ماموران به شکل سیستماتیک به چشم معترضان شلیک کرده‌اند

BBC فارسی

.

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، می‌گوید بر اساس ارزیابی‌هایش به این نتیجه رسیده که در جریان سرکوب اعتراض‌های اخیر، ماموران جمهوری اسلامی به شکل «هدفمند» به چشم معترضان شلیک کرده‌اند.

این سازمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به «کثرت گزارش‌ها» درباره شلیک به سر و صورت و همچنین گستردگی این مساله در سراسر ایران به این نتیجه رسیده است. چنانکه در این بیانیه آمده، «شلیک به صورت و چشم افراد شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی ماه‌های اخیر، در بیشتر شهرهای ایران رخ داده است».

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌بشر‌ایران، گفت: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌بشر و اجرای عدالت آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ست؛ و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌یک از جنایاتشان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایاتشان پاسخگو باشند.»

سازمان حقوق بشر ایران از کسانی که به این شکل مجروح شده‌اند درخواست کرد که اطلاعاتشان را برای مستندسازی آنچه رخ داده در اختیار این سازمان قرار بدهند.