آزادی موقت عسل مسکین نواز، نوجوان ۱۷ ساله از کانون اصلاح و تربیت تهران

هرانا

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عسل مسکین نواز از کانون اصلاح و تربیت تهران آزاد شد.

آزادی این نوجوان ۱۷ ساله، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده مسکین نواز به هرانا گفت: “در دادسرای اطفال تهران، پرونده ای برای عسل گشوده شده است. بعلاوه علیرغم گذشت ۱۰ روز از زمان انتقال پدرش، مهدی مسکین نواز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، وی تاکنون تماسی با افراد نزدیک خود برقرار نکرده است؛ بی خبری از وضعیت مهدی، به افزایش نگرانی های خانواده او در خصوص سرنوشت این زندانی منجر شده است.”

روز دوشنبه دهم بهمن ماه، مهدی مسکین نواز، از زندان رجایی شهر کرج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. همزمان با این رویداد، عسل مسکین نواز، دختر هفده ساله این زندانی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و سپس کانون اصلاح و تربیت تهران منتقل شد.

پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: “انتقال آقای مسکین نواز با درخواست وزارت اطلاعات و دستور مستقیم شعبه سوم بازپرسی مقدس و نماینده دادستان الیاسی صورت گرفته است و ماموران امنیتی شماری از لوازم شخصی از جمله دست نوشته ها و کتاب های وی را ضبط کردند.”

مهدی مسکین نواز در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۸ به دلیل «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» توسط نیروهای امنیتی در بندر انزلی بازداشت شد. او نهایتا پس از پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

آقای مسکین نواز در مردادماه ۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیز محکوم شد.

وی نهایتا در تاریخ ۱ اردیبهشت‌ماه ۹۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

مهدی مسکین نواز، متولد ۱۳۵۸، متاهل و پدر یک دختر ۱۷ ساله است و تا زمان بازداشت ساکن بندر انزلی بود.