دخترخوانده‌ امدادگر بلژیکی زندانی در ایران خود را در یک سلول کوچک حبس کرد

ایران اینترنشنال

دخترخوانده‌ الیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی، در اقدامی نمادین و در اعتراض به بازداشت و حبس پدرخوانده‌اش، خود را در سلول کوچکی در جنوب بلژیک حبس کرد.

مانون برابانت،‌ دختر خوانده‌ الیویه وندکاستیل از ساعت شش بعدازظهر روز شنبه به وقت محلی، به مدت ۲۴ ساعت خود را در سلولی دو متری حبس کرده و خواهان آزادی پدرخوانده‌اش شد.

هدف از این اعتراض نمادین برجسته کردن بدرفتاری‌هایی است که با امدادگر بلژیکی زندانی در ایران می‌شود.

اولیویه وندکاستیل، امدادگر ۴۱ ساله بلژیکی که از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در ایران بازداشت است، از جمله به جاسوسی متهم و به حبس محکوم شده است.

حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک، هفته گذشته گفت که در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، نسبت به شرایط حبس این شهروند بلژیکی اعتراض کرده و خواهان انتقال او به کشورش شده است.

دی‌ ماه سال گذشته خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نوشت که این امدادگر بلژیکی، متهم به چهار اتهام «جاسوسی، همکاری با آمریکا علیه ایران، قاچاق ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی» است.

احکام صادر شده برای این شهروند بلژیکی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به این ترتیب است که او در رابطه با اتهام اول به ۱۲/۵ سال حبس، در مورد اتهام دوم نیز به ۱۲/۵ سال حبس، در مورد اتهام سوم به ۲/۵ سال حبس، «ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز» و «۷۴ ضربه شلاق» و در مورد اتهام چهارم، به ۱۲/۵ سال حبس و «مصادره اصل مال درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشویی»، محکوم شده است.

نزدیکان این زندانی همه اتهام‌ها علیه او را رد کرده‌اند.

پیش از این و با امضای توافق‌نامه تبادل زندانی میان تهران و بروکسل، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مبادله این امدادگر بلژیکی با اسدالله اسدی، دیپلمات محکوم شده جمهوری اسلامی در بلژیک مطرح شد.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، تیر ماه سال ۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت و در بهمن ۹۹ در دادگاه بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

او در دادگاه حاضر نشد و پس از صدور این حکم هم درخواست تجدیدنظر نکرد.