گزارش نقض حقوق زنان، بهمن ماه ۱۴۰۱

گزارش نقض حقوق زنان، بهمن ماه ۱۴۰۱

سپیده عشقی، فهیمه تیموری، کیمیا قزلباش، سعید پورمند

موضوع
دی بهمن
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…)

۱۱۲

۶۵
احضار به دادگاه ۳۵ ۳
احکام صادر شده ۳۲ ۳۱
بازداشت ۴۹ ۱۹
اعدام ۱ ۰
رهایی از اعدام ۰ ۰
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) ۲۷ ۶۱
اعتصاب غذا ۶ ۲
تجمعات و اعتراضات ۰ ۰
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) ۱۰ ۱۷
خودکشی ۳ ۳
محرومیت از تحصیل ۰ ۰
قتل ناموسی ۵ ۲
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) ۱ ۲

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان 231 اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در بهمن ماه تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار بهمن ماه ۱۴۰۱ با ما همکاری کردند عبارتند از:شراره هادی زاده رئیسی، زینب ایزدی، پروین محمدی افقا، سارا آسیابان، کیمیا قزلباش، سونیا سوارکوب، پگاه ستایش، حامد غریب زاده، ارغوان فردی پور، کوثر ولی زاده، سپیده عشقی، مرضیه مهدیه، آیلار اسماعیلی، لیلا رمضان .

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

دیدار یک هیات ۶ نفره بانوان از نیکاراگوئه با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

 یک هیات ۶ نفره بانوان از وزیران و رئیسان سازمان ها و وزارت خانه های مختلف نیکاراگوئه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در زمینه مسائل مختلف و از جمله همکاری های دوجانبه گفتن وگو کردند. امیرعبداللهیان در این دیدار هیات بانوان از وزرای کشور، خانواده، آموزش و پرورش، جوانان، بهداشت و آموزش عالی نیکاراگوئه بر اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین و نیکاراگوئه تاکید کرد. کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار با شرکت بانوانی از ۵ قاره و ۹۶ کشور روز جمعه در تهران برگزار شد.در این کنگره ، همسران روسای جمهور بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان و همسر نخست‌وزیر ارمنستان حضور یافتند. (ایرنا، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

فعالیت ۵۰۰ هزار بانوی فرهنگی و ۵۰ هزار دانشجو معلم دختر در آموزش و پرورش

رابعه امامی در همایش بانوی فرزانه (گرامیداشت روز زن و مادر) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: آموزش ما از حضرت فاطمه نقشه راهی بی بدیل برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف در عرصه اجتماعی است. وی افزود: با نگاه تحولی دولت سیزدهم و حمایت وزیر آموزش و پرورش در جهت تعالی دختران، ارزش های اسلام بیش از پیش در حوزه زنان نمایان شد. امامی افزود: برای پرورش دختران در نقش مادری و همسری فعال متعهد اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود. وی عنوان کرد: تربیت زنان و دختران کارآمد، با نشاط، متعهد به آرمان‌های انقلاب و قوانین کشور از اهم برنامه ها در آموزش و پرورش است. وی یادآور شد: لازم است با خلق و خوی زنان، یک الگو برای خود داشته باشند و حضرت زهرا می‌تواند بهترین الگو باشد. با وجود اینکه مادر چند کودک خردسال بوده است اما همواره نسبت به جامعه و امور سیاسی بعد از رحلت پیامبر ایفای نقش می‌کنند. ( ایرنا، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

برگزاری کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار در ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های صربستان داشت

برگزاری کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران و حضور خانم تامارا ووچیچ همسر رئیس جمهوری صربستان در این کنگره بازتاب بسیار وسیعی در رسانه های این کشور از جمله شبکه سراسری رادیو و تلویزیون ملی RTS و تانیوگ خبرگزاری رسمی این کشور داشته است. هدف این کنگره که علاوه بر تامارا ووچیچ بانوی اول صربستان بانوان اول کشورهای مختلف شرکت کردند، گسترش تفاهم، تعامل و هم افزایی زنان تاثیرگذار و برداشتن گام‌های عملی در جهت تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و کرامت زنان و انسجام اجتماعی آنها بود. (ایرنا، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

نامه ۳۰ زن زندانی در اوین برای پایان دادن به احکام ظالمانه و اعدام‌ها در ایران

حدود ۳۰ تن از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی بند زنان زندان اوین در نامه‌ای خواهان توقف اعدام معترضان و پایان دادن به صدور احکام ناعادلانه در ایران شدند. در این نامه آمده: «اعتقادات و سوابق مذهبی و سیاسی ما هر چه باشد – از جمله مدافعان حقوق زنان،‌ مارکسیستها،‌ فعالان حقوق بشر،‌ فعالان محیط زیست، فعالان دانشجویی، فعالان چپ،‌ عکاسان،‌ مادران دادخواه و مادران پارک لاله، پیروان عرفان حلقه، مسیحیان،‌ بهائیان،‌ سلطنت‌طلب ها،‌ اعضای بنیاد ملی نخبگان،‌ پژوهشگران و فعالان حقوق کودک هم به اتفاق به اعدام‌ها نه می‌گوییم.» در این نامه که چند تن از زنان زندانی دو تابعیتی از جمله فریبا عادلخواه،‌ شهروند ایرانی، فرانسوی و ناهید تقوی شهروند ایرانی آلمانی هم از جمله امضا کنندگان هستند آمده: «ما از حق مردم برای زندگی در عدالت دفاع می کنیم.» نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی از فعالان محیط زیست زندانی هم از جمله امضا کنندگان این نامه هستند. (ایران امروز، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

جایزه نیلوفر حامدی و الهه محمدی چهارشنبه ۱۵ فوریه اعطا می‌شود

روزنامه‌نگاران کانادایی برای بیان آزاد مفتخر است اعلام کند که بالاترین نشان خود، جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات، به دو روزنامه‌نگار ایرانی که به دلیل پوشش خبری مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله زندانی شده‌اند، اعطا می‌شود. مهساامینی به دلیل روسری نادرست توسط پلیس اخلاق به زندان افتاد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مرگ او باعث اعتراضات شد که تا امروز ادامه دارد. ماموران امنیتی ایران، روزنامه نگاران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را اندکی پس از گزارش درباره امینی دستگیر و آنها را به جاسوسی متهم کردند، جرمی که در ایران مجازات آن اعدام است.این جایزه در ۱۵ فوریه در تورنتو در مراسم سی.جی.اف.ای، شبی افتخار آمیز بخاطر گزارش شجاعانه، به صورت غیابی اهدا خواهد شد. در این مراسم برخی از روزنامه نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای برجسته کانادا حضور خواهند داشت. (ايران امروز، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

شماری از فروشندگان لباس زنانه بازداشت شدند

فرمانده انتظامی تهران، از بازداشت شماری از شهروندان تحت عنوان “فروشندگان شلوارهای زنانه مبتذل و مستهجن” در این شهر، خبر داد. بر اساس این گزارش، پلیس تهران از بازداشت تعدادی فروشنده به دلیل آنچه فروش “شلوارهای مبتذل و مستهجن زنانه” در فضای مجازی عنوان کرده، خبر داد. بنابر اعلام رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران، پس از بازداشت فروشندگان، تمامی اجناس آنها از بازار جمع‌ آوری شدند. ( هرانا، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

مگر چند زن زندانی داریم که نزدیک به ۷ هزارنفرشان آزادی و‌ مرخصی گرفته‌اند؟

عمادالدین باقی، فعال مدنی و تحلیلگر سیاسی با انتشار یادداشتی در مورد تعداد بالای زنان زندانی در ایران نوشت: پایگاه خبری قوه قضاییه خبر داد «در جلسه شورای‌ عالی قوه اعلام شد به مناسبت میلاد پر خیر و برکت حضرت صدیقه طاهره(س) بالغ بر ۹۷۵ نفر از زنان زندانی و محکوم با آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی، از نعمت آزادی بهره‌مند شدند و حدود ۶ هزار نفر از زنان زندانی درسراسر کشور نیز به مرخصی اعزام شدند». خبر آزادی هر زندانی به ویژه که زندانیان زن باشند مایه شادمانی است و به هر بهانه‌ای که هر زندانی آزاد شود آنهم از بانوان، ستودنی است اما پرسش این است که مگر چند زن زندانی داریم که نزدیک به ۷ هزارنفرشان آزادی و‌ مرخصی گرفته‌اند؟ وی میگوید: اگر فرض کنیم این ۷ هزار زندانی زن حدود یک سوم از جمعیت کیفری زنان را تشکیل می‌دهند و نرخ زندان زنان به ۵ درصد افزایش یافته باشد آنگاه می‌توان حدس زد که آمار زندانیان کشور بالاتر از ۴۰۰ هزار نفر خواهد بود و این رقم یک رشد صعودی در جمعیت کیفری را نشان می‌دهد. رشد جمعیت کیفری زندان به ویژه زنان زندانی، نشانه و معلولی از وخیم شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی و زنگ خطری است که با اعمال سانسور، صدایش را خفه می‌کنند اما واقعیت آن را تغییر نمی‌دهند بلکه تشدید می‌کنند. (شبکه کلمه، ۶ بهمن ۱۴۰۱)

ابلاغ رسمی ممنوعیت «کشف حجاب» در اماکن تجاری در شیراز

بیش از چهار ماه پس از اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، فرماندار شیراز از اعلام ممنوعیت «کشف حجاب» در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری خبر داد و گفت با «متخلفان» برخورد می‌شود. لطف‌الله شیبانی گفت: «شهروندان، چه از پرسنل اصناف و چه مشتریان و مراجعین به واحدهای تجاری، حق کشف حجاب ندارند.» وی هشدار داد در صورت «مشاهده زنان بی‌حجاب، با اطلاع به ۱۱۰ و ورود اداره اماکن عمومی، برخورد لازم صورت می‌گیرد.» آقای شیبانی هیچ توضیحی درباره نوع برخورد نداده است. (رادیو فردا، ۷ بهمن ۱۴۰۱)

درمانگاهی در شیراز به دلیل «پوشش» پلمب شد

در ادامه فشارها بر مراکز خدماتی و تجاری برای رعایت حجاب اجباری، فرماندار شیراز اعلام کرد به‌تازگی یک درمانگاه در این شهر به دلیل پوشش و حجاب کارکنان و مراجعه‌کنندگان آن پلمب شده است. لطف‌الله شیبانی اضافه کرد: «ممنوعیت کشف حجاب در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری به اصناف اعلام شده است و مشتریان و مراجعان به واحدهای تجاری، حق کشف حجاب ندارند.» با گذشت چهار ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در پی بازداشت به بهانه حجاب، مقامات جمهوری اسلامی برخورد با زنانی را که پوشش مطابق با خواست حکومت ندارند شدیدتر کرده و پلمب کردن کسب و کارها را به روش‌های پیشین خود افزوده است. (صدای آمریکا، ۷ بهمن ۱۴۰۱)

نامه مادر ویدا ربانی به رئیس قوه قضائیه

فاطمه مهاجری مادر این روزنامه‌نگار خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ضمن ابراز نگرانی نسبت به عدم اجرای عدالت در خصوص وی، نوشت: «چه شده و چرا او که یک روزنامه‌نگار و دانش آموخته علوم سیاسی است، طی مدت یک سال و در دو پرونده در دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری قابل اجرا محکوم می شود؟ در پرونده نخست در خردادماه 1401، دخترم با حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی مواجه شد.» خانم مهاجری در ادامه می‌نویسد: «من به عنوان یک مادر که دخترش در بند است کجا فریاد برآورم که تشبیه بوسه به نماز چرا و چگونه توهین به مقدسات است؟! با این برداشت، گنجینه شعر و ادبیات فارسی را چگونه ارزیابی باید کرد؟ آیا سراسر توهین به مقدسات هستند؟!»ویدا ربانی در اول مهرماه و تنها چند روز پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

پلمب یک داروخانه به دلیل “کشف حجاب و درگیری با آمر به معروف

یک روحانی در پی مراجعه به این داروخانه، به بهانه “امر به معروف” در نحوه پوشش پزشک متصدی داروخانه دخالت کرده و این اقدام وی، منجر به امتناع متصدی داروخانه از ارائه خدمات دهی به این روحانی می شود.در این گزارش آمده است؛ سرانجام این داروخانه “با پیگیری دادستانی آمل و دستگاه های حوزه امنیت” پلمب و پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شده است. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. ( هرانا، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

طرح حجاب جدید، منبع درآمدی تازه برای حکومت؟

به گزارش “فرارو” محدودیت‌های موجود در طرح حجاب جدید شامل تمامی فضاهای عمومی می‌شود: «یعنی از کلان‌ترین سطوح جامعه تا جزئی‌ترین سطوح را در بر خواهد گرفت. به بیان روشن‌تر دایره محدودیت‌ها می‌تواند از ادارات دولتی تا مکان‌های عمومی همچون فرودگاه‌ها و مجتمع‌های خرید تا سوپرمارکت‌ها و نانوا‌های محلی باشد.» جریمه‌های مالی عدم رعایت قانون هم به شدت افزایش خواهد یافت. به این ترتیب دولت از “بی‌حجابی” نفع مالی خواهد برد و به جای دستگیری “متخلفان” و پرداخت هزینه دادگاه و زندان آنها، پول کلانی به صندوق حکومت وارد می‌شود. یکی دیگر از مجازا‌ت‌ها، محرومیت “متخلفان” از استخدام‌های دولتی و خدمات عمومی خواهد بود. علاوه بر این، خدمات‌دهندگان و پذیرندگان “متخلفان”، از ادارات و مکان‌های عمومی گرفته تا جزئی‌ترین اماکن عمومی مجازات خواهند شد. احتمال می‌رود که مجازات خدمات‌دهندگان به جریمه نقدی تبدیل گردد و آن هم برای حکومت درآمدزا شود. (دویچه وله، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

نامه ۷ زندانی زن محبوس در زندان اوین در حمایت از فعالین محیط‌‌زیست و محکومیت حکم اعدام!

مجازات «اعدام» با سلب «حق حیات» یکی از فاحش‌ترین موارد نقض حقوق‌بشر است که جراحت ناشی از آن هرگز التیام پیدا نمی‌کند. ما تعدادی از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین تصمیم گرفتیم به بهانه پنجمین سالگرد بازداشت فعالان محیط‌زیست حمایت خود را از آن‌ها اعلام نموده و خواهان پشتیبانی نهادهای بین‌المللی، حقوق‌بشری، افکار عمومی و آزادیخواهان برای آزادی آن‌ها شویم. در همین راستا بر حمایت از «روایت‌گری» جهت ثبت واقعیت‌های تاریخی تاکید می‌کنیم، چرا که آن را تلاشی برای توقف فجایع انسانی می‌دانیم، بنابراین از گام‌های مهم زندانیانی چون سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی تا علارغم همه مخاطرات احتمالی به افشای ابعاد جنایت و سرکوب در تاریک‌خانه‌های امنیتی و آگاه شدن افکار عمومی بپردازند، حمایت و قدردانی می‌کنیم. در پایان انزجار خود را از حکم اعدام و سلب «حق حیات » و هرگونه «شکنجه» روحی و روانی چون تهدید به اعدام و شکنجه‌های جسمی اعلام نموده و از افکار عمومی می‌خواهیم برای توقف حکم «اعدام» معترضین از پای ننشینند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

تکذیب «شلیک به چشم معترضان» توسط فرمانده یگان‌های ویژه

فرمانده یگان‌های ویژه فراجا در واکنش به گزارش‌های ایران وایر در خصوص شلیک عمدی پلیس ایران به نقاط حساس مثل چشم و سر معترضان گفته است «مهارت و حرفه‌ای عمل کردن یگان‌های ویژه در آسیب نزدن به جمعیت معترض معنا و مفهوم پیدا می‌کند.»او این روایت‌ها و گزارش‌ها را «تبلیغات و القائات» توصیف کرده و مدعی شده است نیروهای فراجا برای «جمع کردن اعتراضات بدون هزینه و عملیات آرام‌سازی»، سال‌ها تحت «تعلیمات سخت» قرار می‌گیرند.این اظهارات از سوی فرمانده نیروهای یگان ویژه در حالی منتشر شده که شماری از شهروندانی که در جریان اعتراضات اخیر از ناحیه صورت و به ویژه چشم مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند با یافتن یکدیگر در رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای از قربانیان این جنایت تشکیل داده و با انتشار روایت‌ها و پست‌هایی در این رابطه خواهان پاسخگویی نهادهای انتظامی و امنیتی ایران شده‌اند. نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری اسلامی پیش از مرگ مهسا امینی نیز بارها در اعتراضات از خشونت علیه معترضان استفاده کرده‌اند.جمهوری اسلامی باوجود مستندات غیرقابل انکار این خشونت‌ها، هرگز مسئولیت این اقدامات خلاف قانون علیه شهروندن را نپذیرفته و کسی را به عنوان مجرم مجازات نکرده است. (ایران وایر، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

پلمب رستورانی در ماهشهر به دلیل خوانندگی یک زن درمراسم افتتاحیه

یک رستوران تازه تاسیس در شهر ماهشهر به دلیل «خوانندگی یک زن در مراسم افتتاحیه آن» پلمب شده استاین خبر یک روز بعد از پلمب داروخانه‌ای در شهر آمل استان مازندران به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری از سوی دکتر داروساز زن رخ داده است.فرشاد کاظمی، فرمانده انتظامی ماهشهر در توضیح چرایی پلمب این رستوران نوشته است: «در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر خوانندگی غیرمجاز خانمی در یک باب واحد صنفی رستوران در شهر سربندر شهرستان ماهشهر، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.»بر اساس این گزارش ماموران پلیس پس از «بررسی موضوع و هماهنگی مرجع قضایی این رستوران را مهروموم» کردند و در این مورد «پرونده قضایی تشکیل و از سوی مرجع قضایی دستور تعقیب قضایی» نیز صادر شده است. (ایران وایر، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

مسمومیت ۲۱۰ دانش‌آموز با گاز منوکسیدکربن طی ۵ماه

در هفته‌های اخیر نیز اخبار مرتبط با مسمومیت شماری از دانش‌آموزان شهر اردبیل منتشر شد. ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ رسانه‌های ایران از مسمومیت ۶۱ دانش‌آموز، معلم و کادر دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل بر اثر نشت گاز منوکسیدکربن از موتورخانه مدرسه خبر دادند و گفته شد که ۵۸ نفر از آن‌ها برای اقدامات بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند.در گزارش رکنا آمده است که در همین بازه زمانی ۵۰ دانش‌آموز یکی از مدارس شبانه‌روزی ساری و ۱۵ دانش‌آموز دیگر نیز در قوچان دچار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن شدند.ناامن بودن تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران یکی از بحث‌برانگیز‌ترین و انتقادبرانگیزترین مواردی بوده که نسبت به مقامات آموزش و پرورش کشور مطرح شده است.حمیدرضا خان‌محمدی، سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفته است:«۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی مدارس استاندارد نیستند و ۴۹ هزار کلاس درس در ایران نیازمند استانداردسازی است.» (ایران وایر، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

شش دانش آموز بر اثر گازگرفتگی راهی بیمارستان شدند

سه شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، شش دانش آموز در یک مدرسه دخترانه در شهر جدید مهستان دچار گازگرفتگی شدند.رئیس بیمارستان امام جعفر صادق در این خصوص گفت: “شش دانش آموز در یک مدرسه دخترانه در شهر جدید مهستان با علائم سرگیجه و تنگی نفس و حالت تهوع و درد معده که بر اثر انتشار گاز سی ان جی ایجاد شده بود به این بیمارستان مراجعه کردند.”علی کرد در خصوص وضعیت فعلی این دانش آموزان گفت: “فورا اقدامات تشخیصی و درمانی برای این دانش آموزان آغاز شد و همگی آنها بعد از یک درمان سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان مرخص شدند.”بر اساس این گزارش، این حادثه به دلیل استفاده از گاز برای پخت آش در محیط بدون تهویه مناسب رخ داده است. (هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

نرگس محمدی در پیامی از زندان: عهد می‌بندم که از پای ننشینم

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در پیامی از داخل زندان اوین درباره دریافت جایزه بنیاد «اولاف پالمه»، نوشته است «عهد می‌بندم که از پای ننشینم.»نرگس محمدی که جایزه سال ۲۰۲۳ بنیاد «اولاف پالمه» را دریافت کرده است، در پیام خود نوشت، این جایزه به نام انسانی است که زندگی‌اش تصویری از بشردوستی، صلح‌طلبی، و توسعه است و به دریافت آن افتخار می‌کند. نرگس محمدی در پیام خود کشتار خیابانی در جریان اعتراضات جاری، بازداشت معترضان، و اعدام برخی از آنان را محکوم کرده است.این فعال حقوق بشر در ادامه با اشاره به مواردی همچون سرکوب گسترده مخالفان و نهادهای مدنی مستقل، نقض آزادی بیان، بی‌معنا کردن صندوق‌های انتخابات و رای مردم، سوءاستفاده از سیستم قانون‌گذاری و اعمال تبعیض‌های جنسیتی، قومی، و مذهبی نیز از جمهوری اسلامی انتقاد کرد. (صدای آمریکا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

سیاه‌چاله؛ روایت زنان از و‌ن‌های پلیس

خیابان‌ها را صدای فریاد اعتراض مردم پر کرده و زنان و دختران و جوانان پیشروان اعتراض‌های سراسری شدند.جان باختن مهسا امینی (ژینا) دختر ۲۲ ساله سقزی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، خیابان‌های ایران را با صدای نام او و شعار «زن، زندگی، آزادی» پر کرد.حکومت و نیروهای امنیتی برای آنکه ثابت کنند با مهسا امینی در زمان بازداشت گشت ارشاد برخورد خشونت‌آمیزی نداشته‌اند، در برخورد با معترضان در خیابان‌ها دست به خشونتی مرگبار زدند.مأموران امنیتی، دختران و پسران جوان و حتی کودکان بسیاری را با گلوله و حتی ضربات باتوم کشتند، و هزاران نفر را در خانه‌ها و خیابان‌ها بازداشت کردند. (رادیو فردا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

نام نسرین ستوده در میان دریافت‌کنندگان جایزه مدافعان حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه دوازدهم بهمن با انتشار بیانیه‌ای نسرین ستوده و ۹ کنشگر سیاسی و اجتماعی دیگر از سراسر جهان را به عنوان برندگان جایزه سالانه جهانی مدافعان حقوق بشر معرفی کرد.در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرد، از نسرین ستوده به عنوان وکیل و فعال برجسته حقوق بشر ایرانی و نماینده فعالان و سیاستمداران اپوزیسیون زندانی ایرانی در پی اعتراضات دموکراسی‌خواهانه خرداد ۱۳۸۸، اقلیت‌های مذهبی و قومی تحت آزار و اذیت، و همچنین «زندانیان محکوم به اعدام به دلیل ارتکاب جرم در دوران کودکی» یاد کرده استبنا بر بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا نسرین ستوده از سال ۱۳۸۹ بارها، از جمله در سلول انفرادی، زندانی بوده و در اسفند ۱۳۹۷ به دلیل ارائه خدمات دفاعی قانونی به زنانی که به جرم بی‌حجابی متهم شده‌ بودند، مجموعاً به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. (صدای آمریکا، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱)

عقب ‌نشینی مجلس از مصوبه جنجالی کمیسیون قضایی؛ محدویت خروج برای زنان بالای ۱۸ سال صحت ندارد

یک روز پس از انتشار خبری که حاکی از تصویب ماده‌ای در کمیسیون قضایی مجلس داشت که بر اساس آن خروج زنان از کشور منوط به اذن «سرپرست» می‌شد، سخنگوی این کمیسیون ادعا کرد که «چنین چیزی صحت ندارد و فضاسازی غلط رسانه‌ای منجر به این تنش شده است.»کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: این کمیسیون نه تنها مصوبه‌ای برای ممنوعیت خروج زنان از کشور نداشته بلکه «سعی در تسهیل قانون گذرنامه فعلی شده است تا همسر نتواند با دلایل غیر موجه جلوی خروج بانوان از کشور را بگیرد.»دلخوش مدعی شده که اجازه «سرپرست برای خروج زنان از کشور» براساس برداشت‌های غلط از مصوبه اخیر کمیسیون قضایی است و چنین مصوبه‌ای وجود ندارد و آنچه در این باره مطرح شده، ادعاهای نادرست است. (صدای آمریکا، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱)

ادامه اخراج اساتید دانشگاه‌ها؛ اخراج «محترمانه» از دانشگاه آزاد؛ «تدریس کار افراد انقلابی است

یک استاد دانشگاه آزاد که به اجبار مسئولان بازنشسته شده می‌گوید «محترمانه» اخراج شده است. سوسن صفاوردی در این رابطه گفت: ما را به این دلیل که به زعم آنها انقلابی نیستیم، محترمانه اخراج کرده‌اند، چون رییس دانشکده می‌گوید تدریس باید توسط افراد انقلابی انجام شود.پس از اعتراضات سراسری یکی از اقدامات مسئولان تسویه اساتیدی است که از اعتراضات و دانشجویان معترض حمایت کردند و اخراج و بازنشستگی اجباری و ممانعت از حضور در دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.پیش از این و در پی افزایش فشار بر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های ایران، یک استاد دانشگاه فردوسی نیز از اخراج خود و چند همکار دیگرش خبر داده بود.مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که پس از هفت سال تدریس، قطع همکاری با او و چندین نفر از دیگر از همکارانش تأیید شده است.خانم گوهری نوشته بود: «این ترم شرایطی فراهم شد که به صورت علمی مشق خردورزی و آزاداندیشی و حق‌جویی را در دانشگاه تمرین کنیم و همین بهانه‌ای برای پاکسازی گر‌وهی از مدرسان ادبیات دانشگاه فردوسی شد.» (صدای آمریکا، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱)

نامه بهاره هدایت، فعال سیاسی محبوس به فرهاد میثمی

«بهاره هدایت»، زندانی سیاسی٬ که مهر گذشته و با آغاز اعتراضات سراسری، بازداشت شد، با نوشتن نامه‌ای از زندان اوین، خطاب به «فرهاد میثمی»، ضمن درخواست شکستن اعتصاب غذا، چند پرسش مطرح کرد: «آمدیم و جمهوری اسلامی قانون حجاب را برداشت، با منازعه پرهزینه‌اش با جهان چه کنیم؟ آمدیم و دوباره با غرب به توافق موقتی رسید، با فساد سازمان‌یافته‌اش چه کنیم؟ با ولایت‌فقیه‌اش چه کنیم؟ با جنون و خودکامگی‌اش، و با ناکارآمدی و غارت‌هایش چه کنیم؟ ….»در ادامه این نامه آمده است: «می‌خواهم بگویم جمهوری اسلامی چه با قانون حجاب و چه بی قانون حجاب، باید برود؛ چرا که ما با منطق این حکومت که یک نوع فاشیسم اسلامی‌ست مساله داریم، با اساس تاسیس‌اش مساله داریم، با تکوین و بقا و تداومش مساله داریم.»بهاره هدایت در پایان تاکید کرد: «ای کاش که آزادی من یا زندان بودن‌ام یا حتی بذل جانم، هر کدام که به تحقق این اراده ذره‌ای کمک می‌کند، همان رقم بخورد. باشد که ایران‌مان بماند و مردمانش از این ورطه‌ی هولناک نجات پیدا کنند.»فرهاد میثمی از مرداد سال ۱۳۹۷ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به‌سرمی‌برد، به خاطر کنش‌های مدنی خود در مخالفت با حجاب اجباری به شش سال زندان محکوم شده است. (ایران وایر، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱)

مطب یک پزشک به دلیل اعتراض به مداخله یک زن‌ باحجاب پلمب شد

قوه قضاییه مطب یک پزشک در کاشمر را به دلیل اعتراض او به دخالت یک زن در نحوه پوشش یک بیمار دیگر پلمب کرد. این اقدام با مدعای “توهین به روحانیت و بانوان محجبه” صورت گرفته و برای پزشک قرار صادر شده است.دخالت یک زن باحجاب در نحوه پوشش زنی دیگر در یک مطب خصوصی واقع در شهرستان کاشمر و اعتراض دکتر به این رفتار با ویزیت نکردن زن مداخله‌گر، موجب تعطیلی این مطب و احضار پزشک شد.دادستان عمومی و انقلاب استان خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر، دلیل پلمب مطب را “اظهارات توهین‌آمیز یک پزشک نسبت به یک بانوی محجبه و روحانیت” عنوان کرد و گفت پزشک تفهیم اتهام شده و برایش قرار صادر شده است.محمد حسن درودی مدعی شده که این پزشک “چادر از سر دو بیمار محجبه کشیده است”. در فیلمی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده تنها دیده می‌شود که پزشک می‌گوید مطبش خصوصی است و او کارمند دولت نیست و نمی‌خواهد زن مداخله‌گر را ویزیت کند. او حتی از روی صندلی‌اش بلند هم نمی‌شود.پس از شروع اعتراضات سراسری که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، موج اعتراض به حجاب اجباری بالا گرفت. بسیاری از زنان در حال حاضر در اماکن عمومی بدون روسری حاضر می‌شوند و حکومت نیز با اصرار بر قانون تبعیض‌آمیز حجاب اجباری همچنان مراکزی را که به زنان بی‌حجاب خدمات می‌دهند پلمب می‌کند. ( دویچه وله، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

روزنامه گاردین از ابتلای تعدادی از زنان معترض بازداشتی به عفونت به دلیل تجاوز جنسی خبر داد

روزنامه گاردین در گزارشی از مبتلا شدن تعدادی از زنان معترض بازداشت‌شده به عفونت واژن به دلیل تجاوز جنسی خبر داد و مصاحبه‌هایی را با برخی از این زنان و همچنین برخی مردان که مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند، منتشر کردگاردین نوشت که یک پرستار زن در گیلان از مواجهه خود با حداقل پنج زن معترض زیر ۳۰ سال که دچار این وضعیت شده‌اند، سخن گفته است.گاردین با ۱۱ معترض زن و مرد بازداشت شده که توسط نیروهای امنیتی مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار گرفته‌اند، مصاحبه کرده است. ( ایران اینترنشنال، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

ماجرای «مسمومیت دانش‌آموزان» در شهر قم

چند روز است که رسانه‌ها در ایران اخباری درباره «مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم» منتشر می‌کنند. مشخص نیست که علائم و عامل مسمومیت چیست.مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، از «مسمومیت ۶۱ دانش‌آموز از ۸ مدرسه قم» در روز دوشنبه ۱۷ بهمن خبر داد و گفت که از این عده هنوز «۴۷ دانش‌آموز در مراکز درمانی استان قم تحت نظر پزشکان هستند.»او وضعیت این دانش‌آموزان را «مساعد» توصیف کرد و گفت که «در صورت پایداری حال عمومی دانش‌آموزان تا ساعاتی دیگر از بیمارستان مرخص می‌شوند.»این مقام بهداشتی استان قم همچنین از ادامه بستری بودن ۵ نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی میثم که روز گذشته به بیمارستان منتقل شده بودند خبر داد. او گفت که بیشتر دانش‌آموزان مرخص شدند و فقط ۵ نفر نیاز به مراقبت بیشتر داشتند.صبح دوشنبه ۱۷ بهمن گزارش شده بود که گروهی از والدین دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه در محله کیوانفر قم برای پیگیری وضعیت سلامت فرزندانشان در مقابل این مدرسه تجمع کردند. ( BBC فارسی، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

اخراج و تعلیق از تحصیل ۱۶ تن از دانشجویان دانشگاه زابل

شانزده دانشجوی دانشگاه زابل، اخراج و یا تعلیق از تحصیل شدند.هویت چهار از این دانشجویان، “مژده سعادتی دانشجوی رشته بازیگری، سارا جهان تیغ دانشجوی رشته فیزیک، شهاب کمالی دانشجوی مهندسی عمران و سیاوش فتاحی دانشجوی مهندسی کشاورزی” عنوان شده است. خانم ها سعادتی و جهان تیغ به همراه آقای کمالی از دانشگاه اخراج شده اند. همچنین سیاوش فتاحی به دو ترم تعلیق از تحصیل بهمراه محرومیت از امکانات رفاهی، محکوم شده است. گفته می شود احکام صادره برای این دانشجویان در پی انتشار فراخوانی برای صرف نهار بدون تفکیک جنسیتی در تاریخ ۲۷ دی ماه در سلف سرویس این دانشگاه صورت گرفته است. یک روز پس از انتشار این فراخوان، بسیاری از دانشجویان به کمیته انضباطی فراخوانده شدند و پس از صدور احکام اولیه، روز جاری حکم نهایی و قطعی آنها صادر شده است.گفتنی است، در جریان اعتراضات سراسری اخیر، بسیاری از دانشجویان معترض در دانشگاه های مختلف کشور، با احکام انضباطی از قبیل منع از ادامه تحصیل، ممنوع الورود شدن به دانشگاه و محرومیت استفاده از امکانات رفاهی مواجه شده اند. ( هرانا، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

پلمب ۹ واحد صنفی در بروجرد به دلیل ارائه خدمات به مشتریان “بی حجاب”

دادستان عمومی و انقلاب بروجرد از پلمب ۹ واحد صنفی در مجتمع تجاری دیپلمات سنتر این شهر خبر داد.سجاد بیرانوند در این خصوص گفت: «در جریان بازدید از مجتمع دیپلمات سنتر و ملاحظه اینکه در طبقه اغذیه فروشی ها خدمات به افراد “بی حجاب” ارائه می شود، یک طبقه کامل این مجتمع شامل ۹ واحد اغذیه فروشی پلمب شد.»پیش تر نیز، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بروجرد از پلمب دو واحد صنفی دیگر این مجتمع خبر داده بود. وی نیز دلیل این اقدام را “بی حجابی” فروشندگان و کسبه عنوان کرده بود.مجتمع تجاری دیپلمات سنتر بروجرد در خیابان تختی این شهر قرار دارد و دارای مراکز فروش پوشاک، رستوران و کافی شاپ و شهر بازی سرپوشیده و مرکز فروشگاهی رفاه است. ( هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

مریم آروین، وکیل دادگستری، دو ماه پس از آزادی از زندان درگذشت

کانون وکلای کرمان روز چهارشنبه ۱۹بهمن۱۴۰۱ از درگذشت «مریم آروین»، وکیل دادگستری که دو ماه پیش از زندان آزاد شده بود، خبر داد.در خبر کوتاهی که کانون وکلای کرمان منتشر کرده بود، همچنین وب‌سایت خبری «وکلاپرس»، اشاره‌ای به علت مرگ این وکیل جوان و جزییات منجر به مرگ او نشده است.بر اساس اطلاعات منتشر شده، مریم آروین اوایل آذر، در جریان اعتراضات سراسری بازداشت، و پس از سه هفته به قید کفالت آزاد شده بودمقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.در ماه‌های اخیر، جان باختن چند تن دیگر از بازداشت‌شدگان، اندکی پس از آزادی از زندان خبرساز شده است. ( ایران وایر، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

ماموران به شکل سیستماتیک به چشم معترضان شلیک کرده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، می‌گوید بر اساس ارزیابی‌هایش به این نتیجه رسیده که در جریان سرکوب اعتراض‌های اخیر، ماموران جمهوری اسلامی به شکل «هدفمند» به چشم معترضان شلیک کرده‌اند.این سازمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به «کثرت گزارش‌ها» درباره شلیک به سر و صورت و همچنین گستردگی این مساله در سراسر ایران به این نتیجه رسیده است. چنانکه در این بیانیه آمده، «شلیک به صورت و چشم افراد شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی ماه‌های اخیر، در بیشتر شهرهای ایران رخ داده است».محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌بشر‌ایران، گفت: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌بشر و اجرای عدالت آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ست؛ و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌یک از جنایاتشان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایاتشان پاسخگو باشند.» ( BBC فارسی، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

فائزه هاشمی خطاب به اژه‌ای: «تعهد می‌دهم» در صورت آزادی به فعالیت‌هایم ادامه دهم

فائزه هاشمی، زندانی سیاسی که از سوی قوه قضاییه به «تبلیغات علیه نظام» متهم و در زندان بسر می‌برد در تازه‌ترین واکنش خود با انتشار نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نوشت: ابراز ندامت و پشیمانی نمی‌کند و «تعهد» می‌دهد «در صورت آزادی» هم‌چنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد.در بخش‌های از این نامه که برای نخستین بار در وب‌سایت «زیتون» منتشر شده است، فائزه هاشمی فعال سیاسی زندانی نوشته است: من به همراه «عمده زندانیان سیاسی، امنیتی، عقیدتی» نه تنها «فعالیت غیرقانونی» نداشته، بلکه طبق اصولی از قانون اساسی «دقیقاً به وظیفه شهروندی، انسانی، اخلاقی و بر اساس وجدان خود» عمل کرده‌ایم.او از مسئولین جمهوری اسلامی خواسته که «به ترک فعل و یا تخطی از قانون» اعتراف و «این روند ضد انسانی و ضد‌قانونی را متوقف کنند.» ( صدای آمریکا، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

نامه افشا شده از سوی گروه عدالت علی؛ روایت تجاوز دو مامور سپاه به دو زن معترض بازداشت‌شده

سندی که گروه هکری عدالت علی از هک سازمان زندان‌ها در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داده، افشاگر پرونده‌ای از تجاوز جنسی دو مامور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو دختر ۱۸ و ۲۳ ساله شرکت‌کننده در تجمعات پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در تهران و در یک خودروی ون است.این سند افشا شده همچنین به وضوح نشان می‌دهد دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی چگونه بر تجاوز و تعدی مامورانش سرپوش می‌گذارد و آن‌ها را از هر گونه پیگردی مصون می‌کند.این سند از طرف محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب (‌شعبه ۲۷) تهران خطاب به علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نوشته شده و تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۱ روی آن درج شده است.پرونده افشا شده، جزییاتی از نحوه بازداشت و سپس تجاوز جنسی به دو دختر معترض را از سوی علیرضا صادقی و علیرضا حسینی، دو مامور سپاه پاسداران ارائه می‌دهد.این نامه نخستین سند داخلی افشا شده از درون سیستم قضایی جمهوری اسلامی است که «‌تجاوز»، «‌شکنجه» و «آدم‌ربایی» ماموران امنیتی حکومت را برملا می‌کند. ( ایران اینترنشنال، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

تعلیق فله‌ای استادان دانشگاه؛ یک استاد دیگر در کرمان تعلیق شد

در حالی که جمهوری اسلامی خود را آماده می‌کند تا مراسم سالگرد بیست و دو بهمن را برگزار کند، برخوردهای انظباطی و تعلیق و اخراج اساتید به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان، افزایش یافته است. چهارشنبه پس از آنکه خبر تعلیق دو استاد دانشگاه هنر تهران، در رسانه‌ها بازتاب یافت، خبری دیگر مبنی بر تعلیق دکتر زهرا خشکجان، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان، منتشر شد.زهراخشک‌جان، استادیار جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان، عضو بنیاد ملی نخبگان و برنده جایزه فارابی، به دستور اطلاعات سپاه از دانشگاه تعلیق شده و تمامی دروس این استاد به دیگر اساتید واگذار شده است‌.امتناع خانم خشکجان از برگزاری کلاس در حمایت از دانشجویان و پست‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی علت اصلی تعلیق او از دانشگاه شده است. پیشتر بیش از صد نفر از استادان دانشگاه باهنر کرمان در حمایت از دانشجویان بیانیه داده و خواهان آزادی دانشجویان زندانی شده بودند. ( ایران وایر، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

فریاد «زن زندگی آزادی» زنان آزاد شده مقابل اوین؛ تاکید نسرین ستوده بر خواست تغییر حکومت

جمعی از زنان زندانی سیاسی که شامگاه چهارشنبه ۱۹ بهمن آزاد شدند، مقابل زندان اوین فریاد «زن، ‌زندگی، آزادی» سر دادند. هم‌زمان، نسرین ستوده، وکیل زندانی که در مرخصی است، در مصاحبه با سی‌ان‌ان، «تغییر حکومت» را همچنان خواسته اصلی مردم معترض ایران دانست.روز گذشته، ۱۹ بهمن، عالیه مطلب‌زاده، صبا کردافشاری، فریبا اسدی، پرستو معینی، زهرا صفایی، گلاره عباسی و شهره حسینی از زندان اوین آزاد شدند.این زنان بلافاصله پس از آزادی، «مقاومت و حمایت از جنبش» را ادامه داده و مقابل زندان اوین شعارهایی چون «حکومت ستمگر، نابود باید گردد» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.(ایران اینترنشنال ،۲۳ بهمن ۱۴۰۱ )

فرزانه فصیحی سریع‌ترین زن آسیا شد؛ سرود را نخواند و با پرچم جمهوری اسلامی ندوید

مدال طلای ماده ۶۰ متر دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان، نصیب فرزانه فصیحی از ایران شد.این ورزشکار ۳۰ ساله ایرانی در فینال دوی ۶۰ متر با ثبت رکورد ۷.۲۸ ثانیه سریع‌تر از رقبای خود از خط پایان گذشت تا روی سکوی قهرمانی بایستدروی سکوی قهرمانی و هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی در شرایطی که نفرات دوم و سوم پرچم کشورشان را بر شانه داشتند، خانم فصیحی بدون پرچم ایستاده بود.دونده طلایی ایران سرود جمهوری اسلامی را هم نخواند اما از شوق اولین مدال زرین آسیایی خود می‌گریست.(رادیو فردا ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

نسرین ستوده: معترضان خواهان همه‌پرسی و تغییر نظام هستند

نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر می‌گوید با وجود سرکوب‌های خشن، خشم معترضان فروکش نکرده و همچنان خواهان تغییر نظام در ایران هستند.این فعال سیاسی که در مرخصی درمانی به سر می‌برد، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در گفتگویی تلویزیونی با کریستین امانپور، مجری و برنامه‌ساز سرشناس شبکه سی‌ان‌ان، گفت که اعتراضات در ایران همچنان جریان دارد و به‌ هیچ وجه تمام نشده است.وی در این گفتگو با اشاره به روند اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد افزود: «او را به خاطر حجاب اجباری به قتل رساندند و در ایران پلیسی که باید محافظ حقوق زنان باشد، به صورت بی‌رحمانه‌ای زنان معترض را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد که این موضوع وجدان عمومی جامعه را به شدت آزرده کرده است.»(صدای آمریکا ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

بیست و یکم بهمن؛ گزارشی از آزادی زندانیان طی ۲۴ ساعت گذشته

خبرگزاری هرانا – در ۲۴ ساعت اخیر تعدادی از زندانیان از جمله صهبا فرنوش، نوشین جعفری، هاله غلامی، افسانه امامی، حمید ناصری، سعید ناصری، روزبه پیری، مهدی سوفالی، محمد غلام زاده، مینا افشاری، مهشید زاهدپسند، حسین یزدی، مهدی مقدری، ندا محسنی، یوسف مرادی، فرهاد میثمی، رضا کشوری، سارا ثابت راسخ و نبیل موفقی از زندان های اوین، تبریز، تهران بزرگ، ازبرم لاهیجان، دستگرد اصفهان، دولت آباد اصفهان، رجایی شهر کرج، قرچک ورامین و ندامتگاه مرکزی کرج آزاد شدند.(هرانا ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

خاله نیکا شاکرمی: همه دندان‌های نیکا را خرد کرده بودند، یعنی چقدر درد کشیده بود

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، در پستی اینستاگرامی از روایتی نوشت که هنگام درد کشیدن حین درمان در دندانپزشکی به یاد نیکا افتاده است. او نوشت: «یاد جوجو میفتادم که وقتی در سردخانه پیکرش را تحویل دادند همه دندان‌هایش خرد شده بود. او بی‌دندان به خاک سپرده شد، یعنی چقدر درد کشیده.»(ایران اینترنشنال ، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم ادامه دارد

علی‌رغم اینکه مدارس دخترانه قم، پنج روز قبل به دلیل وقوع مسمومیت‌های سریالی تعطیل شدند، سایت «قم‌نیوز» روز یکشنبه ۲۳بهمن ۱۴۰۱ خبر داد که در اولین روز بازگشایی مجدد مدارس، دست‌کم ۳۷ دختر در سه مدرسه این شهر به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.قم‌نیوز» در گزارش امروز خود به استاندار قم درمورد احتمال وقوع «حوادث غیرقابل بازگشت برای دانش‌آموزان دختر قم» هشدار داده و خواهان تعطیلی «مدارس دختران» برای جلوگیری از چنین حوادثی شد. معاون سیاسی امنیتی استاندارقم نیز فرضیه «عمدی بودن این مسمومیت‌ها» را مطرح کرده است.«(ایران وایر ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

اعتراض به «تعلیق عضویت زنان» در کتابخانه ملی ایران به خاطر حجاب اجباری

جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به «احکام تعلیق» تعدادی از زنان عضو این کتابخانه به خاطر عدم رعایت «حجاب اجباری»، این احکام را تشدید «آپارتاید جنسیتی» از سوی جمهوری اسلامی خوانده و هدف حکومت این چنین اقداماتی را «حذف خزنده زنان» عنوان کردند.بر اساس گزارش‌ها، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آغاز هفته‌ جاری پیامک‌هایی را به تعدادی از اعضای زن ارسال کرد که در آن به استناد «بند ۷ ماده ۱۰ شیوه‌نامه عضویت» اعلام شده که عضویت این زنان به حالت «تعلیق» درآمده است.(رادیو فردا ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

رونمایی از برنامه‌های تازه در حوزه آموزش و پرورش؛ برگزاری کلاس‌های «تربیت» جنسی، سیاسی و اعتقادی برای معلمان

یک مقام وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام برای برگزاری کلاس‌های توجیهی برای معلمان تحت عنوان «توانمندسازی» در زمینه‌های «تربیت» سیاسی، جنسی، اعتقادی خبر داد.اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری «ایلنا» گفت که این برنامه در راستای پاسخگویی به «شبهات و سوالات دانش آموزان» طراحی شده است.در جریان اعتراضات سراسری در ایران که از شهریور ماه سال جاری و در پی کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، دانش آموزان در مدارس شهرهای مختلف ایران نیز نقش برجسته‌ای داشتند. حضور برجسته دانش آموزان و دانشجویان در حرکت‌های اعتراضی سال جاری بار دیگر رویکردهای آموزشی در نظام جمهوری اسلامی را به چالش کشید. این مقام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه «در خصوص تربیت جنسی، ما نیازمند همکاری ویژه بین اولیا و مربیان مدرسه» هستیم خبر داد که «برای این موضوع در حوزه دختران در پایه سوم ابتدایی و پسران در پایه هشتم و نهم برنامه ریزی ویژه‌ای کرده ایم.»(صدای آمریکا ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

طرد، تست بکارت اجباری و…؛ روزگار برخی زنان معترض پس از آزادی

از همه بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در زمان آزادی، مثل قهرمان با اسپند و دسته‌های نرگس استقبال نشده است. «لاله مهراد»، دکتر روانشناس بالینی که به معترضان و بازداشتی‌های اعتراضات سراسری خدمات رایگان مشاوره ارائه کرده است، به «ایران‌وایر» می‌گوید شماری از بازداشت‌‌شدگان اعتراضات سراسری پس از آزادی از خانه طرد شده، دختران برای اثبات اینکه مورد تجاوز نیروهای امنیتی قرار نگرفته‌اند مجبور به انجام تست بکارت شده‌اند، و تعدادی هم از ترس، اصلا به خانه بازنگشته‌اند. به گفته خانم مهراد، بسیاری از این افراد پس از آزادی چالش‌های بزرگتری پیش‌رو دارند: عدم پذیرش خانواده!(ایران وایر ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

تجاوز به زنان و دختران زندانی در سپاه زاهدان

سازمان اطلاعات سپاه زاهدان از تجاوز جنسی دختران و زنان به عنوان ابزاری برای اعتراف‌گیری و سناریوسازی استفاده کرده است. در جوانرود جو امنیتی حاکم شده است.گروه رسانه‌‌ای “حال‌وش” روز پنجشنبه ۲۰ بهمن در گزارشی مفصل از تجاوز به زنان زندانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان خبر داد.حال وش در گزارش خود آورده است برای نخستین‌بار موفق شده با قربانیان زن مورد تجاوز قرار گرفته صحبت کند. آنها در این گفت‌وگو تائید کردند که در جریان بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان از سوی بازجویان این نهاد امنیتی مورد “تجاوز جنسی” قرار گرفته‌اند.(با لاترین ،۲۶ بهمن ۱۴۰۱)

درخواست خانواده رفسنجانی برای آزادی فائزه هاشمی

خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، در متنی که «رنجنامه» توصیف شده، خواستار آزادی فائزه هاشمی از زندان شده‌اند.آن‌ها در این متن که در وب‌سایت «جماران» منتشر شده، نوشته‌اند به «جُرم» فرزند هاشمی‌بودن، «تحت فشار» قرار دارند و «شاید بتوان با آزادی زنان در بند سیاسی از جمله خواهرمان فائزه، مرهمی بر زخم‌ها گذاشت».این متن در شرایطی منتشر شده که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دنبال اخذ تعهدنامه کتبی از بازداشت‌شدگان اعتراضات است، اما فائزه هاشمی رفسنجانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده «تعهد» داده به فعالیت سیاسی ادامه دهد.(رادیو فردا ،۲۶ بهمن ۱۴۰۱ )

سازمان ملل خواستار آزادی نیلوفر بیانی و فعالان محیط‌ زیستی از زندان شد

برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل متحد، «یونپ»، بار دیگر روز سه‌شنبه خواستار آزادی نیلوفر بیانی، فعال محیط‌‌ زیستی و کلیه فعالان و کارشناسان محیط‌ زیستی زندانی در ایران شده است.این نهاد وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای تصریح کرده است که با توجه به «عفو» زندانیان در شرایط کنونی در ایران، بار دیگر درخواست خود را برای آزادی نیلوفر بیانی و دیگر فعالان محیط زیستی تکرار می‌کند.طی روزهای اخیر شماری از زندانیان سیاسی آزاد شده‌اند. این زندانیان پس از صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو معیاری» که حکومت تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام داده، صورت گرفته است.(رادیو فردا ،۲۶بهمن ۱۴۰۱ )

راضیه جانباز ستاره هندبال زنان ایران ممنوع الخروج شد

«راضیه جانباز»، نخستین زن لژیونر تاریخ هندبال ایران و یکی از ستاره‌های تیم ملی، در صفحه اینستاگرام خود از ممنوع‌الخروج شدن خود از کشور خبر داده است.خانم جانباز با انتشار تصاویری از حضورش در فرودگاه خمینی و همین‌طور برگه توقیف گذرنامه‌‌اش نوشت: «ممنوع الخروج، برای منی که هر جا رفتم برگشتم و گفتم من مال این سرزمینم؟ برای منی که عاشق ایرانم؟ عجیب است که معترض یعنی مجرم.»در ماه‌های اخیر، وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک ایران، با تهیه فهرستی از ورزشکارانی که از سرکوب معترضین انتقاد کرده بودند، به دستگاه‌های امنیتی برای سرکوب آن‌ها یا ممنوع الخروج شدن‌شان کمک کرده‌اند.(ایران وایر ، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ )

هشدار فاطمه سپهری به مقامات جمهوری اسلامی: تا پس گرفتن کشور و سرزمین‌مان از پای نخواهیم نشست

فاطمه سپهری که از مهرماه امسال در زندان مشهد محبوس است در دفاعیه‌ای از خود، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشت: «عملکرد ظالمانه شما از قبیل اختلاس، تجاوز، حیف و میل بیت‌المال، سوءمدیریت متعدد، جنگ‌افروزی و ناآرامی و هزاران جنایت دیگر در ۴۴ سال گذشته همه ما را به ستوه آورده‌ است.» این فعال سیاسی تاکید کرد: «من در اینجا به مسئولین بی‌مسئولیت کشور هشدار می‌دهم که من و میلیون‌ها نفر دیگر قبل از اینکه مخالف این نظام محسوب شویم حاصل عملکرد شما هستیم که ۴۴ سال در رنج و غم و اندوه و عملکرد ظالمانه شما از قبیل اختلاس، تجاوز، حیف و میل بیت المال، سوء مدیریت‌های متعدد، جنگ افروزی و ناآرامی در جهان و کشور و هزاران جنایت دیگر به ستوه آمده و دیگر تاب تحمل هیچ کدامتان را نداریم و تا پس گرفتن کشور و سرزمین‌مان از پای نخواهیم نشست.»(صدای آمریکا ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز؛ وزیر آموزش و پرورش: شایعه است

در حالی که مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز به مدارس تهران کشیده شده، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با «شایعه» دانستن گزارش‌ها در این باره، این ادعا را مطرح کرد که دانش‌آموزان منتقل شده به بیمارستان دارای «بیماری‌های زمینه‌ای» بودند.نوری روز چهارشنبه ۲۶ بهمن پس از جلسه هیات دولت ابراهیم رئیسی در واکنش به انتشار گزارش‌ها و تصاویر متعدد از مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهر قم، صحت این گزارش‌ها را انکار کرد و آنها را «شایعه» خواند.(ایران اینترنشنال ،۲۷بهمن ۱۴۰۱ )

یک داروخانه در تهران به دلیل حجاب یکی از کارمندانش پلمب شد

در حالی که اعتراضات سراسری مردم ایران علیه سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی ششمین ماه خود را می‌گذراند قوه قضاییه جمهوری اسلامی همچنان با مخالفان حجاب اجباری و حامیان آن‌ها برخوردهای قهری دارد.روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ مدیرعامل خبرگزاری میزان در حساب کاربری خود در توییتر از پلمب یک داروخانه در منطقه تهرانپارس تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط صاحب آن خبر داد و اعلام کرد برای صاحب این داروخانه پرونده قضایی تشکیل شده است.(ایران وایر ،۲۷بهمن ۱۴۰۱ )

تاکید پنج زن زندانی سیاسی سابق بر تداوم پافشاری تا آزادی سایر زندانیان

عالیه مطلب‌زاده، رها عسگری‌زاده، نوشین جعفری، ملیحه جعفری و هستی امیری که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی بقیه زندانیان سیاسی زن شدند و تاکید کردند: «روز آزادی نزدیک است».این پنج زن زندانی سیاسی آزاد شده در بیانیه خود، هم‌بستگی در «قیام زن، زندگی، آزادی» و خیزش انقلابی مردم آزادی‌خواه و جوانان مبارز ایران را دلیل اصلی موج آزادی زندانیان سیاسی در روزهای گذشته دانستند.درحالی تاکنون گزارش‌های متعددی از آزادی شماری از فعالان سیاسی و مدنی و صنفی منتشر شده است که برخی ناظران از آن با عنوان «عفو گزینشی» یاد می‌کنند.(ایران اینترنشنال ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

اخراج یک معلم به دلیل پخش موسیقی در مدرسه

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه، ویدیویی از پخش موسیقی توسط یک معلم در یکی از مدارس غیرانتفاعی شهرستان قائمشهر منتشر شد.در پی انتشار این ویدیو که بر اساس آن دانش آموزان مدرسه مورد اشاره آهنگ انتخابی معلم خود را همخوانی میکنند، این معلم از محل کار و تدریس خود اخراج شد.مدیر کل آموزش و پرورش مازندران آهنگ انتخابی توسط این معلم را “مبتذل” و اخراج وی از محل کارش را “اعمال برخورد اداری لازمه” عنوان کرد.(هرانا ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

روزنامه‌نگاران کانادایی «جایزه آزادی مطبوعات» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا کردند

انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» جایزه بین‌المللی مطبوعات را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران اعطا کرد.این جایزه «به دلیل شجاعت و حقیقت‌گویی در گزارش‌دهی» به یک روزنامه‌نگار ایرانی ساکن کانادا به نمایندگی از حامدی و محمدی اعطا شد.روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان دارای سابقه‌ای ۴۰ ساله در دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و مطبوعات آزاد در داخل و خارج از کانادا است.نیلوفر حامدی عکاس و خبرنگار روزنامه شرق روز ۳۱ شهریور و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن روز هفتم مهر به دلیل تهیه گزارش از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شدند.(صدای آمریکا ،۲۸ بهمن ۱۴۰۱ )

جنجال حجاب در کتابخانه ملی؛ کتابخانه را با قهوه‌خانه اشتباه گرفته‌اید

بعد از جنجال مدیریت کتابخانه ملی در جلوگیری از حضور زنان و دختران «بدون حجاب اجباری» در محیط و سالن‌های این مجموعه فرهنگی، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: «کتابخانه ملی مرجع علمی برای امور پژوهشی و تحقیقاتی است و باید دامن آن از هر گونه رفتار خلاف عرف و شأن محققان پاک بماند.»این خبرگزاری وابسته به سپاه در ادامه این گزارش اضافه کرد: «کتابخانه ملی بعد از سه ماه اغتشاش و التهاب‌آفرینی در کشور به محلی برای عرضه و نمایش دختران بی‌حجاب و پسران و دختران مختلط و سیگاری تبدیل شده که کتابخانه را با قهوه‌خانه اشتباه گرفته‌اند اما مدیریت انقلابی این مجموعه جلوی کشف حجاب،رفتارهای زننده خارج از عرف و اختلاط‌های مشمئزکننده و رواج بی‌حجابی و بی‌عفتی را خواهد گرفت.»(صدای آمریکا ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

فرمانده انتظامی متهم به «تجاوز جنسی» در چابهار به ۱۵ ماه زندان محکوم شد

براهیم کوچکزایی، فرمانده انتظامی سابق چابهار که به گزارش منابع محلی «متهم به تجاوز به یک دختر نوجوان بلوچ» است، از سوی دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان به «۱۵ ماه حبس تعزیری و انفصال از خدمات دولتی و عمومی» محکوم شد.بر اساس این گزارش‌ها، دادگاه نظامی پس از شنیدن اظهارات شاکی پرونده و خانواده او و بررسی گزارش‌ها و مستندات، آقای کوچکزایی را در مواردی از جمله «ایجاد جو بدبینی نسبت به نیروی انتظامی»، «تهیه صورت‌جلسه خلاف واقع» و «لغو دستور و تهدید» مجرم دانسته و بابت هر جرم او را به «۱۵ ماه حبس تعزیری» محکوم کرده است. فرمانده سابق نیروی انتظامی چابهار روز ۱۰ شهریور امسال به بهانه بازجویی از این دختر که اهل شهر دشتیاری از توابع چابهار است، او را به اتاق استراحت خود در محل کارش برده و به او «تجاوز» کرده است (رادیو فردا،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

بازتاب گسترده مخالفت یک مهندس زن علیه حجاب اجباری، با پرت کردن روسری در مجمع نظام مهندسی

مخالفت مهندس زینب کاظم‌پور علیه حجاب اجباری، که با برداشتن و پرت کردن روسری خود در مجمع نظام مهندسی ابراز شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته است.این مهندس زن پس از آن روسری خود را برداشت که به او اجازه کاندیداتوری در هیات رییسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران داده نشد.او با برداشتن حجاب اجباری روی سن این مجمع گفت: «‌به مجمعی که به‌خاطر سر نکردن روسری اجازه کاندیدا شدن نمی‌دهد، رسمیت نمی‌دهم.کاظم‌پور افزود: «به مجمعی که در آن مهندس‌ها را کتک می‌زنند و به شان مهندس توهین می‌شود رسمیت نمی‌دهم.»(ایران اینترنشنال ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

ازدواج کودکان؛ چالشی ۴۴ ساله که ابعاد جدیدی پیدا کرده است

مساله ازدواج کودکان یا «کودک همسری»، بار دیگر به مایه نگرانی مخالفان این پدیده در ایران تبدیل شده است. آن هم در لابه‌لای بحث درباره لایحه‌‌ای که از ابتدا برای مبارزه با خشونت علیه زنان تهیه شده بود.در پی «رونمایی» از لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در مجلس شورای اسلامی، طیبه سیاوشی که از نمایندگان دور پیشین مجلس است و خود زمانی درگیر همین لایحه بوده، گفت که در نسخه جدید، دختران زیر ۱۳ سال شامل بند مقابله با ازدواج اجباری نمی‌شوند.به بیان دیگر، در این لایحه جدید، به رغم اینکه تدابیری برای جلوگیری از ازدواج اجباری پیش‌بینی‌ شده، اما همچنان کودکان (دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال) نمی‌توانند با استناد به آن از ازدواج اجباری خودداری کنند.(BBCفارسی ،۲۹ بهمن  ۱۴۰۱ )

خانم معلمی که به دلیل «گنگستر شهر آمل» از مدرسه اخراج شد، در باشگاه نساجی استخدام شد

باشگاه نساجی مازندران اعلام کرد خانم معلمی که به دلیل هم‌خوانی شاگردانش با آهنگ «گنگستر شهر آمل» از مدرسه اخراج شده بود، را استخدام کرده است: «باشگاه نساجی سرکار خانم صدف صفرزاده، آموزگار قائمشهری که اخیراً به دلایلی مورد بی‌مهری قرار گرفته را به استخدام باشگاه در می‌آورد».پس از انتشار ویدیویی از پخش آهنگ «گنگستر شهر آمل» در کلاس یک مدرسه غیرانتفاعی در قائمشهر، حسین کمالی، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران می‌گوید که یک معلم در قائم‌شهر به خاطر «پخش موسیقی مبتذل» اخراج شده و احتمالا مجوز مدرسه نیز لغو شود.(ایران اینترنشنال ، ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

ربایش چهار شهروند اهل دهلران توسط نیروهای حکومتی

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه سه‌شنبه ٢۵ بهمن ماه ١٤٠١ (١٤ فوریه ٢٠٢٣) نیروهای حکومتی مستقر در دهلران فرشاد آیینی، سعدالله آیینی و همچنین عظیم یادگاری ۴۳ ساله را ربودند. در این بین همسر عظیم یادگاری به نام صفورا ملکی ۳۷ساله نیز مورد ربایش این نیروها قرار گرفته است(هه نگاو،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

تشکیل پرونده قضایی برای یک زن معترض به “حجاب اجباری

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، اقدام اعتراضی یک زن معترض به “حجاب اجباری” در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران، به گشایش پرونده ای بر علیه وی منجر شد.اخیرا ویدیویی از اقدام اعتراضی یک زن بر علیه “حجاب اجباری” در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران منتشر شد.(هرانا ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

صدور احکام انضباطی برای دوازده تن از دانشجویان معترض

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، احکام انضباطی منع از تحصیل برای ۱۱ تن از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به صورت غیابی صادر شده است.در این گزارش آمده است: “زینب کیامنفرد، ساغر رحیمی شاد، علی اسمعیل فراهانی، فاطمه حمیدی بهشتی به همراه هفت دانشجوی دیگر این دانشگاه، توسط شورای انضباطی هر یک به دو نیم سال منع از تحصیل و استفاده از خدمات رفاهی دانشگاه محکوم شدند.”(هرانا ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

اعتراف اجباری معلم قائمشهری: از «مقامات بالا» معذرت می‌خواهم

صدف صفرزاده، معلم قائمشهری که به دلیل پخش یک کلیپ در کلاس درس و همخوانی دانش‌آموزان با آن اخراج شده بود با انتشار ویدیویی از مردم و «مقامات بالا» معذرت خواهی کرد.در این ویدیو که به سیاق اعترافات اجباری در جمهوری اسلامی تهیه شده و در آن آثار اضطراب و ترس در چهره صدف صفرزاده دیده می‌شود او می‌گوید هیچ سنخیتی با شبکه‌های خارجی ندارد و این «اشتباه» به دلیل کم تجربگی او روی داده است.(ایران وایر، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ )

وزیران خارجه زن حاضر در مونیخ: در کنار زنان و مردان شجاع ایرانی ایستاده‌ایم

١١ وزیر امور خارجه زن حاضر در نشست امنیتی مونیخ روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، حمایت خود را از زنان و مردان «شجاع» ایرانی در «مبارزه روزانه‌شان» برای کسب حقوق و آزادی‌ اعلام کردند.به گفته آنها، مبارزه زنان و مردان ایرانی نشان می‌دهد «فقط جایی که زنان در امنیت هستند، همه در امنیت هستند. نه تنها در ایران، نه تنها در افغانستان، بلکه در سراسر جهان.وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه، بلژیک، آلبانی، لیختنشتاین، کانادا، ایسلند، مغولستان، اسلوونی، آندورا، و کوزوو که همگی زن هستند، در بخش دیگری از بیانیه خود تلاش‌های طالبان برای بیرون کردن زنان افغانستانی از حوزه‌های عمومی را به شدت محکوم کرده‌اند.(صدای آمریکا ،۳۰ بهمن ۱۴۰۱ )

۴۰ حکم قطعی انضباطی برای دانشجویان دانشگاه شریف

کمتر از ۲۴ ساعت پس از اینکه انسیه خزعلی در مورد احکام صادر شده تعلیق یا اخراج دانشجویان معترض گفت که رئیس جمهور دستور «عفو» این افراد را صادر کرده است، معاون دانشجویی دانشگاه شریف می‌گوید رسیدگی به پرونده‌ها ادامه دارد و تا کنون ۴۰ پرونده حکم قطعی گرفته‌اند.معاون دانشجویی دانشگاه شریف گفت: ۷۵ درصد از ۳۳۰ پرونده انضباطی دانشجویان براساس تصمیم ریاست دانشگاه و «به مناسبت دهه فجر با اخذ تعهد بسته می‌شود.» اما به گفته این مقام دانشگاهی «یک سری پرونده احکام قطعی گرفته‌اند و به صحن شورا ۶۰ پرونده وارد شده است که از این میان ۴۰ پرونده حکم قطعی گرفته‌اند.»( صدای آمریکا ،۳۰ بهمن ۱۴۰۱)

قم شهر ناامن برای دختران 40 سال حکمرانی جمهوری اسلامی علیه زنان

ابهام‌های بی‌پاسخ درباره مسمومیت‌ سریالی دختران دانش‌آموز در ۱۳ مدرسه شهر قم، از نهم آذرماه تا امروز، پایتخت مذهبی ایران را به ناامن‌ترین شهر کشور برای دختران و زنان تبدیل کرده است.با گذشت بیش از ۷۰ روز از اولین مورد اعلام شده مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه در قم تا امروز، وعده مسئولان ارشد امنیتی و قضایی برای روشن شدن دلایل و عوامل این حادثه محقق نشده و تجمع خانواده‌ دانش‌آموزان نیز تنها سبب شده است وزیر آموزش‌وپرورش موضوع را انکار کند و وزیر بهداشت به شهر قم سفر کند و بگوید: «به‌زودی همه‌چیز روشن می‌شود».(بالاترین ،۳۰ بهمن ۱۴۰۱ )

زهرا شاکر به منع موقت از تحصیل محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، زهرا شاکر، دانشجوی دانشگاه الزهرا، به منع از تحصیل و محرومیت از خوابگاه محکوم شد.براساس این گزارش، این دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصاد نظری دانشگاه الزهرا، توسط شورای بدوی انضباطی به دو نیمسال محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات و محرومیت از خوابگاه تا پایان تحصیل محکوم شد. حکم صادره در تاریخ دوم بهمن ماه توسط شورای تجدیدنظر عینا تایید شد.(هرانا ،۳۰ بهمن ۱۴۰۱ )

احضار به دادگاه

احضار فرزانه زیلابی وکیل پیشین کارگران نیشکرهفت تپه به دادگاه انقلاب اهواز

فرزانه زیلابی وکیل دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری از سوی دادگاه انقلاب اهواز احضار شد. فرزانه زیلابی وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری از سوی شعبه سیزده دادسرای انقلاب اهواز احضار شد.اتهام های این وکیل دادگستری، توهین به مقام رهبری، نشر اکاذیب در فضای مجازی جهت تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت، عضویت در گروه‌های معاند است.فرزانه زیلابی پیشتر وکالت کارگران هفت تپه و برخی فعالان سیاسی خوزستان را به عهده داشت. هم اکنون وکالت برخی معترضان در جنبش اعتراضی اخیر، وکالت پرونده بازنشستگان تٲمین اجتماعی خوزستان، برخی خبرنگاران خوزستانی و از جمله دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان پیروز نامی را به عهده دارد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری برگزار شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، جلسه رسیدگی به اتهامات فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری برگزار شد.در جریان این جلسه که در روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه، در دادسرای اهواز برگزار شد، خانم زیلابی از بابت اتهامات “توهین به رهبری، عضویت در گروه های ضد نظام, اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب” به دفاع از خود پرداخته است.براساس این گزارش، فرزانه زیلابی از حق داشتن وکیل انتخابی در این جلسه محروم بوده است.(هرانا ،۲۶ بهمن ۱۴۰۱ )

تعیین زمان جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آیدا عمیدی

جلسه «دادگاه» رسیدگی به اتهامات آیدا عمیدی، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، زمان جلسه «دادگاه» رسیدگی به اتهامات آیدا عمیدی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران تعیین شد.بر اساس این گزارش، به گفته روزبه سوهانی، از دیگر اعضای هیئت دبیران این کانون، جلسه «دادگاه» رسیدگی به اتهامات خانم عمیدی روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد(صدای بازداشت شدگان ، ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

احکام صادر شده

فرناز ناظری به حبس و ممنوع الخروجی محکوم شد

خانم ناظری، توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. فرحناز ناظری، در تاریخ ۱۵ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در قائم شهر بازداشت و در تاریخ ۲۲ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی، بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی در دو هفته اول بازداشت به اداره اطلاعات منتقل شده بود. همچنین وکیل خانم ناظری به پرونده او دسترسی ندارد.”خانم ناظری، نقاش و مجسمه ساز، سرپرست خانواده و دارای دو دختر ۱۴ و ۲۰ ساله است. ( صدای مردم ،۱ بهمن ۱۴۰۱)

صدور محکومیت سنگین برای شیوا شعبانی

شیوا شعبانی ، بازیگر تئاتر و سینما که در جریان اعتراضات سراسری  به دلیل حضور در تجمعات و حمایت از معترضان بازداشت شده بود و در اواخر آبان با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. این بازیگر به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال، و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی از جمله ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت عضویت در دسته‌‌جات سیاسی، نوشتن در مجلات و فعالیت در فضای مجازی و ‌۲ سال ممنوعیت کار در تئاتر و سینما محکوم شده است. این حکم بدوی بوده و در صورت تایید در دادگاه تجدید نظر، پنج سال حبس تعزیری برای شیوا شعبانی اجرا خواهد شد. (ایران‌وایر، ۱ بهمن ۱۴۰۱)

دو فعال زن اهل پیرانشهر به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند

گلاله مرادی ۴۸ ساله و صفیه ماموشی‌پور ۴۹ ساله پاییز امسال توسط شعبه سوم دادگاه کیفری ۱ مستقر در مهاباد به اتهام “معاونت در قتل عثمان حاجی حسینی” از کادرهای اداره اطلاعات هر کدام به تحمل ۱۰ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است. گلاله مرادی طی یک سالی که در زندان مرکزی ارومیه در بازداشت به سر می‌برد، از حق دسترسی به وکیل و همچنین مرخصی محروم بوده است. گلاله مرادی روز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از یک سال و ۷ روز بازداشت با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. صفیه ماموشی‌پور همسر عثمان حاجی حسینی نیز در همین رابطه و روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۱ آوریل ۲۰۲۱) توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از دو ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. صفیه ماموشی‌پور همسر عثمان حاجی حسینی نیز در همین رابطه و روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۱ آوریل ۲۰۲۱) توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از دو ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. این چهار نفر پس از کشته شدن یکی از کادرهای سپاه پاسداران به نام عثمان حاجی‌حسینی (پدر زن طاهر بزازی) که بعدها گروهی موسوم به عقاب‌های زاگروس مسئولیت آن را بر عهده گرفت، بازداشت شدند. ( هه‌نگاو، ۱ بهمن ۱۴۰۱)

شیوا شعبانی به ۶ سال حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد

شیوا شعبانی، بازیگر تئاتر و سینما اوایل آبان ماه در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و نهایتا اواخر آبان ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. این حکم که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر و به خانم شعبانی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۵ سال و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی از جمله ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت عضویت در دسته‌ جات سیاسی، نوشتن در مجلات و فعالیت در فضای مجازی و ‌۲ سال ممنوعیت کار در تئاتر و سینما محکوم شده است. ( هرانا ۱ بهمن ۱۴۰۱)

ریحانه طراوتی، عکاس، به شش سال حبس محکوم شد

ریحانه طراوتی، عکاس، برای اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» مجرم شناخته و به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است که براساس قوانین ایران پنج سال از این حکم قابل اجرا است.شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مظلوم، این حکم را صادر کرده است.درحکم خانم طراوتی اقداماتی چون «طراحی فعالیت‌های هدفمند در راستای جنبش زنان در ایران» و «ایجاد نیاز‌های کاذب در زنان از طریق تبلیغ جنبش می تو» به عنوان نمونه‌های رفتار مجرمانه او ذکر شده‌اند. ریحانه طراوتی یکی از امضاکنندگان بیانیه اعتراض به آزار و خشونت علیه زنان در سینما و تئاتر ایران بود. ( ايران امروز، ۱ بهمن ۱۴۰۱)

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هنگامه قاضیانی،

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون  در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاریرگزار شد. این شهروند در تاریخ ۲۹ آبان، به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک هفته با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. پیشتر هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون در حمایت از اعتراضات سراسری، با برداشتن حجاب، اعتراض خود را نشان داده و در صفحه شخصی خود نوشته بود: “شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هراتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا اخرین نفس کنار مردم ایران هستم.”( هرانا، ۴ بهمن ۱۴۰۱)

محکومیت نگار داودی

نگار داودی، دانشجوی کرد رشته نرم افزار دانشگاه ایلام که در تاریخ ۲۴ آبان در جریان اعتراضات مردمی ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک ماه با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب و دادگاه شعبه ۱۰۳ کیفری دو ایلام به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» مجموعا به دو سال و سه ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، یک سال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی و ۲۰۰ ساعت شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن محکوم شده است. بر اساس دادنامه صادره، حکم ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به دلیل عدم سابقه کیفری متهم به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شده است. بر اساس حکم صادره که قابل تجدیدنظرخواهی است، وی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی رجب محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» و «توهین به رهبری» به ترتیب به ۲ سال حبس تعزیری و یک سال کار برای اداره بهزیستی ایلام محکوم شده است. همچنین شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به ریاست یاسر خلفی او را به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال ممنوعیت خروج از کشور و شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن به مدت ۲۰۰ ساعت با اخذ گواهی و تاییدیه از سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام محکوم کرده است. دادگاه به دلیل عدم وجود سابقه کیفری، حکم ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق را به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل کرده است. (حقوق بشر کردستان، ۶ بهمن ۱۴۰۱)

مریم دریسی به بیش از ۲۲ ماه حبس محکوم شد

مریم دریسی، دانشجوی دانشگاه ساوه، توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۲۲ ماه و هفده روز حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پانزده ماه حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. براساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس صادر شده خانم مریم دریسی، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به تحمل پانزده ماه و یک روز و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل هفت ماه و شانزده روز در مجموع به ۲۲ ماه و هفده روز حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پانزده ماه حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. مریم دریسی، پیشتر توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه انقلاب کازرون به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و در پرونده ای دیگر، توسط شعبه ۱۰۲ همین دادگاه به ۳ سال حبس محکوم شد. خانم دریسی روز شنبه ۲۳ مهر، توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد این شهر منتقل شد. وی نهایتا روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. (هرانا، ۷ بهمن ۱۴۰۱)

فاطمه سپهری به حبس و جزای نقدی محکوم شد

دادگاه کیفری مشهد خانم سپهری را از بابت اتهامات “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی و مصاحبه با رسانه های خارج از ایران” به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.
فاطمه سپهری روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد. خانم سپهری پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی که یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای آیت الله علی خامنه‌ای است، به همین دلیل در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۳ سال و شش ماه حبس تقلیل یافت. نهایتا اردیبهشت‌ماه سال گذشته حکم حبس و شلاق فاطمه سپهری به مدت ۵ سال و به صورت مشروط تعلیق شده و این فعال مدنی از زندان آزاد شد. ( هرانا، ۸ بهمن ۱۴۰۱)

سعیده مرادی جهت تحمل حبس بازداشت شد

سعیده مرادی، عکاس اهل زنجان جهت اجرای حکم حبس راهی زندان صفرآباد این شهر شد.  “روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، خانم مرادی توسط ضابطین قضایی بازداشت و جهت اجرای حکم شش ماه حبس راهی بند قرنطینه زندان صفرآباد زنجان شد.”
سعیده مرادی پیشتر در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و نهایتا با تودیع قرار وثیقه از زندان صفرآباد زنجان آزاد شده بود. ( هرانا، ۸ بهمن ۱۴۰۱)

نازیلا معروفیان به زندان محکوم شد

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار سایت «رویداد ۲۴» به جرم مصاحبه با پدر مهسا امینی به زندان، جریمه نقدی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری، خانم معروفیان را با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی به دو سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه و ۵ سال ممنوع الخروج از کشور محکوم کرده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

زهرا مهرابی توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس محکوم شد

زهرا مهرابی، دانشجوی دانشگاه تهران، توسط «دادگاه» انقلاب تهران به ریاست علی مظلوم، به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. خانم مهرابی در تاریخ ۴ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. زهرا مهرابی دانشجوی رشته مشاوره و راهنمایی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، ورودی سال ۱۴۰۰، در تاریخ ۴ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات سراسری در تهران بازداشت و در تاریخ ۱۹ آذر با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد. ( صدای بازداشت شدگان، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

سروناز احمدی به شش سال حبس محکوم شد

سروناز احمدی، دانش‌ آموخته مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و فعال حقوق کودکان، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر و به خانم احمدی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس مجموعا شش سال زندان محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص خانم احمدی قابل اجرا خواهد بود. ( هرانا، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

فرشته منصوری، فعال مدنی اهل سرابله به حبس محکوم شد

شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سرابله ایلام، فرشته منصوری، ٣۵ ساله و فعال مدنی را از بابت اتهاماتی نظیر اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی، ” “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی” به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد دادگاه تجدید نظر ایلام با وجود مسئولیت حضانت فرزند خردسال و سرپرست خانوار بودن فرشته منصوری، ۶ ماه از حکم حبس وی را بدون بازبینی پرونده و عدم اجازه به وکیل برای ارائه دفاعیات، قطعی و لازم الاجرا دانسته است. فرشته منصوری، کوهنورد و فارغ‌التحصیل تجهیزات پزشکی، روز یکشنبه اول آبان ماه ١٤٠١، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. وی در نهایت با تودیع وثیقه‌ای با ارزش پولی ۵۵٠ میلیون تومان به صورت مشروط آزاد شد. (هرانا، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر میرزایی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر میرزایی برگزار شد. در جریان این جلسه که امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شده، خانم میرزایی به دفاع از خود پرداخته است. علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری وی، قاضی با آزادی موقت خانم میرزایی مخالفت کرده است. نیلوفر میرزایی بافتی، دانشجوی رشته گرافیک (ارتباط تصویری) دانشگاه الزهرا، در تاریخ دهم آبان ماه، توسط نیروهای لباس‌ شخصی در دانشگاه بازداشت و هم اکنون در زندان اوین به سر می‌ برد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا ، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

پلمب یک رستوران به دلیل “خوانندگی یک زن

فرمانده انتظامی ماهشهر از پلمب یک رستوران در این شهر به دلیل “خوانندگی یک زن” خبر داد. فرمانده انتظامی ماهشهر در این خصوص گفت: “در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر خوانندگی غیرمجاز خانمی در یک باب واحد صنفی رستوران در شهرستان ماهشهر، پس از بررسی موضوع و هماهنگی با مرجع قضائی این رستوران پلمب شد.” فرشاد کاظمی افزود: “در این راستا پرونده قضائی تشکیل و از سوی مرجع قضائی دستور تعقیب قضائی صادر شد.” ( هرانا، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

همگامی رؤیا و تاریخ در “نامه‌های زندان” نسرین ستوده

نسرین ستوده از جمله وکیل‌هایی‌ست که در راه انجام وظایف خویش بارها بازداشت شده است. بار نخست پس از گذراندن سه سال حبس از زندان آزاد شد و بار دوم در ۱۳۹۷ در دفاع از پرونده “دختران خیابان انقلاب” به اتهام “تشویق به فساد و فحشا” به ۲۷ سال حبس محکوم شد و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد. انتشار نامه‌های نسرین ستوده، وکیل مبارزی که به صرف وکیل بودن بازداشت شده و سال‌هاست هم‌چنان در زندان به سر می‌برد، رویدادی‌ست که می‌توان با خواندن آن، نه تنها گوشه‌هایی از تاریخ حقوق قضایی ایران امروز را بازشناخت، بلکه می‌شود هستی اجتماعی زندانیان را نیز در آن بازیافت. ( هرانا، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

دادگاه رسیدگی به پرونده مرضیه امیری برگزار شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات انتسابی مرضیه امیری، روزنامه‌نگار و خبرنگار شرق و پایگاه خبری راه پرداخت که چندی پیش به طور موقت از زندان آزاد شده بود، برگزار شد.روز دوشنبه یازدهم بهمن‌ماه 1401، سمیرا امیری، خواهر این روزنامه‌نگار در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر از تفهیم سه اتهام به وی توسط قاضی عموزاد نوشت.به نوشته خانم امیری اجتماع و تبانی، تشویق به فساد و تبلیغ علیه نظام اتهاماتی است که قاضی به مرضیه وارد دانسته است.سمیرا امیری همچنین از رد اتهامات توسط مرضیه امیری و دفاع وکیل نیز سخن به میان آورده است.گفتنی است مرضیه امیری دهم آبان‌ماه 1401، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی عصر روز شنبه ۲۶ آذرماه 1401، با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیونی از زندان به طور موقت آزاد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

مرجان زهرانی روزنامه‌نگار شرق به دادسرا اوین احضار شد.

مرجان زهرانی، روزنامه‌نگار و خبرنگار سیاسی روزنامه شرق از احضار خود به دادسرای اوین و آزادی به قید وثیقه خبر داد.روز سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه 1401، خانم زهرانی در صفحه شخصی خود نوشت: «بعد از چند جلسه بازجویی در دفتر نظارت و پیگیری اطلاعات سپاه، دوم بهمن به دادسرای اوین احضار شدم. اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شد و به قید وثیقه آزاد هستم.»خانم زهرانی همچنین ضمن ابراز نگرانی در خصوص مغایرت اتهام انتسابی نوشت: «در کمال تعجب امروز در احضاریه‌ دادگاه انقلاب اتهام جدید اجتماع و‌ تبانی به اتهام من اضافه شده‌است.»مرجان زهرانی، روزنامه‌نگار حوزه سیاست روزنامه شرق است که سابقه فعالیت در روزنامه اعتماد و برخی پایگاه‌های خبری را در کارنامه خود دارد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

نیلوفر شاکردی در دادگاه نخست خود به 6 سال زندان و 2 سال ممنوع الخروجی محکوم شد.

مادر نیلوفر شاکری از بازداشت شدگان اعتراضات در کرج، می‌گوید دخترش در نخستین دادگاه خود بدون داشتن حق دفاع و وکیل به ۶سال زندان و ۲سال ممنوع الخروجی محکوم شد. مادر این معترض اهل #زنجان پیشتر از عدم پاسخگویی مسئولان درباره وضعیت فرزندش نوشته بود: «بعد از حدود ۵ ماه که فرزندم در زندان است همچنان بلاتکلیف مانده‌ایم نه حکمی ابلاغ می‌شود نه وکیلی می‌توانیم بگیریم و نه جوابی به ما می‌دهند.»نیلوفر 3 دی‌ماه 1401، بدلیل خونریزی داخلی بر اثر شکنجه‌ها به بیمارستان منتقل شد.همچنین وی چندی پیش به همراه ۱۴ زن بازداشتی دیگر در زندان کچویی کرج، در اعتراض به شکنجه و محرومیت از حق دسترسی به وکیل، اعتصاب غذا کرد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱)

فرزانه صیدی به حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد

فرزانه صیدی، توسط دادگاه تجدیدنظر به حبس محکوم شد.بر اساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان ایلام صادر و به خانم صیدی ابلاغ شده است، وی به دو سال و دو ماه حبس تعلیقی، پرداخت ٢۵ میلیون تومان جزای نقدی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه محکوم شده است.این شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب و کیفری دو ایلام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” مجموعاً به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه محکوم شده بود.چندی پیش جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده خانم صیدی در دو بخش مجزا در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری ایلام برگزار شده بود.فرزانه صیدی، شهروند ساکن ایلام در تاریخ ۲۳ مهر ماه، در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و پس از یک ماه با تودیع قرار وثیقه‌ ۳ میلیارد تومانی از زندان ایلام آزاد شد. ( هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

حکم بهناز امانی، استاد دانشگاه از حبس به جریمه نقدی تبدیل شد.

حکم بهناز امانی، استاد دانشگاه و شاعر و مترجم ایرانی که به بیماری سرطان مبتلاست از حبس به جریمه نقدی تبدیل شده است.، در مراجعه امروز محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانم امانی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حکم او تغییر کرده و «مجازات حبسِ قابل اجرا به پرداخت جزای نقدی به مبلغ چهل میلیون تومان، تبدیل می‌گردد.»بهناز امانی در پی امضای بیانیه‌ی اساتید دانشگاه درمحکومیت بازداشت دانشجویان، در تاریخ ۲۶ مهرماه 1401، تحت بازجویی ماموران حراست دانشگاه محل تدریسش قرار گرفته بود و به خاطر ایستادگی بر مواضع خود، دو روز بعد در مقابل منزلش توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.او پس از ۴۶ روز، با قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شده و در دوران آزادی موقت، پزشکان دریافتند که او به بیماری سرطان مبتلاست و نیاز به جراحی فوری دارد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ )

حکم دو سال زندان زینب موسوی، تایید شد

زینب موسوی، کمدینی که در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی با نام «امپراطور کوزکو» شناخته می‌شود از تایید حکم دو سال زندان خود خبر داده است.خانم موسوی در روز ۲۰ مهرماه و در میانه اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی در قم بازداشت و اواخر آبان ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.او شنبه دوازدهم آذر در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرم نوشته بود که ۲۵ روز در انفرادی گذرانده است.زینب موسوی پس از آزادی، ویدئویی در حساب کاربری جدیدش در اینستاگرم منتشر کرد و با زبان طنز درباره دستگیری خود توضیحاتی داد.  ( ایران وایر، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ )

دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی نگین کیانی، وکیل دادگستری را به جزای نقدی محکوم کرد

عضو کانون وکلای آذربایجان شرقی، نگین کیانی، به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از چهار ماه حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط تلفن همراه محکوم شد.خانم کیانی در این خصوص اعلام کرد: “طی تصمیم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی محکومیت اینجانب به اتهام فعالیت “تبلیغی علیه نظام” از چهار ماه حبس، دو سال ممنوع الخروجی و ضبط تلفن همراه به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی با بقاء دو مجازات آخر تبدیل گردید و با شمول عفو مورخ ١۶ بهمن ١۴٠١، پرونده بدون اجرای حکم مختومه خواهد شد.”نگین کیانی پیش‌تر در دادگاه بدوی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و ضبط تلفن همراه محکوم شده بود.این وکیل دادگستری در تاریخ یک آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان تبریز منتقل شد. وی نهایتا روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ )

فرشته حسینی، اهل بوکان به ٨ ماه حبس محکوم شد

اوایل بهمن ماه ١۴٠١، فرشته حسینی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری بوکان به ریاست قاضی “امیر کشاورزی دیلمقانی” به ٨ ماه حبس محکوم شد.فرشته حسینی اهل روستای دارگردله شهرستان بوکان، روز چهارشنبه ٢ شهریور ماه ١۴٠١، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد.وی پس از سپری کردن یک دوره بازجویی در بازداشتگاه نهادهای حکومتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در نهایت ۲۰ شهریور ماه پس ز ۱۸ روز بازداشت با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.فرشته حسینی طی دوره بازداشت و بازجویی، از حقوق ابتدایی نظیر دسترسی به حق وکیل و حق ملاقات با خانواده محروم بوده است. ( هه نگاو، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ )

محبوبه موسوی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

آزادی محبوبه موسوی با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.
وی پیشتر در تاریخ بیستم آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت شده بود.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه خانم موسوی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ،۲۳ بهمن ۱۴۰۱ )

الناز محمدی، روزنامه نگار با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، امروز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱، الناز محمدی، روزنامه نگار، دبیر اجتماعی روزنامه هم میهن آزاد شد.بر اساس این گزارش، آزادی خانم محمدی با تودیع قرار وثیقه بصورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.الناز محمدی روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شده بود.(هرانا ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

محکومیت صهبا ادیانی یزدانی، شهروند بهایی به حبس و مجازات‌های تکمیلی

دادگاه انقلاب کرج با صدور دادنامه‌ای صهبا ادیانی یزدانی، شهروند بهایی را به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، صهبا ادیانی یزدانی، شهروند بهایی ساکن کرج، پس از محاکمه در شعبه سه دادگاه انقلاب کرج مرکز استان البرز، به تحمل دو سال و یک ماه حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال تبعید از استان البرز به استان‌های غیر همجوار، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی محکوم شد. لازم به اشاره است، صهبا ادیانی یردانی، در شهریور ماه سال جاری پس از احضار به شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج مرکز استان البرز و طی مراحل بازجویی چند ساعته و سپس بازپرسی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان  سیاسی و مدنی ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی از زندان مرکزی ایلام

خدیجه (مارسیا) مهدی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ایلام آزاد شد. او در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه از زندان آزاد شده است.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، خدیجه (مارسیا) مهدی پور، فعال فضای مجازی و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ایلام، پس از سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری خود بطور مشروط آزاد شد. این زندانی سیاسی دوران حبس تعزیری ۲۰ ماهه خود را تحمل می کرد.براساس این گزارش، آزادی مشروط خدیجه (مارسیا) مهدی پور، در راستای اعمال بخشنامه(عفو و کاهش حبس تعزیری زندانیان سیاسی) که توسط قوه قضائیه به اجرا گذاشته شده صورت گرفته است. با آغاز مراحل دادرسی، در آذر ماه ۱۳۹۹، خدیجه مهدی پور، توسط دادگاه انقلاب ایلام از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) به پرداخت ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم و پس از پرداخت مبلغ مذکور پرونده وی بسته شد. .( کمپین دفاع از زندانیان  سیاسی و مدنی ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

مینا یعقوبی، به ۱۱ سال حبس و ۱۲۴ساعت‌ قبرشویی محکوم شد

مینا یعقوبی، معترض جوان اهل شهر اراک، روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، در ویدئویی خبر داد که دادگاه انقلاب او را به ۱۱ سال حبس و ۱۲۴ ساعت «شستن قبور» محکوم کرده است.دادگستری اراک پیشتر اعلام کرده است که او به اتهام «پرتاب سنگ به سردر گلزار شهدا» بازداشت شده است.روز دهم آذرماه گذشته، ویدئویی از خانم یعقوبی،‌ مربی بدنسازی و ۳۳ ساله، منتشر شد که آزادی او را از زندان به قید وثیقه نشان می‌داد، اما آن چه در ویدئو بیش از همه نظر همگان را جلب کرد ضعف او و چشمان کبودش بود که نشان از شکنجه او در زندان داشت.مینا یعقوبی خود در ویدئویش به این امر اشاره می‌کند: «مدت‌ها روزی ۱۲ ساعت تحت بازجویی و شکنجه شدید بودم، حالا به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۱۲۴ ساعت قبرشویی، ۸۵ ضربه شلاق و دو سال تبعید محکوم شده‌ام.»(صدای مردم ،۲۶ بهمن ۱۴۰۱ )

نازنین زهرا سروی، دانشجوی بازداشت‌شده به صورت موقت آزاد شد

نازنین زهرا سروی، دانشجوی مقطع دکترای معماری دانشگاه کُردستان و از بازداشت‌شدگان اخیر که پیشتر به اتهامات امنیتی متهم شده بود؛ با قید وثیقه موقتاً آزاد شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ٢٤ بهمن ماه ١٤٠١ (١٣ فوریه ٢٠٢٣) نازنین زهرا سروی، با تودیع یک وثیقه به ارزش ٢٠٠ میلیون تومان، به طور موقت از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.(هه نگاو ،۲۶ بهمن ۱۴۰۱ )

محکومیت دو شهروند بهایی به حبس و مجازات‌های تکمیلی در دادگاه انقلاب کرج

دادگاه انقلاب کرج با صدور دادنامه‌‎ای نکیسا صادقی و سابین یزدانی، دو شهروند بهایی را به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای گذشته، نکیسا صادقی و سابین یزدانی، دو شهروند بهایی ساکن کرج مرکز استان البرز، پس از محاکمه در دادگاه انقلاب کرج در مجموع به تحمل پنج سال و یک ماه حبس تعزیری و چندین فقره مجازات‌ تکمیلی از جمله تبعید و منع خروج از کشور محکوم شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

بازداشت

ملیکا هاشمی، خبرنگار بازداشت شد

ملیکا هاشمی، خبرنگار خبرگزاری شهر، روز شنبه اول بهمن بازداشت شد.به گزارش شرق، ملیکا هاشمی امروز برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود که همانجا بازداشت شد. شرق به اتهام یا اتهاماتی که خانم هاشمی به دلیل آن‌ها بازداشت شده اشاره‌ای نکرده است.در ماه‌های گذشته به دنبال اعتراضات سراسری، روزنامه‌نگاران زیادی در ایران بازداشت شده‌اند که اغلب آنها را زنان روزنامه‌نگار تشکیل می‌دهند. (ایران‌وایر، ۱ بهمن ۱۴۰۱)

پویا امری و نفیسا سعادت یار، شهروندان بهائی بازداشت شدند

پویا امری و نفیسا سعادت یار، شهروندان بهائی ساکن گرگان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، ۲ بهمن ۱۴۰۱ )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی محیا واحدی

محیا واحدی، از اعضای داوطلب پیشین جمعیت امام علی، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. میثم واحدی برادر این شهروند اعلام کرد: “امروز در ادامه پیگیری ها به دادسرای اوین مراجعه کردیم و جوابی که بعد از ساعتها انتظار گرفتیم این بود که خواهرم همچنان در بازداشت موقت بسر میبرد و قرار بازداشت او در هفته جاری نیز تمدید شده است.” محیا واحدی در روز یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت وی، در محل کارش به همراه ضبط برخی از لوازم دیجیتال متعلق به او صورت گرفته است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی، اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، ۲ بهمن ۱۴۰۱)

سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی بازداشت شدند

دو تن دیگر از روزنامه‌نگاران ساکن تهران شامل سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی بازداشت شدند و به‌این ترتیب، شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از آغاز اعتراضات سراسری اخیر در ایران به ۷۹ نفر رسید. سعیده شفیعی به مکانی نامعلوم منتقل شده و هنوز از دلایل دستگیری و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست. سعیده شفیعی، روزنامه نگار و نویسنده کتاب‌های «دخترپیچ» و «ایستگاه گورخوان» است. همزمان مهرنوش زارعی هنزکی پس از بازداشت به زندان اوین انتقال داده شده است. نیروهای امنیتی «بدون معرفی وابستگی نهادی خود» با ارائه حکم قضایی منزل خانم زارعی را تفتیش و پس از ضبط برخی لوازم دیجیتال او، این روزنامه‌نگار را به زندان منتقل کردند. مهرنوش زارعی سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد و از او گزارش‌های متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است. ( رادیو فردا، ۲ بهمن ۱۴۰۱)

ربودن دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج توسط نیروهای حکومتی

باران محبی ۱۸ ساله دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج در حین خروج از خوابگاه این مرکز آموزش عالی یکشنبه ٢ بهمن ماه ١۴٠١ (٢٢ ژانویه ٢٠٢٣) باران محبی، اهل بروجرد از توابع لرستان توسط نیروهای حکومتی در سنندج ربوده شد. این دانشجوی ١٨ ساله در حالی که همراه با خانواده خود در مسیر خروج از خوابگاه دانشکده فنی دختران سنندج بوده، مورد ربایش قرار گرفته است. پیگری وضعیت باران محبی نتیجه‌ای در پی نداشته و خبر دقیقی از وضعیت و شرایط نگهداری وی در دسترس قرار نگرفته است. ( هه نگاو، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

افزایش بازداشت بهاییان

در پی اعتراضات چند ماهه اخیر، ده‌ها شهروند بهایی همراه با سایر هم‌وطنان خود دستگیر و به بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه منتقل شدند. تعداد زیادی از این شهروندان در منازل شخصی یا محل‌های کار، و بسیاری هم در خیابان‌ دستگیر شدند. اسامی دقیق همه‌ بازداشت‌شدگان بهایی مشخص نیست، نهادهای بازداشت کننده با تهدید و ترساندن خانواده‌ها، از خبررسانی آن‌ها در مورد نزدیکان‌شان جلوگیری کرده‌اند. بهاییان بازداشت‌شده مانند اکثر بازداشت شدگان ماه‌های گذشته با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» و «اقدام علیه امنیت کشور» رو‌به‌رو هستند. اما شهروندان بهایی علاوه‌بر اتهامات بالا، با اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی» هم که اشاره به بهایی بودن فرد دستگیرشده دارد، مواجه هستند.

«المیرا رحمانی»، هنرمند ۲۸ ساله بهایی در روز دوشنبه۲۶دی، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران هنگام تفتیش منزل، ویولن سل او را هم ضبط کردند.

«آیدا راستی قلاتی»، پس از سه ماه بازداشت در زندان‌های اوین و قرچک ورامین، با سپردن وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی، به‌طور موقت آزاد شد. آیدا راستی در حالی آزاد شد که ده روز قبل همسر او، «بردیا بصیری» بازداشت شده بود. او احتمالا به دلیل گذاشتن استوری در همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات بازداشت شده است. این شهروند بهایی بر اثر فشارهای روانی وارده در طی بازداشت، دچار شوک عصبی در زندان شد؛ به‌طوری که پاهایش از زانو به پایین دچار فلج موقت شد.

«ساناز تفضلی»، شهروند بهایی بازداشت شده در ماه‌های قبل است. او یک ماه است که از اداره اطلاعات مشهد، به زندان وکیل‌آباد منتقل شده است. بازپرس پرونده، قرار وثیقه سنگین ده میلیارد تومانی برای او صادر کرده است. با آن‌که خانواده او وثیقه را تودیع کرده‌اند، ولی مقام قضایی در ۳۰ روز گذشته از آزاد کردن خانم تفضلی ممانعت به عمل آورده است.( ایران وایر، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

مرضیه جانی پور توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

مرضیه جانی پور، متولد ۱۳۴۲، فرزند صفرعلی و معلم بازنشسته ساکن تهران” توسط هرانا احراز شده است. خانم جانی پور پس از دستگیری در منزل شخصی خود  به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. مرضیه جانی پور مدت زمان زیادی است برای مدیتیشن‌ به هند سفر میکند؛ گمان میرود بازداشت وی به دلیل برگزاری کلاس های مدیتیشن صورت گرفته باشد. همچنین خانم جانی پور بخشی از درآمد خود را صرف تامین نیازهای دانش آموزان بی بضاعت در استان لرستان میکند.”تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست. ( هرانا، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

سروه پورمحمدی از اعضای فعال انجمن نوژین بازداشت شد

سروه پورمحمدی ۳۵ ساله و مسئول شعبه سنندج انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، پس از مراجعه به دادگاه این شهر برای پیگیری پرونده اعضای بازداشت شده انجمن مذکور، توسط نیروهای حکومتی ربوده شده است. تا زمان تنظیم این خبر، دلیل یا دلایل بازداشت سروه پورمحمدی و همچنین سرنوشت و محل نگهداری وی نامعلوم است. (هه نگاو، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

۱۰ سال حبس «برای توی كوچه رقصيدن»

آستياژ_حقيقی متولد ١٣٨٠ و نامزدش #اميرمحمد_احمدی متولد ١٣٧٩، دو بلاگر در فضای مجازی بوده‌اند که به گفته خانواده‌شان صبح روز دهم آبان ماه همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی خود توسط مامورين لباس شخصی بازداشت شده‌اند. در طی اين مدت خانواده اين دو تن تحت فشار نيروهای امنيتی سكوت كرده‌اند. بازداشت آستياژ و اميرمحمد در پی انتشار کلیپ رقصيدنشان در نزديكی ميدان آزادی در پيج شخصيشان اتفاق افتاده‌است. دادگاه آن‌ها در شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی برای بررسی اتهامات تشويق به فساد و فحشا، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی و فعالیت تبليغی عليه نظام برگزار شده و در نهايت هر کدام به ده سال و نيم حبس تعزيری، دو سال ممنوعيت استفاده از فضای مجازی و دو سال ممنوع‌الخروجی از كشور، محكوم شده‌‌اند. (ایران امروز، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱)

یک شهروند پس از احضار به اداره اماکن بازداشت شد

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز شنبه ۸ بهمن، کژال خالدیان، شهروند اهل سنندج پس از احضار تلفنی به اداره اماکن این شهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.از محل نگهداری و اتهامات مطرح شده علیه این شهر اطلاعی در دست نیست. (حقوق بشر کردستان، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

مفقود شدن یک دختر دانش‌آموز ۱۷ ساله در خرم‌آباد؛ احتمال ناپدیدسازی قهری

یک دختر ۱۷ ساله به نام «زهرا مرتضوی چگنی» از روز ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱ مفقود شده و پیگیری‌های خانواده‌اش برای یافتن اطلاعی از او حاصلی در بر نداشته است. خانواده این دختر جوان به همه نهادهای مرتبط و جاهایی که گمان می‌کردند ممکن است اثری از او بیابند سر زده‌اند اما پیگیری‌هایشان به نتیجه‌ای نرسیده است: « اول از همه به کلانتری محل اطلاع داده و مفقودی زهرا را ثبت کرده‌اند بعد پرونده به بخش جنایی ارجاع شده و از خانواده زهرا هم بازجویی شده است. زهرا حتی پول و شناسنامه خود را به همراه نداشته. خانواده زهرا اما گمان می‌کنند او مفقود نشده و به احتمال بسیار زیاد در بازداشت نهادهای امنیتی است: « محله‌ای که خانواده زهرا زندگی می‌کند اغلب ساکنانش عضو سپاه و بسیج هستند. (ایران وایر، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

بازداشت معصومه صنوبری در کرج

دوشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱، معصومه صنوبری از شهروندان اهل تبریز، در دی ماه ۱۴۰۱، در کرج بازداشت شد و به زندان فردیس کرج (کچویی) منتقل گردید. معصومه صنوبری پیش از این در بند زنان زندان مرکزی تبریز، به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به خامنه ای به ۸ سال زندان محکوم شده و در این زندان محبوس بود.از وضعیت و شرایط این زندانی سیاسی در زندان فردیس کرج (کچویی) اطلاعی در دست نیست و خانواده وی، از وضعیت او بی اطلاع و نسبت به شرایط وی نگران هستند. معصومه صنوبری در مهرماه ۹۹، پس از ابتلاء زنان زندانی به کرونا در زندان مرکزی تبریز و عدم قرنطینه آنها، به کرونا مبتلا شد. علاوه بر این وی پس از بازداشت در تبریز بشدت شکنجه و تحت فشار قرار گرفته بود. (کانون حقوق بشر ایران، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

همزمان با انتقال مهدی مسکین نواز به بند ۲۰۹ اوین؛ دختر ۱۷ ساله این زندانی بازداشت شد

روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، مهدی مسکین نواز، از زندان رجایی شهر کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. همزمان با این رویداد، عسل مسکین نواز، دختر ۱۷ ساله این زندانی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. مهدی مسکین نواز در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۸ به دلیل «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» توسط نیروهای امنیتی در بندر انزلی بازداشت شد. او نهایتا پس از پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. (هرانا ، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت؛ مخالفت با آزادی موقت المیرا رحمانی، شهروند بهائی

چهارشنبه دوازدهم بهمن ۱۴۰۱، المیرا رحمانی، شهروند بهائی کماکان در زندان دولت آباد اصفهان در بازداشت بسر میبرد.اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی “تبلیغ علیه نظام” و “اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک دیگران به اغتشاش” عنوان شده است.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “پرونده وی در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست مرتضی براتی در حال رسیدگی است و این شعبه با درخواست پذیرش وثیقه و آزادی موقت خانم رحمانی مخالفت کرده است”.خانم رحمانی در تاریخ ۲۶ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، کتب مذهبی و ویولن سل او را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا ، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

معصومه بناگر احضار و بازداشت شد

دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، معصومه بناگر در قزوین بازداشت شد.خانم بناگر به دلیل شرکت در مراسم جواد حیدری یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری، پس از احضار به دادگستری بویین زهرا قزوین، بازداشت و به زندان منتقل شد.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “معصومه بناگر برای اولین بار در تاریخ ۲۲ آبان‌ ماه، توسط ماموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان چوبیندر قزوین منتقل شده بود. اتهام وی “انتشار چند استوری در فضای مجازی” عنوان شده بود. او سپس مجددا در تاریخ چهارم دی‌ ماه، پس از احضار به دادگاه بخش دشتابی قزوین، بازداشت و بار دیگر به زندان منتقل شد و بعد از ۱۰ روز، با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.”معصومه بناگر، موزیسین و مدرس موسیقی کودک است. (هرانا ، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

الناز محمدی، روزنامه نگار بازداشت شد

الناز محمدی بازداشت شد.خانم محمدی پس از حضور در دادسرای اوین برای ارائه پاره ای از توضیحات صورت گرفته است.در این گزارش، به دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه خانم محمدی اشاره ای نشده است.الناز محمدی روزنامه نگار، دبیر اجتماعی روزنامه هم میهن و خواهر الهه محمدی، روزنامه نگار بازداشتی است(هرانا ، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

ادامه بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت دو خواهر بازداشت ‌شده در کانون اصلاح و تربیت سنندج

سوما پورمحمدی و سروه پورمحمدی، اهل سنندج و فعال در حوزه مدنی، در بی‌خبری و بلاتکلیفی کامل، در بازداشت به سر می‌برند. این دو خواهر روزانه برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده و شامگاه نیز به کانون اصلاح و تربیت بازگردانده می‌شوند.روز یک‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱، سروه پورمحمدی مسئول شعبه سنندج انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، پس از مراجعه به دادگاه این شهر برای پیگیری پرونده اعضای بازداشت شده این انجمن، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد.سوما پورمحمدی، عضو هیئت مدیره انجمن نوژین و خواهر سروه نیز، روز چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱، در حالی که برای پیگیری پرونده همسرش، ادریس منبری، دیگر عضو هیئت مدیره این انجمن به دادگاه مراجعه کرده بود؛ توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. (هه نگاو ، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

زینب موسوی، کمدین ایرانی راهی زندان شد

زینب موسوی، کمدینی که در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی با نام «امپراطور کوزکو» شناخته می‌شود برای اجرای حکم دو سال حبس خود راهی زندان شد.خانم موسوی در اینستاگرام خود نوشت با او تماس گرفته شده که خود را به اجرای احکام معرفی کند.(ایران وایر ، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

ادامه بازداشت کبری هوتی توسط نیروهای نظامی؛ خانواده موفق به ملاقات با وی شدند

یک دختر دانشجوی بلوچ از منزل یکی از بستگانش در ایرانشهر بازداشت و به زاهدان منتقل شد. خانواده کبری موفق شدند روز گذشته با وی ملاقات کنند.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، خانواده “کبری هوتی” موفق به ملاقات با وی در زندان مرکزی زاهدان شدند.کبری هوتی” ۲۲ ساله اهل حُمیری شهرستان قصرقند، مهندس صنایع و معادن از دانشگاه صنعت و معدن خاش، ویگن، فعال محیط زیست و دوستدار حیوانات است.(کمپین فعالین بلوچ ، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

زندان و زندانی

وکلای آرمیتا عباسی از وکالت این معترض جوان زندانی کناره‌گیری کردند

پدر آرمیتا عباسی، معرض جوان زندانی، اعلام کرد که محمد اسماعیل‌بیگی و سونیا محمدی، وکلای دخترش به‌دلیل «ضیق وقت و عدم اجابت درخواست آنها برای ملاقات حضوری» با آرمیتا، قادر به دفاع مطلوب نبودند و از وکالت استعفا دادند. دادگاه آرمیتا عباسی قرار است نهم بهمن‌ماه برگزار شود.( اینترنشنال، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

الهام مدرسی با تودیع قرار وثیقه از زندان کچویی کرج آزاد شد

روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه، الهام مدرسی ٣٢ سالە اهل سنندج و ساکن فردیس کرج با تودیع قرار وثیقه به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان کچویی آزاد شد. دادگاه خانم مدرسی قرار است در تاریخ چهاردهم بهمن‌ماه برگزار شود. دوازدهم دی‌ماه، وی در اعتراض به تداوم بازداشت، انتساب اتهامات واهی و عدم رسیدگی به وضعیتش در زندان کچویی کرج دست به اعتصاب غذا زده بود. صبح روز یازدهم آبان‌ماه، نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی الهام مدرسی یورش بردند و بدون ارائه حکم قضایی وی را بازداشت کرده بودند. وی طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم است.( کُردپا، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

سنندج؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت شیلان رشیدزاده

شیلان رشیدزاده، فعال مدنی و دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه پیام‌نور سقز همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از سرنوشت وی اطلاع دقیقی در دسترس نیست. این فعال مدنی در کانون اصلاح و تربیت سنندج نگهداری و برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل می‌شود. وی طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. روز چهاردهم دی‌ماه، خانم رشیدزاده جهت بازجویی به سنندج منتقل شده بود.روز سیزدهم دی‌ماه، این دانشجوی کُرد در خارج از منزل در کتابخانه “ژیلا حسینی” بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. شیلان رشیدزاده، عضو انجمن “هیوای زانست” سقز است. تاکنون از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی اطلاعی در دسترس نیست. وی در چهارم بهمن‌ماه با تودیع قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. (کردپا، ۴ بهمن ۱۴۰۱)

هنوز با تبدیل قرار بازداشت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان، به وثیقه موافقت نشده

پرونده سمانه اصغری، فعال حقوق کودک، با ۷ اتهام از جمله «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار» به دادگاه رفته است. بعد از بیش از ۱۰۰ روز بازداشت و علیرغم پیگیری‌ها با تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه موافقت نشده است. (اینترنشنال، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

خطر اعدام شهلا عبدی، زن باردار زندانی

زن جوانی به نام «شهلا عبدی»اهل بوکان  که در اعتراضات سراسری شهر ارومیه در آبان ۱۴۰۱ عکس «روح‌الله خمینی» را آتش زده، حکم اعدام گرفته است. او در زمان بازداشت باردار بوده است. در مدتی که شهلا در زندان مرکزی ارومیه نگهداری شده، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشته است. هیچ‌کدام از زندانیان حق نزدیک شدن به او نداشته‌اند و هرگز امکان گفت‌وگو طولانی مدت با او دست نداده است. زندانیان می‌گویند کسی اجازه صحبت کردن با شهلا را نداشته و تمام مدت در سلول انفرادی نگهداری شده است، اگر هم برای خرید به فروشگاه زندان مراجعه می‌کرده است، همواره دو مامور زندان همراه او بوده‌اند. در زمان خرید ماموران زندان مراقب بوده‌اند که کسی با او حرف نزند. (ایران وایر، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

گزارشی از وضعیت سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی

سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی ساکن اصفهان که در خرداد امسال جهت تحمل حبس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود در مردادماه تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان آزاد شد. وی باقیمانده دوران محکومیت خود را خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری میکند. این شهروند بهائی اوایل سال جاری توسط دو دادگاه کیفری و انقلاب این شهر مجموعا به ۴ سال حبس محکوم شده بود که پس از تایید احکام در مرحله تجدیدنظر، ۳ سال حبس برای وی قابل اجرا است.  وی در فروردین سال جاری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان از بابت اتهام “توهین به امام خمینی و رهبری” به تحمل دو سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی” به تحمل یک سال حبس محکوم شد. خانم ثابت راسخ اواخر اردیبهشت در بخشی دیگر از پرونده خود توسط شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو اصفهان به ریاست مهدی ارجمندی از بابت اتهام “توهین به مقامات و مامورین” به یک سال حبس محکوم شد. در دادنامه دادگاه کیفری آمده است که دوران محکومیت این شهروند، تحت نظارت پابند الکترونیکی در خارج از زندان و در محدوده شهر اصفهان سپری خواهد شد. احکام صادر شده پس مدتی توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان، عینا تایید شد. (هرانا، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

رها آجودانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز سه شنبه ۲۷ دیماه ۱۴۰۱، رها آجودانی، شهروند ترنس ساکن تهران آزاد شد.آزادی وی با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. رها آجودانی، متولد ۱۳۸۳، روز شنبه ۲۶ آذر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته میشود که وی پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیتی در تهران منتقل شده است. وی پیشتر نیز در تاریخ ۴ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده بود. ( هرانا، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

متن کامل نامه سپیده کاشانی از زندان

سپیده کاشانی از متهمان پرونده محیط زیستی‌ها در نامه‌ای که بی‌بی‌سی به آن دست پیدا کرده است، برای نخستین بار پس از ۵ سال، جزئیاتی از شکنجه‌های اطلاعات سپاه فاش کرده است. آنچه پیش‌روست متن کامل نامه سپیده کاشانی است که هم اکنون در زندان اوین در حال گذراندن دوران محکومیتش است. گزارشی در این زمینه به صورت جدا در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده است. امروز ۵ سال از محکومیت ۶ ساله‌ام به پایان رسید. در این ۵ سال به پرونده‌سازی و سناریوی ساختگی اعتراض نکردم و زبان در کام کشیدم ولی امروز می‌گویم، امروز می‌نویسم، برای کشورم، برای زنان هموطنم. برای جوانان. برای تمام زخم خورده‌های بی‌عدالتی. تمام این مدت تشنه کلام حق بودم و اجرای عدالت، انتظار کشیدم سخت و طولانی و جان فرسا. من همانقدر جاسوس هستم که جوانان عزیز وطن قاتل و آشوبگر. (بی بی سی فارسی، ۶ بهمن ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیم سلطان بیگی

نسیم سلطان بیگی، خبرنگار و فعال دانشجویی سابق با گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، همچنان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. مادر خانم سلطان بیگی در خصوص آخرین وضعیت او اعلام کرد: «دخترم نسیم سلطان بیگی،‌ از زندان اوین تماس گرفت. او عنوان کرد که از سلول انفرادی به یکی از بندهای زندان اوین منتقل شده است. با وجود پیگیری های خانواده و وکیل دخترم هنوز‌ از علت بازداشت او بی‌اطلاعیم، امری که باعث نگرانی خانواده شده است.» لازم به یادآوری است که نسیم سلطان بیگی، خبرنگار و فعال دانشجویی سابق در تاریخ ۲۱ دی‌ ماه، هنگام خروج از کشور توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بازداشت شد. خانم سلطان بیگی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت توسط نهادهای امنیتی و قضایی را داشته است.( صدای بازداشت شدگان، ۶ بهمن ۱۴۰۱)

زهره سرو به زندان قرچک ورامین منتقل شد

زهره سرو، زندانی سیاسی روز سه شنبه ۴ بهمن، به بهانه اعزام به بیمارستان طالقانی از زندان اوین خارج و به زندان قرچک انتقال داده شد. تا کنون از دلیل انتقال این زندانی سیاسی اطلاعی حاصل نشده است”.وی در زندان اوین به کرونا مبتلا شده بود؛ بهداری زندان به اشتباه بیماری وی را سرماخوردگی تشخیص داد و مدت ها از درمان مرتبط با بیماری خود محروم بود.  وی پس از مدت ها به بیمارستان «شهداری تجریش» منتقل و پس از انجام آزمایشات مشخص شد که عفونت ناشی از کرونا به دلیل عدم رسیدگی به موقع، در بدن او باقی مانده است. نهایتا درمان وی با تجویز چند قرص آنتی بیوتیک صورت گرفت که تعلل در درمان به عدم بهبودی کامل او منجر شد. خانواده این زندانی که از دریافت دز سوم واکسن کرونا به دلیل تداوم بیماری اش محروم بوده، نگران سرایت این عفونت به قلب و ریه خانم سرو هستند.” خانم سرو اوایل مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین انتقال داده شد. او در نهایت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است. ( هرانا، ۸ بهمن ۱۴۰۱)

تشدید بیماری سرطان یک استاد دانشگاه در بازداشت

بهناز امانی در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱، به دلیل امضای بیانیه‌‌ اساتید دانشگاه در محکومیت سرکوب دانشجویان، بازداشت شد و ۴۶ روز را در زندان قرچک ورامین گذراند. وی به بیماری سرطان رحم مبتلا است و بیماری او در زندان شدت یافته و به سرطان پیشرفته (متاستاز) تبدیل شده است. حبس خودسرانه‌ این استاد دانشگاه بنابر گفته‌ وکیل او، دکتر محمود علیزاده طباطبایی، عملا پس از جلب دادرسی در ۱۶ آبان ۱۴۰۱، و عدم صدور و اعلام قرار به او توسط بازپرس و سامانه‌ زندان علاوه بر آنکه خلاف تمام ضوابط قانونی بوده است، متاسفانه موجب تاخیر در تشخیص بیماری وی و متاستاز سرطان شده است. لازم به ذکر است، این استاد دانشگاه به علت متاستاز سرطان بنا به دستور پزشک باید تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی رادیکال برای تخلیه کامل رحم قرار گیرد و پس از آن شروع به گذراندن دوره‌های رادیوتراپی کند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

طاهره بجروانی از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد

طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی کوهساره از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۳۰ آذرماه در شهرقدس تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.  “انتقال طاهره به بند زنان زندان اوین، با پایان مراحل بازجویی و پس از گذشت بیش از ۳۳ روز از زمان دستگیری وی صورت گرفته است.” اوایل بهمن ماه امسال، یک منبع مطلع از تمدید قرار بازداشت این شهروند به مدت یک ماه خبر داد و به هرانا گفت: “تاکنون از دلایل بازداشت خانم بجروانی اطلاعی حاصل نشده اما احتمالا دستگیری او به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری و دادخواهی در خصوص همسرش صورت گرفته است.“ از اتهامات مطروحه علیه این شهروند، اطلاعی در دست نیست. (هرانا، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت مهرنوش زارعی، روزنامه نگار در زندان اوین

مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار بازداشتی، به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به سر میبرد. وی به بیماری میگرن مبتلا بوده و از دسترسی به داروهایش محروم است. خانم زارعی در اوایل بهمن ماه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به سر میبرد. “مهرنوش از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار، روز دوشنبه دهم بهمن ماه موفق به برقراری تماس تلفنی کوتاهی با خانواده شده و طی این تماس اطلاع داده که به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شده است. همچنین وی به بیماری میگرن مبتلا بوده و از دسترسی به داروهایش محروم است.این روزنامه نگار در روز یکشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۱، در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.نیروهای امنیتی بدون معرفی وابستگی نهادی خود، حکم بازداشت صادره از دادسرای ناحیه ۳۳ تهران (شهید مقدس-جرائم امنیتی) را به خانم زارعی نشان دادند، سپس به تفتیش منزل پرداخته و در نهایت بعد از ضبط برخی لوازم دیجیتال و شخصی وی، این روزنامه نگار را به زندان اوین منتقل کردند.مهرنوش زارعی هنزکی، سابقه همکاری با خبرگزاری های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد. از او گزارشات متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است. (هرانا، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

با پایان ایام مرخصی؛ مریم محمدی به زندان اوین بازگشت

مریم محمدی، فعال حقوق زنان دوشنبه دهم بهمن ماه، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت.خانم محمدی برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش به مدت پنج روز به مرخصی اعزام شده بود.مریم محمدی در تاریخ هفدهم تیرماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی و در شهر گرمسار بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. خانم محمدی نهایتا در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.مریم محمدی در آذرماه سال ۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ ماه حبس و از بابت اتهام “انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی” به ۸ ماه حبس و در مجموع به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۳ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور” در خصوص وی قابل اجرا بود.خانم محمدی مردادماه ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.مریم محمدی ۵۲ ساله، مادر دو دختر ۱۶ و ۲۲ ساله است. وی پیش از این نیز ما بین سالهای ۶۰ الی ۶۸ و از سن ۱۴ تا ۲۲ سالگی از زندانیان سیاسی بوده است. (هرانا، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی از زندان عادل آباد آزاد شد

نهم بهمن ماه ۱۴۰۱، نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.آزادی خانم کاشانی نژاد، به صورت مشروط پس از تحمل نیمی از دوران محکومیت ۶ ماه حبس وی صورت گرفته است.نسیم کاشانی نژاد در روز دوشنبه ۳۰ آبان، جهت اجرای محکومیت ۶ ماهه خود در منزل شخصی اش واقع در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شده بود.وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی به دو سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور با لغو گذرنامه به مدت دو سال و معرفی روزانه به اداره‌ی اطلاعات استان به مدت دو سال محکوم شده بود. این حکم نهایتا در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه حبس تقلیل پیدا کرد. (هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

گروگان‌گیری، تجاوز و تحقیر؛ روایت ۲۱زن از بازداشتگاه و زندان تبریز

طبق اطلاعاتی که از چند زندانی زن تازه آزاد شده در تبریز به دست «ایران‌وایر» رسیده است، وضعیت زنان و دختران جوان بازداشت شده در اعتراضات اسفبار بوده است. برخی از افراد بازداشت شده به‌واسطه گروگان گرفته شدن اعضای خانواده، خود را به مقام‌های قضایی معرفی کرده‌اند. یکی از این بازداشتی‌ها که برای حفظ امنیت، او را با نام «نرگس» در گزارش معرفی می‌کنیم می‌گوید، مادرش را گروگان گرفته بودند تا خود را به مقام‌های قضایی معرفی کند.ایران‌وایر» از طریق «امیر مهدی‌پور»، وکیل دادگستری و مشاور حقوقی برخی بازداشت شده‌ها، روایت‌های ۲۱ زن بازداشتی تازه آزاد شده در تبریز را جمع آوری کرده است گروگان‌گیری افراد خانواده برای بازداشت معترضان موارد بسیاری از بازداشت معترضان، با تهدید و گروگان‌گیری برخی اعضای خانواده آن‌ها صورت گرفته است. زندان زنان در تبریز؛ جایی که شبیه هیچ‌جا نیست این مشاور حقوقی اضافه می‌کند:‌«تعدادی از همکارانم می‌گویند موکلین آن‌ها در ملاقات‌های در زندان، به‌صورت خصوصی بدون اینکه حتی خانواده‌های آن‌ها مطلع شوند، درخواست قرص ضدبارداری از وکلا کرده‌اند.» (ایران وایر، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی از زندان عادل آباد آزاد شد

یکشنبه نهم بهمن ماه ۱۴۰۱، نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.آزادی خانم کاشانی نژاد، به صورت مشروط پس از تحمل نیمی از دوران محکومیت ۶ ماه حبس وی صورت گرفته است.نسیم کاشانی نژاد در روز دوشنبه ۳۰ آبان، جهت اجرای محکومیت ۶ ماهه خود در منزل شخصی اش واقع در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شده بود.وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی به دو سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور با لغو گذرنامه به مدت دو سال و معرفی روزانه به اداره‌ی اطلاعات استان به مدت دو سال محکوم شده بود. این حکم نهایتا در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه حبس تقلیل پیدا کرد. (هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

حسنا وطن پور جهت اجرای دوران محکومیت به زندان ایلام منتقل شد

شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱، حسنا (کژال) وطن‌ پور جهت اجرای دوران محکومیت خود به زندان ایلام منتقل شد.بر اساس این گزارش، خانم وطن پور توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ایلام از بابت اتهاماتی از جمله “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی و اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی، ابطال گذرنامه و ۱۱۰۰ ساعت مشاوره حقوقی رایگان محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.این شهروند بازداشتی پیشتر در تاریخ ۳۰ شهریور ماه، در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایلام توسط اطلاعات سپاه همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه این سازمان منتقل و پس از اتمام مراحل بازجویی به بند نسوان زندان مرکزی ایلام منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۴ آبان ماه با تودیع قرار کفالت، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ( هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت ندا محسنی در زندان دولت آباد اصفهان

ندا محسنی، ۳۵ ساله جامعه شناس ساکن اصفهان، در زندان دولت آباد این شهر بسر میبرد. خانم محسنی که به بیماری پوستی مبتلاست، از دسترسی به داروهایش محروم است. وی پیشتر در اوایل مهرماه در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه بدوی به هشت سال حبس محکوم شد. (هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

سعیده مرادی از زندان صفرآباد زنجان آزاد شد

سعیده مرادی از زندان صفرآباد زنجان آزاد شد.آزادی خانم مرادی به صورت مشروط پس از تحمل دو هفته از دوران محکومیت شش ماهه وی صورت گرفته است.سعیده مرادی در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و نهایتا با تودیع قرار وثیقه از زندان صفرآباد زنجان آزاد شده بود.این شهروند در تاریخ ۲۸ دی ماه، جهت تحمل حبس بازداشت و به بند قرنطینه زندان صفرآباد زنجان منتقل شد.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

مرضیه جانی پور با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

سه شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرضیه جانی پور، شهروند بازداشتی از زندان اوین آزاد شد.آزادی خانم جانی پور با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.وی در تاریخ ۲۹ دی ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. (هرانا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

متین سلیمانی جهت تحمل حبس راهی زندان دولت آباد اصفهان شد

چهارشنبه دوازدهم بهمن ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران حبس راهی زندان شد.عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع خانم سلیمانی در این خصوص گفت: “متین سلیمانی با معرفی خود به اجرای احکام دادگاه انقلاب اصفهان جهت تحمل حبس یکساله خود بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به زندان زنان دولت آباد اصفهان منتقل شد”.متین سلیمانی، دانشجوی مقطع ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران، در تاریخ ۲۸ شهریور ماه در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و پس از ۱۳ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. (هرانا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

محیا واحدی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، محیا واحدی، از اعضای داوطلب پیشین جمعیت امام علی آزاد شد.آزادی خانم واحدی با تودیع قرار وثیقه به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.محیا واحدی در روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت وی، در محل کارش به همراه ضبط برخی از لوازم دیجیتال متعلق به او صورت گرفته است.محیا واحدی، فعال حقوق زنان و کودکان و از اعضای داوطلب پیشین جمعیت امام علی است.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱)

نگرانی از وضعیت یک نویسنده و فعال مدنی دوتابعیتی در زندان؛ صنم کازرونی و پرونده‌ای با اتهامات سنگین

صنم کازرونی که در زندان زنان دولت آباد اصفهان زندانی است، با مجموعه‌ای از اتهامات سنگین از جمله «محاربه» مواجه شده درحالی که امکان ملاقات با وکیل را ندارد و وکیل انتخابی هم نتوانسته به پرونده دسترسی پیدا کند.صنم کازرونی، نویسنده، فعال مدنی، کنشگر محیط زیست و کشاورز که به تنهایی زندگی می‌کرد، از آبان ۱۴۰۱ بازداشت شده و تا مدت‌ها اطلاعات دقیقی درباره وضعیت او و جزئیات اتهامات او وجود نداشت. صدای آمریکا در گفتگو با مسعود سالاری، روزنامه‌نگار از پاریس که با صنم کازرونی آشنایی شخصی دارد، به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد او در وضعیتی پیچیده با اتهاماتی سنگین از قبیل محاربه، توهین به مقدسات، توهین به رهبر سابق و فعلی جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی مواجه است. (صدای آمریکا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

منیره منتظری، عکاس یزدی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

پنجشنبه سیزدهم بهمن ۱۴۰۱، منیره منتظری از زندان یزد آزاد شد.آزادی خانم منتظری، پس از ۱۲۴ روز بازداشت، با تودیع قرار وثیقه موقتا و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این عکاس اهل یزد اطلاعی حاصل نشده است.منیره منتظری، عکاس اهل شهرستان یزد و دانشجوی سابق دانشگاه یزد است. (هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

آزادی ملیکا سمساریان با تودیع قرار وثیقه از زندان متی کالا بابل

پنجشنبه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، ملیکا سمساریان از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، از زندان متی کالا بابل آزاد شد.آزادی وی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.این شهروند پیشتر در تاریخ سی شهریور ماه در بابل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان متی کالا بابل منتقل شد. (هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

آزادی شورا فکری با تودیع قرار وثیقه از زندان آمل

پنجشنبه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، شورا فکری، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در آمل، از زندان این شهر آزاد شد.آزادی وی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.بر اساس این گزارش، اتهامات مطروحه علیه وی، “تبلیغ علیه نظام، اهانت به رهبری، تحریک مردم به کشتار، اجتماع و تبانی علیه نظام” توسط دادگاه انقلاب عنوان شده است.خانم فکری پیشتر در تاریخ بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۱، در آمل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. هرانا پیشتر طی گزارشی به تداوم بازداشت این شهروند پرداخته بود. (هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)

خدیجه(مارسیا) مهدی‌پور از وضعیت بند زنان زندان ایلام!

زنان محبوس در بند زنان زندان ایلام، یک سال از حق هواخوری محروم بوده‌اند. خدیجه (مارسیا) مهدی‌پور زندانی سیاسی در ایلام در تماسی از زندان به دوستان خود اطلاع داده است که زندانیان زن ایلام یک‌ سال از حق هواخوری محروم بوده‌اند و اعتراض آنان برای هواخوری بی‌پاسخ مانده است. به گفته این زندانی وضعیت تغذیه نیز به اندازه‌ای فاجعه است که پاسخ ماموران زندان به زندانیان برای درخواست غذای گرم این بوده: «بروید خانه‌هایتان غذای خوب بخورید.» مهدی‌پور تنها زندانی سیاسی در میان هشت زندانی زنان ایلام است. این زنان جرمشان قتل است و مارسیا توسط آنان ضرب و شتم شده و وقتی اعتراض کرده است، مامورین زن زندان به او توهین جنسی کرده‌اند. این زندانی می‌گوید: «ما از بهداری نیز محرومیم و وقتی بالاخره پایمان به بهداری رسید، پزشک بهداری با بی‌تفاوتی گفت بروید آب نمک بخورید.» اعتراض مارسیا مهدی‌پور برای درمان چشمش که پیش‌تر در زندان آسیب دیده بود نیز بی‌نتیجه مانده است. حق زندانی دسترسی به امکانات حداقلی درمان و تغذیه است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱)

رها لونج از زندان آمل با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

رها لونج، شهروند بازداشتی در شهرستان آمل پس از ۱۳۴ روز بازداشت، با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد. وز یکشنبه 16 بهمن ۱۴۰۱، رها لونج از زندان آمل آزاد شد.بر اساس این گزارش، آزادی خانم لونج با تودیع قرار وثیقه موقتا و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.وی در تاریخ سه مهرماه در ارتباط با اعتراض‌های سراسری بازداشت و به زندان آمل منتقل شده بود. تاکنون از اتهام‌های مطروحه عیله این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

ندا مستقیمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

ندا مستقیمی زندانی سیاسی سابق، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. زادی وی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.ندا مستقیمی زندانی سیاسی سابق، کارمند یکی از فروشگاه های زنجیره ای رفاه در تهران، صبح روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت شد.وی پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

اعتصاب غذای مژگان کاوسی و سکینه پروانه در زندان‌های اوین و مشهد

سکینه پروانه زندانی سیاسی کرد  یک خرداد در اعتراض به محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی و ادامه تبعید خود در زندان مرکزی مشهد دست به اعتصاب غذا زد. همچنین مژٰگان کاوسی، دیگر زندانی سیاسی کرد از روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در اعتراض برخورد مسئولین زندان و دستگاه قضایی در حق زندانیان کماکان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. در چند روز گذشته سکینه پروانه به دلیل افت فشار و ناراحتی گوارشی به بهداری زندان انتقال یافته و علی‌رغم توصیه پزشکان بهداری برای اعزام فوری به بیمارستان به دلیل مخالفت اداره اطلاعات، کماکان در بند ۵ زندان به‌سر می‌برد.این زندانی سیاسی نیز امروز در اعتراض به محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی و ادامه نگهداری خود در زندان مشهد دست به اعتصاب غذا زده است. (حقوق بشر کردستان، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

آناهیتا خادمی، نوکیش مسیحی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز شنبه هشت بهمن ماه ۱۴۰۱، آناهیتا خادمی، نوکیش مسیحی و همسر عبدالرضا (ماتیاس) علی حق نژاد، نوکیش مسیحی اهل رشت مرکز استان گیلان، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم دو اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان از زندان لاکان رشت آزاد شد.‌براساس این گزارش، اتهامات تفهیم شده به آناهیتا خادمی در مرحله بازپرسی (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (تشویش اذهان عمومی) عنوان شده است.لازم به اشاره است، آناهیتا خادمی، در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱،‌ پس از احضار به اداره اطلاعات رشت، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه آن ارگان امنیتی و طی مراحل بازجوئی سپس به زندان لاکان در این شهر منتقل شده بود.آناهیتا خادمی، پیش از این هم‌به سبب عقاید مذهبی خود توسط ماموران اداره اطلاعات شهر رشت بازداشت و تهدید به پرونده سازی شده بود.‌(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

عسل محمدی، فرنگیس مظلوم و هستی امیری از زندان اوین آزاد شدند

سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه، «عسل محمدی»، «فرنگیس مظلوم» و «هستی امیری»، سه زندانی سیاسی از زندان اوین آزاد شدند.بر اساس اطلاعات رسیده این زندانیان ساعاتی پیش عصر سه‌شنبه با استقبال خانواده‌ها و دوستانشان از بند زنان زندان اوین آزاد شده‌اند.عسل محمدی دانشجوی داروسازی و فعال کارگری است که از ۲۰ تیرماه سال گذشته، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، راهی زندان اوین شده بود و با پایان حکم آزاد شده است.فرنگیس مظلوم، فعال سیاسی پنجاه و چهار ساله، به دلیل تلاش برای آزادی فرزند خود، سهیل عربی، و مخالفت با جمهوری اسلامی بازداشت و به حبس محکوم شد. همچنین خانم مظلوم یکی از ۱۴ امضاکننده‌ بیانیه استعفای علی خامنه‌ای است.هستی امیری دیگر زندانی که امروز آزاد شد، دانشجوی حقوق اقتصادی است و به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی زن و دفاع از حق حیات و مخالفت با اعدام به حبس محکوم شده بود.آزادای این بازداشت‌شدگان همزمان با اعلام عفو به برخی از بازداشتی‌ها به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی بوده است. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود این عفو شامل هفتاد هزار معترض بازداشت شده در اعتراضات شده است. (ایران وایر، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

آرمیتا عباسی از زندان کچویی کرج آزاد شد

پدر آرمیتا عباسی، دختر ۲۱ساله‌ای که از اواخر مهر در اعتراضات بازداشت شده و در زندان کچویی کرج نگهداری می‌شد، خبر از آزادی دخترش داده است.آقای عباسی در این پست اینستاگرامی نوشته است که از صمیم قلب آرزو می‌کند این خوشحالی شامل همه خانواد‌ه‌هایی شود که عزیزانشان در بند هستند.پدر آرمیتا در دی ماه از صدور قرار وثیقه برای آزادی دخترش خبر داده بود ولی ضمنا گفته بود با وجود تامین وثیقه از آزادی آرمیتا جلوگیری شده است.پیشتر در ۹ بهمن ۱۴۰۱، پدر آرمیتا در صفحه اینستاگرام خود از برگزاری جلسه اول دادگاه و دفاع وکیل انتخابی از فرزندش خبر داده بود. هم‌زمان، کاربران توییتر برای حمایت از آرمیتا، طوفان توییتری به راه انداختند. بسیاری او را «دختر رنگ‌ها» لقب داده و با تحسین مقاومت او در مقابل متجاوزان و شکنجه‌گران، خواستار آزادی‌ این زن جوان شدند.آرمیتا یکی از زنانی است که سی‌ان‌ان روز ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ در گزارش خود، از تجاوز و شکنجه‌های وحشتناک علیه او در حین بازداشت خبر داد. (ایران وایر، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

ژاسمین حاج‌ میرزامحمدی، شقایق علیزاده و رادبه کشاورز آزاد شدند

۳ تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، آزاد شدند.براساس این گزارش، ژاسمین حاج‌میرزامحمدی دانش‌آموخته‌ صنایع دستی دانشگاه سوره در تاریخ ۱۷بهمن، رادبه کشاورز دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و شقایق علیزاده دانشجوی دانشگاه هنر تبریز روز سه شنبه هجدهم بهمن آزاد شدند.کماکان جزییات آزادی این بازداشت شدگان و زندانیان مشخص نیست. اما محتمل است آزادی این افراد به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت پذیرفته باشد.رادبه کشاورز روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادره در دادگاه تجدید نظر استان تهران به یک سال حبس تقلیل یافت.ژاسمین حاج میرزا محمدی، دانش‌آموخته گرایش سفال و سرامیک دانشگاه سوره در تاریخ ۱۲ آبان در بهشت سکینه کرج بازداشت و پس از مدتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.شقایق علیزاده دانشجوی دانشگاه هنر تبریز در تاریخ ۱۵دی بازداشت شده بود. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

حمیده زراعی از زندان کچویی کرج آزاد شد

روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، حمیده زراعی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، از زندان کچویی کرج آزاد شد.کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این زندانی مشخص نیست. اما محتمل است آزادی خانم زراعی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت پذیرفته باشد.حمیده زراعی، پیشتر در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کچویی کرج منتقل شد.چندی پیش، جلسه رسیدگی به اتهامات حمیده زارعی از طریق تماس ویدیویی در محیط زندان برگزار شد. وی در نبود وکیل، زمان مکفی برای دفاع از اتهامات طرح شده علیه خود را نداشت. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

الهام زراعت پیشه، وکیل دادگستری آزاد شد

سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، الهام زراعت پیشه، وکیل دادگستری بازداشتی از زندان آزاد شد.آزادی خانم زراعت پیشه در پی صدور قرار منع تعقیب برای وی صورت گرفته است.الهام زراعت پیشه، از اعضای کانون وکلای استان فارس، در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ در مرودشت بازداشت شده بود. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

سعیده شفیعی، روزنامه نگار با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، سعیده شفیعی آزاد شد.آزادی خانم شفیعی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.وی در تاریخ دوم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.سعیده شفیعی، روزنامه نگار و نویسنده کتاب های دختر پیچ و ایستگاه گورخوان است. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

بیتا حقانی از زندان قائم شهر آزاد شد

روز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، بیتا حقانی نسیمی از زندان قائم شهر آزاد شد.جزییاتی در خصوص نحوه و شرایط آزادی این شهروند در دست نیست.پیشتر خانم حقانی نسیمی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهام “افساد فی الارض” تبرئه و به ١٨سال حبس تعزیرى، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و “ضبط وسایل ارتکاب جرم” به نفع دولت محکوم شد.بیتا حقانی نسیمی،۲۲ ساله، اهل و ساکن ساری، در تاریخ ۲۶ مهر ماه، در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان قائم شهر منتقل شد. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

پوران و پروانه ناظمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

پوران و پروانه ناظمی آزاد شدند.براساس این گزارش آزادی خانم پوران ناظمی با تودیع قرار وثیقه صد میلیون تومانی و خانم پروانه ناظمی با تودیع قرار کفالت صورت گرفته است.پوران و پروانه ناظمی، چهارشنبه دوازدهم بهمن، توسط نیروهای امنیتی در بیمارستان مهرگان پس از دیدار با پدر بیمارشان و بدون ارائه حکم دادگاه، بازداشت شده بودند.خانم پوران ناظمی، در تاریخ ۲۷ مهرماه، در رابطه با اعتراضات سراسری در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز پنجشنبه ۱ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.خانم ناظمی پیشتر نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

ادامه فشارها بر نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران زندانی

با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای عادی‌سازی شرایط کشور و دادن عفو به برخی از زندانیان اعتراضات اخیر، نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنان در بازداشت هستند و خبری از برگزاری دادگاه و آزادی آنها نیست. محمدحسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، در توییتی نوشت: «امروز در پایان بیستمین هفته بازداشت نیلوفر حامدی، یک ملاقات دیگر داشتیم. همچنان خبری از برگزاری دادگاه یا تبدیل قرار بازداشت نیست و کماکان باید به هفته‌ای بیست دقیقه دیدار کابینی قناعت کنیم.»سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی هم در توییتی نوشت: «همسرم الهه محمدی، دیشب مجددا از زندان قرچک به بازداشتگاه ۲۰۹ اوین منتقل شده است. هنوز از علت و چرایی این انتقال اطلاعی نداریم. امروز روز ملاقات هفتگی با الهه در قرچک بود که امکانش را از دست دادیم.»با وجود درخواست‌های فراوان داخلی و بین‌المللی برای آزادی این دو روزنامه‌نگار، دو نهاد امنیتی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای مشترک خانم محمدی و حامدی را به جاسوسی و اقدام در راه‌اندازی اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی متهم کرده‌اند.نیلوفر حامدی و الهه محمدی اولین گزارش‌ها را در مورد مهسا امینی منتشر کرده بودند و به همین دلیل جمهوری اسلامی برای آنها سناریوسازی کرده است. (ایران وایر، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

نرگس ظریفیان و الهام زراعت پیشه، از زندان اوین آزاد شدند

نرگس ظریفیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین آزاد شد. همچنبن الهام زراعت پیشه، پس از اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه به پرونده وی آزاد شد. نرگس ظریفیان، در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱، پس از احضار به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شده بود.این شهروند ساکن تهران، در مراحل دادرسی، توسط دادگاه انقلاب تهران در مجموع به تحمل ۳سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد پس از ابلاغ حکم و اعتراض آن حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به یک سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.نرگس ظریفیان، از معترضان به حجاب اجباری، اواخر خردادماه ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام مدتی بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲۰ بهمن ۱۴۰۱)

مینا افشاری از زندان قرچک ورامین آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، مینا افشاری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری پس از تحمل ۸۵ روز حبس از زندان قرچک ورامین آزاد شد.کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این زندانی مشخص نیست. اما محتمل است آزادی خانم افشاری به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت پذیرفته باشد.(هرانا ،۲۱ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی موقت عسل مسکین نواز، نوجوان ۱۷ ساله از کانون اصلاح و تربیت تهران

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عسل مسکین نواز از کانون اصلاح و تربیت تهران آزاد شد.آزادی این نوجوان ۱۷ ساله، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده مسکین نواز به هرانا گفت: “در دادسرای اطفال تهران، پرونده ای برای عسل گشوده شده است. بعلاوه علیرغم گذشت ۱۰ روز از زمان انتقال پدرش، مهدی مسکین نواز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، وی تاکنون تماسی با افراد نزدیک خود برقرار نکرده است؛ بی خبری از وضعیت مهدی، به افزایش نگرانی های خانواده او در خصوص سرنوشت این زندانی منجر شده است . .(هرانا ،۲۱ بهمن ۱۴۰۱ )

نیلوفر شاکری از زندان کچویی کرج آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، نیلوفر شاکری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از زندان کچویی کرج آزاد شد.کماکان جزییات آزادی پیش از موعد خانم شاکری مشخص نیست. اما محتمل است آزادی او به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری صورت پذیرفته باشد.نیلوفر شاکری پیشتر در رابطه با اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شده بود . .(هرانا ،۲۱ بهمن ۱۴۰۱ )

 

 

 

 

الهه محمدی مجددا به زندان قرچک ورامین منتقل شد

سعید پارسا، همسر خانم محمدی، روز سه شنبه هجدهم بهمن، از انتقال وی از زندان قرچک ورامین به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود.الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم میهن، در تاریخ ۷ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.الهه محمدی خبرنگاری است که به شهر سقز رفته و گزارش خاکسپاری مهسا امینی را تهیه کرده بود که در روزنامه هم میهن منتشر شد.(هرانا ، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ )

ندا محسنی از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد

کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این زندانی مشخص نیست. اما محتمل است آزادی ندا محسنی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت پذیرفته باشد.
ندا محسنی پیشتر در تاریخ دوم مهر ماه ۱۴۰۱، در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی (کشف حجاب در ملا عام) خرید و فروش، نگهداری، حمل و نقل، مخفی کردن و ساختن مواد محترقه و منفجره (تهیه و ساخت مواد ناریه)” به هشت سال حبس محکوم شد.( هرانا ، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نیلوفر حامدی

با گذشت بیش از ۴ ماه از بازداشت نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق که در آغاز اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده بود، تاکنون هیچ پیشرفتی در مورد پرونده و علت بازداشت صورت نگرفته و وضعیت وی در هاله‌ای از ابهام است.روز جمعه بیست و یکم بهمن‌ماه محمد حسین آجرلو، همسر این روزنامه‌نگار در صفحه شخصی خود نوشت: «اخبار آزادی‌های پیاپی منتشر می‌شود که من را هم خوشحال می‌کند. بسیاری از شما درباره آزادی نیلوفر سوال می‌پرسید ولی در برای ما بر پاشنه دیگری می‌چرخد. بازداشت موقت و بلاتکلیفی نیلوفر حامدی ادامه دارد.»( هرانا ، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱)

پنج شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شدند

صهبا فرنوش در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه ١٣٩۴، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل و در تاریخ دوم دی ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد اوین آزاد شد. آقای فرنوش در دیماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اداره تشکیلات بهایی (ماده ۴۹۸)” به ده سال حبس، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام (ماده ۴۹۹)” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت (ماده۵۰۰)” به یک سال حبس و در مجموع به شانزده سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد.(هرانا ، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

الناز محمدی آزاد شد.

الناز محمدی، دبیر گروه اجتماعی روزنامه هم‌میهن با قید وثیقه آزاد شد. این روزنامه‌نگار یک هفته قبل در مراجعه به دادسرای اوین و پس از دریافت احضاریه برای ادای توضیحات، بازداشت شده بود(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۴ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی دو شهروند بهایی در شهرهای اصفهان و گرگان

روز یکشنبه ۲۳بهمن‌۱۴۰۱، «المیرا رحمانی»، شهروند بهایی ساکن اصفهان پس از چهار هفته از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.این شهروند ۲۸ ساله بهایی صبح روز دوشنبه ۲۶دی۱۴۰۱، با یورش ماموران اداره اطلاعات اصفهان به منزل شخصی دستگیر شد. ماموران در هنگام خروج از منزل این موزیسین بهایی، ویولن سل او را هم ضبط کرده و با خود بردند.هم‌زمان خبر آزادی «نفیسا سعادتیار»، شهروند بهایی ساکن گرگان از بازداشتگاه اطلاعات سپاه گرگان در رسانه‌ها منتشر شده است.(ایران وا یر ،۲۴بهمن ۱۴۰۱ )

سهیلا اجاقی آزاد شد

سهیلا اجاقی، بهیار بازنشسته امروز دوشنبه ۲۴ بهمن پس از ۳ ماه زندان آزاد شد.این شهروند در ۲۴ آبان‌ماه توسط پهپادهای نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات پرند تعقیب و پس از پیاده شدن از یک تاکسی بازداشت شده بود.خانم اجاقی که از بیماری آسم رنج می‌برد، مدتی در قرنطینه زندان قرچک بازداشت بود.(ایران وایر ، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

گزارش‌ها از بی‌توجهی مسئولان زندان به آزار جنسی سها مرتضایی

شوراهای صنفی دانشجویان ایران در خبری نوشته است که مقامات زندان حاضر نشده‌اند علائم آزار جنسی «سها مرتضایی»، دانشجوی ستاره‌دار محروم از تحصیل را ثبت یا او را به پزشکی قانونی اعزام کنند.بر اساس خبری که در کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر شده است، سها مرتضایی علی‌رغم وجود پارگی رباط پا و وارد آمدن آسیب به دست و کتف، تاکنون به بیمارستان اعزام نشده و خدمات درمانی هم از او دریغ شده است.این گزارش درحالی منتشر شده است که علی‌رغم اصرار مقامات جمهوری اسلامی بر «عفو» عمومی معترضان، تعداد زیادی از دانشجویان کماکان در بازداشت به‌سر برده و برخی از آن‌ها از شرایط سخت بازداشت خبر می‌دهند.سها مرتضایی، فعال دانشجویی ستاره‌دار و دبیر سابق شورای صنفی کل دانشگاه تهران، صبح ۳۰آبان۱۴۰۱، با ضرب‌وشتم شدید بازداشت و در جریان این اقدام توسط ضابط قضایی مورد آزار جنسی قرار گرفت.(ایران وایر ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

زندانی سیاسی یلدا امامدوست قهرمان دو استقامت اصفهان چهار سال است که در زندان دولت آباد اصفهان زندانی است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی یلدا امامدوست قهرمان دو استقامت اصفهان، هم اکنون مدت ۴ سال است که در زندان دولت آباد اصفهان محبوس و تحت شکنجه و فشارهای طاقت فرسا قرار دارد. ماموران اطلاعات همسر و فرزندان او را به کار گرفته و به اهرم شکنجه و فشار بر علیه او قرار دادند. او به دلیل فشارهای روحی وارده به بیماری های سخت پوستی و عصبی دچار شد و شرایط سختی را از پشت سر گذاشته است.(حقوق بشر ایران ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی سه شهروند بازداشتی در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه

روز جمعه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، وجیهه پری زنگنه، گرافیست و از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر در استان اصفهان، با توجه به اعمال بخشنامه قوه قضایبه به پرونده وی و صدور قرار منع تعقیب آزاد شد.لازم به اشاره است، وجیهه پری زنگنه در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات مردمی در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس لز طی مراحل بازجویی و بازپرسی سپس در مرحله دادرسی توسط دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه و به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان عینا تائید شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی چهار شهروند در راستای بخشنامه قوه قضائیه در زندان‌های تهران، کرج، ایلام و اصفهان

مهسا محمدی، آیت عارفی نیا، شیرزاد شکوری و سهیلا اوجاقی، از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری در راستای اعمال بخشنامه قوه قضائیه به پرونده آنها آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، چهار تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری در شهرهای تهران، کرج، ایلام و اصفهان، آزاد شدند.براساس این گزارش، آزادی جملگی هر چهار نفر این شهروندان، در راستای اعمال بخشنامه اخیر قوه قضائیه مبنی بر (عفو و آزاد سازی بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱) و به مناسبت (۲۳ بهمن) صورت گرفته است. .( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۷ بهمن ۱۴۰۱ )

آزادی چند زندانی سیاسی؛ یاسمن آریانی و منیره عربشاهی: «زن زندگی آزادی»

در کنار صدور آرای سنگین برای برخی زندانیان سیاسی، آزادی شماری دیگر از آنان ادامه دارد و در تازه‌ترین رویدادها، تعدادی از زندانیان سیاسی و مدنی از جمله منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، مژگان ایلانلو، و مسعود کردپور در ساعات گذشته آزاد شدند.آزادی زندانیان سیاسی به عنوان «عفو» مانع ادامه اعتراضات آنان نیست و زنان آزاد شده، همچنان بدون حجاب اجباری عکس و ویدئو می‌گیرند و اقدامات اعتراضی انجام می‌دهند.در این ویدئو یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن پس از آزادی از زندان بدون روسری شعار «زن زندگی آزادی» می‌دهند.(صدای آمریکا ،۲۷ بهمن ۱۴۰۱)

سکینه پروانه زندانی سیاسی کُرد از زندان آزاد شد

سکینه پروانه ۳۱‌ساله، روز جمعه ١٨ بهمن ٩٨ (٧ فوریه ٢٠٢٠)، در حین بازگشت از اقلیم کُردستان از سوی نیروهای اداره اطلاعات استان کُردستان بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل شده بود.وی روز یکشنبه ٢٨ اردیبهشت ٩٩ (١٧ می ٢٠٢٠) از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ٥ سال حبس تعزیری و منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی به مدت دو سال محکوم شده است.(هه نگاو ،۲۸ بهمن ۱۴۰۱ )

کبری هوتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

آزادی خانم هوتی با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.براساس این گزارش، اتهامات مطرح شده علیه این شهروند “فعالیت در فضای مجازی، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است.خانم هوتی پیشتر در تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در ایرانشهر بازداشت شده بود.( هرانا ، ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ )

گزارشی از آزادی زندانیان طی ۲۴ ساعت گذشته

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه آزادی زندانیان عقیدتی، تعداد دیگری از زندانیان و شهروندان بازداشتی از زندان های مختلف کشور طی ۲۴ ساعت اخیر آزاد شدند.از میان این افراد میتوان به آزادی ۸ زندانی شناخته شده علی اصغرحسنی راد، احمد رئیسی، یاسین جمالی، علیرضا حاتمی از زندان اوین، سکینه پروانه از زندان وکیل آباد مشهد، عبدالله ایتوک از زندان بهبهان، آیت عارفی نیا از زندان ایلام و مصعب سدیجی (نوجوان ۱۶ ساله) اشاره کرد.کماکان جزییات آزادی پیش از موعد افراد نام برده شده در این گزارش مشخص نیست. اما محتمل است آزادی اکثر این زندانیان عقیدتی همچون آزادی صدها زندانی دیگر در روزهای اخیر، به دنبال صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» صورت پذیرفته باشد.(هرانا ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

آستیاژ حقیقی و امیر‌محمد احمدی از زندان آزاد شدند

آستیاژ حقیقی و امیر‌محمد احمدی، زوج بلاگری که به جرم رقص در میدان آزادی تهران هر یک به ۱۰ سال و نیم حبس محکوم شده‌ بودند، امروز جمعه از زندان آزاد شدند.بر اساس برخی گزارش‌ها، این دو بلگر جوان مشمول بخشنامه «عفو و کاهش مجازات» قوه قضاییه جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.آستیاژ حقیقی و نامزدش، امیرمحمد احمدی ۱۰آبان‌، در بحبوحه خیزش سراسری اخیر و پس از انتشار ویدیو رقصشان در میدان آزادی تهران در اینستاگرام،‌ بازداشت و پس از حدود یک ماه بازداشت در بند ۲۰۹ به زندان، به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.(ایران وایر ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

اعتصاب غذا

اعتصاب غذای نرگس منصوری، از امضاکنندگان درخواست استعفای خامنه‌ای

نرگس منصوری، از امضاکنندگان بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای علی خامنه‌‌ای با ارسال پیامی صوتی از زندان اوین گفت که در اعتراض به «عملکرد ضد بشری جمهوری اسلامی» از روز نهم بهمن ماه اعتصاب غذا کرده است .خانم منصوری در این پیام صوتی افزود که اعتصاب غذای خود را با وجود بیماری‌های حاد و مزمن به خاطر«ممنوع‌الملاقات و محروم شدن از دیدار تنها فرزندش»، «تهدید به اعدام از سوی اطلاعات سپاه»، «خشونت مرگبار بازجویان وزارت اطلاعات» و اقدامات مقام‌های زندان اوین در جهت «پروژه مجنون‌سازی زندانیان سیاسی» در زندان اوین آغاز کرده است (رادیو فردا،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

اعتصاب غذای مژگان کاوسی و سکینه پروانه در زندان‌های اوین و مشهد

شبکه حقوق بشر کردستان مطلع شده است که در چند روز گذشته سکینه پروانه به دلیل افت فشار و ناراحتی گوارشی به بهداری زندان انتقال یافته و علی‌رغم توصیه پزشکان بهداری برای اعزام فوری به بیمارستان به دلیل مخالفت اداره اطلاعات، کماکان در بند ۵ زندان به‌سر می‌برد.این زندانی سیاسی نیز امروز در اعتراض به محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی و ادامه نگهداری خود در زندان مشهد دست به اعتصاب غذا زده است. همچنین مژگان کاوسی، دیگر زندانی سیاسی کرد کماکان در اعتصاب غذای اعتراضی محدود به‌سر می‌برد و تاکنون مسئولین زندان به درخواست‌های وی بی‌توجه بوده‌اند. پیشتر یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرده بود که «خانم کاوسی در حالی که بیش از نیمی از دوران محکومیت دو ساله خود را سپری کرده است دست به اعتصاب غذای محدود زده است.(حقوق بشر کردستان ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱ )

خشونت علیه زنان

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک از حضور در محل کار خود منع شد

زینب مولایی راد، مادر کیان پیرفلک از جانباختگان اعتراضات سراسری، از حضور در محل کار خود واقع در هنرستان فاطمیه ایذه منع شد. بر اساس این گزارش، خانم مولایی راد امروز شنبه ۱ بهمن‌ ۱۴۰۱، پس از حضور در محل کار خود واقع در هنرستان فاطمیه ایذه به حراست فراخوانده شده و به وی اطلاع داده اند تا اطلاع ثانوی حق حضور در محل کار خود را ندارد. کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه روز چهارشنبه ۲۵ آبان در جریان اعتراضات سراسری در این شهر بر اثر اصابت گلوله جان باخت.( هرانا ۲ بهمن ۱۴۰۱)

سارا خادم‌الشریعه، قهرمان شطرنج‌: با حجاب خودم نیستم، احساس خوبی ندارم

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه دسامبر، سارا خادم‌الشریعه ۲۵ ساله، بدون حجاب که جمهوری اسلامی آن را برای زنان اجباری کرده است در مسابقات جهانی شطرنج در آلماتی، در کشور قزاقستان حاضر شد. او پس از اینکه بدون حجاب اجباری در مسابقات یک تورنمنت بین‌المللی شرکت کرد مجبور شد در اسپانیا بماند. وی  پس از مهاجرت به اسپانیا گفت: «اما با حجاب، من خودم نیستم، احساس خوبی ندارم، و بنابراین می‌خواستم به این وضعیت پایان دهم. و تصمیم گرفتم دیگر آن را نپوشم.» ( VOAPNN، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

کوثر خشنودی‌نیا نایب قهرمان آسیا بر اثر اصابت گلوله نیروهای حکومتی بینایی یک چشمش را از دست داد

کوثر خشنودی‌نیا، ورزشکار اهل کرمانشاه که در جریان مقاومت مردمی این شهر، از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای نیروهای حکومتی قرار گرفته بود؛ برای همیشه بینایی چشم چپ را از دست داد. کوثر خشنودی‌نیا (مهبانو) با وجود از سر گذراندن چند عمل جراحی در قریب به دو ماهه گذشته، نهایتاً از بازیابی بینایی چشم چپ خود برای همیشه بازماند. این کماندار اهل کرمانشاه و عضو تیم منتخب کامپوند زنان ایران، نایب قهرمانی مسابقات تیراندازی با کمان آسیای سال ۱۴۰۰ را در کارنامه دارد. این ورزشکار اهل کرمانشاه روز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ (۹ دسامبر ۲۰۲۱)، در جریان مقاومت مردمی و راهپیمایی سکوت در بلوار طاق بستان کرمانشاه از ناحیه چشم هدف تیراندازی نیروهای یگان ویژه قرار گرفته بود. ( هه نگاو، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

 کوثر خشنودی‌کیا، آسیب‌دیده اعتراضات

مهبانو (کوثر) خشنودی‌کیا، نایب قهرمان مسابقات تیراندازی با کمان آسیا که با شلیک نیروهای حکومتی چشم چپش را از دست داده است، در ویدیویی از ضرورت ایستادگی و امید گفت. کوثر خشنودی‌کیا که در جریان خیزش انقلابی مردم کرمانشاه هدف تیراندازی مستقیم یگان ویژه قرار گرفت و چشم چپش را از دست داد. او در ویدیویی می‌گوید: «روز ۱۸ آذر ساعت چهار همراه پدرم در بلوار طاق بستان بودیم. از طرف کسانی که لباس یگان ویژه تنشان بود به ما تیراندازی شد و ما را زخمی کردند. دو تیر به دست چپ پدرم و سه تیر به دست راست و یک تیر به چشم چپ من برخورد کرد. خشنودی‌کیا با اشاره به شرایط یک و نیم ماه گذشته خود می‌گوید: «متاسفانه چاره‌ای جز سکوت مقطعی‌ام نبود. (اینترنشنال، ۴ بهمن ۱۴۰۱)

سپیده کاشانی، فعال محیط زیستی‌ زندانی

سپیده کاشانی، یکی از زندانیان پرونده فعالان محیط زیست که از پنج سال پیش در اوین زندانی است، در نامه‌ای جزئیاتی از شکنجه‌ها و دیگر موارد متعدد پایمال شدن حقوق زندانیان این زندان را شرح داده است. وی در این نامه تاکید می‌کند که تا حال «زبان در کام» کشیده، اما امروز «برای کشورم، برای زنان هموطنم» این نامه را می‌نویسم. وی افزوده که در پی «خدعه و نیرنگ» و پس از ۲۵ سال کار و فعالیت محیط زیستی از سوی «افراد اطلاعات سپاه»، به طرزی «وحشیانه» بازداشت شده است. سپیده کاشانی هم در نامه خود نوشته در اتاقی که «در و دیوار آن خونی بود»، مورد «بازجویی‌های طولانی و همراه با داد و بیداد و فحاشی، هتک حرمت، دروغ، تهدید، تهمت و تفتیش عقاید» قرار گرفته است. سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و پروفسور کاووس سیدامامی، از فعالان محیط زیست و از جمله همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند. کاووس سیدامامی که تابعیت کانادا را هم داشت، چند روز پس از بازداشت، به طرزی مشکوک در زندان اوین جان داد. دادستانی تهران اما بازداشت‌شدگان را به «جاسوسی» متهم و محاکمه کرد. بر اساس مجموعه‌ای از گزارش‌های رسانه‌های ایران، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در زمان ریاست حسین طائب، بر «جاسوس» بودن این افراد اصرار داشت. سپیده کاشانی به شش سال حبس محکوم شد. (رادیو فردا، ۴ بهمن ۱۴۰۱)

قطع همکاری دانشگاه فردوسی با مهشید گوهری به دلیل حمایت از دانشجویان

دانشگاه فردوسی مشهد یکی از استادان ادبیات این دانشگاه را به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان اخراج کرده است. مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که بعد از ۷سال تدریس مستمر در دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه به‌دلیل حمایت او از دانشجویان معترض اعلام «قطع همکاری» کرده است. این استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفته: «به امید روزهایی زیباتر برای سرزمین عزیزم ایران و به امید روزی که دوباره رو در روی دانشجویانم با آنها سخن بگویم و از یکدیگر بیاموزیم. مرا در خاطرت بسپار، من فرزند ایرانم، که مثل مادرم، مانند ایران، زنده می‌مانم.»( ایران وایر، ۵ بهمن ۱۴۰۱)

واکنش غزل رنجکش به نابینا شدن با شلیک مأموران حکومت

غزل رنجکش، دانشجوی رشته حقوق بندرعباس، روز ۲۴ آبان وقتی از محل کارش به خانه باز می‌گشت، بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای توسط فردی که گفته می‌شود «یک مأمور لباس شخصی» جمهوری اسلامی بود، بینایی چشم راستش را از دست داد. وی در اینستاگرام نوشت: «معلولیت جسمی هم صرفا یک واژه بی‌معنی است این روزها، چون همه این زخم‌ها به قول شما نشان‌دهنده شرافت و قدرت بانوان ایرانی است.» غزل این «معلولیت جسمی» را «ناشی از اعمال وحشیانه» نیروهای جمهوری اسلامی خواند. او با بیان این که «آدمی که روحش ضدگلوله است، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی رشدش را بگیرد»، تأکید کرد: اگر این بهای آرزوی همه‌مان باشد، فدای سر همه‌مان.» (VOAPNN، ۶ بهمن ۱۴۰۱)

 حمله و تخریب آتلیه ئەژین توسط ماموران امنیتی

روز یکشنبه ۱ بهمن، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به آتلیه «ئەژین» در شهر سنندج یورش برده و ضمن توهین و بی‌احترامی به گلاویژ احمدی ، مدیر آتلیه و کارمندان دیگر اقدام به تخریب وسایل این آتلیه کرده‌اند. ماموران امنیتی همچنین گوشی تلفن همراه مدیر، کامپیوتر و هارد دیسک‌های این آتلیه را نیز توقیف کرده و با خود برده‌اند. پس از حضور گلاویژ احمدی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی کردستان به وی اعلام شده که حکم قضایی به دستور این شعبه صادر شده و را به «اقدام علیه امنیت ملی»، «نشر اکاذیب» و «ارتباط با رسانه‌های معاند» متهم کرده‌اند. در یک سال گذشته این دومین باری است که ماموران سازمان اطلاعات سپاه به محل کار گلاویژ احمدی یورش می‌برند و اقدام به تخریب وسایل آنجا می‌کنند. (حقوق بشر کردستان، ۸ بهمن ۱۴۰۱)

یک زن جوان سنندجی توسط فردی ناشناس به آتش کشیده شد

زن جوان اهل سنندج با هویت نگین رستمی،‌ روز دوشنبە ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، در حیاط خانە خود در روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان توسط فردی ناشناس بە آتش کشیدە شد.  “فرد مهاجم با اقدام به پاشیدن بنزین بر روی خانم رستمی، او را آتش می‌زند و پا به فرار می‌گذارد.” وی هنگام اعزام به بیمارستان سنندج به پرستارها و اطرافیان می‌گوید؛ مردی با قد کوتاه و صورت پوشیده، اقدام به سوزاندن وی کرده و پیشتر نیز به دفعات مورد تهدید قرار گرفته است. خانم رستمی کە قربانی کودک‌همسری در دوازده سالگی بوده و پیشتر دو بار وادار به ازدواج شده بود، به تازگی تحت فشارهای خانواده‌ای پرجمعیت و بی‌بضاعت برای سومین بار ازدواج کرده بود.  او بارها از سوی همسر سابق خود تهدید به مرگ شدە و حتی یکبار نیز همسر سابقش با اسلحە او را مورد تهدید قرار دادە است. خانم رستمی که دچار سوختگی نود و پنج درصدی شده، در حال حاضر در بیمارستان کوثر سنندج بستری است و در وضعیت جسمانی وخیمی به سر می‌برد، به گونه‌ای که هر لحظه در خطر مرگ قرار دارد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ بهمن ۱۴۰۱)

 

کشته شدن یک زن اهل کامیاران توسط همسر سابقش

یک زن جوان به نام رضوان ندیمی، اهل روستای “زیویه” از توابع شهرستان کامیاران، توسط همسر سابقش به قتل رسید.سه‌شنبه ١١ بهمن ١٤٠١ (٣١ ژانویه ٢٠٢٣) رضوان ندیمی، ٢۵ ساله و اهل شهرستان کامیاران توسط همسر سابق خود، عادل فرج‌اللهی کشته شد.به گفته منابع هه‌نگاو از کامیاران، این زن جوان که مادر دو فرزند خردسال است و سه سال پیش طلاق گرفته بود؛ با شلیک گلوله اسلحه کلت کمری توسط همسر سابقش کشته شده است.قابل ذکر است که، عادل فرج‌الهی پس از به قتل رساندن همسر سابق خود، با ترک محل متواری شده است.با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز و آمار هه‌نگاو، طی هفته جاری دست‌کم ۳ زن در شهرهای کرمانشاه، کامیاران و سنندج به دست افراد نزدیک خود به قتل رسیده‌اند. ( هه نگاو، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

یک کمیسیون مجلس ایران ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازه «سرپرست» را تصویب کرد

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن از تصویب ممنوعیت خروج زنان ایرانی از کشور بدون اجازه کسانی که آنان را «سرپرست‌» زنان خواند، خبر داد. کاظم دلخوش به خبرگزاری فارس گفت: «طبق مصوبه امروز این کمیسیون، خروج بانوان از کشور باید با اذن سرپرست باشد، مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام می‌شود».این تصمیم که گام دیگری برای ایجاد محدودیت در مسیر حقوق زنان ایرانی است، در حالی تصویب شده که تا پیش از این، فقط زنان متاهل برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر داشتند. ( رادیو فردا، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

زن‌کشی در اهواز؛ بهت نزدیکان قاتل و مقتولان

یک‌شنبه ۹بهمن‌۱۴۰۱، زن جوان میک‌آپ آرتیستی به نام «زهره (نیلا) لندی» به دست همسرش با گلوله اسلحه کلت کشته شد.زهره لندی دوماه قبل با یکی از بدنسازان و ورزشکاران شناخته شده پاورلیفتینگ شهر اهواز به نام «علی‌رضا خواجوی» ازدواج کرده بود.علیرضا خواجوی از ورزشکاران و بدنسازان صاحب نام و شهره شهر اهواز بود و با همسرش نسبت فامیلی داشت.بر اساس اطلاعات رسیده، علی‌رضا خواجوی حوالی ۸:۳۰ صبح روز دوشنبه ۹بهمن۱۴۰۱ ابتدا همسرش زهره را در خانه محل سکونتشان به قتل رسانده و بعد به منزل مادر همسرش مراجعه کرده است.این ورزشکار شناخته شده بعد از مشاجره‌ای که منشا آن برای منابع مشخص نشده است، «یحیی لندی»، برادر جوان همسرش را نیز به قتل رسانده و در مراجعت به منزل شخصی‌اش، خود را نیز کشته است. ( ایران وایر، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱)

نماینده مجلس: کارت ملی زنان بی‌حجاب را مسدود می‌کنیم

رییس کمیسیون قضایی مجلس بر ادامه فشار حکومت بر زنان ایران برای رعایت حجاب اجباری تاکید کرد و از طرحی خبر داد که بر اساس آن کارت ملی زنان بی‌حجاب مسدود خواهد شد.به گزارش رسانه‌های ایران، موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره این طرح گفت به زودی برای افرادی که کشف حجاب می‌کنند، پیامکی ارسال شود و در مرحله بعد و در صورت اصرار فرد بر بی‌حجابی، او را با جریمه روبرو خواهیم کرد.وی ادامه داد: در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی شخص مسدود می‌شود و تا زمانی که فرد بی‌حجاب، جریمه بی‌حجابی‌اش را پرداخت نکند، همه خدمات اجتماعی او را می‌گیریم. ( ایران وایر، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱)

سیاست‌های زن‌ستیزانه حکومت؛ اجازه «سرپرست» برای خروج از کشور زنان

در حالی که شهروندان ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» پنج ماه است که علیه سیاست‌های سرکوبگرانه و زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنند، روز سه‌شنبه ۱۱بهمن۱۴۰۱، اعلام شد مطابق مصوبه تازه مجلس، خروج همه زنان از ایران منوط به «اجازه سرپرست» خواهد بود.پیش از این، فقط زنان متاهل و زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور نیاز به اجازه شوهر داشتند و دختران بالای ۱۸ سال یا زنانی که طلاق گرفته بودند، نیاز به مجوز نداشتند.«کاظم دلخوش»، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ضمن، تایید اینکه این مصوبه برای تایید نهایی در حال بررسی است در توضیح اینکه منظور از «سرپرست» برای زنانی که خود سرپرست خانواده هستند یا جدا شده‌اند یا والدین و همسرشان در قید حیات نیستند چه معنایی دارد، جزییات بیشتری ارایه نکرد.انتشار این خبر در رسانه‌ها واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و بسیاری از شهروندان ایران به‌ویژه زنان و شماری از حقوقدانان و کنشگران مدنی را خشمگین کرد.«محسن برهانی» حقوقدان و عضو تعلیق شده هیات علمی تهران که در طول اعتراضات ایران نسبت به تصمیمات فراقانونی نهادهای مختلف، به‌ویژه دستگاه قضایی ایران واکنش‌های انتقادی داشته، در واکنش به اخبار این مصوبه نوشته است: «به اسم منع خشونت علیه زنان، مجلس انقلابی در پی تولید محدودیت و خشونت است، خروج زنان مجرد بالای ۱۸ سال از ایران بدون اجازه سرپرست را هم می‌خواهند ممنوع کنند. امثال این مصوبات ناشی از نگاهی محجورانگارانه و پدرسالارانه به زنان این مملکت است و هیچ مستند شرعی ندارد.» ( ایران وایر، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱)

وکیل خانواده مهسا امینی می‌گوید پرونده مرگ او همچنان راکد است

صالح نیکبخت وکیل دادگستری که وکالت خانواده «مهسا امینی» را بر عهده گرفته در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا گفت: «مقامات قضایی اجازه دسترسی وکلا به اسناد،‌ اوراق و مدارک پزشکی و قضایی او را نمی‌دهند.»صالح نیکبخت که با سیامک دهقانپور خبرنگار صدای آمریکا در ویژه برنامه «بحران وکالت در ایران؛ از مهسا امینی تا آرمیتا عباسی» شرکت کرده بود، درباره اختلافات موجود برای «مرگ» یا «قتل» نامیدن جان‌ باختن مهسا امینی گفت: «بر اساس آموزه‌ها، قواعد و اصول حقوقی،‌ تا زمانی که بررسی‌های دقیق، کامل و بی‌طرفانه، موضوع قتل را اثبات نکند، راویان باید از واژه «مرگ» در این زمینه استفاده کنند.»او همچنین درباره تصاویر مربوط به سی تی اسکن جمجمه مهسا امینی و عکس منتشر شده در برخی رسانه‌ها که نشان‌دهنده خونریزی از گوش مهسا بود، افزود: «گزارشهای پزشکی قانونی و بیمارستان کسری که پزشکان متعددی درباره آنها اظهار نظر کرده‌اند خونریزی از گوش مهسا را تایید نمی‌کند.»وکیل خانواده امینی با تاکید بر اینکه نقاط شبهه زیادی از زمان دستگیری مهسا امینی تا لحظه مرگ او وجود دارد تصریح کرد: «درخواست خانواده و وکلای آنها رفع همه شبهات و پاسخگویی به همه سوالات در این زمینه است.» ( صدای آمریکا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱)

روایت آزار جنسی زنان معترض در انقلاب 1401 از زبان خودشان

شبکه ۴ بریتانیا در گزارشی اختصاصی، با دو زن جوان معترض درباره آنچه در بازداشت برایشان اتفاق افتاد صحبت کرده است. در این گزارش، آن‌ها از شکنجه‌های جنسی و روحی می‌‌گویند که تاب آورده‌اند و هنوز با پیامدهایش دست‌وپنجه نرم می‌کنند.سارا و بهار توانسته‌اند از کشور خارج شوند و برای حفظ هویتشان، در این گزارش از نام مستعار استفاده می‌کنند اما همچنان می‌خواهند بدرفتاری‌ها و آزارهایی را که آن‌ها و دیگران دیده‌اند افشا کنند.سارا درباره خشونت جنسی که با آن مواجه شد، می‌گوید: «من را به دختر دیگری بسته بودند و ما را به سلول من بردند. وانمود کردند که کلید دستبند خراب است و نمی‌توانند دستبند ما را باز کنند. مرد دهانش را نزدیک گردنم آورد و سعی کرد به سینه‌هایم دست بزند. من شروع کردم به جیغ زدن. او سرمان فریاد کشید که شما چه مشکلی دارید؟ اگر آزادی می‌خواهید، پس اشکالی ندارد به شما دست بزنیم. هلم داد. افتادم روی زمین و با مشت توی صورتم کوبید.»سارا هفته‌ها بازداشت بود و مدتی طولانی در سلول انفرادی به سر می‌برد.همچنین بهار بلوچ است. او یک روز عصر هنگام بازگشت به خانه بازداشت شد. او می‌گوید: «دو نفر من را از پشت گرفتند. جلو دهانم را گرفتند. صورتم را پوشاندند. چشم‌هایم را پوشاندند و من را انداختند داخل ماشین. گیج شده بودم و ترسیده بودم. اول تلاش می‌کردم اجازه ندهم به من دست بزنند. چنگ می‌زدم به صورتشان که خیلی عصبانی‌شان کرد. دست‌و‌پایم را با چسب بستند به صندلی و لباس‌هایم را درآوردند. شروع کردند به تحقیر بدنم، مثلا رنگ پوستم، که شما بلوچ‌ها چرا رنگ پوستتان این‌طوری است، کثیف‌اید، چرا بدنت این شکلی است.» ( بالاترین، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱)

جمهوری اسلامی از جان زنان فعال در حوزه کودک چه می‌خواهد؟

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، فعالان مدنی بسیاری در ایران بازداشت شده‌اند و شماری از آن‌ها نیز احضار، تهدید و منزل آن‌ها مورد تفتیش قرار گرفته است. از جمله این افراد، فعالان حقوق کودکان و به‌ویژه زنان بوده‌اند.کمپین حقوق‌بشر ایران» در گزارشی که به تازگی منتشر کرده می‌گوید در جریان اعتراضات سراسری در ایران، زنان فعال در حوزه حقوق کودکان بیشتر از مردان فعال در این حوزه بازداشت شده‌اند.«محیا واحدی»، «سمانه اصغری»، «مهسا غلامعلی زاده»، «سروناز احمدی»، «مونا جندقی»، «آمنه زمانی»، «عاطفه چهارمحالیان»، «سپیده سرلاروند»، «سعید شیرزاد»، «جینا مدرس گرجی» و «صبا عبداللهی»، چند تن از فعالان بازداشت شده حقوق کودک در اعتراضات اخیر هستند. از میان این فهرست، تاکنون تنها «محیا واحدی» با سپردن وثیقه آزاد شده است. ( ایران وایر، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)

خودکشی

زن متاهل پس از خیانت این زن خودش را با شال کشت؟

مرد جوانی با مراجعه به اداره آگاهی مفقود شدن ناگهانیهمسرش را اعلام کرد و بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار بازپرس محمدتقی شعبانی قرار گرفت. در بررسی های به عمل آمده برای پیدا کردن سرنخی از زن جوان، مشخص شد که او با یک مرد غریبه در ارتباط بوده است.به این ترتیب این مرد شناسایی شده و تحت بازجویی قرار گرفت. مرد جوان در ادعای خود تحت بازجویی اظهار داشت: «مدتی بود با زن جوان در ارتباط بودم.روز حادثه او را در رباط کریم دیدم.او همیشه ادعا می کرد عاشق من است و روز آخر ناگهان مقابل چشمانم اقدام به خودکشی کرد و شال خود را روی دهانش گذاشت.من می خواستم مانع شوم و دستم را روی شال گذاشتم که دیدم او دیگر نفس نمی کشد.برای همین از ترسم جسد را حوالی شهریار رها کردم تحقیقات برای روشن شدن ابعاد پنهان ماجرا ادامه دارد و همچنین بررسی برای پیدا کردن ردی از جسد در دستور کار ماموران انتظامی قرار دارد. ( رکنا، ۱ بهمن ۱۴۰۱)

یک زن جوان در سقز به دلیل سلب حضانت ناعادلانه فرزندش به زندگی خود پایان داد

جمعه ١۴ بهمن ماه ١۴٠١ (٣ فوریه ٢٠٢٣) نسیم قادرزاده، ٢۵ ساله و اهل سقز به دنبال سلب حضانت فرزند توسط دادگاه به درخواست همسر سابقش، اقدام به خودکشی کرد و جانباخت.نسیم قادرزاده متعاقب متارکه حضانت فرزند خردسال خود را داشته لیکن اخیرا با درخواست شوهر سابق، دادگاه حق حضانت و نگه‌داری کودک را از وی سلب کرده است.غیر عادلانه بودن حق حضانت و و انکار حقوق مادرانه همواره موجب تضییع حقوق زنان در ایران شده است. بر اساس قوانین جاری معیار برخورداری از حق حضانت بر گرفته از مفاهیم مردانه فقهی نظیر ولایت پدر است. “حقوق مادرانه” و “بالاترین مصلحت کودک” هیچ‌گاه جایگاهی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی نداشته است. ( هه نگاو، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱)

روایت جاودانگی روژینا که صبح روشن زندگی بود

اسمش روژیناس، به معنی صبح روشن اما در یکی از روزهای سرد بهمن‌ماه، با حلق آویز کردن خودش به زندگیش پایان داد . روژینا عاشق بود! عاشق زندگی، تشنه یادگیری، پرتلاش بود و عاشق انسانی که برای ادامه زندگی انتخاب کرده بود. ولی پدر مخالف این عشق بود و اعلام کرد حتی اگر بمیری هم اجازه به این وصلت نمی‌دهم. پدر روژینا را از خانه بیرون کرد و باعث شد روژینا تصمیمی بگیرد و پای در راهی بگذارد که برگشتی در آن نبود. خودکشی!( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۲۱ بهمن ۱۴۰۱ )

قتل ناموسی

با انگیزه ناموسی؛ یک زن توسط همسرش در مشهد به قتل رسید

مریم.ب پرستار ۲۶ ساله بخش کرونایی بیمارستان امدادی مشهد در حالیکه صبح زود به سمت محل کارش در حرکت بود در مشهد با انگیزه ناموسی توسط همسرش به قتل رسید. متهم بازداشت و پرونده وی پس از صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، به دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی ارسال شد. خواهر “مریم.ب” درباره این ماجرا به قاضی ویژه قتل عمد گفت: “من و خواهرم هر دو شاغل هستیم و با هم در یک خانه زندگی می کردیم. خواهرم از مدت ها قبل با همسرش اختلاف داشت و در کشاکش طلاق بودند.”پس از آن قاضی ویژه قتل عمد، دستور بازداشت “علی.ص” متهم به قتل را صادر کرد. پس از پنج روز متهم در استان قم خود را تحویل نیروهای انتظامی داد و نهایتا به مشهد منتقل شد. ( هرانا ، ۲ بهمن ۱۴۰۱)

قتل یک زن جوان به دست همسرش در ارومیه

بر پایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ (۱۶ فوریه ۲۰۲۳)، یک زن جوان اهل روستای “حسبشه” از توابع سلماس و ساکن ارومیه، به نام معرفت کریمی توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اثر شدت ضربات وارده و همچنین خفگی جانش را از دست داده است.به گفته یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده کریمی، از آنجایی که معرفت کریمی که مادر یک فرزند پنج ساله نیز بوده، با ازدواج دوم همسرش به نام جعفر خیشکار مخالف بود، توسط وی موردضرب‌و‌شتم قرار‌گرفته است.(هه نگاو ،۲۹ بهمن ۱۴۰۱ )

آسیبهای اجتماعی

ضرورت تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان

رئیس انجمن سرطان های زنان ایران گفت: سرطان دهانه رحـم از علـل مهـم مـرگ و میـر زنان بوده و اهمیت غربالگری و تشخیص زودرس سرطان ها به خصوص در جامعه زنان ایران ضروری است. رئیس انجمن سرطان های زنان ایران تصریح کرد: برنامـه سـازمان یافته غربالگری برای زنان ایرانی می توانـد تاثیر قابل توجهی در کاهش این بیماری داشته باشد و به عنوان یک ضرورت مطرح است.( ایرنا، ۳ بهمن ۱۴۰۱)

مسمومیت ۱۵ دانش آموز در یکی از مدارس قم

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم در این خصوص اعلام کرد: “عصر امروز شنبه هشتم بهمن ۱۴۰۱، طی تماس مسئولان دبیرستان دخترانه فاطمیه خیابان صفاشهر قم با اورژانس ۱۱۵ این شهر، ۱۵ دانش آموز با علایم تهوع استفراغ و سرگیجه به مراکز درمانی منتقل شدند.” بنابر این گزارش، در حال حاضر این دانش آموزان در این مراکز تحت مراقبت درمانی قرار دارند. در این گزارش به دلیل مسمومیت دانش آموزان اشاره ای نشده است.( هرانا، ۹ بهمن ۱۴۰۱)