از شنبه؛ کنش مدنی زنان ایران در برابر تهدیدهای احمدرضا رادان

ایران وایر

ده‌ها تصویر و ویدیو منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که زنان بسیاری در جای‌جای ایران علیرغم تمامی تهدیدها مقامات امنیتی و انتظامی بدون حجاب در خیابان حاضر شده‌اند.

روز شنبه ۲۶فروردین‌۱۴۰۲، در نخستین روز از دور تازه زورآزمایی حکومت جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری که بنا بود در قالب طرح «عفاف و حجاب» با زنان بی‌حجاب برخورد شود، زنان با حضور گسترده خود در فضای عمومی بدون حجاب اجباری خیابان‌های شهرهای ایران را تسخیر کردند.

«ابراهیم الله‌بخشی»، از دراویش گنابادی و یکی از کنشگران مدنی، با انتشار ویدیویی از زنی دونده بدون حجاب اجباری در شهر اصفهان نوشت: «رادان اولین امتیاز را در شهر خود باخت! دوی استقامت یک بانوی ایرانی در برابر محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای که پیش‌تر رادان رییس پلیس ج‌ا برای مقابله با مقاومت مدنی اعلام کرده بود. دختر اصفهانی شنبه را زودتر از فرمانده‌ ضد امنیتی آغاز کرد.»

ده‌ها تصویر و ویدیو منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که زنان بسیاری در جای‌جای ایران علی‌رغم تمامی تهدیدها مقامات امنیتی و انتظامی، بدون حجاب در خیابان حاضر شده‌اند.

«احمدرضا رادان» فرمانده کل نیروی انتظامی تهران، روز ۱۹فروردین۱۴۰۲، زنان ایران را تهدید کرده بود که از روز شنبه۲۶فروردین، افرادی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، از روش‌هایی «بدون خطا و هوشمند» شناسایی شده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

آقای رادان که ید طولایی در تهدید و ارعاب زنان به‌دلیل انتخاب پوشش خود دارد، تایید کرده بود که نیروهای تحت امر او از شنبه با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها، اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری می‌کند و در صورت دریافت تذکر و تکرار آن، مخالفان حجاب اجباری به «محاکم قضایی» معرفی خواهند شد.

زنان ایران روز شنبه با استفاده از هشتگ «از شنبه، تصاویر خود را در خیابان‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

تهدید شهروندان ایران به برخوردهای شدیدتر در خصوص عدم رعایت حجاب در حالی صورت گرفته که طی هفت ماه گذشته و به دنبال کشته‌شدن «مهسا[ژینا] امینی» در بازداشت گشت ارشاد، ضمن برگزاری اعتراضات گسترده، بر یکی از مطالبات خود یعنی تن ندادن به حجاب اجباری، به‌عنوان یکی از ابزارهای سرکوب زنان اصرار کرده‌اند.

احمدرضا رادان در اواسط دی، هم‌زمان با فروکش‌کردن اعتراضات خیابانی در ایران، جایگزین «حسین اشتری» به‌عنوان فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی شد و در این مدت، همگام با مقامات جمهوری اسلامی، به‌ویژه «علی خامنه‌ای» و مقامات مذهبی از جمله روحانیون نماز جمعه، بر اجرای قوانین مربوط به حجاب اجباری تأکید کرده است.

گزارش‌های تصویری شامل عکس‌ها و ویدبوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اما حاکی است که بسیاری از زنان و دختران در اولین روز ضرب‌الاجل آقای رادان، تهدیدات او را به چالش کشیده‌اند.