صنم کازرونی؛ ۶۴ روز انفرادی، بازجویی شبانه همراه با دستگاه دروغ‌سنج

ایران وایر

صنم کازرونی،‌ نویسنده، محقق و فعال محیط زیست، بیشتر به خاطر فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی خود شناخته شده است

«صنم کازرونی»،‌ فعال محیط زیست، محقق و نویسنده، بعد از تحمل بیش از دو ماه زندان انفرادی در نهایت هفته گذشته به بند ۴ محکومین زندان زنان «دولت‌ آباد» اصفهان منتقل شد. طبق اطلاعاتی که به دست «ایران وایر» رسیده است این محقق و نویسنده، ایرانی ـ بریتانیایی، در نخستین تماس تلفنی خود که هفته گذشته بعد از انتقال به بند عمومی و دسترسی به تلفن داشته، گفته ۶۴ روز را در انفرادی و تحت بازجویی‌های سنگین و بی وقفه با چهار نورافکن توی صورت خود سپری کرده است و در حین بازجویی دستگاه دروغ‌سنج به او وصل بوده است.

او به یکی از نزدیکان خود گفته «داشتم مشاعرم را از دست می‌دادم.» نهادهای امنیتی سکوت در مورد این پرونده را به دوستان و نزدیکان صنم توصیه کرده‌اند.

صنم کازرونی از بازداشتی‌های اعترضات اخیر است که تا مدت‌ها نه کسی از بازداشت او خبر داشت و نه از محل نگهداری‌اش.

او بعد از دو ماه انفرادی در نخستین تماس تلفنی خود به نزدیکانش گفته در بیشتر بازجویی‌ها تمرکز بازجو بر دو تابعیتی بودن او بوده است. وکیل خانم کازرونی که از وکلای ذیل تبصره ماده ۴۸ قوه قضاییه است به دوستان خانم کازرونی توصیه کرده که در مورد وضعیت صنم اطلاع‌رسانی نکنند تا پرونده او در سکوت پیش برود و وضعیت او بدتر نشود. وکلای تبصره ماده ۴۸ وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه هستند.

توصیه وکیل خانم کازرونی دقیقا روال همیشگی جمهوری اسلامی در ارتباط با تمامی بازداشتی‌های پرونده‌های سیاسی و عقیدتی است؛ روشی برای مسکوت نگه داشتن پرونده‌ فرد زندانی جهت افزایش فشار بر او و القا این‌که کسی بیرون زندان پیگیر پرونده نیست تا فرد بازداشتی را مجبور به همکاری کنند.

وکیل صنم کازرونی که ایران‌وایر هویت او را محفوظ نگاه داشته است، طی تماس‌های مکرر حاضر به پاسخ‌گویی در خصوص پرونده این نویسنده و محقق نشد.