فرزانه مرادی، زنی که در ۱۵ سالگی شوهر داده شده بود،اعدام شد

ارسال کننده آقای محمودد نعیمی 13 اسفند 92

فرزانه مرادی٬ زن ۲۶ ساله‌ای که به اتهام قتل شوهرش به قصاص محکوم شده بود، روز سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ در اصفهان اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)٬ عبدالصمد خرمشاهی٬ وکیل مدافع فرزانه مرادی با تایید این خبر گفت که زمان اجرای حکم به او اطلاع داده نشده بود و از طریق افراد دیگر از اجرای حکم اعدام موکلش باخبر شده است. بر اساس آئین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام، وکیل محکوم‌ُ‌علیه یکی از افرادی است که باید از زمان اجرای حکم مطلع و در مراسم حاضر باشد.

 

  فرزانه مرادی روز ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ تا پای چوبه دار رفت٬ اما خانواده شوهر ش  در پی ادعای فرزانه مبنی بر بی‌گناهی‌اش به او یک ماه مهلت دادند تا  دست نداشتن در قتل شوهرش را ثابت کند.

 

 عدالت برای ایران،  پس از به تعویق افتادن حکم اعدام فرزانه مرادی خواستار برگزاری یک دادگاه مجدد برای رسیدگی به اتهام فرزانه شد و  یک بار دیگر درباره عواقب ازدواج دختربچه ها در ایران هشدار داد

 

فرزانه که در ۱۵ سالگی به یکی از اقوام پدرش شوهر داده شده بود، در ۱۶ سالگی اولین فرزندش را به دنیا آورد و در ۱۹ سالگی دلبسته مردی به نام سعید شد و در سال ۱۳۸۶ هنگامی که ۲۰ سال داشت٬ به اتهام قتل شوهرش دستگیر شد. او در تحقیقات اولیه دادگاه اتهام قتل را برعهده گرفته بود٬  اما بعدها گفت که سعید از او خواسته بود که مسوولیت قتل شوهرش را برعهده بگیرد٬ چرا که والدین شوهرش به خاطر فرزند مشترک آنها او را می‌بخشند و او می‌تواند ‍پس از آزادی با سعید ازدواج کند. به گفته فرزانه٬ سعید کسی بود که پیشنهاد این قتل را داد و خودش آن را انجام داد. فرزانه  گفته بود که او در ابتدا با این ‍پیشنهاد مخالفت کرد اما سرانجام یک شب سعید به منزل آنها وارد شد و زمانی که شوهر فرزانه خواب بود او را با ضربات چاقو به قتل رساند.  فرزانه در زمان بازداشتش٬ مسوولیت این قتل را برعهده گرفت اما  بعدها که منکر قتل شوهرش شد٬ مقامات قضایی ادعای بی‌گناهی او را نپذیرفتند.

 

عبدالصمد خرمشاهی  پس از به تعویق افتادن حکم اعدام فرزانه مرادی گفته بود که خانواده شوهر او به هیچ وجه رضایت نمی‌دهند و تنها راه باقی‌مانده پیگیری پرونده سعید است که آن هم کار آسانی نیست و به سختی ممکن است.

 

 عدالت برای ایران،  پس از به تعویق افتادن حکم اعدام فرزانه مرادی خواستار برگزاری یک دادگاه مجدد برای رسیدگی به اتهام فرزانه شد و  یک بار دیگر درباره عواقب ازدواج دختربچه ها در ایران هشدار داد. فرزانه که در زمان کودکی شوهر داده شده بود٬ در حالی به پای چوبه دار رفت که آمار رسمی منتشر شده در ایران حاکی از افزایش آمار ۳۵ درصدی ازدواج دختربچه‌ها در پنج سال گذشته است. بر اساس این آمار فقط در سال ۱۳۹۱، دست‌کم یک‌هزار و ۵۳۷ دختر زیر ۱۰ سال و ۲۹ هزار و ۸۲۷ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران به اجبار، ازدواج کرده‌اند.

 

گزارشی تحقیقی با عنوان “زنگ خطر! نگاهی به ازدواج دختربچه‌ها در ایران“ که ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۱۸ مهر۱۳۹۲)، به مناسبت روز جهانی دختربچه‌ها  از سوی عدالت برای ایران منتشر شد٬  با بررسی آمارها و قوانین مربوط به ازدواج دختربچه‌ها در ایران خواستار ممنوع کردن ازدواج کودکان و لغو تمامی قوانینی شده که ازدواج‌های دختربچه‌ها، به خصوص دختربچه‌های زیر ۱۳ سال را قانونی می‌کنند. در پی انتشار این گزارش که یک نسخه از آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز که در حال تحقیق درباره ازدواج کودکان در سراسر دنیاست تقدیم شده، عدالت برای ایران یک رویداد فیس بوکی به راه انداخت. در این رویداد که بیشتر از ۵۶ هزار نفر در روز جهانی دختربچه ها به آن پیوستند، بیش از ۱۵۰ زن ایرانی، تجربه ها و مشاهدات خود درباره ازدواج دختربچه ها را روایت کردند.