مسمومیت «دستکم ۵ هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان»؛ ماده محرک استنشاقی «گازی» است

صدای آمریکا

حمله با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها در ایران؛ مدرسه مهر اقبالیه، دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

واکنش‌های متناقض مقامات ایران به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ادامه دارد؛ عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی مسمومیت دانش‌آموزان گفته تاکنون ۵ هزار نفر مسموم شده‌اند و معاون وزارت بهداشت گفته ممکن است ماده اصلی در حمله‌ها جامد باشد نه گاز.

همزمان، وزارت کشور کسانی را که اطلاع‌رسانی‌ می‌کنند به برخورد قضایی تهدید کرده است.

روز دوشنبه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد «بخشی از دانش‌آموزان» با «یک ماده تحریک‌کننده عمدتا استنشاقی» مواجه شدند و «اضطراب و نگرانی» به بخش دیگری از دانش‌آموزان که «کنار» آنها بودند، منتقل شده است.

هم‌زمان با حمله با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها در بیش از ۵۰ شهر ایران در روز دوشنبه ۱۵ اسفند، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی» رسیدگی به مسمومیت‌های دانش‌آموزان را به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی، در واکنش به مسمومیت‌های دنباله‌دار در مدارس ایران گفت: «ماده محرک که استنشاقی است، خودش حالت گازی دارد. ماده اصلی ممکن است گاز نباشد، بلکه می‌تواند یک ماده جامد باشد.»

این مسئول دولتی اضافه کرد: «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند؛ بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شد.»