اعلام حکم قاتل منا حیدری؛«در جمهوری اسلامی بریدن سر زن ۸ سال حبس و بستن خیابان اعدام دارد»

رادیو فردا

 عکسی از سجاد، مرد جوان اهوازی، با سر بریده کودک‌همسرش در دست

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد سجاد حیدرنوا، همسر مُنا حیدری که سر او را در اهواز برید و درملاعام به نمایش گذاشت، تنها به هشت سال و دو ماه حبس محکوم شده است.

مُنا حیدری، کودک‌همسر ۱۷ ساله‌ که در ۱۲ سالگی با گواهی رشد از دادگاه، به عقد پسرعمویش درآمد و در ۱۴ سالگی مادر شده بود، سال گذشته از سوی همسرش به صورتی فجیع به قتل رسید.

انتشار عکس تکان‌دهنده سجاد حیدری که با چهره‌ای خندان با سر بریده همسر ۱۷ ساله‌اش در خیابان‌های اهواز می‌گشت، فضای مجازی فارسی‌زبان را به شدت تکان داد و بار دیگر بحث قتل‌های موسوم به «ناموسی» و «کودک‌همسری» را مطرح کرد.

آن‌طور که مسعود ستایشی در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه، ۲۸ دی خبر داده، این مرد «از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل ۷ سال و نیم حبس تعزیری و از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب و جرح عمدی به ۸ ماه حبس محکوم شده است».

وی در اظهارات خود از «اعلام گذشت» اولیای دم متوفی خبر داد و افزود به همین دلیل «جنبه خصوصی» این پرونده از بین رفت و تنها جنبه عمومی جرم باقی ماند.

مسعود ستایشی در شرایطی از صدور حبس نه چندان طولانی‌مدت برای این مجرم خبر داده که پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران، شماری از بازداشت‌شدگان از جمله احسان پیربرناش طنزنویس و روزنامه‌نگار باسابقه ورزشی، در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس محکوم شده است.

مژگان ایلانلو، مستندسازی که به صورت علنی با حجاب اجباری مخالفت کرد نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

این احکام درباره این دو در شرایطی صادر شده که هیچ‌یک مرتکب قتل یا جنایت مشابهی نشده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، کنش‌گران و فعالان مدنی، صدور این حکم سبک را برای قتلی که سال گذشته واکنش‌های بسیاری داشت، با صدور احکام سنگین محاربه و اعدام برای معترضانی چون محسن شکاری مقایسه کرده‌اند که طبق گفته خود مقام‌های جمهوری اسلامی، جرمشان تنها «بستن خیابان» بوده است.

از جمله معین خزائلی، حقوقدان و روزنامه‌نگار، در اینستاگرام خود نوشت: «در جمهوری اسلامی بریدن سر زن تنها هشت سال زندان دارد و فریاد زن زندگی آزادی، حکمش اعدام است.»

🔸ترازو – احکام صادر شده برای محمد مهدی کرمی و سجاد_حیدرنوا از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی؛

🔸محمدمهدی کرمی از معترضان بازداشت شده در چهلم حدیث نجفی در کرج، بامداد شنبه ۱۷ دی‌ماه اعدام شد. او به همراه محمد حسینی به اتهام کشتن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در اعتراضات روز چهلم حدیث نجفی به افساد فی‌الارض محکوم شدند و درخواست فرجام‌خواهی آن‌ها رد شده بود. هیچ یک از این دو در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.

🔸در دیگر سو، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد سجاد حیدرنوا، همسر مُنا حیدری که سر او را در اهواز برید و در ملاعام به نمایش گذاشت، تنها به هشت سال و سه ماه حبس محکوم شده است.