ادامه بحث برسر بایدها و نبایدهای حجاب| عباس عبدی: حجاب اگر واجب شرعی باشد ضرورتی به اجبار قانونی ندارد

صدای آمریکا

برخورد با مخالفان حجاب اجباری همچنان ادامه دارد.

موضوع حجاب در ایران همچنان داغ است و به نظر بسیاری از کارشناسان بزودی به یکی از بحران‌های حل نشدنی بین مردم و حکومت تبدیل خواهد شد.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با همین زاویه به موضوع نگاه کرده و در روزنامه اعتماد نوشته است: «با توجه به تنش‌ها و اظهارنظرات متفاوتی که پیرامون حجاب مطرح شده جامعه نیازمند نظرسنجی‌های معتبر است تا واقعیت نظر مردم را بشناسیم تا هر کس برداشت شخصی خود را به نام مردم قالب نکند.»

عبدی تاکید کرده است: «از نظر اکثریت مردم، حتی اگر حجاب واجب شرعی باشد، ضرورتی به اجبار قانونی ندارد، در آینده هم ضعیف‌تر می‌شود، بی‌حجابی را نباید به ضدیت با حکومت تعبیر کرد، مگر اینکه طرفداران حکومت و خودشان چنین تعبیری را ترویج کنند.»

در هفته‌ها و روزهای گذشته مقامات و نهادهای مختلف حکومت موج تازه‌ای از اظهارنظرها شدید علیه مخالفان حجاب اجباری به راه انداخته‌اند. در یکی از آخرین موضع‌گیری‌ها، احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که از شنبه هفته آینده برخورد با کسانی که به گفته او «بی‌حجاب» هستند شدت بیشتری خواهد گرفت.

پیش از این و همزمان با پایان تعطیلات نوروز و بازگشایی دوباره کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها، دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» در بیانیه‌های جداگانه‌ای در زمینه «حجاب و عفاف» به نحوه «پوشش» دانش‌آموزان و دانشجویان و حفظ «شئونات اسلامی» تاکید کرده بودند.

در اطلاعیه وزارت «علوم» تاکید شده بود که کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر این وزارتخانه «از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ..» به دانشجویانی که «قوانین و مقررات» دانشگاه‌ها در حوزه «پوشش و حفظ شئونات دانشجویی» را «رعایت ننمایند» خودداری خواهد کرد.

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش هم اعلام شد که مدارس از «ارائه خدمات آموزشی» به دانش‌آموزانی که «مقررات پوششی در مدارس» را رعایت نکنند «معذور» خواهند بود.