری و به مردم سرافرازم تبریک می‌گویم.» در بخش دیگری از این پیام آمده است: «ما امروز همدیگر را داریم. سیستان‌و‌بلوچستان، کردستان، خوزستان، آذربایجان، خراسان ، تهران و … همه با همیم. ما به آزادی و برابری باور داریم.( ایران وایر، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

آتش شاکرمی خاله «نیکا»، شوخی ایرج طهماسب با بازداشت دختران معترض را مصداق بارز شکنجه دانست                             

در ادامه واکنش‌های منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی به پخش قسمت اول برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب، آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، در شبکه‌های اجتماعی‌اش تصویری از نیکا، از کشته‌شدگان اعتراضات را منتشر کرد و شوخی طهماسب را با عبارت «خواهرم را گرفتند»، مصداق بارز «شکنجه» دانست. خاله نیکا شاکرمی در اینستاگرام خود تاکید کرد: «کسی حق نداره تو هیچ برنامه طنزی با هیچ لحن کنایه‌آمیزی در مورد بچه‌های ما حرف بزنه. از عادی‌سازی افتادین تو لاین دلقک‌بازی.»

او در ادامه یادآوری کرد: «قراره تا کجاها رو ببینیم؟ قراره بعد از دلقک‌بازی و به مسخره گرفتن داغ ما، بعدش این داغ رو چطور به خیال خودتون از معنا تهی کنید؟ شماهایی که می‌گید با کنایه انتقاد کرده به حکومت؛ این مساله نه کنایه برداره نه جاش تو برنامه طنزه و نه می‌شه جز با خشم و اشک ازش حرف زد.» برخی کاربران هم به این نکته اشاره کردند که بسیاری از بچه‌هایی که در جریان اعتراضات کشته و دستگیر شدند، مخاطبان ثابت برنامه‌های ایرج طهماسب در سال‌های گذشته بوده‌اند اما اکنون بازداشت آنان از سوی طهماسب، به تمسخر گرفته می‌شود.( ایران اینترنشنال، ۶ فروردین ۱۴۰۲)

مادر ادریس فقهی: فقط ۵ دقیقه پسرم را به من نشان دهید.

  فاطمه مقصودی، مادر ادریس فقهی، فعال سیاسی کرد در ویدیویی گفت که دو سال است که از پسرش خبری ندارد و از سازمان‌های حقوق بشری و خبرنگاران خواست که پسرش را پیدا کنند. خانم مقصودی گفت که فقط ۵ دقیقه بگذارند او پسرش را ببیند. ‌ بر اساس گزارش‌ شبکه حقوق بشر کردستان ادریس فقهی، عضو حیات آزاد کردستان، پژاک، از تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۰ ناپدید شده است. بر اساس این گزارش در این تاریخ بین نیروهای سپاه و شماری از اعضای پژاک درگیری رخ می‌دهد. پس از درگیری سپاه به خانواده ادریس می‌گوید او کشته شده است با این حال پیکر و گواهی فوت او به خانواده داده نمی‌شود. شبکه اما حقوق بشر کردستان می‌گوید ادریس فقهی زنده است. به گفته این شبکه ادریس در آن درگیری از ناحیه پا زخمی شده بود و توسط سپاه بازداشت شد. مادر ادریس می‌گوید مسئولان به آنها اخبار ضد و نقیض می‌دهند و گاهی می‌گویند او زنده است و گاهی می‌گویند او اینجا نیست و زنده نیست. مادر ادریس فقهی و دیگر اعضای خانواده او بارها بازداشت شدند و تهدید شدند که پیگیر وضعیت ادریس نباشد.( ایران امروز، ۶ فروردین ۱۴۰۲)

حجاب اجباری؛ نماینده خبرگان: «رواج بی‌حجابی یعنی کرونای آدمکش و جامعه‌نابود‌کن

 

در حالی که ایران در شش ماه گذشته صحنه مقاومت خونین معترضان در برابر فشار حاکمیت مبنی بر پوشش حجاب اجباری برای زنان بوده، مقامات جمهوری اسلامی در سال نو هم از تهدید کلامی و عملی زنان دست برنداشته‌اند تا ثابت کنند از موضع خود کوتاه نمی‌آیند. یک عضو مجلس خبرگان ششم فروردین گفت: «هدف دشمنان از بی‌حجابی زنان، نابود کردن استقلال زن ایرانی است، چراکه زن بی حجاب، زن مستقل و آزاده نخواهد بود و زنی خواهد بود که در بند شهوت دیگران و ارضای آنان است.» محسن اراکی با تاکید بر اینکه «ما اجازه نخواهیم داد تا بی‌حجابی در جامعه اسلامی رواج پیدا کند» افزود: «رواج بی حجابی یعنی فساد؛ یعنی کرونای آدمکش و جامعه نابود کن؛ باید با این کرونای جدید مبارزه جدی انجام داد.» نماینده علی خامنه‌ای در استان لرستان نیز از «جوانان» و «روحانیون» انقلابی خواست در کنار دستگاههای نظارتی با «هنجارشکنان» برخورد کنند. محمدرضا شاهرخی افزود: «جوانان انقلابی و روحانیون جوان و انقلابی باید در کنار دستگاههای نظارتی و فرهنگی قرار بگیرند و با هنجارشکنی‌های مکرر و اخیر، ترویج روزه‌خواری و بدحجابی در سطح شهرها مقابله کنند.»( صدای آمریکا، ۷ فروردین ۱۴۰۲)

جزئیات طرح اعمال حجاب اجباری: از جریمه سه میلیارد تومانی تا ابطال گواهینامه و پاسپورت

 

نماینده مجلس شورای اسلامی از جزئیات طرحی پرده برداشت که به گفته او به رویت علی خامنه‌ای هم رسیده است. بر اساس این طرح، برای کسانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند مجازات‌هایی مثل جریمه تا سه میلیارد تومان، ابطال گواهینامه رانندگی و پاسپورت و ممنوعیت استفاده از اینترنت درنظر گرفته می‌شود. بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه شش فروردین گفت طرح «عفاف و حجاب» با برگزاری «۳۰۰ جلسه با شورای انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی» نهایی شده و «خدمت رهبری و قوه قضاییه» نیز رسیده است؛ اما این دو نهاد هنوز به این اظهارات واکنش نداشته‌اند. مطابق طرح مذکور حجاب اجباری در هفت بخش «داخل خودروها، داخل اماکن و رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها، فضای مجازی سلبریتی‌ها، کف خیابان و معابر» نظارت خواهد شد.به ادعای جلالی، مواجهه در این طرح «کاملا هوشمند» است و «هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد» و جریمه‌های آن نیز بین «۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیارد تومان» تعیین شده است. همچنین «ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، و برای سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و عضو بالا دارند ممنوعیت استفاده از اینترنت» در نظر گرفته شده است. ( صدای آمریکا، ۷ فروردین ۱۴۰۲)

گزارش عفو بین‌الملل؛ شجاعت معترضان در ایران به‌رغم سرکوب

سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالانه خود را منتشر کرد. خیزش مردمی در ایران و تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی برای مرعوب کردن معترضان از طریق سرکوب و اعدام از موضوعات محوری این گزارش است . بنا بر این گزارش شمار کسانی که در سراسر جهان به دلایل مختلف از جمله سرکوب و خشونت ناگزیر به فرار شده و آواره گردیده‌اند، در سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اعتراضات گسترده در کشورهای مختلف از جمله ایران و همچنین جنگ در اوکراین از موضوعات محوری گزارش این نهاد هستند.او می‌افزاید: «ما در عین حال شاهد خیزشی منحصر به فرد [در ایران] بوده‌ایم. شجاعتی که زنان و مردان ایران با تکیه بر آن در راه آزادی و حقوق بشری خود مبارزه می‌کنند، آن هم علیرغم تمامی خشونت‌ها و سرکوب‌ها از سوی حکومت و پس از گذشته شش ماه، درخور توجه و ستودنی است».( دویچه وله فارسی، ۸ فروردین ۱۴۰۲)

تلاش برای گسترش محدودیت؛ از حجاب اجباری زنان تا تعیین تکلیف برای پوشش مردان

 

همزمان با اوج‌گیری نافرمانی زنان ایران در تن دادن به حجاب اجباری، مقامات جمهوری اسلامی با پافشاری بر حجاب اجباری زنان، خواستار «حفظ حجاب توسط مردان» نیز شدند. احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان روز دوشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که «حجاب و عفاف مختص بانوان نیست و آقایان هم باید عفیف و باحجاب باشند.» او افزود: «همان طور که زنان در ایران اسلامی باید حجاب را به عنوان یک نعمت رعایت کنند، مردان هم نباید لباسی را بپوشند که آرم و علامت بیگانه دارد یا تنگ و چسبان است. وحید پوراستاد حوزه علمیه قم نیز در ویدیویی در خبرگزاری حوزه‌های علمیه گفت که تراشیدن ریش توسط مردان به هر نحوی که باشد خلاف شرع اسلام است. او افزود:« حتی پولی هم که آرایشگرها از تراشیدن ریش مردان به دست می آورند حرام است.»( صدای امریکا، ۸ فروردین ۱۴۰۲)

نرگس محمدی: ما از حکومت عفو نمی‌خواهیم،‌ جمهوری اسلامی باید پایان یابد

«نرگس محمدی»، فعال حقوق‌بشر و زندانی سیاسی، در پیامی خطاب به نشست جانبی شورای حقوق بشر در ژنو که سازمان مدافعان حقوق بشر آن را برگزار کرده بود٬ تاکید کرد: «ما از حکومت عفو نمی‌خواهیم. از نظر ما جمهوری‌اسلامی باید پایان یابد و از شما انتظار داریم ما را حمایت و یاری کنید. او در بخشی از این پیام مکتوب که از پشت دیوارهای بلند زندان اوین نوشته شده، تاکید کرد که به عنوان یک زن زندانی مدافع حقوق بشر از داخل زندان اوین به این نشست اعلام می‌کند که حاضر است «در هر مکانی و در هر زمانی نسبت به تعرض و آزار فیزیکی جنسی زنان و اعمال شکنجه جسمی در سلول‌ها» شهادت بدهد. او در ادامه تاکید کرد که شش نفر از زنان محبوس در بند نسوان زندان اوین که شامل این «عفو نمایشی» شده بودند و در لحظه آزادی روسری از سر برداشته و شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده بودند٬ مجددا احضار شدند.. تعدادی دیگر نیز که شامل این بخشنامه قوه قضاییه برای برخورداری از عفو می‌شدند٬ به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی٬ آزاد نشدند. ( ایران وایر،۸ فروردین ۱۴۰۲)

تصاویری جدید از محل قتل نیکا

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی نوجوان ۱۶ ساله، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی، با انتشار تصاویری از خواهرزاده‌اش در اینستاگرام، بار دیگر ادعای حکومت درباره خودکشی او را رد کرد. به گفته او، در گواهی فوت و برگه پزشکی قانونی هم علت مرگ نیکا «ضربات متعدد جسم سخت بر سر و صورت» عنوان شده است. به گفته آتش شاکرمی، او و برادرش همان روز به داخل ساختمان و پشت‌بام رفته و شب بعد هم دستگیر شده‌اند اما «هیچ‌گاه هیچ تصویری از آن لوکیشن در هیچ‌کجا منتشر نشد. مراجع قضایی و رسانه‌های وابسته به حکومت نیز مدعی شده بودند نیکا بر اثر سقوط از ارتفاع کشته و پیکرش در «ساختمانی نیمه کاره» پیدا شده است. در حالی‌ که نسرین شاکرمی، مادر نیکا نیز پیش از این تایید کرده بود دخترش در اعتراضات سراسری روز ۲۹ شهریور کشته شده است. ( ایران اینترنشنال، ۹ فروردین ۱۴۰۲)

پنج واحد صنفی در رابطه با “حجاب اجباری” پلمب شدند

پنج واحد صنفی در شهرستان رشت پلمب شدند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه “پلمب این مراکز به علت عدم رعایت حجاب صورت گرفته است”، اظهار داشت: “این واحد های صنفی در زمینه های فروش عینک، پیتزا، قهوه، ابزار یراق و اسباب بازی در حال فعالیت بودند.” بر اساس این گزارش، تشکیل پرونده و پلمب این واحد ها توسط “اداره تعزیرات، دادگستری، اداره بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت” صورت گرفته است. ( هرانا، ۹ فروردین ۱۴۰۲)

بلینکن؛ از راه دیپلماسی به حمایت از مبارزه زنان در ایران ادامه می‌دهیم

آنتونی بلینکن که روز سه‌شنبه، هشتم فروردین، در همایش «جایگاه زنان در دموکراسی» سخن می‌گفت، اظهار داشت که در ایران، زنان شجاعانه و در حالی که «زن، زندگی، آزادی» را فریاد می‌زنند، در برابر تهدیدهای حاکمیت ایستاده‌اند و در افغانستان، زنان در برابر تلاش‌های طالبان برای محو آنها از زندگی روزانه، همچنان برای آینده‌ای روشن‌تر می‌جنگند. او تأکید کرد: «ایالات متحده با این زنان و همه کسانی که برای مشارکت کامل، آزاد و برابر زنان در سراسر جهان تلاش می‌کنند، اعلام همبستگی می‌کند و از طریق دیپلماسی خود، متعهد به پشتیبانی از آنها و پیشبرد برابری جنسیتی در سراسر جهان است.»( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ فروردین ۱۴۰۲)

پس از تعطیلات نوروز، مجلس برای «جرم‌انگاری»های تازه در زمینه حجاب وارد می‌شود

امان الله حسین پور رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس در این رابطه گفته است: «مجلس دو رویکرد برای قانون گذاری در حوزه عفاف و حجاب دارد اما تاکنون طرح رسمی به مجلس نیامده اما پس از تعطیلات به این بحث ورود خواهیم داشت.» به نوشته وب‌سایت جماران «طرح صیانت» و «طرح حجاب و عفاف» دغدغه اصلی طیفی از نمایندگان مجلس شده است که با اندک موشکافی می‌توان خط و ربط سیاسی آنها به «نواصولگرایان» و طیف تندرو یا همان «جبهه پایداری» را ردیابی کرد. آقاتهرانی، از چهره‌های شناخته شده جریان سیاسی «پایداری» در آن تحصن گفته بود، «مجلس پیگیرموضوع حجاب است و این مسائل جزءدغدغه‌های ما بوده و در حال چیدن برنامه‌هایی در این رابطه هستیم.» نگاه «زن ستیزانه» اما در بخش‌های مختلف حکومت جاری است و در آخرین مورد ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان گفته است: «اگر زن‌ها در تامین مالی خانواده مستقل عمل کنند طغیان در خانواده شکل می‌گیرد.»( صدای آمریکا، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲)

عقب گرد مجلس با تصویب لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی

یکی از اتفاقات مهم اما تلخ سال گذشته که توسط مجلس انقلابی رقم خورد، لغو قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی بود که با سال‌ها تلاش فعالان مدنی بالاخره در سال ۹۸ تصویب شده بود. البته هرچند موانع برای استفاده از همین قانون هم باعث شد تعداد کمی از این فرزندان صاحب شناسنامه شوند اما به طورکلی یک قانون مرجع به حساب می‌آمد و در حوزه کودک و زنان اتفاق مهمی بود. سمیرا طاهری، کنشگر حقوق کودکان  ادامه داد: ماده ۴۱ لایحه لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی این استثناء را قائل شده کسانی که تا زمان تصویب این قانون در سایت ثبت نام کردند و پرونده تشکیل دادند مشمول این لایحه نمی‌شوند اما بعد از تصویب آن کسی نمی‌تواند از این طریق تابعیت بگیرد. البته با سنگ اندازی‌هایی که برای ثبت و تشکیل پرونده وجود دارد به نظر می‌رسد از این به بعد تشکیل پرونده برای فعالان این حوزه سخت‌تر خواهد شد.( صدای مردم، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲)

به دلیل “رقص و آواز زنان”؛ پلمب یک مجموعه تفریحی در آمل

یک مجموعه تفریحی توریستی در آمل با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران پلمب شد. روابط عمومی دادگستری مازندران، علت پلمب این واحد صنفی را “عدم رعایت شئونات اسلامی و رقص بانوان بدون حجاب در ملا عام در ماه رمضان” عنوان کرد. براساس این گزارش، برای مدیریت این مجموعه نیز پرونده ای قضایی تشکیل شده است. ( هرانا، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲)

جایزه «وجدان و صداقت» برای دو روزنامه‌نگار ایرانی که کشته‌شدن مهسا امینی را پوشش دادند

بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی که حدود شش ماه است در تهران زندانی اند، اهدا کرده است. الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، در همان روزهای نخست پس از شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته‌شدن او، توسط حکومت ایران بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند. بنیاد نیمن در بیانیه‌اش، از نیلوفر حامدی و الهه محمدی را بابت «تعهد استوارشان به کار روزنامه‌نگاری بی‌باکانه و پوشش موضوعاتی که در ایران بر زنان موثر است، از جمله مرگ مهسا امینی» قدردانی کرده است. ( بی بی سی فارسی، ۱۰ فرونردین ۱۴۰۲)

نوشهر؛ پلمب سه کافه رستوران به دلیل عدم رعایت حجاب و اجرای موسیقی

سه کافه رستوران در نوشهر پلمب شدند. فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر “کشف حجاب، اجرای موسیقی زنده و سرو مشروبات الکلی” در این واحد های صنفی را از دلایل پلمب اماکن مورد اشاره عنوان کرد. به گفته وی، این کافه رستوران‌ ها در مناطق گردشگری “سی سنگان، سیترا و سیاهرود” این شهرستان فعالیت داشته اند. اکبر درویشی در پایان مسافران نوروزی که اقدام به “روزه خواری و کشف حجاب” در ملا عام میکنند را به اعمال برخورد توسط نیروی انتظامی تهدید کرد. ( هرانا، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲)

وزارت کشور جمهوری اسلامی: «در بحث حجاب نه عقب‌نشینی می‌کنیم نه تساهل»

وزارت کشور جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه دهم فروردین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر‌قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»این وزارتخانه در بیانیه خود بر حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: «دستگاه قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذیربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکنان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد.‌»با گذشت چندین ماه از آغاز حرکت مدنی زنان و برداشتن روسری‌ها، مقابله دستگاه‌های حکومتی برای اعمال حجاب اجباری با شکست مواجه شده است. ( صدای آمریکا، ۱۱فروردین ۱۴۰۲)

وزارت کشور ایران حق انتخاب زنان درباره «حجاب» را رد کرد

وزارت کشور ایران شش ماه بعد از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده ‌است که «درباره حجاب عقب نشینی نمی‌کنیم». این تازه‌ترین موضع‌گیری حکومت ایران در قبال اعتراضاتی است که برای چند ماه این کشور را تکان داد.در این بیانیه که خبرگزاری‌های دولتی پنجشنبه شب منتشر کردند آمده است: «هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»وزارت کشور در بیانیه خود شعار «زن، زندگی، آزادی» را «عوام فریبانه» و «فتنه ترکیبی» توصیف می‌کند. این ادبیاتی است که مقام های جمهوری اسلامی اغلب برای محکوم کردن اعتراضات جدی ضدحکومتی به کار می‌برند.این بیانیه مستقیما به کارزارهای مدنی مثل «چهارشنبه های سفید»، «دختران خیابان انقلاب»، «نه به حجاب اجباری» و «آزادی های یواشکی» اشاره می کند اما آنها را «شکست خورده» می‌داند. ( هرانا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

درگیری و خشونت در پی “امر به معروف”

دخالت یک فرد تحت عنوان امر به معروف در شیوه پوشش دو شهروند باعث بروز درگیری شد.بر اساس ویدیویی منتشر شده، فرد آمر به معروف با حضور در یک مغازه، سطل ماست را روی سر مادر و دختری بی حجاب خالی می‌کند که در پی آن شماری از شهروندان حاضر، با این فرد درگیر می شوند.کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند. ( هرانا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

اهدای گل و شیرینی از سوی مردم به مغازه‌ای که «امر به معروف با سطل ماست» در آن رخ داد

عضو سابق شورای شهر مشهد به نقل از یکی از نزدیکان مغازه‌داری که در آن جنجال «امر به معروف به سطل ماست» رخ داد، خبر داد که مردم با گل و شیرینی از این مغازه‌دار که با حمله‌ی «آمر به معروف» به مشتریان مقابله کرده بود، تقدیر کرده‌اند.امیر شهلا در یک پست که بامداد یک‌شنبه در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد ضمن تأیید خبر رفع پلمب از مغازه محمود هاجرپور افزود که پس از بازگشایی مغازه در ظهر ۱۲ فروردین مشتریانی از راه‌های دور و نزدیک برای خرید از مغازه او راهی شاندیز شدند و مغازه مملو از گُل، شکلات و شیرینی تقدیم‌شده از سوی مردم است.به گفته عضو سابق شورای شهر مشهد، آقای هاجرپور هنوز در بازداشت به‌سر می‌برد و قرار است ساعت ۲۱ شب ۱۳ فروردین با «قرار وثیقه» آزاد شود.در روزهای گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده بازنشر شد که در آن یک مرد در یک مغازه لبنیات‌فروشی که بعدتر مشخص شد در شاندیز واقع شده است، در واکنش به بی‌توجهی دو زن به حجاب اجباری با سطل ماست به آنها حمله‌ور می‌شود. در واکنش به این اقدام خشونت‌آمیز، صاحب مغازه وارد عمل می‌شود و فرد مهاجم را از مغازه بیرون می‌کند. ( رادیو فردا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

فشار حاکمیت برای اعمال «حجاب اجباری»؛ از پلمپ اصناف تا ارسال پیامک

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، یکی از اقدامات اعتراضی زنان ایرانی که هم‌چنان به‌طور گسترده ادامه دارد، برداشتن شال و روسری از سر و امتناع از پوشیدن مانتو است.جمهوری اسلامی اما برای اعمال «حجاب اجباری» از هیچ راهی دریغ نمی‌کند.در یک ماه گذشته به ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی و در ده روز اول سال نو، شدت برخورد دستگاه‌های حکومتی با زنان به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری افزایش یافته است.پلمب صدها کافه، رستوران، واحد صنفی و فروشگاه و حتی پلمب هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگران بخشی از تشدید برخوردها مرتبط با حجاب اجباری است. ( ایران وایر، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

اژه‌ای: بی‌حجاب‌ها مجازات می‌شوند؛ رسانه سپاه: حاکمیت نسبت به موضوع حجاب «وظیفه جدی» دارد

به موازات افزایش مخالفت‌های عمومی با «حجاب اجباری»، مسئولان مختلف جمهوری اسلامی همچون رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یا نهادهای نظامی مانند سپاه پاسداران از برخورد با معترضان و لزوم «مجازات» این افراد سخن می‌گویند.به گزارش رسانه‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته «کشف حجاب» به مثابه «دشمنی با ارزش‌هاست» و افرادی که اقدام به آن کنند، «مجازات‌» خواهند شد.این مقام ارشد قضایی حکومت ایران افزوده است: درصورت بازداشت مخالفان حجاب اجباری، تمام کسانی که «به هر نحو مُسبب و شریک» در این مسائل باشند، «بدون اغماض» تحت پیگرد قرار می‌گیرند. ( صدای آمریکا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

تهدید زنان مخالف حجاب اجباری از سوی مقامات حکومت به برخورد قضایی و پلمب اماکن تاریخی

هم‌زمان با افزایش نافرمانی مدنی و از سر برداشتن حجاب اجباری در تعطیلات نوروزی، تهدیدهای مقام‌های حکومتی هم بیشتر شده است. امام جمعه رفسنجان تهدید به پلمب اماکن تاریخی و گردشگری کرد. رییس قوه قضاییه هم پیش از این از برخورد قضایی خارج از نوبت با مخالفان «حجاب اجباری» خبر داده بود.تریبون نماز جمعه روز گذشته (۱۱ فروردین) در اختیار کسانی بود که عمده تمرکز خود را بر ضرورت برخورد سخت‌تر حکومت با «بی‌حجابی» زنان و پر رنگ‌تر شدن دخالت‌های مردمی در مواجهه با مخالفان حجاب اجباری گذاشتند.اصغر عسکری، امام جمعه رفسنجان، مسوولان جمهوری اسلامی را تهدید کرد که اگر برای مقابله با بی‌حجابی اقدامی نکنند، «ما» اقدام و اماکن تاریخی و گردشگری را «پلمب می‌کنیم».( ایران اینترشنال، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب چهار واحد صنفی به اتهام « برگزاری مراسم مختلط رقص و موسیقی ناهنجار زنده» در آبادانان و کاشان

اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در شهرستان آبادان و کاشان، چهار واحد صنفی را پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری کردند.در ساعات پایانی جمعه ۱۱ و روز شنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، سه کافه رستوران در شهرستان آبادان به علت (برگزاری مراسم مختلط)، (رقص و پخش موسیقی ناهنجار) به دستور ستاد امر به معروف و توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در این شهرستان پلمب شد.براساس اعلام ستاد (امر به معروف و نهی از منکر) شهرستان آبادان:”شب گذشته و امروز سه کافه به علت (تخلفات غیر اخلاقی)، (برگزاری مراسمات مختلط)، (رقص و موسیقی ناهنجار زنده)، توسط اداره اماکن پلمب شد ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان آبادان در ادامه نیز کسبه را تهدید کرد:”در صورت رعایت نکردن شئونات اسلامی با متخلفان برخورد خواهد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب یک واحد صنفی تفریحی به اتهام « پذیرش و ارائه خدمات به افراد بی حجاب» در شهرستان دزفول

اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در شهرستان دزفول یک واحد صنفی تفریحی گردشگری را پلمب کردند.، روز جمعه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، مهدی آماده، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول واقع در استان خوزستان از پلمب یک واحد صنفی تفریحی گردشگری به علت آنچه که وی از آن با عنوان (پذیرش و ارائه خدمات به افراد بی حجاب) یاد کرد خبر داد.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول در تشریح این خبر گفت:”پیرو مقابله با بی حجابی یکی از امکان تفریحی و گردشگری دزفول به دلیل پذیرش افرادی که کشف حجاب کرده بودند پلمب شد.”وی افزود:”این مکان در چند نوبت به دلیل رعایت نکردن شئونات اسلامی در آن، تذکر گرفته بود.”دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول همچنین گفت:”در روزهای گذشته فیلمی مبنی بر هنجارشکنی برخی از گردشگران در دزفول منتشر شده بود که بدنبال آن یک نفر بازداشت و اقدامات لازم برای نفرهای دخیل دیگر در این موضوع انجام خواهد شد.” ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

پیام نرگس محمدی برای انجمن قلم

سالهاست که افتخار آن را دارم که انجمن قلم از فعالیت‌‌هایم حمایت می‌کند. این حمایت بیش از حس افتخار در وجود من، انگیزه مقاومت و تداوم مبارزه را برمی‌انگیزد و قدرت ما را در مقابل قدرت سرکوب نظام دینی استبدادی فزونی می‌بخشد و این روزها مردم ایران پس از ۴۳ سال تلاش و اعتراض و مبارزه پیام روشنی را به حکومت و جهان اعلام کردند که پیام گذار از نظام ج.ا. است. نظامی که پاسخ هر مطالبه‌گری، تغییر و تحول‌خواهی را با گلوله، سرکوب، خشونت، اعدام و زندان و شکنجه پاسخ داده و با مسدود کردن امکان هر تحرک اجتماعی و مدنی، راهی جز اعتراضات و خیزش عمومی در خیابانها و دانشگاه‌ها و فضای عمومی برای مردم باقی نگذاشته است. ( ایران امروز، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

مدیر حوزه علمیه تهران: به بی‌حجابان نباید خدمات دولتی، حمل و نقل و حق خرید از فروشگاه‌ها داده شود

دیر حوزه علمیه استان تهران از آنچه «سکوت» مسئولان ارشد جمهوری اسلامی در مورد «بی‌حجاب» نامیده، گلایه کرده و گفته که «سکوت مسولان در مورد مسئله حجاب عجیب است.»به گزارش خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران، محمدهادی رحیمی‌صادق مدعی شده آنچه الان باعث «تعجب» به گفته او «مردم متدین، علما و حوزویان» شده، «سکوت عجیب» مسئولان همه قوای جمهوری اسلامی است.او همچنین ابراز نگرانی کرده که «اگر وضع به همین صورت پیش برود»، بی‌حجابی به «همین محدوده‌ای که هست»، باقی نخواهد ماند و «کیفیت و کمیت» آن روز به روز «محدوده‌اش گسترش پیدا خواهد کرد» و متوقف نخواهد شد.پس از آغاز اعتراضات سراسری که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی اوج گرفت، تلاش‌های عمومی برای اعتراض به «حجاب اجباری» در جامعه ایران گسترش چشمگیری نسبت گذشته یافت. ( صدای آمریکا، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

ارائه خدمات آموزشی به «بی‌حجابان» در مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع اعلام شد

وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه ۱۴ فروردین با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند، معذور خواهد بود.»این بیانیه مدعی شده است که چنین اقدام محدودکننده‌ای را همراستا با «ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش‌آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی … ایجاد نشاط درونی و ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان» علیه دانش‌آموزان ایرانی اِعمال می‌کند.استفاده از بسترهای هنری نظیر شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش‌دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجارهای اسلامی و تربیتی» از دیگر بندهای بیانیه تازه وزارت آموزش و پرورش است.این بیانیه یک روز پس از اطلاعیه دو وزارتخانه‌ علوم و بهداشت منتشر می‌شود که در آن گفته شده است که دانشگاه‌ها از این پس به «دانشجویان بی‌حجاب» هیچ‌گونه خدمات آموزشی، رفاهی، خوابگاهی ارائه نخواهند کرد. ( رادیو فردا، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب بیش از ۳۰۰ واحد صنفی در مازندران به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری

یک مقام استان مازندران از «پلمب ۳۳۸ واحد صنفی» به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و همچنین «تذکر» به دو هزار و ۳۴۳ واحد دیگر صرفاً در رابطه با حجاب اجباری خبر داد.خبرگزاری حکومتی مهر روز دوشنبه به نقل از مسیب موسوی، معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران، نوشت که این ۳۳۸ واحد صنفی «به‌رغم تذکرات قبلی و به دلیل عدم توجه به مسئله عفاف و حجاب» پلمب شدند.این گزارش افزوده که طی یک ماه گذشته و هم‌زمان با اجرای «طرح نظارتی ویژه عید» تاکنون ۲۴ پرونده «تخلف» در رابطه با حجاب اجباری تشکیل شده است.بر اساس اظهارات این مقام استانی، ۱۱۷ مورد از گزارش‌های دریافتی به دلیل ارتباط «موضوعی» برای بررسی به اداره کل جهاد کشاورزی ارسال شدند. او توضیح بیشتری در این‌باره ارائه نکرد. ( رادیو فردا، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

مقامات جمهوری اسلامی: کشف حجاب به مثابه دشمنی با نظام است

«غلامحسین محسنی اژه‌ای»، رییس قوه‌قضاییه، با ادعای اینکه «کشف حجاب» به‌مثابه «دشمنی با نظام» و ارزش‌های آن است، وعده داد افرادی که اقدام به این «ناهنجاری» کنند، مجازات‌ خواهند شد.رییس قوه‌قضاییه در اولین جلسه شورای عالی قضایی ادامه داد: «ضابطین موظف هستند با جرم مشهود و هر نوع ناهنجاری که خلاف قانون و شرع است و در ملاءعام رخ می‌دهد و سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود، برخورد کنند.»او امروز ۱۳فروردین۱۴۰۲ تاکید کرد: «مراجع قضایی نیز باید در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها اهتمام داشته باشند.»«ابراهیم رئیسی»، رییس دولت سیزدهم نیز، روز گذشته ۱۲فروردین۱۴۰۲ بار دیگر بر لزوم اعمال حجاب اجباری تاکید کرد و آن را «الزامی قانونی و دستوری شرعی در همه ادیان و مذاهب» خواند. اظهارات رئیسی دو روز بعد از بیانیه وزارت کشور مبنی‌بر تشدید برخورد با زنان و هم‌زمان با بیانیه‌های چند استاندار در تهدید زنان بدون حجاب به «برخورد قاطعانه» بیان شد. ( ایران وایر، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

همزمان با آغاز دوباره کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها؛ دو وزارتخانه در مورد «حجاب و عفاف» بیانیه صادر کردند

همزمان با پایان تعطیلات نوروز و بازگشایی دوباره کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها، دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» در بیانیه‌های جداگانه‌ای در زمینه «حجاب و عفاف» به نحوه «پوشش» دانش‌آموزان و دانشجویان و حفظ «شئونات اسلامی» تاکید کردند.در اطلاعیه وزارت «علوم» تاکید شده است که کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر این وزارتخانه «از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ..» به دانشجویانی که «قوانین و مقررات» دانشگاه‌ها در حوزه «پوشش و حفظ شئونات دانشجویی» را «رعایت ننمایند» خودداری خواهد کرد.در بیانیه وزارت آموزش و پرورش هم اعلام شده که از «ارائه خدمات آموزشی» به دانش آموزانی که «مقررات پوششی در مدارس» را رعایت نکند «معذور» خواهد بود.این وزارتخانه از همه «فرهنگیان» خواسته تا فهرستی از «سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات» را در خصوص «حجاب و عفاف» پیگیری کنند. ( صدای آمریکا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

ممنوعیت خدمات به «زنان بی‌حجاب» در اماکن عمومی و فرودگاه‌ها؛ محسن برهانی: غیرقانونی است

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی فیلمی را منتشر کرده‌اند که کارمندان فرودگاه قبل از ارائه خدمات به مسافران زن، از آنها می‌خواهند که حجاب اجباری را رعایت کنند. محسن برهانی استاد حقوق و وکیل دادگستری می‌گوید این اقدام غیرقانونی است.در ویدئوهای منتشر شده، که منتسب به فرودگاه دستغیب شهر شیراز است، کارمندان قبل از دادن کارت پرواز یا تحویل بار مسافران، این خدمات را منوط به رعایت حجاب اجباری زنان می‌کنند. آنها همچنین از زنانی که به حجاب اجباری تن داده‌اند، تشکر می‌کنند.این در ادامه تلاش‌های حکومت ایران برای تشویق معترضان به رعایت حجاب اجباری از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» است. ( صدای آمریکا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب صدها واحد صنفی و انتقاد حکومتی‌ها از «لختی‌گری»: با بی‌حجابی «شوهردزدی» باب می‌شود

فشارهای حکومتی در ایران برای ملزم کردن زنان به رعایت حجاب اجباری ادامه دارد و بنا بر گزارش‌ها صدها واحد صنفی در روزهای اخیر به اتهام نقض «شئونات اسلامی» پلمب شده‌اند، اما همچنان تصاویر زیادی از زنان بدون حجاب در نقاط مختلف ایران منتشر می‌شود.در روز دوشنبه ۱۴ فروردین، تنها در استان مازندران «۲۵۰ واحد صنفی» در «روزهای اخیر» پلمب شده‌اند.مسیب موسوی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران اعلام کرد که این واحدها از پانزدهم اسفند تاکنون به دلیل آنچه او «بی‌توجهی به مسئله عفاف و حجاب» خواند پلمب شده‌اند. ( صدای آمریکا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

واکنش حقوقدان‌ها به عدم ارائه خدمات دولتی به مخالفان حجاب اجباری؛ «غیرقانونی» است

شماری از وکلا و حقوقدانان ایرانی در واکنش به بیانیه‌های رسمی برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی مبنی‌بر عدم ارائه خدمات به زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، چنین اقدامی از سوی حکومت را «غیرقانونی» خواندند.حسن کیا، وکیل دادگستری، روز دوشنبه ۱۴ فروردین در مورد اطلاعیه مربوط به حجاب اجباری در مراکز آموزش عالی کشور تصریح کرد که وزارت علوم و دانشگاه‌ «حق‌ندارند و نمی‌توانند» به دانشجویان معترض به حجاب اجباری، خدمات آموزشی و رفاهی ارائه نکنند.این وکیل دادگستری به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است: «وزارت علوم و دانشگاه هیچ حقی دراین‌باره ندارند و نمی‌تواند به دانشجویی که عضو آن دانشگاه است، خدمات آموزشی و رفاهی ارائه ندهند».در اطلاعیه‌ روز ۱۳ فروردین‌ماه وزارت علوم آمده است که از این پس، «همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و غیره» به دانشجویانی که «شئونات دانشجویی و حجاب» را رعایت نکنند، «معذور» هستند. ( رادیو فردا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب یازده واحد صنفی به دلیل “عدم رعایت شئونات اسلامی

طی دو روز گذشته یازده واحد صنفی در شهرستان بابل پلمب شد.فرمانده انتظامی بابل علت پلمب این واحدهای صنفی را “عدم رعایت قوانین و مقررات صنفی و عدم رعایت شئونات اسلامی” عنوان کرد.به گفته محمدزمان شالیکار ” برای ۱۷ واحد صنفی دیگر نیز اخطار پلمب صادر شده است.”براساس این گزارش، صدور اخطار و پلمب این واحد های صنفی در راستای طرحی موسوم به “کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی و اماکن عمومی” صورت گرفته که توسط پلیس امنیت عمومی اجرا شده است. ( هرانا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

اعتراف علی خامنه‌ای به «محدودیت» بودن حجاب اجباری

علی خامنه ای، رهبر حکومت جمهوری اسلامی کشف حجاب را «حرام شرعی و قانونی» خواند و گفت که مشکل کشف حجاب در ایران «انشالله حل» خواهد شد.خامنه‌ای در سخنرانی روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین خود ضمن اعتراف به «محدودیت» بودن حجاب مدعی شد که حجاب «محدودیت شرعی و قانونی» است و محدودیتی دولتی نیست.وی مدعی شد: «خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند.»خامنه‌ای همچنین «کشف حجاب» را برنامه «دشمن» دانست و گفت دستگاه‌های جاسوسی دشمن به دنبال کشف حجاب هستند. ( ایران وایر، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

حکومت در برابر بدحجابی باید بایستد

همزمان با مخالفت‌های عمومی با حجاب اجباری در ایران، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از ستاد «امر به معروف» خواسته در رفتارش تجدید نظر کند. اما کیهان، روزنامه‌ای که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، خواستار برخورد جدی‌تر با مخالفان حجاب اجباری شده است.روزنامه «کیهان» چاپ تهران در شماره روز سه‌شنبه پانزدهم فروردین‌ماه خود با ادعای اینکه «حجاب و پوشش اسلامی» یک «حکم الهی و واجبی شرعی» محسوب می‌شود، مدعی شده که این اجبار اجتماعی دارای «بعد اجتماعی» است و «حکومت اسلامی موظف است در برابر بروز حرام اجتماعی و تظاهر به حرام بایستد» و از آن جلوگیری کند.این رسانه که از محل بودجه عمومی کشور اداره می‌شود، همچنین نوشته است: «اکثر فقهای طراز اول شیعه» برای هر «فعل حرام یا ترک فعل واجب» قائل به «مجازات» از سوی حاکم شرع بوده‌اند و حتی برای «ترک نماز واجب» که این امر ذکر شده است.در هفته‌های اخیر به موازات افزایش اعتراضات عمومی به حجاب اجباری ، بیان سخنان تند و گاه تهدیدآمیز برخی چهره‌های دینی و حکومنی خطاب به این افراد نیز افزایش یافته است. ( بالاترین، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

ابلاغیه تهدید‌آمیز دانشگاه آزاد درباره حجاب اجباری

در ادامه سخت‌گیری‌های حکومتی برای اِعمال حجاب اجباری، اداره کل حراست دانشگاه آزاد اسلامی در ابلاغیه‌ای، از استادان خواست پدیده «کشف حجاب» در کلاس درس‌های خود را به‌طور «جدی»، مدیریت کنند.در این ابلاغیه به استادان هشدار داده شده که مسئولیت حضور بدون حجاب دانشجویان در کلاس‌ها، با آنها است.در تصویر این ابلاغیه که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، آمده «با توجه به اینکه استادان مسئولیت کلاس درس را بر عهده دارند، در صورت مشاهده دانشجوی بی‌حجاب، استاد مورد سوال قرار می‌گیرد.»این ابلاغیه، این دستور را بر اساس دستورالعمل وزارت علوم مبنی بر محرومیت دانشجویان بدون حجاب از دریافت خدمات دانشجویی، دستور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز سازمان مرکزی این دانشگاه در این زمینه، صادر کرده است. ( رادیو فردا، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب ۳۳۸ واحد صنفی در مازندران به دلیل عدم توجه به “عفاف و حجاب”

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران از پلمب سیصد و سی و هشت واحد صنفی از تاریخ پانزدهم اسفندماه سال گذشته، همزمان با آغاز طرح نظارتی ویژه عید تا تاریخ چهاردهم فروردین ماه سال جاری به دلیل آنچه “عدم توجه به مسئله عفاف و حجاب” عنوان شده، خبر داد مسیب موسوی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران، دلیل این پلمب ها را “عدم توجه به مسئله عفاف و حجاب” عنوان کرد و افزود: ” طی بازه زمانی پانزدهم اسفندماه سال گذشته تا چهاردهم فروردین سال جاری، در این راستا سه هزار و ۷۷۸ مورد بازدید قرار گرفته که به دو هزار و ۳۴۳ واحد تذکر شفاهی و یا کتبی داده شد.” ( هرانا، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

اعمال فشار بیشتر بر زنان؛ تشکیل “ستاد حجاب” در وزارت کشور

در ادامه اعمال فشار جمهوری اسلامی برای رعایت “حجاب اجباری”، معاون امور زنان رئیس‌جمهور از تشکیل ستادی درباره حجاب خبر داد. رئیس مجلس نیز گفت، لایحه “حجاب و عفاف” به محض ارائه در “الویت بررسی” قرار خواهد گرفت.با ادامه نافرمانی مدنی بسیاری از زنان در رابطه با رعایت “حجاب اجباری” در ایران، فشار مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز افزایش یافته است.یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مسئله حجاب پرداخت و گفت، “کشف حجاب، حرام شرعی و سیاسی است” ، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از تشکیل ستادی در وزارت کشور برای کنترل حجاب خبر داد.در روزهای گذشته موجی از فشارهای جدید مسئولان بر زنان بر سر موضوع رعایت “حجاب اجباری” اعمال شده است. در تعطیلات نوروزی خبرهای بسیاری از پلمپ کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و دیگر واحدهای صنفی در ایران به خاطر حضور زنانی که حجاب بر سر نداشتند، منتشر شد. ( صدای مردم، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

واکنش نسرین ستوده به اعلام موضع دروغین به نام وی

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری در یادداشتی در فیسبوک خود به اعلام موضع دروغین به نام وی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد.خانم ستوده تصویر اکانت جعلی را نیز که مواضع دروغین به نام وی منتشر کرده همراه یادداشت خود در فیسبوک منتشر کرده است.نسرین ستوده نوشت:«هرچند به احترام آزادی بیان، بیشتر دوست دارم در قبال قضاوت دیگران نسبت به خودم سکوت کنم، اما این بار اعلام موضع دروغین از طرف من توسط یک اکانت جعلی باعث شد بگویم من در منزل‌ام تهران زندگی می کنم و خانواده‌ام مشغول کار روزانه شان هستند. گاهی به دفترم سر می زنم و در حد توان به کسانی که احتیاج دارند، مشاوره می‌دهم. من از واژه‌ی رهبر به دلیل تجربیات ۴۴ سال گذشته وحشت دارم. اگر داخل زندان هم بودم، از راه‌های معتبرتری برای اعلام موضع خود استفاده می‌کردم.» ( ایران امروز، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

ستاد «امربه‌‌معروف و نهی‌‌ازمنکر» با برگزاری رفراندوم درباره حجاب اجباری مخالفت کرد

در حالی که مبارزات مدنی فراگیر زنان و دختران برای آزادی پوشش در ایران ادامه دارد، ستاد «امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» با ایده برگزاری رفراندوم درباره حجاب اجباری مخالفت کرد.علی خان‌محمدی، سخنگوی این ستاد، روز چهارشنبه ۱۶ فروردين به وبسایت خبری رویداد۲۴ گفت: «اگر برای حجاب رفراندوم بگذاریم فردا باید برای مسئله دیگر هم رفراندوم بگذاریم».خان‌محمدی که به دلیل نقش داشتن در سرکوب زنان در ایران، نامش همراه با دیگر عوامل سرکوب‌ها در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است، آزادی پوشش را «ابتذال» توصیف کرد.او افزود: «برای بعضی‌ها حدود پوشش فقط شال و روسری نیست که ما بگوییم اصلا شال و روسری نباشد».سخنگوی ستاد «امر به معروف» این سخن برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی را تکرار کرد که حق زنان برای انتخاب پوشش «مثل ویروس کرونا» است و گفت: «دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای رعایت و کنترل کرونا مجبور به جریمه شدند. الان هم برای جلوگیری از گسترش بی‌حجابی یکسری مجازات‌ها تعبیه می‌شود».( ایران امروز، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

انتساب دوباره معترضین حجاب اجباری به سرویس‌های جاسوسی توسط مقامات قوه قضاییه

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، دیروز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردين، در اظهاراتی گفت که برخی از زنان و دخترانی که بدون حجاب اجباری در عرصه عمومی ظاهر می‌شوند «وابسته به دستگاه‌های جاسوسی بیگانه هستند». اژه‌ای برای اثبات ادعای خود، هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده است.محمد مصدق، معاون اول اژه‌ای هم ضمن تکرار ادعای رئیس قوه قضائیه گفته است: «دستگاه قضایی با معاندان و هنجارشکنانی که با سرویس‌های جاسوسی در ترویج بی‌حجابی در ایران همکاری دارند، به‌طور جدی برخورد خواهد کرد.»این اظهارات مقامات قضایی، دو روز پس از صحبتهای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت که در آن مبارزه زنان ایرانی برای آزادی پوشش را به «دستگاه‌های جاسوسی دشمن» نسبت داده بود.علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، در جمع مقامات جمهوری اسلامی گفته بود: «بسیاری از کسانی که کشف حجاب می‌کنند از پشت پرده تحریک به این کار یعنی دستگاه‌های جاسوسی دشمن مطلع نیستند.» ( ایران وایر، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲)

هشدار مولوی عبدالحمید به حکومت: حقوق زنان رعایت نمی‌شود، با خشونت برخورد نکنید

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، اعلام کرد که زنان ایرانی «عصبانی هستند چرا که احساس می‌کنند حق و حقوق‌شان رعایت نمی‌شود.» او در عین «توصیه» زنان به «مراعات حجاب»، از جمهوری اسلامی خواست «با زنان برخورد خشن و تند نشود».امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۱۸ فروردین، با تاکید بر این که زن در اسلام و فرهنگ‌های مختلف «جایگاه و حرمت» دارد، اضافه کرد که «برخورد خشن» با زنان نتیجه‌بخش نیست و برخورد پلیس جمهوری اسلامی با زنان و دختران موجب «هتک حرمت» زنان است.با وجود ماه‌ها اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی به‌ویژه سیاست حجاب اجباری، حکومت ایران تحمیل حجاب را ادامه می‌دهد و در هفته‌های اخیر گزارش‌ها و ویدئوهایی از برخورد خشونت‌آمیز با زنان در این زمینه منتشر شده است.مولوی عبدالحمید بار دیگر به کشته شدن معترضان از جمله بسیاری از زنان در سرکوب‌ها اشاره کرد و گفت کسانی که از زندان آزاد شده‌اند گفته‌اند که با زنان زندانی در ایران شکنجه و بدرفتاری می‌شود. ( رادیو فردا، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲)

دیدار فاطمه معتمدآریا، محمد رسول‌اف و جعفر پناهی با خانواده کیان پیرفلک

فاطمه معتمدآریا، محمد رسول‌اف و جعفر پناهی سه سینماگر سرشناس ایرانی با خانواده کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله جانباخته در جریان اعتراضات ایذه دیدار کردند.زینب مولایی، مادر کیان پیرفلک روز جمعه ۱۸ فروردین تصاویری از این دیدار را در اینستاگرام خود منتشر کرده و خطاب به این سینماگران نوشته است: «سپاسگزارم از شما انسان‌های بزرگ و نیک‌اندیش که با حضورتان باعث تسکین دلمان می‌شوید»محمد رسول‌اف و جعفر پناهی، دو کارگردان شناخته شده سینمای ایران هستند که در سال‌های گذشته به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی در ایران بازداشت و زندانی شده بودند.این افراد از تهیه کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» هستند که در جریان سرکوب اعتراضات خوزستان پس از فاجعه فروریختن برج متروپل منتشر شد.در این بیانیه، که به امضای حدود ۱۰۰ سینماگر ایرانی رسید آمده بود: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم سلاح خود را زمین گذاشته و به آغوش مردم بازگردند.» ( ایران وایر، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

حضور کتایون ریاحی و گلاب آدینه بدون حجاب در مراسم کیومرث پوراحمد

کتایون ریاحی و گلاب آدینه، دو تن از بازیگران مشهور سینمای ایران بدون حجاب اجباری در مراسم بدرقه کیومرث پوراحمد شرکت کردند.تصاویر بدون حجاب اجباری این بازیگران معترض سینمای ایران در روز جمعه ۱۸ فروردین در شبکه‌های اجتماعی منتشر و با استقبال گسترده کاربران روبرو شده است.کاربران ایرانی توییتر با بازنشر تصاویر این دو بازیگر آن‌ها را «تجلی واقعی جنبش زن، زندگی، آزادی» و نشانه ادامه این جنبش دانسته‌اند.حسین رونقی، زندانی سیاسی سابق در ستایش اقدام کتایون ریاحی در توییتر خود نوشته است: «ایستادگی و مقاومت کتایون ریاحی الگویی برای همه است. او نمونه یک هنرمند شریف و مردمی است که در روزهای سیاه و سخت در کنار مردم، بر باورهای خود برای دفاع از ارزش‌های انسانی ایستاده‌ است. قدردان این زنان شجاع و آگاه هستیم»کتایون ریاحی از نخستین بازیگران و چهره‌های سرشناسی بود که اوایل مهر و در آغاز اعتراضات سراسری حجاب از سر برداشت و در همراهی با مردم معترض نوشت: «زنان ایران صدای یکدیگرند» و «دروغ بس است».( ایران وایر، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

دستور جداسازی محیط کار زنان در ادارات تامین اجتماعی خراسان رضوی

سازمان تامین اجتماعی استان خراسان رضوی در بخشنامه هایی دستور داده است محیط کار زنان از مردان در ادارات جدا شده و از مسئول دفتر زن برای مدیران مرد و زن استفاده نشود.تصاویری از این بخشنامه‌ها در روز ۱۸ فروردین در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن خواسته شده است تفکیک جنسیتی در شعب تامین اجتماعی استان خراسان رضوی حداکثر تا ۲۴ فروردین اجرایی شود.این بخشنامه‌ها که اولویت «آنی» و «فوری» دارند به دستورالعمل‌های ۹ گانه‌ای اشاره شده که در اواخر سال گذشته در مورد «حجاب و عفاف» به ادارات ابلاغ شده و از عدم اجرای این دستورالعمل‌ها ابراز نارضایتی شده است.سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه از ادارات به شکل سرزده بازرسی خواهد کرد مدیران خود را تهدید کرده که عدم اجرای سیاست تفکیک جنسیتی به عنوان «ترک فعل» در نظر گرفته خواهد شد.( ایران وایر، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

تهدید رسمی مخالفان حجاب اجباری توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که زیر نظر نماینده مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود، با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، مخالفان حجاب اجباری یا افراد همراهی کننده با آنان را تهدید به «برخورد» کرده است.مرکز اطلاع رسانی پلیس جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه نوزدهم فروردین‌ماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «هیچ نوع» رفتار و کنش «فردی و جمعی» مغایر با قانون را بر نمی‌تابد.در بخشی از این اطلاعیه و در ادامه تهدید مخالفان حجاب اجباری، آمده است: لاجرم با «هر فعل و اقدامی» که به گفته آنان «امنیت روانی و آرامش عمومی» را دستخوش چالش کند، بر اساس «مُرّ قانون» برخورد می‌شود.در همین زمینه مرکز اطلاع رسانی پلیس همچنین اعلام کرد که «پلیس در برخورد با قانون گریزان و مجرمان از سیستم‌های هوشمند استفاده خواهد کرد.»بنابرهمین گزارش که آن را «اقدامی ابتکاری پلیس به جهت جلوگیری از بروز هر گونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب» نامیده‌اند «با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌نماید.» ( صدای آمریکا، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

ادامه تلاش جمهوری اسلامی برای کنترل «نافرمانی» زنان از حجاب اجباری؛ اعمال محرومیت از حقوق اجتماعی

در ادامه تلاش جمهوری اسلامی برای مقابله با زنانی که تصمیم گرفته‌اند به حجاب اجباری «نه» بگویند، استانداران برخی استانها از آغاز محرومیت این زنان از دریافت خدمات اجتماعی خبر داده‌اند.در همین راستا علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان به بانک‌های استان دستور داده تا از ارائه خدمات به افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند خودداری کنند.به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار همدان در بخشنامه‌ای اعلام کرده که «پلیس اماکن» باید در «یک تعامل مشخص» با اصناف همدان و شهرستان‌ها، پیگیر موضوع «حجاب و عفاف» باشد و همچنین افرادی که به امکان عمومی برای خرید و فروش ورود می‌کنند، «باید حتما حجاب اسلامی» را رعایت کنند.استاندار البرز نیز یازدهم فروردین گفته بود: «مراکز تجاری، تفریحی، تفرجگاهی و گردشگری باید در نهایت احترام به شهروندان قانون‌مدار از ورود افرادی که کشف حجاب کرده‌اند جلوگیری کنند.»به نوشته روزنامه همشهری، مجتبی عبدالهی با تاکید بر ضرورت اجرای قانون و دستورالعمل‌ها در اصناف و اتحادیه‌ها، اضافه کرد: «اتاق اصناف باید به قوانین خود در حوزه نظارت بر فعالیت صنوف و شئونات اسلامی، اشراف و نسبت به رعایت آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، و بر روند فعالیت اصناف به‌ویژه رستوران‌ها و کافه‌ها، بیشتر نظارت کند.» ( صدای آمریکا، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

علام جزئیات تازه از طرح حکومت برای کنترل حجاب؛ متخلفان به محاکم قضایی معرفی می‌شوند

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرد که از شنبه ۲۶ فروردین، زنان و دخترانی که در «معابر عمومی، خودرو یا اماکن تجاری» حجاب اجباری را رعایت نکنند، «با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند».احمدرضا رادان روز شنبه ۱۹ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی با صداوسیما هشدار داد که نیروهای تحت فرمان او، از شنبه آینده با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته اقدام به شناسایی افرادی خواهند کرد که در معابر عمومی حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.او گفت در «حوزه معابر» ابتدا فرد «تذکر» دریافت می‌کند‌ و سپس، آن فرد با مدارکی که «قطعیت» دارند به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.فرمانده کل نیروی انتظامی همچنین صاحبان خودروها را تهدید کرد که در صورت عدم رعایت حجاب اجباری، بار اول تذکر دریافت خواهند کرد و بار دوم خودرو از سه طریق ممکن توقیف خواهد شد: «توقیف الکترونیکی یا توقیف در محل و یا توقیف در پارکینگ.» ( رادیو فردا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

تشدید طرح‌های کنترل حجاب؛ «تذکر لسانی» در متروها، پلمب واحدهای صنفی

«انسیه خزعلی»، معاون «ابراهیم رییسی» در امور زنان و خانواده، روز شنبه ۱۹فروردین۱۴۰۲، در جریان بازدید از نمایشگاه قرآن در تهران اعلام کرد که همه امور مرتبط با «ساماندهی حجاب» به شکل «متمرکز» و تحت نظر «ستادی در وزارت کشور» انجام می‌شود.این اظهارات هم‌زمان با اجرای طرح «تذکر لسانی» در متروی تهران، اصفهان و برخی دیگر از شهرها، و اعلام تشدید برخورد انتظامی با زنان مطرح شده است.انسیه خزعلی که سابقه دفاع از طرح‌های زن‌ستیزانه از جمله قوانین مرتبط با ازدواج کودکان را دارد گفته است که برنامه برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، به‌صورت «متمرکز» برنامه‌ریزی شده است و «نه پراکنده و سلیقه‌ای» و تصمیمات مرتبط با آن هم «در ستادی در وزارت کشور» تعیین شده و طی روزهای آینده به بخش‌های مختلف ابلاغ می‌شود. ( ایران وایر، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

رادان تهدید کرد: از شنبه آینده زنان بی‌حجاب به دادگاه معرفی می‌شوند

احمد رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی با تهدید زنان و دختران ایرانی اعلام کرد از شنبه هفته آینده افرادی که اقدام به کشف حجاب کنند به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.بر اساس گزارش روز ۱۹ فروردین خبرگزاری صدا و سیما، رادان گفت که نیروهای پلیس از ۲۶ فروردین ماه در سه حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن برای برخورد با بدحجابی ورود خواهند کرد.رادان گفت که پلیس در برخورد با کشف حجاب از «فناوری هوشمند در ثبت تخلفات» استفاده خواهد کرد.امروز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ارسال پیامک از سوی پلیس برای زنان به بهانه کشف حجاب را نشان می‌داد.مرکز اطلاع رسانی پلیس هم اعلام کرده که این نیرو در اقدامی «ابتکاری» «جهت جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم بدر برقراری حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می نماید.» ( ایران وایر، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

پلمب یک مجموعه تفریحی و گردشگری به دلیل “بی حجابی” مراجعین

ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مازندران از پلمب یک مجموعه تفریحی و گردشگری در ساری به دلیل آنچه “بی حجابی و رفتارهای هنجار شکنانه مراجعین” عنوان کرده است، خبر داد.ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مازندران، “بی حجابی و رفتارهای هنجار شکنانه از سوی مراجعین و عدم مسئولیت پذیری بهره بردار و ذینفع مالی جهت پیشگیری از این اقدامات” را دلیل پلمب شدن این مجموعه عنوان کرد.به گفته این ستاد، پلمب واحد صنفی مذکور به دستور پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان مازندران صورت گرفته است.طی هفته های اخیر نهاد های قانون گذار و اجرایی حکومت به دلیل مقابله با آنچه “عدم رعایت شئونات اسلامی و شرعی، بی حجابی و یا عدم رعایت قوانین حجاب و ماه رمضان” میخوانند، فشار های مضاعفی را بر شهروندان و صنوف مختلف اعمال کرده اند. ( هرانا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

تشبیه زنان «بدحجاب» به معتادان؛ شریعتمداری خواستار سرکوب زنان بر اساس الگوی سرکوب حزب توده شد

حسین شریعتمداری، مدیر روزنامهٔ کیهان و منصوب رهبر جمهوری اسلامی، در یادداشتی با موضوع «تبیین» تازه‌ترین اظهارات علی خامنه‌ای دربارهٔ حجاب اجباری، زنان «بی‌حجاب» را به «معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر» تشبیه کرد که باید با آنان «مقابلهٔ جدی» کرد.مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشت روز یکشنبه ۲۰ فروردین ضمن دسته‌بندی تحلیل انواع «بدحجابان» بر اساس اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، نوشت: «اولین گام ضروری و اجتناب‌ناپذیر در این مسیر، پیشگیری جدی از کشف حجاب آنان است.»حسین شریعتمداری در یادداشت صریحاً توضیح نداده است که چه راهکارهایی برای «پیشگیری جدی از کشف حجاب» وجود دارد، اما بلافاصله پس از طرح این درخواست، به بازداشت اعضای مشهور حزب توده ایران پس از انقلاب اشاره کرده است.نمایندهٔ علی خامنه‌ای در روزنامهٔ کیهان با این ادعا که «نمی‌توان فریب‌خوردگان را به حال خود گذاشت»، نوشت که پیشتر به به‌آذین، نویسنده و مترجم و از دستگیرشدگان حزب توده، درباره علت دستگیری‌‌اش گفته بود «اگر دستگیر نشده بودی، به راه خطایی که در پیش گرفته بودی ادامه می‌دادی. (رادیو فردا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

کلیات لایحه «ارتقای امنیت زنان» در مجلس تصویب شد؛ «خون‌بس» جرم‌انگاری می‌شود

پس از ۱۲ سال چانه زنی در دوره‌های مختلف مجلس و رفت و برگشت‌های مستمر بین دولت‌های مختلف، قوه قضاییه و مجلس کلیات لایحه‌ای که با تغییر نام دوباره، «ارتقای امنیت زنان در برابر سو رفتار» نام گرفته، به تصویب مجلس رسید.در این لایحه که در نشست علنی امروز مجلس به رای گذاشته شد، به ادعای طراحان با «تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری» ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان «در محیط خانه، کار و اجتماع» هدف قرار داده شده و رسوم «غلط» گذشته مانند «خون بس» نیز جرم‌انگاری‌ شده است.بنابراین گزارش با وجود حساسیت‌ها و مخالفت‌ نهادهای دینی نسبت به این لایحه در نهایت حمایت از «حریم خصوصی بانوان» در مقابل ضابطان قانونی، امکان استفاده از «اذن قاضی» برای خروج زنان از کشور، مجازات شوهری که همسر خود را از خانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود، جرم تلقی شدن «اجبار زن به ازدواج یا طلاق» توسط هر کسی از جمله «ولی، قیم و …» در این لایحه دنبال می‌شود. (صدای آمریکا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

مخالفت اکثریت مردم با حجاب اجباری در نظرسنجی حکومتی

عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب با رد ادعای وزیر ارشاد درباره موافقت ۸۰ درصد مردم با حجاب اجباری، جزئیاتی از نظرسنجی حکومت ایران درباره حجاب اجباری را فاش کرد و نوشت بر اساس این نظرسنجی، اکثریت مردم ایران معتقدند حجاب حتی اگر «واجب شرعی» باشد، نباید اجباری شود.عبدی در یادداشتی که روز یکشنبه در روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشت مشخص نیست که این نظرسنجی چه زمانی انجام شده، «ولی به نظر می‌رسد که مربوط به زمستان ۱۴۰۱ است».او با اشاره به پژوهشگاه وزارت ارشاد به عنوان انجام‌دهنده این نظرسنجی افزود: «با توجه به نهاد انجام‌دهنده که به‌ طور طبیعی طرفدار سفت وسخت حجاب است، این نظرسنجی می‌تواند گویا و به این معنی باشد که از نظر اکثریت مردم، حتی اگر حجاب واجب شرعی باشد ضرورتی به اجبار قانونی ندارد، در آینده هم ضعیف‌تر می‌شود.»این فعال سیاسی اضافه کرد که بر اساس این نظرسنجی، «جالب اینکه فقط ۴۶ درصد معتقدند که زنان باید حجاب داشته باشند و بقیه مردم آن را منوط به نظر و خواست و اراده خود زنان دانسته‌اند.» (ایران اینترنشنال، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

دوربین‌های کنترل ترافیک «کشف حجاب» را هم ثبت می‌کنند؛ کاربران: چرا دزد‌ها و مفسدان را ثبت نمی‌کنند؟

مقامات ارشد پلیس جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که می‌توانند مخالفان حجاب اجباری را از طریق دوربین‌های نظارتی حوزه کنترل ترافیک، شناسایی کنند و به آنها تذکر دهند.موضوعی که با واکنش‌های فراوان مواجه شده و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند چرا این دوربین‌ها «دزد‌ها و متخلفان» را ثبت نمی‌کند؟به گزارش رسانه‌های ایران، محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مدعی شده است دوربین‌های «ثبت تخلفات و جرایم رانندگی» که در سطح شهر وجود دارند، اقدام به «رصد موارد کشف حجاب» نیز می‌کنند.این مقام ارشد انتظامی پایتخت ایران افزوده است: تمامی سامانه‌هایی که در سطح شهر کار می‌کنند، «بهره‌برداری‌های چند منظوره دارند» و هر اطلاعاتی را در خود «ذخیره» می‌کنند.به گفته رئیس پلیس راهور تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی داده‌های مربوط به «حوزه ترافیک» را از این دوربین‌ها بهره‌برداری می‌کند و «بخش‌های دیگر» هم اطلاعاتی را که مورد نیاز دارند «برداشت» می‌کنند.(صدای آمریکا،۲۱ فروردین ۱۴۰۲ )

ادامه بحث برسر بایدها و نبایدهای حجاب| عباس عبدی: حجاب اگر واجب شرعی باشد ضرورتی به اجبار قانونی ندارد

موضوع حجاب در ایران همچنان داغ است و به نظر بسیاری از کارشناسان بزودی به یکی از بحران‌های حل نشدنی بین مردم و حکومت تبدیل خواهد شد.عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با همین زاویه به موضوع نگاه کرده و در روزنامه اعتماد نوشته است: «با توجه به تنش‌ها و اظهارنظرات متفاوتی که پیرامون حجاب مطرح شده جامعه نیازمند نظرسنجی‌های معتبر است تا واقعیت نظر مردم را بشناسیم تا هر کس برداشت شخصی خود را به نام مردم قالب نکند.»عبدی تاکید کرده است: «از نظر اکثریت مردم، حتی اگر حجاب واجب شرعی باشد، ضرورتی به اجبار قانونی ندارد، در آینده هم ضعیف‌تر می‌شود، بی‌حجابی را نباید به ضدیت با حکومت تعبیر کرد، مگر اینکه طرفداران حکومت و خودشان چنین تعبیری را ترویج کنند.»( صدای آمریکا،۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

انجمن صنفی معلمان کردستان: حملات به مدارس دخترانه «سازمان‌دهی‌شده» و «کودک‌کشی» است

انجمن صنفی معلمان کردستان در بیانیه‌ای با تأکید بر «سهل‌انگاری عامدانۀ» نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در شناسایی و معرفی عاملان و آمران مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه سقز و دیگر شهرهای ایران، این مسمومیت‌های زنجیره‌ای را شدیداً محکوم کرد.در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۱ فروردین منتشر شد آمده است: «گستردگی و تداوم» این مسمومیت‌های زنجیره‌ای در کنار «عدم کنترل و اشراف نهادهای عریض و طویل امنیتیِ» جمهوری اسلامی گواهی است بر این‌که این «حملات جنایتکارانه» به‌ویژه در مدارس دخترانه، به شکل «کاملاً سیستماتیک و سازمان‌دهی‌شده» در جریان است.تداوم این مسمومیت‌های گسترده در مدارس شهرهای مختلف ایران در شرایطی است که به گفته این انجمن صنفی، «حاکمیت مدعی اشراف اطلاعاتی بر داخل و خارج مرزهاست».( رادیو فردا ،۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

هنوز سرنخ اصلی مسمومیت‌ها به دست نیامده است

کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان دختر در آخرین جلسه‌اش نتوانسته سرنخ اصلی این مسمومیت‌ها را پیدا کند. معاون وزیر کشور مسمومیت‌ها را “تمارض و شیطنت برخی دانش‌آموزان” دانست.یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان به خبرگزاری ایسنا گفته آخرین جلسه این کمیته که هفته گذشته تشکیل شد، “خروجی” نداشت چرا که “هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند”.محمد حسن آصفری گفته است: «تاکید کمیته بر این است که باید دستگاه‌های امنیتی تلاش بیشتری کنند و این موضوع رها نشود آن هم به صرف این تفکر که این کار با شیطنت تعدادی از دانش‌آموزان رخ داده است.»( دویچه وله فارسی ،۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

تهدید ناقضان حجاب اجباری به شناسایی «از شنبه»؛ ارسال تذکر پوشش به دانشجویان مرد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور فرمانده انتظامی برای برخورد با «کشف حجاب»، از «قاطعیت» در برخورد با کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، تقدیر کرد. معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز دمیدن «در تنور این ماجرا» را «اشتباه بزرگ‌تر» خواند.به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۲۱ فروردین، اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «از روز شنبه کسانی که مرتکب کشف حجاب شوند از طریق دوربین‌های سطح شهر شناسایی می‌شوند؛ در مرحله اول به آنها تذکر می‌دهند و در صورت تکرار به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.»فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده از ۲۶ فروردین قانون موسوم به «عفاف و حجاب» را برای «برخورد با مصادیق کشف حجاب» اجرا می‌کند.(صدای آمریکا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲)

نامه صدیقه وسمقی به علی خامنه‌ای: قرآن نگفته؛ استناد شما برای پوشش زنان بر چه اساس است؟

صدیقه وسمقی نماینده سابق شورای شهر تهران و همچنین پژوهشگر دینی، در نامه‌ای ضمن انتقاد از سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب اجباری، دیدگاه‌های او را از منظر دینی به چالش کشیده است.خانم وسمقی در این نامه که روی سایت زیتون منتشر کرده با خطاب قراردادن علی خامنه‌ای و تاکید بر اینکه «مسئولیت تمام پیامدهای مقابله با بی‌حجابی با شماست»، از او پرسیده در حالی که در قرآن بر لزوم پوشاندن موی سر برای زنان تصریح نشده، «الگوی سخت گیرانه جمهوری اسلامی برای پوشش زنان بر کدام دلایل قطعی و خدشه ناپذیر دینی و با کدام استدلال استوار شده است.»هفته پیش، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران سر باز زدن از حجاب اجباری را «حرام شرعی و حرام سیاسی» خوانده بود. براساس این سخنرانی او، نهادهای حکومتی از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی مجموعه‌ای از اقدامات برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری و تصویب قوانین را در برنامه کار خود قرارداده‌اند.(صدای آمریکا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

پلمب سه واحد صنفی در قشم به دلیل “عدم رعایت شئونات اسلامی

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز سه شنبه بیست و دوم فروردین ۱۴۰۲، سه کافه رستوران در جزیره قشم پلمب شدند.براساس این گزارش، در پی رصد و نظارت پلیس و دستگاه قضایی شهرستان قشم از بازار و واحدهای صنفی این جزیره، سه کافه رستوران به دلیل “رعایت نکردن شئونات اسلامی” در ماه رمضان پلمب شدند.(هرانا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

مسمومیت‌های مشکوک ادامه دارد: چند مدیر در بانه خواستار ماندن دانش‌آموزان در خانه شدند

بنا بر گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی، در روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، مدارس متعددی در چندین شهر ایران بار دیگر شاهد حملات مشکوکی بود که باعث مسمومیت دانش‌آموزان و انتقال شماری از آنها به مراکز درمانی شد.این گزارش‌ها و ویدئوها پس از آن از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌دست شهروندان می‌رسد که گزارشی هم حکایت از آن دارد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی با هدف سانسور اخبار مربوط به این مسمومیت‌ها، ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم پوشش اخبار مسمومیت دانش‌آموزان به رسانه‌های خبری داخلی ارسال کرده است.(رادیو فردا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

مسمومیت مدارس دخترانه در اصفهان، تبریز، مشهد و کرمانشاه

حمله با گاز شیمیایی روز سه‌شنبه نیز در مدارس عمدتا دخترانه چند شهر از جمله اصفهان، تبریز، کرمانشاه، مشهد، کامیاران و گناوه ادامه داشت.براساس ویدئوهای ارسالی به صدای آمریکا و شبکه‌های اجتماعی، در شهر شاهین شهر اصفهان، مدارس دخترانه انصاری، طلوع، آل یاسین، شایان، مسعود باقری، محمد نصری و منوچهر انصاری هدف حمله قرار گرفتند.شاهدان عینی از مدرسه دخترانه انصاری گفتند مسئولان مدرسه، در را بستند و حتی اجازه زنگ زدن دانش آموزان به خانواده را نمی‌دادند(صدای آمریکا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

سپیده قلیان: هیچ مشروعیتی برای دادگاه نمایشی و فرمایشی جمهوری اسلامی قائل نیستم

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی، می‌گوید که هیچ مشروعیتی برای «دادگاه فرمایشی و نمایشی» جمهوری اسلامی که ریاست آن «حکم اعدام انقلابیون را امضا کرده» قائل نیست.خانم قلیان روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین با انتشار متنی از داخل زندان گفت تا زمانی که «حکومت اعدام اسلامی بر سر کار است و کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی هستند»، در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد.این نامه چند ساعت پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه منتشر شد که دلیل بازداشت سپیده قلیان را «اهانت» عنوان کرده و گفته بود که پرونده او به دادگاه انقلاب تهران رفته است.(رادیو فردا ، ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

ارسال پیامک تهدید آمیز برای دانش آموزان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز سه‌شنبه از ارسال پیامک تهدیدآمیز برای دانش‌آموزان یک هنرستان در زمینه اعمال حجاب اجباری خبر داد.در حالی‌که روند مسمومیت دانش آموزان و حملات شیمیایی به مدارس ادامه دارد و هنوز مسئولین آن شناسایی یا معرفی نشدند، در بعضی مدارس به دانش‌آموزان پیام‌های تهدیدآمیز درباره‌ی حجاب ارسال می‌شود.در یکی از این پیام‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مدیر هنرستان صبا دختران دانش‌آموز را تهدید کرده که از تاریخ شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در صورت درآوردن مانتو و مقنعه، بلافاصله از مدرسه اخراج می‌شوند.(بالاترین ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

فراخوان تشکل‌های دانشجویی ایران برای تجمع اعتراضی علیه «حجاب اجباری» در روز ۲۶

در حالی که اعمال سرکوب‌ علیه شهروندان معترض به «حجاب اجباری» و دیگر سیاست‌های ناکارآمد حاکمیت همچنان ادامه دارد، تعدادی از تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور برای برگزاری تجمع اعتراضی علیه حجاب اجباری در روز ۲۶ فروردین فراخوان دادند.در این فراخوان آمده است: «در روز شنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۲ در سطح دانشگاه‌ها با سازماندهی تجمعات اعتراضی یا پرفورمنس اعتراضی، تحصن و شعارنویسی، پاسخ اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت را بدهیم.»این فراخوان تاکید کرده است: «پس از پایان یافتن تعطیلات نوروز و بازگشایی دانشگاه‌ها، جمهوری اسلامی با استفاده از نیروی سرکوب مستقر در دانشگاه‌ها شروع به اجرای طرح موسوم به “تذکر لسانی” برای رعایت حجاب کرده است. جلوگیری از ورود دانشجویان زن به دانشگاه به‌خاطر عدم رعایت حجاب اجباری، رفتار وحشیانه و حضور نیروهای سرکوب‌‌گر در دانشگاه، تفکیک جنسیتی کردن ورودی دانشگاه‌ها برای دانشجویان زن و مرد، نادیده گرفتن حقوق سایر جنسیت‌ها به‌طور مطلق و سرانجام حضور سنگین نیروهای سرکوبگر در محیط دانشگاه و اطراف دانشگاه، به منظور زیر سوال بردن یکی از اساسی‌ترین حقوق ما دانشجویان، دیگر قابل تحمل نیست.»(ایران اینترنشنال ،۲۴ فروردین ۱۴۰۲ )

«از شنبه»؛ فصل تازه رویارویی زنان با پلیس ایران و «نگرانی آخوند از تابستان»

پلیس و قوه قضاییه ایران تهدید کرده‌اند که به زودی سخت‌گیری برای تحمیل حجاب اجباری به زنان و دختران تشدید می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار است برای تصویب سیاست‌هایی درباره حجاب هفته آینده یک جلسه «فوق‌العاده» برگزار کند.احمدرضا رادان، رئیس پلیس، چند روز پیش تاریخ مشخصی برای آغاز سخت‌گیری‌ها اعلام کرد و گفت: «از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی ، خودرو و یا در اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می شوند.»اعلام روز شنبه ۲۶ فروردین به عنوان شروع تشدید عملیات پلیسی تحمیل پوشش به زنان با تمسخر و خشم معترضان به حکومت روبرو شده است.(بی بی سی فارسی ،۲۴ فروردین ۱۴۰۲ )

نرگس محمدی: حجاب اجباری تعرض به زنان و جامعه است

نرگس محمدی از مدافعان حقوق بشر زندانی امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ با انتشار پیامی که در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر شده در واکنش به تهدیدهای مقامات حکومتی در خصوص تحمیل حجاب به زنان، حجاب اجباری را «تعرض به زنان و جامعه» توصیف کرده و گفته است آن را «برنمیتابیم.»او در تازه‌ترین پیام خود از زندان نوشته است که مبارزه با حجاب اجباری «در فرایند گذار از جمهوری اسلامی» نه فقط برای احقاق حقوق زنان، «بلکه در مداری بالاتر برای عریان‌کردن شکست سلطه و سیطره حکومت نه فقط بر تن زن، بلکه بر پیکر جامعه است.»نرگس محمدی در ادامه این پیام نوشته است که گرانیگاه راهبرد سرکوب «جنبش انقلابی» توسط حکومت، زنان هستند و از قضا مرکز ثقل راهبرد پایان دادن به جمهوری اسلامی توسط مردم هم، زنان هستند.(ایران وایر ،۲۴ فروردین ۱۴۰۲ )

شروین حاجی‌پور،نیلوفر حامدی و الهه محمدی درفهرست صد چهره تاثیرگذار مجله تایم

مجله تایم فهرست «صد چهره تاثیرگذار» سال ۲۰۲۳ خود را اعلام کرده است. بر این اساس، شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی که اولین گزارش‌های پس کشته شدن مهسا امینی را منتشر کردند، در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» مجله تایم قرار گرفته‌اند.مجله تایم هر سال فهرست صد نفره‌ای از افراد تاثیرگذار جهان در حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند. در فهرست ۲۰۲۳ این مجله معتبر آمریکایی افرادی تاثیرگذار در حوزه‌هایی همچون سیاست، رهبری، هنر، پیشگامان، سرگرمی و علم معرفی شده‌اند.( ایران وایر ،۲۵ فروردین ۱۴۰۲)

تفتیش و توقیف لوازم شخصی سه شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی در کرمان

وزارت اطلاعات در استان کرمان، منزل سه شهروند بهایی به نام‌های سروش خلوصی، هایده خلوصی(فتاحی) و میلاد مستوری، را تفتیش و برخی لوازم آنها را توقیف کردند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، سروش خلوصی، هایده خلوصی(فتاحی) و میلاد مستوری، شهروندان بهائی ساکن استان کرمان، در پس یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل آنها و تفتیش منزل برخی لوازم این شهروندان توقیف شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۵ فروردین ۱۴۰۲ )

سازمان پزشکی قانونی، وجود حدود ۸۰ گلوله در پیکر مهسا موگویی را تأیید کرده است

گزارش سازمان پزشکی قانونی، اظهارات پدر مهسا موگویی مبنی بر «تیرباران» شدن دخترش در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» را تأیید می‌کند.مهسا موگویی ۱۸ ساله، ۳۱ شهریور یعنی چند روز پس از اعتراضات گسترده‌ای که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهرهای مختلف آغاز شده بود، در فولادشهر اصفهان کشته شد.در گزارش سازمان پزشکی قانونی که عکس آن را حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده، آمده است که بررسی پیکر مهسا نشان می‌دهد که «در قسمتی از ستون فقرات او ۳۹ عدد سوراخ مدور و در بازوی چپ ۳۱ عدد و در ساعد چپ ۹ عدد سوراخ مدور با حاشیه سوختگی مشهود است.»(رادیو فردا ،۲۵ فروردین ۱۴۰۲ )

نامه ده هنرمند و حقوقدان: حملات شیمیایی به مدارس دخترانه «نظام‌مند» است

ده هنرمند، حقوقدان و فعال مدنی در یک بیانیه اعلام کردند حملات شیمیایی به مدارس دخترانه «نظام‌مند» است و «بی‌تردید پایداری و افشای آمران و مامورین این جنایت دهشتناک وظیفه آنی و فوری ماست.»در این نامه از کنشگران، فعالان مدنی، حقوق‌بشر و کوشندگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» خواسته شد فوری و آنی نسبت به «افشای آمران و مامورین» این حملات اقدام کنند.این هنرمندان و حقوقدانان ماهیت این حملات را «جنون‌آمیز» نامیدند و آن را مصداق «جنایت علیه بشریت» دانستند.گیتی پورفاضل، کتایون ریاحی، جعفر پناهی، رمضان حاجی مشهدی، سعید دهقان، حسین رئیسی، فرزانه زیلابی، نسرین ستوده، مهرانگیز کار و محمد مقیمی امضاکنندگان این بیانیه هستند.(صدای آمریکا ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

آزار آنلاین معترضانی که چشم‌شان را از دست داده‌اند و طرح شکایت قانونی آنها از ضاربان

شماری از آسیب‌دید‌گان چشمی و خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر همزمان با طرح موضوع شکایت قضایی، از سلسله فشارها و آزار آنلاین خبر داده‌اند.کیمیا زند، غزل رنجکش و ضحا موسوی از جمله صدها آسیب‌دیده چشمی در اینستاگرام خود با انتشار پیام‌هایی از ارسال پیام‌های آزاردهنده پرده برداشته‌اند.( بی بی سی فارسی ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

تهدید تازه رادان علیه مخالفان حجاب اجباری با تاکید بر «دقت» دوربین‌های نظارتی

در آستانه فصلی تازه از برخورد جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری، فرمانده نیروی انتظامی بر دقت دوربین‌های شناسایی ناقضان حجاب اجباری تاکید کرد.احمدرضا رادان در توصیف دقت دوربین‌های مورد استفاده در طرح حجاب گفت: «مطمئن باشید که هیچ خطایی نخواهد داشت.»بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این اظهارات، بر ناتوانی پلیس برای شناسایی سارقان و زورگیران در سطح شهر تاکید کرده‌اند.نیروی انتظامی اعلام کرده است که از روز شنبه، ۲۶ فروردین، با توسل به دوربین‌های کنترل ترافیک، زنان بی‌حجاب را در معابر عمومی، خودروها و اماکن رصد و با آنها برخورد خواهد کرد.(صدای آمریکا ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

کارشناسان سازمان ملل: اجرای سرکوبگرانه قوانین حجاب اجباری در ایران نماد آزار جنسیتی است

کارشناسان سازمان ملل روز جمعه هشدار دادند «اجرای سرکوبگرانه» قوانین حجاب اجباری در ایران بیانگر آزار و اذیت جنسیتی است و به سطوح ناپذیرفتنی از نقض حقوق و دختران منجر می‌شود.به گفته آنها، بسیار نگران‌کننده است که پس از ماه‌ها اعتراض به حجاب اجباری، زنان ایران به طور فزاینده‌ای با اقدامات تند و قهری از سوی مقامات جمهوری اسلامی مواجه هستند.به گفته آنها، قوانین حجاب اجباری که در قانون جزا و سایر قوانین ایران گنجانده شده به مقامات امنیتی اجازه می‌دهد زنان مخالف حجاب اجباری را در معرض بازداشت‌های خودسرانه قرار دهند و از دسترسی آنها به نهادهای عمومی از قبیل بیمارستان‌ها، مدارس، و ادارات دولتی جلوگیری کنند.(صدای آمریکا ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

نامه سپیده قلیان در پاسخ به سخنگوی قوه قضائیه / دهانت باز بشه، ترتیبت را می‌دهند؛ تهدید سپیده قلیان به تجاوز

چند ساعت بعد از آزاد شدن سپیده قلیان، پلیس راه اراک و نیروهای ناجا به بهانه سرقتی بودن خودروی حامل سپیده و خانواده‌اش، ماشین را متوقف کردند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سپیده قلیان، چند ساعت بعد از آزادی از زندان به بهانه سرقتی بودن ماشین بعد از چهار ساعت بازداشت شد. در بخشی از نامه‌ای که اخیرا نوشته است: “شدیداً ضرب‌ و شتم شدم. به قول خودشان «خرکش»م کردند. مردی در راهروی «۲۰۹» مرا تهدید به تجاوز کرد.”(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی: نه پاسخی دریافت می‌کنیم، نه فریادرسی داریم

«سعید پارسایی»، همسر «الهه محمدی»، روزنامه‌نگار زندانی، با انتشار پستی در اینستاگرام خود از ۲۰۰ روز بازداشت موقت همسرش خبر داده و گفته تمام پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای تعیین تکلیف همسرش بی‌نتیجه مانده است.الهه محمدی خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» است که در مهر امسال به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد. بازداشت او پس از آن صورت گرفت که او با سفر به سقز گزارش مفصلی از مراسم خاکسپاری «مهسا امینی» در روزنامه‌ هم‌میهن منتشر کرده بود.همسر الهه محمدی درباره وضعیت او نوشته است: «هر چه تلاش کردیم پاسخی نگرفتیم. از دادسرا تا دادگاه، یکی پس از دیگری مواد قانون دادرسی عادلانه نقض شد.»(ایران وایر ،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

حمله شیمیایی به مدارس دخترانه؛ انتقال ده‌ها دانش‌آموز به بیمارستان

در حالی که مقامات حکومت ایران کماکان مسمومیت دانش‌‌آموزان را انکار می‌کنند، حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در روز یکشنبه۲۷فروردین نیز ادامه پیدا کرده و مدارس دست‌کم ۵ شهر ایران، هدف این اقدام تروریستی قرار گرفتند.بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مدارس دخترانه در شهرهای ارومیه، اردبیل، بابلسر، کرج و تهران، امروز مورد حمله شیمیایی توسط افرادی که حکومت ایران از شناسایی آن‌ها خودداری می‌کند، قرار گرفتند.(ایران وایر،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

از شنبه؛ کنش مدنی زنان ایران در برابر تهدیدهای احمدرضا رادان

روز شنبه ۲۶فروردین‌۱۴۰۲، در نخستین روز از دور تازه زورآزمایی حکومت جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری که بنا بود در قالب طرح «عفاف و حجاب» با زنان بی‌حجاب برخورد شود، زنان با حضور گسترده خود در فضای عمومی بدون حجاب اجباری خیابان‌های شهرهای ایران را تسخیر کردند.(ایران وایر ،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در پنج استان ایران؛ ده‌ها دانش‌آموز بستری شدند

حملات شیمیایی با گازهای ناشناخته روز یکشنبه دست‌کم در مدارس استان‌های تهران، البرز، مازندران، آذربایجان غربی، و اردبیل ادامه یافت و ده‌ها دانش‌آموز راهی مراکز درمانی شدند.بر اساس گزارش‌های شهروندی، مدرسه دخترانه «سلیمانی» در خیابان قلم شاهین ویلا در کرج روز یکشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفت و شماری از دانش‌آموزان مسموم شدند.همچنین گزارش‌ها از تهران حاکی است که مدارس دخترانه «طلوع» و «ستایش» در منطقه «خلیج فارس» در جنوب تهران مورد «حمله شیمیایی» قرار گرفتند و شماری از دانش‌آموزان آنها مسموم شدند(صدای آمریکا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

حجاب اجباری در فاز اخاذی؛ مراکز خرید حقوق مامور حجاب را بدهند

شبکه شرق در گزارشی میدانی نوشته است اماکن نیروی انتظامی به یکی از مراکز خرید در تهران گفته مغازه‌داران باید حقوق ماموران اعزام شده برای کنترل حجاب مشتریان را بپردازند.در این گزارش که روز دوشنبه ۲۸ فروردین منتشر شده، به نقل از کسبه یکی از مجتمع‌های تجاری تهران آمده است: ««اماکن به هیات مدیره مرکز خرید اعلام کرده که باید ۲ مامور جلوی هر در ورودی مرکز خرید بایستند و اجازه ندهند زنان بدون حجاب وارد شوند.»این مغازه‌دار ادامه داده است: «هیات مدیره به پلیس اماکن اعلام کرده که ما نیروی لازم، همچنین بودجه برای پرداخت حقوق به این افراد را نداریم. با این حال اماکن به کسبه تاکید کرده که باید این کار انجام شود و اگر نیاز باشد، نیروهایی از کلانتری منطقه برای مرکز خرید فرستاده می‌شود.»(ایران وایر ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

اصرار روحانیون حکومتی بر «مشروعیت‌بخشی» به سخنان خامنه‌ای؛ حجاب مثل اکسیژن است

در پی سخنان اخیر علی خامنه‌ای که حجاب را قانون و بی‌حجابی را «حرام شرعی و سیاسی» خوانده است مقامات و وابستگان حاکمیت، فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای را برای «مشروعیت‌بخشی» به سخنان رهبر جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.در همین رابطه سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: «مسئله حجاب، مثل نماز، مثل روزه و خمس و زکات، یک قانون دائمی و همیشگی است. برخی قوانین دور‌ه‌ای و مقطعی هستند، و برخی دیگر دائمی و ابدی می باشند.»او در ادامه افزود:« آیا من و شما نیاز به اکسیژن داریم یا خیر؟ آیا نیاز به اکسیژن برای دیروز و امروز بوده یا همیشگی است؟ آیا ممکن است انسان زنده ولو فقط برای یک روز به آن نیاز نداشته باشد؟ خیر! چون اگر هوا و اکسیژن فقط برای چند دقیقه به کسی نرسد از بین می‌رود و نابود می شود.»(صدای آمریکا ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

اجرای طرح مقابله با “بی‌ حجابی”؛ پلمب ۱۵۵ واحد صنفی طی یک روز اخیر

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم،‌ طی یک روز اخیر، صد و پنجاه و پنج واحد صنفی در ایران پلمب شد.سخنگوی فراجا ضمن اشاره به “اجرای طرح مقابله با بد حجابی در طی ۲۴ ساعت گذشته”، گفت: “سه هزار و ۵۰۰ پیامک در راستای رعایت قوانین و ضوابط اجتماعی و نظارت بر پوشش متصدیان به واحدهای صنفی ارسال شد که ۵۳۲ تعهد الکترونیکی اخذ شد و همکاران ما مجبور شدند ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ‌ تالار را به‌ علت عدم‌ توجه به تذکرات قبلی، پلمب کنند و برای آنها پرونده قضائی تشکیل دهند. همچنین، در حوزه معابر و اماکن عمومی نیز تعداد قلیلی از هنجارگریزان به مراجع قضائی ارجاع شدند.”(هرانا ،۲۹فروردین ۱۴۰۲ )

حجاب در مدارس دخترانه؛ پروژه «محرم‌سازی» مدارس دخترانه در دستور کار

در حالی که یک مقام وزارت آموزش و پرورش از امکان «محرم‌سازی» مدارس دخترانه می‌گوید، مقامات سازمان «نوسازی» وجود چنین برنامه‌ای را منکر می‌شوند.رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت وزیر آموزش و پرورش از فراهم شدن امکان برداشته شدن حجاب در مدارس دخترانه خبر داده و گفته است: «محرم‌سازی دقیقا به این صورت است که مدارس دخترانه به شکلی ساخته یا بازسازی شود که اشراف همسایگی نداشته باشد و بچه‌ها بتوانند در مدرسه حجاب خود را بردارند. در واقع هدف این است که دختربچه‌ها در مساله حجاب اذیت نشوند و نشاط و شادابی بیشتری داشته باشند.»(صدای آمریکا ،۲۹فروردین ۱۴۰۲)

واکنش یک حقوقدان به پلمپ هر روزه اماکن تجاری: حکومت ملوک‌الطوایفی است

همزمان با جلوگیری از کسب‌وکار اصناف مختلف در ایران به‌دلیل «حضور زنان بدون حجاب اجباری»، یک حقوقدان این روش حکومت را «ملوک‌الطوایفی» خواند.محسن برهانی روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «معلوم است در این مملکت ملوک‌الطوایفی چه کسی متولّی پلمب و نابودی زندگی مردم با تفاسیر من‌درآوردی است؟ قوه قضاییه؟ پلیس اماکن؟ امام جمعه؟ وزارت کشور؟ اصناف خودشیرین؟ و یا …»او افزوده است: «بیچاره ملتی که نمی‌داند زندگی و کسبش را کدامین نهاد به آتش می‌کشد!»این اظهارنظر پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش شده است غلامرضا حاجبی، امام جمعه قشم، از روز ۲۹ فروردین در مراکز تجاری راه افتاده و دستور پلمپ اماکنی را می‌دهد که به گفته او، از ورود زنان بدون حجاب اجباری جلوگیری نکرده‌اند.(رادیو فردا ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲ )

خطر دیپورت یک خانواده بلوچ از کمپ ادرنه ترکیه به ایران

یک خانواده بلوچ که قصد عزیمت به اروپا را داشتند در مرز ترکیه و یونان بازداشت شدند.کمپین فعالین بلوچ، یک خانواده بلوچ که هفته گذشته از مرز ترکیه و یونان قصد عزیمت به اروپا را داشتند توسط پلیس یونان بازداشت و دیپورت شده و در کمپ دیپورتی ادرنه ترکیه محبوس شده اند و در خطر بازگرداندن به ایران قرار دارند.هویت چند تن از این خانواده بلوچ شهلا عزیزی، ضحی اعلمی، آتنا اعلمی و دانیال اعلمی عنوان شده است. گفتنی است این خانواده بلوچ در صورت دیپورت به ایران در خطر بازداشت و شکنجه قرار خواهند گرفت.( کمپین فعالین بلوچ،۳۰فروردین ۱۴۰۲ )

یک و نیم میلیارد تومان هزینه پیامک‌های حجاب اجباری طی یک روز

وبسایت خبرآنلاین برآورد کرد که هزینه پیامک‌های مربوط به حجاب اجباری برای نیروی انتظامی طی یک نوبت بیش از یک و نیم میلیارد تومان بوده است.گزارش این رسانه به پیامکی اشاره دارد که روز ۲۷ فروردین برای شهروندان ایرانی ارسال شد با این مضمون که «احترام به قانون حجاب و رعایت آن، مانند هر قانون دیگری ضروری است».به نوشته خبرآنلاین، این پیامک علاوه بر زنان برای مردان و اساسا که هر کسی ارسال شده که سیم‌کارت فعالی را در اختیار داشته است.خبرآنلاین سپس با توجه به نرخ پیامک برای اپراتورهای مختلف و تعداد تقریبی دریافت‌کنندگان این پیامک برآورد کرده که هزینه آن یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۱۴ تومان شده است.(رادیو فردا ، ۳۰فروردین ۱۴۰۲)

یک حقوق‌دان: نیروی انتظامی و ضابطان قضایی حق مداخله در موضوع حجاب را ندارند

نعمت احمدی حقوق‌دان می‌گوید: «بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی دادسرا اجازه ورود به موضوع « بدحجابی» و احضار مردم را ندارد و این به این معنی است که دست ضابط قضایی در این امر به‌کلی بسته است.»به گزارش خبرآنلاین این استاد حقوق با بیان اینکه «شما هرچه ممنوعیت به‌خرج دهید، حرص مردم را بیشتر می‌کنید» افزود: «حجاب را نباید با تندروی‌ها و اقدامات غیرقانونی به نبرد داخلی با یک نسل تبدیل کرد، ما در مورد جرم و مجازات قانون داریم که چه چیز جرم است و مجازاتش چیست و در کجا باید رسیدگی شود و چه کسی باید رسیدگی کند. شرح وظایف نیروی انتظامی هم مشخص است.»(صدای آمریکا ، ۳۱فروردین ۱۴۰۲)

شرط رسمیت رای قضات زن در ایران؛ امضای یک قاضی مرد

یکی از قضات زن در سیستم قضایی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایستا» تایید کرده است که رای صادرشده توسط قاضی زن، تنها زمانی رسمیت می‌یابد که به امضای یک قاضی مرد رسیده باشد.زینب بابایی»در این گفت‌وگو از «دشواری» ورود زنان به عرصه قضاوت خبر داده و گفته است که در این زمینه «سخت‌گیری‌های بیشتر» وجود دارد: «این مسیر برای آقایان، هموار و بورسیه قوه‌قضاییه هم شامل حال آن‌ها می‌شود.»به گفته این قاضی زن، «ظرفیت برای قضات خانم‌ها بسیار کم است» و به همین سبب، اغلب زنان در ایران بیشتر تمایل دارند که به‌عنپات وکیل در سیستم قضایی ایران به فعالیت بپردازند.(ایران وایر ،۳۱ فروردین ۱۴۰۲ )

ترخیص هستی حسین‌پناهی از بیمارستان پس از پنج ماه

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، «هستی حسین‌پناهی» کودک ۱۶ ساله اهل شهرستان «دهگلان» که در جریان اعتراضات سراسری اخیر با ضربه باتوم نیروهای امنیتی به کُما رفته بود، پس از حدود ۵ ماه و نیم، از بیمارستان «کوثر» شهر «سنندج» ترخیص شد.هستی حسین‌پناهی در ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ بر اثر ضربات باتوم به سر، دچار آسیب جدی شد و نزدیک به سه ماه در وضعیت کما در بیمارستان کوثر سنندج بستری بود. او در حالی روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ از بیمارستان ترخیص شده است که توان راه رفتن و حرکت دست‌ها و پاهایش را ندارد و ناچار به استفاده از ویلچر شده است.(ایران وایر ،۳۱ فروردین ۱۴۰۲ )

احضار به دادگاه

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار به دادگاه احضار شد

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار ساکن تهران که در جریان اعتراضات سراسری اخیر ایران بازداشت شده بود، برای برگزاری دادگاه در تاریخ ۲۹ فروردین به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب احضار شد.خانم وحیدیان، خبرنگار حوزه کارگری است شامگاه یکشنبه ششم آذرماه با ورود نیروهای امنیتی به منزلش در تهران، بازداشت شد.این خبرنگار یک ماه در بازداشت موقت بود و با وجود بخشنامه عفو عمومی در اعتراض‌های اخیر، برای دادگاه به ریاست قاضی افشاری احضار شده است.اتهام مریم وحیدیان اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی عنوان شده است.(ایران وایر ،۲۲ فروردین ۱۴۰۲ )

احضار آنیشا اسدالهی، مترجم و فعال کارگری به دادگاه انقلاب تهران

آنیشا اسدالهی،‌ مترجم و فعال کارگری، با دریافت ابلاغیه‌ای کتبی برای حضور در جلسه دادرسی به دادگاه انقلاب تهران احضار شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲، آنیشا اسدالهی، مترجم و فعال کارگری، ساکن تهران، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام‌هایی هچون اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه خواهد شد.آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی در تهران به همراه همسرش ـ کیوان مهتدی، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین و طی مراحل بازجویی، در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان آزاد شد و در تاریخ ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه ای کتبی، از سوی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران جهت حضور در جلسه تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست احضار و کیفرخواست وی پس از تنظیم به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

خدیجه مهدی پور، فعال فضای مجازی به دادگاه انقلاب ایلام احضار شد

بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام با ارسال ابلاغیه‌ای خدیجه مهدی پو را احضار کرد.
او به جهت تشکیل پرونده جدید احضار شده است.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، خدیجه مهدی پور، فعال فضای مجازی، شهروند ساکن ایلام از جهت پرونده‌ای جدید که اخیرا برای او گشوده شده احضار شده است.براساس ابلاغیه صادره توسط شهرام غلامحسینی، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب استان ایلام، اتهام منتسب شده به خدیجه مهدی پور در این پرونده (تبلیغ به نفع سازمان‌ها و گروه‌های مخالف نظام) و (نشر اکاذیب در فضای مجازی) عنوان و به این فعال مدنی از تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، مهلتی ۵ روزه برای حضور و ارائه دفاعیات در جلسه بازپرسی داده شده است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۴ فروردین ۱۴۰۲ )

خودداری خواهرزاده خامنه‌ای از حضور در «دادگاه نمایشی رژیم آخوندی»

فریده مرادخانی، دختر بدری خامنه‌ای و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی، برای سومین بار به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شد. اما او گفته است که در این «دادگاه نمایشی رژیم آخوندی» شرکت نمی‌کند.محمود مرادخانی، برادر این فعال حقوق بشر زندانی، روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین در پیامی به صدای آمریکا، با اشاره به این که خواهرش فریده مرادخانی، ۹ ماه است که دوباره زندانی شده است، گفت که او «برای بار سوم به دادگاه ویژه روحانیت فرا خوانده شد.»به گفته آقای مرادخانی، این زندانی سیاسی گفته که «دادگاه‌های نمایشی رژیم آخوندی را به رسمیت نمی‌شناسد و از رفتن به دادگاه امتناع» کرده است.(صدای آمریکا ،۲۴ فروردین ۱۴۰۲)

جلسه رسیدگی به اتهام‌های مهسا شفیعی مقدم، در دادسرای شهر یاسوج برگزار خواهد شد

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام مهسا شفیعی مقدم، در دادسرای عمومی و انقلاب شهر یاسوج برگزار خواهد شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲، مهسا شفیعی مقدم،‌ ساکن شهر یاسوج، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌‌های سراسری ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه ای کتبی، جهت تفهیم اتهام به شعبه هفت دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج احضار شد.براساس ابلاغیه صادره توسط رئی دفتر شعبه هفت دادسرای عمومی و انقلاب شهر یاسوج، مقرر شده تا مهسا شفیعی مقدم، جهت ارائه دفاعیات خود از بابت اتهام‌های (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (تحریک مردم از طریق فضای مجازی)، ظرف مدت پنج روز کاری از تاریخ ۲۱ فروردین ما ۱۴۰۲، به آن واحد قضایی مراجعه کند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

احضار رادا فاتحی، خواهر رامین فاتحی از کشته‌شدگان قیام مردمی سنندج

رادا فاتحی، خواهر رامین فاتحی شهروندی که تحت شکنجه نیروهای حکومی در میانه قیام مردمی سنندج به قتل رسید، به دادگاه کیفری این شهر احضار شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در احضاریه‌ای که روز ٢۴ فروردین ماه ١٤٠٢ (١٣ آوریل ٢٠٢٣) به دست رادا فاتحی رسیده، از وی خواسته شده تا روز شنبه ٢۶ همین ماه در دادگاه کیفری سنندج حاضر شود.گفته می‌شود رادا فاتحی در احضاریه‌ای که ٦ فروردین سال جاری برایش ارسال شده، از بابت اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به این دادگاه فراخوانده شده است.(هه نگاو ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

جلسه بازپرسی خدیجه مهدی‌پور در دادسرای ایلام برگزار شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه بیست و ششم فروردین‌ماه، جلسه بازپرسی خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی سابق در دادسرای عمومی و انقلاب ایلام برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام به ریاست قاضی “شهرام غلامحسینی” برگزار شده است، خانم مهدی‌پور از بابت اتهامات “تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب” به دفاع از خود پرداخته است.(کردپا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

جلسه بازپرسی خدیجه مهدی پور در دادسرای ایلام برگزار شد

خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی سابق در دادگاه انقلاب ایلام محاکمه شد. او به اتهام‌هایی همچون تبلیغ به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب به دفاع از خود پرداخته است.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جلسه بازپرسی خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی سابق روز شنبه بیست و ششم فروردین ماه، در دادسرای عمومی و انقلاب ایلام برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام به ریاست قاضی شهرام غلامحسینی برگزار شده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۳۰ فروردین ۱۴۰۲ )

احکام صادر شده

زندان ارومیه؛ یک زن و چهار مرد به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شدند

شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجف‌زاده، ۵ شهروند اهل ارومیه به نام‌های نسیم نمازی، وفا هناره، آرام عمری بردیانی، رحمان پرحازو و منصور رسولی را به اتهام “مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل” به اعدام محکوم کرده است. همچنین، این دادگاه از بابت اتهامات مشابه، کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین، پنج زندانی دیگر اهل ارومیه را هر کدام به ده سال حبس محکوم کرد. در این میان، نام منصور رسولی، از پنج زندانی محکوم به اعدام شناخته‌شده‌تر است. پیشتر تصاویر و ویدئوهایی مبنی بر “بازجویی” از وی توسط “گروه‌های منتسب به اسرائیل” منتشر شده بود. این ده زندانی اهل ارومیه، طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات ربوده شدند. این شهروندان هرکدام چند ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه توام با شکنجه جسمی و فیزیکی سپری کرده‌اند. به تازگی، آرام عمری، رحمان پرحازو، امیر مشتاق‌ گنگچین، فخرالدین دودکانلوی میلان و اشکان عثمان‌نژاد در اعتراض به صدور حکم اعدام و حبس علیه خود به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زده و متعاقب آن به سلول انفرادی منتقل شدند.این پنج زندانی، روز گذشته پس از انجام ملاقات حضوری با خانواده‌های خود به صورت موقت اعتصاب غذای خود را متوقف کرده و به بند زندانیان سیاسی بازگردانده شدند.نسیم نمازی از زندانیانی بود که همزمان با محی‌الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در زندان ارومیه، به سلول انفرادی جهت اجرای حکم منتقل یافت و امکان اجرای حکم وی، کماکان جدی است. (هه نگاو، ۳ فروردین ۱۴۰۲)

حکم ۱۸ سال حبس فاطمه سپهری تأیید شد

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، روز پنج‌شنبه سوم فروردین در توییتی اعلام کرد: «حکم ۱۸ سال حبس خواهرم تأیید شد.» او به نقل از غلامحسین دوست‌علی مکی، وکیل خانم سپهری، نوشت: «پرونده خانم فاطمه سپهری، مطروحه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، که به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شده بود، متأسفانه به دلیل عدم قبول و تایید وکالت من، حکم صادره مورد اعتراض قرار نگرفته و از تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ قطعی و مجازات اشد لازم‌الاجرا است.» فاطمه سپهری، فعال سیاسی و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» اوایل ماه اسفند توسط دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۸ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از این حکم «برای تبلیغ علیه نظام، پنج سال برای همکاری با دول متخاصم، دو سال برای توهین به خمینی و خامنه‌ای، و یک سال برای یک اتهام دیگر» صادر شده است. این حکم توسط «شعبه یک دادگاه انقلاب» به ریاست «قاضی منصوری» صادر شده است. خانم سپهری ۳۰ شهریور در آغاز موج جدید اعتراضات ایران بازداشت شد. ( صدای آمریکا، ۴ فروردین ۱۴۰۲)

شیلان کُردستانی، فعال حقوق زنان به ۴۰ ماه حبس محکوم شد

 شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی، شیلان کُردستانی، مترجم و از فعالین شناخته شدن حوزه زنان را از بابت اتهامات “عضویت در گروه‌ غیرقانونی ژیوانو” و “تبلیغ علیه نظام” به ترتیب به دو سال و ٩ ماه و هفت ماه حبس محکوم کرد. طبق حکم صادره و قانون تجمیع احکام، حکم اشد این شهروند یعنی دو سال و ٩ ماه حبس قابل اجرا می‌باشد که این حکم صادرشده به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده است. این فعال حقوق زنان روز یک‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ (۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، پس از مراسم ختم مادر بزرگش در یکی از خیابان‌های شهر سنندج توسط اداره اطلاعات مورد ربایش قرار گرفت. شیلان کُردستانی بعد از دو هفته بازداشت در اداره اطلاعات سنندج با قید وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شده بود.( هه نگاو، ۶ فروردین ۱۴۰۲)

محکومیت زن پرستار به حبس و شلاق برای سرپیچی از حجاب اجباری در بانکی در قم

یک زن پرستار در شهر قم برای سرپیچی از رعایت حجاب اجباری به حبس و شلاق محکوم شده است.مریم بنی‌رضی برای «کشف حجاب» به ۱۰ روز حبس محکوم شده و برای «اخلال در نظم عمومی» هم به ۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. علاوه بر این او برای «جریحه دار نمودن عفت عمومی» هم به ۷۴ ضربه شلاق دیگر محکوم شده است.دادگاه همچنین برای «تکمیل مجازات» او را به دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم کرده است.انتشار ویدئویی از خانم بنی‌رضی در آذر ماه سال گذشته خبرساز شد. این ویدئو او را هنگام مراجعه به بانک بدون روسری نشان می‌داد.فردی که ویدئو را ضبط می‌کرد روی ویدئو گفت با وجود «تذکر»، این خانم همچنان حاضر به حجاب گذاشتن نشده و کارکنان بانک هم به طور عادی به او خدمات ارائه داده‌اند. ( BBC فارسی، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

پریا کریم‌عدنانی به حبس و شلاق محکوم شد

پریا کریم‌عدنانی شهروند ۳۶ ساله و اهل سقز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “تبلیغ برای احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت” در شبکه‌های اجتماعی به ۴ ماه حبس تعزیری و ۱۸ ضربه شلاق محکوم شده است.هه‌نگاو مطلع شده است که، حکم مذکور توسط شعبه ۱۰۵ کیفری ۲ سقز و به ریاست قاضی کیوان جهانی صادر شده است.قابل ذکر است که، پریام کریم‌عدنانی در جریان انقلاب ژینا توسط نهادهای حکومتی احضار و پس از بازجویی با وثیقه و موقتاً تا اتمام مراحل دادرسی با وثیقه آزاد شده بود. ( هه نگاو، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

محکومیت گلرخ ایرایی به ۷ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی

«گلرخ ابراهیمی ایرایی»، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.بر اساس گزارشی که سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» منتشر کرده، خانم ایرایی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۶ سال حبس و به‌اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به ۱ سال حبس محکوم شده است.علاوه‌بر این، دادگاه این زندانی سیاسی را به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت حضور در تهران، ۲ سال ممنوعیت حضور در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم کرده است.(ایران وایر ،۲۵ فروردین ۱۴۰۲ )

حمید و فرزانه قره‌حسنلو به ۲۰ سال حبس در تبعید محکوم شدند

حمید و فرزانه قره‌حسنلو، زوج پزشکی که در پرونده روح‌الله عجمیان، نیروی شبه‌نظامی کشته‌شده در مراسم چهلم حدیث نجفی دستگیر شده بودند، جمعا به ۲۰ سال حبس در تبعید محکوم شدند.بر اساس گزارش روز دوشنبه ۲۸ فروردین دادبان، آصف‌الحسینی، قاضی دادگاه انقلاب، برای حمید قره‌حسنلو ۱۵ سال حبس در تبعید در یزد و برای همسرش فرزانه نیز ۵ سال حبس در تبعید در مشهد حکم صادر کرده است.(ایران وایر ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

بازداشت

یک شهروند به دلیل انتشار مطلبی در خصوص مسمومیت دانش آموزان بازداشت شد

معصومه (ستاره) میرسالاری، توسط نیروهای امنیتی در رابطه با مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در منزل شخصی در آبادن بازداشت شد. بر اساس این گزارش، این شهروند علیرغم تامین میزان وثیقه کماکان در بازداشت به سر می‌برد. بر اساس این گزارش، شهروند مذکور پس از مسمومیت دخترش در مدرسه، در این خصوص مطلبی را در فضای مجازی منتشر می‌کند که موجب بازداشت وی شده است. این شهروند اکنون علی‌رغم تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ فروردین ۱۴۰۲)

تفهیم اتهام و تعیین وثیقه جدید برای ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان

ژینا مدرس‌گرجی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان هفته گذشته با حضور در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج مورد تفهیم اتهام جدید قرار گرفت و بازپرس پرونده میزان وثیقه‌ او برای تبدیل قرار بازداشت را به یک میلیارد تومان افزایش داد. اتهام جدید ژینا مدرس‌گرجی «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تشکیل گروه غیرقانونی و عضویت در آن اعلام شده است. این در حالی است که پیشتر اتهام او «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده بود. ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار و از فعالان باسابقه و شناخته‌شده حقوق زنان است. او در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در خیابان صفری سنندج به شیوه‌ایی خشونت آمیز بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در بند زنان زندان سنندج در تاریخ ۸ آبان با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. ( حقوق بشر کردستان، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت چند شهروند در پی درگیری با (آمر به معروف) در قم

شماری از شهروندان به علت شکایت (ستاد امر به معروف و نهی از منکر) در استان قم، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و با پرونده سازی قضایی مواجه شدند. براساس این گزارش، بازداشت این شهروندان پس از آن در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت که زنی به عنوان (امر به معروف و نهی از منکر) به خود اجازه ورود به حریم خصوصی چند تن از زنان را در کی پارک داد و در پی تذکر در خصوص نوع پوشش آنها زمینه ساز این درگیری شد. پس از این درگیری، کلیپ آن در فضای مجازی منتشر و بازداشت این شهروندان که به ورود آن زن به حریم خصوصی خود معترض شده بودند در دستور کار ماموران نیروی انتظامی قرار گرفت و به ادعای روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان قم:”علت بازداشت این زنان، ضرب و شتم زن محجبه در یکی از بوستانهای استان قم عنوان شده است و این افراد پس از بازداشت با پرونده سازی مواجه شدند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ فروردین ۱۴۰۲)

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان ساکن کرج بازداشت شد.  “خانم شهیدی در ایستگاه قطار کرمان در مسیر برگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.” تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است. نهاله شهیدی یزدی پیشتر به دلیل فعالیتهای خود در رابطه با حقوق کودکان در اسفند ماه سال ۸۹ به جرم سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله زده شهرستان بم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر کرمان به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. ( هرانا، ۹ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت دو شهروند در پی شکایت «آمر به معروف» در شهرستان بجنورد

نیروی انتظامی بجنورد دو شهروند را پس از شکایت (آمر به معروف) بازداشت کرد. این افراد در پی درگیری فیزیکی با آمر به معروف، بازداشت شده‌اند. روز پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، سید جواد ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی، از بازداشت یک زن و مرد، پس شکایت یک زن از آنها به اتهام (درگیری فیزیکی با آمر به معروف) خبر داد و در ادامه هم از تشکیل پرونده قضایی برای آنها سخن گفت.دادستان عمومی و انقلاب بجنورد در تشریح این خبر مدعی شد:”روز سه شنبه هفته جاری، یک مادر بجنوردی در مواجهه با (بی حجابی) در یکی از خیابان های این شهر، اقدام به (امر به معروف و نهی از منکر) کرد که مورد بی احترامی قرار گرفت.وی افزود:”یک مرد و یک زن در این ارتباط دستگیر شدند و پرونده قضایی برای آن ها تشکیل شد اما تحقیقات همچنان در خصوص این پرونده ادامه دارد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

صدور قرار بازداشت برای زن‌هایی که آمر معروف بر سرشان ماست ریخت

به دستور مقام قضایی قرار بازداشت برای زنانی که روز جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ توسط یک آمر به معروف مورد حمله قرار گرفته بودند٬ صادر شده است.دادستان طرقبه برای این دو زن با اتهام «ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب» قرار بازداشت صادر کرد.بر اساس گزارش خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، قرار بازداشتی هم برای مرد مهاجم صادر شده است. ( ایران وایر، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت سه تن از اعضای خانواده جواد حیدری از جان باختگان اعتراضات سراسری

چهارشنبه شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲، سه تن از اعضای خانواده جواد حیدری از جان باختگان اعتراضات سراسری بازداشت شدند.فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، اعلام کرد: “پدر و مادرم و برادرم محمد حیدری را دستبند زده و بازداشت کردند. به پدر و مادرم گفتند باید سنگ مزار جواد را عوض کنید تا آزادتان کنیم.”پیشتر نیز روح الله حیدری، برادر جواد حیدری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.تا زمان تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است.جواد حیدری، ۳۶ ساله در جریان اعتراضات سراسری مردم قزوین در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. ( هرانا، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت چند شهروند به دلیل موتور سواری بدون حجاب

در پی انتشار تصاویری از موتور سواری دو مرد به همراه سرنشینان زن بدون حجاب در رشت، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس گیلان از بازداشت این شهروندان توسط ماموران انتظامی و اطلاعات این شهرستان خبر داد.معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس گیلان در این رابطه، اظهار داشت: “پس از شناسایی آنها، دستگیری این افراد در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان رشت و پلیس اطلاعات قرار گرفت.”20رسول‌ زاده فرساد، بدون اشاره به تعداد دقیق شهروندان بازداشت شده در این رابطه، عنوان کرد: “بازداشت متهمان پرونده مذکور با دستور قضایی صورت گرفته است”.چندی پیش، انتشار ویدیویی از موتور سواری دو مرد به همراه سرنشینان زن بدون حجاب در خیابان منظریه رشت، بازتاب گسترده ای را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. ( هرانا، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

درگیری و خشونت در پی “امر به معروف”؛ بازداشت چهار شهروند در رشت

روز چهارشنبه نهم فروردین ۱۴۰۲، دخالت یک روحانی تحت عنوان “امر به معروف” در شیوه پوشش یک زن در منطقه چمارسرای رشت باعث بروز درگیری شد.فرمانده انتظامی استان گیلان با طرح این ادعا که “در این درگیری شماری از شهروندان با چاقو اقدام به ضرب و شتم روحانی مذکور کردند”، افزود: “چهار شهروند این رابطه بازداشت شدند.”در این گزارش به هویت و محل نگهداری شهروندان بازداشت شده اشاره نشده است.کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند. ( هرانا، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

احضار و بازداشت فریبا زند کریمی توسط اداره اطلاعات

فریبا زندکریمی، شامگاه گذشته با احضار به ادراه اطلاعات سنندج بازداشت شد. منزل این معلم نیز مورد تفتیش قرار گرفته است. ساعت ۲۰ شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰٢ فریبا زندکریمی ۳۵ ساله و از معلمان قراردادی اداره آموزش و پرورش سنندج، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است.بر اساس این گزارش، نیروهای اداره اطلاعات شب گذشته و پس از بازداشت فریبا زندکریمی به منزل وی هجوم برده و اقدام به تفتیش منزل ایشان نموده‌اند.تاکنون اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، سرنوشت و محل نگهداری فریبا زندکریمی در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌اش بی‌نتیجه مانده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت مجدد سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد

سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد و اهل قوچان، برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته به دلایل نامعلومی بازداشت شده است.روز سه‌شنبه ١۵ فروردین ماه ١٤٠٢ (٤ آوریل ٢٠٢٣) سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت شد. تا زمان تنظیم این خبر اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت این زندانی سیاسی سابق کُرد در دسترس نیست.وی در روز ۱۶ اسفند ١٤٠١، بار دیگر به دلایل نامعلوم در تهران توسط نیروهای حکومتی بازداشت و پس از چهار روز آزاد شد.دو بازداشت متوالی سکینه پروانه پس از آن رو داده که وی شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، در حالی که چهارمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد؛ مشمول عفو شده و از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شده بود. ( هه نگاو، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲)

بازداشت زینب زمان توسط نیروهای امنیتی در تهران

شنبه نوزدهم فروردین ۱۴۰۲، زینب زمان، در تهران بازداشت شد.خانم زمان پس از حضور در دفتر پیگیری اطلاعات سپاه بازداشت و منزل وی نیز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.این شهروند پیشتر به صورت تلفنی به این نهاد امنیتی احضار شده بود.تا کنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان مجددا بازداشت شد

ژینا مدرس  گرجی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان امروز، دوشنبه ۲۱ فروردین در سنندج بازداشت شد.بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، این فعال حقوق زنان ظهر امروز در یکی از خیابان‌های سنندج بازداشت و به زندان زنان در کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل شده است.این دومین بار طی ماه‌های اخیر است که ژینا مدرس‌گرجی بازداشت می‌شود. طی روزهای اخیر او بارها از طرف دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به صورت کتبی و تلفنی احضار شده بود.ژینا مدرس‌گرجی پیش از این در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در یکی از خیابان‌های سنندج به شیوه‌ایی خشونت‌آمیز بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در بند زنان زندان سنندج در تاریخ ۸ آبان با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.(شبکه حقوق بشر کردستان ، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲)

ادامه فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات؛ بازداشت نامزد حامد سلحشور

همزمان با افزایش فشار بر خانواده کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران، «معصومه احمدی»، نامزد «حامد سلحشور» از کشته شدگان ایذه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ فروردین، رضا پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، در صفحه اینستاگرامش از بازداشت معصومه (مهسا) احمدی، نامزد حامد سلحشور، خبر داد. بر اساس این خبر معصومه (مهسا) احمدی حوالی ساعت شش غروب پنج‌شنبه در حال بازگشت از تولد رضا شریعتی، یکی دیگر کشته‌شدگان اعتراضات ایذه، به دست نیروهای لباس شخصی بازداشت شده و از «نهاد بازداشت‌کننده» و همچنین محلی که نامزد حامد سلحشور پس از بازداشت به آن منتقل شده «اطلاعی در دست نیست.»(ایران وایر ،۲۵ فروردین ۱۴۰۲ )

بازداشت دو دختر به اتهام «اخلال در نظم عمومی و درگیری با خادمان حرم شاهزاده حسین» در همدان

نیروهای امنیتی در همدان دو دختر را به اتهام (اخلال در نظم عمومی) و (درگیری با خادمان حرم شاهزاده حسین) بازداشت کردند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، حسن خانجانی‌ موقر، دادستان عمومی و انقلاب استان همدان، از بازداشت دو دختر در این شهر به اتهام (اخلال در نظم عمومی) و (درگیری به خادمان شاهزاده حسین) و تفهیم اتهام و تشکیل پرونده قضایی برای آنها خبر داد.دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در تشریح این خبر گفت:”در اجرای دستور بازپرس پرونده مربوط به درگیری در شاهزاده حسین، مبنی بر جلب دو خانم به اتهام (اخلال در نظم عمومی) و (درگیری و ضرب و شتم خادمان)، ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی صبح روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ آنها را در یکی از محلات همدان شناسایی و دستگیر کردند.”( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

بازداشت سه دختر در رابطه با «مسمومیت‌های سریالی» از سوی نیروهای امنیتی در لارستان

عرفانه هنر، ستایش داروغه و ستایش امیری، در رابطه با مسمومیت‌های سریالی در لارستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بند قرنطینه زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر سه دختر از جمله دو دانش آموز به نام‌های عرفانه هنر ۱۹ ساله، ستایش داروغه ۱۶ساله و ستایش امیری ۱۷ساله در رابطه با مسمومیت سریالی دانش آموزان در لارستان بازداشت شدند. این سه دختر جوان هم اکنون به صورت بلاتکلیف در بند قرنطینه زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۳۰فروردین ۱۴۰۲ )

اعدام

اجرای حکم اعدام دست‌کم پنج زندانی از جمله یک زن و یک تبعه افغانستان

حکم اعدام دست‌کم پنج زندانی از جمله یک تبعه افغانستان و یک زن در زندان‌های شیراز و اصفهان به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر و همچنین قتل عمد اجرا شده است. سحرگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (۵ آوریل ۲۰۲۳) و هم‌زمان با ماه رمضان، حکم اعدام سه شهروند از جمله یوسف جمعه حسینی تبعه افغانستان، کاظم رسولی و علی‌حسین صادق‌زاده در زندان مرکزی شیراز اجرا شده است.سازمان حقوق بشر ایران در اینباره نوشته است که این سه زندان از حدوداً سه سال پیش در زندان بوده و به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده‌اند.از سوی دیگر، سحرگاه یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ (١٨ مارس) نیز، حکم اعدام دو زندانی از جمله یک زن به نام‌های مریم نجار و حسن بهمنی از بابت اتهام قتل عمد در زندان دستگرد اصفهان به اجرا در آمده است.حسن بهمنی ۴ سال پیش به اتهام قتل و مریم نجار نیز سه سال پیش به اتهام قتل همسر خود بازداشت و جهت اجرای حکم از زندان نجف‌آباد به زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بودند.خبر اعدام این پنج‌ زندانی تاکنون در رسانه‌های حکومتی از جمله رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است. ( هه نگاو، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲)

زندان و زندانی

شانزدهمین نوروز زینب جلالیان در زندان

با نزدیک شدن به نوروز و آغاز سال ۱۴۰۲ سال‌های حبس زینب جلالیان از ۱۵ سال می‌گذرد و وارد شانزدهمین سال می‌شود. این زن کُرد قدیمی‌ترین و تنها زندانی سیاسی زن با حکم حبس ابد در ایران است. او در تمامی این سال‌ها علاوه بر شکنجه‌های متعددی که تحمل کرده از حق مرخصی حتی برای درمان پزشکی محروم بوده است. وی از زمان بازداشت در کرمانشاه تا امروز که در زندان یزد به سر می‌برد، بارها به شکل غیرقانونی و خشونت‌آمیز بین زندان‌های مختلف کشور جابه‌جا شده است. زینب جلالیان که در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ در کرمانشاه بازداشت شد، هم‌اکنون در زندان یزد نگهداری می‌شود. زینب جلالیان طی دو سال و نیم اخیر به دلیل جابه‌جا شدن بین زندان‌ها مختلف و دوری مسافت یزد با شهر محل سکونت خانواده‌اش در ماکو و همچنین محدودیت‌های اعمال شده از طرف نهادهای امنیتی نه تنها موفق به ملاقات با خانواده‌اش نشده، بلکه تماس‌های تلفنی او نیز به یک بار در هفته و تنها با پدر و مادرش محدود شده است. ماموران اداره اطلاعات در زندان یزد با این زندانی سیاسی ملاقات‌هایی داشته و به او هشدار داده‌اند هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت او که از طریق وی و خانواده در رسانه‌ها صورت گیرد، باعث تشدید فشارها و انتقال دوباره او به زندانی دیگر خواهد شد. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۱ فروردین ۱۴۰۲)

سپیده قلیان از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد

سپیده قلیان، فعال مدنی شامگاه یکشنبه ۲۸ اسفند، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه، ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، در مسیر تهران به دزفول توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.  “سپیده به دلیل نداشتن کارت تلفن، تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته و این امر موجب افزایش نگرانی خانواده وی در خصوص وضعیت او شده است.” تا کنون از اتهامات مطروحه علیه خانم قلیان اطلاعی حاصل نشده است. سپیده قلیان در تاریخ بیست و هفتم آبان ‌ماه ۹۷ به همراه دستکم نوزده تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه، چند فعال کارگری و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد و در تاریخ بیست و هفتم آذرماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود. در جریان پخش اعترافات اجباری سپیده قلیان، اسماعیل بخشی و چند تن دیگر توسط صدا و سیما، این دو شهروند، پیش از پخش این مستند اعلام کرده بودند که نیروهای وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی آنها را شکنجه کرده‌اند. آنها ساعاتی بعد از این اظهارات مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ( صدای مردم، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

پایان ایام مرخصی سها مرتضایی، به زندان قرچک ورامین بازگشت

سها مرتضایی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی، پس از اتمام دوران مرخصی درمانی، با توجه به مخالفت دادستانی با تمدید آن، برای تحمل ادامه حبس به (زندان قرچک ورامین) بازگشت. این فعال دانشجوی از جمله دانشجویانی است که دارای رتبه ۱۰ در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ بوده و به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز خود به تحمل سه سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. سها مرتضایی، اواسط آبان ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از اعلام اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲ فروردین ۱۴۰۲)

ثمین احسانی، شهروند بهایی، به زندان اوین بازگشت

ثمین احسانی، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی، پس از اتمام دوران مرخصی نوروزی خود برای تحمل ادامه حبس به زندان اوین بازگشت. این شهروند بهایی در حال سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری پنج ساله خود است. این فعال حقوق کودک، در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۱، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات (اجتماعی و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) و (عضویت در گروهک غیرقانونی فرقه ضاله بهائیت)، محاکمه و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در تیرماه ۱۳۹۱ به او ابلاغ شد. با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده ثمین احسانی به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۱، حکم صادره بدوی بر علیه این شهروند بهایی عینا تائید شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۴ فروردین ۱۴۰۲)

پایان ایام مرخصی؛ شش فعال محیط زیستی به زندان اوین بازگشتند

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، فعالان محیط زیستی به زندان اوین بازگشتند. بازگشت این افراد به زندان با پایان ایام مرخصی و در پی عدم موافقت مسئولین با تمدید مرخصی آنها صورت گرفته است. نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ از زندان اوین به مرخصی اعزام شدند. آنها که در زمستان سال ۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند، پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به همراه مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه در پرونده موسوم به فعالان محیط زیست محاکمه و به احکام حبس محکوم شدند. ( هرانا، ۷ فروردین ۱۴۰۲)

فائزه هاشمی به مرخصی آمد

 

«فائزه هاشمی»، زندانی سیاسی، ساعتی پیش از بند نسوان زندان اوین به مرخصی آمد. فائزه هاشمی که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود، با حکم دادگاه به پنج سال زندان تعزیری محکوم شد. او هم‌زمان با تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی درباره «عفو» شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری که به گفته قوه‌قضاییه پشیمان هستند و «توبه» کرده‌اند، در نامه‌ای سرگشاده به اژه‌ای گفته تعهد می‌دهد که اگر آزاد شود به فعالیت سیاسی ادامه دهد. این فعال سیاسی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشته است: «من تعهد می‌نمایم که در صورت آزادی، همچنان ادامه فعالیت داشته باشم.» پیش‌تر معاون قوه‌قضاییه اعلام کرده بود که بازداشت‌شدگان «اگر اظهار ندامت نکنند و تعهد کتبی ندهند، عفو نمی‌شوند.»( ایران وایر، ۷ فروردین۱۴۰۲)

گزارشی درباره وضعیت زندانی سیاسی معصومه صنوبری از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری

 

معصومه صنوبری از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری، در قرنطینه زندان کچویی در شرایطی سخت، محروم از کلیه حقوق زندانیان سیاسی، محروم از هواخوری و در انفرادی و محروم از دیدار دیگر زندانیان نگهداری می شود. از سوی دیگر این زندانی سیاسی به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است. معصومه صنوبری در سوییت انفرادی بند زنان زندان کچویی (فردیس کرج) محبوس است. به او روزانه زمان محدودی برای تلفن به خانواده می دهند و برخلاف دیگر زندانیان، برای تماس او با خانواده محدودیت زمانی قائل می شوند. «او اجازه ارتباط با دیگر زندانیان زن را ندارد. زمان هواخوری اش محدود به چند روز یکبار یک ساعت است. در این زمانبندی هم زندانیان دیگر را از هواخوری بیرون می کنند که او نتواند با آنها ارتباط برقرار کنند.» به موجب رای دادگاه او حق ارتباط با دیگر زندانیان را ندارد و باید در زندان دربسته زندانی باشد.» معصومه صنوبری از شهروندان اهل تبریز، در ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱، در کرج بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل گردید. وی را روز یکشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱، پس از حدود ۴۰ روز بازجویی به بند ۴زندان فردیس کرج ( بند زنان زندان کچویی) منتقل نمودند. این زندانی سیاسی روز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج محاکمه و به اتهام «مشارکت در اقدام علیه کشور از طریق عضویت در مجاهدین خلق، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، فعالیت تبلیغی و شعارنویسی و انتشار تصاویر رهبران مجاهدین خلق» به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد. (کانون حقوق بشر ایران، ۸ فروردین ۱۴۰۲)

اعزام به مرخصی نرگس منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین

نرگس منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از تودیع قرار وثیقه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد. او در حال سپری نمودن محکومیت پنج ساله خود به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور و تبلیغ علیه نظام می‌باشد.  نرگس منصوری، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بانه از توابع استان کردستان بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی‌های اولیه از استان کردستان به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل و پس از مدتی به اتاق های چند نفره در بند ۲۰۹ منتقل و سپس به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود و در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱، توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران بصورت غیابی محاکمه شد اما تا به امروز حکمی به وی ابلاغ نشده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲)

ضبط غیرقانونی تمامی مدارک سجلی سکینه پروانه زندانی سیاسی سابق توسط نهادهای حکومتی

شناسنامه و کارت ملی سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد و اهل قوچان توسط سپاه پاسداران ضـبط شده که زندگی روزمره اجتماعی خانم سکینه پروانه را با مشکلات زائد الوصف مواجه ساخته است.بر اساس اطلاع هه‌نگاو، ضبط غیر قانونی شناسنامه سکینه پروانه توسط سپاه پاسداران موجب شده تا در تمشیت ابتدایی‌ترین امور زندگی نظیر اجاره مسکن، کار کردن، خرید سیمکارت تلفن همراه و… دچار مشکل و ناتوانی گردد.سپاه پاسداران از حدود چهار سال قبل تمام مدارک سجلی سکینه پروانه را ضبط و علیرغم آزادی این زندانی سیاسی، که اخیرا مشمول عفو و از زندان آزاد شده، کماکان مدارک به وی مسترد نگردیده است.سکینه پروانه شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، در حالی که چهارمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد مشمول عفو شده و از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد گردیده بود لیکن در روز ۱۶ اسفند بدلایل نامعلوم توسط نیروهای حکومتی بازداشت و اخیرا آزاد شده است. (هه نگاو، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

فائزه هاشمی: زانوهای مهوش ثابت ۷۰ ساله را در زندان شکسته‌اند

فائزه هاشمی، فعال سیاسی، در یک فایل صوتی که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین از او منتشر شد، گفته است که زانوهای مهوش ثابت، شاعر بهایی ۷۰ ساله، را در زندان‌ شکسته‌اند.خانم هاشمی در این فایل صوتی که پیش از بازگشت او به زندان ضبط شده و در اختیار ایران‌وایر قرار گرفته ، عنوان می‌کند که زانوهای یکی از مدیران سابق جامعه بهاییان ایران در زندان شکسته شده است.مهوش ثابت ۹ مرداد پارسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دستگیر شد.دفتر جامعه جهانی بهایی ۲۹ آذر پارسال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو مدیر سابق جامعه بهاییان ایران، برای بار دوم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.فائزه هاشمی در این فایل صوتی می‌گوید: «مهوش تعریف می‌کند در هنگام بازجویی، بازجو می‌زده روی صندلی و چون ایشان رو به دیوار نشسته بوده، زانوهایش به دیوار می‌خورده. حالا در زندان عکسبرداری کرده‌اند و به او گفته‌اند که زانوهایت شکستگی دارد».(رادیو فردا، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲)

ممانعت مسئولان زندان از اعزام زهره سرو به بیمارستان

زهره سرو، زندانی سیاسی بیمار در زندان قرچک ورامین، علیرغم حال نامساعد جسمی، به دلیل مخالفت مسئولان زندان از اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است.طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، زهره سرو، زندانی سیاسی از اعزام به مراکز درمانی محروم است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم سرو گفت: «علیرغم حال نامساعد جسمی خانم سرو و موافقت دادستان برای اعزام وی به بیمارستان، مسئولان زندان قرچک ورامین با اعزام این زندانی بیمار مخالفت می کنند.»زهره سرو در تاریخ چهارم بهمن ۱۴۰۱، به بهانه اعزام به بیمارستان طالقانی از زندان اوین خارج و به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد.خانم سرو اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین انتقال داده شد.او در نهایت توسط شعبه ۲۶ «دادگاه» انقلاب تهران به ریاست «قاضی» ایمان افشاری از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است. (صدای بازداشت شدگان، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

۲۰۰ روز «بازداشت موقت» نیلوفر حامدی؛ جرم، روزنامه‌نگاری

«محمدحسین آجرلو»، همسر «نیلوفر حامدی»، روزنامه‌نگار بازداشت شده در اعتراضات سراسری، امروز با انتشار توییتی از بلاتکلیفی پرونده او با گذشته ۲۰۰ روز از بازداشت خبر داد.نیلوفر حامدی و «الهه محمدی»، دو روزنامه‌نگار بازداشت شده به اتهام انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز هستند که مشمول آزادی‌های پیش از سال نو ایران نشده و همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی هستند.محمدحسین آجورلو نوشته است که همسر نیلوفر حامدی تاکنون ۷۸ روز را در زندان اوین و ۱۱۳ روز را در زندان قرچک گذرانده است.براساس توییت منتشر شده پرونده این روزنامه نگار «مدت‌هاست» که «به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی» ارسال شده، «اما تاریخ رسیدگی به پرونده مشخص نیست، وثیقه برای آزادی موقت تعیین نمی‌شود و وکیل هم هنوز نتوانسته پرونده را بخواند.» (ایران وایر، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

آزادی سوری بابایی چگینی، زندانی سیاسی از زندان مرکزی قزوین (چوبیدر )

سوری بابایی چگینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبیندر استان قزوین آزاد شد. هنوز از چچونگی آزادی این فعال مدنی اطلاع دقیقی در دست نیست.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، سوری بابائی چگینی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان چویندر مرکزی استان قزوین، آزاد شد.براساس این گزارش،‌ از چگونگی آزادی سوری بابائی چگینی اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما به نظر می رسد وی پس از اتمام دوران حبس خود آزاد شده باشد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

گزارشی از آخرین وضعیت زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین

زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، از حقوق اولیه یک زندانی محروم و از بابت پرونده‌ای جدید تحت بازجویی قرار گرفته است. او در حال سپری کردن محکومیت پنج سال حبس خود می‌باشد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲، زهره سرو، فعال مدنی مشروطه خواه و زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، با توجه به وضعیت نامناسب نگهداری در زندان با تشدید بیماری گوارشی مواجه و از اعزام به مرکز درمانی و حق درمان محروم است.این زندانی سیاسی، با توجه به پرونده سازی جدید از سوی وزارت اطلاعات با اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) تحت بازجویی غیر رسمی قرار گفته است. زهره سرو در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ )

بی‌خبری مطلق از سرنوشت فریبا زندکریمی، معلم و فعال حقوق زنان

با گذشت ٧ روز از بازداشت فریبا زندکریمی، معلم اداره آموزش و پرورش سنندج و از فعالین حوزه حقوق زنان اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری وی در دسترس قرار نگرفته است.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، فریبا زندکریمی، ۳۵ ساله، از معلمان قراردادی اداره آموزش و پرورش و فعالین حقوق زنان در سنندج متعاقب بازداشت از تماس با خانواده محروم شده و اطلاعی از سرنوشتش در دسترس قرار نگرفته است.به گفته یک منبع نزدیک به خانواده زندکریمی، پیگیری‌های این خانواده برای مطلع شدن از سرنوشت فرزندشان تاکنون بی‌نتیجه مانده و هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری وی در دسترس نیست.(هه نگاو ، ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

تایید درخواست اعاده دادرسی به پرونده سارا احمدی و همایون ژاوه، زوج نوکیش مسیحی

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی به پرونده سارا احمدی و همایون ژاوه، زوج نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین را تائید کرد. این زوج مسیحی پیش‌تر در مجموع به 10 سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سارا احمدی و همایون ژاوه، زوج نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، پس از تائید درخواست اعاده دادرسی در شعبه ۹ دیوان عالی کشور، توسط شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مجددا محاکمه خواهند شد. همایون ژاوه و سارا احمدی، به تربیت به ۲ سال و ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.براساس این گزارش، شعبه ۹ دیوان عالی کشور، پس از بررسی مستندات و دفاعیه اولیه تنظیم شده از سوی این زوج نوکیش مسیحی و وکیل مدافع آنها با تائید درخواست اعاده دادرسی پرونده آنها را بررسی مجدد به شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ارجاع کرد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۵ فروردین ۱۴۰۲ )

سه معترض از یک خانواده هم‌چنان در حبس به سر می‌برند

در ادامه بلاتکلیفی شماری از معترضان بازداشتی جنبش «زن، زندگی آزادی» در ایران، سه عضو خانواده فلاحی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند و وکیل آنها از «اعلام وکالت» و «مطالعه پرونده» آنها منع شده است.اردوان فلاحی، ۲۴ ساله، روز ۱۲ آبان سال گذشته در اصفهان و ارغوان فلاحی، ۲۲ ساله، به همراه پدرش نصرالله، ۶۶ ساله، در روز ۱۳ آبان در شیراز و در جریان اعتراضات به مرگ مهسا امینی دستگیر شدند.عرفان کرم‌ویسی، وکیل خانواده فلاحی، در هفته جاری در صفحه اینستاگرامش اتهامات این سه عضو از یک خانواده را «محاربه، افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» عنوان کرد و نوشت: «شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین مانع مطالعه پرونده موکلانم شده است.»(رادیو فردا،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

آزادی زینب زمان، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین

زینب زمان، با پایان مراحل بازجویی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، زینب زمان شهروند ساکن تهران، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.آزادی خانم زمان با تودیع قرار وثیقه، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

زندان قرچک ورامین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی الهه محمدی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه بیست و هفتم فروردین ۱۴۰۲، الهه محمدی کماکان در زندان قرچک ورامین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.سعید پارسا، همسر خانم محمدی ضمن بیان اینکه “وکیل مدافع این خبرنگار اجازه دسترسی به پرونده قضایی موکلش را ندارد”، اعلام کرد: “هر چه تلاش کردیم پاسخی نگرفتیم، از دادسرا تا دادگاه، یکی پس از دیگری مواد قانون دادرسی عادلانه نقض شد.”
آقای پارسا افزود: “با هر مسئولی میشد ملاقات کردیم بارها نامه نوشتیم، ساعتها و روزها جلوی اوین دادسرا دادستانی و پشت در اتاق مسئولین مربوطه نشستیم حتی دستور بررسی فوری گرفتیم. بارها قول مساعد شنیدیم اما تا به امروز با وجود بارها مراجعه نه پاسخی دریافت میکنیم و نه فریادرسی یافته ایم و ما همچنان در همان بلاتکلیفی روز اول هستیم.”(هرانا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

انتقال سکینه پروانه از بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران به زندان

سکینه پروانه زندانی سیاسی سابق که روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین در ترمینال مشهد توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود به زندان مرکزی مشهد منتقل شد.بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، سکینه پروانه پس از بازداشت به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه مشهد منتقل و روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین پس از پایان دوران بازجویی به زندان مرکزی مشهد منتقل شد.(حقوق بشر کردستان ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

تجمعات و اعتراضات

گروهی از اعضای کتابخانه ملی با شعار «نه روسری، نه توسری» در اعتراض به حجاب اجباری تجمع کردند

برخی منابع در ایران از تجمع برخی از اعضای کتابخانه ملی در اعتراض به حجاب اجباری و تعلیق اعضا خبر دادن.عکس صورت‌ معترضان توسط منتشرکنندگان عکس‌ها محو شده اما در پلاکاردهای آنها این شعارها دیده می‌شود: «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «هر یه نفر تعلیق شه، هزار نفر پشتشه»، «زن و مرد کنار هم علیه حجاب اجباری»، «زن، زندگی، آزادی»، «رهایی حقِ ماست، قدرتِ ما جمعِ ماست»، «بیکاری، بیگاری، حجابِ زن اجباری»، «فکر نکنی امروزه، قرار ما هر روزه» و «نترسید نترسید، ما همه باهم هستیم»برخی اعضای مرد نیز در همبستگی با زنان روسری سر کرده‌ و در آخر روسری‌ها را در حوض پرتاب کرده‌اند.از زمان کاهش اعتراضات در ایران، نهادعلی ملیحی روزنامه نگار در تهران با انتشار عکس‌هایی از این تجمع نوشت، این اعضای کتابخانه ملی، در اعتراض به حجاب اجباری و تعلیق برخی اعضا به علت حجاب، در محوطه‌ی کتابخانه تحصن کردند.نهادهای دولتی و حکومتی سختگیری برای افراد مخالف حجاب اجباری را افزایش داده‌اند. (صدای امریکا، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

جمع دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به سرکوب حراست به بهانه حجاب اجباری

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در پی تهدید و سرکوب دانشجویان دانشگاه هنر دانشگاه تهران به بهانه حجاب اجباری، دانشجویان مقابل سردر این دانشگاه تجمع کردند.گزارش‌ها حاکی است که حراست دانشگاه هنر از صبح یکشنبه از ورود دانشجویان دختر که حجاب اجباری ندارند، به دانشگاه جلوگیری کرده و کارت دانشجویی آن‌ها را ضبط کردند.نیروهای حراست همچنین به لباس برخی مردان دانشجو ایراد گرفته و مانع ورود آن‌ها به دانشگاه شدند.سختگیری‌ها برای اِعمال حجاب اجباری پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت‌ علوم روز ۱۳ فروردین، همزمان با نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲، تهدید کرد دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند از خدمات در کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محروم خواهند شد.این تهدیدها و محرومیت‌ها در حالی است که به گفته حقوقدانان، چنین اقداماتی غیرقانونی بوده و سلب آزادی‌های شهروندان است. (رادیو فردا، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

«وضع ایران خرابه، ملا فکر حجابه»؛ تحصن اعتراضی دانشجویان در تهران

در اعتراض به فشار گسترده نیروهای حراست برای تحمیل حجاب اجباری به دانشجویان دختر در ایران، دانشجویان دختر دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران در روز یکشنبه۲۷فروردین تحصن کرده و پلاکاردهایی با شعارهای «نه روسری، نه توسری، آزادی برابری» و «وضع ایران خرابه، ملا فکر حجابه» را در دست گرفتند.در تصاویری که از این تحصن منتشر شده است، دانشجویان پلاکاردهایی با شعارهای «پیش به سوی زندگی، زنانگی، تنانگی» و «تعلیق برای حجاب، بی‌حساب، بی‌کتاب» در دست دارند.(ایران وایر ،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

حضور زنان در شهرهای مختلف ایران بدون حجاب اجباری به رغم خط‌و‌نشان‌های مقامات جمهوری اسلامی

نخستین روز از زورآزمایی تازه حکومت جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری در قالب طرح «عفاف و حجاب» با حضور گسترده زنان در شهرهای مختلف ایران بدون رعایت حجاب اجباری همراه بود.ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهند که بسیاری از زنان به صورت گسترده در شهرهای مختلف کشور بدون حجاب اختیاری تردد می‌کنند.زنان ایرانی در حالی دست به این کار زده‌اند که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده بود که دوربین‌های شهری قابلیت رصد و شناسایی افراد را دارد و از این طریق با افراد بدون حجاب برخورد خواهد شد.(صدای آمریکا ،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

تلاش ناکام جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری؛ دانشجویان: ایستاده‌ایم تا پایان

با وجود خط‌ونشان‌ نهادهای جمهوری اسلامی برای مخالفان حجاب اجباری و ادامه پلمب واحدهای صنفی، حضور زنان در شهرهای مختلف و تجمعات اعتراضی با حجاب اختیاری همچنان ادامه دارد.همزمان سخنگوی ستاد امر به معروف از «سردرگمی» نهادها در برخورد با کشف حجاب سخن گفته است.مقامات جمهوری اسلامی از روز شنبه مقابله با مخالفان حجاب اجباری را در قالب طرح «عفاف و حجاب» تشدید کرده‌اند، اما گزارش‌های تصویری از آن زمان تا روز یکشنبه ۲۷ فروردین از سراسر ایران نشان می‌دهد نافرمانی مدنی دختران و زنان ادامه دارد.(صدای آمریکا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲)

خشونت علیه زنان

الهه توکلیان: «سکوت در مقابل خون‌هایی که به ناحق ریخته شد» خیانت است

الهه توکلیان، یکی از معترضانی که بر اثر اصابت گلوله ماموران جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سراسری یک چشم‌اش را از دست داده‌ است، می‌گوید «سکوت در مقابل خون‌هایی که به ناحق ریخته شد» خیانت است و او «زنده است که این اتفاقات را به تصویر بکشد و این خیانت را نشان دهد.» او همچنین نوشته است: «من با اجازه شخصی خودم رضایت دادم و این ریسک رو قبول کردم که این گلوله از سرم خارج و نمایش داده بشه که با چه گلوله ای من و اشخاص دیگری چشمشان از دست دادند … و چگونه کیان و حمیدرضا و حنانه و…جان نازنینشان از دست دادند…من به جون خریدم که شاید به قیمت تموم شدن زندگیم باشه …ولی. نمیتونم چشم ببندم به عزاداری مادران داغدار”( صدای آمریکا، ۳ فروردین ۱۴۰۲)

نوازنده‌ جوان به خاطر حمایت از «دختران اکباتان» به «اعتراف و عذرخواهی اجباری» وادار شد.                                          پس از آنکه دختران اکباتان به خاطر رقص در روز جهانی زن «وادار به اعتراف اجباری» شدند، این بار نغمه مرادآبادی، نوازده‌ تار، که در حمایت از این دختران قطعه «آرام باش» را در این شهرک نواخته بود، تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «وادار به اعتراف و عذرخواهی اجباری» شد. نغمه مرادآبادی در آخرین روزهای اسفند ماه در شهرک اکباتان اقدام به اجرای آهنگ «آرام باش»، را با تار و درحالی اجرا کرد که از حجاب اجباری سرباز زده بود اما نزدیک به یک هفته بعد در روز جمعه چهارم فروردین ماه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را به «اعتراف و عذرخواهی اجباری» و با «رعایت حجاب اجباری» وادار کردند.( رادیوفردا، ۶ فروردین ۱۴۰۲)

نیلوفر آقایی در محل اصابت گلوله به چشمش؛ «تو که دیدی غرق خونم، چرا یکی دیگر به شکمم زدی؟»

نیلوفر آقایی، شهروندی که با شلیک گلوله از سوی عوامل سرکوب، بینایی یک چشمش را از دست داده، با انتشار تصویر محل تیر خوردنش، خبر داد پس از شش ماه به آنجا برگشته. او چهارم آبان و در چهلم مهسا امینی همراه با شماری از پزشکان مقابل ساختمان پزشکی قانونی تجمع کرده بود که هدف قرار گرفت. این کارشناس مامایی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «دیشب بعد شش ماه رفتم لوکیشنی که به چشمم تیر زدن … حس عجیبی بود. تک‌تک لحظه‌ها پنیک شدن و جیغ‌هام و سوالم از دور و بریام که چی شده …، صورتم چی شده اومد جلوی چشمم.» آقایی همچنین خطاب به کسی که به او شلیک کرده، نوشت: «تو که دیدی من غرق خون توی این خاک افتادم، چرا یه‌دونه دیگه به شکمم زدی؟» به گفته او، رد زخم این گلوله روی پوستش مانند «هلال ماه» باقی مانده است.( ایران اینترنشنال، ۸ فروردین ۱۴۰۲)

ممنوع الخروجی الناز رکابی؛ فدراسیون کوهنوردی می‌گوید مشکل «اداری» است

به دنبال گزارش‌ها در خصوص جلوگیری از خروج الناز رکابی، قهرمان سنگنوردی،‌ رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران روز پنجشنبه ۱۰ فروردین تایید کرد که ماموران در فرودگاه مانع خروج او از کشور شدند. حضور الناز رکابی در مسابقه سنگنوردی در کره جنوبی بدون حجاب اجباری در مهرماه سال گذشته خبرساز شده بود.رضا زارعی،‌ رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران گفت، الناز رکابی به همراه همسرش به فرودگاه می‌روند و «متوجه می‌شود ممنوع الخروج است و چون در تعطیلات نوروزی هستیم شرایط به شکلی پیش رفت تا او نتواند مشکل خود را حل کند.»رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران اضافه کرد: الناز رکابی« می‌خواست با حضور در اسپانیا هم در آنجا به تمرین بپردازد و هم در یک تورنمنت شرکت‌ کند که با این مشکل مواجه شد.»رضا زارعی در خصوص مشکل این قهرمان سنگنوردی افزود: «خانم رکابی پس از پایان مسابقات کره جنوبی باید به اداره گذرنامه مهاجرت می‌کرد و کارهای اداری‌اش را انجام می‌داد، اما نمی‌دانم چرا نرفت تا این مشکل خود را حل کند؟»حضور خانم رکابی در رقابت‌های سنگ‌نوردی کره جنوبی بدون حجاب اجباری، همزمان با اعتراضات در ایران، تحسین بسیاری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت.( رادیو فردا،۱۱ فروردین ۱۴۰۲)

قطع ارائه خدمات عمومی به زنان بی‌حجاب در همدان

همزمان با تاکید حکومت بر اجرای حجاب اجباری و ادامه مبارزات مدنی و عدم رعایت حجاب اجباری توسط بسیاری از زنان در ایران، استاندار همدان از «عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها در بانک‌ها و اماکن عمومی» خبر داده است.علیرضا قاسمی ‌فرزاد، ضمن تاکید بر«استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای مقابله با کشف حجاب»، بانک‌ها را از ارائه خدمات به افراد بی حجاب منع کرد. استاندار همدان همچنین به مجموعه‌های ورزشی دستور داده تا «اقدامات لازم در جهت رعایت حجاب و عفاف در این مراکز ورزشی استان» را انجام دهند.این سخنان استاندار همدان پس از آن مطرح می‌شود که، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، پانزدهم فروردین‌ماه کشف حجاب زنان را «حرام شرعی و حرام سیاسی» دانسته بود و اعلام کرده بود که «این مسئله قطعاً حل خواهد شد».با وجود ادامه اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال گذشته، مقامات جمهوری اسلامی با نسبت دادن معترضان به سرویس‌های جاسوسی کشورهای خارجی، بر حفظ حجاب اجباری تاکید کرده‌اند. ( ایران وایر، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲)

اسیدپاشی یک مرد به همسر سابق و فرزند خود در تهران

مردی در تهران، فرزند ۴ ساله و همسر سابق خود را مورد اسیدپاشی قرار داد. اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.بر اساس این گزارش، “نادیا”، ۳۵ ساله به همراه “سلینا”، دختر ۴ ساله خود در مسیر برگشت از مهد کودک توسط همسر سابق خود با مایع اسیدی دچار سوختگی شده است.در این گزارش نادیا در خصوص روز حادثه گفت: “آن روز دخترم را از مهدکودک آورده بودم و در راه رسیدن به منزل بودیم. همسر سابقم سر راهمان سبز شد و در یک چشم بر هم زدن روی صورتم اسید پاشید که همین باعث شد قطراتی روی دست و بدن دخترم هم بریزد. دست خودش هم بشدت سوخت. در بیمارستان می گفت در آخرین لحظه پشیمان شدم و ظرف اسید را برگرداندم و روی دست خودم ریخت.”این زن جوان که نیمی از صورت، سر و بینایی چشم راستش مورد آسیب شدید قرار گرفته است، افزود: “تقاضای قصاص عضو خواهم داشت.” .( هرانا،۲۰ فروردین ۱۴۰۲)

تعلیق دانشجویان معترض به مسمومیت‌های گسترده در مدارس دخترانه

دست‌کم ۱۶ دانشجو دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل اعتراض به مسمومیت‌های گسترده در مدارس عمدتاً دخترانه ایران تعلیق شدند.کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» خبر داد که برای این دانشجویان معترض احکام «یک ترم و دو ترم» تعلیق از تحصیل صادر شده است.بر اساس این گزارش، پرونده‌ ۱۰ نفر از این دانشجویان برای رسیدگی به شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت ارسال شده است که امکان صدور احکام بلندمدتِ تعلیق از تحصیل (سه ترم یا بیشتر) برای این دانشجویان وجود دارد.سرکوب دانشجویان هم‌زمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی» در نیمه دوم سال گذشته در بیشتر دانشگاه‌های ایران شدت گرفت.کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» بازداشت بیش از ۷۲۰ دانشجو در ماه‌های گذشته را تأیید کرده است. همچنین گزارش‌های متعددی از صدور احکام سنگین علیه شماری از دانشجویان منتشر شده است.(رادیو فردا ،۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

توهین علی مطهری به بی‌حجاب‌ها؛ آنها به دنبال اندام‌نمايی هستند

علی مطهری، نماینده سابق مجلس و از طرفداران حجاب اجباری در ایران، در اظهار نظری نسبت به زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند در توییتی نوشته: «بسياري از آنها(بی‌حجاب‌ها) به دنبال اندام‌نمايی و حتي نيمه‌عريانی و بي‌بند و باری هستند و اين چيزی است كه جامعه ما حتي بسياري از حاميان حجاب اختياري نمي‌پذيرند و از حكومت مي‌خواهند كه مانع رشد اين پديده شود.»آقای مطهری که سابقا هم مواضع سختی در حمایت از حجاب اجباری و حمله به مخالفان پوشش اجباری داشته است، در رشته توییت خود افزوده: «آنچه كه در موضوع حجاب اكنون در جامعه ما جريان دارد نبرد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است.»کلید واژه تهاجم فرهنگ غرب به فرهنگ اسلامی، بارها توسط مقامات جمهوری اسلامی برای توجیه این نقض آشکار حقوق زنان در ایران استفاده شده است.(خشونت علیه زنان ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲)

برخورد و درگیری در دانشگاه‌ها بر سر حجاب اجباری همزمان با تهدیدهای نماینده رهبر جمهوری اسلامی

همزمان با انتشار اخبار متعدد از برخورد و درگیری مأموران حراست دانشگاه‌ها با دانشجویان دختر بر سر حجاب اجباری، رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها نیز زبان به تهدید دانشجویان گشود.مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری در دانشگاه‌ها، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، گفت که «مقرر شد برخی افراد» که از حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند «مدیریت شده و با آنها برخورد والدانه و همراه با تذکر شود، اما در صورت تکرار رفتارهای هنجارشکنانه شیوه‌ای دیگر در برخورد با آنها اتخاذ می‌شود.»مسئولان جمهوری اسلامی پوشش مورد نظر خود یعنی حجاب اجباری را «هنجار» دانسته و حق آزادی پوشش شهروندان را «هنجارشکنی» توصیف می‌کنند.(رادیو فردا ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

وزیر کشور کشف حجاب را جرم و برخورد با آن را ضروری دانست

وزیر کشور جمهوری اسلامی کشف حجاب را جرم خواند و برخورد با آن را ضروری دانست. دادستان خراسان جنوبی گفت زنان کارمندی که خارج از ادارات کشف حجاب می‌کنند باید شناسایی شوند.احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با استانداران سراسر کشور به آنها دستور داد که رعایت حجاب را به عنوان قانون در نظر بگیرند.به گزارش صدا و سیما وحیدی تاکید کرد که کشف حجاب جرم محسوب می‌شود و گفت: «دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب مکلف به اجرای قانون در این زمینه هستند و تکالیف قانونی خود را با استفاده از ساز و کار‌های مشروع و قانونی با رعایت حرمت و کرامت انسانی اجرا و با هنجارشکنان هم برخورد می‌شود.»(دویچه وله فارسی ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

قوه قضائیه می‌گوید در پی دستور خامنه‌ای با زنان بی‌حجاب برخورد می‌کند

یک روز پس از موضع‌گیری احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران درباره «عملیات» برخورد با افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند، سخنگوی قوه قضائیه گفت که این نهاد با توجه به دستور رهبر جمهوری اسلامی با زنانی که به حجاب اجباری تن ندهند، برخورد خواهد کرد.مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره مقابله با آنچه او «کشف حجاب» خواند گفت «در این قضیه دو مقوله» وجود دارد «یکی برخورد با باند‌ها و شبکه‌های ایجاد و گسترش فساد در جامعه» و دیگری «مربوط به کسانی است که نسبت به قانون بی اعتنا و بی توجه هستند».او توضیح دقیقی نداد که دقیقا بر اساس چه مواد قانونی قوه قضائیه عمل خواهد کرد اما گفت: «کسانی که با باند و شبکه، گسترش فساد می‌دهند و ناهنجاری و ساختارشکنی در جامعه ایجاد می‌کنند طبق قانون و براساس مطالبات عمومی برخورد شدید و قاطعی» خواهد شد.(بی بی سی  فارسی ، ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

حجاب اجباری در ایران؛ افزایش تهدیدهای مقام‌های حکومت و ادامه سر باز زدن زنان

تهدیدها و هشدارهای مقام‌های حکومتی در ایران درباره حجاب اجباری ادامه دارد و هم‌زمان گزارش‌ها درباره اعمال محدودیت برای زنانی که از این پوشش سر باز می‌زنند، می‌رسد.تلویزیون حکومتی ایران ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد ماموران در ورودی مترو تهران به زنانی که حجاب اجباری ندارند، اجازه ورود نمی‌دهند.با این حال مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، گفته ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از ورود زنان ِ بدون حجاب اجباری یا خدمات ندادن به آنان دریافت نکرده است.یک روز پیش از آن احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به شهروندان هشدار داده بود که از شنبه آینده، افرادی که پوشش اجبارشده حکومت را رعایت نکنند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.(بی بی سی فارسی  ،۲۳ فروردین ۱۴۰۲ )

رئیس کمیسیون قضایی مجلس: بی‌حجاب را باید نقره‌داغ کرد

جنب و جوش‌های تازه برای مقابله با مخالفان حجاب تحمیلی. موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید باید تا می‌توان از زن‌هایی که مقاومت می‌کنند جریمه نقدی گرفت. دادگاه عوامل کشتار مردم زاهدان اردیبهشت برگزار می‌شود.رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن اصرار بر استفاده از “نرم‌افزار ناظر” برای رصد کردن پوشش زنان، اخذ جریمه نقدی از مخالفان حجاب اجباری را ضروری دانسته و گفته است: «بی‌حجاب باید پول تخلفش را پرداخت کند و مطمئنا هر چه بیشتر مقاومت کند باید پول بیشتری بدهد و ادامه روند او را نقره داغ می‌کند.»(دویچه وله فارسی ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

گزارش هه‌نگاو از تحت فشار بودن سه دختر دانش‌آموز جهت اخذ اعتراف به مشارکت در حملات شیمیایی به مدارس لارستان در استان فارس

ستایش داروغه، عرفانه هنر و ستایش امیری سه دختر اهل شهرستان لار استان فارس، از یکماه پیش توسط نهادهای حکومتی بازداشت و تحت فشار برای اخذ اعترافات اجباری هستند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ستایش داروغه ١٦ ساله، ستایش امیری ١٧ ساله و عرفانه هنر ١٨ ساله، سه دختر اهل شهرستان لار متعاقب بازداشت توسط نیروهای حکومتی تحت فشار شدید روانی و جسمانی برای اعتراف و پذیرفتن سناریوی نهادهای اطلاعاتی نظیر “ارتباط با رسانه‌ بیگانه” و “مسموم‌سازی دانش‌آموزان” قرار دارند.این سه دختر دانش‌آموز اخیراً به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده و در بلاتکلیفی کامل حقوقی قرار دارند(هه نگاو ،۲۶ فروردین ۱۴۰۲ )

تفتیش و توقیف لوازم شخصی دو شهروند بهایی از سوی نیروهای امنیتی در کرمان

نیروهای وزارت اطلاعات در کرمان، منزل دو شهروند بهایی به نام‌هایی نسرین دولت و پوران زند، را تفتیش و برخی لوازم شخصی آنها را توقیف کردند. “گفته شده ماموران لباس شخصی با حکم قضایی صادره از سوی دادستان عمومی و انقلاب کرمان منزل این دو شهروند بهایی را تفتیش کرده‌اند.”به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲، منزل نسرین دولت، شهروند بهایی ساکن کرمان، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات، تفتیش و برخی لوازم شخصی وی توقیف شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با انتقاد از نهادهای جمهوری اسلامی، خواستار تشدید قوانین حجاب اجباری

تازه‌ترین اظهارات سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر حاکی از آشفتگی و سرگردانی نهادهای جمهوری اسلامی در اجرای سیاست حجاب اجباری و در عین حال اصرار این ستاد برای اجرای طرح‌های بدون مواجههٔ فیزیکی اما به‌شدت سختگیرانه علیه حق آزادی پوشش زنان است.(رادیو فردا ،۲۷ فروردین ۱۴۰۲ )

تداوم خط و نشان کشیدن رسانه‌های حکومتی به معترضان به «حجاب اجباری»

با وجود خط‌ و نشان‌ نهادهای جمهوری اسلامی به ویژه رسانه‌های حکومتی، برای معترضان به حجاب اجباری و ادامه پلمب واحدهای صنفی، حضور زنان و دختران در شهرهای مختلف و تجمعات اعتراضی بدون حجاب اجباری همچنان ادامه دارد.در این میان، رسانه‌های وابسته به حکومت همچنان اصرار بر ادامه تهدید و ارعاب و مباحثه با مخالفان حجاب اجباری دارند.در همین رابطه مدیرمسئول کیهان ضمن انتقاد از معاون ابراهیم رئیسی نوشت: خانم «سکینه سادات‌پاد» دستیار رئیس‌جمهور، با انتشار یک توئیت اعلام کرد که «منع خدمات‌ اجتماعی، مغایر اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی، خلاف عدالت و مصداق بارز کار بی‌قاعده‌ است‌» و تاکید کرد که «‌نمی‌توان‌ هنجارشکنی‌ را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی‌ مهار کرد.»(صدای آمریکا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

پلیس جمهوری اسلامی طرح مقابله «هوشمند» با «کشف حجاب» را آغاز کرد

طرح مقابله با «کشف حجاب» از روز شنبه ۲۶ فروردین به صورت «هوشمند» در کشور آغاز شد.به گزارش خبرگزاری مهر، پلیس اعلام کرده نخست به افراد خاطی تذکر و اخطار داده می‌شود اما «در صورت تکرار و برای بار دوم، دیگر چشم پوشی نخواهد کرد.»علی جمادی، معاون دادستان کل کشور، گفت رسیدگی به «جرم کشف حجاب» در دادگاه‌های کیفری انجام می‌شود و رای دادگاه «نهایی و غیرقابل تجدیدنظر» است.او هشدار داد تشویق دیگران به «کشف حجاب» جرم بسیار سنگین‌تری از خود «کشف حجاب» است و به عنوان یکی از مصادیق گسترش فساد در نظر گرفته خواهد شد.(صدای آمریکا،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

احضار دانشجویان دانشگاه کُردستان سنندج به دلیل “عدم رعایت حجاب

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی روزهای اخیر حراست دانشگاه کُردستان در سنندج به دلیل آنچه “عدم رعایت حجاب” عنوان شده، شماری از دانشجویان را احضار کرده است.به گفته یک منبع مطلع، حراست این دانشگاه ضمن احضار دانشجویان، از شماری از آن‌ها تعهد کتبی نیز اخذ کرده است.همچنین، ماموران حراست به دانشجویان هشدار داده‌اند که در صورت تداوم عدم پایبندی به حجاب اجباری، از خدمات این مرکز آموزشی محروم خواهند شد.این اقدام به موازات فشار بر سایر دانشگاه‌ها انجام شده است؛ به نحوی که طی مدت اخیر حراست دانشگاه یزد بسیاری از دانشجویان دختر را به دلیل عدم رعایت حجاب از خدمات آموزشی محروم کرده است.(هه نگاو ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

وزیر کشور جمهوری اسلامی زنان بی‌حجاب را به محرومیت از خدمات عمومی تهدید کرد

سه روز بعد از آغاز اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی یا «حجاب و عفاف»، وزیر کشور جمهوری اسلامی مخالفان حجاب اجباری را به محرومیت از خدمات عمومی تهدید کرد.احمد وحیدی با حضور در مجلس شورای اسلامی، مراحل اعمال حجاب اجباری از سوی فراجا را ارسال تذکر پیامکی و در مراحل بعدی، محرومیت از خدمات عمومی و تشکیل پرونده در قوه قضائیه اعلام کرد.این در حالیست که بسیاری از کارشناسان و حتی شماری از منتقدان اصولگرا، طرح حکومت برای اعمال حجاب اجباری را بی‌نتیجه ارزیابی کرده اند.محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، پیشتر در یادداشتی تلگرامی خدمات‌ندادن به مخالفان حجاب اجباری و به طور مثال جلوگیری از سوار شدن آنها به وسایل نقلیه عمومی را «غیر عملیاتی» خوانده بود.(صدای آمریکا ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲ )

دستگیری مظنون به قتل فجیع دو زن در آباده؛ مردم منطقه شمار زنان ناپدیدشده را بیشتر می‌دانند

صبح روز ۲۹ فروردین، دادگستری استان فارس از دستگیری فرد مظنون به قتل فجیع دو زن در شهرستان آباده خبر داد. در روزهای گذشته پیکرهای مثله‌شده این دو زن پس از ناپدید شدنشان، در دو نقطه مختلف این شهر پیدا شد و موجی از نگرانی ناشی از ناامنی برای زنان ایجاد کرد.کاظم موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس، صبح امروز خبر داد «فرد اصلی مظنون به این قتل‌ها» شامگاه دوشنبه ۲۸ فروردین دستگیر شده است.این در حالی است که خانواده‌های قربانیان به ایران‌اینترنشنال گفته‌اند مراجع قضایی کسی را به عنوان عامل یا عاملان قتل به آن‌ها معرفی نکرده‌اند.در دو هفته اخیر و پس از ناپدید و پیدا شدن اجساد دو زن، موجی از نگرانی و ناامنی به‌ویژه در زنان این منطقه ایجاد شده است.(ایران اینترنشنال ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲)

بهار زنگی‌بند، استاد دانشگاه آزاد سنندج ممنوع‌التدریس شد

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، بهار زنگی‌بند، مدرس تربیت بدنی دانشگاه آزاد سنندج با فشار نهادهای حکومتی و حراست این دانشگاه از حق تدریس و کار محروم شد.به گفته یک منبع مطلع، این استاد دانشگاه در طول بیش از ٦ ماه گذشته از حضور در کلاس و تدریس به دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج منع شده است.قابل ذکر است که، بهار زنگی‌بند مدت هفت سال متوالی، به عنوان مدرس قراردادی به تدریس در دانشگاه آزاد مشغول به کار بوده است.(هه نگاو ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲ )

قتل ناموسی

خشونت خانگی؛ قتل یک زن توسط همسرش در کهنوج

یک زن توسط همسرش به دلیل اختلافات خانوادگی پس از ضربات متعدد چاقو در شهرستان کهنوج پیکر او سوزانده شد.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در اسفند ماه ۱۴۰۱، یک زن در شهرستان کهنوج توسط همسرش به قتل رسید.گفته می شود این زن دارای یک فرزند پسر خردسال نیز بوده است.یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: “آقای «س م» به بهانه خیانت همسرش که تاکنون نیز ثابت نشده، پس از رفتن با وی در کوه های اطراف زرچین، او را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده و پیکر آن را آتش زده است.”این منبع افزود: “این زن سیزدهمین دختری است که به این روش توسط نزدیکان وی در کهنوج کشته می شود.” ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

صدور و تایید یک حکم اعدام همزمان با رهایی چهار زندانی از چوبه دار

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از تاریخ شانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷، با شکایت زن جوانی مبنی بر ناپدید شدن خواهرش به نام فرناز آغاز شد. در بررسی‌ های اولیه مشخص شد تلفن همراه قربانی در تاریخ دوم بهمن ماه در منطقه رودهن آنتن‌ دهی داشته و همزمان با او، گوشی موبایل پسرعمویش داوود نیز در همان منطقه نقطه‌ زنی شد. به این ترتیب داوود چهل و چهار ساله که متاهل و صاحب فرزند بود به عنوان متهم بازداشت شد.در این گزارش آمده است: داوود در ابتدا خود را بی‌ اطلاع از مرگ دخترعمویش نشان داد اما در بازجویی‌ های بعدی اعتراف کرد از ده سال قبل فرناز را به عنوان “زن دوم” به “عقد موقت” خود در آورده و با او زندگی پنهانی داشت. وی نهایتا به قتل فرناز اعتراف کرد.متهم در تشریح جزییات قتل گفت: “آن روز به همراه فرناز برای تفریح به رودهن رفته بودیم،‌ اما آنجا با هم درگیر شدیم و من در اوج عصبانیت او را کشتم سپس جسد او را مثله کردم و در چند سطح زباله انداختم.”(هرانا ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

با انگیزه ناموسی؛ یک زن قربانی کودک همسری توسط پدر و برادرانش به دار آویخته شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۲، یک زن در شهر قطور واقع در شهرستان خوی با انگیزه ناموسی به قتل رسید.فاتیما باباخانی، مدیر و موسس خانه امن مهر شمس آفرید، هویت این زن را “مریم سلطانی، مادر سه کودک” عنوان کرد.او در ادامه گفت: “این قربانی کودک همسری با انگیزه ناموسی توسط پدر و دو برادرش موهای سرش تراشیده شد، مورد شکنجه قرار گرفت و نهایتا به دار آویخته شد.”(هرانا ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

یک زن با انگیزه ناموسی توسط همسرش به قتل رسید

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، اواسط فروردین ماه ۱۴۰۲، یک زن جوان سی و هفت ساله در شهرستان پاکدشت تهران، با انگیزه ناموسی توسط همسرش به قتل رسید.بر اساس این گزارش، در پی باجویی های کاراگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی پاکدشت، از همسر مقتول و برسی های تخصصی متوجه شدند، انگیزه مرد جوان برای ارتکاب قتل، رابطه همسرش با یک مرد دیگر، بوده است.در این گزارش آمده است، روز دوشنبه بیست و هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، نهایتا این مرد جوان با اعتراف به این جنایت گفته است: “در پی رابطه مخفیانه همسرم با یک فرد در پروسه طلاق گرفتن بودیم و به همین دلیل درگیری میان ما در داخل خانه رخ داد من نیز در جریان این نزاع همسرم را با ضربات میله بر سرش به قتل رساندم و پس از تکه تکه کردن جسد آنرا در بیابان های اطراف پاکدشت به خاک سپردم.”(هرانا ،۲۹فروردین ۱۴۰۲ )

آسیبهای اجتماعی

مسمومیت با گاز ناشناخته در عروسی؛ ۱۰ زن با «بدحالی تنفسی» به بیمارستان منتقل شدند

پس از وقوع ده‌ها مورد مسمومیت با گازهای ناشناخته در مدرسه‌های ایران، این بار میهمانان یک مجلس عروسی در استان گیلان بر اثر مسمومیت ناشی از استنشاق گاز به بیمارستان انتقال یافتند. علت انتقال این زنان به بیمارستان «بدحالی تنفسی» اعلام شده است؛ کلیدواژه‌ای که سخنگوی قوه قضاییه استفاده از آن را به جای عبارت «مسمومیت» در مورد مسمومیت‌های سریالی مدرسه‌ها پیشنهاد کرده بود. بنا بر این گزارش، این زنان آسیب‌دیده در «بخش اورژانس بیمارستان غدیر سیاهکل» مداوا شدند و هشت تن از آنان مرخص شدند. مسمومیت‌های سریالی در مدرسه‌های اغلب دخترانه در ایران از نهم آذر ۱۴۰۱ در قم آغاز شد و تا ماه اسفند به اغلب استان‌های کشور تسری یافت. بسیاری این مسمومیت‌ها را حملات شیمیایی با گازهای ناشناخته توصیف کرده‌اند. بنا بر گزارش‌های رسمی، دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز بر اثر این حملات که هنوز علت و عوامل آن اعلام نشده است، آسیب دیدند. (صدای آمریکا، ۳ فروردین ۱۴۰۲)

اعتصاب ۱۴ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران

جمعی از بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال زنان ایران می‌گویند به دلیل نامساعد بودن شرایط، حاضر به شرکت در تمرینات نیستند. کادر فنی سعی کرد معترضین را منصرف کند. با این حال ۱۴ بازیکن اردو را تحریم کرده‌اند. برپایی دیرهنگام اردو، بی توجهی به تیم ملی، نداشتن امکانات، کیفیت نامناسب لباس‌ها و نوع برخورد نایب‌ رئیس زنان فدراسیون فوتبال از جمله دلایلی است که باعث شده تعدادی از ملی‌پوشان زن شامل یاران کلیدی، قید حضور در اردوی تیم ملی را بزنند. فدراسیون برای سفر به تهران و حضور در اردو، از تهیه بلیت برای ملی‌پوشان خودداری کرده. ضمن اینکه از بابت رویدادهای قبلی هم در خصوص حقوق و مزایا به ملی‌پوشان بدهکار است. مبالغی که با توجه به سقوط مداوم ارزش ریال، هر چه دیرتر پرداخت شود از ارزشش کاسته خواهد شد. به رغم این مشکلات و کمبودها، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که اعضای این هیات بابت پیروزی ایران بر ولز در جام جهانی، معادل پاداش بازیکنان یعنی نفری ۲۰ هزار دلار دریافت کنند. احمدرضا براتی، طهمورث حیدری، احسان اصولی، میرشاد ماجدی، منصور قنبرزاده، مهدی محمدنبی، بهرام رضائیان، خداداد افشاریان، محمدرضا ساکت و دبیرکل و خزانه‌دار وقت، این پاداش را دریافت کرده‌ و با وجود انتقلد برخی رسانه‌ها، حاضر به برگرداندنش نشده‌اند. ( رادیوفردا، ۸ فروردین ۱۴۰۲)

در ایران سالانه ۱۴۵۰ «کودک زیر ۱۵ سال» مادر می‌شوند

انتشار خبر زایمان کودکی ۱۴ ساله به عنوان کم‌سن‌ترین مادر سال در رسانه‌های جمهوری اسلامی می‌تواند نمونه‌ای کوچک از پدیده کودک‌مادری در ایران باشد.بر اساس یافته‌های «پایگاه داده‌های باز ایران» هر سال به طور متوسط ۱۴۵۰ نوزاد توسط مادران زیر ۱۵ سال و حتی جوان‌تر در ایران به دنیا می‌آیند.آمار متوسط تولد نوزادان توسط مادران زیر ۲۰ سال هم به طور متوسط ۷۶ هزار مورد در سال است.نکته قابل توجه این که آمار مادران زیر ۱۵ سال از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته و از ۱۵۵۶ مورد به کمتر از ۱۴۰۰ مورد در سال رسیده است. ولی این روند از سال ۱۳۹۹ دوباره صعودی شده است. البته در هفت سال گذشته نسبت کل مادران زیر ۱۵ سال به کل آمار تولد در سال، به شدت افزایش داشته و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۵ از حدود یک دهم درصد به ۱۴ صدم درصد رسیده است.پایگاه داده‌های باز ایران پیش از این نیز پدیده کودک‌همسری را بررسی کرده بود. در ایران سالانه به طور متوسط ۱۳۵ هزار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ثبت می‌شود که حدود ۱۷۰۰ ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۳ سال است.بر اساس معیارهای بین المللی ازدواج زیر ۱۸ سال کودک‌همسری محسوب می‌شود، ولی بر اساس قوانین ایران تنها ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به «رضایت ولی» و «تشخیص مصلحت دادگاه» نیاز دارد. ( صدای آمریکا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

اولین حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در سال جدید

بر اساس گزارش شبکه شرق، مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن محمدیار نقده در روز ۱۴ فروردین هدف حملات شیمیایی قرار گرفته‌ است و شماری از دانش‌آ‌موزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده اند.شمار دانش‌آموزان مسموم شده در جریان این حمله ۵ نفر اعلام شده است.کانال‌های تلگرامی محلی استان آذربایجان غربی نیز وقوع این حمله شیمیایی را تایید کرده و ویدیوهایی از حضور خودروهای پلیس و آمبولانس‌ها در اطراف این مدرسه منتشر شده است.حملات شیمیایی به مدارس ایران از حدود ۵ ماه پیش و از شهر قم آغاز شد و در جریان آن بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. ( ایران وایر، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲)

ازسرگیری مسمومیت‌ها در مدارس؛ چند دانش‌آموز یک مدرسه‌ دخترانه در نقده مسموم شدند

با آغاز به کار مدرسه‌ها در سال نو خورشیدی، منابع خبری در ایران گزارش دادند مسموم کردن دانش‌آموزان در نخستین روز مدرسه با مسمومیت چند دختر در استان آذربایجان غربی از سر گرفته شده است.بنا بر گزارش یک رسانه محلی به نام «مردم اورمیه»، در روز دوشنبه ۱۴ فروردین با مسمومیت دانش‌آموزان یک کلاس مدرسه دخترانه «۲۲ بهمن» در محمدیار نقده در استان آذربایجان غربی، «چهار تا پنج دانش‌آموز» به بخش اورژانس بیمارستان «امام» این شهر انتقال یافتند.«شبکه شرق» گزارش داده که یک «منبع مطلع» در وزارت آموزش و پرورش خبر مسمومیت دانش‌آموزان در نقده را تأیید کرده است.مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان اغلب دختر در مدرسه‌های ایران از روزهای نخستین آذر ۱۴۰۱ در قم آغاز شد و به سراسر ایران تسری یافت و مسئولان تأیید کردند که این حملات «عمدی» است. ( صدای آمریکا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

انتقال ۲۰ دانش آموز دختر تبریزی با علایم مسمومیت به بیمارستان

در ادامه مسمومیت‌ سریالی دانش‌آموزان و حمله به مدارس، رییس اورژانس استان آذربایجان شرقی از انتقال ۲۰ دانش‌آموز دختر تبریزی با علایم تنفسی و تنگی نفس به بیمارستان خبر داد.رییس اورژانس آذربایجان شرقی گفته: «حوالی ساعت ۱۱:۳۰ ، با گزارش اینکه تعدادی از دانش آموزان در مدرسه‌ای در شهرک باغمیشه تبریز دچار علائم تنفسی و تنگی نفس شده‌اند، آمبولانس‌های اورژانس عازم محل شد.»او افزود: «با توجه به اینکه ۲۰ نفر از دانش‌آموزان دختر ۱۵ساله دچار علائم بودند، تحت مراقبت کارشناسان اورژانس توسط چهار دستگاه آمبولانس به بیمارستان سینا انتقال یافتند. خوشبختانه وضعیت دانش‌آموزان مساعد است.»پیش‌تر بر اساس گزارش شبکه شرق، مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن محمدیار نقده در روز ۱۴فروردین، هدف حملات شیمیایی قرار گرفته‌ است و شماری از دانش‌آ‌موزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده اند. تعداد دانش‌آموزان مسموم شده در جریان این حمله ۵ نفر اعلام شده بود. حالا با احتساب دانش‌آموزان تبریزی در دو روز ۱۴ و ۱۵ فروردین دست‌کم بیست و پنج دانش‌آموز بر اثر حملات با گازهای سمی، دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شده‌اند. ( ایران وایر، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

هشت دانش‌آموز دختر در اصفهان به بیمارستان منتقل شدند

در ادامه موج جدید مسموم‌سازی در مدارس ایران، هشت دانش‌آموز دختر در اصفهان روز سه‌شنبه به بیمارستان منتقل شدند.پایگاه خبری «رکنا» که اخبار حوادث در ایران را پوشش می‌دهد، گزارش داد که دانش‌آموزان دختر یک مدرسه منطقه دولت‌آباد اصفهان، در دومین روز بازگشایی مدارس در سال جدید، «دچار بدحالی شدند».این پایگاه خبری به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نوشت که در این میان، هشت دانش‌آموز دختر به بیمارستان منتقل شدند اما این دانش‌آموزان «به صورت سرپایی درمان شدند و جای نگرانی نیست».پایگاه حقوق بشری هرانا نیز به نقل از منابع مطلع، نام مدرسه را «دبیرستان دخترانه‌ سحر» اعلام کرد و نوشت که دختران مسموم شده به بیمارستان امام رضا منتقل شدند. ( رادیو فردا، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

ادامه مسمومیت دانش‌آموزان در استان‌های فارس و آذربایجان غربی

همزمان با بازگشایی مدارس پس از عید نوروز، چهارشنبه شانزدهم فروردین، گزارش‌هایی از دو حمله دیگر ثبت شده و تعداد دیگری از دانش‌آموزان مدارس ایران به‌دلیل مسمومیت‌های مشکوک با گاز سمی به بیمارستان منتقل شده‌اند.در یکی از ویدیوهایی که  منتشر شده شماری از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «استقلال» در کوهنجان سروستان در استان فارس با وضعیت جسمی وخیم به بیمارستان شهدای این شهر منتقل شدند.در موردی دیگر تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ «حضرت مهدی» شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی نیز به بیمارستان منتقل شدند.قبل هم هشت دانش‌آموز دبیرستان دخترانه‌ «سحر» منطقه دولت‌آباد اصفهان به بیمارستان منتقل شدند و رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی نیز از انتقال ۲۰ دانش‌آموز یک مدرسه دخترانه در شهرک باغمیشه تبریز با «علائم تنفسی و تنگی نفس» به بیمارستان خبر داد. ( ایران وایر،۱۷ فروردین ۱۴۰۲)

مسمومیت بیش از ۱۰۰ دانش آموز دختر در سقز/ بازداشت تعدادی از والدین نگران

یکشنبه بیستم فروردین، در پی مسمومیت سریالی دانش آموزان در مدارس کشور، بیش از صد دانش آموز دختر در شش مدرسه در سقز با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. همچنین تعدادی از والدین دانش آموزان در پی اعتراض به مسمومیت فرزندشان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.این واقعه در شش مدرسه دخترانه از جمله دبیرستان دخترانه معراج رخ داده و حال عمومی بیست و چهار تن از دانش آموزان مسموم شده وخیم گزارش شده است.گفته می شود؛ “نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور اقدام به متفرقه کردن والدین دانش آموزان در اطراف مدارس کرده و تعدادی از آنها نیز بازداشت شده اند.”در این گزارش به تعداد دقیق والدین بازداشت شده و محل نگهداری آنها اشاره ای نشده است. ( هرانا،۲۰فروردین ۱۴۰۲)

ادامه مسمومیت‌های سریالی در مدارس چند شهر؛ دختران ارومیه‌ای «بر اثر انتشار گاز» مسموم شدند

در ادامه مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران، روز شنبه ۱۹ فروردین دانش‌آموزان مدارس مختلف دستکم در چند شهر از جمله ارومیه و دیواندره مسموم شدند.خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اعلام کرد دانش آموزان دختر مدرسه ابتدایی «هیات امنایی شهر ارومیه» بر اثر انتشار گاز در این مدرسه مسموم شده‌اند.بر اساس این گزارش از تعداد دانش آموزان مسموم شده اطلاعی در دست نیست ولی بنا به گفته شاهدان، تعدادی از دانش آموزان این مدرسه با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند.همچنین به گزارش هه‌نگاو، روز شنبه دبیرستانهای دخترانه پروین اعتصامی و بنت الهدا در دیواندره برای بار دوم هدف حملات قرار گرفته و شمار زیادی از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.( صدای آمریکا،۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

سردار آزمون تیم والیبال زنان سریک را منحل می‌کند

خبرگزاری «ایمنا» به نقل از «آیتک سلامت»، والیبالیست تیم «سریک» گنبد، از منحل شدن این تیم خبر داده است.در گزارش این خبرگزاری آمده «سردار آزمون» که مالکیت تیم والیبال زنان سریک را در اختیار داشته، به همراه خانواده‌اش تصمیم گرفته‌اند این تیم را به‌دلیل آن‌چه «آزارهای فدراسیون والیبال»، «کارشکنی‌ها» و «رفتارهای دلسرد کننده» خوانده شده، منحل کنند.آیتک سلامت در بخشی از گفت‌وگو خود با ایمنا با تایید این خبر گفته است: «با وجود خانواده آزمون، بدون نگرانی، با آرامش و با برنامه کارمان را پیش بردیم.»این تیم در فصل گذشته، به مقام نایب‌قهرمانی رقابت‌های والیبال زنان ایران رسید و حالا به‌دلیل رفتارهای فدراسیون والیبال ایران، اعلام انحلال کرده است.(ایران وایر ،۲۸ فروردین ۱۴۰۲ )

مسمومیت سریالی در چند مدرسه دخترانه دیگر در کرج، کرمانشاه، سنندج و دزفول در روز دوشنبه

براساس فیلم‌های ارسالی به صدای آمریکا و همچنین منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، چندین مدرسه دخترانه در شهرهای در کرج، کرمانشاه، سنندج و دزفول هدف حملات گازی/شیمیایی قرار گرفته‌اند.یکی از این فیلم‌ها بیرون مدرسه دخترانه «امام جعفر صادق» در کرج را نشان می‌دهد که حال دانش آموزان نامناسب است.سازمان حقوق بشری هه‌نگاو چند مورد از این حملات را ثبت کرد و نوشت مدرسه نسیبه در سنندج، چهار مدرسه دخترانه هنرستان اندیشه، راهنمایی ۱۷ شهریور و دبیرستان‌های عصمت و خدیجه کبری در گیلانغرب در استان کرمانشاه، هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند و دانش آموزان به مراکز درمانی اعزام شدند.(صدای آمریکا ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

ارومیه؛ فوت زن باردار پس از تزریق اشتباه آمپول

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ظهر روز پنجشنبه ٢٤ فروردین ١٤٠٢ (١٣ آوریل ٢٠٢٣) یک زن باردار ٣٣ ساله به نام زیور عربی اهل سلماس، در اتاق زایمان بیمارستان آذربایجان این شهر، بر اثر تزریق یک آمپول به سرم مصرفی جان خود را از دست داد. نوزاد تازه متولد شده این زن زنده مانده و علائم حیاتی‌ پایدار گزارش شده است.به گفته منابع مطلع نزدیک به خانواده این زن جانباخته، حال وی پس از زایمان مساعد بوده و یکی از پرستاران برخلاف توصیه پزشک حاضر در اتاق عمل، یک آمپول به سرمش تزریق کرده که بلافاصله بر سلامتی و علائم حیاتی این زن اثر مخرب گذاشته است.(هه نگاو ،۲۹ فروردین ۱۴۰۲ )

ادامه حملات شیمیایی در روز سه‌شنبه؛ دست‌کم ۲۶ مدرسه در سراسر ایران هدف قرار گرفتند

روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به دست‌کم ۲۶ مدرسه در کل ایران گزارش شد که بیشترین موارد در استان‌های کرمانشاه و تهران بود. تعدادی از این مدارس نیز برای چندمین بار در ماه‌های اخیر هدف این حملات قرار گرفتند.امروز دبستان‌ها و دبیرستان‌های دخترانه‌ای در کرمانشاه، ارومیه، اسلامشهر، تهران، کرج، اردبیل، سقز و اهواز هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.(ایران اینترنشنال ،۳۰ فروردین ۱۴۰۲ )

حملات شیمیایی سازمان‌یافته با دستکم ١٠ مورد ادامه یافت؛ سازمان عفو بین‌الملل خواهان تحقیقات مستقل شد

حملات شیمیایی سازمان یافته به مدارس با ده حمله به مدارس تهران، ارومیه، همدان، قزوین، سقز، دزفول و اردبیل در روز جاری ادامه داشت و سازمان عفوبین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیقات مستقل در این باره شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ٣٠ فروردین ۱۴۰۲ (١٩ آوریل ٢٠٢٣) سه حمله شیمایی به دو دبیرستان دخترانه نصیری و ابوذر و همچنین مدرسه دخترانه نسیم شهر ارومیه انجام گرفت که بر اثر آن بیش از ۵۰ نفر از دانش‌آموزان مسموم و به اورژانس بیمارستان خمینی منتقل شدند.( ،۳۱ فروردین ۱۴۰۲)