معادله چند مجهولی مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ سکوت والدین، معلمان و کادر درمان

ایران وایر

صدها دانش‌آموز در مدارس دخترانه قم مسموم شده‌اند و طبق آخرین گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران، برخی از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از قم و تهران، به بروجرد رسید.

حدود سه ماه است که چنین روایت‌هایی از شماری از دانش‌آموزان مدارس دخترانه در قم در رسانه‌های اجتماعی،‌ حتی روزنامه‌های چاپ ایران و صدا‌وسیما شنیده می‌شود؛ «بوی میوه گندیده آمد،‌ حال بچه‌ها بد شد، بیشترشان روی زمین افتادند.»

والدین، کادر مدرسه و حتی کادر درمانی بیمارستان‌هایی که دانش‌آموزان در آن‌ها بستری شده‌اند،‌ تهدید به سکوت و ندادن اطلاعات به رسانه‌ها شدند.

صدها دانش‌آموز در مدارس دخترانه قم مسموم شده‌اند و طبق آخرین گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران، برخی از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند.

فارغ از سوالات بسیاری در خصوص چرایی چنین رخدادی، مساله امنیت در مدارس ایران بیشتر از پیش چالش‌برانگیز شده است. دادستان کل ایران در تازه‌ترین اظهارنظر گفته که این مساله عمدی است و این سوال پیش می‌آید که چه کسانی در چه پوششی به داخل مدارس راه پیدا کرده‌اند؟

«نجات بهرامی»، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه آموزش می‌گوید:‌ «چنان برنامه‌ریزی کرده‌اند که کودکان نمیرند، ولی تا پای مرگ بروند.» به گفته او، رسانه‌ها این مساله را به درستی پوشش نداده‌اند، در حالی که فاجعه در کمین است. یک معلم می‌گوید معلمان و کادر آموزشی، از ترس سکوت کرده‌اند.

***

طی سال‌های گذشته، حوادث بسیاری برای دانش‌آموزان در مدارس ایران رخ داده است؛ آتش‌سوزی به‌خاطر نبود بخاری ایمن در مدارس، ریزش دیوار به‌دلیل فرسودگی ساختمان مدرسه و در میانه اعتراضات سراسری نیز جای اینکه مدارس محل امن دانش‌آموزان برای سنگر گرفتن در مقابل نیروی‌های امنیتی باشند، مقر نیروهای سرکوبگر شدند. حتی پاره کردن عکس «روح‌الله خمینی» و «علی خامنه‌ای» در برخی مدارس، موجب کشته شدن دو دانش‌آموز توسط نیروهای امنیتی شد: «اسرا پناهی» و «پارمیس همنوا.»