وزارت خارجه ایران دیدار اشتون با زنان فعال ایرانی را ‘هماهنگ نشده’ خواند

ارسال کننده خانم زهرا مبینی 19 اسفند 92

وزارت امور خارجه ایران از دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با چند تن از فعالان زن ایرانی در تهران، انتقاد کرده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که این دیدارها “برنامه های غیررسمی و هماهنگ نشده” بوده و “مبتنی بر نگاه متاثر از برخوردهای گزینشی سیاسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر” است.

اما مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون به بی‌بی‌سی فارسی گفت که خانم اشتون در روز جهانی زن در ایران از طیف وسیعی از فعالان زن دعوت با آنها دیدار کرده و این دیدار با “اطلاع” میزبان بوده است.

کاترین اشتون در جریان سفرش به ایران، و همزمان با روز جهانی زن، با چند نفر از فعالان زن از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی (وبلاگ نویسی که در بازداشت درگذشت) و نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر دیدار کرد.

این دیدار اعتراض بعضی چهره های محافظه کار منتقد دولت، از جمله دو نماینده مجلس و معاون ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین چند تشکل سیاسی را برانگیخت.

تذکر به سفارت اتریش

خانم افخم گفته “اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپا کمکی نمی کند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران، تذکر رسمی داده شده است.

به نظر می رسد که دلیل تذکر ایران به اتریش، هماهنگی یا میزبانی این سفارت در دیدار خانم اشتون و فعالان زن ایرانی بوده باشد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: “تماس با جامعه مدنی تا زمانی که مداخله در امور داخلی تلقی نگردد و احترام به آداب و ارزش های کشورها مد نظر قرار گرفته باشد، در برنامه سیاست خارجی امری شناخته شده بوده است.”

علی سلیمی، نماینده مجلس ایران این دیدار را “دخالت در امور داخلی ” ایران خوانده و گفته “طراحان دیدار اشتون با فتنه گران عزت ملی ایران را فروختند.”

روح الله حسینیان، دیگر نماینده مجلس هم این دیدار را مصداق “دخالت اروپاییان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران” دانسته است.

دیدار خانم اشتون با چند تن از فعالان زن ایرانی واکنش یک مقام نظامی ایران را هم در پی داشته است.

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفته ملاقات خانم اشتون “با برخی افراد معلوم الحال به منزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه سازی برای دخالت‌های بعدی است.”