گزارش نقض حقوق زنان، اسفند ماه ۱۴۰۱ سپیده عشقی، فهیمه تیموری، کیمیا قزلباش

گزارش نقض حقوق زنان، اسفند ماه ۱۴۰۱

سپیده عشقی، فهیمه تیموری، کیمیا قزلباش

موضوع
بهمن اسفند
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…)

۶۵

۶۲
احضار به دادگاه ۳ ۱۸
احکام صادر شده ۳۱ ۱۹
بازداشت ۱۹ ۸
اعدام ۰ ۵
رهایی از اعدام ۰ ۰
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) ۶۱ ۲۵
اعتصاب غذا        ۲ ۰
تجمعات و اعتراضات ۰ ۶
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) ۱۷ ۳۰
خودکشی ۳ ۱
محرومیت از تحصیل ۰ ۴
قتل ناموسی ۲ ۱
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) ۲ ۰

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان ۱۹۰ اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در اسفند ماه تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار اسفند ماه ۱۴۰۱ با ما همکاری کردند عبارتند از: مرضیه مهدیه، شهلا شاهسونی، فرشته امیراحمدی، معین محسن‌زاده، سپیده عشقی، شراره هادی‌زاده رئیسی، ریحانه فکری، آیلار اسماعیلی، سعید پورمند، لیدا اسدی فر، مینا آقابیگی، سید علیرضا امامی، شهین تاج فتح‌زاده، محمد لامعی.

 

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

پلمب یک کافه رستوران در شیراز به دلیل«رواج کشف حجاب»

همزمان با افزایش فشارها در هفته‌ها اخیر برای اجرای قانون حجاب اجباری توسط نهادهای حکومتی، یک کافه رستوران در محدوده میدان قصردشت شیراز به علت «رواج کشف حجاب و عدم رعایت قوانین و شئونات اخلاقی و اسلامی» با دستور مقام قضایی پلمب شد. محبی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس، همچنین از ادامه بازرسی‌های محسوس و نامحسوس از سطح ادارات و اصناف خبر داده و تاکید کرده بود: «تعطیلی یک کسب و کار هرچند کوتاه و موقت مطلوب نیست اما هنگامی که قوانین و شرع مقدس زیر پا گذاشته می‌شود، حاکمیت جهت صیانت از حریم اجتماعی و فرهنگی جامعه ناگزیر به اعمال قانون می‌گردد.» ( ایران وایر، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

یک داروخانه در شهرری به دلیل حجاب پلمب شد

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی، از پلمب یک داروخانه در شهرری به دلیل آنچه «بی حجابی عامدانه» نامید خبر داد. دوستعلی جلیلیان فرمانده انتظامی شهرستان ری در این رابطه گفت: «در پی انتشار تصاویر ضدفرهنگی از متصدیان یک واحد صنفی داروخانه مستقر در بازار شهرری موضوع سریعاً در دستور کار پلیس اطلاعات این فرماندهی قرار گرفت.» این مقام انتظامی با اشاره به اعزام «ماموران به محل» و «حسب دستور مقام قضائی» از پلمب محل و تشکیل پرونده قضایی به دلیل آنچه «عدم رعایت شعائر دینی و اسلامی» نامید خبر داد. ( صدای آمریکا، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

استقبال مسیح علینژاد از اقدام آلمان

آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی صدور حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند آلمانی، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار و از دو دیپلمات ایرانی به دلیل تشخیص «عنصر نامطلوب» بودن خواسته که در کوتاه‌ترين زمان ممکن خاک آلمان را ترک کنند. در پی اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی از آلمان، مسیح علینژاد با استقبال از این اقدام اخراج «تمام دیپلمات‌های حکومت خامنه‌ای» از خاک کشورهای غربی را خواستار شد. او در توییتی نوشت: «ما خواهان اخراج تمام دیپلمات‌های حکومت خامنه‌ای، به جرم همدستی در صدور و اجرای حکم اعدام هزاران زندانی و به گروگان گرفتن میلیون‌ها نفر، از خاک کشورهای غربی هستیم.»( صدای آمریکا، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

تشکیل تیم‌های بازرسی نوروزی از تفرج‌گاه‌ها برای مقابله با بدحجابی

همزمان با افزایش تلاش نهادهای مختلف جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری و برخورد با بی حجابی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران از تشکیل تیم‌های بازرسی برای مقابله با «بدحجابی» در ایام نوروز خبر داده و گفته این تیم‌های بازرسی در تفرج‌گاه‌ها و مراکز اقامتی مازندران نظارت خواهند کرد. روح‌الله سلگی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران، روز پنجشنبه در جلسه «کارگروه عفاف و حجاب» با حضور فرمانداران این استان گفت که برخورد با «بدحجابی و مقابله با مظاهر فرهنگ منحط غربی رویکرد اساسی در کشور است». (ایران وایر، ۵ اسفند ۱۴۰۱)

پلمب یک کافه رستوران به دلیل “عدم رعایت شئونات اسلامی در قزوین

یک کافه رستوران در قزوین پلمب شد. دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این خصوص گفت: “کافه و رستوران مجتمع تجاری تالار شهر به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی، پلمب شد.” حسین رجبی افزود: “همچنین پاساژ یا مرکز خرید نارون هم به خاطر عدم رعایت شئونات اخلاقی اخطاریه دریافت کرده و بنر اخطار برای رعایت شئونات اسلامی بر سردر این مجتمع تجاری نصب شده است.”( هرانا، ۵ اسفند ۱۴۰۱)

حضور تعدادی از روزنامه‌نگاران مقابل زندان قرچک در حمایت از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

جمعی از روزنامه‌نگاران به همراه محمد حسین آجرلو، همسر الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و سعید پارسایی، همسر نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق در حمایت از این دو روزنامه‌نگار در مقابل زندان قرچک حاضر شدند. گفتنی است پس از درخواست این روزنامه‌نگاران مبنی بر اجازه ملاقات حضوری با دو روزنامه‌نگار بازداشتی، تنها اجازه مکالمه تلفنی کوتاه صادر شد.( ایران امروز، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

پخش اطلاعیه‌‌ «قواعد حجاب» توسط حراست برخی دانشگاه‌ها

حراست دانشگاه سوره روز شنبه ششم اسفند ماه اقدام به پخش کاغذهایی با محتوای قوانین پوششی در کوچه‌های اطراف این دانشگاه کرد که حاوی اطلاعیه «معاونت فرهنگی و امور دانشجویی» است و در آن دانشجویان تهدید شده‌اند در صورت عدم رعایت پوشش مورد نظر این معاونت برای آنها «احکام انضباطی» صادر خواهد شد. در این اطلاعیه‌ها‌ از جمله عنوان شده که دانشجویان باید «در کلیه محیط‌های داخل دانشگاه، اعم از سلف سرویس و دیگر محیط‌های مرتبط» و همچنین «در معابر و کوچه‌های اطراف دانشگاه قواعد پوشش و عدم اختلاط غیر ضروری» را رعایت کنند.( رادیو فردا، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

بیانیه همبندی‌های سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی: عاشقان و خادمان بی‌گناه محیط زیست را آزاد کنید

شماری از زنان همبند سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی آنها را «عاشقان و خادمان بی‌گناه محیط زیست» نامیدند و آزادی زندانیان پرونده موسوم به «محیط زیست» را خواستار شدند. در این بیانیه، فعالیت این کنشگران محیط زیست برای حفظ «دورافتاده‌ترین» زیست‌بوم‌های ایران، «عاشقانه و دلسوزانه» توصیف شده است. آنها اضافه کرده‌اند: «در حالی که همه ناظران بر ساختگی بودن پرونده اذعان داشته‌اند، اما موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر در این پرونده پایان نمی‌پذیرد.» در بهمن ۱۳۹۶ مقامات امنیتی جمهوری اسلامی شماری از فعالان محیط زیست ایران از جمله کاووس سیدامامی، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سام رجبی، مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، عبدالرضا کوهپایه، و طاهر قدیریان را بازداشت کردند. قوه قضاییه اتهام این افراد را «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرد. دو هفته بعد از اعلام اتهام، عنوان شد که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. خانواده‌اش مرگ او در زندان را مشکوک دانستند، اما تاکنون هیچ تحقیقات مستقل و شفافی درباره مرگ او در زندان انجام نشده است. ( صدای آمریکا، ۹ اسفند ۱۴۰۱)

اقدام به تعرض به یک دانشجوی خوابگاه دخترانه توسط راننده اسنپ

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی نوشت: در پی ورود ماشین اسنپ به خوابگاه و اتمام سفر، راننده اسنپ اقدام به تعرض به یکی از دانشجویان دختر حاضر در محوطه خوابگاه کرده و قصد وارد کردن اجباری وی به ماشین را داشته است. بقیه افراد حاضر در محوطه با شنیدن صدای فریاد این دانشجو به کمک او رفته‌اند و راننده نیز فرار کرده است. بعد از این اتفاق ناگوار دانشجویان تجمع کرده‌اند و آقای عطار، رئیس دانشگاه، آقای حیدری فر، رئیس حراست دانشگاه، و آقای شوروشینی در خوابگاه حضور پیدا کرده و سعی در آرام کردن فضای خوابگاه و پراکنده کردن دانشجویان داشته‌اند. این خوابگاه دانشجویی که خارج از شهر واقع شده‌است فاقد هرگونه امکانات رفاهی و حمل و نقلی مناسب است و مدت‌ها اعتراض و پیگیری دانشجویان نتیجه‌ای در پی نداشته است. ( شبکه جهانی کلمه، ۹ اسفند ۱۴۰۱)

پاسخ ویدا ربانی به ادعاهای امیرعبداللهیان درمورد عدم بازداشت روزنامه‌نگاران

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین که نزدیک به شش ماه است در زندان به‌سر می‌برد، با انتشار متنی، به ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مبنی‌بر «عدم بازداشت روزنامه‌نگاران در جریان اعتراضات اخیر» واکنش نشان داد.حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا در حاشیه نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفته است: «ما نمی‌توانیم بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را تایید کنیم… و هیچ خبرنگاری در جریان ناآرامی‌ها بازداشت نشد.»ویدا ربانی در پاسخ به این ادعای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشته است :«آیا باید باور کنیم شما اطلاعی از بازداشت خبرنگاران ندارید؟»او در ادامه این نامه به بازداشت «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» اشاره کرده که بیش از شش ماه قبل، به‌دلیل پوشش اخبار مربوط به کشته‌شدن «مهسا(ژینا) امینی» در بازداشت گشت ارشاد، با اتهام «جاسوسی» مواجه شده و در زندان هستند. ( ایران وایر، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

نرگس محمدی: از درون زندان به وجود شکنجه و تعرض شهادت می‌دهم

نرگس محمدی، فعال حقوق‌بشر زندانی، در واکنش به ادعاهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص اینکه روایت‌های تعرض و تجاوز به زنان زندانی در بازداشتگاه‌های تحت نظارت سپاه پاسداران، با انتشار یادداشتی از داخل زندان به «شکنجه و تعرض زندانیان» شهادت داد.این فعال شناخته شده حقوق‌بشر که پیش از این نیز با انتشار نامه‌های سرگشاده خطاب به نهادهای حقوق‌بشری و بین‌المللی در این‌باره اطلاع رسانی کرده بود، در نامه‌ای که امروز پنجشنبه ۱۱اسفند۱۴۰۱ در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرده است، «ادعاهای حقوق‌بشری وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی» را «دروغی واضح و آشکار» توصیف کرده که «نیازی به اقامه دلیل و ارایه مستندات» ندارد.به گفته او، این اظهارات در حالی بیان می‌شود که «مردم ایران شاهد گسترده ترین سیاست‌های سرکوبگرانه دولتی و نقض حقوق‌بشر هستند.»نرگس محمدی از «اعدام‌ها، شکنجه‌ها، بازداشت‌ها و صدور احکام سنگین زندان» برای معترضان ایران نام برده و نوشته است که این‌ همه «در مقابل چشمهای جهانیان رخ داده، اما حکومت حتی در مقر سازمان ملل، بی‌پروا دروغ می‌گوید تا افکار عمومی جهان را فریب دهد.» ( ایران وایر، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

واکنش‌ها به مسمومیت دختران دانش‌آموز و ضرب و شتم والدین معترض

گسترده شدن مسمومیت سریالی در دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران، و سرکوب خانواده‌های معترضی که مقابل ساختمان برخی از مدارس تجمع کرده بودند به دست نیروهای لباس شخصی و امنیتی، واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است.شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعم از چهره‌های سیاسی و مدنی، این اقدام را حمله «شیمیایی» و «بیولوژیک» توصیف کرده و مقامات جمهوری اسلامی را به اقدامات انتقامجویانه علیه دختران نوجوان متهم کرده‌اند.مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از ۹آذر۱۴۰۱ در قم آغاز شده و تاکنون صدها دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه در شهرهای قم، بروجرد، تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه، در پی این مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.با گذشت بیش از سه ماه از وقوع این رویدادهای سریالی و اذعان برخی نمایندگان مجلس، فرمانداران، استانداری‌ها و چهره‌های مذهبی و سیاسی به عمدی بودن این مسمومیت‌ها، هیچ گروه یا فردی در این رابطه دستگیر نشده است. ( ایران وایر، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

نگرانی‌ از مسموم‌سازی دختران محصل؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه جهانی شد

با ادامه مسموم کردن‌های سریالی در مدارس، واکنش‌های جهانی نسبت به این «ترورهای بیولوژیکی» افزایش یافته است. علاوه بر آمریکا، استرالیا هم درباره مسموم کردن بچه‌مدرسه‌ای‌ها اظهار نگرانی کرد. یونیسف نیز درباره پیامدهای این ماجرا بر نرخ تحصیل دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران هشدار داد.سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند، مسموم کردن‌های سریالی دختران دانش‌آموز را مصداق «حملات شیمیایی و سازمان‌یافته تروریستی» خواند و با توجه به وجود فرضیه‌ قدرتمندِ نزدیک‌بودن عاملان حملات به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، خواستار واکنش قوی و فوری جامعه جهانی شد.محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران،‌ حمله شیمیایی به مدارس متعدد را نشانه برنامه‌ریزی و هماهنگی این حملات خواند و گفت نبود واکنشی جدی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، تایید و تقویت‌کننده این فرضیه است که عوامل حملات «به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای حکومتی تحت امر علی خامنه‌ای مرتبط هستند».سابقه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در انجام جنایات سازمان‌یافته از جمله قتل‌های زنجیره‌ای مخالفان سیاسی از سوی امیری‌مقدم مورد تاکید قرار گرفت.او با اشاره به این موضوع هشدار داد: «عدم واکنش جامعه‌ جهانی می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای دختران ایران در پی داشته باشد.» ( ایران اینترنشنال، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

فشار بسیج بر مدارس دخترانه متوسطه سنندج جهت آموزش‌های نظامی

نامه‌های رسمی رسیده به هه‌نگاو حاکی از آن است، بسیج به عنوان زیرمجموعه سپاه پاسداران، با انحصار آموزش درس “آمادگی دفاعی” مقطع متوسطه دختران سنندج، نه‌تنها سیستم سنجش و ارزیابی را بشدت تحت تاثیر قرار داده، بلکه وجوهی نقد بصورت اجباری از این خانواده‌ها در ازای آموزش‌های نظامی دریافت می‌کند.بر اساس نامه‌ای که یکشنبه ٣٠ بهمن ماه ١٤٠١ (١٩ فوریه ٢٠٢٣) از طرف “بسیج” به آموزش و پرورش ناحیه ٢ سنندج ابلاغ شده، نمره عملی واحد درس آمادگی دفاعی در نیمسال دوم تحصیلی به طور رسمی به این سازمان سرکوب‌گر واگذار شده است.در این نامه آمده دوره‌ای تحت عنوان “لیگ عملی پایا” برای دانش‌آموزان دختر برگزار خواهد شد. متولی این دوره بسیج خواهد بود و ٨ نمره عملی را این سازمان شبه‌نظامی با تشخیص خود به دانش‌آموزان می‌دهد.همچنین در ازای مشارکت در این دوره، از هر دانش‌آموز مبلغ ٢٠٠ هزار تومان بابت هزینه‌ها اخذ می‌شود.سالیان زیادی است بسیج با تاسیس سازمانی تحت عنوان بسیج دانش‌آموزی مبادرت به تعلیمات نظامی و سواستفاده از کودکان زیر ۱٨ سال می‌کند. این امر نقض آشکار تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی بر اساس اسناد بنیادین بین‌المللی حقوق کودک است. ( هه نگاو، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

بیانیه انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در خصوص حملات شیمیایی گروههای افراطی حزب اللهی به مدارس دخترانه در ایران

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با انتشار بیاینه ای، حملات شیمیایی گروههای افراطی حزب اللهی به مدارس دخترانه در ایران را محکوم کرد.اخبار موثق حکایت از مرگ حداقل یک دختر خردسال دانش آموز در نتیجه «مسمومیت ناشی از تهاجم شیمایی گروههای بسیجی وابسته به سپاه پاسداران تروریست به تعدادی از مدارس دخترانه» در شهر قم در ایران دارد.گزارشات دریافتی از منابع تایید شده حاکی است، حمله های زنجیره ای اخیر گروههای بسیجی و شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران تروریست با تسلیحات شیمیایی بیش از یکصد مدرسه دخترانه در شهرهای قم و بروجرد، تهران، اردبیل به مسموییت شدید صدها دانش آموز دختر و مرگ حداقل یک دانش آموز دختر به نام فاطمه رضایی در شهرستان قم انجامیده است.انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر ضمن محکوم کردن این حملات ضد انسانی که مصداق بارز جنایت علیه بشریت می باشد توجه همه انسانهای آزاده و فعالان حقوق بشر را به این نکته بسیار مهم جلب می کند که با توجه به موارد قبلی اینگونه جنایت های زنجیره ای سازماندهی شده مانند قتلهای زنجیره ای، اسید پاشی های زنجیره ای، قتلهای محفلی در کرمان، قتلهای زنجیره ای موسوم به عنکبوتی در مشهد، تجاوز های سریالی به زنان در بلوچستان و بسیاری موارد دیگر که همگی توسط محافل تحت کنترل سپاه پاسداران تروریست و با فتوای برخی از مراجع تقلید صورت گرفته است، این بار نیز – بی هیچ شبهه ای – گروههای شبه نظامی وابسته سپاه پاسداران تروریست گروهی تروریستی که کاربرد تسلحیات شیمیایی علیه کودکان بیگناه سوری را در کارنامه سیاه و ننگین خود ثبت کرده است در جهت اعمال و اجرای سیاست شکست خورده «النصر بالرعب» اقدام به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه کودکان بیگناه ایرانی کرده است( شبکه جهانی کلمه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

نامه اعتراضی به کتابخانه ملی: تعلیق عضویت به دلیل بی‌حجابی «نقض حقوق شهروندی» است

با ادامه‌یافتن روند تعلیق‌ عضویت در کتابخانه ملی «به دلیل بی‌حجابی» شماری از اعضای این کتابخانه نامه‌ای اعتراضی را خطاب به ریاست این سازمان تنظیم و ارسال کرده‌اند؛ نامه‌ای که شمار امضاکنندگان آن تنها طی سه روز به ۹۰۰ نفر رسیده است.شماری از اعضای این سازمان می‌گویند که این نامه به همراه همۀ ۹۰۰ امضای آن از طریق ثبت در دبیرخانۀ این سازمان به دست ریاست رسیده است، اما تاکنون از تصمیمات بعدی این نهاد خبری در دست نیست.به نوشته سایت «امتداد» وابسته به «حزب اتحاد ملت ایران»، در متن این نامه آمده است که کتابخانه‌ ملی «نهادی عمومی است و دولت موظف به ارائه‌ خدمات عمومی به همه‌ شهروندان است.»امضاکنندگان این نامه محروم کردن افراد از خدمات عمومی و دولتی را «نقض آشکار حقوق شهروندی» دانسته‌اند. ( صدای آمریکا، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران: قساوت جمهوری اسلامی علیه زنان پس از اعتراضات افزایش یافته است

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره حملات سمی به مدارس دخترانه، هشدار داد که قساوت جمهوری اسلامی علیه زنان بیشتر شده است.در این بیانیه که روز پنجشنبه ۱۱ اسفند منتشر شد، آمده است: «گذشت بیش از پنج ماه از جنبش آزادی‌خواهی مردم نه‌تنها هیچ تغییری در رفتارهای ضدانسانی جمهوری اسلامی با مخالفان، خاصه زنان، پدید نیاورده که بر شدت قساوت و خشونت و تندخویی با زنان افزوده است».کانون نویسندگان ایران همچنین نوشت: «حاکمیت نه‌ تنها تدبیری برای پایان‌دادن به این زن‌ستیزی سلطه‌جویانه نیندیشیده، که با ترویج خرافه‌پرستی، اندیشه‌های ارتجاعی و به‌کارگیری سانسور گسترده به آن دامن زده است».این نهاد صنفی نویسندگان ایرانی به موارد مشابه حملات به زنان و دختران ایرانی در بیش از چهار دهه گذشته، از جمله اسیدپاشی‌ها و قتل‌های موسوم به قتل‌های ناموسی اشاره کرده است.کانون نویسندگان می‌گوید: بی‌تردید این‌بار نیز مانند همیشه کاربه‌دستان چیزی را گردن نمی‌گیرند، ماجرا را به نیروهای «خودسر» یا متحجر نسبت می‌دهند، و دست آخر قربانیان مقصر قلمداد ‌می‌شوند و مقصران با مجازاتی اندک سر به سلامت می‌برند. ( رادیو فردا، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

نماینده مجلس: حکومت حتی در مدارس کوچک ایران نیز مامور اطلاعاتی دارد

در ادامه واکنش‌ها به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس ایران، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی امروز در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از عدم شناسایی عاملان حملات شیمیایی به دختران محصل، گفته است که: «حکومت حتی در مدارس کوچک ایران نیز مامور اطلاعاتی دارد.»شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به روزنامه شرق گفته: «نقدی به این موضوع وارد است که به جامعه اطلاعاتی و حراست‌ها برمی‌گردد، چرا که حتی در مدارس کوچکی که شش محصل داشته باشند هم دولت نماینده‌ای از حراست قرار داده است که کار نهادهای اطلاعاتی را انجام می‌دهد.»این نماینده مجلس در مورد عدم شناسایی و برخورد با عاملان این حملات هم گفته«این اتفاقات آسیبی جدی به اعتماد عمومی و بدنه اجتماعی هوادار نظام وارد می‌کند.» ( ایران وایر، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

ایران در قعر رده‌بندی بانک جهانی درباره قوانین کسب و کار زنان

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش سالانه «زنان، تجارت و قانون» که به وضعیت قوانین مربوط به کسب و کار زنان می‌پردازد، ایران را در میان ۱۹۰ کشور جهان ردیف پنجم از آخر قرار داده است.بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۲ اسفند در سایت بانک جهانی منتشر شده، ایران با کسب امتیاز ۳۱.۳ (از صد امتیاز)، بعد از نوار غزه، یمن، سودان و قطر بدترین وضعیت را از لحاظ قوانین مربوط به کسب و کار زنان در جهان دارد.این گزارش به اعتراضات زنان ایرانی برای رهایی از تبعیض جنسیتی و داشتن حقوق برابر با مردان در فضای کسب و کار اشاره کرده و در رابطه با سه شاخص مربوط به زنان شامل قوانین محدودکننده آزادی سفر، قوانین محدودکننده آزادی تعیین محل کار و محدودیت‌های قانونی مربوط به ازدواج امتیاز صفر به ایران داده است. ( رادیو فردا، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

افزایش واکنش‌های جهانی به مسمومیت‌ در مدارس ایران؛ درخواست انجام «تحقیقات شفاف»

گسترده‌تر شدن دامنه مسمومیت‌ها در ایران، واکنش‌ نهادها و چهره‌های بین‌المللی بیشتری را به همراه داشته است.ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشر پاکستانی و برنده جایزه صلح نوبل که تمرکزش حوزه آموزش دختران است، در توییتی نوشت: «مسمومیت صدها دختر دانش‌آموز ایرانی تلاشی وحشتناک و خشونت‌آمیز برای ترساندن زنان جوان از تحصیل و خاموش کردن صدای آنها است.»دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار تحقیقات شفاف درباره گزارش‌های مربوط به حملات سمی به دختران دانش‌آموز در ایران و مجازات عاملان آن شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، راوینا شمداسانی، سخنگوی کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به خبرنگاران در ژنو گفت: «مقامات می‌گویند دستور تحقیقات درباره این حوادث را داده‌اند، اما ما اصرار داریم که چنین تحقیقاتی باید شفاف باشد و یافته‌ها علنی شود تا عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند.»او گفت از این که دختران «به طور عمدی» و تحت «شرایطی مرموز» مورد هدف قرار می‌گیرند «بسیار نگران» هستند. ( صدای آمریکا، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

تاکید پدر مهسا امینی بر ادامه دادخواهی دخترش

پدر مهسا امینی در مصاحبه با صدای آمریکا گفته است که در صورتی که شکایت آنها در پرونده مرگ مهسا به نتیجه نرسد، از هر راه دیگری از جمله به شکل گروهی و در کنار خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.امجد امینی با اعلام همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر گفته است که پیگیری پرونده قتل مهسا از طریق شکایت فردی به دلیل این بوده است که دیگر بهانه‌ای در دست کسی نباشد.مقامات جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را به «بیماری زمینه‌ای» مهسا نسبت دهند، با این وجود خانواده مهسا با رد ادعای حکومت، خواستار اجرای عدالت در این پرونده هستند. ( ایران وایر، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

مولوی عبدالحمید: چه کسی باور می‌کند که مقامات هنوز جزئیات مسمومیت دختران را نمی‌دانند

در تازه‌ترین واکنش به مسمومیت در مدارس دخترانه، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت چه کسی باور می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز جزئیات مسمومیت دختران را نمی‌دانند.مولوی عبدالحمید در نماز جمعه ۱۲ اسفند در شهر زاهدان گفت بسیاری معتقدند که این هم نوعی سرکوب اعتراضات است و همان دخترانی که در مدارس اعترض کردند، را حالا اینطور با آنها برخورد می‌شود.دست‌کم در ۹ شهر، بیش از شصت مدرسه دخترانه هدف این حملات قرار گرفته است. با اینکه این حملات از سه ماه پیش گزارش شده بود، اما مقامات امنیتی و انتظامی در روزهای اخیر به این موضوع توجه نشان داده‌اند و هنوز فرد یا گروهی به عنوان عوامل آن مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است. ( صدای آمریکا، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

فراخوان‌های ۱۶ و ۱۷ اسفند؛ نرگس محمدی خواستار حضور خیابانی مردم شد

«نرگس محمدی»، کنشگر مدنی زندانی، در پیامی که  دوشنبه ۱۵اسفند۱۴۰۱ در حساب کاربری او در اینستاگرام منتشر شد، در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان عمدتا دختر، خواهان «حضور خیابانی مردم در ایران» و «اقدام عملی فوری تمام نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری و سازمان ملل» شد.او با مخاطب قرار دادن مردم ایران در این پیام گفت: «با افشاگری و حرکت‌های گسترده اعتراضی و حضور خیابانی در ایران، جنایت علیه دختران‌مان را متوقف کنیم.»نرگس محمدی به سکوت «حکومت استبدادی» در مورد ماجرای مسموم‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی «با چنین رفتاری، پیام مهمی را به جامعه ایران و جهان می‌دهد.»این کنشگر مدنی در ادامه این پیام از نهادها‌ی بین‌المللی حقوق‌بشری و سازمان ملل خواسته است تا «نسبت به این اقدام ضد‌بشری و پرهراس، بی‌توجهی نکنند و اقدام عملی فوری انجام دهند.» ( ایران وایر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

معاون زنان کمیته ملی المپیک: ژیمناستیک زنان مجوز نمی‌گیرد چون ارزش ندارد

«مهین فرهادی‌زاده»، نایب رییس زنان کمیته ملی المپیک و معاون پیشین وزارت ورزش در امور زنان، گفته است که ژیمناستیک زنان در ایران مجوز نخواهد گرفت، چون نه ارزش دارد و نه پوشش و آرایش مورد نظر داوران بین‌‌المللی را می‌توان برآورده کرد.او دوشنبه۱۵اسفند، به خبرنگاران گفته است: «لباس ژیمناستیک با این ملاحظات و شرایط فرهنگی مجوز نمی‌گیرد، چون بخشی از نمره قهرمانی مدل لباس و آرایش ورزشکار است. تنها یک رشته ژیمناستیک ریتمیک داشتند که می‌توانستیم مجوز بدهیم، اما هیچ ارزش قهرمانی و مدالی نداشت.»مهین فرهادی‌زاده همچنین در مورد دورانی که معاون «مسعود سلطانی‌فر» در وزارت ورزش و جوانان بوده نیز اشاره کرده و در مورد ممنوعیت بوکس زنان گفته است: «پس از چند ملاقات با زنان بوکسور که زیر زمینی تمرین می‌کردند، با عبدالحمید احمدی و نماینده حراست صحبت کردم. در شورای معاونان نیز مطرح کردم که آقای سلطانی‌فر مخالف بود، اما حرف‌هایم را گوش داد. گفتم آمادگی دارم همه جا بروم و مجوز را بگیرم. تعداد این افراد کم نیست و باید از آن‌ها مراقبت کنم. نمی‌توانم رهایشان کنم. این به عمر مدیریت من و آقای سلطانی‌فر کفاف نداد.» ( ایران وایر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

واکنش علی خامنه‌ای به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در حاشیه درخت‌کاری

پس از گذشت هفته‌ها از انتشار اخبار متعدد درباره بروز مسمومیت‌‌هایی در دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور و بروز حملات گازی به مدارس شهرهای گوناگون، سرانجام رهبر جمهوری اسلامی به آن واکنش نشان داد و گفت: «این یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است.»در شرایطی که برخی کارشناسان علت این حملات را داخلی و سازمان‌یافته می‌دانند، علی خامنه‌ای در سخنان کوتاهی که در حاشیه «درخت کاری» بیان کرد، گفت: «اگر مسمومیت اثبات شود، باید عوامل به اشد مجازات برسند.» ( صدای آمریکا، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

ند پرایس: مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران بی‌وجدانی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه در واکنش به مسمو‌م‌سازی سریالی دانش‌آموزان در ایران گفت: «مسموم کردن دختران دانش‌آموز بی‌وجدانی است و باید فوراً متوقف شود.»ند پرایس، در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای آمریکا که آیا آمریکا از تحقیقات بین‌المللی در این رابطه حمایت می‌کند یا حاضر است خود در این خصوص گام بردارد؟ گفت: «اگر روشن شد که مسموم کردن دختران و زنان بخاطر شرکت آنها در اعتراضات است، آنگاه جزو وظايف گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تا تحقیقات مربوطه را انجام دهد».از اظهارات پرایس این گونه برمی‌آید که مقامات وزارت خارجه آمریکا ویدئوهایی را که در شبکه های اجتماعی از مسموم کردن دختران دانش‌آموز منتشر می‌شود، دیده‌اند. ( صدای آمریکا، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

جمعی از فعالان حقوق زنان: زندگی را از پیام‌آوران مرگ پس می‌گیریم

جمعی از فعالان حقوق زنان داخل کشور در آستانه ۸ مارس با انتشار بیانیه‌ای، بر تداوم مبارزات سال‌های دور زنان از دوران مشروطه تا امروز، و پیوستن آن به جنبش «زن، زندگی، آزادی» تاکید کرده و فهرستی از مطالبات خود را منتشر کردند.نویسندگان این بیانیه، آنچه در شش ماه گذشته و پس از کشته‌شدن «مهسا(ژینا) امینی» در ایران رخ داد را، «سمفونی شکوهمندی از مبارزه و جسارت» توصیف کرده و «شور رهایی، رقص آزادی، امواج گیسوان بربادسپرده، دستان مصمم درهم‌گره‌خورده، سرود جهانی “برای” حسرت‌ها، شادی و امید برای آرزوها» را، ماحصل تلاش‌ها خود دانسته‌اند.آن‎ها با اشاره به شور و همراهی مردم با خانواده جان‌باختگان این جنبش و حضور گسترده مردم در کنار داغدیدگان این روزها نوشته‌اند: «ما “سربداری” را معنای تازه‌ای کردیم، پای‌کوبان در پای چوبه‌دار به جشن و آواز فراخواندیم و بر مزار عزیزان، با حزن رقصیدیم. ما در این ماه‌ها چنان سرمست زیستیم که سال‌ها نزیسته بودیم و چنان در سوگ نشستیم که رنج آن تا پایان با ما خواهد ماند. رویای دنیایی بهتر که عینیت یافت و خلق صحنه‌هایی تاریخی که اگر فراتر از ۸ مارس نبود کمتر از آن هم نیست.» ( ایران وایر، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

اهدای جایزه زنان شجاع سال ۲۰۲۳ به زنان و دختران معترض ایران

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه سال ۲۰۲۳ «زنان شجاع بین‌المللی» خود را به «زنان و دختران معترض ایران» اهدا خواهد کرد که رهبری اعتراضات گسترده پس از کشته شدن مهسا امینی را بر عهده دارند.در بیانیه‌ وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه ۱۵ اسفند منتشر شد آمده است: «خشونت علیه زنان به پشتیبانی حکومت در ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد، با این حال قتل وحشیانه مهسا امینی جامعه ایران را به واکنش واداشت و جنبشی اعتراضی را برانگیخت».این بیانیه نوشته است که کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس موسوم به «امنیت اخلاقی» در تهران، جرقه اعتراضات مردمی چندین ماهه را در ۳۱ استان ایران زد. این بیانیه تاکید کرده که زنان رهبری این اعتراضات را بر عهده داشتند.بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادامه داده است: «در روزهای پس از مرگِ امینی، زنان و دختران ایرانی به خیابان‌ها آمدند، روسری‌هاشان را برداشتند و سوزاندند و گیسوان خود را قیچی کردند»( ایران وایر، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

رهنورد: مسمومیت‌ سریالی مدارس دخترانه “انتقام‌جویی” از زنان

زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز در پیامی مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر را “انتقام‌جویی” از جنبش “زن، زندگی، ‌آزادی” دانست. علیه آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان به اتهام “شایعه‌پراکنی”، “اعلام جرم” شده است.زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز در پیامی فرارسیدن ۸ مارس را به زنان ایران و جهان تبریک گفت و افزود که درست در این ایام در ایران «دخترکشی به عنوان زشت‌ترین و مصیبت‌بارترین سناریوی ضد زن به دست جریان‌های مرتجع و با حمایت حاکمان، یا با سکوت آنان و تظاهرشان به بی‌اطلاعی به صحنه آمده است.»او مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه را “انتقام‌جوئی از دخترکان معصوم دبستانی و دبیرستانی و ‌دختران دانشجو” دانست و گفت این اقدامات «بدان خاطر است که حاکمان آنان را بخشی از جنبش اعتراضی “زن، زندگی، آزادی” می‌دانند که به رهبری زنان برای دادخواهی از مهسا ژینا امینی و به منظور اعتراض نه فقط به حجاب اجباری، بلکه به هر نوع استبداد و اقتدارگرایی علیه زندگی شخصی و خصوصی آنان آغاز شد.» ( دویچه وله فارسی، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

انتشار «منشور مطالبات پیشرو زنان» برای پایان دادن به آپارتاید جنسی

تعدادی از فعالان مدنی و حقوق زنان و همچنین فعالان صنفی، روز چهارشنبه ۱۷اسفند۱۴۰۱، هم‌زمان با روزجهانی زنان و در صدوهفتادوسومین روز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» را با ۲۸ مطالبه مشخص منتشر کردند.این منشور بر «درهم کوبیدن حجاب و عفاف و قوانین اسلامی» و پایان دادن به «زن‌ستیزی سیستماتیک» در جمهوری اسلامی تاکید کرده و نویسندگان آن هدف از تنظیم و انتشار آن را،‌ «از بین بردن حکومت آپارتاید جنسیتی» در ایران توصیف کرده‌اند.این فعالان مدنی در منشور خود نوشته‌اند: «برای برپایی حکومتی که این خواسته‌ها را تضمین کند، تلاش و پافشاری می‌کنیم» و تاکید کرده‌اند که خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی» ادامه خواهد داشت و «تا روز وقوع یک انقلاب عظیم اجتماعی سیاسی، نیروهای محرکه و فعاله و در صف مقدم اعتراضات خواهند بود و با درهم کوبیدن حجاب و عفاف و قوانین اسلامی، پایه‌های حکومت حاکم را روز‌به‌روز ضعیف و سست خواهند کرد.» ( ایران وایر، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به اعتراضات زنان ایران در پیام به مناسبت روز جهانی زن

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در پیام خود به مناسبت روز جهانی زن، از اعتراضات زنان ایران یاد کرد.آقای بایدن در این بیانیه که در وبسایت کاخ سفید منتشر شد، گفت: علیرغم چندین دهه پیشرفت، در بسیاری از نقاط جهان، حقوق زنان و دختران هنوز مورد تهاجم قرار می‌گیرد و کل جوامع را عقب نگه می‌دارد.رئیس جمهوری آمریکا با اشاره افغانستان و ایران گفت: ما این وضعیت را در افغانستان می بینیم، جایی که طالبان زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و کار کردن منع می کند. ما این وضعیت را در ایران می بینیم؛ جایی که رژیم به طرز وحشیانه‌ای صدای زنانی که شجاعانه برای آزادی خود ایستادند را سرکوب می کند، و در مواجهه با تهاجم شرورانه و ناعادلانه روسیه به اوکراین، از جمله استفاده از تجاوز به عنف به عنوان سلاح جنگی، ما شاهد داستان‌های بی شماری از زنان هستیم که شجاعانه برای حقوق بشر و آزادی های اساسی همه اوکراینی‌ها می جنگند. ( صدای آمریکا، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱)

خانواده زن ایرانی-کانادایی ناپدیدشده می‌گویند او در ایران زندانی است

خانواده یک زن ایرانی-کانادایی به نام بهنوش بهرامی‌نیا که یک سال و نیم پیش در ایران «ناپدید» شده می‌گویند از دو منبع در ایران شنیده‌اند که او در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد.خانواده این زن ۳۵ ساله ایرانی به شبکه خبری گلوبال‌نیوز در کانادا گفتند که نمی‌توانند «به دلایل امنیتی» نام این دو منبع را فاش کنند، اما به آنها گفته شده که بهنوش بهرامی‌نیا به اتهام «تهدید علیه امنیت ملی» در زندان است. این خانواده سال گذشته ناپدید شدن مرموز دخترشان را به وزارت خارجه کانادا اطلاع دادند، اما از آن زمان تاکنون اقدامی انجام نشده است.وزارت خارجه کانادا این هفته در پاسخ به گلوبال‌نیوز اعلام کرده است که در جریان ماجرا قرار دارد و در حال جمع‌آوری اطلاعات و مدارک مربوط به این پرونده است.مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در مورد وضعیت این شهروند ایرانی-کانادایی که از ۶ نوامبر ۲۰۲۱ در فرودگاه امام خمینی تهران ناپدید شده هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی یا اظهار نظری نکرده‌اند.جمهوری اسلامی پیش از این بارها متهم شده است که با بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در تلاش برای اعمال فشار بر کشورهای خارجی در جهت برآورده کردن خواسته‌های خود است. ( رادیو فردا، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱)

جمعی از فعالان حقوق بشر خواستار رفع کامل تبعیض از زنان در ایران شدند

سیزده تن از زنان فعال در جنبش‌های کارگران، معلمان، بازنشستگان و کودکان کار، به مناسبت روز جهانی زن منشور مطالبات زنان ایران را ارائه کردند.این منشور که به امضای زنانی چون یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و پوران ناظمی رسیده بر لزوم تحقق خواسته‌هایی «پیشرو، مدرن و سکولار» که شایسته و حق زنان ایران با هر زبان و قومیت و پیشینه‌ای است تاکید داردآزادی پوشش و لغو حجاب اجباری، لغو کامل تفکیک جنسیتی در همه سطوح جامعه جدایی دین از همه ارکان حکومت، لغو مذهب رسمی و آزادی اندیشه و بیان، لغو هرگونه قیمومیت بر زن، برابری بی قید و شرط زن و مرد در جامعه، تامین امنیت جنسی، جسمی و روانی زنان و ممنوعیت انجام تست بکارت و لغو قانون چند همسری و صیغه و حق سقط جنین در کنار ممنوعیت کودک همسری و ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال از جمله مطالبات مطرح شده در این منشور است. ( صدای آمریکا، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱)

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران، «مهسا» منتشر شد

شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، امروز جمعه ۱۹ اسفند منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران، با نام اختصاری «مهسا» را منتشر کردند.انتشار این منشور پیش‌تر و در نشست این چهره‌ها در دانشگاه جرج‌تاون در روز ۲۱ بهمن ماه وعده داده شده بود.شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، مسیح علینژاد و عبدالله مهتدی از اولین امضاکنندگان این منشور هستند.این منشور به طور ویژه خواهان انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادغام بخش‌هایی از آن «در صورت اثبات عدم دخالت در جنایات و داشتن تخصص» در نیروهای مسلح ایران شده است.در این منشور آمده است: «همه‌ی ما که زخمی از جمهوری اسلامی بر جان و تن خود داریم، راه رسیدن به ایرانی آزاد و دموکراتیک را گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم.»نویسندگان این منشور تاکید کرده‌اند که گذار از جمهوری اسلامی «نیازمند سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه‌ی مستمر است.» ( ایران وایر، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

بیانیه دو انجمن دانشجویی تبریز درباره اقدام جنایت‌کارانه در مدارس دخترانه

تحصیل و آموزش به شکل مدرن، ساده و بدون دردسر به ایران نیامد. میرزا حسن تبریزی ملقب به رشدیه، وقتی برای اولین بار مدارس به شکل مدرن را در تبریز تاسیس کرد، بارها و بارها از چماق به دستانی که نگران شریعت و دیانتشان بودند، آزار دید. از نظر فقهای دینی آن زمان و به تبعش چماق به دستان گوش به فرمانشان، یادگیری فیزیک و شیمی و آموزش “اجنبی‌ها” موجب بی‌دینی و کفر مسلمین می‌شد. این مخالفت‌ها برای دختران چند برابر بود، سال‌ها پس از تاسیس مدارس پسرانه مدرن، دختران هنوز از رفتن به مدرسه محروم بودند. اولین مدرسه دخترانه در تهران و برای ارامنه و مسیحیان تاسیس شد. دختران مسلمان از تحصیل در این مدارس محروم شده و به جای آن در سنینی که باید آموزش می‌دیدند، ازدواج می‌کردند. ماجرای حمله شیمیایی به مدارس دخترانه و مسمومیت دختران دانش‌آموز، یادآور همان تحجر و انزجار دیرینش از زن، علی‌الخصوص زن باسواد و آگاه است. از نظر آنان زن باید بی‌سواد بماند تا همچنان محدودیت‌هایش را بپذیرد. دخترانی که به سال‌ها آزار روحی و جسمی و توهین‌ها و تحقیرهای به رسمیت شناخته شده اعتراض کرده‌اند، باید تنبیه شوند. باید یاداوری شود که همین تحصیل‌شان هم امتیازی است که به آن‌ها اعطا شده. ( ایران وایر، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

واکنش یک نماینده مجلس به ادعای نمایش «فیلم‌های مستهجن» در برخی مدارس: متاسفم

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به انتشار گزارشی مبنی بر نمایش «فیلم‌های مستهجن» در برخی از مدارس واکنش نشان داد.شیوا قاسمی‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه «اگر این مساله‌ صحت داشته باشد خیلی متاسفم برای کسی که چنین شرایطی را فراهم کرده» گفت: «اینکه بخواهیم به زور حجاب را به کسی تحمیل کنیم، به شخصه فکر می‌کنم این کار یک کار ناشایست است.»در روزهای گذشته، وب‌سایت «ایران‌وایر» گزارشی منتشر کرد مبنی بر نمایش فیلم «پورن» و رابطه جنسی بین انسان با حیوان در برخی مدارس دخترانه در تهران و بندر ماهشهر که توسط نیروهای امنیتی انجام شده است.طبق گزارش‌های «ایران‌وایر» در مدارس دخترانه شهرهای دیگری همچون مدرسه «بهار آزادی» در قائم‌شهر، دبیرستان «شاهد توحید» در سربندر استان خوزستان و هم‌چنین استان‌های اصفهان و اسلام‌شهر نیز اتفاق مشابهی رخ داده است. دبیرستان دخترانه «باقرالعلوم» اسلام‌شهر و مدرسه هیات امنایی «ابوذر غفاری» در منطقه پنج تهران در مقطع متوسطه اول از جمله این مدارس هستند. ( صدای آمریکا، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

دانش‌آموزان دختر در مدارس دست‌کم هفت شهر ایران در روز شنبه هدف حمله قرار گرفتند

در ادامه حملات به مدارس، دانش‌آموزان دختر ده مدرسه در هفت شهر ایران مورد حمله قرار گرفتند و پس از بروز علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. نیمی از این مدارس در استان خوزستان قرار داشتند، استانی که وزارت کشور در اطلاعیه روز شنبه خود از بازداشت عوامل حمله به مدارس در آن خبر داده بود.در استان خوزستان حمله به مدارس در روز شنبه ۲۰ اسفند ماه ادامه یافت و دست‌کم دانش‌آموزان پنج مدرسه در سه شهر آبادان، باغملک و اهواز با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. در مجموع پنج استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، کردستان در روز شنبه بیستم اسفند ماه باردیگر شاهد حملات به مدارس و مسمومیت دختران دانش‌آموز بودند.(رادیو فردا ، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ )

محبوبه موسوی پس از آزادی: در خطر جدی هستم

«محبوبه موسوی»، زن جوان ۲۶ ساله ساکن شهر اهواز که در جریان اعتراضات سراسری ۲۰ آذر در اهواز توسط نیروهای امنیتی زخمی و ربوده شده بود، با انتشار ویدیویی از خود اعلام کرد زندگی‌اش در خطر جدی قرار دارد.این شهروند معترض سرانجام بعد از روزها بی‌خبری در تاریخ ۱۸بهمن سال جاری، در یک پست کوتاه خبر داد که بازداشت شده بوده و با تودیع وثیقه آزاد شده است.او سرانجام پس از روزها سکوت، روز شنبه۳۰اسفند، با انتشار دو ویدیو که یکی از آن‌ها به ۶ اسفند مربوط است شرحی از آنچه طی دو ماه گذشته بر او رفته است را بازگو کرده است.این زن جوان می‌گوید پیش از ۱۸ بهمن آزاد شده، اما به‌دلیل آنکه به شدت تحت فشار نهادهای امنیتی بوده است، نتوانسته درباره آزادی‌اش صحبت کند: « خودم و خانواده‌ام جرات نفس کشیدن نداشتیم.»(ایران وایر، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱)

جمعی از فعالان مدنی به بازداشت دوباره مهوش شهریاری (ثابت) و فریبا کمال‌آبادی اعتراض کردند

این فعالان مدنی اتهامات وارد شده به این دو شهروند بهائی را با بی‌اساس خوانده و صدور احکام سنگین و ناعادلانه علیه آنها را تنها به دلیل بهائی بودن آنها دانسته‌اند.جمعی از فعالان مدنی داخل و خارج از ایران، با امضای بیانیه‌ای نسبت به بازداشت دوباره مهوش شهریاری (ثابت) و فریبا کمال‌آبادی، دو شهروند بهائی زندانی اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری آنها شدند.این دو شهروند بهائی برای دومین بار توسط نیروهای امنیتی در مردادماه سال جاری بازداشت شدند و دادگاه انقلاب نیز برای دومین بار آنها را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.این دو شهروند از زمان بازداشت در بلاتکلیفی و بی‌خبری به سر می‌برند و امضاکنندگان این نامه با اشاره به این موضوع به بی‌عدالتی در حق آنها اعتراض کرده‌اند(رادیو زمانه ، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ )

نگار داودی به سه ترم منع موقت از تحصیل محکوم شد

به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، نگار داودی، دانشجوی رشته نرم افزار دانشگاه ایلام از سوی شورای انضباطی این دانشگاه به منع موقت از تحصیل به مدت ۳ ترم با احتساب سنوات محکوم شد. وی همزمان در پرونده دیگری به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که به دلیل عدم سابقه کیفری، به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شد. این حکم نیز با اعتراض وکیل پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.( حقوق بشر کردستان  ، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ )

گزارش تحقیقی «ساندی تایمز»؛ جزئیات تازه‌‌ای از کشته شدن مهسا امینی

این گزارش به نقل از یک شاهد عینی که او نیز از دختران بازداشت‌شده درون ون گشت ارشاد بود، می‌نویسد، مهسا خواست بلند شود، اما یکی از مأموران او را گرفت. بعد مامور دیگری شروع به کتک زدن او کرد و با مشت به سر او می‌کوبید. مهسا کمتر از یک ساعت بعد در بازداشتگاه به زمین افتاد و پس از تأخیری طولانی، با حال وخیم به بیمارستان منتقل شد. مرگ او جرقه اعتراضاتی را در سراسر کشور برانگیخت که امروز نیز ادامه دارد و به بزرگترین تهدید برای جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن آن در سال ۱۳۵۷ تبدیل شده است.( صدای آمریکا ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

واکنش‌ها به رقص در اکباتان؛ مربی مورد «بازجویی» قرار گرفت، «کمپین حمایت» از دختران شکل گرفت

پس از انتشار ویدئوی رقص دختران شهرک اکباتان به مناسبت روز جهانی زن و پربیننده‌شدن آن در فضای مجازی، حساب توییتری «شهرک اکباتان» می‌گوید «میترا» مربی رقص این دختران تحت بازجویی قرار گرفته است.حساب توییتری «شهرک اکباتان» که در چند ماه گذشته فیلم‌های مربوط به اعتراضات در این نقطه از تهران را منتشر کرده است نوشت که صفحه اینستاگرام میترا که غیرفعال شده بود پس از مدتی فعال شد.حساب توییتری «شهرک اکباتان» همچنین خبر داده بود که نیروهای امنیتی دنبال فیلم دوربین‌های بلوک ۱۳ برای شناسایی دختران هستند و از نگهبان‌ها سوال می‌کنند. در نهایت گفته شد که به این دختران «تذکر» داده شده است. ( صدای آمریکا ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

ناکام ماندن نیروهای نظامی در ربودن یک فعال زن بلوچ در ایرانشهر

شبکه کلمه| وبسایت “کمپین فعالین بلوچ” با انتشار گزارشی فاش ساخت که روز شنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، تلاش نیروهای نظامی در ربودن یک فعال زن بلوچ در ایرانشهر ناکام بود.هویت این فعال زن بلوچ “توران حمل زهی” احراز شده است.براساس این گزارش، سه تن از نیروهای نظامی لباس شخصی با یک دستگاه خودروی سمند در نزدیکی منزل وی قصد ربودن و بازداشت این زن بلوچ را داشتند که با مقاومت او و با حضور همسایه ها موفق نشدند.( شبکه جهانی کلمه ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

پلمب فروشگاه لباس زنانه به دلیل “کشف حجاب” در بهبهان

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه هجدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، فروشگاه لباس بهارگل واقع در بهبهان برای سومین بار پلمب شد.یک منبع مطلع ضمن بیان اینکه این پلمب همچنان ادامه دارد افزود: “علت پلمب این فروشگاه، کشف حجاب و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.”(هرانا ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

حمله شیمیایی به سه مدرسه دخترانه در بانه و بندر ماهشهر

در ادامه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ایران، دست‌کم ۳ مدرسه دخترانه در شهرهای بانه و بندر ماهشهر در روز دوشنبه ۲۲ اسفند هدف حملات با گازهای مسموم کننده قرار گرفتند.حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ایران از حدود چهار ماه پیش و از شهر قم آغاز شده و کماکان ادامه دارد.امروز سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد مسمومیت دانش‌أموزان در ایران تاکنون فوتی نداشته و ۱۳ هزار دانش‌آموز تحت معالجه قرار گرفته و درمان شدند.(ایران وایر ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

حجاب اجباری؛ پس از سرای عامری‌ها، پارک طبیعت‌گردی هم پلمب شد

یک پارک طبیعت‌گردی در استان یزد به دلیل برگزاری برنامه‌ای “خارج از شئونات اسلامی” و مجتمع تجاری الماس کریمخان در تهران به دلیل استفاده از یک زن بی‌حجاب در کلیپ تبلیغاتی‌اش پلمب شدند.هم‌زمان با حضور گسترده زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها و مراکز خرید، هرروز خبری درباره پلمب مراکز تجاری یا مکان‌های عمومی به دلیل رعایت نکردن حجاب منتشر می‌شود.(  دویچه وله فارسی ، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ )

بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی را از رییس قوه قضاییه خواستار شدند

بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل ایران، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شدند. در این نامه آمده است با وجود «عفو عمومی» بازداشت‌شدگان اعتراضات، این دو روزنامه‌نگار شش ماه است در بازداشت موقت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.(ایران اینترنشنال ، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ )

قربانیان اقتصادی حجاب؛ بزرگ‌ترین کمپ کویری ایران پلمب شد

دور جدید برخورد با حجاب اختیاری رویکردی متفاوت‌تر از گذشته پیدا کرده و جمهوری اسلامی سعی دارد با در دستورکار قرار دادن برخورد با صنوف تا جایی که امکان دارد هزینه برخورد با بی‌حجابی را بین اقشار مختلف تقسیم کند.بر همین اساس پلمب اماکن گردشگری و تفریحی و تجاری در حال انجام است و پس از پلمب سرای عامری در کاشان و مرکز طلا و جواهر در خیابان کریمخان تهران طی روز گذشته؛ امروز نیز خبر پلمب شدن ‏کمپ متین آباد، بزرگ‌ترین «اکوکمپ کویری» ایران نیز منتشر شده است.(صدای آمریکا ، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ )

شیرین عبادی در پارلمان اروپا: در تاریخ بنویسید جمهوری اسلامی دانش‌آموزان را مسموم کرد

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند در سخنرانی در پارلمان اروپا خواستار حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شد. او گفت باید در کتاب‌های تاریخ نوشته شود که جمهوری اسلامی دختران دانش‌آموز را با حملات شیمیایی مسموم کرد.شیرین عبادی خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و از نمایندگان پارلمان اروپا خواست با حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، در سمت درست تاریخ بایستند.(ایران اینترنشنال ،۲۵ اسفند ۱۴۰۱ )

بهاره هدایت از زندان اوین: اگر آزادی می‌خواهیم، مسیر آن از براندازی جمهوری اسلامی می‌گذرد

بهاره هدایت،‌ زندانی سیاسی در یادداشتی برای نوروز که ایران‌وایر منتشر کرده با گرامیداشت یاد کشته‌شدگان اعتراضات و تاکید بر براندازی نوشت: «اگر آزادی می‌خواهیم، مسیر آن از هر میانبری هم که برویم در نهایت به از میان برداشتن جمهوری اسلامی و حذف اسلام سیاسی از ساحت حکمرانی می‌رسد.»هدایت در این یادداشت که روز یکشنبه ۲۸اسفند منتشر شد، با اشاره به نام تعدادی از جوانان کشته‌ و اعدام‌شده در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی نوشت: «این هشتمین شب عیدی‌ است که در زندانِ جمهوری اسلامی هستم، اما ایمانم به پیروزی بیش از هر زمان دیگری ا‌ست. در لحظات تحویل سال نو، پای سفره‌ هفت‌سین نصفه‌ونیمه‌ زندان می‌نشینم و یاد رفتگان بی‌برگشت امسال را در دلم زنده می‌کنم.»(ایران اینترنشنال ،۲۶ اسفند ۱۴۰۱ )

 

نماینده وزارت ورزش خواهان تشکیل پرونده امنیتی برای زهرا اینچه‌درگاهی شد

«آرش فرهادیان» مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیونهای ورزشی، از نهادهای امنیتی خواسته است به دلیل صحبت‌های اخیر «زهرا اینچه‌درگاهی» رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک، برای او تشکیل پرونده دهند.زهرا اینچه‌درگاهی رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک بود که روز ۲۴ اسفند به دلیل عدم تایید از سوی آن‌چه «نهادهای نظارتی» خوانده شد، اجازه حضور دوباره در انتخابات فدراسیون‌ ژیمناستیک را پیدا نکرد. با خروج اجباری خانم اینچه‌درگاهی از انتخابات فدراسیون ژیمناستیک، «عابد حقدادی» عضو سپاه و از مدیران امنیتی و نظامی سال‌های اخیر ورزش ایران، به ریاست فدراسیون ژیمناستیک رسید.(ایران وایر ،۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

کارشناسان سازمان ملل: «مسمومیت‌های عامدانه» در ایران مدرک خشونت مستمر علیه زنان و دختران است

کارشناسان سازمان ملل متحد نسبت به «مسمومیت عامدانه بیش از ۱۲۰۰ دانش‌آموز دختر» در شهرهای عمده ایران و ناکامی دولت در حمایت از آنها و جلوگیری از حملات بیشتر و انجام تحقیقات سریع ابراز انزجار کردند.این کارشناسان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به گسترش مسمومیت‌ها به ٩١ مدرسه دخترانه در ۲۰ استان ایران گفتند تاکنون صدها دانش‌آموز دختر در بیمارستان بستری شده‌اند و بسیاری از والدین از ترس حملات بیشتر از فرستادن فرزندان خود به مدارس خودداری می‌کنند.(صدای آمریکا ، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱)

ثمین احسانی، شهروند بهائی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموع فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه بیست و چهارم اسفند ماه ۱۴۰۱، ثمین احسانی شهروند بهائی به مرخصی آمد.ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.(هرانا ، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

خواهر مجید‌رضا رهنورد، معترض اعدام شده از دانشگاه اخراج شد

فائزه رهنورد، خواهر مجید رضا رهنورد، جوان معترضی که به دست حکومت جمهوری اسلامی در مشهد اعدام شد، از دانشگاه اخراج شده است.بر اساس گزارش روز جمعه ۲۶ اسفند صفحه ۱۵۰۰ تصویر، اخراج فائزه رهنورد در حالی صورت گرفته که او ترم‌های پایانی رشته‌ی حقوق را در دانشگاه می‌گذراند.بر اساس گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه از حراست دانشگاه با فائزه رهنورد، خواهر مجید رضا رهنورد تماس گرفته و گفته‌اند بعد از تعطیلات دیگر حق ورود به کلاس‌های درس در دانشگاه را ندارد و وقتی دلیلش را پرسیده، پاسخ داده‌اند: «خودت می‌دانی چرا.»گفته شده که دانشگاه این تصمیم را به دلیل فشارهای وارد شده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته است.(ایران وایر ، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

افزایش تهدیدها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه معترضان به حجاب اجباری

دادستان خوزستان روز جمعه ۲۶ اسفند به زنان و دختران معترض به حجاب اجباری هشدار داد و تهدید کرد که نیروهای پلیس با این افراد برخورد خواهند کرد. هم‌زمان ده‌ها تن از مدیران حوزه‌های علمیه تهران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، او را به «پافشاری» بر اجرای قوانین مربوط به حجاب اجباری فراخواندند.شش ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در ابتدا واکنشی به جان باختن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، هشدارها و تهدیدها علیه زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند ادامه دارد و مراجع قضایی در موارد متعدد به این بهانه اقدام به پلمب شماری از اماکن تجاری و گردشگری کرده‌اند.(رادیو فردا ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

حمایت سلنا گومز از دختران اکباتان و همه زنان ایران

پس از حمایت‌های گسترده از دختران اکباتان که با آهنگ«آرام باش» رقصیده بودند، بعد از راما خواننده اهل نیجریه، حالا سلنا گومز خواننده مشهور دیگر این آهنگ، با گذاشتن تصویری از پنج دختر اکباتان که برای رقص تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند، در اینستاگرامش، شجاعتشان را تحسین کرد.این بازیگر و خواننده سرشناس آمریکایی با ۴۰۰ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، روز جمعه ۲۶ اسفند ماه با انتشار تصویری از این پنج دختر جوان شهرک اکباتان در استوری صفحه خود، نوشت: «(عشق) به این زنان جوان و همه زنان ایران که با شجاعت خود ادامه می‌دهند و خواهان ایجاد تغییرات اساسی هستند.» خانم گومز همچنین نوشته:«بدانید که قدرت شما الهام‌بخش است.»(ایران وایر ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

عسل عباسیان از مکرون خواست «در عمل» از معترضان ایرانی حمایت کند

عسل عباسیان، روزنامه‌‌نگار ایرانی، روز جمعه ١٧ مارس در محل کاخ الیزه به‌همراه گروهی دیگر از فعالان حقوق بشر از سایر کشورها با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کرد و از او خواست «در عمل» از معترضان در ایران حمایت کند.عباسیان با اشاره به اخراج فزاینده زنان از محل کار و احضار آنها به دادگاه‌های جمهوری اسلامی گفت فشار بر زنان مخالف حجاب اجباری «به روش‌های پیچیده‌تر ادامه دارد.»عسل عباسیان به آقای مکرون گفته است: «به دلیل اینکه‌ روزنامه‌نگار و کوییر بوده در سال ۲۰۲۱ مجبور به ترک ایران شده است.»(صدای آمریکا ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

نگرانی مدیران حوزه‌ها از بی‌توجهی زنان به حجاب اجباری: «کوتاه بیاییم، جلوتر خواهند آمد»

ده‌ها مدیر حوزه‌های علمیه تهران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی ضمن اعتراض به «سرعت برهنگی» و «موج انفعال» در کشور، خواستار «مواجهه با شبکه‌های اجتماعی» شدند.آنها نوشته‌اند: «تاریخ اثبات نموده برای نقض حریم کشور هر میزان کوتاه آمده‌ایم، دشمن جلوتر خواهد آمد»، و «اگر قرار باشد امروز از قانون حجاب عقب‌نشینی کنیم، فردا دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.»در این نامه که متن آن در روز جمعه، ۲۶ اسفند، در رسانه‌ها منتشر شده است، هدف از حجاب اجباری در قانون جمهوری اسلامی «مورد اذیت قرار نگرفتن زنان از سوی افراد سطحی‌نگر» و «محدود نشدن زنان به بُعد بدن» عنوان شده و آمده است: «مدتی است که با مکر دشمن، بیش از پیش برهنگی سرعت یافته و هرچه صبر می‌کنیم، انفعال و عدم اتخاذ تصمیم معین در فضای کشور موج می‌زند.»(رادیو فردا ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

حکم حبس ریحانه طراواتی تایید شد؛ شش زن زندانی سیاسی سابق: آزادی امری جمعی است

شش زن زندانی سیاسی سابق در بیانیه‌ای آزادی را «امری جمعی» خوانده و خواستار بسته شدن پرونده همه زندانیان سیاسی از جمله الهه محمدی، نیلوفر حامدی، سمانه اصغری و سروناز احمدی شدند. هم‌زمان ریحانه طراواتی که به پنج سال حبس محکوم شده بود، از تایید حکم خود در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.طراواتی، عکاس و فعال مدنی، در توییتی با اعلام تایید حکم قبلی خود نوشت که عفو شامل حال او نشده است: «پرونده‌ام در شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب بدون هیچ‌گونه تغییری تایید و به اجرای احکام ارسال و ابلاغ شد و مثل خیلی دیگر از دوستان “عفو” شامل حال من نشد. حالا در حال پیگیری پرونده از طریق دیوان عالی کشور هستیم.»(ایران اینترنشنال ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

بهاره هدایت از زندان اوین: بقای جمهوری اسلامی نافی بقای ایران است

بهاره هدایت در آستانه نوروز در نامه‌ای از زندان اوین تأکید کرد که «براندازی مشروعیت خود را از ضرورتش می‌گیرد» و «منطق ایجاب براندازی کماکان برقرار است.»بهاره هدایت، زندانی سیاسی در زندان اوین، روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند در نامه‌ای ابراز امیدواری کرد: «در این هشتمین بهار در اسارت، آرزویم این است که این پاره‌های عمرم، چیزی به التیام زخم‌ها و نجات نهایی ملت ایران علاوه کند.»(صدای آمریکا ،۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

 

یادداشت فائزه هاشمی درباره فاجعه مسمومیت سریالی دختران

قابل باور نیست کسی که ریگی را از آسمان به زیر می‌کشد، روح‌الله زم و جمشید شارمهد را از عراق و دبی می‌آورد، ادعای هر روزه منهدم کردن گروه‌های تروریستی و «به خاک‌مالیدن پوزه ۴۷ سرویس امنیتی» را دارد، با برخوردهای نامعقول فاجعه مهساها را رقم می‌زند، خاموش کردن معترضین و منتقدین را به انجام می‌رساند و بالاخره پشه را در آسمان نعل می‌زند، چگونه است که از پسِ این فاجعه عمومی و گسترده برنمی‌آید؟آیا دادستان به عنوان مدعی‌العموم و حافظ منافع عمومی، دچار ترک فعل نسبت به اجرای ماده ۲۹۰ آیین دادرسی کیفری و مواد ۶۸۷ و ۶۸۸ و ۶۸۹ قانون مجازات اسلامی نیست؟ آیا تهدید بهداشت عمومی و ایجاد ترس و وحشت در جامعه طبق این مواد قانونی مصداق محاربه و تروریسم نیست؟(ایران امروز،۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

نیلوفر حامدی از زندان قرچک: امیدوارم ۱۴۰۲ سالی «رهاتر» برای همه مردم ایران باشد

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی، در پیامی از زندان قرچک ورامین با تأکید بر اهمیت و ضرورت «آزادی» ابراز امیدواری کرد که سال ۱۴۰۲، سالی «روشن‌تر و سبزتر و رهاتر» برای مردم ایران باشد.نیلوفر حامدی، عکاس و خبرنگار روزنامه شرق در این پیام که روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند در توییتر شبکه شرق منتشر شده، شعری با این مضمون خواند: «از ترانه‌های من اگر گل را بگیرند، یک فصل خواهد مرد، اگر عشق را بگیرند، دو فصل خواهد مرد و اگر نان را، سه فصل خواهد مرد. اما آزادی را، اگر از ترانه‌های من آزادی را بگیرند، سال، تمام سال خواهد مرد.»(صدای آمریکا ،۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

احضار به دادگاه

احضار ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری به دادسرای انقلاب تهران

ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری، ساکن تهران، با دریافت ابلاغیه ای کتبی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، احضار شد. بر اساس این گزارش، این فعال کارگری در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت و در تاریخ ۱۵ مرداد ماه با تودیع وثیقه از زندان اوین‌ آزاد شد. براساس ابلاغیه صادره توسط شعبه دو بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، ریحانه انصاری نژاد باید ظرف مدت هفت روز کاری از تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، جهت بازپرسی و تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست به دادسرا مراجعه و دفاعیات خود را به بازپرس شعبه مذکور اعلام کند. لازم به اشاره است، ریحانه انصاری نژاد، سحرگاه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی در تهران و تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ آن ارسال امنیتی واقع در زندان اوین و پس از طی مراحل بازجویی در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

 

احضار زینب رحیمی، خبرنگار به دادسرا

زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست به دادسرای رسانه و رایانه احضار شد. وی در پی شکایت سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص اتهامات “افترا و نشر اکاذیب” احضار شده است. زینب رحیمی خبرنگار حوزه محیط زیست که پیشتر با خبرگزاری ایسنا همکاری میکرد، در سال ۹۹ به دلیل انتشار مطالبی در توئیتر از این خبرگزاری اخراج شد. ( هرانا، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام فرشته‌تابانیان

فرشته‌تابانیان، وکیل پایه یک دادگستری، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان، پس از احضار به شعبه بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز و ارائه دفاعیات خود در پرونده ای جدید تفهیم اتهام شد. فرشته تابانیان، روز گذشته ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود تشریح کرد:”در دادسرای انقلاب ‎اهواز در دفاع از اتهامهای انتسابیِ (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (نشر اکاذیب)، (اجتماع و تبانی)، (عضویت در گروههای معاند نظام) و (توهین به رهبری) حاضر شدم و پس از تفهیم اتهام، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شدم.” لازم به اشاره است، فرشته تابانیان، اواخر آذر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهرستان ماهشهر از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۳ ماه حبس محکوم شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ اسفند ۱۴۰۱)

حکم سارا ثابت راسخ

سارا ثابت راسخ، شهروند بهایی ساکن اصفهان که بخشی از دوران حبس تعزیری دو ساله در پرونده اول خود را با پابند الکترونیکی سپری و با اعمال بخشنامه (عفو مشروط) قوه قضائیه آزاد شده بود در پی عدم تجمیع جرائم، با دریافت ابلاغیه ای مجبور به تحمل حبس تعزیری یک ساله در بخش دوم از همین پرونده شد‌. در بخش دوم از همین پرونده هم سارا ثابت راسخ، در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری ۲ استان اصفهان به ریاست قاضی مهدی ارجمندی از بابت اتهام (توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی) محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از قطعی شدن این حکم پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان اصفهان ارجاع شد. سارا ثابت راسخی، در تاریخ ۶ مردادماه ۱۴۰۱،‌ در حالی که بخشی از مجموع حبس تعزیری ۲ ساله خود در پرونده اول را سپری کرده بود پس از نصب پابند الکترونیکی، تحت نظارت قضایی و با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وجه نقد و از سوی دیگر پرداخت ۲میلیون و ۵۰۰هزارتومان هم وثیقه برای بابت پابند الکترونیکی و پرداخت ماهانه ۱۵۰ هزار تومان بابت اجاره پابند از زندان اصفهان آزاد شد. این شهروند بهایی پس از آزادی تحت نظارت قضایی بصورت هفتگی جهت اعلام‌حضور و ثبت امضاء به شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان اصفهان مراجعه می کند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه بازپرسی مریم وحیدیان در دادسرای اوین

روز دوشنبه هشتم اسفندماه، جلسه بازپرسی مریم وحیدیان، روزنامه‌ نگار در دادسرای اوین برگزار شد. خانم وحیدیان اوایل آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا پس از مدتی از زندان اوین آزاد شد. در جریان این جلسه که روز دوشنبه هشتم اسفند ماه، در دادسرای اوین برگزار شده، مریم وحیدیان از بابت اتهامات انتسابی به دفاع از خود پرداخته است. بر اساس این گزارش به خانم وحیدیان اعلام شده است که به زودی پرونده‌ اش جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌ شود. مریم وحیدیان، یکشنبه شب ششم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و نهایتا روز چهارشنبه هفتم دی ماه، از زندان اوین آزاد شد.( هرانا، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

احضار آنیشا اسدالهی، فعال کارگری به دادسرای اوین

روز شنبه شش اسفند ماه ۱۴۰۱، آنیشا اسداللهی، فعال کارگری، ساکن تهران، با دریافت ابلاغیه ای کتبی، از سوی شعبه دو بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران جهت حضور در جلسه تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست احضار شد.براساس ابلاغیه صادره توسط شعبه دو دادسرای ناحیه ۳۳ تهران که در تاریخ شش اسفند ماه ۱۴۰۱ در سیستم ثنا ثبت شده آنیشا اسدالهی، طی مدت پنج روز تا تاریخ هشت اسفند ماه ۱۴۰۱، باید به آن واحد قضایی جنب زندان اوین مراجعه کند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

احضار ارسلان یزدانی و همسر وی سمیرا ابراهیمی شهروندان بهایی به دادسرای اوین

شنبه شش اسفند ماه ۱۴۰۱، ارسلان یزدانی و سمیرا ابراهیمی، زوج بهایی، ساکن تهران، جهت ارائه آخرین دفاعیات پیش از تنظیم کیفرخواست به شعبه دو بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۴ تهران واقع در زندان اوین به ریاست محمود حاج مرادی، احضار شدند.یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”پس از گذشت حدود یک سال و شش ماه پرونده ارسلان یزدانی و همسر وی سمیرا ابراهیمی، زوج بهایی ساکن تهران به جریان افتاد و با توجه به ابلاغیه صادره توسط شعبه دو بازپرسی دادسرای زندان اوین، آنها باید روز شنبه ۱۳ اسفند ماه در جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست حاضر شوند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه بازپرسی مریم وحیدیان در دادسرای اوین

روز دوشنبه هشتم اسفندماه، جلسه بازپرسی مریم وحیدیان، روزنامه‌ نگار در دادسرای اوین برگزار شد.بر اساس این گزارش، خانم وحیدیان اوایل آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا پس از مدتی از زندان اوین آزاد شد.در جریان این جلسه که روز دوشنبه هشتم اسفند ماه، در دادسرای اوین برگزار شده، مریم وحیدیان از بابت اتهامات انتسابی به دفاع از خود پرداخته است.به خانم وحیدیان اعلام شده است که به زودی پرونده‌ اش جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌ شود مریم وحیدیان، یکشنبه شب ششم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و نهایتا روز چهارشنبه هفتم دی ماه، از زندان اوین آزاد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

احضار داوود شیری و سیما علی پور، دو فعال مدنی به دادگاه انقلاب تبریز

روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱، داوود شیری و سیما علیپور، فعالان ملی مدنی، ساکن تبریز مرکز استان آذربایجان غربی، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز محاکمه خواهند شد.براساس ابلاغیه صادره توسط توسط رئیس دفتر شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز، مقرر شده تا سیما علی پور و داوود شیری، راس ساعت ۱۲ ظهر ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲، برای ارائه دفاع از خود در برابر اتهامات مطروحه در شعبه مذکور حاضر شوند.همچنین، اتهام مطروحه علیه سیما علیپور، در مرحله بازپرسی(فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (عضویت در گروههای مخالف نظام) و اتهام داود شیری هم (تبلیغ علیه نظام) عنوان شده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

ارجاع پرونده صادق زیباکلام و آذر منصوری به دادگاه

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، پر‌ونده صادق زیباکلام و آذر منصوری به دادگاه ارجاع داده شد.در این گزارش آمده است: با توجه به تعدد ادعا‌های بدون سند آذر منصوری و صادق زیباکلام و این که تاکنون درباره مطالب و ادعا‌های مطروحه در مواجهه با مقام قضایی هیچ دلیل و سندی ارائه نداده اند و همچنین ادامه رویه افراد مذکور در اعلام ادعا‌های بدون سند، روز گذشته با اعلام جرم از سوی دادستانی تهران پرونده این افراد جهت تکمیل سیر قضایی به دادگاه ارجاع شد.بر اساس این گزارش، آقای زیباکلام و خانم منصوری، ماه های گذشته ادعا‌هایی را در فضای مجازی منتشر کرده اند که پس از اعلام مرجع قضایی مبنی بر مهلت قانونی برای ارائه سند نتوانستند هیچ سند و ادله قانونی به دادستانی ارائه دهند.صادق زیباکلام، متولد ۱۳۳۷، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان ایرانی با گرایش اصلاح‌ طلبی و نو آزادی‌ خواهانه، پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه محکومیت را داشته است.آذر منصوری متولد سال ۱۳۴۳، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را دارد. ( هرانا، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

اخذ اخرین دفاع از سمیرا ابراهیمی و ارسلان یزدانی در دادسرای اوین

سمیرا ابراهیمی« و «ارسلان یزدانی»، زوج بهایی ساکن تهران، در روز شنبه ۱۳اسفند۱۴۰۱، جهت آخرین دفاعیات در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین حاضر شده و در برابر اتهامات مندرج در پرونده از خود دفاع کردند.وکیل این زوج بهایی بنا به تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی، امکان حضور در جلسه دفاعیه را پیدا نکرد.سه اتهام مطروحه علیه این دو شهروند بهایی عبارت بودند از «عضویت در گروه‌های معاند نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام، فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر و مخل شرع اسلام با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای.»بر اساس اطلاع «ایران‌وایر»، اما آنچه در جلسه آخر دفاع به‌عنوان اتهامات این زوج بهایی مطرح شد، با اتهاماتی که قبلا به آن‌ها تفهیم اتهام شده، متفاوت بود.سمیرا ابراهیمی و ارسلان یزدانی هر کدام جداگانه در دفاعیه کتبی اتهامات وارده را در حضور بازپرس حاج‌مرادی رد کردند. با نظر بازپرس پرونده، برای ثبت آنلاین دفاعیه پنج روز فرصت دارند. ( ایران وایر، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱)

فشار بر جامعه مدنی؛ احضار مجدد برخی آزادشدگان با بخش‌نامه عفو

چندهفته بعد از آنکه برخی از فعالان سیاسی و مدنی محبوس در زندان‌های ایران با صدور بخشنامه موسوم به «عفو» آزاد شدند، گزارش‌هایی از احضار مجدد آن‌ها به نهادهای مدنی منتشر شده است.شامگاه یکشنبه ۱۴اسفند۱۴۰۱، «لیلا حسین‌زاده» فعال دانشجویی، از احضار تلفنی تهدیدآمیز توسط اداره اطلاعات تهران خبر داد. او با تاکید بر اینکه «احضار به‌صورت تلفنی غیرقانونی است»، گفته است که بر اساس گواهی کمیسیون پزشکی قانونی برای پیگیری درمان خود دست‌کم باید سه ماه بیرون از زندان باشد.پیش از آن «عالیه مطلب‌زاده»، فعال حقوق زنان و عکاس، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که ۲۵ روز پس از آزادی، دو ابلاغیه بدون ذکر اتهام از دادسرای اوین برای او ارسال شده است.حسین رونقی»، فعال مدنی ساکن ایران که به‌دلیل انتقاد از اقدامات حکومت در زندان بود و در پی اعتصاب غذایی بلندمدت از زندان آزاد شد، در حساب کاربری توییتر خود نوشته که در ساعاتی که خانه نبوده است، «عده‌ای ناشناس و لباس شخصی» به منزل خانوادگی‌اش یورش برده و در ورودی آپارتمان را شکسته‌اند.او در توییت خود اضافه کرد که از طریق تماس تلفنی همسایه‌ها از موضوع آگاه شده و نوشت: «مسوولیت هر اتفاقی برای من، خانواده و اطرافیانم، برعهده جمهوری اسلامی است.» ( ایران وایر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

فشار بر روزنامه‌نگاران: عالیه مطلب‌زاده احضار و علی پورطباطبایی دستگیر شد

در ادامه فشارهای حکومت ایران بر روزنامه‌نگاران، روز یکشنبه۱۴اسفند، «عالیه مطلب‌زاده»، عکاس و روزنامه‌نگاری که به تازگی از زندان آزاد شده به دادسرای اوین احضار و سید «علی پورطباطبایی» از گردانندگان سایت خبری «قم نیوز» هم دستگیر شد.خانم مطلب زاده با انتشار تصویر احضاریه در اینستاگرام خود نوشته است: «۲۵ روز از آزادیم می‌گذرد و در همین مدت دو ابلاغ جهت حضور در دادسرای اوین داشتم. اولی برای ۲۳ اسفند و در دومی که همین دیشب ابلاغ شده پنج روز فرصت برای معرفی تعیین کرده‌ اند.»عالیه مطلب زاده تاکید کرده که هیچ اطلاعی از موضوع اتهام‌هایی که به دلیل آن‌ها احضار شده ندارد. ( ایران وایر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه بازپرسی خدیجه مهدی پور در دادسرای ایلام

دوشنبه پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱، جلسه بازپرسی خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی سابق برگزار شد.در جریان این جلسه که در دادسرای ایلام برگزار شده است، خانم مهدی پور از بابت اتهامات “نشر اکاذیب”، “تشویش اذهان عمومی” و “اخلال در نظم عمومی” به دفاع از خود پرداخت یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “وی پیشتر به صورت تلفنی به پلیس امنیت ایلام احضار شده بود که روز دوشنبه پس از حضور در پلیس امنیت، توسط نیروهای امنیتی به دادسرای این شهر منتقل شد.”این منبع مطلع افزود‌: “پس از جلسه بازپرسی، تلفن همراه این شهروند نیز ضبط شد.”خانم مهدی پور در مهرماه سال گذشته بازداشت و سپس به تحمل بیست ماه حبس محکوم شد. وی اواخر بهمن سال جاری، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” آزاد شد. ( هرانا، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

عالیه مطلب زاده،‌ عکاس، فعال مدنی و زندانی سیاسی به دادسرای اوین احضار شد

عالیه مطلب زاده، عکاس، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، با دریافت ابلاغیه‌ای کتبی، جهت ارائه دفاع از خود در برابر اتهام انتسابی به دادسرای اوین احضار شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، عالیه مطلب زاده، عکاس، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، ساکن تهران، با دریافت ابلاغیه‌ای کتبی، جهت ارائه دفاع از خود در برابر اتهام انتسابی به شعبه بازپرسی در دادسرای زندان اوین احضار شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱)

احضار کوکب بداغی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان جهت تشکیل جلسه دادرسی در دادگاه انقلاب اهواز

دادگاه انقلاب اهواز، با ارسال ابلاغیه ای کوکب(پگاه)بداغی را احضار کرد. او پیش‌تر به اتهام‌هایی همچون فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی و عضویت در گروه‌هایی که هدف آنها بر هم زدن امنیت کشور می باشد تفهیم اتهام شده بود.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۱۶اسفند ماه ۱۴۰۱، کوکب(پگاه)بداغی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان، با دریافت ابلاغیه ای از سوی کاظم بهوندی، رئیس دفتر شعبه سه دادگاه انقلاب اهواز به جلسه دادرسی فراخوانده شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه بازپرسی شهره حسینی در دادسرای اوین

شنبه بیستم اسفندماه ۱۴۰۱، جلسه بازپرسی شهره حسینی، زندانی سیاسی سابق برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه ٢ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شده است، خانم حسینی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دفاع از خود پرداخته است.عرفان کرم ویسی وکیل مدافع وی در این خصوص اعلام کرد: “برای خانم حسینی قرار کفالت ١٠٠ میلیون تومانی صادر شده است”.تاکنون از مصادیق اتهام مطروحه علیه خانم حسینی اطلاعی حاصل نشده است.شهره حسینی که از بهمن ماه سال گذشته در حال تحمل دوران محکومیت ۲ سال و ۷ ماه خود در زندان اوین بود، اواخر بهمن سال جاری، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” آزاد شد. ( هرانا، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

دادستان عمومی و انقلاب تهران؛ صدور کیفرخواست علیه صادق زیباکلام و آذر منصوری

بازپرس دادسرای تهران، کیفرخواست صادق زیباکلام و آذر منصوری را صادر و پرونده این شهروندان را به دادگاه ارجاع کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱،‌علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای صادق زیباکلام – استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و آذر منصوری – فعال سیاسی، پس از تشکیل جلسه تفهیم اتهام، در دادسرای تهران خبر داد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

احکام صادر شده

ژیلا هژبری شهروند اهل مریوان به پنج سال حبس محکوم شد

ژیلا هُژَبری فعال اهل مریوان توسط دادگاه انقلاب بوکان به به ریاست قاضی “کشاورزی” به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است. حکم مذکور به اتهام “همکاری و عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) صادر و رسماً به وی ابلاغ شده است. ژیلا هژبری مرادماه امسال توسط نیروهای اداره اطلاعات در بوکان بازداشت و پس از اتمام بازجویی‌ها به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود.وی پس از یک ماه از بند زنان زندان ارومیه به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل و بعدها با وثیقه و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. ( هه نگاو، ۱ اسفند ۱۴۰۱)

حکم فرشته تابانیان در دادسرای اهواز    

جلسه بازپرسی فرشته تابانیان، در دادسرای انقلاب اهواز برگزار شد. در جریان این جلسه خانم تابانیان در خصوص اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “نشر اکاذیب”، “اجتماع و تبانی”، “عضویت در گروه های معاند” و “توهین به رهبری” به دفاع از خود پرداخت.
یک منبع مطلع به هرانا گفت: “این پرونده اخیرا توسط وزارت اطلاعات علیه خانم تابانیان گشوده شده است. وی پس از جلسه بازپرسی با تودیع قرار کفالت چهارصد میلیون تومانی آزاد شد”.فرشته تابانیان، در پرونده ای دیگر در آذر سال جاری توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به سه ماه حبس محکوم شد.فرشته تابانیان، وکیل دادگستری وکالت متهمان پرونده های سیاسی چون عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر و شماری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر را برعهده داشته است. ( هرانا، ۲ اسفند ۱۴۰۱)

حکم نگار داودی، دانشجوی کُرد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

نگار داودی در تاریخ ۲۴ آبان سال جاری همزمان با خیزش سراسری و اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی‌اش در ایلام بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. او پس از هفت روز بازجویی و شکنجه برای انجام اعترافات اجباری به بند زنان زندان مرکزی ایلام انتقال یافت و در تاریخ ۲۷ آذر با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و کفالت به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان ایلام حکم ۲ سال حبس تعزیری و دیگر مجازات‌های تکمیلی متعدد و مضاعف نگار داودی، دانشجوی رشته نرم‌افزار دانشگاه ایلام که پیشتر در دادگاه بدوی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی این شهر صادر شده بود را عینا تایید کرده است. دادگاه بدوی نگار داودی در تاریخ ۲۸ آذر سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ایلام به ریاست قاضی رجب محمدی برگزار شد و وی به اتهام ««اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»» به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، یک سال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی و ۲۰۰ ساعت شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن محکوم شد. این دانشجوی کُرد همزمان در پرونده دیگری به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که به دلیل عدم سابقه کیفری، به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شد. این حکم نیز با اعتراض وکیل پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است. ( حقوق بشر کردستان، ۲ اسفند ۱۴۰۱)

فاطمه سپهری ، به «۱۸ سال زندان» محکوم شد

فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، در تماس کوتاهی که با خانواده خود داشت، اعلام کرد که از سوی دادگاه انقلاب به مجموعا «۱۸ سال زندان» محکوم شده است. آقای سپهری بر اساس گفته‌های خواهرش اضافه کرد که این حکم شامل «۱۰ سال برای تبلیغ علیه نظام، پنج سال برای همکاری با دول متخاصم، دو سال برای توهین به خمینی و خامنه‌ای و یک سال برای یک اتهام دیگر (احتمالا برای تجمع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور)» است. صدور این حکم در حالی است که در روزهای اخیر، جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای را درباره آزادی برخی از زندانیان سیاسی به راه انداخته است. ( رادیو فردا، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

فائزه هاشمی به حبس و ممنوع الخروجی محکوم شد

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری اعلام کرد که حکم پنج سال حبس و ممنوعیت خروج از کشور خانم هاشمی، ظرف سه روز در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. پیشتر سخنگوی قوه قضاییه، با بیان اینکه فائزه هاشمی رفسنجانی با دو پرونده محکومیت مواجه است، اظهار داشت که او در پرونده نخست به ۱۵ ماه حبس تعزیری و در پرونده دوم به ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته ستایشی، خانم هاشمی رفسنجانی هم اکنون در حال گذراندن محکومیت حبس از بابت پرونده نخست است. وی در دادگاه بدوی به پنج سال حبس محکوم شده بود. ( هرانا، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

دادگاه تجدیدنظر حکم پنج سال زندان فائزه هاشمی را «سه روزه» تائید کرد

وکیل فائزه هاشمی رفسنجانی می‌گوید درخواست فرجام خواهی او ظرف سه روز بررسی شد و حکم اولیه درباره پنج سال زندان و ممنوع الخروجی وی عینا تائید شده است. محمدحسین آقاسی روز پنجشنبه چهارم اسفند در توئیتر خود نوشت: رای پنج سال زندان و ممنوع‌الخروجی فائزه هاشمی ظرف سه روز در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. نمی‌دانم آیا فرصت شده که اعتراضم را به حکم بدوی بخوانند؟! به عقیده آقای آقاسی موکلش باید جزو عفوشدگان اخیر قرار می‌گرفت چون «اتهام او حضور در میدان هفت حوض جایی بود که ادعا شده قرار بوده تجمع برگزار شود.» ( صدای آمریکا، ۶ اسفند ۱۴۰۱)

آناهیتا رمضانیان، فعال مدنی اهل یاسوج به حبس و شلاق محکوم شد

آناهیتا رمضانیان به تازگی توسط شعبه دادگاه کیفری دو یاسوج به ٧ْ ماه حبس تعزیری و ٤٠ ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” و با توجیه تشویق مردم به برگزاری تجمع صادر شده است. آناهیتا رمضانیان روز یک شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ( ۲ اکتبر ۲۰۲۲)، در میدان اصلی شهر یاسوج (۷ تیر) در حین اعتراض انفرادی، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. وی مدت ٢۵ روز را در بازداشتگاه نهادهای حکومتی به سر برد و در نهایت با تودیع وثیقه موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. قابل ذکر است که وی پیشتر نیز توسط همان دادگاه، به دلیل آنچه حضور در اعتراضات آبان ۹۸ عنوان شده به یک سال حبس محکوم شده بود. ( هه نگاو، ۶ اسفند ۱۴۰۱)

محرومیت هنری و سینمایی برای منیژه حکمت، کارگردان و تهیه کننده سینما

روز شنبه شش اسفند ماه ۱۴۰۱، منیژه حکمت، کارگردان و تهیه کننده سینما از منع هرگونه خرید و فروش، فعالیت های سینمایی، هنری و ممنوعیت خروج خود از کشور خبر داد.این کارگردان سینما با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد:”ممنوع الخروج، ممنوع المعامله، ممنوع الکار، با همه ممنوعیتها، بیمار با سه عمل جراحی. برادران لطف کنید اجاره خونه، هزینه درمان و هزینه های جاری را پرداخت کنید، من به آخر خط رسیدم. منیژه حکمت – کارگردان و تهیه کننده قبلی سینما.”لازم به اشاره است، طی سالهای اخیر، با توجه به نقدهای وسیعی که برخی از فعالان عرصه سینما و تلوزیون به عملکرد حکومت جمهوری اسلامی کردند پاسخی جز، احضار، ارعاب، بازداشت و پرونده سازی دریافت نکردند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱اسفند ۱۴۰۱)

پرونده فریبا فریدونی مختومه شد

مختومه شدن پرونده خانم فریدونی به دنبال صدور بخشنامه “عفو” صورت گرفته است.یک منبع مطلع به هرانا گفت: “امروز چهارشنبه دهم اسفند ماه، با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی خانم فریدونی، برگه ای مبنی بر مختومه شدن پرونده به دنبال صدور بخشنامه عفو و تعهد برای عدم ادامه فعالیت در فضای مجازی جهت گرفتن امضا به وی داده شد.”پیشتر فریبا فریدونی، فعال مدنی جهت دفاع از اتهامات انتسابی خود به دادسرا احضار شده بود.وی پیش از این به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را دارد. ( هرانا، ۱۱اسفند ۱۴۰۱)

پرونده ترانه جامه بزرگی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد

پرونده قضایی ترانه جامه بزرگی به دادگاه تجدیدنظر استان قم ارجاع داده شد.خانم جامه بزرگی پیشتر در مرحله بدوی از بابت اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.همچنین پرونده دیگر وی که پیشتر از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به صدور حکم ۱۵۰ میلیون ریال جزای نقدی منتهی شده بود، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” مختومه شد.ترانه جامه بزرگی، شاعر و ترانه سرا اهل قم، در آذرماه امسال در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ( هرانا، ۱۵اسفند ۱۴۰۱)

سرور ملایی، فعال مدنی اهل سنندج به حبس محکوم شد

سرور ملایی، معلم آموزشو پرورش توسط شعبه اول دادگاه کیفری سنندج به ریاست قاضی “فاریابی” در ارتباط با شرکت در مراسم چهلم ژینا امینی، به سه سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.سرور ملایی روز چهارشنبه ۴ آبان ١۴٠١، در جریان برگزاری مراسم چهلم ژینا امینی در سنندج، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.وی پس از نزدیک به دو هفته بازجویی در قرارگاه شهرامفر، بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران، با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شده بود. ( هه نگاو، ۱۷اسفند ۱۴۰۱)

سمانه اصغری به بیش از هجده سال حبس محکوم شد

این حکم که در روز دوشنبه پانزده اسفند ماه، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده، خانم اصغری به هجده سال و سه ماه محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال و سه ماه در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.اواخر دی ماه سال جاری، عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع خانم اصغری اعلام کرده بود: “اتهامات مطروحه علیه این شهروند توسط شعبه ٨ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهرری، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی، عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده و نشر اکاذیب عنوان شده است.” ( هرانا، ۱۸اسفند ۱۴۰۱)

صدور حکم حبس و جریمه برای هانیه معروفی دانشجوی اهل سقز

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً هانیه معروفی دانشجوی ۳۵ ساله و اهل سقز، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست کیوان جهانی به ۸ ماه حبس تعزیزی و توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری سقز نیز به ریاست همان قاضی به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.هه‌نگاو مطلع شده است که حکم دادگاه انقلاب این دانشجو به پرداخت ۸ میلیون تومان جریمه تبدیل شده و حکم ۹ ماه حبس دادگاه کیفری نیز به ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل شده است.(هه نگاو ،۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

ارجاع پرونده مژگان کاوسی به دیوان عالی کشور

پرونده مژگان کاوسی، پژوهشگر و از فعالین حقوق زبانی و اتنیکی اهل کلاردشت مازندران جهت بازبینی به شعبه نهم دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است.روز سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، این پژوهشگر پس از سپری کردن ۱۰۴ روز بازداشت موقت و تبرئه از اتهام “افساد فی الارض” با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی از زندان قائم‌شهر آزاد شد.مژگان کاوسی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ساری به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” بە ٣٩ ماه حبس، به اتهام “توهین به رهبری” به ۱٥ ماه و یک روز حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۸ ماه حبس محکوم و از اتهام “افساد فی الارض” تبرئه شده است.(کردپا ،۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

طاهره بجروانی به یک سال و شش ماه حبس محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طاهره بجروانی به حبس محکوم شد.بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی اسماعیل برجسته صادر و به وی ابلاغ شده، خانم بجروانی از بابت اتهام “توهین به رهبری” به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.(هرانا،۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

پروا بهداد، شهروند بهائی به حبس و مجازاتهای تکمیلی محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن اصفهان به حبس محکوم شد.پروا بهداد که به بهانه مدیریت یک کانال مرتبط با آئین بهایی بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب اصفهان به سه سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، بیست و چهار میلیون تومان جریمه نقدی و‌ شرکت کلاسهای عقیدتی محکوم شده است.
خانم بهداد در تاریخ ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و پس از گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری و تحمل سلول انفرادی، به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۲۷ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه از این زندان آزاد شد.(هرانا ،۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

بهناز جمال زاده به یک سال حبس محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهناز جمال زاده، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ‍۱۴۰۱، به حبس محکوم شد.بر اساس این حکم که توسط شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به خانم جمال زاده ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شد.(هرانا ،۲۷ اسفند ۱۴۰۱ )

محکومیت رئوفه میرباقری از هشت ماه حبس تا ممنوع الخروجی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رئوفه میرباقری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ‍۱۴۰۱، به حبس محکوم شد.بر اساس این حکم که اخیرا توسط دادگاه انقلاب ساری صادر و به خانم میرباقری ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع عضویت در گروه‌ ها و دسته‌ جات سیاسی اجتماعی، منع تشکیل گروه و توقیف برخی وسایل محکوم شده است.(هرانا ، ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

تایید حکم پنج سال زندان ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی

ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی در یک توییت اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم پنج‌ سال حبس تعزیری او را تایید کرده است. ‌ریحانه طراوتی، عکاس در اول بهمن برای اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» مجرم شناخته و به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است که براساس قوانین ایران پنج سال از این حکم قابل اجرا است.شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مظلوم، این حکم را صادر کرده است.(ایران امروز ، ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

بازداشت

سارا متقی شاعر جوان اهل رشت احضار و بازداشت شد

سارا متقی با احضار به بازپرسی دادسرای رشت بازداشت و به زندان منتقل شد هنوز از دلایل دستگیری این شاعر جوان اطلاعی در دست نیست.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۹ اسفند ماه، سارا متقی، شاعر توسط بازپرسی دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان این شهر منتقل شد.یک منبع مطلع در این‌باره گفت: “خانم متقی پس از احضار و حضور در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای رشت بازداشت و به زندان لاکان این شهر منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

بازداشت دست‌کم چهار عضو خانواده میلاد سعیدیان‌جو از جانباختگان مقاومت مردمی ایذه

روز چهارشنبه ١٠ اسفند ۱۴۰۱ (١ مارس ۲۰۲۳) چهار عضو خانواده جانباخته میلاد سعیدیان‌جو، در میانه مراسم جشن تولد نمادین بر مزار فرزندشان، توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.به گفته منابع مطلع، یک شهروند دیگر به نام میلاد عیدیان نیز توسط این نیروها ربوده شده است.نرجس سعیدیان‌جو ۱۷ ساله، زهرا سعیدیان‌جو، امید سعیدیان جو و طوبی بیگدلی به همراه میلاع عبدی پس از ربایش توسط نیروهای حکومتی به بازداشتگاه نهادهای حکومتی منتقل شده‌اند.میلاد سعیدیان‌جو، کارگر و متولد اسفند ۱۳۷۵، روز ۲۵ آبان ١٤٠١ و در جریان انقلاب ژینا، در خیابان حافظ جنوبی مقابل مسجد “صاحب الزمان” ایذه مورد اصابت گلوله نیروهای حکومتی قرار گرفت و کشته شد. ( هه نگاو، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

بازداشت و ربودن ٧٦ شهروند کُرد در ماه فوریه ۲۰۲۳ توسط نیروهای حکومتی

بر طبق این گزارش، ۷۳ شهروند بە اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کُردستانی و ۳ شهروند به اتهام فعالیت مذهبی توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شده‌اند شده‌اند.در ماه گذشته دست‌کم یک فعال زن، ۴ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال، همچنین ۲ دانشجو و یک معلم در کُردستان توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شده‌اند.بیشترین بازداشت‌ها توسط اداره اطلاعات با ۷۳ مورد ثبت‌ شده است. همچنین بیشتر افراد بازداشت شده با ۴۸ مورد در منازل خود توسط نهادهای حکومتی ربوده شده‌اند.گفتنیست از این ۷۶ مورد یک شهروند پس از احضار به شعبه اجرای حکام در شهرهای خود بازداشت و جهت سپری نمودن دوران محکومیت به زندان منتقل شده است. ( هه نگاو، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

بازداشت فعالان صنفی و جو شدید امنیتی

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته همراه با والدین دانش‌آموزان در شهرهای مختلف، امروز ۱۶اسفند۱۴۰۱، به‌دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.بر اساس گزارشات رسیده به «ایران‌وایر» تا این لحظه، تجمع معلمان و و والدین دانش‌آموزان در شهرهای کرج، شیراز، اهواز، سنندج، اصفهان، بندرانزلی، مریوان، سقز، کاشمر، اردبیل، لاهیجان، الیگودرز، هرسین، بابل، مشهد و… برگزار شده است.در این تجمعات شعار «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شماست» شعار غالب بوده است.بازداشت فعالان صنفی و جو امنیتی گزارش‌ها حکایت از یورش نیروهای امنیتی به قصد متفرق کردن تجمع معلمان در شیراز و اصفهان بازداشت تعدادی از حاضران در تجمع دارد. ( ایران وایر، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

سنندج؛ ربودن یک فعال حقوق زنان توسط نیروهای حکومتی

روز سه‌شنبه ١۶ اسفند ماه ١٤٠١ (٧ مارس ٢٠٢٣) سهن خسروی، فعال حقوق زنان و اهل سنندج، در حین اعتراض به حملات شیمیایی علیه دانش‌آموزان و مدارس، توسط نیروهای اطلاعات سپاه مورد ربایش قرار گرفت.این فعال زن ربوده شده توسط نیروهای حکومتی، علاوه بر فعالیت‌های حقوقی و مدنی در مغازه خود واقع در خیابان فرودسی شاغل است.قابل ذکر است که، در جریان این تجمع اعتراضی، بهاالدین ملکی، معلم بازنشسته اهل سنندج نیز، توسط نیروهای حکومتی مورد ربایش قرار گرفت.نیروهای حکومتی تعدادی از فرهنگیان و دیگر شهروندان را در جریان اعتراضات سنندج، با گلوله ساچمه‌ای هدف قرار دادند. ( هه نگاو، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد سه هفته پس از آزادی دوباره بازداشت شد

روز سه‌شنبه ١۶ اسفند ۱۴۰۱ (٧ مارس ٢٠٢٣) سکینه پروانه، اهل قوچان، توسط نیروهای حکومتی در منزل یکی از دوستان خود در تهران بازداشت شد.به گفته یک منبع مطلع، این شهروند پس از بازداشت به مکان نامعلومی انتقال داده شده و سرنوشت وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.سکینه پروانه، ٣١ ساله شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، در حالی که چهارمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد مشمول عفو شده و از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد گردید.وی روز جمعه ١٨ بهمن ٩٨ در حین بازگشت از اقلیم کُردستان از سوی نیروهای اداره اطلاعات استان کُردستان بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل شده بود. ( هه نگاو، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

زینب همرنگ، فعال صنفی معلمان، بازداشت شد

«زینب همرنگ»، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی سابق، روز ۲۱اسفند بار دیگر در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. «احسان صیفی»، پسر زینب همرنگ، با اعلام این خبر به ایران‌وایر گفت، نیروهای امنیتی روز یکشنبه مادرش را در حالی که برای رفتن به باشگاه از خانه خارج شده بود، بازداشت کرده‌اند. او در ادامه گفت که به‌رغم گذشت دو روز از زمان بازداشت زینب همرنگ، نهادهای قضایی و امنیتی تهران کماکان از پاسخگویی درباره دلایل بازداشت این فعال صنفی معلمان خودداری می‌کنند.(ایران وایر ،۲۴ اسفند ۱۴۰۱ )

اندکی پس از آزادی سپیده قلیان، ماموران لباس شخصی در جاده او را دوباره بازداشت کردند

ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی سپیده قلیان، فعال مدنی، از زندان اوین، حدود ۱۰ خودرو پر از ماموران لباس شخصی در جاده قم به اراک به خانواده ‫سپیده قلیان حمله کردند و پس از درگیری با خانواده او، این فعال مدنی را بازداشت کردند.دو شهروند عادی نیز که از صحنه ربایش سپیده قلیان فیلمبرداری کرده بودند، بازداشت شدند. ‏سپیده قلیان روز چهارشنبه ۲۴ اسفند پس از آزادی از زندان، ویدیویی از خود در توییترش منتشر کرد که در آن، لحظاتی پس از آزادی مقابل زندان فریاد می‌کشید: «خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک».(ایران اینترنشنال ،۲۵ اسفند ۱۴۰۱ )

اعدام

پنج زندانی از جمله دو زن در زندان بیرجند اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، امروز یکشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۱، پنج زندانی از جمله دو زن در زندان بیرجند اعدام شدند. در این گزارش به هویت دوزندانی و اتهامات آنها اشاره ای نشده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.( هرانا، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

 

اجرای حکم اعدام یک زن زندانی بلوچ در زندان کهنوج

سحرگاه روز دوشنبه ٨ اسفند ماه ۱۴۰۱ (٢٧ فوریه ٢٠٢٣) حکم اعدام لیلا بامری، زندانی اهل روستای “پِنگ” شهرستان رودبارجنوب از توابع استان کرمان در زندان کهنوج اجرا شد.به نوشته کمپین فعالین بلوچ، این شهروند بلوچ متاهل و مادر دو فرزند بود. وی سال ۱۳۹۹ به اتهام جرایم مرتبط به مواد مخدر بازداشت و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شد.خبر اعدام این زندانی تاکنون در رسانه‌های حکومتی و به ویژه قوه قضاییه اعلان نشده است.با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی (ژانویه و فوریه)، دست‌کم حکم اعدام ۱۰۲ زندانی در زندان‌های ایران اجرا شده است..( هه نگاو، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

اعدام دستکم دو زن زندانی فردیس کرج

روز چهارشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۱، در ماههای دی و بهمن ماه سال جاری، دستکم دو زن زندانی در زندان فردیس کرج اعدام شدند.بنا به گزارش یک منبع موثق، صبح روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، فریبا حسینی یک زن زندانی متهم به قتل، در زندان فردیس کرج اعدام شد. وی مادر دو فرزند بوده و به اتهام قتل دستگیر و به این اتهام به اعدام محکوم شده بود.فریبا حسینی از ۶ سال پیش در زندان بوده است.یک زن زندانی دیگر نیز به نام نظیفه از زندان فردیس کرج، در اواسط دی ماه ۱۴۰۱، در زندان فردیس کرج اعدام شده است.نظیفه یک زن تبعه افغانستان بود. او به اتهام قتل همسرش در زندان فردیس کرج محبوس و به همین اتهام به اعدام محکوم شده بود. نظیفه که نام خانوادگی او احراز نشده، دارای دو فرزند بود.این منبع اضافه می کند که در زندان فردیس کرج تعداد زیادی زن افغان به اتهامات سرقت، مواد مخدر و قتل زندانی بوده و بدون هیچ پشتیبانی در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.در شرایط سرکوب در زندان های ایران، اخبار بسیاری از اعدام ها بخصوص اعدام زنان در سکوت خبری و سانسور رسانه های حکومتی اطلاع رسانی نمی شود. در این میان زنان در بی عدالتی و بی قانونی مطلق اعدام و زندانی می شوند. ( کانون حقوق بشر ایران، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

اعدام دستکم شش زندانی از جمله یک زن در زندان مرکزی ارومیه

بامداد روز جمعه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱، دستکم شش زندانی شامل ۵ مرد و یک زن در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند.
اتهام ۵ مرد زندانی اعدام شده، مواد مخدر بوده و اتهام زن زندانی به نام سلیم (نسرین) نیازی از بند زنان زندان مرکزی ارومیه نامشخص است. ( کانون حقوق بشر ایران، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱)

رهایی از اعدام

زندان و زندانی

بلاتکلیفی سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان، با گذشت ۱۳۲ روز از بازداشت

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان که روز ۱۹مهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، با گذشت ۱۳۲ روز همچنان بلاتکلیف در زندان قرچک به سر می‌برد. آخرین جلسه دادگاه خانم اصغری در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب دوهفته پیش برگزار شد اما هنوز حکمی صادر نشده و از آزادی او ممانعت می‌شود. (ایران اینترنشنال، ۱ اسفند ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت ساناز تفضلی شهروند بهایی، در زندان وکیل آباد مشهد

ساناز تفضلی (روحی)، متولد ۱۳۵۶، متاهل، دارای دو فرزند، شهروند بهایی ساکن مشهد مرکز استان خراسان رضوی، علیرغم گذشت بیش از سه ماه از تاریخ دستگیری و اتمام بازجویی ها بطور بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد محبوس و از حقوق اولیه یک متهم محروم است. با توجه به اینکه بازجویی های خانم تفضلی به اتمام رسیده و پرونده او از مرحله بازپرسی به دادگاه جهت تعیین وقت دادرسی ارجاع شده و قرار وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان هم برای آزادی وی صادر شده اما بازپرس از قبول وثیقه جهت تودیع سر باز می‌زند و این شهروند بهایی در بلاتکلیفی به سر می برد.” ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

آزادی مرضیه فارسی زندانی سیاسی از زندان‌های رجایی شهر کرج و اوین در راستای اجرای بخشنامه اخیر قوه‌‌ قضائیه

مرضیه فارسی ر زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده قضایی آنها آزاد شد. لازم به اشاره است، مرضیه فارسی در اسفند ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل و در مردادماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شد. با آغاز مراحل دادرسی، مرضیه فارسی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق) محاکمه و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از ابلاغ حکم و اعلام تسلیم به رای مجموع حبس تعزیری مرضیه فارسی به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. اما در دورانی که مرضیه فارسی دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می کرد با گشایش پرونده ای حدید از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) مواجه و در نراحل دادرسی توسط دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد و پس از تجمیع جرائم آن حبس لازم به اجرا نشد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ اسفند ۱۴۰۱)

ساناز تفضلی؛ ممانعت از آزادی و ارسال پرونده به دادگاه

پرونده قضایی ساناز تفضلی شهروند بهایی ساکن مشهد که بیش از سه ماه در بازداشت بسر می‌برد، جهت صدور حکم به دادگاه ارجاع شد. بازپرس سلیمانی، بازپرس شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد به خانواده این شهروند بهایی اعلام کرده است که خانم تفضلی مشمول عفو نشده و متهم هم‌چنان باید در بازداشت بماند. این ادعا در حالی مطرح شده که دو ماه قبل از طرف بازپرس پرونده قرار وثیقه سنگین معادل ده میلیارد تومان برای آزادی ساناز تفضلی صادر شد ولی پس از تودیع وثیقه توسط دادسرا از آزادی خانم تفضلی به دلایل نامعلوم ممانعت به عمل آوردند. اسناد وثیقه هم در توقیف دادسرا باقی ماند و به سند گذاران بازگردانده نشد. این شهروند بهایی با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل و راه اندازی گروه» که هر دو مربوط به فعالیت‌های مذهبی در داخل جامعه بهایی است، رو به رو است. ساناز تفضلی در اول آذر ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد در اتومبیل شخصی هنگام تردد در خیابان دستگیر شد و از آن تاریخ تا کنون در بازداشت موقت نگه داشته شده است.( ایران وایر، ۵ اسفند ۱۴۰۱)

لیلی پوربابا  یک روایت تکان‌دهنده از ۱۰۰ روز در زندان تبریز

لیلی پوربابا، در کشاکش اعتراضات سراسری که در دنیا با نام «انقلاب فمینیستی» یا «انقلاب ژینا» شناخته می‌شود، در صفحه اینستاگرام خود از مشکلات زنان در ایران می‌نوشت. برای همین هم روز نهم آبان، پلیس اینترنت ایران موسوم به «فتا» با او تماس گرفت که خودش را معرفی کند ولی چون حاضر نشد به احضاریه شفاهی و تلفنی تن بدهد. فردایش، ماموران به خانه‌شان حمله کردند. ماموران که بعد از تفتیش خانه، ضبط وسایل الکترونیکی او و پدر و مادرش، قصد گروگان گرفتن پدرش را داشتند، نهایتا با پادرمیانی یک همسایه «حزب‌اللهی» و قول مساعد خانواده برای این‌که لیلی فردا صبح خود را به پلیس فتا تسلیم می‌کند، از بردن پدرش صرف‌نظر کردند.یازدهم آبان، لیلی پوربابا بعد از مراجعه به مرکز پلیس فتای تبریز، بازداشت و بعد از حدود ۸ ساعت بازجویی پیوسته، به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. لیلی در دو دادگاه انقلاب و کیفری، مورد محاکمه به سبک جمهوری اسلامی قرار گرفت و به ۲۳ ماه حبس تعزیری، ۵ سال حبس تعلیقی و ۴۴ ضربه شلاق محکوم شد. شامگاه ۲۰ بهمن وقتی او هم مثل صدها بازداشتی اعتراضات با فرمان «عفو» رهبر جمهوری اسلامی در حال آزادی از زندان بود، ماموران او را ساعت‌ها معطل کردند و در بلاتکلیفی، تهدید و اضطراب برای اجرای حکم ۴۴ ضربه شلاق نگه داشتند.

آزادی ناسکی اسماعیلی با پابند الکترونیکی از زندان ارومیه

ناسکی اسماعیلی ۲۷ ساله و اهل سردشت، به فاصله ۶ ماه تا پایان دوره محکومیت با پابند الکترونیکی از زندان ارومیه آزاد شد. این زندانی در تیر ماه ١٤٠١، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ۱۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم توسط دادگاه انقلاب ارومیه و به اتهام عضویت در ”داعش“ برای وی صادر شد. ناسکی اسماعیلی در دی ماه ١٤٠٠ (اوایل ژانویه ۲۰۲۲) پس از آنکه از مرز سردشت خود را به نیروهای امنیتی تسلیم نموده، توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود. بر اساس یک فایل صوتی که بدست هه‌نگاو رسیده، نیروهای اطلاعات سپاه در حین بازداشت، وی را مورد آزار و شکنجه جسمانی و روانی شدیدی قرار داده‌اند. ( هه نگاو،۸ اسفند ۱۴۰۱)

قرار دادگاه معصومه صنوبری از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری کرج

معصومه صنوبری از شهروندان اهل تبریز، در آذرماه ۱۴۰۱، در کرج بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل گردید. وی را در روز یکشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱، پس از حدود ۴۰ روز بازجویی به زندان فردیس کرج (کچویی) منتقل نمودند. وی هم اکنون در زندان فردیس کرج (کچویی) در بلاتکلیفی به سر می برد. به گفته یک منبع موثق، معصومه صنوبری پیش از این بر اثر ضرب و شتم دچار ضایعه از ناحیه دست شده بود و اکنون نیاز به فیزیوتراپی دارد، اما از امکان فیزیوتراپی محروم است. معصومه صنوبری فرزند محمدعلی، متولد ۱۳۶۷ اهل تبریز و دارای یک فرزند دختر است.( کانون حقوق بشر ایران، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

ناهید تقوی به دلیل داشتن تابعیت آلمان آزاد نشد

دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که در زندان‌های ایران است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قوه قضاییه به وکلای او گفته است که به دلیل اینکه این زندانی تابعیت آلمانی دارد، شامل عفو و آزادی نمی‌شود.در این بیانیه که  دهم اسفند، دختر این زندانی منتشر کرده آمده که مقامات قوه قضاییه به وکلای او گفته‌اند که ناهید تقوی «اگر آلمانی نبود، آزاد می‌شد». در این بیانیه تاکید شده که: «سال‌ها به ما گفته‌اند که جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. مگر زمانی که به نفع‌شان باشد….»( ایران وایر،۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

فریبا اشتری، شهروند بهایی از زندان یزد آزاد شد

فریبا اشتری، شهروند بهایی که در حال گذراندن دوره محکومیت در زندان یزد بود، پیش از پایان حکم از زندان آزاد شد.فریبا اشتری در روز چهارشنبه ۱۶شهریور۱۴۰۱ بدون دریافت احضاریه توسط چند مامور در منزل شخصی خود بازداشت و برای اجرای حکم به زندان یزد منتقل شد.در تاریخ ۳۱خرداد۱۳۹۹، شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به ریاست مستشار «محمدرضا دشتی پور»، فریبا اشتری از بابت اتهام «عضویت در گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۵ سال حبس، و از بابت اتهام «تبلیغ علیه و به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.در مورد نامبرده، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس اجرا شده است.( ایران وایر،۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

آنا بانیرا، شهروند اسپانیایی با اتمام مراحل بازجویی آزاد و به کشور خود بازگشت

روز شنبه شش اسفند ماه ۱۴۰۱، آنا بانیرا، اهل کشور اسپانیا، که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود بدون تفهیم‌ اتهام آزاد شد و از طریق دبی عازم اسپانیا شد.وزارت خارجه اسپانیا، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود:”آنا بانیرا، زن اسپانیایی که از نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون در ایران در بازداشت به‌سر می‌برده است روز شنبه آزاد شده اما خبر آن تا زمان ترک خاک ایران منتشر نشد اما آنا بانیرا موفق شده از طریق پرواز تهران – دبی سپس عازم کشور اسپانیا شد.”لازم به اشاره است، آنا بانیرا، در آذر ماه ۱۴۰۱، همزمان با اعتراض‌های سراسری، توسط یکی از ارگان‌های امنیتی بازداشت شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

سارا متقی شاعر و فعال ادبی گیلک به زندان رشت منتقل شد

روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ (۲ مارس ۲۰۲۳)، سارا متقی، ٢۶ ساله و فعال ادبی و شاعر گیلک پس از دو روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت، به زندان لاکان این شهر منتقل گردید.سارا متقی روز سەشنبه ٩ اسفند پس از احضار و مراجعه به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر رشت، بازداشت شده بود.به گفته یک منبع مطلع، مصادیق اتهامات تفهیم شده به این شاعر و فعال ادبی “توهین به مقدسات اسلامی” عنوان شده است.( هه نگاو،۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

زندان سنندج؛ مرگ یک زن زندانی به دلیل تاخیر در انتقال به مراکز درمانی

روز پنج‌شنبه ١١ اسفند ۱۴۰۱ (٢ مارس ۲۰۲۳) سیده آمنه احمدی، زندانی ٤٧ ساله اهل سنندج پس از تاخیر در انتقال از کانون اصلاح و تربیت سنندج به بیمارستان، به علت وخامت وضعیت سلامت جان خود را از دست داد.به گفته یک منبع مطلع، این زندانی زن اخیراً از سردرد شدید رنج برده و به دلیل مخالفت مسئولین زندان برای انتقال وی به مراکز درمانی جهت معالجه و نهایتاً تاخیر در انتقال پس از وخیم شدن وضعیت جسمانیش، دچار سکته مغزی شده و جانش را از دست داده است.این زندانی در سال ٩٨ به اتهامات جرایم مرتبط به مواد مخدر توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده بود.سید آمنه احمدی بعدها توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ٧ سال زندان محکوم شد. وی در حال سپری نمودن سومین سال از دوران محکومیت خود بود. ( هه نگاو،۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

شرح مشکلات و جدیدترین لیست اسامی زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین

در بند زنان زندان اوین، بیست و چهار زن زندانی عمدتا به دلایل سیاسی و امنیتی نگهداری می‌شوند. این گزارش ضمن بررسی گوشه‌ ای از مشکلات آنها، جدیدترین لیست و آخرین وضعیت اکثریت زندانیان این بند را ارائه می‌ دهد. شماری از زنان زندانی در پی تحمل محکومیت‌ های طولانی مدت و یا ضرب و شتم در زمان بازداشت، با مشکلات متعدد پزشکی مواجه شده‌ اند که در گزارش پیش رو به برخی از این موارد پرداخته شده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۲۴ زن زندانی عمدتا به دلایل سیاسی و امنیتی در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌ شوند. این زندانیان در طول دوران حبس خود همواره با مواردی نظیر تحمل حبس در سلول های انفرادی، بازجویی و پرونده سازی های مکرر، عدم رسیدگی پزشکی، محرومیت از تماس و ملاقات با خانواده، عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری در کنار زندانیان جرائم عمومی، مواجه بوده اند.مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، ناهید تقوی و زهرا زهتاب چی از جمله کسانی هستند که قسمت عمده ای از ایام بازداشت خود را در سلول های انفرادی تحمل حبس کرده اند.تعداد قابل توجهی از زندانیان این بند مادر هستند که از میان این زنان میتوان به زهرا زهتاب چی، نرگس محمدی، فائزه هاشمی رفسنجانی، ملیحه نظری، ثمین احسانی و نرگس منصوری اشاره کرد.از آنجا که وضعیت زندانیان و زندان به صورت مستمر در حال تغییر است بخصوص با موج آزادی زندانیان متاثر از دستورالعمل موسوم به “عفو”، لزوم بروز رسانی مستمر مشهود است. ( هرانا،۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

اتحادیه اروپا در آستانه «روز جهانی زن» زندان قرچک را تحریم کرد

در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای مسئول در خشونت‌های جنسی و نقض حقوق زنان در شش کشور از جمله «زندان قرچک» در ایران را به تصویب رساند.زندان قرچک که بزرگترین زندان زنان در ایران است به‌دلیل «آزار جنسی از سوی نگهبانان» و «تهدید به تجاوز برای گرفتن اعتراف» در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.این زندان پیشتر از سوی آمریکا تحریم شده و صغری خدادادی رئیس این زندان نیز به‌دلیل نقض حقوق بشر، تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و کانادا قرار گرفته بود.ووپکه هوکسترا وزیر خارجه هلند روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند اعلام کرد که این تحریم‌ها شامل کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سوریه می‌شود. ( رادیو فردا،۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

اکرم نصیریان از زندان اوین آزاد شد

روز سه شنبه شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱، اکرم نصیریان، فعال حقوق زنان از زندان اوین آزاد شد.خانم نصیریان اواخر مردادماه سال جاری، طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم دو سال و سه ماه حبس به دادسرای اوین احضار و به زندان اوین منتقل شده بود.تاکنون از شرایط نحوه آزادی این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.اکرم نصیریان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ ۵ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. ( هرانا،۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

زندان کچویی کرج؛ گزارشی از آزادی اقبال برازنده و سمیه بیدی

اقبال برازنده و سمیه بیدی از زندان کچویی کرج آزاد شدند.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «خانم بیدی اول آبان سال جاری به صورت مشروط و آقای اقبال نیز روز سه شنبه شانزدهم اسفند به دنبال صدور بخشنامه “عفو” از زندان آزاد شدند.»اقبال برازنده و سمیه بیدی اواخر سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بهمن سال ۹۹ با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.این شهروندان پس از مدتی در پرونده ای مشترک توسط شعبه دوم دادگاه عمومی و انقلاب کرج هر کدام از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل شصت ماه حبس محکوم شدند که بیست ماه از حکم صادره به حالت تعلیق در آمد.همچنین از بابت مجازات های تکمیلی این شهروندان به یک سال کار رایگان در شهرداری و بهزیستی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.این حکم نهایتا توسط شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان البرز عینا تایید شد و این شهروندان در شهریور سال ۱۴۰۰ جهت تحمل دوران حبس، راهی زندان شدند.آقای برازنده پس از تحمل یک سال حبس در ندامتگاه مرکزی کرج به زندان کچویی این شهر منتقل شده بود. ( هرانا،۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

الهام افکاری تحت نظارت پابند الکترونیکی آزاد شد

سعید افکاری برادر خانم افکاری اعلام کرد: “خواهرم الهام، امروز از زندان عادل‌آباد آزاد شد اما باید پنج سال آینده‌ ی زندگی‌ اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند. پنج سال حبس خانگی تنها به جرم اینکه دادخواه نفس گرفته‌‌ ی برادر بیگناهش بود.”
اواخر آذرماه سال جاری، تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار گزارشی از محکومیت الهام افکاری، توسط دادگاه انقلاب شیراز خبر داد. در این گزارش که به خانم افکاری با اختصار الهام.الف اشاره شده آمده است که او به اتهام “قصد ایجاد اخلال و ناامنی از طریق مشارکت در فراخوان‌ های معاندین نظام در فضای مجازی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور و منع از فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم شده است.(هرانا،۲۱ اسفند ۱۴۰۱ )

امید و زهرا سعیدیان جو آزاد شدند

در این گزارش به چگونگی نحوه آزادی این شهروندان اشاره ای نشده است؛ با این حال محتمل است که آزادی امید و زهرا سعیدیان جو به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد.بازداشت این شهروندان پیشتر در جریان برگزاری مراسم تولد بر سر مزار برادرشان میلاد سعیدیان جو، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ صورت گرفته بود.میلاد سعیدیان جو، ۲۶ ساله و اهل ایذه روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، در جریان اعتراضات مردمی در این شهر، مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت و جان خود را از دست داد.( هرانا،۲۱ اسفند ۱۴۰۱)

الهام چوبدار با وثیقه از زندان آزاد شد

الهام چوبدار همراه با «زهرا صدیقی همدانی» معروف به «ساره»، دو تن از فعالان حقوق همجنسگرایان هستند که ۲۶‌دی‌ماه سال گذشته از سوی دادسرای عمومی ارومیه به اتهام «افساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ترویج مسیحیت» و «ارتباط» با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی، به اعدام محکوم شده بودند.صدور حکم اعدام برای این دو فعال حقوق همجنسگرایان با واکنش‌های گسترده روبرو شده و «پاسکال مارتین»، نماینده پارلمان فرانسه، کفالت سیاسی «الهام چوبدار» را به عهده گرفته بود.(ایران وایر ،۲۲ اسفند ۱۴۰۱ )

پرونده ریحانه سادات سعیدی مختومه شد

ریحانه سادات سعیدی پیشتر توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی، تشویق به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام” به یک سال و هشت ماه حبس، پنج سال ممنوعیت خروج از کشور، پنج سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و استفاده از تلفن همراه هوشمند و به عنوان مجازات تکمیلی به نوشتن ٧٠ صفحه مقاله از چندین کتاب مرتضی مطهری در ارتباط با فساد حکومت پهلوی، محکوم شده بود. ریحانه سادات سعیدی، پزشک ساکن تهران در تاریخ ۲۰ مهرماه امسال در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و در تاریخ ۱۱ آبان با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شد.(هرانا ،۲۴ اسفند ۱۴۰۱ )

تداوم بازداشت زهرا صدیقی همدانی

خبرگزاری هرانا – الهام چوبدار با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد. همزمان زهرا صدیقی همدانی به دلیل عدم توانایی در تامین میزان وثیقه کماکان در زندان بسر میبرد.یک منبع مطلع با بیان اینکه “حکم اعدام الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی در دیماه لغو شده است”، اعلام کرد: “زهرا صدیقی همدانی به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه دو میلیارد تومانی، کماکان در زندان بسر میبرد”.(هرانا،۲۵ اسفند ۱۴۰۱ )

گلرخ آیرایی، علیرغم گذشت بیش از ۱۷۰ روز در بند زنان زندان اوین همچنان بلاتکلیف است

گلرخ آیرایی زندانی سیاسی که بیش از ۱۷۰ روز از بازداشت وی می گذرد همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علیرغم گذشت بیش از ۱۷۰ روز از بازداشت گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.گلرخ ایرایی، روز دوشنبه ۴ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران همراه با ضرب و جرح بازداشت شد. نیروهای امنیتی در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی وی کرده اند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

شکنجه فاطمه مثنی با بستن وی با پابند و دستبند به تخت بیمارستان

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، حال زندانی سیاسی فاطمه مثنی بر اثر خونریزی شدید روده به وخامت گرایید و مامورین زندان هراسان وی را به بیمارستان طالقانی منتقل کردند.
اما در شرایطی ضد انسانی او را با دستبند و پابند به تخت بیمارستان زنجیر کردند. این در شرایطی است که وضع جسمی او وخیم است.زندانی سیاسی فاطمه مثنی مدتها است که از بیماری روده رنج می‌برد. بنا بر توصیه پزشکان وی باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد. اما بدلیل کار شکنی مسئولین زندان اوین، عمل جراحی وی به تاخیر افتاده و انجام نشده و این تاخیر باعث ضایعات جبران ناپذیر شده است .( کانون حقوق بشر ایران،۲۸ اسفند ۱۴۰۱ )

زهرا صدیقی همدانی، فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی آزاد شد

شش رنگ که در زمینه حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی فعالیت می‌کند خبر داده زهرا (ساره) صدیقی همدانی، فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی که به اعدام محکوم شده بود، با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان ارومیه آزاد شده است.به گزارش شش رنگ، الهام چوبدار، زن دیگری که در ارتباط با اتهامات خانم صدیقی همدانی آبان ماه ۱۴۰۰ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، روز ۲۲ اسفند با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده است.(ایران امروز ،۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

طاهره بجروانی از زندان اوین آزاد شد

روز شنبه ۲۷ اسفند ماه، طاهره بجروانی، همسر یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، از زندان اوین آزاد شد. وی اخیرا با حکم دادگاه انقلاب شهریار به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.به گزارش خبرگزاری هرانا، جزییات آزادی خانم بجروانی مشخص نیست؛ اما محتمل است آزادی وی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد.طاهره بجروانی همسر علی فتوحی کوهساره، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی اسماعیل برجسته، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.(ایران امروز ،۲۹ اسفند ۱۴۰۱ )

 

اعتصاب غذا

تجمعات و اعتراضات

دومین شب اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به تعطیلی خوابگاه‌ها

دانشجویان دانشگاه تهران بار دیگر در اعتراض به تعطیلی خوابگاه و مجازی شدن کلاس‌های درس تجمع اعتراضی برگزار کردند. بنا بر گزارش‌ها مسمومیت‌های سریالی دختران در ایران پس از مدارس، به دانشگاه‌ نیز کشیده شده است.دانشجویان ساکن در خوابگاه چمران شامگاه سه‌شنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) برای دومین شب متوالی در اعتراض به تعطیلی خوابگاه‌ها و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس تجمع کرده و شعار دادند. اخیرا معاون آموزشی دانشگاه تهران اعلام کرده بود که خوابگاه‌ها از روز ۲۵ اسفند تا هفتم اردیبهشت تعطیل بوده و کلاس‌های درسی پس از تعطیلات نوروزی به صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد. ( دویچه وله فارسی، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱)

تجمع فعالان حقوق زنان گیلان در اعتراض به مسموم‌سازی دانش‌آموزان

شماری از فعالان حقوق زنان در استان گیلان، با انتشار فراخوانی اعلام کردند که  یک‌شنبه ۱۴اسفند۱۴۰۱، ساعت ۱۱ صبح در میدان فرهنگ شهر رشت دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.براساس پوستر این فراخوان که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، این تجمع در اعتراض «به حمله بیوتروریستی علیه دختران دانش‌آموز و دانشجو» برگزار خواهد شد.مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز که از ۹آذر در شهرستان قم آغاز شده، بعد از اعتراف صریح مقامات وزارت بهداشت به عمدی بودن آن و اظهارنظرها درباره دست‌داشتن گروه‌های تندرو شیعه در آن، در کمتر از یک هفته به استان‌های تهران، اصفهان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، قم، لرستان، خوزستان، فارس، گیلان، اردبیل، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و همدان گسترش پیدا کرد. ( ایران وایر، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱)

تجمع جمعی از زنان ایرانی / هلندی مقابل دادگاه کیفری لاهه

ششم مارچ مصادف با پانزدهم اسفند، جمعی از زنان ایرانی / هلندی مقابل دادگاه کیفری لاهه جمع شدند. این تجمع در محکوم کردن حملات شیمیایی به دانش آموزان دختر در ایران برگزار شد که طبق موازین این دادگاه تحت عنوان جنایت علیه بشریت اعلام شده است.فرح کریمی، سناتور حزب سبز مجلس سنا در هلند با سخنرانی در این تجمع در اعتراض به مسموم‌سازی سیستماتیک و گسترده دختران دانش‌آموز نامه ای خطاب به دیوان بین‌المللی ارائه کرد.در بخشی از این نامه که متن آن در تجمع امروز خوانده شد، آمده است: «مواد شیمیایی مورد استفاده در حملات شیمیایی در دسترس مردم عادی قرار ندارد. بنابراین رژیم چه به صورت مستقیم چه غیر‌مستقیم، مسئول حملات شیمیایی به کودکان ایران است». او با اشاره به ماده هفت معاهده‌ رم تاکید کرد که حملات صورت گرفته در رده‌ «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرد. براساس ماده هفت معاهده رم، اعمال غیرانسانی که عامدانه باعث رنج زیاد یا آسیب جدی به سلامت روانی و جسمی مردم بی دفاع شهرها و روستاها بشود، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. فرح کریمی همچنین با اشاره به کنوانسیون‌ ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های الحاقی آن در سال ۱۹۷۷ که حمله به اماکن غیرنظامی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها را ممنوع می‌کند، گفت: «رژیم ایران آشکارا علیه مردم خود اعلام جنگ کرده است و یکی پس از دیگری علیه آنها جنایت مرتکب می‌شود»حمله شیمیایی به مدارس دختران از ابتدای پاییز سال جاری شروع شد و در هفته های اخیر شدت گرفت تا حدی که مسولان آموزش و پرورش اخبار مرتبط با این حملات را تایید کردند. بنا بر گزارش‌ها، فقط در دو روز شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ اسفند بیش از ۲۰۰ مدرسه دخترانه در نقاط مختلف ایران مورد حمله واقع شده‌اند. ( ایران امروز، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری به مسمومیت سریالی مدارس؛ حمله با گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به معترضان

در پی حدود چهار ماه حمله با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها و بی‌عملی مقامات جمهوری اسلامی در مقابل آن، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.بنا بر گزارش‌های رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدرسه‌ها، دست‌کم در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، کازرون، اصفهان، مشهد، نیشابور، رشت، کرج، سنندج، سقز، مریوان، زنجان، ساری، بابل، جلفا، هرسین، همدان، و بوشهر برگزار شد.بر اساس گزارش‌ها، در برخی شهرها از جمله اصفهان، رشت و سنندج، نیروهای حکومتی با گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان حمله کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داده که دو معلم سنندج زخمی شده‌اند.در این اعتراضات شعارهایی از جمله «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شماست»، «امنیت مدارس، تأمین باید گردد»، «مرگ بر طالبان»، «اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم»، «راه نفس بریده، جنبش ادامه می‌ده»، و «ما همه با هم هستیم، بجنگ تا بجنگیم» سر داده شد.در خیابان جمهوری تهران، معترضان شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» دادند. ( صدای آمریکا، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

تظاهرات «روز جهانی زن» در تهران، کرج و رشت؛ اقدامات اعتراضی زنان در سنندج و سقز

چند منطقه از شهر تهران، همچنین شهرهای کرج، رشت، سنندج، سقز و برخی شهرهای دیگر ایران روز و شامگاه چهارشنبه همزمان با «روز جهانی زن»، شاهد تجمع و تظاهرات جمعی از زنان با شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «عامل هر جنایت، حکومته حکومت»، «چه با حجاب چه بی‌حجاب، میریم به‌سوی انقلاب»، «مرگ بر دیکتاتور»، و سرود خوانی و پخش بیانیه‌های اعتراضی بودند.در خیابان ستارخان واقع در غرب تهران شامگاه چهارشنبه هفدهم اسفند ماه جمعی از زنان و مردان به مناسبت هشتم مارس، هفدهم اسفند ماه، روز جهانی زن اقدام به برپایی تظاهرات خیابانی کردند.معترضان در این منطقه ضمن سردادن شعارهای ضد حکومتی، با سردادن شعار «عامل هر جنایت، حکومته حکومت» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» نسبت به حملات انجام شده با گاز سمی به مدارس و دانش‌آموزان دختر اعتراض کرده و جمهوری اسلامی را عامل این حملات و مسموم‌سازی دانش‌آموزان خواندند.در ادامه تظاهرات روز زن در ستارخان، معترضان اقدام به سردادن شعارهایی چون «مرگ حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند. ( رادیو فردا، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

اعتراضات چهارشنبه‌سوری در ایران؛ معترضان عکس‌های خمینی و خامنه‌ای و روسری‌ها را آتش زدند

در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی از تجمع‌های مردمی در شامگاه سه‌شنبه به ویژه در مناطق مختلف شهر تهران منتشر شده است.تهرانپارس، سعادت‌آباد، نظام‌آباد، هفت‌حوض، نازی‌آباد، اکباتان، گیشا و منطقه مرزداران، از جمله مناطق پایتخت ایران بود که صحنه تجمع‌های مردم بود.همچنین بر اساس برخی ویدئوها، گروهی از زنان در تهران روسری‌های خود را به نشانه مخالفت با حجاب اجباری در آتش سوزاندند.(رادیو فردا ،24 اسفند 1401 )

خشونت علیه زنان

یک خانم مجروح جمعه خونین زاهدان درگذشت

یکی از مجروحان جمعه خونین زاهدان که یک زن مسن است، بر اثر جراحت ناشی از گلوله جنگی جان باخت. هویت این بانوی بلوچ “سنگین ( زر بی‌بی) اسماعیل‌زهی ۶۰ ساله همسر امیرمحمد براهویی برای کمپین احراز شده است. این بانوی بلوچ از ناحیه کتف چپ مورد اصابت گلوله جنگی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته که مرمی گلوله پس از اصابت به کمر وی منتقل شده و قطع نخاع شده بود. وی پس از جراحت به بیمارستان خاتم زاهدان منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته بود. این بانوی بلوچ با بیش از چهار ماه جراحت و عفونت در بدن ناشی از اصابت مرمی گلوله جان خود را از دست داد. ( کمپین فعالین بلوچ، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

انتشار روایت «آزار جنسی» علیه ابوالقاسم طالبی

بهارک صالح‌نیا بازیگر سینما و تلویزیون که در حال حاضر خارج از ایران است با انتشار ویدئویی در اینستاگرام، ابوالقاسم طالبی فیلمساز حکومتی را به «آزارگری جنسی» متهم کرده است. خانم صالح‌نیا توضیح می‌دهد در سال ۱۳۹۲ زمانی که یازده ماه بیکار بود و به کار احتیاج داشت، از طرف این کارگردان پیشنهاد کار گرفت. خانم صالح‌نیا می‌گوید طالبی به او گفت که «طاووس» که نقشش را قرار است به او یا بازیگر دیگر بدهند، زنی فاحشه است و از او خواست تا نقش زنی فاحشه را به گونه‌ای که او «تحریک شود» بازی کند. بهارک صالح‌نیا می‌گوید به طالبی گفته که نمی‌تواند با این شرایط کار کند و انصراف داد . بهارک صالح‌نیا می‌گوید طالبی همیشه تسبیح در دست داشت و سجاده در اتاقش پهن بود و در حالی که روی سجاده نشسته بود، در مورد روابط جنسی صحبت می‌کرد و سوال می‌پرسید. خانم صالح‌نیا این کارگردان سینما را «بیمار» توصیف کرده. بهارک صالح‌نیا می‌گوید در‌ پی جنبش «زن،زندگی، آزادی» با آنکه یادآوری این موضوع حال بسیار خرابی به او می‌داد تصمیم گرفت به کسی که جلوی دوربین به ساحت زن چنین توهینی می‌کند بگوید که انسانی «بی‌ارزش» است. (صدای آمریکا، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

«اعتراف‌گیری اجباری»؛ زینب کاظمی «عذرخواهی» کرد

زینب کاظمی، مهندس معترضی که در نشست مجمع عمومی سازمان مهندسی ایران روسری خود را پرت کرده بود، در ویدیویی از اقدام خود ابراز پشیمانی و عذرخواهی کرد. وی در این ویدیو گفت: «اعتراض من کاملا جنبه صنفی و درون‌سازمانی داشته، بدون قصد قبلی بوده است و بر اثر فشار روانی ناشی از برخوردهای ناشایستی بوده که با مهندسان صورت گرفته بود.» وی در مجمع عمومی سازمان مهندسی ایران به صراحت گفته بود «‌به مجمعی که به‌خاطر سر نکردن روسری اجازه کاندیدا شدن نمی‌دهد، رسمیت نمی‌دهم.» وی پس از این سخنان، هنگام خروج از سالن روسری خود را به حالت اعتراض پرت کرده بود. ( صدای آمریکا، ۴ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از قم و تهران، به بروجرد رسید. حدود سه ماه است که چنین روایت‌هایی از شماری از دانش‌آموزان مدارس دخترانه در قم در رسانه‌های اجتماعی،‌ حتی روزنامه‌های چاپ ایران و صدا‌وسیما شنیده می‌شود؛ «بوی میوه گندیده آمد،‌ حال بچه‌ها بد شد، بیشترشان روی زمین افتادند.» والدین، کادر مدرسه و حتی کادر درمانی بیمارستان‌هایی که دانش‌آموزان در آن‌ها بستری شده‌اند،‌ تهدید به سکوت و ندادن اطلاعات به رسانه‌ها شدند. صدها دانش‌آموز در مدارس دخترانه قم مسموم شده‌اند و طبق آخرین گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران، برخی از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند. دادستان کل ایران در تازه‌ترین اظهارنظر گفته که این مساله عمدی است و این سوال پیش می‌آید که چه کسانی در چه پوششی به داخل مدارس راه پیدا کرده‌اند؟ نجات بهرامی»، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه آموزش می‌گوید:‌ «چنان برنامه‌ریزی کرده‌اند که کودکان نمیرند، ولی تا پای مرگ بروند.» به گفته او، رسانه‌ها این مساله را به درستی پوشش نداده‌اند، در حالی که فاجعه در کمین است. یک معلم می‌گوید معلمان و کادر آموزشی، از ترس سکوت کرده‌اند. ( ایران وایر، ۶ اسفند ۱۴۰۱)

دکتر «یونس پناهی»، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت روز یکشنبه۷اسفند در این‌باره گفت: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند او گفت: «مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود و از این‌رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست.». به گفته پناهی: «تاکنون مشخص شده ترکیبات مواد شیمیایی جنگی نیست و دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است.»( ایران وایر، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

منیژه حکمت: ممنوع الخروج ، ممنوع المعامله و ممنوع از کار هستم

منیژه حکمت، کارگردان و تهیه کننده نام‌آشنای سینمای ایران از محدودیت‌ها و فشارهای حکومت بر او خبر داده و در توییتر خود نوشته است که ممنوع الخروج ، ممنوع المعامله و ممنوع از کار شده است. خانم حکمت با اشاره به بیماری خود و انجام سه عمل جراحی با کنایه خطاب به نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی نوشته «برادران لطف کنید اجاره خونه و هزینه های درمان و هزینه های جاری را پرداخت کنید ، من به آخر خط رسیده ام.» منیژه حکمت در این توییت خود را کارگردان و تهیه کننده «سابق» سینمای ایران معرفی کرده است. خانم حکمت زاده سال ۱۳۴۱ در اراک است اولین فیلم او زندان زنان بود که در زمان پخش بازتاب گسترده‌ای یافت و پخش از آن در سینماهای ایران محدود شد.( ایران وایر، ۸ اسفند ۱۴۰۱)

نیروهای امنیتی برای تهدید در چند دبیرستان‌ دخترانه، فیلم پورن نمایش داده‌اند

برخی از نیروهای امنیتی با عنوان ماموران سپاه پاسداران و بسیج، با مجوز وزارت آموزش‌و‌پرورش به مدارس دخترانه در مناطق ۴ و ۵ تهران، و یک مدرسه دخترانه دوره متوسطه دوم به نام شاهد «ریحانه‌النبی» در بندر ماهشهر استان خوزستان مراجعه کرد و با تهدید و هشدار برای دختران دانش‌آموز مقطع دبیرستان، فیلم پورن و رابطه جنسی میان انسان و حیوان پخش کرده‌اند. توضیح آن‌ها به دانش‌آموزان این بوده است؛ خواسته معترضین، به این نقطه می‌انجامد. خانواده‌ها و دانش‌آموزان در شوک هستند. برخی از دانش‌آموزان دبیرستان شاهد ریحانه‌النبی،‌ به‌دلیل شوک عصبی به بیمارستان منتقل شده بودند. یکی از دانش‌آموزان که نام و صدای او نزد «ایران‌وایر» محفوظ است، اینطور روایت می‌کند:‌ «یک‌ مشت آخوند و ارزشی و طلبه را برای صحبت و تهدید ما به مدرسه آمدند. کادر مدرسه به آن‌ها اطلاع داده بود که گروهی از بچه‌ها در اعتراضات هفته آخر [آبان] در ماهشهر شرکت کرده بودند و [ماموران] اطلاعات آن‌ها را بازداشت کردند و مدرسه نیامدند. این بچه‌ها به‌خاطر شرکت در اعتراضات، سه روز هم از مدرسه اخراج شدند. [مسوولان مدرسه] می‌خواستند کاری کنند که ما به اعتراضات نرویم، برای همین این گروه از نیروهای لباس‌شخصی را برای تهدید ما به مدرسه آورده بودند. این افراد کلی حرف زدند و سعی می‌کردند نظر دانش‌آموزان را در مورد شرکت در اعتراضات و اعتصابات تغییر دهند، حتی تهدید کردند که چنانچه شعار دهیم، مشخصات ما را به نهادهای امنیتی می‌دهند.»این دانش‌آموز ادامه می‌دهد: «بعد از کلی حرف زدن ما قانع نشدیم و گفتند پروژکتور را روشن کنید. بعد انواع و اقسام [فیلم] تجاوز را نشان دادند و گفتند اگر شما هم در اعتراضات شرکت کنید، همین بلا سرتان خواهد آمد، پس حتما خودتان هم دوست دارید چنین بلایی سرتان بیاید. کلاس دهمی‌ها با دیدن فیلم‌ها زار زار گریه می‌کردند و حالشان خیلی بد شد. کلاس یازدهمی و دوازدهمی‌ها از اواسط این جلسه، کلاس را ترک کردند.»به گفته دانش‌آموزان، مامور مرد در زمان نمایش فیلم‌های روابط جنسی با دختران در کلاس تنها بوده است، زن همراه او، به‌همراه مدیر و معاون مدرسه با خروج برخی از دانش‌آموزان که حالشان بد شده بود به کلاس رفته، در را می‌بندند و مانع خروج سایر دانش‌آموزان از کلاس می‌شوند.( ایران وایر، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

حمله با گاز سمی به دبیرستان دخترانه خیام در پردیس

روز سه‌شنبه ۹ اسفند دبیرستانی دخترانه در پردیس تهران نیز هدف حمله با گازهای سمی قرار گرفت. در ویدیوهایی که از این رویداد منتشر شده است، تعداد زیادی دانش‌آموز دختر دیده می‌شوند که روی زمین نشسته‌اند. یکی از دانش‌آموزان فریاد می‌زند: «همه دارند می‌میرند»بر اساس برخی گزارش‌ها، پرتاب یک شی به داخل حیاط مدرسه و انفجار آن باعث پخش گازی شده است که تعدادی از دانش آموزان را مسموم کرده است. تا لحظه انتشار این خبر درباره شمار دانش‌اموزان مسموم شده در دبیرستان خیام واقع در پردیس تهران گزارشی منتشر نشده است.( ایران وایر، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

اردبیل؛ مسمومیت ۱۰۸ دانش آموز در هشت مدرسه دخترانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از مسمومیت ۱۰۸ دانش آموز در هشت مدرسه دخترانه این استان خبر داد. مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل این اتفاقات را “توطئه‌هایی توسط معاندان نظام” خواند و گفت: “این توطئه در چندین استان و امروز در تهران، اردبیل و چندین مدرسه رخ داده که ناشی از بوی گاز بوده است.”( هرانا، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱)

ضرب و شتم مادر یک دانش آموز در تهران؛ چهار تن در این رابطه بازداشت شدند

پنجشنبه یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، چهار نفر در تهران بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، بازداشت این افراد در رابطه با ضرب و شتم مادر یکی از دانش آموزان مدرسه ۱۳ آبان در تهران صورت گرفته است.پس از مسمومیت تعدادی از دانش آموزان مدرسه مذکور، این زن به همراه شمار دیگری از خانواده های نگران، برای پیگیری وضعیت فرزندانشان به این مدرسه مراجعه کردند.ساعاتی بعد، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که گویای مورد ضرب و شتم قرار گرفتن این زن توسط یک مرد بود.گفته می شود این مرد “مامور لباس شخصی” است که برای برخورد و جلوگیری از ازدحام جمعیت خانواده های نگران در محدوده این مدرسه مستقر شده بود.انتشار این ویدیو با واکنش منفی بسیاری از کاربران صفحات مجازی توام بود. ( هرانا، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

یازده دانش آموز در فردیس دچار مسمومیت شدند

چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱، یازده دانش آموز در فردیس مسموم شدند.بر اساس این گزارش، یازده تن از دانش آموزان حوالی ساعت ۱۴ تا ۱۵ احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند. در پی این رخداد تعداد هفت نفر از دانش آموزان به بیمارستان منتقل شدند.در این گزارش آمده است، والدین دانش آموزان انتشار نوعی اسپری در مدرسه را دلیل مسمومیت دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند.سریال مسمومیت دانش آموزان مدارس کشور علی الخصوص در قم و بروجرد از ماه های اخیر آغاز و کماکان ادامه دارد.اخیرا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسمومیت دانش آموزان در مدارس را “عمدی” عنوان کرد و معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این خصوص گفت: “این اقدامات توسط برخی از افراد با هدف تعطیلی تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه صورت گرفته است.”محمد تقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه و حوزه “جریان های مذهبی” را مسئول مسمومیت های سریالی دانش آموزان در مدارس عنوان کرد و دادستان کل کشور هم گفته بود که احتمالا این اتفاقات “عمدی” است. ( هرانا، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت دانش آموزان دختر در تهران و اردبیل

چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱، تعدادی از دانش آموزان دبیرستان دخترانه واقع در تهرانسر مسموم شدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعدادی از دانش آموزان در مدارس دخترانه یارجی در تهران و بهاران در اردبیل مسموم شدند.در این گزارش آمده است، والدین این دانش آموزان در پی مسمومیت فرزندان خود در مقابل این مدارس تجمع کرده و نیروهای اورژانس در محل حضور دارند.در این گزارشات به تعداد دانش آموزان مسموم شده اشاره ای نشده است.سریال مسمومیت دانش آموزان مدارس کشور علی الخصوص در قم و بروجرد از هفته های اخیر آغاز و کماکان ادامه دارد. ( هرانا، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱)

گوهر عشقی می‌گوید با تلفن تهدید به مرگ با گاز سمی شده

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی وبلاگ نویسی که در سال ۱۳۹۱ در بازداشتگاه نیروی انتظامی تحت شکنجه جان باخت، گفته است که به صورت تلفنی تهدید به خفه شدن با گاز سمی شده است.بنیاد ستاربهشتی، در حساب توییتری خود خبر داده که خانم عشقی در یک تماس تلفنی که شماره آن مشخص نبوده تهدید شده که در صورتی که سکوت نکند و به اعتراضات ادامه دهد، با گاز سمی خفه‌ خواهد شد. گوهر عشقی هم در واکنش در توییتر خود نوشته است «قسم به خون فرزندانم، دختران شیر دل و پسران دلیرم، ایستاده ام تا پایان.» ( BBC فارسی، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت دانش‌آموزان به همدان، فارس، آذربایجان غربی و زنجان رسید

شنبه سیزدهم اسفند، بعد از انتشار خبر مسمومیت دانش‌آموزان بر اثر استنشاق گاز سمی در صفادشت در ، حالا مسمومیت‌های سریالی به همدان و آذربایجان غربی، فارس و زنجان رسیده است.سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس اعلام کرد: «صبح امروز ۲۷ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس در شهرستان کوار با علائم حالت تهوع، ضعف و سرگیجه مواجه شدند که سریعا توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان اعزام شدند.»سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم از بروز مسمومیت در دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودراهنگ خبر داد. ( ایران وایر، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱)

۳۳ شهر و ۱۷ استان درگیر مسمومیت‌؛ جان فرزندانمان در خطر است

تا روز شنبه ۱۳اسفند۱۴۰۱، گزارش‌های منتشر شده، از درگیر شدن دست‌کم ۳۳ شهر در ۱۷ استان ایران با ماجرای حمله شیمیایی به مدارس و مسمومیت دانش‌آموزان مواجه شده‌اند.این مسمومیت‌ها که از ۹آذر در شهرستان قم آغاز شده، بعد از اعتراف صریح مقامات وزارت بهداشت به عمدی بودن آن و اظهارنظرها درباره دست‌داشتن گروه‌های تندرو شیعه در آن، در کمتر از یک هفته به استان‌های تهران، اصفهان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، قم، لرستان، خوزستان، فارس، گیلان، اردبیل، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و همدان گسترش پیدا کرد. ( ایران وایر، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱)

حمله گازی به خوابگاه دخترانه یاس در ارومیه

روزنامه شرق از گسترش حملات با گاز سمی به خوابگاه‌های دانشجویان دختر خبر داده و نوشته که یکی از خوابگاه‌های دانشکده فنی و حرفه‌ای در ارومیه تاکنون دو بار هدف این حملات قرار گرفته است.خبرنگار این رسانه روز یکشنبه ۱۴ اسفند در گزارشی میدانی با دانشجویان ساکن در خوابگاه دخترانه یاس دانشکده فنی و حرفه‌ای در ارومیه گفت‌وگو کرده و توصیفات آنها از واقعه را بازتاب داده است.این گزارش به نقل از یکی از دانشجویان حاضر در محل حادثه می‌گوید: «صدای انفجار کوچکی شنیدیم. نمی‌دانم صدای چی بود. بعد بویی شبیهِ بوی گاز در فضا پیچید. احساس خفگی می‌کردیم، بعضی بچه‌ها را سوار آمبولانس کردند، اما نمی‌گذاشتند نزدیکشان شویم. مدام به ما می‌گویند چیز مهمی نیست. اما احساس می‌کردیم، داریم آنجا می‌میریم. احساس امنیت و آسایش نمی‌کنیم، از وقتی آمدیم، فقط ترس و دلهره داریم‌. اجازه نداشتیم با گوشی فیلم بگیریم، گوشی‌ها را حراست ضبط کرد. »( رادیو فردا، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت ۷۰۰ دانش‌آموز خوزستانی در یک روز

در چندین شهر خوزستان تنها در روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۷۰۰ دانش‌آموز مسموم شدند. دانشگاه الزهرا تبریز، ویژه دختران، هدف حمله با گاز سمی قرار گرفت. روزنامه کیهان، زن مورد “ضرب و شتم” معترض به مسمومیت‌ها را متهم به “دزدی” کرد.روز یکشنبه ۱۴ اسفند مدارس دخترانه در ایران هدف حملات شیمیایی گسترده‌ای قرار گرفتند. صدها دانش‌آموز دختر با علائمی همچون حالت تهوع، شکم‌درد، تنگی نفس و افت ضربان قلب در بیمارستان‌ها بستری شدند.تا ظهر یکشنبه مدارس دخترانه در شهرهای تهران، کرج، اهواز، آبادان، خرمشهر، تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، همدان، اصفهان، گیلان‌غرب، ابهر، هفتگل، فولادشهر، خلخال، شهریار، گنبدکاووس، رامهرمز، بوشهر، یزد، نیشابور، ساری و بابل هدف گازهای سمی قرار گرفتند.( دویچه وله فارسی، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

تداوم حملات شیمیایی به مراکز آموزشی؛ از لارستان تا شهرکرد

دوشنبه۱۵اسفند، یکی از مدارس دخترانه شهر گچساران با گاز شیمیایی هدف حمله قرار گرفته است. فردی که ویدیو را ارسال کرده می‌گوید «در مدرسه دخترانه کوثر در گچساران، گاز زدند و خانواده‌ها هاج و واج مانده‌اند.»در ویدیویی دیگر، والدین دانش‌آموزان مسموم شده در شاندرمن ماسال، برابر ساختمان فرامانداری این شهر تجمع کرده‌اند.۳۹ دانش آموزان مدرسه‌ای دخترانه‌ای در بخش شاندرمن ماسال، به‌دلیل استنشاق ماده‌ای ناشناخته بدحال شدند. به گفته فرماندار ماسال، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه عصمت حالشان بد شده و ۱۹ تن از آن‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند. ( ایران وایر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

تکرار مسمومیت سریالی دانش آموزان در شهرهای مختلف

در ادامه مسمومیت سریالی دانش آموزان در مدارس کشور، ۳۹ تن از دانش آموزان در بخش شاندرمن ماسال، ۳۰ دانش‌آموز در قوچان، ۱۶ دانش آموز و یک معلم در نیشابور تعدادی از دانش آموزان در مدارس زاهدان، لارستان و سلماس دچار مسمومیت شدند.همچنین شمار دانش آموزان مسموم شده در استان خوزستان به بیش از هزار و صد تن افزایش پیدا کرد و جمعی از دانشجویان خوابگاه دخترانه‌ ای در مشهد نیز در پی مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ( هرانا، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱)

حمله شبانه با گاز سمی به دو خوابگاه دانشجویان دختر در اصفهان

همزمان با ادامه و گسترش حملات با گاز سمی به مدارس و دانش‌آموزان دختر در ده‌ها شهر ایران، شامگاه دوشنبه پانزدهم اسفند ماه دو خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز هدف این حملات قرار گرفت.شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که «خوابگاه میلاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ساعاتی پیش مورد حمله‌» قرار گرفته است.در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان که در ساعات‌های پایانی شامگاه دوشنبه منتشر شد، آمده است که «در حال حاضر دانشجویان از خوابگاه بیرون آمده‌اند اما هنوز اطلاع دقیقی از تعداد مسمومین در دست نیست.»همزمان کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» نیز با انتشار تصاویری از دانشجویان دختر خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در فضای باز و محوطه اطراف این خوابگاه‌ها تجمع کرده‌اند، از حمله به «دو خوابگاه دختران» این دانشگاه گزارش داد. ( رادیو فردا، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه روستاها هم کشیده شد

حجم حملات شیمیایی  به مدارس دخترانه کشور، چنان گسترده بود که به روستاها نیز کشیده شد! برای مثال، مدرسه دخترانه روستای مبارک آباد قم، هم مورد حمله سمی قرار گرفت!امروز در استان‌های خوزستان و یزد حملات خیلی گسترده بود و بیش از 30 مدرسه درشهرهای مختلف این دو استان مورد حمله گازهای شیمیایی قرار گرفتند. گزارش‌ها حاکیست دانش‌آموزان دچار سرگیجه و نفس‌تنگی شدید شده بودند. تعدادی از دانش‌آموزان ‌گفتند: برخی مدیران مدارس، در اقدامی عجیب درب‌های سالن مدارس را بسته بودند و اجازه خروج و رفتن به حیاط را نمی‌دادند!معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از افزایش تعداد دانش‌آموزانی که امروز در استان خوزستان دچار مسمومیت شده‌اند، به ۷۰۰ نفر خبر داد. دکتر حبیب حی‌بر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت موارد مسمومیت امروز دانش‌آموزان در مدارس خوزستان اظهار کرد: از صبح امروز (۱۴ اسفندماه) تاکنون ۷۰۰ دانش‌آموز خوزستانی در شهرهای اهواز، رامهرمز، ماهشهر، امیدیه، سربندر و آبادان دچار مسمومیت شده‌اند وی افزود: ۵۰۰ نفر از این بیماران درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۰۰ نفر همچنان تحت نظر هستند. ( ایران امروز، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت ۲۹ دانشجوی دختر با گاز شیمیایی در ارومیه

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی ادامه دارد و یکشنبه ۱۴ اسفند نیز ۲۹ دانشجوی دختر در شهر ارومیه با استنشاق بوی «گاز نامعلوم»، مسموم شده و به مراکز درمانی انتقال یافتند.به گزارش خبرگزاری رسمی «ایرنا»، این حادثه دو بار در ساعت حدود یک بامداد یکشنبه در خوابگاه ۴۵۰ نفره دخترانه «یاس» دانشگاه فنی و حرفه‌ای واقع در خیابان «البرز» ارومیه، رخ داده است.قاضی طباطبایی، رئیس این دانشگاه که خود را که در سری دوم مسمومیت دانشجویان به خوابگاه رسانده، نیز اعلام کرده به بوی گاز تلخ استشمام کرده و دچار حالت تهوع و سرگیجه شده است.پیش از نیز ده‌ها دانشجویان دختر در شهرهای کرج (۲۱ نفر)، بروجرد (۱۳ نفر)، تهران (۲۱ نفر) مسموم شده بودند که با توجه به مسمومان امروز، مجموع آنها به ۸۴ تن می‌رسد.روز شنبه ۱۳ اسفند  حدود ۵۰۰ دانش‌آموز در ۲۶ شهر مسموم شدند که ۴۱۸ نفرشان در کوار، کرمانشاه، نسیم‌شهر، همدان، کبودرآهنگ، پرند، لاهیجان، رشت، بجنورد، هفتکل، ایلام، تبریز، ارومیه، زنجان، قم و پاکدشت بودند. ( ایران امروز، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

۳۰۹ دانش آموز دبستان دختران اندیشه زاهدان راهی بیمارستان امام علی شدند

کمپین فعالین بلوچ روز ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، دستکم ۳۰۹ دانش آموز دبستان دخترانه اندیشه زاهدان به دلیل انتشار گازهای سمی راهی بیمارستان امام علی شدند.گفته می شود یکی از دانش آموزان که در حال فیلمبرداری از وضعیت مدرسه بوده، توسط نیروهای نظامی بازداشت شده که با حضور و مقاومت مردم اجازه انتقال او داده نشده است.همچنین ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، انتشار گازهای سمی در دو مدرسه دخترانه ابتدایی مهدیه در بلوار کشاورز و مدرسه متوسطه دوم قریشی در در خیابان فاضلی منجر به مسمومیت صدها دانش آموز شده است. ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱)

مسمویت دانش آموزان دختر به چابهار رسید

۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، دختران دانش آموز روستای رمین چابهار با استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت شدند.گفته می‌شود پس از انتشار گازهای سمی، شماری از دانش آموزان این مدرسه دچار حالت خفگی، حالت تهوع و سرگیجه شدند که نیروهای نظامی با حضور در این مکان درب ها را بسته و به کسی اجازه ورود و خروج داده نشده است.گفتنی است، دانش آموزان سه مدرسه دخترانه در زاهدان نیز دچار مسمومیت شده و دستکم ۳۰۹ دانش آموز به بیمارستان امام علی منتقل شدند. ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

پلمب یک واحد صنفی به دلیل “کشف حجاب”

یک واحد صنفی در شهرستان پردیس پلمب شد.محمد شیخ آرانی، دادستان عمومی و انقلاب پردیس در این خصوص اعلام کرد: این واحد صنفی یک فروشگاه البسه که دارای چندین شعب در شهرستان پردیس است، فروشندگان آن عامدانه “کشف حجاب” و تصاویر تبلیغاتی از مدل‌های خانم را بدون حجاب در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کردند، به دلیل “عدم رعایت شعائر دینی و اسلامی و اقدام خلاف اخلاق عمومی” پلمب شد. ( هرانا، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

مسمومیت «دستکم ۵ هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان»؛ ماده محرک استنشاقی «گازی» است

واکنش‌های متناقض مقامات ایران به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ادامه دارد؛ عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی مسمومیت دانش‌آموزان گفته تاکنون ۵ هزار نفر مسموم شده‌اند و معاون وزارت بهداشت گفته ممکن است ماده اصلی در حمله‌ها جامد باشد نه گاز.همزمان، وزارت کشور کسانی را که اطلاع‌رسانی‌ می‌کنند به برخورد قضایی تهدید کرده است.روز دوشنبه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد «بخشی از دانش‌آموزان» با «یک ماده تحریک‌کننده عمدتا استنشاقی» مواجه شدند و «اضطراب و نگرانی» به بخش دیگری از دانش‌آموزان که «کنار» آنها بودند، منتقل شده است.هم‌زمان با حمله با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها در بیش از ۵۰ شهر ایران در روز دوشنبه ۱۵ اسفند، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی» رسیدگی به مسمومیت‌های دانش‌آموزان را به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد. ( صدای آمریکا، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

انتشار گازهای سمی در دو مدرسه دخترانه در زاهدان؛ وضعیت دانش آموزان وخیم است

۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، انتشار گازهای سمی در دو مدرسه دخترانه ابتدایی مهدیه در بلوار کشاورز و مدرسه متوسطه دوم قریشی در در خیابان فاضلی منجر به مسمومیت صدها دانش آموز شد.یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت که دانش آموزان دچار حالت تهوع، خفگی، استفراغ و بیهوشی شدند.این منبع افزود: «ما به زور درب مدرسه را شکسته و وارد شدیم تا جان دانش آموزان را نجات دهیم.»رسانه های جمهوری اسلامی شمار دانش آموزان که دچار مسمومیت شدند را ۴۱ نفر اعلام کردند اما منابع کمپین اطلاع دادند که شمار دانش آموزان در این دو مدرسه صدها نفر است که وضعیت وخیمی دارند. ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

حکومت از موضع خود کوتاه نمی‌آید؛ حفظ حجاب به بهای تقابل مردم با مردم

در حالی که هنوز آتش خشم معترضان از کشته شدن مهسا امینی به بهانه «امر به معروف» و «تاکید بر حفظ حجاب» فرو ننشسته است، مقامات جمهوری اسلامی دوباره به رویکردی مشابه روی آورده‌اند.روز پنج‌شنبه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن تعدادی از دختران دانش آموز زنی را که گفته می‌شود «آمر به معروف» بوده با شعار مرگ‌بر خامنه‌ای از مترو بیرون کردند.روز چهارشنبه هم همزمان با روز جهانی زن ویدیویی از رقص دختران شهرک اکباتان در شبکه‌های اجتماعی پربیننده شد.اما با وجود اصرار بسیاری از مردم بر نبود امکان بازگشت به دوران پیش از اعتراضات سراسری، ابراهیم رئیسی در تازه‌ترین اظهاراتش «گسترش معروف‌ها» در جامعه را ضروری دانسته و خطاب به مردم بویژه جوانان گفته: «در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند حتی اگر افرادی هم مخالف باشند.» ( صدای آمریکا، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱)

فشار برای مخفی کردن هویت معترضی که سرش را به جدول کوبیدند

یک گروه فعال حقوق بشری مصاحبه‌ای را با یکی از زنان معترض شیرازی انجام داده است که در آن این دختر از تهدید و ارعاب خود برای عدم خبری شدن موضوع پرده برداشته است.زهرا حقیقیان»، دختری که در شیراز مورد «آزار جنسی» و «خشونت شدید» ماموران ضد شورش قرار گرفته بود در گفتگو با گروه دادبان،‌ که به فعالان حقوق بشر مشاوره و کمک حقوقی می‌دهد، از تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی برای ناشناس ماندن پرده برداشته است.در تصاویر منتشر شده از دوم مهرماه امسال در شیراز، ماموران ضد شورش خانم حقیقیان را کتک زنند و سرش را به جدول خیابان کوبیدند. درتصاویر این دختر جوان که گروهی از ماموران او را دوره کرده بودند و حتی در لحظاتی به نظر میرسد که او را مورد آزار جنسی هم قرار دادند و در نهایت یکی از ماموران را چنان به شدت پرت میکند که سرش و گردنش محکم به جدول خیابان می‌خورد. ( ایران وایر، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱)

گزارش‌ها از «جست‌وجو‌ی» نیروهای حکومتی برای یافتن رقصندگان اکباتان

در پی انتشار ویدئوی رقص پنج دختر جوان در شهرک اکباتان، گزارش‌هایی از تلاش نیروهای امنیتی برای شناسایی و بازداشت احتمالی آنها از راه «بازبینی فیلم‌های دوربین‌‌های مدار بسته» در یکی از بلوک‌های این شهرک منتشر شده است.از این پنج دختر جوان در روز هفدهم اسفندماه، همزمان با روز جهانی زن، ویدئویی منتشر شد که در محوطه بلوک ۱۳ شهرک اکباتان تهران، با آهنگ رما، خواننده اهل نیجریه و سلنا گومز خواننده آمریکایی می‌رقصیدند.انتشار ویدئوی رقص آنها در شبکه‌های اجتماعی، با استقبال گسترده در ایران و جهان مواجه شد و هزاران بار از سوی کاربران به اشتراک گذاشته و دیده شد.در همین حال، حساب کاربری «اکباتان» در توئیتر که رویدادهای شهرک اکباتان تهران را پوشش می‌دهد و یکی از اولین حساب‌هایی بود که ویدئوی رقص این پنج دختر جوان را منتشر کرد، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۸ اسفندماه، در مورد احتمال بازداشت و آزار این دختران جوان هشدار داد. ( رادیو فردا، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

ادامه مسمومیت دانش‌آموزان؛ ادعای قوه قضاییه: «بخش اندکی» از دانش‌آموزان «ماده محرک» استنشاق کرده‌اند

با ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران، تعدادی از دانش‌آموزان دختر در دو شهر باغملک و آبادان روز شنبه به دلیل مسمومیت روانه مراکز درمانی شدند.حبیب حیبر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز شنبه بیستم اسفندماه «موردی از مسمومیت دانش‌آموزان از باغملک» را تایید کرد.بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از دانش آموزان یک دبیرستان در باغملک «بد حال» شده‌اند که به ادعای این مقام دانشگاهی پس از مراجعه به بیمارستان، کنترل علائم و دریافت درمان‌های حمایتی «در حال ترخیص» هستند.همچنین محمد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، با تایید بروز علائم مسمومیت در تعدادی از دانش‌آموزان دخترانه معین این شهر گفت: «۱۶ نفر از این دانش‌آموزان در بیمارستان شهید بهشتی و آیت‌الله طالقانی تحت درمان قرار گرفتند و تعدادی از آنان مرخص شد، دیگر دانش‌آموزان نیز با توجه به حال عمومی مناسب بزودی از بیمارستان مرخص می‌شوند.»به گفته او، «یکی از دانش آموزان به دلیل بیماری زمینه‌ای همچنان در بیمارستان تحت مراقبت است.» ( صدای آمریکا، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱)

خودکشی

اقدام به خودکشی سهیلا محمدی

سهیلا محمدی زندانی سیاسی اهل سلماس که بیش از دو سال است در زندان مرکزی ارومیه محبوس است، در آشپزخانه بند زنان با چاقو اقدام به خودکشی نمود.  سهیلا محمدی طی بیش از دو سال گذشته با فشار مداوم سپاه پاسداران از حق اعزام به مرخصی محروم بوده و روز سه‌شنبه پس از آنکه جواب رد به درخواست وی جهت عفو داده شده، اقدام به خودکشی کرده است. این منبع در ادامه اظهار داشت که وی با چاقو به سینه خود (نزدیکی قلب) زده و خون زیادی از بدنش رفته است. قابل ذکر است که نهادهای امنیتی اجازه نداده‌اند که این زندانی سیاسی جهت مداوا به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شود و در حالیکه وضعیت جسمانی نامناسبی دارد، در درمانگاه زندان تحت مداوا می‌باشد. سهیلا محمدی ٣٠ ساله، پاییز ۱۳۹۹ در سلماس توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از چند ماه بازجویی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است. ( هه نگاو، ۳ اسفند ۱۴۰۱)

محرومیت از تحصیل

نرگس خالقی فرد به مدت یک سال از تحصیل تعلیق شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نرگس خالقی فرد، دانشجوی دانشگاه تهران به صورت موقت از تحصیل تعلیق شد.   این دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی، با دریافت حکمی از کمیته انضباطی این دانشگاه به دلایلی که “کتمان واقعیات از روی عمد نسبت به خود، توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی” عنوان شده، به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات از تحصیل در دانشگاه تعلیق شده است. در این گزارش آمده است: “با درخواست تجدید نظر این دانشجو نیز مخالفت شده است.” گفتنی است، در جریان اعتراضات سراسری اخیر، بسیاری از دانشجویان معترض در دانشگاه های مختلف کشور، با احکام انضباطی از قبیل منع از ادامه تحصیل، ممنوع الورود شدن به دانشگاه و محرومیت استفاده از امکانات رفاهی مواجه شده اند. ( هرانا، ۱ اسفند ۱۴۰۱)

فائزه عبدی پور به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق شد

فائزه عبدی پور، دانشجوی دانشگاه مازندران به صورت موقت از تحصیل تعلیق شد.براساس این گزارش، این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملی با دریافت حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل با درج کتبی در پرونده و دادن تعهد محکوم شده است.علاوه براین، خانم عبدی پور اجازه ورود به دانشگاه را نیز ندارد.فائزه عبدی پور در تاریخ ۱ آذرماه در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، وی نهایتا روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه، با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان امیرآباد گرگان آزاد شده بود. ( هرانا، ۱۷اسفند ۱۴۰۱)

هانیه یوسف زاده به منع موقت از تحصیل محکوم شد

هانیه یوسف زاده به منع موقت از تحصیل محکوم شد.بر اساس این گزارش، خانم یوسف زاده توسط کمیته‌ انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل بدون احتساب در سنوات محکوم شد.این شهروند پیشتر در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه در بابلسر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ( هرانا، ۱۸اسفند ۱۴۰۱)

از هر چهار دختر دانش‌آموز دبیرستانی ایران یک نفر از تحصیل بازمی‌ماند

بر اساس آمارهای جدید جمهوری اسلامی، از هر ۱۶ دانش‌آموز در ایران، یک نفر امکان مدرسه رفتن را از دست داده و نسبت «ترک تحصیل» در مقطع دبیرستان به یک نفر از هر پنج نفر رسیده است.تازه‌ترین گزارش «پایگاه داده‌های باز ایران» که به تازگی و براساس آمارهای رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده، حاکی از آن است که «متوسط جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل در ایران، معادل شش درصد جمعیت کل دانش‌آموزان کشور است.»مرکز پژوهش‌های مجلس در سال تحصیلی گذشته اعلام کرد «بیش از ۹۱۱ هزار کودک» از تحصیل بازمانده‌اند، اما مقامات آموزش و پررورش گفته‌اند «حدود ۱۵ میلیون و ۳۷۶ هزار نفر» در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ترک تحصیل کرده‌اند.بنا بر این گزارش، در مقطع دبیرستان، این آمار به حدود «۲۰ درصد» می‌رسد؛ یعنی از هر پنج دانش‌آموز در «مقطع متوسطه دوم»، یک نفر از تحصیل بازمی‌ماند. «این نسبت در دختران دانش‌آموز تا نزدیک به ۹ درصد بالا می رود» و در «مقطع متوسطه دوم به بیش از ۲۵ درصد می ٰسد»؛ یعنی «از هر ۱۱ دانش‌آموز دختر در ایران یک دختر و در مقطع متوسطه دوم به ازای هر چهار دانش‌آموز، یک دختر بازمانده از تحصیل وجود دارد.» ( صدای آمریکا، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱)

قتل ناموسی

خواهرکشی؛ جزییات تازه از قتل راحیل ۱۲ ساله به دست برادر

دوازدهم بهمن‌، خبر کشته شدن دختر ۱۲ ساله‌ای به نام «راحیل»، در برخی رسانه‌ها منتشر شد. دختری ساکن روستای «سرخون» از توابع شهر بندرعباس، که مسجل شده بود به دست برادرش «محمدامین» ۱۹ ساله، به شکلی فجیع به قتل رسیده است.قتل راحیل ابتدا به مسائل ناموسی گره زده شد. منابع حقوق‌بشری و فعالان حقوق زنان بر اساس اعترافات منتشر شده از برادر او که علت قتل را «حرف‌هایی که مردم پشت سر راحیل می‌زدند» عنوان کرده بود، این قتل را یکی از ده‌ها قتل ناموسی که در شش ماه گذشته در ایران رخ داده عنوان کردند.(ایران وایر ،۲۴ اسفند ۱۴۰۱ )

آسیبهای اجتماعی