۱. روشنی یابی چیست؟
گردآوری و ترجمه: سیروس آرین پور، این اثری که با موضوع منطق و فلسفه نشر یافته، مجموعه نظریاتی است از افراد گوناگون، پیرامون روشن نگری، انسانیت، حقیقت، محدودیت های عقل انسان و حق مردم برای انقلاب؛ افرادی که هر یک جایگاهی والا و بلند مرتبه در جامعه خود کسب کرده اند و حرفهایی ناب و ارزشمند برای بیان کردن دارند.
۲. قرن زیاده روی ها: قرن بیستم (از سال ۱۸۷۰ تا زمان معاصر
نوشته: پاتریس توشار، کریستین برموند- بوسکه، پاتریک کابانل، ماکسیم لوفور، ترجمه دکتر عباس صفریان، قرن بیستم را میتوان یکی از پرحادثه و پر افت و خیزترین دوران تاریخ بشریت توصیف کرد، و علت آن هم چیزی نبود جز پیشرفت بشر، به ویژه در زمینه فناوری تکنولوژیکی و دانش فنی که طبیعتا چنین پیشرفتی تقاضای بشر را بالا برد. این قرن همچنین مصادف بود با افزایش توقعات بیشتر نسبت به امکانات موجود در جامعه جهانی، که این امر نیز به نوبه خود، برخورد بین قدرتهای موجود در سطح خرد در درون جوامع چند فرهنگی تا سطح کلان در جامعه بین الملل را در پی داشت. کتاب “قرن زیاده روی ها؛ قرن بیستم”، در چهار قسمت و در مجموع در ۲۵ فصل به به مسائلی میپردازد که جامعه جهانی و دولت ملتها با آن رو برو بودند. در قسمت اول به یک قرن بحران و تحولات اقتصادی جهانی از سال ۱۸۷۰ میپردازد، و در ادامه این قسمت به تولد، اوج بحران تجدد (مدرنیته)، ابعاد فرهنگی در زمینه انقلابهای علمی، فرهنگ در عصر توده ها و جهانی شدن و فرهنگ و ایدئولوژی در دوره بین دو جنگ، بنیادگرایی و تجدد ادیان از سال ۱۸۵۰ به بعد اشاره میکند.
۳. مرده های بی کفن و دفن
نوشته ژان پل سارتر، ترجمه صدیق آذر، سارتر در سال ۱۹۴۶، نمایشنامه مرده های بی کفن و دفن را مینویسد، که برای اولین بار در تئاتر آنتوان به روی صحنه رفت. این نمایشنامه که یک سال بعد منتشر شد، به شکنجه نیروهای فرانسوی نهضت مقاومت در جریان جنگ جهانی دوم میپردازد؛ مساله ای که درونمایه اثر بعدی وی یعنی “گوشه نشینان آلتونا” را نیز تشکیل میدهد. داستان این نمایشنامه دو پرده ای با چندین شخصیت در بستر جنگ اتفاق میافتد. سارتر در این اثر به نظام فکری و فلسفی اش در باب جبر و اختیار میپردازد، نظامی که در آن مفاهیمی مانند اختیار، دلهره، مسئولیت، تعهد، آزادی و جبر بهصورت گسترده ای مطرح میشوند. او همچنین در این اثرش خشونت را به دو صورت خشونت سفید و لازم؛ و خشونت سیاه و ظالمانه به تصویر میکشد؛ این حقیقت را که برای مقابله با خشونت سیاه، لاجرم خشونتی سفید لازم است، و ازهمین رو شخصیتی را خلق میکند که راضی به قتل برادر میشود و یا همسنگری که همسنگرش را خفه میکند؛ اعمال خشونت انقلابی برای رسیدن به آزادی. نمایشنامه مرده های بی کفن و دفن، بیگمان قویترین نمایشنامه الهام گرفته شده از جنگ، شکنجه و موضوع مقاومت در اروپاست.
۴. مرگ چیست؟ – مرگ در دین های ابراهیمی و غیرابراهیمی
نوشته محمد قلی پور، انسان از آغاز تولد خود با مفهوم مرگ آشنا نیست، بلکه به تدریج با مفهوم مرگ آشنا میشود. موجوداتی که مرگ ندارند و نیز موجوداتی که از مرگ خود آگاه نیستند، از مرگ دلهره ای نداشته، نگران هم نیستند. اما انسان با آگاه شدن از مرگ، به خصوص با آگاه شدن از مرگ خود، دچار اضطراب و نگرانی شده، چندین پرسش اساسی درباره مرگ، بر ذهن و اندیشه او مستولی میشود: مرگ چیست؟ چرا باید مرد؟ چگونه می میریم؟ بعد از مرگ چه میشود؟چه کسی یا کسانی از راز مرگ آگاهند؟ آیا میتوان برای مرگ چاره ای اندیشید؟ و… پرسش های دیگری از این نوع. در این کتاب، مرگ از نگاه ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی، آئین ها و تعداد معدودی فیلسوفان آمده است.
۵. مغلطه های روحانیون
نوشته ن. فخر، نویسنده ناشناس این کتاب که از سبک نگارش و استدلالهایش پیداست یک متفکر و فیلسوف تواناست، تقریبا تمام سفسطه ها و مغلطه های روحانیون ادیان را گردآوری کرده و به بیانی بسیار ساده و روشن به آنها پاسخ داده است. او اگرچه گاهی بسراغ پیچیده ترین مباحث فلسفی هم رفته، اما آن مفاهیم را آنقدر ساده و به زبان شیوای فارسی تشریح کرده که یک نوجوان یا یک فرد نه چندان باسواد هم به راحتی مطلب را درک کرده و از آن لذت می برد. در این کتاب به تحلیل بسیاری از مغلطه های مشترک بین روحانیون ادیان گوناگون و بویژه مغلطه های رایج بین روحانیون مسلمان و همچنین تناقضات موجود در قرآن پرداخته شده است: اینکه چرا روحانیون ادیان گوناگون به مغلطه پناه می برند؟ مغلطه های رایج روحانیون کدامند؟ – چرا معمولا متوجه مغلطه های روحانیون نمیشویم و آنها را میپذیریم و اینکه چگونه میتوان به مغلطه آمیز بودن سخنان روحانیون پی برد؟
۶. گیله مرد
نوشته بزرگ علوی، گیله مرد، روستایی گیلانی مبارزی است که پس از شهریور سال ۱۳۲۰، به جنبش دهقانی می پیوندد، و پس از هجوم ماموران و کشته شدن زنش به جنگل پناه می برد. مضمون داستان، وابستگی کشاورز به زمین در زمینهای ضدفئودالی است… داستان حول محور سه قهرمان اصلی گیله مرد و دو مامور میگردد؛ دو ماموری که ماموریت دارند گیله مرد را به پاسگاه ببرند و زندانی کنند. نوشتیم که این داستان، شرح ماجرای سه مرد است، #گیله_مرد و دو مامور او، که وی را به فومن می برند و در حقیقت داستان در همین حرکت و اقامت در قهوه خانه نزدیک مقصد به تدریج باز میشود. دو مامور تفنگ به دست در میان غرش باد و باران، گیله مرد را _ که یک دهقان شورشی است _ به فومن می برند تا تحویل پاسگاه دهند. گیله مرد در طول راه در فکر رهایی و فرار است. محمد ولی (مامور اول) با توهین و رجزخوانی به دنبال گیله مرد حرکت میکند. مامور دوم، بلوچ ساده ای است که پیشاپیش گیله مرد راه میرود و او هم در فکر فرار از این نوع زندگی است.
۷. قدرت
نوشته راندا برن، ترجمه مهدی قراچه داغی، این کتاب در دسته کتابهای روانشناسی و خودیاری قرار دارد و درباره انرژی و قدرت بی مانند درون انسان صحبت میکند. این اثر درباره تاثیر انرژی مثبت، نیروی عشق و خودباوری سخن میگوید و نویسنده معتقد است میتوان هر ناممکنی را با استفاده از قدرت درون ممکن ساخت. نویسنده ، بر این باور است که همه آدم ها، شایستگی داشتن یک زندگی خوب را دارند. هر فردی باید بتواند در زندگی به سلامتی، آرامش و آسایش دست یابد و احساس شور و شوق کند. سلامتی روح انسان و آسایش فکری از مسائل مهم است که با وجود آن میتوان فراز و نشیب های زندگی را پشت سر گذاشت و به اهداف مان برسیم. راندا برن، در این کتاب نشان میدهد خودباوری و اعتماد به نفس از قدرت درون نشات میگیرد. همه انسانها در وجودشان دارای یک نیروی خارق العاده هستند که به کمک آن میتوان به تمامی خواسته ها رسید. راندا برن، در این اثر به شما کمک میکند تا بتوانند به زندگی که در آرزویش هستید، دست یابید.
۸. طلای خدایان
نویسنده: اریک فن دانیکن ترجمه: داریوش شاهین، اریش آنتون پاول فون دنیکن (به آلمانیErich Anton Paul von Däniken) نویسنده سوئیسی کتابهای نظریات فضانوردی باستانی و زیست فرازمینی است. اولین اثر فون دنیکن ارابه خدایان بود که پرفروشترین کتاب در آلمان و آمریکا بود و بعدها در ۳۸ کشور دیگر نیز چاپ این کتاب با استقبال فراوانی روبرو شد. نظریات وی در این کتاب باعث شد تا وی را پدر نظریات فضانوردی باستانی لقب بدهند. او ۲۶ کتاب مختلف نوشته است که به ۲۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و حدود ۶۰ میلیون جلد از آنها در سراسر جهان به فروش رفته است. اریش فون دنیکن در ۱۴ آوریل ۱۹۳۵ در شهر زوفینگن سوئیس متولد شد. او فارغالتحصیل کالج اس تی مایکل در فریبورگ است. در سال ۱۹۶۰ با الیزابت اسکاجا ازدواج کرد و حاصل این ازدواج کورنلیا (زاده ۱۹۶۳) تنها فرزند این زوج میباشد. او در نوجوانیش شاهد فرود اضطراری یک بمبافکن آمریکایی در طی جنگ جهانی دوم در نزدیکی منزل پدرش بود. سربازان یکیک بدون نقاب و با نقاب از لاشه آن پایین میآمدند و اینگونه جرقه فرود خدایان در ذهن پرکار او کلید خورد. او پس از نخستین و دومین کتابش «خدایان آن سوی فضا» مورد اعتراض و فشار شدید کلیساهای کاتولیکی قرار گرفت. او به ناگهان بسیاری از باورهای مسیحیان متعصب را کفر خواند و گفت خداوند بسیار برتر از آنست که پسری داشته باشد. او میگوید این اعتقاد احمقانهترین فلسفهای است که در حیطه خداشناسی مطرح شده است. وی تاوان سختی برای عدم پذیرش اعتقادات متعصبانه کاتولیکی پرداخت کرد؛ اما هرگز تسلیم نشد. فون دنیکن آنقدر به کشف اسرار فضا علاقه داشت که از همان نوجوانی همیشه درباره فضانوردی، بشقابپرندهها و موجودات هوشمند فرازمینی صحبت مینمود. همین علاقه شدید باعث شد مدیر یک اردوگاه کار جوانان که او در آنجا سرپرست یک گروه بود از وی شکایت کند و دادگاه نیز وی را به ۴ ماه حبس تعلیقی محکوم نمود. پس از آن پدرش او را از مدرسه بیرون آورد و برای کار به هتلی در سوئیس فرستاد. دنیکن با پول مختصری که پسانداز کرده بود به مصر سفر کرد تا بلکه برای هزاران پرسش بیپاسخش جوابی بیابد. او پس از مدتی به سوئیس بازگشت. بسیاری از دانشمندان از جمله کارل ساگان و یوسف سامویلوویچ نظریات فضانوردی باستانی را زیر سوال بردهاند. اگرچه ساگان نظریههای دنیکن را کاملا رد نکرد. فون دنیکن ادعا داشت کتیبه باستانی فلزی ضد زنگ دهلی (iron pillar) یکی از شواهد حضور ماورا زمینیهاست. او در کتاب «طلای خدایان» مدعی شده که در یکسری تونل باستانی ساخته دست بشر در اکوادور (Cueva de los Tayos) به همراه راهنمایش یکسری مجسمههای عجیب و کتیبههای فلزی دیده که مطمئنا کار فرازمینیهاست. خیلیها دشمنی حکومتها و قدرتهای پشت پرده را با وی مطرح میکنند.
۹ . آداب دیکتاتوری
نویسنده: فرانک دیکوتر، این کتاب یک مطالعه گسترده و جامع دربارهی دیکتاتورهای قرن بیستم و رشد کیش شخصیت در این قرن است.
هیچ دیکتاتوری نمیتواند فقط از طریق ترس و خشونت حکومت کند. قدرت برهنه را میتوان به طور موقت گرفت و نگه داشت، اما این هرگز برای طولانی مدت کافی نیست. در قرن بیستم، همان طور که فنآوریهای جدید به رهبران اجازه میداد تصویر و صدای خود را مستقیماً در خانه شهروندانشان قرار دهند، پدیده جدیدی ظاهر شد که دیکتاتورها از کیش شخصیت برای دستیابی به توهم تأیید مردم استفاده میکردند بدون اینکه هرگز به انتخابات متوسل شوند.
۱۰. چگونه دنیا را تغییر دهیم
نوشته؛ دیوید بورنستین، ترجمه؛مجید محمدی و آرتمیز دانه کار، پیشگفتار کتاب با این جملات آغاز میشود: «آیا میتوان فقر را بهکلی از بین برد؟ آیا میتوان درمان و بهداشت را به دورافتادهترین گوشههای جهان رساند؟ آیا میتوان اطمینان یافت که هر کودک در هر کشور از تحصیلات خوبی برخوردار میشود؟ شاید امروز پاسخ مثبت به این پرسشها دستنیافتنی به نظر برسد، اما آنچه در این کتاب نقل میشود نشان میدهد که در واقع ما قادر هستیم تغییراتی باورنکردنی در جهان ایجاد کنیم». این کلمات دیوید برنشتاین بهخوبی فضای کتاب و رویکرد اثرگذار و جریان ساز آن را نشان میدهد.
۱۱. دوبروفسکی
نویسنده: الکساندر پوشکین مترجم ضیاء الله فروشانی و علی بیات، دوبروفسکی سرگذشت دردناک جوانی است به نام ولادیمیر دوبروفسکی، که روح نجیب و بلندهمتی دارد و سرنوشت وادارش میکند که زندگی راهزنان را پیش گیرد. پوشکین نوشتن این رمان را در اکتبر سال۱۸۳۲ آغاز کرد و در فوریه سال۱۸۳۳ به پایان رساند اما در سال ۱۸۴۱ برای اولین بارمنتشر شد
بلینسکی منتقد مشهور روس درباره این اثر نوشت؛این اثر یکی از بزرگترین آثار نبوغ پوشکین است.
۱۲. مردی که حرف میزند
نوشته: ماریو بارگاس یوسا ترجمه قاسم صنعوی، زنها وقتی رازی در دل دارند، زیاد حرف میزنند تا پنهانش کنند! مردها وقتی رازی در دل دارند، سکوت میکنند … روشنفکرانه ،اخلاقی هنرمندانه در آن واحد و به گونه ای درخشان… جذاب ترین و روان ترین کتاب. قصه گو، اطمینان و تسلط داستان سرایی را نشان میدهد که هنرش را در کنترل کامل دارد.