ایلام؛ محکومیت نگار داودی، دانشجوی کُرد و از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی

حقوق بشر کردستان

نگار داودی، دانشجوی کُرد که در تاریخ ۲۴ آبان در جریان اعتراضات مردمی ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک ماه با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب و دادگاه شعبه ۱۰۳ کیفری دو ایلام به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» مجموعا به دو سال و سه ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، یک سال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی و ۲۰۰ ساعت شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن محکوم شده است. بر اساس دادنامه صادره، حکم ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به دلیل عدم سابقه کیفری متهم به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شده است.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در تاریخ ۷ دی جلسه دادگاه این شهروند به صورت ویدئو کنفرانس در شعبه اول دادگاه انقلاب و شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو برگزار شده است.

بر اساس حکم صادره که قابل تجدیدنظرخواهی است، وی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی رجب محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» و «توهین به رهبری» به ترتیب به ۲ سال حبس تعزیری و یک سال کار برای اداره بهزیستی ایلام محکوم شده است.

همچنین شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به ریاست یاسر خلفی او را به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال ممنوعیت خروج از کشور و شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن به مدت ۲۰۰ ساعت با اخذ گواهی و تاییدیه از سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام محکوم کرده است. دادگاه به دلیل عدم وجود سابقه کیفری، حکم ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق را به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل کرده است.

نگار داودی، دانشجوی رشته نرم افزار دانشگاه ایلام در تاریخ ۲۴ آبان توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی‌اش در این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. وی پس از ۷ روز بازجویی و شکنجه برای انجام اعترافات اجباری به بند زنان زندان مرکزی ایلام منتقل و در تاریخ ۲۷ آذر با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و کفالت به صورت موقت آزاد شد.