پخش اطلاعیه‌‌ «قواعد حجاب» توسط حراست برخی دانشگاه‌ها

رادیو فردا

تصویری آرشیوی از اعتراض دانشجویان به حجاب اجباری

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از پخش اطلاعیه‌هایی در خارج از برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه سوره تهران «در خصوص قوانین پوششی و تهدید به کمیته‌ انضباطی» خبر داد.

به نوشته کانال شوراهای صنفی، حراست دانشگاه سوره روز شنبه ششم اسفند ماه اقدام به پخش کاغذهایی با محتوای قوانین پوششی در کوچه‌های اطراف این دانشگاه کرد که حاوی اطلاعیه «معاونت فرهنگی و امور دانشجویی» است و در آن دانشجویان تهدید شده‌اند در صورت عدم رعایت پوشش مورد نظر این معاونت برای آنها «احکام انضباطی» صادر خواهد شد.

در این اطلاعیه‌ها‌ از جمله عنوان شده که دانشجویان باید «در کلیه محیط‌های داخل دانشگاه، اعم از سلف سرویس و دیگر محیط‌های مرتبط» و همچنین «در معابر و کوچه‌های اطراف دانشگاه قواعد پوشش و عدم اختلاط غیر ضروری» را رعایت کنند.

در ادامه این اطلاعیه‌ نیز مواردی به عنوان «قواعد پوشش» ذکر شده و به دانشجویان هشدار داده شده که باید این موارد رعایت کنند.

در بخشی از «قواعد» ذکر شده در این اطلاعیه، تاکید شده که دانشجویان زن ملزم به «استفاده از مقنعه و عدم استفاده از شال و روسری و عدم استفاده از مانتوهای کوتاه، جلوباز، و شلوارهای پاره، تنگ و کوتاه» هستند.

در این اطلاعیه همچنین آمده که «لباس‌های مغایر فرهنگ ایرانی و اسلامی و دارای نقوش نامناسب» و «استفاده از پیرسینگ (بینی، زبان، ابرو)، داشتن تتو برای دختران و پسران» ممنوع است و «پیرایش مدل‌های نامتعارف مو و استفاده از لباس‌های پاره برای پسران جایز نیست».

در بخش دیگری از اطلاعیه‌‌ پخش شده توسط حراست دانشگاه سوره، آمده است که «عدم رعایت قوانین مذکور، مطابق آیین‌نامه انضباطی وزارت علوم، موجبات برخورد انضباطی» را فراهم می‌کند.

پیش از این رئیس دانشگاه تهران نیز از تصویب یک بخشنامه جدید درباره حجاب اجباری دانشجویان دختر خبر داده و تهدید کرده بود دانشجویانی که تن به این بخشنامه ندهند «مورد برخورد انضباطی» قرار می‌گیرند.