تشدید بیماری سرطان یک استاد دانشگاه در بازداشت

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بهناز امانی در تاریخ 28 مهرماه 1401، به دلیل امضای بیانیه‌‌ اساتید دانشگاه در محکومیت سرکوب دانشجویان، بازداشت شد و ۴۶ روز را در زندان قرچک ورامین گذراند.

وی به بیماری سرطان رحم مبتلا است و بیماری او در زندان شدت یافته و به سرطان پیشرفته (متاستاز) تبدیل شده است.

حبس خودسرانه‌ این استاد دانشگاه بنابر گفته‌ وکیل او، دکتر محمود علیزاده طباطبایی، عملا پس از جلب دادرسی در 16آبان‌ماه 1401، و عدم صدور و اعلام قرار به او توسط بازپرس و سامانه‌ زندان علاوه بر آنکه خلاف تمام ضوابط قانونی بوده است، متاسفانه موجب تاخیر در تشخیص بیماری وی و متاستاز سرطان شده است.

علائم ابتلای خانم امانی به بیماری سرطان به پیش از زمان ربودن و حبس ۴۶ روزه‌‌ او بازمی‌گردد. او طی مراجعه‌های متعدد به چند پزشک و جراح زنان، آزمایش‌های مختلفی از جمله نمونه‌برداری انجام داده بود. اما پیش از قطعی شدن نتایج، متحمل بازداشت و حبسی طولانی مدت شد.

با این وجود و نظر به شرایط بهداشتی فاجعه‌بار زندان قرچک، از بیان بیماری خود به مسئولان زندان و بازجوها خودداری می‌کند، تا مبادا در صورت بروز حادثه‌ای در زندان برای او مانند آنچه بر سر #مهسا_امینی آوردند، علت آسیب وارده را به بیماری زمینه‌ای منتسب کنند.

خانم امانی پس از گذشت چند هفته از آزادی موقت‌، با طولانی شدن بلاتکلیفی‌‌ حکم بدوی خود، فرصت پیگری پرونده‌های پزشکی خود از جمله‌ بیماری مذکور را پیدا می‌کند و با اعلام نتیجه‌ پاتالوژی نمونه‌برداری‌های چندگانه، تصویربرداری MRI و سونوگرافی به‌طور دیرهنگام متوجه سرطان رحم می‌شود.

لازم به ذکر است، این استاد دانشگاه به علت متاستاز سرطان بنا به دستور پزشک باید تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی رادیکال برای تخلیه کامل رحم قرار گیرد و پس از آن شروع به گذراندن دوره‌های رادیوتراپی کند.