زارا محمدی به صورت شتاب‌زده روانه منزل شد؛ مسئولان زندان بدون اطلاع قبلی وی را آزاد کردند

هه نگاو

زارا محمدی به صورت شتاب‌زده روانه منزل شد؛ مسئولان زندان بدون اطلاع قبلی وی را آزاد کردند

زارا محمدی، مدرس زبان کُردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، به طور ناگهانی و بدون هیچگونه اطلاع قبلی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. او با انتشار ویدیویی از نحوه آزادی خود اعلام “بی‌اطلاعی” کرده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ (١٠ فوریه ٢٠٢٣) زارا محمدی، پس از سپری کردن ٢٠ ماه از مدت محکومیت ۵ ساله حبس خود، به طور ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

زارا محمدی با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود نوشت : “من بدون هیچگونه تقاضای عفو و طلب بخش نه از طرف خودم و نه از جانب وکیلم به فوریت و با زور از زندان بیرون انداخته شدم. اعلام میکنم که هیچگاه تقاضای عفو نخواهم کرد و بر راهم استوار خواهم بود. ”

وی در این متن تاکید کرده است که “همانگونه که در بازداشت و تحمیل حبس خود نقشی نداشتم؛ در بیرون آمدن (از حبس) نیز، تاثیری ندارم. ” در بخشی از متن زارا محمدی آمده است که “در عرض پنج دقیقه از زندان بیرون انداخته شدم. ”

زارا محمدی در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام “تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تبدیل شد.

این مدرس زبان کُردی ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، جهت اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود، توسط دفتر اجرای احکام دادگاه سنندج بازداشت و به زندان زنان در کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد.

پیش از این نیز، همسر زارا محمدی، آقای سیوان ابراهیمی، از فعالین مدنی اهل کامیاران، روز چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ توسط نیروهای حکومتی ربوده شده و تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت و اتهامات وارده علیه سیوان ابراهیمی و همچنین محل نگهداری و سرنوشت وی در دسترس نیست.