شروین حاجی‌پور،نیلوفر حامدی و الهه محمدی درفهرست صد چهره تاثیرگذار مجله تایم

ایران وایر

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی که اولین گزارش‌های پس کشته شدن مهسا امینی را منتشر کردند، در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» مجله تایم قرار گرفته‌اند.

مجله تایم فهرست «صد چهره تاثیرگذار» سال ۲۰۲۳ خود را اعلام کرده است. بر این اساس، شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی که اولین گزارش‌های پس کشته شدن مهسا امینی را منتشر کردند، در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» مجله تایم قرار گرفته‌اند.

مجله تایم هر سال فهرست صد نفره‌ای از افراد تاثیرگذار جهان در حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند. در فهرست ۲۰۲۳ این مجله معتبر آمریکایی افرادی تاثیرگذار در حوزه‌هایی همچون سیاست، رهبری، هنر، پیشگامان، سرگرمی و علم معرفی شده‌اند.

شروین حاجی‌پور که در روزهای اول اعتراضات سراسری در ایران آهنگ «برای» را خوانده بود در فهرست «هنرمندان» تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ مجله تایم قرار گرفته است. ترانه «برای» دغدغه‌های میلیون‌ها نفر ایرانی را بازگو می‌کرد و شروین حاجی‌پور جایزه گرمی را در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» برای این آهنگ دریافت کرد.

در بخش «پیشگامان» این فهرست، نام نیلوفر حامدی و الهه محمدی به چشم می‌خورد. مجله تایم به نقل از جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در درباره این دو روزنامه‌نگار زندانی نوشته است: «سهم حامدی و محمدی به جای تقدیر و پاداش، قرار گرفتن در برزخی طاقت‌فرسا بوده است. آنها بازداشت شدند و در زندان به سر می‌برند. اتهامات آنها – توطئه و همدستی با سازمان‌های اطلاعاتی قدرت‌های خارجی برای تضعیف امنیت ملی ایران است، اتهامی که مضحک اما شدید است.»

مجله تایم از سال ۲۰۰۴، هر ساله ۱۰۰ چهره را به عنوان تأثیرگذارترین چهره‌های جهان انتخاب و معرفی می‌کند. این اولین بار است که سه چهره ایرانی را در این فهرست قرار داده است.