نرگس محمدی: دیدار با کاترین اشتون دیدار رسمی بود

ارسال کننده محمود نعیمی 22 اسفند 92

ندای سبز آزادی: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر مسائل مربوط به زنان و حقوق بشر را از جمله محورهای مطرح شده در دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه این ملاقات کاملا رسمی بوده است خاطرنشان کرد: برای من یک دعوتنامه رسمی از سوی خانم اشتون ارسال شده بود و این ملاقات در سفارت اتریش در تهران برگزار شد.

نرگس محمدی در گفت و گو با رادیو فردا تصریح کرد: خانم اشتون به مناسبت روز جهانی زن که با سفر به ایران همزمان شده بود تقاضا داشتند که با تعدادی از زنان فعال دیدار کنند و در این دیدار مباحث مرتبط با فعالیتها و حقوق زنان و مواردی چون حقوق بشر، شرایط موجود و مطالبات زنان و اولویت این مطالبات و بحث ضرورت تحقق جامعه مدنی مطرح شد.

نرگس محمدی در گفت و گو با سایت روز نیز درباره واکنشهای چهره های افراطی به این دیدار گفت:” در چند سال اخیر من محکومیت‌های متعددی داشتم اما همه این‌ها چه ربطی دارد به دیدار من با خانم اشتون؟ خانم اشتون از من به عنوان یک فعال حقوق بشر و حقوق زنان و به عنوان نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر دعوت کردند و بنده هم با کمال میل و با قطعیت دعوت ایشان را پذیرفتم. محور گفت‌وگوها هم درباره مسائل زنان و حقوق بشر بود. “در اردیبهشت سال ۸۸ یعنی یک ماه قبل از انتخابات وقتی من عازم سفری برای سخنرانی در امریکا بودم پاسپورتم را گرفتند و من را ممنوع‌الخروج کردند. بعد از سال ۸۸ طبیعی بود که در روند سرکوب فعالان مدنی، برخورد با اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هم شدت بگیرد. اما واقعیت این است که برخورد با کانون و من، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال شروع شده بود. بعد از انتخابات فرصت مناسبی در اختیارشان قرار گرفت تا مسایل کانون مدافعان حقوق بشر را با وقایع ۸۸ پیوند بزنند و تندتر و شدیدتر با ما برخورد کنند. بله درست است؛ رزومه من در چند سال اخیر همراه با بازداشت و زندان بوده، حتی در دوران دانشجویی و سال ۸۱ هم بازداشت شده‌ام اما فعالیت‌های من در حوزه حقوق بشر و زنان، چیزی نیست که بشود آن را به منحصر به سال ۸۸ کرد.”

محمدی تاکید می‌کند که از این اقدام راضی است و بخشی از برنامه‌ی فعالان مدنی نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان، معطوف به این است که در ارتباط با مسائل زنان و حقوق بشر وارد ارتباطات گسترده‌ی جهانی بشوند: “ارتباطات بین نهادهای مدنی با مسئولان جهانی همیشه وجود داشته و خواهد داشت. بنابراین، این دیدار مساله عجیب و غریبی نیست. من هم با کمال میل در این جلسه شرکت کردم و بعد از این هم اگر چنین دعوت‌هایی وجود داشته باشد با کمال میل قبول می‌کنم. اساسا فکر می‌کنم بخشی از وظیفه ما به عنوان فعال مدنی، شرکت در مذاکرات جهانی است.”

او خاطرنشان می‌کند: “اگرچه چندین سال است که مانع خروج من از ایران می‌شوند و دعوت‌های متعددی را از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و نهادهای مرتبط با زنان از دست داده‌ام اما از حق خودم به عنوان یک فعال حقوق زنان و حقوق بشر برای شرکت در مذاکرات جهانی استفاده می‌کنم و در کشور خودم از این فرصت‌ها استفاده خواهم کرد. کما اینکه دیدار با اشتون، سومین دیدار من با گروه‌هایی است که از اروپا به ایران آمده بودند.” “حقوق زنان و حقوق بشر مسائلی بین‌المللی هستند و فعالان مدنی از کشورهای مختلف حق مشارکت در تصمیم‌گیری و گفت‌وگو درباره این مسائل جهانی را دارند. ما هم می‌خواهیم در عرصه حقوق بشر و حقوق زنان در جهان، مشارکت جدی داشته و تاثیرگذار باشیم و در عین حال در جهت بهبود شرایط، تاثیر هم بگیریم. از طرفی همان حرف‌هایی که در داخل و در سایت‌ها و نشست‌ها و سخنرانی‌ها عنوان می‌کنیم، درگفت‌وگوهای بین المللی مطرح می شود. چیزی هم برای مخفی و کتمان کردن نداریم.”

دیدار کاترین اشتون با فعالان زن ایرانی انتقاد گروه های افراطی مخالف دولت را بر انگیخته است.مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرده که هیچگونه هماهنگی قبلی در مورد این ملاقات به عمل نیامده است.روزنامه  جوان وابسته به سپاه پاسداران، نیز با انتشار گزارشی انتقادی از این دیدار، چهره گوهر عشقی مادر ستار بهشتی را از خبر این دیدار سانسور کرد.