یک جامعه شناس: تا 20 بار مزاحمت برای هر زن در هر مسافت

ارسال کننده آقای محمود نعیمی 13 اسفند 92

شهرزادنیوز:«مزاحمت های خیابانی» بسیاری از زنان را در فضاهای عمومی آزار می دهد؛ این مزاحمت‌ها از متلک های رکیک گرفته تا آزار جسمی زنان در خیابان را شامل می‌شوند و گویا در ایران برای زنان به امری عادی تبدیل شده است.

اصغر مهاجری، جامعه شناس، در این رابطه به سایت «پیام نو» گفته است که این مزاحمت ها به دلیل ساختارهای نهادی است که در ناخودآگاه افراد قرار دارد. به گفته وی، در پژوهشی دانشجویی بررسی شده است که هنگام حرکت یک زن در مکان های مختلف و مسافتی که طی می کند چند بار مورد تعارض چشمی، کلامی و جسمی مردان قرار می گیرد؟ بر اساس این پژوهش هر زن به میزان مسافتی که در خیابان طی می کند، بین 1 تا 20 بار از طریق مزاحمت ‌های کلامی و فیزیکی از سوی مزاحمان آزار می‌بیند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، رابطه زن و مرد را به رابطه انسان درجه یک و درجه دو یا ارباب رعیتی تشبیه کرده و گفته است که بر اساس زیرساختارها و ترتیبات نهادی قوانین در ایران، زنان همواره جنس ضعیف و مستضعف تعریف شده اند و جایگاه مرد بالاتر در نظر گرفته می شود؛ این امر ناخودآگاه خمیرمایه های تعرض به زنان را ایجاد می کند.

این جامعه شناس در ادامه از جمله تأکید کرد از آنجایی که مسائل جنسی در ایران تابو است، اطلاعات شفافی در مورد آن وجود ندارد و مردم نابلد هستند، این حوزه در ایران بیشتر زیرزمینی و حیوانی تعریف می شود.

به گفته وی، با توجه به عدم ارضای نیازهای جنسی، آنچه که از ضریب های جمعیتی می توان به دست آورد، بیشتر آزار و اذیت هایی که در مورد زنان صورت می گیرد در حوزه جنسی است.

گفتنی است که عمده مزاحمان را گروه سنی 18 تا 40 سال تشکیل می‌دهد و اذیت و آزار زنان تنها متوجه دختران نیست و زنان متأهل هم دچار آن هستند.