آزادی شمار دیگری از معترضان همزمان با تردیدها درباره «عفو» خامنه‌ای

ایران وایر

آزادی شمار دیگری از معترضان همزمان با تردیدها درباره «عفو» خامنه‌ای

بر اساس گزارش هرانا، امروز ندا محسنی، جامعه شناس اصفهانی و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شده است.

ندا محسنی در تاریخ دوم مهرماه ۱۴۰۱، در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی دادگاه بدوی به هشت سال حبس محکوم شده بود.

مهدی مقدری، عضو سابق شورای شهر اصفهان و همچنین دبیر کل سابق و عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.او تاکنون چندین بار سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

امروز همچنین روزنامه شرق از آزادی حسین یزدی از زندان دستگرد اصفهان خبر داده است. آقای یزدی مدیر مسئول خبرگزاری مبین ۲۴ و کانال خبری ایران‌تایمز است که بعد از ۶۸ روز بازداشت از زندان آزاد شده است.

مهشید زاهد پسند، یکی دیگر از زنان بازداشت شده در اعتراضات هم از زندان از زندان قرچک ورامین آزاد شده است. زاهد پسند در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

همزمان با آزادی این معترضان، شماری از وکلای دادگستری نسبت به آنچه عفو معترضان نامیده شده ابراز تردید کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌‌ها، در زندان‌ها تعهدنامه یا ندامت‌نامه‌هایی بین زندانیان توزیع شده که در متن برخی از آن‌ها آمده است که فرد در صورت بازداشت دوباره، با اشد مجازات مواجه خواهد شد.

شبکه شرق به نقل از ثمین چراغی وکیل دادگستری نوشته:«واقعیت آن است که برخی متون به شکلی بود که انگار قرار بر تعلیق مجازات است نه عفو. به عنوان نمونه از برخی افراد که حکمی صادر نشده و در بازداشت موقت بوده‌اند، خواسته شده بود که بنویسند مرتبه بعد اشد مجازات در قبالشان اجرایی شود»

خانم چراغی تاکید کرده «وقتی دادگاهی تشکیل نشده، اساسا کدام مجازات قرار است تشدید شود؟ برخی متون به شکلی است که به لحاظ حقوقی شامل قاعده اقرار متهم علیه خود است و این مساله مشکل‌ساز است.»

شبکه شرق همچنین به نقل از یکی از معترضان که در جریان اعتراضات بازداشت و با اتهام‌هایی مواجه شد، بدون آن که نام این فرد را فاش کند، نوشت که او برای ارائه تعهد به یکی از شعب دادسرای اوین مراجعه کرده است.

این شهروند به شرق گفته: «پس از اخذ تعهد، به من گفتند که اگر تا دو سال آینده بازداشت شوم، علاوه بر حکمی که در آن زمان در قبالم اجرا خواهند کرد، حکمی که در این پرونده با آن مواجه هستم هم در قبالم اجرا خواهند کرد.»

شمار دقیق بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ایران مشخص نیست اما برخی گزارش‌ها تعداد بازداشت شدگان را تا ۲۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی وعده داده تا پایان بهمن «قسمت زیادی از بازداشت‌شدگان» اعتراضات آزاد می‌شوند.