گزارش نقض حقوق زنان، آذر ماه ۱۴۰۱, سپیده عشقی، فهیمه تیموری، سعید پورمند

گزارش نقض حقوق زنان، آذر ماه ۱۴۰۱

سپیده عشقی، فهیمه تیموری، سعید پورمند

موضوع آبان آذر
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…) 22 54
احضار به دادگاه 2 1
احکام صادر شده 8 31
بازداشت 72 88
اعدام 0 0
رهایی از اعدام 0 0
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) 13 12
اعتصاب غذا 1 1
تجمعات و اعتراضات 0 2
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) 19 26
خودکشی 2 0
محرومیت از تحصیل 0 0
قتل ناموسی 0 2
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) 1 8

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان 225  اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه آذر تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار آذر ۱۴۰۱ با ما همکاری کردند عبارتند از: زهرا یزدی هاشمی، شراره هادی زاده رئیسی، سارا آسیابان، حامد غریب زاده، لیلا رمضان، آیلار اسماعیلی، مونا احمدی پور، فریده فراعی، فرشیده پورآذران، سعید پورمند، شهین تاج فتح زاده، کوثر ولی زاده، فرشته امیر احمدی.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

نامه ی نرگس محمدی از اوین

نرگس محمدی از زندان اوین در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشت که نظام استبداد دینی در ایران با «سرکوب و کشتار» مانع از دستیابی مردم به حقوق خود از جمله دموکراسی و آزادی و رابطه نرمال و طبیعی با جهان برای توسعه کشور شده است. این فعال مدنی افزوده است: «زندان‌های حکومت مملو از زندانی است؛ هر روز در خیابان‌ها جوانان شجاع و بی‌گناه کشته می‌شوند؛ از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند اما مقاومت مردم ادامه دارد». او در ادامه گفته است که حکومت در ایران دست به کشتار زنان و کودکان می‌زند و سپس با تهدید و ارعاب بازماندگان، آن‌ها را وادار به سکوت و اقدامات خود را انکار می‌کند. نرگس محمدی در پایان ابراز امیدواری کرده است که تلاش شورای حقوق بشر «برای مستند کردن سرکوب و کشتار» توسط جمهوری اسلامی و نیز «نظارت دائمی شورای مزبور بر رفتار حکومت بتواند رعایت حقوق بشر را در مناسبات دولت‌ها در جای بهتری بنشاند». ( رادیو فردا، ۴ آذر ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران: جهان دلاوری زنان ایرانی را می‌ستاید

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی منع خشونت بر زنان، مقاومت زنان و دختران معترض ایرانی در برابر سرکوبگری جمهوری اسلامی را تحسین کرد.در این بیانیه با اشاره به اعتراضات جوانان ایرانی و شعار «زن زندگی آزادی» آنها در پی «قتل ستمکارانه مهسا (ژینا) امینی» آمده است که ایران صحنه «انواع خشونت بر زنان» بوده است. کانون نویسندگان در پایان بیانیه خود تصریح کرده جوانان ایرانی «سر سازش و تمکین به قدرت جهنمی ندارند.» در ادامه بیانیه آمده است که جهان از این به بعد دل‌آوری دختران جوان ایرانی برای تحقق «یک زندگی انسانی» و آزادی را می‌ستاید. ( VOAPNN ،۶ آذر ۱۴۰۱)

آمریکا: ایران باید از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شود

کارین ژان پییر گفت: «ما از ابزارهای اقتصادی مانند تحریم‌ها علیه مقامات ایرانی استفاده می‌کنیم. ما از رای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایجاد یک گروه حقیقت‌یاب برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کردیم، که واقعاً اقدامی تاریخی بود که ما پیش‌تر شاهد آن نبودیم.»به گفته سخنگوی کاخ سفید آمریکا با سازمان‌های جامعه مدنی همکاری می‌کند تا مطمئن شود که ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شود. در بخش دیگر پیش‌نویس این قطعنامه که ایالات متحده ارائه داده آمده: «جمهوری اسلامی ایران باید فورا و پیش از اتمام باقی‌مانده دوره از کمیسیون مقام زن حذف شود.»تهران، به تازگی دوره چهار ساله را در این کمیسیون ۴۵ عضوی آغاز کرده است. این کمیسیون هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.( VOAPNN ، ۹ آذر ۱۴۰۱)

روایت‌های هولناک از تجاوز در زندان

صدایی از یکی از زندانیان زن داخل زندان ارومیه در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، که نشان می‌دهد زنی جوان به نام «افسانه» اهل یکی از روستاهای اطراف «بوکان»، که در اعتراضات دستگیر شده است، در بازجویی توسط نیروهای «اطلاعات سپاه» مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به دلیل وخامت حال روحی و جسمی در زندان، به تیمارستان رازی در نزدیکی تبریز منتقل شده است. این زن جوان که گفته می‌شود ۲۲ ساله است، چند روز در بیمارستان روانی بستری شده، مجدد به زندان ارومیه بازگردانده شده و پس از آزادی، خودکشی کرده است. افسانه، زمان ورود به زندان ارومیه با داد و فریاد به زندانیان زن می‌گوید حالش بسیار وخیم است و مورد تجاوز پی‌درپی قرار گرفته و می‌خواهد هرچه سریع‌تر خانواده خود را ببیند. «فاطمه داوند»، فعال سیاسی و از زندانیان سابق زندان ارومیه، با چندتن از زندانیان قدیمی در زندان ارومیه صحبت کرده است و از قول او می‌گوید: «دست‌کم ۸ زن جوان که در بین آن‌ها یک دختر ۱۷ ساله نیز هست، به سایر زندانیان گفته‌اند که در بازجویی اولیه پیش از ورود به زندان ارومیه، مورد تجاوز نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفته‌اند.» این گزارش براساس صحبت‌های فاطمه، با زندانیان محبوس در زندان ارومیه تنظیم شده است.( ایران وایر، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

نگرانی از وضعیت پریسا سهرابی، کاربر روزمره‌نویس توییتر

خبر بازداشت یکی از کاربران روزمره‌نویس در شبکه اجتماعی توییتر به نام پریسا سهرابی ۳۷ ساله، دوستان و نزدیکان او را به شدت نگران کرده است.پریسا سهرابی که بنا به گزارش‌های منتشرشده، اینک بیش از ۴۰ روز است که در تبریز در بازداشت به سر می‌برد، پیش از این یک‌بار در تاریخ دوم مهر به دلیل انتشار توییتی بازداشت و فردای آن روز طبق نظر قاضی کشیک، بدون وثیقه آزاد شده بود.بازداشت دوم او روز ۲۷ مهرماه و در پی احضار به بازپرسی دادسرای تبریز صورت گرفت که از آن تاریخ تاکنون ادامه یافته است. از علت بازداشت پریسا سهرابی و اتهام او اطلاعی در دست نیست. (دویچه وله فارسی، ۱۱آذر۱۴۰۱)

روزهای سختی در انتظار زنان است

با این حجم از خفقان شرایط بسیار سختی برای زنان را تجربه خواهیم کرد مخصوصا اینکه فعالان این حوزه برای انتشار حتی یک پست یا استوری محدودیت دارند که این موضوع بسیار ناراحت کنندست. رایحه مظفریان، فعال حقوق زنان با اشاره به تعطیلی کسب و کارهای مجازی زنان و قطع ارتباط فعالان این حوزه با جامعه هدف خود در پی فیلترینگ گفت: حساسیت وضعیت زنانی که سرپرست خانوار هستند و از طریق فروش محصولات در فضای مجازی نان در می‌آوردند این روزها بسیار مهم است و برای همه ما تبدیل به دغدغه شده اما به موازات آن باید اشاره کنم درحال حاضر ما به عنوان فعالان حقوق زن دسترسی برای اطلاع رسانی به جامعه هدف‌مان که زنان هستند، نداریم درحالی که پیش از این از طریق همین شبکه‌های اجتماعی که فیلتر کردند با زنان درارتباط بودیم، قوانین، تغییر قوانین و موضوعاتی از قبیل خشونت خانگی و… را به آنها آموزش می‌دادیم و درجریان کلیه اخبار قرار می‌گرفتند درواقع از این فضا استفاده می‌کردیم تا هم مطالبات زنان را یادآوری کنیم هم حرف‌های آنان را بشنویم اما متاسفانه برای ما و خوشبختانه برای دست اندرکاران این فضا به بن بست رسید و اکنون هیچ راه ارتباطی با زنان نداریم. (صدای مردم، ۱۱آذر۱۴۰۱)

امام جمعه یاسوج: هدف آنها از آزادی زن ترویج فحشا و فساد در جامعه است

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید نصیر حسینی در خطبه های نماز جمعه یاسوج اظهار داشت: امروز بیشترین رده های مدیریتی در دست دانشگاهیان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است و دانشجویان در نظام اسلامی همیشه در خط مقدم مدیریت های کشور هستند.وی با اشاره به پیشرفت های خوب ایران اسلامی در حوزه های هسته ای و پزشکی بیان کرد: انقلاب اسلامی پیشرفت های خود را مدیون جامعه علمی و دانشگاهی می داند.حسینی برنامه ریزی دشمنان برای آسیب رساندن به ایران در اغتشاشات اخیر را بسیار آشکار دانست و افزود: دانشجویان متعهد و اسلامی هرگز تسلیم خواسته های تجزیه طلبان نخواهند شد.وی حضرت زهرا س را الگویی مهم برای زنان جامعه اسلامی و ایرانی دانست و اظهار کرد: برخی در این آشوب ها با شعار زن، زندگی آزادی به دنبال از بین بردن قداست و حرمت زنان هستند.حسینی تصریح کرد: هدف آنها از آزادی زن ترویج فحشا و فساد در جامعه است.(ایرنا،۱۱آذر۱۴۰۱))

عنابستانی: بی‌حجاب‌ها از خدمات اجتماعی محروم شوند

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: از آنجایی که حجاب قانون است و برخی این قانون را زیر پا گذاشتند، دستگاه‌های خدماتی برای عدم‌خدمات به این افراد، نیازی به تصویب قانون و ابلاغ ندارند و بی‌حجاب باید از گرفتن خدمات اجتماعی محروم شود. دشمن نظام جمهوری اسلامی هم فهمیده از کجا باید ورود پیدا کند، چون مسئله حجاب تنها معطوف به این نیست که یک روسری بر سر خانم‌ها باشد یا نه. قطعاً موضوع بی‌حجابی و کشف حجاب، مراحل بعدی هم دارد؛ یعنی می‌تواند به سمت برهنگی بیشتر از چیزی که می‌بینیم برود. نتیجه عملکرد بد ما مسئولان به خاطر اینکه دین را درست تبلیغ و اجرا نکردیم، باعث شده افرادی جسارت کنند و بی‌دینی خود را به نمایش بگذارند. این اتفاق بدی است و باید حتماً اصلاح شود. (بالاترین، ۱۱آذر۱۴۰۱)

پیام نرگس محمدی از زندان اوین به پارلمان اروپا: گذار از نظام، خواست مردم ایران است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با ارسال پیامی به اتحادیه اروپا «گذار از نظام» را «خواست و اراده مردم ایران» دانست و گفت: «در گذار از جمهوری‌اسلامی به دنبال تحقق نظامی هستیم که حقوق بشر تحقق یابد … امید دارم با مبارزه با استبداد روزی در کنار یکدیگر برای صلح جهانی متحد شویم.»نرگس محمدی در این پیام که خطاب به ریاست و نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل نوشته شده، تاکید کرد: «ضروری است در اتخاذ هر تصمیمی، رویکرد اعمال فشار حداکثری به حکومت برای تحقق و استحکام جامعه مدنی و تضمین حقوق بشر در نظر گرفته شود.»( اینترنشنال،۱۲آذر۱۴۰۱)

الهام افکاری از زندان شیراز: به‌ دختر ۱۶ ساله اتهام محاربه زده‌اند

سعید افکاری»، برادر «نوید افکاری»، کشتی‌گیر شیرازی که در شهریور سال ۹۹ اعدام شد، در حساب توئیتر خود فایل صوتی خواهرش را منتشر کرده که از داخل زندان عادل‌آباد می‌گوید: «ده‌ها زندانی زیر ۱۸ سال تو زندان عادل آباد هستند که بهشون اتهام‌هایی مثل افساد فی‌الارض یا محاربه زدند.»الهام افکاری، روز پنج شنبه ۱۹ ابان ۱۴۰۱ به اتهام «همکاری با شبکه‌های معاند» به همراه همسر و کودک سه ساله خود بازداشت شد ولی بعدا فرزند او و همسرش آزاد شدند.خانم افکاری در این فایل صوتی با اشاره به دختر نوجوان ۱۶ ساله ای که هم‌بندی اوست، می‌گوید: « به دختر شانزده ساله اتهام محاربه و افساد فی‌الارض زده اند، به استثنای ۴ اتهام دیگر.» او همچنین گفته است که از چهل نفری که این‌جا [در بندی که من هستم] هستند، هیچ‌کدام هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، ولی هر کدام چندین اتهام سنگین در پرونده شان است.(ایران وایر،۱۲آذر۱۴۰۱)

دادستان کل کشور: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال کار بر روی مساله حجاب هستند؛ نتایج آن تا ۱۵ روز آینده مشخص خواهد شد

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از دستگیرشدگان حوادث اخیر نیازمند موعظه و کار‌های فرهنگی هستند، گفت: حوزه‌های علمیه در این عرصه نقش مهم و موثری دارد و دستگاه قضایی حمایت کاملی برای اجرای آن خواهد داشت.به گزارش «انتخاب» به نقل از ایرنا، محمدجعفر منتظری روز پنجشنبه در نشست ” تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر” درقم، اضافه کرد: واقعیت این است که بسیاری از جوانان ما به دام رسانه‌های خارجی و دشمن افتادند و امروز گرفتار زندان و حبس شدند و لازم است تا نهاد‌های فرهنگی مانند حوزه علمیه به این افراد کمک کنند.(انتخاب،۱۳آذر۱۴۰۱)

جزئیات نشست از جریان‌سازی برای انقلاب زنانه تا واقعیت غائله زنان

نشست «از جریان‌سازی برای انقلاب زنانه تا واقعیت غائله زنانه» با حضور شرکت‌کنندگانی از ۹ ملیت مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کرد: این اداره کل با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، وزارت دادگستری، مؤسسه صیانت از حقوق زنان، مجمع بین‌المللی زنان پیرو ادیان توحیدی و دانشگاه الزهرا (س)، نشست تخصصی با عنوان «از جریان‌سازی برای انقلاب زنانه تا واقعیت غائلۀ زنانه» را با حضور شرکت‌کنندگانی از ۹ ملیت مختلف برگزار کرد.در بخش اول نشست، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اغتشاشات اخیر را ناشی از یک جنگ سخت ترکیبی و شناختی دانست که در آن، دشمن سعی کرد با انتشار دروغ و بهتان و با تبلیغات گسترده، در جهت مسموم‌کردن افکار اقدام کند، اما بحمدلله زنان ما با هوشیاری در مقابل بسیاری از این توطئه‌ها ایستادند و خواهند ایستاد و با هویت و اصالتی که دارند، مکر آنها را خنثی می‌کنند. (خبرگزاری مهر،۱۳آذر۱۴۰۱)

تحصن عده ای از بانوان در حرم عبدالعظیم در اعتراض به وضعیت حجاب

فارس نوشت: عده ای از بانوان در حرم عبدالعظیم در اعتراض به وضعیت حجاب تحصن کردند.جمعی از بانوان انقلابی و دانشجویان دختر بسیجی با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خواستار اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور شدند.تحصن کنندگان ضمن تجدید بیعت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با در دست داشتن دست نوشته هایی بر لزوم تحقق دغدغه معظم له در بحث عفاف و حجاب تاکید کردند.تحصن کنندگان همچنین خواستار توسعه پارک های بانوان و امکانات رفاهی و ورزشی بانوان شدند.بانوان تحصن کننده در این مراسم مطالبات خود را در قالب بیانیه ای اعلام کردند. (خبرآنلاین،۱۳آذر۱۴۰۱)

خزعلی: اغتشاشات اخیر یک جنگ ترکیبی است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اغتشاشات اخیر را ناشی از یک جنگ سخت ترکیبی و شناختی دانست و گفت: نیاز به جهاد تبیین داریم تا صدای زنانی را که به نام آزادی و به نام زن، مورد ظلم و جنایت واقع شدند به گوش جهانیان برسانیم.به گزارش ایرنا از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انسیه خزعلی در نشست تخصصی با عنوان «از جریان‌سازی برای انقلاب زنانه تا واقعیت غائلۀ زنانه» با حضور شرکت‌کنندگانی از 9 ملیت مختلف افزود: زنان ما با هوشیاری در مقابل بسیاری از این توطئه‌ها ایستادند و خواهند ایستاد و با هویت و اصالتی که دارند، مکر آنها را خنثی می‌کنند.وی تصریح کرد: دولت‌های غربی می‌خواهند با محدود کردن صدای ایران در مجامع بین‌المللی، تک‌صدایی را حاکم کنند؛ یعنی تنها صدایی را بشنوند که همگام با آنهاست و اجازه ندهند صداهای دیگری که افشاگر ماهیت واقعی آنها و فشارهایی است که بر اثر تحریم و نادیده‌گرفتن حقوق زنان در جامعه بین‌المللی به وجود آمده، به گوش کسی برسد. (ایرنا،۱۳آذر۱۴۰۱)

تماشاچیان زن بسکتبال بدون حجاب اجباری در سالن

تصاویر رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد تعدادی از زنان هوادار بسکتبال،‌ روز پنجشنبه در سالن بازی تیم‌های مهرام تهران و کاله مازندران حجاب اجباری خود را برداشته و به تماشای بازی پرداختند.(اینترنشنال،۱۳آذر۱۴۰۱)

وضعیت زنان در اوین؛ آتنا دائمی: اکثر زندانیان به بیماری‌های عفونی مبتلا شده‌اند

هم‌زمان با بازداشت گسترده معترضان، آتنا دائمی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین، در رشته‌ توییتی با استناد به روایت‌های شخصی، از «وضعیت نامناسب» بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.آتنا دائمی روز شنبه ۱۲ آذر در رشته توییتی اعلام کرد که چند زن زندانی پس از آزادی از بازداشتگاه ۲۰۹ اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است، از بیماری زندانیان به دلیل آلودگی محیط زندان، هراس زندانیان از شیوع «شپش» و همچنین تنبیه آنها از طریق اجازه ندادن برای استفاده از دستشویی خبر داده‌اند.او در این روایت، نوشت که «سرویس بهداشتی بسیار کثیف و آلوده است» و «به زندانیان مواد شوینده برای نظافت نمی‌دهند.»(  VOAPNN، ۱۳ آذر ۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت فریبا مصطفوی در تهران

فریبا مصطفوی، استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا و مربی بین المللی تای چی علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریبا مصطفوی علیرغم گذشت یک ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند به هرانا گفت: “خانم مصطفوی، بیش از یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و همچنان در وضعیت بلاتکلیف است. او همچنین از داشتن وکیل محروم مانده.”تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی دردست نیست فریبا مصطفوی، استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا، مربی بین المللی تای چی و مربی درجه ۱ فدراسیون ووشو در ایران است. (هرانا، ۱۳آذر۱۴۰۱)

تصاویر رسانه اصولگرا ازحضور دختران نسل Z و دهه هشتادی در یگان ویژه

خبرگزاری مهر، تصاویری از حضور دختران دهه هشتادی در یگان‌های ویژه منتشر کرد.مهر نوشت: دشمن سعی داشت تا به مخاطبان رسانه‌های خود القا کند نسل جدید یا همان دهه هشتادی‌ها این نظام را قبول نداشته و پای آرمان‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی نایستاده اند. اما در واقعیت دهه هشتادی‌هایی در این جامعه زندگی می‌کنند که اگر لازم شود برای امنیت این مرز و بوم از جان خود هم می‌گذرند.دهه هشتادی‌هایی که بر اساس فرمایش رهبر انقلاب، آینده‌سازان این مرزوبوم بوده و خواهند بود. (خبرگزاری مهر،۱۴آذر۱۴۰۱)

شبکه‌های اجتماعی و «پایان» گشت ارشاد؛ «اشتباه نکنید، گشت ارشاد هدف نبود»

هشتاد روز پس از آن‌که ماموران «گشت ارشاد»، مهسا امینی را به سبب آنچه به نظر آنان بدحجابی قلمداد می‌شد بازداشت و موجب مرگ او شدند دادستان کل کشور خبر از تعطیلی آن داده است.این اظهارنظر محمدجعفر منتظری روز ۱۲ آذر در سلسله نشست‌های «جهاد تبیین» که با موضوع «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» برگزار شد، واکنش‌های زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه کاربران توئیتر داشته است.نوشته‌های کاربران توییتر بعضا لحنی طنزآلود نیز داشته است اما بسیاری از کاربران به شکلی بسیار جدی این اظهارنظر منتظری را تحلیل کرده‌اند، از جمله آن‌که این اقدام حکومت در آستانه اعتصابات سراسری ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر و برای «جلوگیری از همراهی مردم» صورت گرفته است.( رادیوفردا،۱۴آذر۱۴۰۱)

خزعلی: غربی‌ها به اسم زن دیکتاتوری می‌کنند

تهران – ایرنا – معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره قطعنامه آمریکا و درخواست برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت: به اسم زن دیکتاتوری به خرج می‌دهند و اجازه نمی‌دهند زنان مطالب خود را مطرح کنند و تا جایی پیش می‌روند که درصددند عضویت زنان در یک سازمان بین‌المللی را لغو کنند.به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، انسیه خزعلی روز دوشنبه به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو، میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود و در یک گفت وگوی آزاد به پرسش های آنها پاسخ داد.خزعلی به موضوع اصلاح شاخص‌های عدالت جنسیتی تدوین شده در دولت دوازدهم در این معاونت نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از شاخص‌های تدوین نشده بود و برخی نیز قابلیت اجرایی نداشت و اکنون از ۱۷۷ شاخص به ۵۰۰ شاخص رسیده‌ایم.وی در پاسخ به این سوال که چرا چهره‌های شاخص سیاسی در میان زنان نداریم، اظهار داشت: بخشی گروه‌های سیاسی در قالب شخصیت حقیقی رهبر که در قالب حقوقی نیاز به برنامه‌های جدی جهت مشارکت اجتماعی دارند.معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت سیزدهم در شوراهای عالی، تعدادی از بانوان منصوب شدند تا در تصمیم سازی کشور نقش داشته باشند.(ایرنا،۱۵آذر۱۴۰۱)

فایل لو رفته از جلسه حداد عادل؛ اعتراف به «اشتباه خیلی فاحش» در تیراندازی به «زنان و نوجوانان» در زاهدان

بر اساس فایل صوتی لو رفته از یک جلسه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به ریاست غلامعلی حداد عادل، دبیر این شورا به «اشتباه خیلی فاحش» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کشتار مردم زاهدان در جریان «جمعه خونین» این شهر اعتراف می‌کند.رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این جلسه می‌گوید: «کسی که بالای کلانتری بوده و تیراندازی کرد اشتباه خیلی فاحشی کرد و منطقه‌ای را هدف قرار داده که تعدادی از مردم از جمله زنان، مردان و نوجوانان کشته شدند.».در تیراندازی نیروهای امنیتی در روز جمعه هشتم مهرماه در زاهدان، به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، حدود صد نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند.( رادیوفردا،۱۵آذر۱۴۰۱)

مولوی عبدالحمید: روایت برخی زندانیان، تعرض جنسی به زنان را تایید می‌کند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در توییتی با اشاره به خبرهای رسانه‌ای درباره تعرض جنسی به زندانیان زن نوشت: «روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است.»او افزود در صورت اثبات، قوه قضاییه باید مرتکبین این تعرض‌ها را «محاکمه و به اشد مجازات برساند».( اینترنشنال، ۱۵آذر۱۴۰۱)

توهین معاون وزارت کشور جمهوری اسلامی به زنان آزادی‌خواه ایران

در حالی که خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی موجی از تحسین جامعه جهانی و رهبران جهان از مردم ایران را به دنبال داشته، مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، در گفت‌وگویی با اشاره به زنان معترض و نمادهای همبستگی مثل «آغوش رایگان»، به آنان توهین جنسیتی کرد.میراحمدی در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که برخی دختران را مامور کرده بودند به جوانان پیشنهاد ‌دهند اگر «فلان اقدام ضد امنیتی» را انجام دهند می‌توانند «چند شب در کنار آنها باشند».این مقام دولتی همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی مداخله «دشمنان» در خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت شد و گفت که «از ابزارهای غیراخلاقی هم» در این رابطه استفاده شده است.او این ادعا را مطرح کرد که در «اعترافات» دستگیرشدگان، مشخص شده که «دشمنان قیمت می‌دادند، مثلا شعارنویسی سه میلیون تومان یا شعار شبانه دو میلیون تومان. حمله به مامور پنجاه میلیون تومان یا کشتن مامور برای افراد، شرایط پناهندگی یا فرصت خدمات قابل توجهی را در خارج از کشور فراهم می‌کرد.»این رویه جمهوری اسلامی است که از دستگیرشدگان «اعترافات اجباری» اخد کند و اتهامی را از زبان خود آنان علیه‌شان مطرح کند.( اینترنشنال، ۱۵آذر۱۴۰۱)

نماینده مجلس ایران: روسری‌ها تا دو هفته دیگر به سر زنان برمی‌گردد

در حالی که اعتراضات سراسری در ایران به پایان سومین ماه نزدیک می‌شود، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه با اطمینان وعده داد که «روسری‌ها یکی دو هفته دیگر به سر زنان برمی‌گردد».این نماینده مجلس روز سه‌شنبه، ۱۵ آذر، در گفت‌وگو با یک رسانه‌ در ایران معترضان را «اراذل و اوباش» خواند و اقدامات خودداری زنان و دختران از حجاب اجباری را موقتی دانست.او گفت: «وقتی ناآرامی‌ها زیاد می‌شود اراذل و اوباش افزایش پیدا می‌کنند، در جاده می‌ریزند و بی‌حجابی زیاد می‌شود، در نتیجه وقتی ناآرامی‌های تمام شود این موارد هم تمام می‌شوند.»در حالی که دادستان کل کشور روز شنبه مدعی «تعطیلی گشت ارشاد» شده، جلالی افزود: «حتما نباید گشت ارشاد باشد. در مجموع حجاب وجود دارد اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است.» (رادیوفردا،۱۵آذر۱۴۰۱)

گوهر عشقی، زر امیرابراهیمی و الناز رکابی در فهرست بی‌بی‌سی جهانی از زنان تاثیرگذار

«گیسوبران» اعتراضی زنان ایرانی و شماری از دختران و زنانی که گیسوان خود را در اعتراضات جاری ایران بریدند یا در اعتراضات سهیم شدند، به موضوعی قابل توجه در ملاک شبکه جهانی بی‌بی‌سی در معرفی فهرست انتخابی زنان سال ۲۰۲۲ مبدل شده است.معترضین ایرانی که پس از کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، به نشانه حمایت از جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» گیسوان خود را بریدند، به عنوان یک مجموعه، رویا پیرایی، دختر نوجوانی که پس از قتل مادرش در اعتراضات کنونی گیسویش را برید و همچنین لیلی، دختر معترض ایرانی که فیلم او در حال بستن موهایش برای آغاز ورود به اعتراضات در نخستین روزهای تظاهرات در فضای مجازی قرار گرفت، از زنان برگزیده در فهرست رسانه بین‌المللی بی‌بی‌سی هستند.مجموعه زنان معترض ایرانی که گیسوی خود را بریدند، از این نظر در فهرست این رسانه هستند که بر اهمیت نقش زنان در اعتراض‌ها تاکید شود و از تلاش آنان برای آزادی و علیه حجاب اجباری تقدیر شود. سایر زنان ایرانی قرار گرفته در این فهرست عبارتند از: بانو گوهر عشقی، مادر داغدار ستار بهشتی و عضو «مادران دادخواه»، خانم زهرا محمدی، مربی آموزش زبان کردی و پایه‌گذار انجمن نوژین در شهر سنندج، نرگس محمدی، زندانی سیاسی و کنشگر حقوق بشر، سپیده قلیان، فعال سیاسی و کارگری، الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی که ماه گذشته بدون حجاب در مسابقات کره جنوبی شرکت کرد، نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست زندانی، زر امیرابراهیمی، بازیگر ساکن فرانسه و ایفاگر نقش اول در فیلم «عنکبوت مقدس» و نازنین زاغری- رتکلیف، زندانی پیشین. (رادیوفردا،۱۶آذر ۱۴۰۱)

اعتراض‌های ایران: بی‌بی‌سی شمار بسيار بیشتر از کشته‌شدگان تظاهرات پس از مرگ مهسا امينی را شناسایی کرده است

اگر من نروم اعتراض کنم، چه کسی برود؟» اين‌ها آخرین جملات مینو مجیدی به خانواده‌اش قبل از مرگش بود مینو وقتی که نيروهای امنیتی در خيابان‌های کرمانشاه در غرب ایران به او شلیک کردند ۶۲ سال داشت. به گفته دخترش، ۱۶۷ گلوله‌ساچمه‌ای به او شلیک شده بود. او در راه بیمارستان درگذشت.بعد از مرگ مینو مجیدی، دخترش رؤیا پیرایی عکسی در اینستاگرام در کنار آرامگاه مادرش منتشر کرد. او با سر تراشيده، با مشتی از موهای خودش در دست به نشانه سوگواری و اعتراض ایستاده بود. اين عکس به سرعت عالم‌گیر شدرؤیا به «۱۰۰ زن بی‌بی‌سی» گفت: «می‌دانستم که نمی‌توانم با صدای بلند چیزی بگویم. این تنها کاری بود که می‌توانستم بکنم تا نشان دهم این نظام چقدر ستمگر است.»مادر رؤيا یکی از صدها ایرانی در سراسر کشور است که در حین اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشت، کشته شده‌اند.فهرست ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲ نقش زنان را در قلب درگیرهای سراسر جهان نشان می‌دهد – از جمله معترضانی که در ایران خواستار تغییر هستنداین زن جوان ۲۲ ساله کرد به اتهام رعایت نکردن قانون حجاب اجباری و پوشش موی سر زنان بازداشت شده بود.(بی‌بی‌سی،۱۶آذر۱۴۰۱)

نسرین ستوده و محمد سیف‌زاده، وکیلان دادگستری، از قوه قضاییه خواستند معترضی را اعدام نکند

نسرین ستوده و محمد سیف‌زاده دو وکیل دادگستری در ایران با انتشار نامه مشترکی، دادگاه‌های انقلاب را فاقد وجاهت قانونی دانستند و از قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستند برای هیچ کدام از معترضان در خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، حکم اعدام صادر نکند.این دو حقوقدان در بیانیه خود خطاب به قوه قضاییه نوشتند: «ضمن تاکید بر ازادی بی‌قید و شرط کلیه‌ بازداشت‌شدگان، اکیدا می‌خواهیم تا ضمن جلوگیری از هر نوع اقدام غیرقانونی و ادامه‌ بازداشت معترضان، به ویژه این اطمینان روشن و واضح به مردم داده شود که هیچ یک از هموطنان‌ ما اعم از کرد و بلوچ و لر و ترک و فارس زبان، در معرض صدور یا اجرای حکم اعدام قرار نمی‌‌گیرند.»(اینترنشنال، ۱۶آذر ۱۴۰۱)

عفو بین‌الملل: جهان نباید فریب ادعاهای مشکوک «انحلال گشت ارشاد» را بخورد

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به «اظهارات مبهم و متناقض مقام‌های ایرانی در مورد انحلال گشت ارشاد»، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا فریب این ادعاهای مشکوک را نخورد چرا که زنان در ایران همچنان در معرض بازداشت خودسرانه به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری هستند.این سازمان روز سه‌شنبه ۱۵ آذر در بیانیه‌ای نوشت که ایران نباید بتواند در مورد خشونت مستمر علیه زنان و دختران که در قوانین حجاب اجباری گنجانده شده و مصونیت مداومی برای مرتکبان خشونت همراه داشته است، جامعه جهانی را فریب دهد.( اینترنشنال،۱۶ آذر۱۴۰۱)

 

شرکت گلاب آدینه در یک مراسم عمومی بدون «حجاب اجباری»

گلاب آدینه، هنرپیشه تئاتر و سینما٬ در حاشیه اجرای نمایش «پرده خانه» بی‌حجاب ظاهر شد.در این تصاویر با تماشاگران این تئاتر که خود کارگردانی می‌کند، بدون حجاب عکس یادگاری گرفته است.مرگ «مهسا امینی» با ضرب‌و‌جرح ماموران گشت ارشاد به بهانه کامل نبودن حجاب، سریال برداشتن حجاب اجباری در فضای عمومی از سوی فعالان سینما و تئاتر و بازیگران زن را کلید زد.( ایران‌وایر، ۱۶آذر ۱۴۰۱)

مجله «تایم» گفت‌وگوی آنجلینا جولی، را با رویا پیرایی دختر مینو مجیدی از قربانیان اعتراضات ایران، منتشر کرد

در پی انتخاب زنان ایرانی به عنوان «قهرمانان» سال ۲۰۲۲ مجله «تایم»، این مجله معتبر گفت‌وگوی آنجلینا جولی، بازیگر سینما، را با رویا پیرایی دختر مینو مجیدی از قربانیان اعتراضات ایران، منتشر کرد.انجلینا جولی که از جمله به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش شهرت دارد، در این گفت‌وگو، شجاعت رویا پیرایی را که به یکی از چهره‌های این اعتراض‌ها بدل شده، تحسین کرد.مینو مجیدی، مادر رویا پیرایی، ۲۹ شهریورماه در نخستین روزهای اعتراضات سراسری، در کرمانشاه، جان باخت و تصویر رویا پیرایی که با موهای تراشیده بر آرامگاه مادرش حضور یافت، از تاثیرگذارترین تصاویر منتشر شده در اعتراض‌های اخیر بود خانم پیرایی روز ۲۰ آبان امسال همراه با چند فعال حقوق زنان با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار و گفت‌وگو کرد اقای ماکرون در این دیدار ضمن «ادای احترام به زنان ایران»، آن‌ها را به‌دلیل «انقلاب» جاری که در حال پیشبرد آن هستند، مورد تحسین قرار داد. (رادیوفردا،۱۶آذر ۱۴۰۱)

سازمان زندان‌ها می‌گوید در ایران «تعرض جنسی» به زنان زندانی نداریم

به‌دنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر «تعرض جنسی» به زنان زندانی در ایران، سازمان زندان‌ها روز چهارشنبه ۱۶ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای وجود این موارد را تکذیب کرد این نهاد در اطلاعیه خود گفته که مراقبت از زندانیان زن حاضر در زندان‌های کل کشور «توسط کارکنان خانم صورت می‌گیرد و علاوه بر آن، نحوه نگهداری این افراد نیز به صورت شبانه‌روزی مورد نظارت قرار دارد»مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۵ آذر در توئیتی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته بود که به موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر، سرکوب و اعتراف اجباری» رسیدگی کرده و مجرمان را «محاکمه» و به «اشد مجازات» برساند اوتاکید کرده بود که موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن»، نه تنها «در رسانه‌ها بازتاب یافته»، بلکه «روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است. اما سازمان زندان‌ها در اطلاعیه خود بدون اشاره به نام شخص خاصی اظهاراتی از این دست را «ادعاهای کلی و بدون ذکر مصداق در فضای مجازی» و «شایعه» خوانده است. خانم محمدی در نامه‌ای به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خواند و خواهان تحقیق درباره «تعرض جنسی به زنان بازداشتی» شد.( رادیوفردا،۱۶آذر ۱۴۰۱)

دو هزار پرستار اخراج شده و خانه‌نشین هستند

بیش از ۱۰ هزار پرستار طرحی که در دوران کرونا مشغول خدمت بودند، حالا اخراج شده و خانه‌نشین هستند. به گزارش روزنامه سازندگی، رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران ضمن انتقاد از سرانجام نامشخص استخدام پرستاران تمدید طرحی دوران کرونا گفت: تنها در اســتان تهران حدود ۲۰۰۰ پرستار تمدید طرحی کرونا، تعدیل شدند.به گزارش روزنامه سازندگی، تناقض عجیبی حاصل خواندن اظهارات رئیس سازمان نظام پرستاری نصیب مخاطب می‌شود. از یکسو، بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت درسال‌های گذشته از کمبود پرستار دربیمارستان‌ها گفته‌اند و از سوی دیگر ماجرای مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشـیه خلیج فارس و ترکیه.در این میان سوالاتی که ذهن را با خود همراه می‌کند کم نیستند؛ اگر پرستار کم است چرا استخدام نمی‌کنید؟ اگر اســتخدام می‌کنید چرا اخراج می‌کنید؟ و حالا که اخراج می‌کنید، مهاجرت می‌کنند و سر از بیمارستان‌های کشورهایی مانند عمان درمی‌آورند چرا واکنش نشان می‌دهید و آسمان‌ و ریسمان به هم می‌بافید؟اما به‌رغم اینکه وزارت بهداشت خود را به‌عنوان یکی از غصه‌داران مهاجرت پرستاران معرفی می‌کند اما به نظر می‌رسد ناتوانی بیمارستان‌ها در پرداخت حقوق پرستاران یکی مواردی است که باعث تعدیل نیروهای پرستاری در سال‌های گذشته شده است.( ايران امروز،۱۷آذر ۱۴۰۱)

 

مجله تایم «زنان ایران» را «قهرمانان سال» و ولودیمیر زلنسکی را «شخصیت سال» معرفی کرد

مجله تایم در گزارشی با اشاره به اعتراضات زنان و پیوستن دختران دانش‌آموز به اعتراضات سراسری و مبارزه آن‌ها برای آزادی و حقوقشان، زنان ایران را به عنوان «قهرمانان سال ۲۰۲۲» معرفی کرد. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین نیز به عنوان شخصیت سال این مجله معرفی شد.این مجله همچنین عکس سه زن با نمادهای خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را منتشر کرد.تایم نوشت خواسته‌های تمام کسانی که خواهان تغییر هستند در شعار «زن، زندگی، آزادی» تجلی یافته است.در این مطلب به نام ویدا موحد و نرگس حسینی، دختران خیابان انقلاب و اقدامات آنان نیز اشاره شده است.مجله تایم رهبران جنبش فعلی در ایران را زنان تحصیل‌کرده، آزادی‌خواه و سکولار معرفی کرد که از وضعیت کشورشان سرخورده شده‌اند.این مطلب، مطالبات این جوانان از جمله آزادی پوشش را مطالبات متفاوت با اعتراضات گذشته دانست.در این مطلب همچنین به گزارش‌هایی که جوانان معترض ایرانی را نسل «زد Z» خوانده، اشاره شد.از سوی دیگر مجله تایم به سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی پرداخت که متوسط سن بازداشت‌شدگان را ۱۵ سال ذکر کرده‌اند.نشریه تایم همچنین ولودیمر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین را «به دلیل روحیه‌بخشی به مردم اوکراین و ایجاد اتحاد بین اوکراینی‌ها» به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۲ برگزیده است مجله تایم سالانه فرد یا افرادی که بیشترین تاثیر را بر رویدادهای جهان داشته باشند به عنوان «چهره سال» بر‌می‌گزیند.( اینترنشنال،۱۷آذر ۱۴۰۱)

شاهزاده رضا پهلوی: زنان ایران، الگویی برای شجاعت و حق‌خواهی در سراسر دنیا هستند

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به انتخاب زنان ایران به عنوان «قهرمانان سال» توسط مجله تایم نوشت: «جهان سرانجام صدای شما را شنید. شما نه تنها قهرمانان ایرانید، که الگویی برای شجاعت و حق‌خواهی در سراسر دنیا هستید. پیروزی نهایی از آن شماست و از همیشه نزدیک‌تر!» (اینترنشنال،۱۷ آذر ۱۴۰۱)

 

گزارش گاردین از اعتراضات ایران: شلیک نیروهای امنیتی به صورت و اندام تناسلی زنان

نیروهای امنیتی صورت، سینه و اندام تناسلی زنان معترض را هدف گلوله قرار می‌دهند.نشریه «گاردین» در گزارشی که بر اساس مصاحبه با پزشکان و پرستاران در سراسری ایران انجام داده است، اعلام کرد که نیروهای سرکوب اغلب به صورت، سینه و اندام تناسلی زنان در اعتراضات گلوله شلیک می‌کنند.بر اساس این گزارش، پزشکان و پرستاران که برای جلوگیری از دستگیری تظاهرکنندگان آن‌ها را به طور مخفیانه معالجه کرده‌‌اند، گفتند که در مراجعه معترضان آسیب دیده متوجه شدند که زنان اغلب با زخم‌های متفاوتی نسبت به مردان به آن‌ها مراجعه می‌کنند.عکس‌هایی که پزشکان در اختیار گاردین قرار داده‌اند، زخم‌های ویران‌کننده‌ای را در سرتاسر بدن معترضان نشان می‌دهد که با اسلحه ساچمه‌ای شکاری از فاصله نزدیک به به آن‌ها شلیک شده ‌است. برخی از عکس‌ها متعلق به افرادی هستند که ده‌ها ساچمه کوچک در اعماق گوشت آن‌ها فرو رفته است.در گزارش گاردین، ده‎ها پزشک متخصص در مورد جدی بودن جراحات وارده به جوانان معترض هشدار داده‌اند که می‌توانند صدها جوان ایرانی را با آسیب دایمی مواجه کنند. پزشکان اعلام کردند که در این مراجعه‌ها متوجه شده‌اند که شلیک به چشم زنان، مردان و کودکان بسیار رایج بوده است.یکی از پزشکان استان مرکزی اصفهان گفته است که به اعتقاد او، ماموران سرکوب زیبایی زنان را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند زیبایی آن‌ها را از بین ببرند.این پزشک به گاردین گفت زنی حدود ۲۰ ساله را درمان کرده است که دو گلوله به اندام تناسلی‌ او شلیک شده و ۱۰ گلوله دیگر در قسمت داخلی ران او فرو رفته ببود( ایران‌وایر،۱۷ آذر۱۴۰۱)

بیانیه ۹ کشور درباره “نقض حقوق زنان” در ایران

وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.در بیانیه مشترک این ۹ کشور که توسط وبسایت رسمی کاخ سفید منتشر شده آمده است: وزرای خارجه کشور‌های عضو “شراکت بین‌المللی برای اقدام درخصوص آزار و اذیت جنسیتی آنلاین” توجه به “آنچه” خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی در پی مرگ ناگوار مهسا امینی “می‌نامند”، را خواستارند.در این بیانیه ادعا شده است: از آن زمان مقامات ایران به سرکوب معترضان ادامه داده و آن را تشدید کرده‌اند. زنان و دختران در حین درخواست برای احترام گذاشته شدن به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان با آزار و اذیت‌های آنلاین از سوی مقامات ایرانی و موسسات‌شان مواجه شده‌اند. ما سرکوب جاری معترضان ازجمله در پلتفرم‌های دیجیتال و از طریق اعمال محدودیت‌های اینترنتی را محکوم می‌کنیم. (آفتاب‌‌نیوز، ۱۷ آذر۱۴۰۱)

 

عامل وحشت آفرینی زوج جوان در خراسان جنوبی یک زن بود / پایان یکسال تهدید

رپئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از شناسایی فردی که به زن و شوهری جوان در فضای مجازی توهین کرده و همچنین آنها را تهدید کرده بود، خبر داد به گزارش رکنا؛ سرهنگ قدرت الوانی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردی جوان به پلیس فتا مراجعه و با ارائه شکوائیه عنوان داشت از حدود یکسال پیش شخصی از طریق یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای من و همسرم با ارسال پیام‌های توهین آمیز ایجاد مزاحمت کرد و گاهی اوقات ما را تهدید نیز می‌کند که این موضوع سبب شده آرامش من و خانواده‌ام دچار آسیب شود.رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که فرد مزاحم خانمی جوان است که متهم با هماهنگی مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد.الوانی تصریح کرد: متهم در ابتدا منکر بزه ارتکابی شد اما پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاء شده توسط کارشناسان پلیس فتا به ‌ناچار لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی را پذیرفت که در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد وی خاطر‌نشان کرد : کاربران فضای مجازی به این نکته توجه داشته باشند همان گونه که حرف‌های توهین آمیز و تهدید افراد در فضای حقیقی جرم است اهانت و تهدید افراد در فضای مجازی نیز جرم بوده و قابل رسیدگی در محاکم قضائی کشور است. (رکنا،۱۸ آذر۱۴۰۱)

وزیران خارجه ۹ کشور «خشونت بی‌حد» جمهوری اسلامی علیه زنان و دختران ایران را محکوم کردند

وزیران خارجه ۹ کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک حکومت جمهوری اسلامی را به اعمال «خشونت بی‌حد» علیه زنان و دختران «شجاع» ایران که رهبری اعتراضات ادامه‌دار سراسری را بر عهده دارند، متهم و «سرکوب وحشیانه» معترضان به دست نیروهای امنیتی را محکوم کردند.وزیران ۹ کشور حاضر در «شراکت جهانی برای مقابله با آزار و اذیت جنسیتی در فضای آنلاین» تصریح کردند حکومت جمهوری اسلامی در سه ماهی که از آغاز اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد می‌گذرد، نه تنها سرکوب وحشیانه معترضان را ادامه داده بلکه از روش‌های جدیدی از جمله فناوری‌های دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین برای آزار و اعمال خشونت علیه زنان در اینترنت استفاده کرده است.این بیانیه را وزیران خارجه شیلی، کره جنوبی، استرالیا، ایسلند، کانادا، سوئد، نیوزیلند، آمریکا و بریتانیا امضا کرده‌اند. (رادیو فردا، ۱۸ آذر۱۴۰۱)

واکنش تندعلیدوستی به اعدام محسن شکاری: «منتظر عواقب این خونخواری باشید»

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما در صفحه اینستاگرام خود نسبت به اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد. خانم علیدوستی در این پست که به دو زبان فارسی و انگلیسی آن‌را به اشتراک گذاشته نوشته است: «محسن شاکری، جوان ۲۳ ساله امروز توسط جمهوری اسلامی، تنها پس از ۲ ماه بازداشت اعدام شد.»علیدوستی به زبان فارسی نوشته است: «سکوت شما، یعنی حمایت از ظلم و ظالم» او همچنین خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نوشته است: «بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»او در پایان از کشورهای جهان خواسته که نسبت به این اعدام واکنش نشان دهند. او همچنین افزوده هر سازمان‌ بین‌المللی که نسبت به این اعدام واکنش نشان ندهد، مایه ننگ بشریت است.( بالاترین، ۱۹ آذر۱۴۰۱)

امام جمعه شیراز: نسبت به وضعیت حجاب نگرانی‌هایی داریم / اینکه نظرسنجی‌ها نشان داده بیش از ۸۰ درصد مردم طرفدار حجاب هستند باید نمود پیدا کند

دژکام امام جمعه شیراز گفت: در موضوع حجاب نگرانی و دغدغه زیاد است؛ لذا باید درخواست‌های عمومی را سازماندهی و عملیاتی کنیم و مدیران از حمایت‌های گوناگون نسبت به مسئله حجاب دریغ نکنند.وی از همه دست اندرکاران برگزاری آیین چهلم شهدای حرم مطهر شاهچراغ(ع) قدردانی کرد و افزود: ما در تبلیغ و انعکاس این چنین رویدادهایی موفقیت چندانی نداریم و این یک ضعف است.امام جمعه شیراز با بیان اینکه قرارگاه فرهنگی فارس دو جلسه برگزار کرد و انتظار بود که مسئولان و فعالان پای کار بیایند، عنوان کرد: اکنون مردم و حزب اللهی‌ها گلایه‌مند هستند که چرا چنین مراسم‌هایی انعکاس مناسبی در رسانه‌ها و در فضای مجازی ندارند و چرا تولیدات فرهنگی مان در این فضاها ضعیف است؟آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه قرارگاه فرهنگی با حضور همه اعضا تشکیل جلسه داده و تقسیم کار کند، بیان کرد: در موضوع حجاب نگرانی و دغدغه زیاد است؛ لذا باید درخواست‌های عمومی را سازماندهی و عملیاتی کنیم و مدیران از حمایت‌های گوناگون نسبت به مسئله حجاب دریغ نکنند. ( انتخاب، ۲۱ آذر۱۴۰۱)

نسرین شاکرمی: عاقبت این رفتارها به خودتان برمی‌گردد

مادر نیکا شاکرمی در پیامی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «چشم‌های مردم را کور می‌کنید. چقدر چشم‌ها را می‌توانید کور کنید تا کسی جنایات شما را نبیند؟»نسرین شاکرمی، شامگاه یک‌شنبه، ۲۰ آذر در پستی اینستاگرامی نوشت: «نکشید، اعدام نکنید، زندان نکنید، کور نکنید، کر نکنید، مردم را تحقیر و افسرده نکنید. صبر خدا و مردم هم حدی دارد. عاقبت این رفتارها به خودتان برمی‌گردد.»او افزود: «جواب این خشم موجه کشتار و اعدام و جنایت نیست. اگر هم کسانی باید اعدام و مجازات شوند اشخاصی هستند که عامل ساختن این خشم و این همه فلاکت و فساد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشورمان شده‌اند.»نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در تهران است. نیکا در زمان مرگ ۱۷ سال داشت و پزشکی قانونی علت مرگ او را اصابت ضربات متعدد جسم سخت بر سرش عنوان کرد. ( رادیو فردا، ۲۱ آذر۱۴۰۱)

نامه اعتراضی زندانیان سیاسی زن زندان اوین؛ اعدام باید متوقف شود!

جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار نامه ای ضمن واکنش به صدور احکم اعدام و اجرای آن در خصوص بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، از تحصن خود در دفتر افسرنگهبانی بند زنان زندان اوین در همراهی با اعتراضات و اعتصابات خیابانی و در مخالفت با اعدام خبر دادند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با نگراش نامه ای نسبت به صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان بازداشتی اعتراضات سراسری اخیر واکنش نشان دادند.نویسندگان این نامه در همین خصوص نوشته اند: «راه دیگری وجود ندارد! این بار خیابان های شهر را با فریاد “اعدام را متوقف کنید” تسخیر کنیم و اعتصابات را با قدرت و فراگیری بیشتر ادامه دهیم. ما نیز در کنار شما، گرچه در زندان همراهی خود را با “خیابان” که به حکم اسارت از آن محروم مانده ایم، اعلام کرده و برای بیان مخالفت خود با اعدام در دفتر افسر نگهبان بند زنان زندان اوین، در تاریخ ۲۱ آذر ماه با خواندن سرود و سر دادن شعار تحصن میکنیم.» ( هرانا، ۲۱ آذر۱۴۰۱)

 

تکرار دوباره مسمومیت دانش آموزان دختر در قم / اینبار 51 دختر مسموم شدند

روابط عمومی آموزش و پرورش قم اعلام کرد: ۵۱ دانش آموز هنرستان دخترانه نور قم صبح امروز سه شنبه با علائم مسمومیت تنفسی توسط اورژانس به دو بیمارستان این استان منتقل شدند.به گزارش رکنا ؛ در اطلاعیه روابط عمومی آموزش و پرورش قم آمده است: وضعیت تعدادی از دانش آموزان تثبیت شده ولی برای اطمینان از سلامت آنان این افراد در مراکز درمانی بستری شدند. منشا این مسمومیت هنوز مشخص نیست و کارشناسان درحال بررسی آن هستند.لازم به ذکر است که دو هفته قبل نیز در همین مدرسه ۱۸ دانش آموز دچار مسمومیت شدند. این درحالی است که رسانه ها هنوز منتظر ارایه نتیجه دقیق سم شناسی دانش آموزان مسموم شده نوبت قبل هستند که قرار بود جمعه هفته گذشته مشخص شود. ( رکنا، ۲۲ آذر۱۴۰۱)

کشته شدن یک کودک بلوچ ؛ احراز هویت زن جان باخته در جمعه سیاه زاهدان

شبکه کلمه / منابع محلی که اخبار بلوچستان گزارش می دهند از کشته شدن یک کودک بلوچ در زاهدان خبر دادند.در همین ارتباط، رسانک اعلام کرد: شامگاه یکشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱، یک کودک ۱۳ ساله بلوچ در اثر تیراندازی مستقیم توسط افراد مسلح ناشناس درزاهدان کشته شد؛ وی حوالی ساعت ۱۰ شب در مقابل منزلش کشته شده است.هویت این کودک بلوچ «عرشیا گنگوزهی» (ریگی) فرزند شهرام عنوان شده است.از دیگر سو گزارش شده که خانم مُسنی که در تاریخ ٨ مهر ماه ١۴٠١، پس از تیراندازی نیروهای نظامی به سمت مردم در شهرزاهدان جان باخته بود، احراز هویت شد. ( کلمه، ۲۳ آذر۱۴۰۱)

افشای اسنادی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اخراجش از کمیسیون مقام زن

در آستانه رای‌گیری در سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن این سازمان، اسناد رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند حکومت با اعمال فشار بر گروهی از چهره‌های دانشگاهی، از آنان خواسته است برای ممانعت از تصویب این قطعنامه، مکاتباتی انجام دهند.قطعنامه‌ای از سوی آمریکا با هدف اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد به دلیل سرکوب سیستماتیک زنان در ایران از جمله در جریان خیزش سراسری ارائه شده است که قرار است روز چهارشنبه ۲۳ آذر به رای گذاشته شود.اما بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی، متونی را از طریق برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فردوسی مشهد برای استادان دانشگاه فرستاده و از آنان خواسته است با ارسال ایمیل‌هایی، کشورهای عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را از رای به قطعنامه آمریکا منصرف کنند. ( اینترنشنال، ۲۳ آذر۱۴۰۱)

دریا نظم‌ده، از کشته شدگان اعتراضات در کرج؛ گفتند بگویید تصادف کرده

روز ۱۲آبان۱۴۰۱، در جریان برگزاری مراسم چهلمین روز کشته شدن «حدیث نجفی»، چند معترض دیگر در خیابان‌های کرج کشته شدند. یکی از آن‌ها دختر جوان ۲۷ ساله‌ای به نام «دریا نظم‌ده» بود، از اهالی کوهسار کرج که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و دو هفته بعد، پیکر بی‌جان و آسیب‌دیده‌اش تحت تدابیر شدید امنیتی به خانواده تحویل داده شد. به گفته فرد نزدیک به این خانواده، نیروهای امنیتی همه تلاش خود را کردند که نام دریا درمیان جان‌باختگان اعتراضات مطرح نشود: «گواهی فوت را دو هفته بعد به خانواده‌اش دادند، تاریخ مرگ را یک هفته قبل از بازداشت دریا ثبت کرده‌اند، در حالی که مادر دریا فهرست تماس‌هایش را دارد که روز ۱۲ آبان با دریا تماس گرفته و حرف زده است. توی گواهی فوت علت مرگ او را اصابت جسم سخت و شوک ناشی از ضربه قید کرده‌اند، اما جسم سخت را نوشته‌اند (تصادف) که یعنی ماشین به او زده، نه اینکه ضربه‌های باتوم به سر و صورتش او را کشته است.» ( ایران‌وایر، ۲۴ آذر۱۴۰۱)

 

استقبال گسترده جهانی از اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با استقبال گسترده بین‌المللی همراه شده و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان بر پاسخگو کردن حکومت ایران در ارتباط با نقض جدی حقوق زنان تاکید کردند.در پی انتشار این خبر، گروهی از ایرانیان برای ابراز شادمانی مقابل مقر سازمان ملل در وین تجمع کردند و فریاد «زن زندگی آزادی» سر دادند. ( اینترنشنال، ۲۴ آذر۱۴۰۱)

امروز زنان ایرانی در قله‌های علمی جهان نقش‌آفرینی می‌کنند

سنندج- معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز بانوان ما در صحنه های بین المللی نقش‌آفرینی می کنند و در قله های علم و پژوهش می ایستند.به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد رضا نقدی چهارشنبه شب در نشست روشنگری و هم اندیشی که با حضور بانوان کُردستانی در مهدیه سنندج برگزار شد، اظهار داشت: همه کسانی که پرچم حقیقت را برافراشته کرده اند همواره مورد آزار و اذیت دشمنان واقع شده اند چرا که نگهداشتن پرچم حقیقت هزینه دارد.وی افزود: هر کدام از شهدای مظلوم استان کردستان یک داستان دارند و اگر نگاهی به داستان زندگی آنها بیاندازیم خواهیم دید که هدف اصلی آن دفاع از انقلاب اسلامی و زنده نگهداشتن اسلام بوده است. سردار نقدی در پایان سخنان خود گفت: زن ایرانی همواره نماد مقاومت بوده و تمام بشریت را متوجه استقامت و عظمت خودش کرده است لذا دشمنان می‌خواهند انتقام بگیرند و باید همه حواسمان را جمع کنیم. ( مهر، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

اخراج؛ پاسخ ۴ دهه تبعیض علیه زنان

۴۳ سال پس از انقلاب اسلامی در ایران و هم‌زمان با اوج گرفتن اعتراضات، مقام‌های ده‌ها کشور جهان، سرانجام صدای زنان و دختران معترض را شنیدند و ، جمهوری اسلامی را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج کردند.اگرچه این اتفاق بیش از چهار دهه بعد از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در ایران رخ داد، اما زنان ایران از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، طعم تبعیض و محدودیت را چشیدند. ( ایران وایر، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

روسیاهی که در تاریخ ماندگار شد؛ دروغی بزرگ به نام دفاع آمریکا از حقوق زنان

خرید و فروش زنان برای اهداف جنسی در آمریکا به ویژه در نیویورک و ایالت‌های همجوار به قدری افزایش یافته که اهالی رسانه در این کشور در ماه‌های اخیر در مورد تبدیل شدن این معضل به پدیده‌ای رایج در جامعه آمریکایی و تبعات آن هشدار داده اند. تصاویر زنانی که برای مقاصد شیطانی و هوس بازی عده‌ای در قفس‌های مخصوص مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند به راحتی با جستجویی ساده قابل مشاهده است.در آمریکا دختران توسط باند‌هایی ویژه خرید و فروش می‌شوند. در واقع قاچاق انسان در آمریکا در ظاهر به شکل خودفروشی دختران دیده می‌شود که این فعالیت‌ها توسط گروه‌های خشنی سازمان دهی می‌شوند که هرگز پلیس یا هر مقام قضایی با آن‌ها برخورد نمی‌کند.طبق اسناد و مدارک موجود قاچاق انسان پس از قاچاق اسلحه و مواد مخدر سومین تجارت غیرقانونی در جهان است که بخش عمده آن در آمریکا صورت می‌پذیرد. بنابر اعلام رسمی سازمان‌های حقوق بشر سالانه بیش از ۳۲ میلیارد دلار توسط باند‌های جنایتکار قاچاق انسان پول شویی می‌شود و عده‌ای در آمریکا تنها از همین طریق درآمد‌های میلیاردی دارند. حالا کشوری با این تفاسیر و با این رده جهانی از رعایت حقوق زنان در روندی بی سابقه و خارج از ساختار قانونی سازمان ملل تلاش کرد با حمایت دو یار غار خود یعنی انگلیس و فرانسه ایران را به بهانه نقض حقوق زنان در کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد خارج کند؛ اقدامی که با حمایت همپیمانان واشنگتن در نهایت به وقوع پیوست و پیش نویس قطعنامه لغو عضویت ایران از کمیسیون زن این سازمان با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید. ( باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

 

معاون امنیتی استاندار یزد: اجازه نمی‌دهیم کشف حجاب عادی شود

علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد بر ضرورت حضور فعال «بانوان محجبه» در اجتماع و مقابله آنها با «بی‌حجاب‌ها» تاکید کرد و گفت: «برخی دنبال عادی‌سازی کشف حجاب هستند اما اعلام می‌کنم که تمام قد تا پای جان پای حجاب می‌ایستم و اجازه نخواهم داد کشف حجاب عادی شود.» ( اینترنشنال، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

نشست وزیر امور خارجه با دبیر ستاد حقوق بشر و جمعی از مقام‌های حقوق بشری

نشست مشترک وزیر امور خارجه و جمعی از مقام‌های حقوق بشری در وزارت امور خارجه برگزار شد.نورنیوز – گروه سیاست: نشست مشترک «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه با حضور «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، «انسیه خزعلی»، معاون رئیس جمهور در امور زنان، و «فاطمه قاسم پور»، رئیس فراکسیون زنان مجلس، «الهام امین زاده»، حقوقدان، «زهره اللهیان»، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، «الهه عطایی»، مشاور زنان رئیس مجلس، «علی باقری» معاون سیاسی و «مرضیه افخم» مدیرکل زنان و حقوق بشر وزارت امورخارجه، به همراه جمعی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه در وزارت امورخارجه برگزار شد.در این نشست آخرین مباحث مربوط به دیپلماسی و حقوق بشر و از جمله سیاست دوگانه برخی کشورهای غربی استفاده ابزاری از حقوق بشر، آثار تحریم بر جامعه زنان و کودکان، آثار تحریم‌های دارویی آمریکا و غرب بر بیماران پروانه ای و… مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ( نورنیوز، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

دادستان شهرستان آبدانان: سونیا شریفی لیدر اصلی اغتشاشات اخیر بوده / او اقدام به ساخت کوکتل مولوتوف کرده / پرونده در مرحله تحقیقات است؛ صدور حکم محاربه صحت ندارد

مسعود کارگر دادستان شهرستان آبدانان گفت: پرونده این متهم در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و کیفرخواستی برای او صادر نشده است، بنابراین ادعای صدور حکم محاربه برای متهم صحت ندارد.میزان: دادستان شهرستان آبدانان در استان ایلام ادعای ضرب و شتم و صدور حکم محاربه برای سونیا شریفی را تکذیب کرد و گفت: پرونده این متهم در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و کیفرخواستی برای او صادر نشده است.مسعود کارگر دادستان شهرستان آبدانان در رابطه با جزییات پرونده سونیا شریفی گفت: سونیا شریفی لیدر اصلی اغتشاشات اخیر بوده که اقدام به ساخت کوکتل مولوتوف نیز کرده است.وی گفت: پرونده این متهم در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و کیفرخواستی برای او صادر نشده است، بنابراین ادعای صدور حکم محاربه برای متهم صحت ندارد. ( انتخاب، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

سناریوی شاهچراغ ۲؛ شکنجه و اعترافات اجباری از ورزشکاران شیرازی

جبهه‌گیری دستگاه اطلاعاتی استان فارس مقابل ورزشکاران شیرازی طی چهار سال اخیر، از مناقشه‌انگیزترین پروژه‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل کشور بوده.پرونده‌سازی‌هایی که برخلاف پیش‌فرض، محاسبات و برنامه‌ریزی سپاه، برای این نهاد پیامدی جز ناکامی و افزایش انزجار مردمی در پی نداشته است.نوید افکاری شهرت جهانی پیدا کرد و شرح شکنجه‌ها، دادگاه غیرقانونی و اعدامش، با اعتراض چهره‌های برجسته در جهان ورزش مواجه شد. او اینک برای معترضان ایرانی که برای سرنگونی جمهوری اسلامی مبارزه می‌کنند، از قهرمانان ملی به‌شمار می‌رود.امین بذرگر، فرنگی‌کار ملی‌پوش و هم‌باشگاهی نوید، دیگر شکار اطلاعات شیراز بود. او را به اتهام دیوارنویسی برای برادران افکاری به مقر خود، موسوم به پلاک ۱۰۰ شیراز احضار کردند.طبق گفته سعید افکاری، امین دیگر از آن دخمه بیرون نیامد. بعداً همین سازمان از کشف استخوان‌های بذرگر در کوه دراک شیراز خبر داد.اطلاعات سپاه استان فارس اینک سناریوی دیگری را در راستای «جنایتکارسازی» از قهرمانان ورزشی استان فارس به اجرا گذاشته. ( رادیوفردا، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

احضار به دادگاه

فارس: شقایق دهقان و الناز شاکردوست به دادسرا احضار شدند

فارس نوشت: طبق اطلاع خبرنگار ما، شقایق دهقان به‌دلیل هنجارشکنی به دادسرا احضار شده و باید در دادسرای اوین حاضر شود. الناز شاکردوست هم در صفحه خود از احضارش به دادسرای زندان اوین خبر داده است.(بالاترین،۱۴ آذر۱۴۰۱)

احکام صادر شده

دادگاه مهوش شهریاری و فریبا کمال آبادی برگزار شد

جلسه دادگاه «مهوش شهریاری (ثابت)» و «فریبا کمال آبادی»& در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، به‌صورت غیرعلنی و با حضور وکلای متهمان برگزار شد.این در حالی است که «مصطفی نیلی»، یکی از وکلای متهمین، در روزهای گذشته بازداشت شده و در دادگاه حضور نداشته است.این دو شهروند بهایی، متهم به اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی (مراد جامعه بهایی ایران است) با هدف بر هم زدن امنیت کشور متهم هستند.جامعه جهانی بهایی بارها این ادعا را تکذیب کرده است و عنوان کرده که فریبا کمال آبادی و مهوش ثابت، از اعضای گروه پیشین موسوم به «یاران ایران» بودند، یک هیات غیررسمی که در گذشته به امور جامعه بهایی رسیدگی می‌کرد و منحل شده است.همه‌ اعضای این گروه از سال ۲۰۰۸ به مدت ده سال زندانی شدند.این دستگیری‌ها در حالی است که این افراد، از زمان آزادی‌شان در سال ۲۰۱۸، هیچ مسوولیتی در جامعه بهایی نداشته‌اند.مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی در ۹مرداد۱۴۰۱، پس از یورش ماموران امنیتی به منازل ده‌ها شهروند بهایی و دستگیری تنی چند از ایشان، دستگیر شده‌ و از آن زمان تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت هستند. این دو شهروند بهایی پس از ۱۱۰ روز بازداشت موقت، برای نخستین‌بار موفق به دیدار خانواده‌های خود در راهروهای دادگاه شدند. (ایران وایر، ۲ آذر ۱۴۰۱)

اتهامات الهام افکاری

الهام افکاری، خواهر «نوید افکاری»، ۱۹آبان۱۴۰۱ بازداشت و به پلاک ۱۰۰ اطلاعات در شهر شیراز منتقل شد. «مسعود ستایشی»، سخنگوی قوه‌قضاییه، اما امروز تاکید کرد که الهام افکاری تفهیم اتهام شده و برای او «قرار بازداشت موقت صادر شده است.»او همچنین مدعی شد که «متهم (الهام افکاری) ارتباطات گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج از کشور داشته است، در این مورد ادله وجود دارد.»الهام افکاری که از زمان بازداشت در اعتصاب غذا به‌سر می‎برد، دو روز پیش به بند بازداشتی‌های اخیر زندان عادل آباد منتقل شد و در تماس تلفنی با خانواده، قانع شد که اعتصاب غذایش را بشکند. در حالی که «سعید افکاری»، برادر «الهام افکاری»، پیشتر اعلام کرده بود: «سوالاتی که طی بازجویی در پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز از الهام پرسیده شده در مورد تبلیغ علیه نظام از طریق پست و استوری در مورد نوید و دیگر کشته‌شدگان(دادخواهی) بوده است، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری امروز ۱آذر۱۴۰۱، اعلام کرد که «اتهام الهام افکاری، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌ها است.» برادر نوید و الهام افکاری، همچنین روز گذشته خبر از صدور قرار وثیقه برای خواهرش داده و گفته بود که به رغم تامین مبلغ وثیقه، دستور آزادی الهام افکاری صادر نشده است. نوید افکاری کشتی‌گیر جوان شیرازی، در پی اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و سپس به اتهام قتل یک کارمند حراست سازمان آب و فاضلاب شهر شیراز، محکوم و اعدام شد. ( ایران وایر، ۲ آذر ۱۴۰۱)

نرگس حسینی توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

دادگاه انقلاب تهران با صدور دادنامه‌ای نرگس حسینی از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری را به حبس تعزیری محکوم کرد. او به اتهام عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه شده است. براساس دادنامه صادره توسط دادگاه انقلاب تهران، نرگس حسینی از بابت اتهام (عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور) به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل هفت ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است.به فرض تائید این حکم در دادگاه تجدیدنظر و اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی تحمل اشد مجازات یعنی سه سال و شش ماه حبس تعزیری برای نرگس حسینی لازم به اجرا خواهد شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آذر ۱۴۰۱)

صدور حکم ۲۱ سال حبس تعزیری برای پنج معترض در دادگاه انقلاب ارومیه

سونیا ستوده، سارینا قرابت، پارسا دستمالچی، فائزه جوادی و شیوا کیانفر، از بابت‌ اتهام‌های (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (تبلیغ علیه نظام)، توسط شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجف زاده، در مجموع به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.براساس حکم صادره توسط شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه که به متهمان این پرونده ها ابلاغ شده فائزه جوادی و سارینا قرابت، هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، پارسا دستمالی و شیوا کیانفر هر یک به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و سونیا ستوده هم به تحمل ۳ سال حبس تعزیری با احتساب روزهای بازداشت اولیه محکوم شدند. لازم به ذکر است، سارینا قرابت، از ورزشکاران رشته تیراندازی با تپانچه و از اعضای پیشین تیم‌ ملی تیراندازی ایران بوده است. همچنین، در مرحله دادرسی، ابتدا پرونده سونیا ستوده، سارینا قرابت، پارسا دستمالچی، فائزه جوادی و شیوا کیانفر، به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع و سپس به دلایل نامشخصی این‌ پنج پرونده به شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

مریم دریسی به ۳ سال حبس محکوم شد

مریم دریسی دانشجو دانشگاه ساوه، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون به ۳ سال حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال حبس، در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون به ریاست قاضی انصاری صادر و به خانم دریسی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس و از بابت “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شد.
در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال حبس، در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.( هرانا، ۹ آذر ۱۴۰۱)

جلسه رسیدگی به اتهام‌های رقیه (مهوین) بیگدلی، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

رقیه (مهوین) بیگدلی، ساکن استان تهران و محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه شد. براساس این گزارش، اتهام تفهیم شده به رقیه (مهوین) بیگدلی، در این جلسه دادرسی  عنوان و پس ارائه دفاعیات وی در این جلسه دادرسی ایمان افشاری ختم رسیدگی را اعلام و طی روزهای آینده حکم متهم این پرونده صادر خواهد شد. رقیه بیگدلی، پیشتر هم به در جریان اعتراضات به سرنگونی هواپیمای پی اس ۷۵۲ خط هوایی اوکراین، پس از بازداشت و طی مراحل دادرسی در تیرماه سال ۱۳۹۹، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵سال حبس که ۴سال و ۱۱ماه آن تعلیقی و ۱ ماه حبس تعزیری و ۲سال تبعید به استان زنجان محکوم شده بود اما در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، در پی مخالفت با اجرای حکم تبعید، توسط شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان البرز ۸ ماه به مدت ۲ساله تبعید وی افزود شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ آذر ۱۴۰۱)

روژین یوسف‌زاده فعال اهل مهاباد به ۱۵ سال حبس محکوم شد

روژین یوسف‌زاده، ٢۶ ساله و اهل مهاباد که روز شنبه ٢۶ شهریور ماه (١٧ سپتامبر ٢٠٢٢) در تهران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده بود، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. قابل ذکر است که روژین یوسف‌زاده در ایام بازداشت از حق دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات با خانواده محروم بوده است.به گفته یک منبع مطلع، خانم یوسف‌زاده در جریان مقاومت مردمی در تهران و در حالی که یک پلاکارد به دست داشته، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است و هم‌اینک در زندان قرچک ورامین محبوس است.( هه نگاو، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

پریسا جدی به ۳ ماه حبس محکوم شد

پریسا جدی شهروند ساکن شهرستان گرمی توسط شعبه اول دادگاه عمومی این شهرستان به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش هرانا، بر اساس این حکم که توسط شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان گرمی صادر و به خانم جدی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. پریسا جدی پیشتر نیز سابقه احضار به مراجع امنیتی را دارد.( ایران امروز، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

دادگاه انقلاب تهران، سه دانشجو را به تحمل بیش از ۱۴ سال حبس و مجازت‌های تکمیلی محکوم کرد

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست علی مظلوم با صدور دادنامه‌ای بنیامین مقدسی را به حبس تعزیری محکوم کرد. همچنین دادگاه انقلاب تهران، با صدور دادنامه ای محمد جواهری، دانشجوی دانشگاه تهران را به تحمل حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی و آذین سعیدی نسب را به حبس تعزیری محکوم کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، محمد جواهری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته مطالعات جوانان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب در تهران به در مجموع به تحمل چهار سال و هفت ماه حبس تعزیری، شلاق، ممنوعیت خروج از کشور و منع عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ آذر۱۴۰۱)

برگزاری دادگاه برخی بازداشت‌شدگان؛ خطر صدور حکم اعدام

دادگاه رسیدگی به پرونده کشته شدن یک بسیجی در کرج با ۱۵ متهم برگزار شد. سه تن از آنها زیر ۱۸ سال هستند و یک زوج نیز در معرض حکم اعدام قرار دارند. دادگاه رسیدگی به قتل روح‌الله عجمیان از نیروهای بسیج با ۱۵ متهم در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست موسی آصف الحسینی برگزار شد. طبق گزارش این دادگاه که در خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه منتشر شده است، از میان ۱۵ متهم این پرونده سه نفر زیر ۱۸ سال سن دارند.امین مهدی شکراللهی، آرین فرزام‌نیا و امیرمهدی جعفری متهمان زیر ۱۸ سال این پرونده هستند و قوه قضاییه هم این موضوع را تایید کرده است. محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی متهمان ردیف اول این پرونده هستند. (دویچه وله فارسی،۱۲ آذر۱۴۰۱)

بازداشت نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس!

نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی ساکن شیراز روز دوشنبه ۳۰ آبان، جهت اجرای محکومیت ۶ ماهه خود در منزل شخصی اش واقع در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱، نسیم کاشانی، نژاد شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «روز دوشنبه خانم کاشانی نژاد بدون ابلاغیه رسمی قبلی در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.»(بالاترین، ۱۲ آذر۱۴۰۱)

 

اعتراض‌هاس سراسری؛ دادگاه انقلاب تهران، سه دانشجو را به تحمل بیش از ۱۴ سال حبس و مجازت‌های تکمیلی محکوم کرد

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست علی مظلوم با صدور دادنامه‌ای بنیامین مقدسی را به حبس تعزیری محکوم کرد. همچنین دادگاه انقلاب تهران، با صدور دادنامه ای محمد جواهری، دانشجوی دانشگاه تهران را به تحمل حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی و آذین سعیدی نسب را به حبس تعزیری محکوم کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، محمد جواهری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته مطالعات جوانان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب در تهران به در مجموع به تحمل چهار سال و هفت ماه حبس تعزیری، شلاق، ممنوعیت خروج از کشور و منع عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد). کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۲ آذر۱۴۰۱)

دادگاه انقلاب مغان؛ پریسا جدی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

شعبه اول دادگاه انقلاب در شهرستان مغان از توابع استان اردبیل با صدور دادنامه‌ای پریسا جدی را به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، پریسا جدی، فعال اینستاگرامی، ساکن شهرستان مغان از توابع استان اردبیل، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهرستان به تحمل سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.براساس این حکم که اخیرا به پریسا جدی ابلاغ شده وی از بابت اتهام(تبلیغ علیه نظام) به تحمل سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۳ آذر۱۴۰۱)

وکیل فائزه هاشمی: نخستین جلسه دادگاه موکلم روز چهارشنبه نهم آذر برگزار شد

به گزارش «انتخاب»، ندا شمس در توییتر نوشت: نخستین جلسه دادگاه فائزه هاشمی به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی در روز چهارشنبه نهم آذرماه در حالی تشکیل شد که او در حال گذراندن دوره محکومیتش برای اظهار نظرهای سابق خود است.او ادامه داد: کلیه مستندات و فایل‌های ارائه شده توسط وزارت اطلاعات توسط قاضی دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و امید است آراء کلیه بازداشت‌شدگان اخیر منطبق بر قانون و رحمت اسلامی صادر شود.فائزه هاشمی رفسنجانی روز پنجم مهرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ۱۵ آبان ماه خانواده فائزه هاشمی با او در زندان اوین ملاقات کرد.(انتخاب ، ۱۳ آذر۱۴۰۱)

 

آزادی رقیه (مهوین) بیگدلی، فعال مدنی، از زندان قرچک ورامین با تودیع قرار وثیقه

به گزارش کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، رقیه (مهوین) بیگدلی، فعال مدنی محبوس و بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین، پی از اتمام بازجویی و تشکیل جلسه دادرسی با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان آزاد شد.براساس این گزارش، آزادی رقیه بیگدلی با تودیع وثیقه صورت گرفته و این فعال مدنی پس از اتمام مراحل دادرسی باید در انتظار ابلاغ حکم قطعی خود باشد. (کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۳ آذر۱۴۰۱)

زینب موسوی، کمدین ایرانی به دو سال حبس محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زینب موسوی، کمدین ایرانی و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو» از صدور حکم دو سال حبس برای خود خبر داد.خانم موسوی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: “در دوران بازداشتش ۲۵ روز در انفرادی بوده و به دو سال زندان محکوم شده است.(بالاترین، ۱۴ آذر۱۴۰۱)

میترا حجار، بازیگر سینما و تلویزیون با تودیع قرار ثیقه آزاد شد

میترا حجار، بازیگر سینما و تلویزیون، پس از تفهیم اتهام و تودیع قرار وثیقه آزاد شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، میتر حجار، بازیگر سینما و تلویزیون، توسط نیروهای امنیتی بازداشت وبا انتقال به دادسرا و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام با سپردن وثیقه آزاد شد.براساس این گزارش، از میزان وثیقه تودیع شده برای آزادی موقت میترا حجار و اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۵ آذر۱۴۰۱)

دادگاه انقلاب دهگلان سهیلا مطاعی را در جلسه غیرحضوری به ۶٠ ماه حبس محکوم نمود

سهیلا مطاعی، اهل دهگلان که برای دومین بار در دو ماهه گذشته بازداشت شده است، توسط دادگاه انقلاب دهگلان به اتهامات “امنیتی”، مجموعاً به ۶٠ ماه حبس محکوم شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سهیلا مطاعی، به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه‌ای چند دقیقه‌ای از بابت اتهامات اخلال در نظم عمومی، ١٨ ماه حبس، فعالیت تبلیغی علیه نظام، به ١۵ ماه حبس، تشویش اذهان عمومی، به ١٣ ماه حبس، تمرد علیه ماموران، به ۵ ماه حبس و تبلیغ به نفع احزاب و گروهک‌های معاند نظام، به ٩ ماه حبس محکوم شد.طبق رای صادره از سوی دادگاه انقلاب دهگلان و با استناد به قانون تجمیع احکام، حکم اشد یعنی ۱۸ ماه حبس این فعال زن لازم‌الاجرا خواهد بود.( هه‌نگاو،۱۵ آذر۱۴۰۱)

با وجود هشدارهای بین‌المللی، حمید قره‌حسنلو حکم اعدام گرفت و فرزانه قره‌حسنلو هم حکم ۲۵ سال زندان گرفت

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، برای حمید قره‌حسنلو، پزشک، در پرونده «کشته شدن یک بسیجی» حکم اعدام صادر شده است. همسر او، فرزانه قره‌حسنلو هم حکم ۲۵ سال زندان گرفته است.این در حالی است که نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری درباره صدور حکم اعدام برای معتراضان به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۵ آذر در نشست خبری خود از صدور احکام برای پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان، از بسیجیان سپاه پاسداران خبر داد.او گفت که «بر اساس احکام صادره، برای پنج نفر از متهمان اقدامات موثر و اصلی [در مرگ مقتول] از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد و کشیدن بدن برهنه روی آسفالت خیابان» ، حکم اعدام صادر شده و «۱۱ متهم دیگر از جمله آن سه جوان کمتر از ۱۸ سال، به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند».(اینترنشنال،۱۶ آذر۱۴۰۱)

فاطمه گرجی دانشجوی ۲۳ ساله به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد

فاطمه گرجی از باداشت شدگان اعتراضات سراسری بدون داشتن حق وکیل محاکمه و به حبس، شلاق در کنار دیگر محکومیتها محکوم شد.کانون حقوق بشر ایران ۱۵ آذر ۱۴۰۱؛ فاطمه گرجی دانشجوی ۲۳ ساله رشته مهندسی شیمی گرایش محیط زیست دانشگاه سمنان ( ورودی ۱۴۰۱) از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری به ۱ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در گروهها و احزاب سیاسی و اجتماعی محکوم شده و از برخی دیگر اتهامات تبرئه شد.این حکم بدوی بوده و وی به آن اعتراض خواهد کرد. این درحالیست که او از حق وکیل که حداقل حق هر انسانی برای شرکت در دادگاه است برخوردار نیست. (کانون حقوق بشر ایران، ۱۶ آذر۱۴۰۱)

مهوین بیگدلی به ۶ ماه حبس محکوم شد

مهوین (رقیه) بیگدلی، شهروند ساکن کرج توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و سایر محرومیت های اجتماعی محکوم شد. از مجازات های تکمیلی خانم بیگدلی الزام به تحصیل علوم انسانی در حوزه علمیه به مدت ۲ ماه هر هفته ۲ ساعت و محرومیت از استفاده از گوشی تلفن هوشمند است. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به خانم بیگدلی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ ماه حبس تعزیری، تهیه پژوهشنامه چهل صفحه ای پیرامون ضرورت وجود امنیت در جوامع بشری، منع استفاده از گوشی همراه هوشمند به مدت ۲ سال، الزام به تحصیل علوم انسانی در حوزه علمیه به مدت ۲ ماه هر هفته ۲ ساعت و منع خروج از کشور به مدت ۲ سال محکوم شد.خانم بیگدلی اویل آبان ماه امسال، پس از احضار به اداره اطلاعات فراجا بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. وی نهایتا در روز سه شنبه ۸ آذرماه، از زندان قرچک ورامین آزاد شد.(هرانا،۱۷ آذر۱۴۰۱)

دادگاه فائزه هاشمی برگزار شد

وکیل مدافع فائزه هاشمی از برگزاری جلسه دادگاه موکلش در چهارشنبه هفته گذشته خبر داد.به گزارش ایسنا، ندا شمس در توییتر نوشت:نخستین جلسه دادگاه فائزه هاشمی به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی در روز چهارشنبه نهم آذرماه در حالی تشکیل شد که او در حال گذراندن دوره محکومیتش برای اظهار نظرهای سابق خود است.وی ادامه داد: کلیه مستندات و فایل‌های ارائه شده توسط وزارت اطلاعات توسط قاضی دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و امید است آراء کلیه بازداشت‌شدگان اخیر منطبق بر قانون و رحمت اسلامی صادر شود.فائزه هاشمی رفسنجانی روز پنجم مهرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ۱۵ آبان ماه خانواده فائزه هاشمی با او در زندان اوین ملاقات کرد.علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران ۱۲ تیرماه از صدور کیفرخواست پرونده فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات خبر داد و اعلام کرد: پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.( ایسنا،۱۸ آذر۱۴۰۱)

مریم دریس، توسط دادگاه انقلاب کازرون به حبس و شلاق محکوم شد

شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان کازرون از توابع استان فارس با صدور دادنامه‌ای مریم دریس را به حبس تعزیری و شلاق محکوم کرد. او پیش‌تر توسط دادسرای این شهر به اخلال در نظم و آسایش عمومی و تظاهر به فعل حرام از طریق کشف حجاب، تفهیم اتهام شده بود.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، مریم دریس، ساکن شهرستان کازرون از توابع استان فارس، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ساوه و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، در بخش دوم از پرونده قضایی خود توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان کازرون از توابع استان فارس، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. مریم دریس در بخش اول این پرونده هم به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد.براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو کازرون که امروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، به مریم دریس ابلاغ شده، وی از بابت اتهام (اخلال در نظم و آسایش عمومی) به تحمل یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (تظاهر به فعل حرام از طریق کشف حجاب) هم‌ به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، ۱۸ آذر۱۴۰۱)

،خواهرزاده خامنه‌ای در «دادگاه ویژه روحانیت» به حبس محکوم شد

دادگاه ویژه روحانیت فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای، را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد که این مدت در تجدیدنظر به سه سال کاهش یافت.محمدحسین آقاسی، وکیل خانم مرادخانی، در توییتی گفت که در تجدیدنظر، سه سال زندان موکلش تأیید شده است.آقای آقاسی همچنین گفت که خانم مرادخانی در «دادگاه ویژه روحانیت» محاکمه شده است که به گفته او «صلاحیت رسیدگی به اتهامات» او را ندارد، چرا که او «روحانی» نیست.وکیل فریده مرادخانی افزود که چون خود او نیز روحانی نیست، دادگاه وکالت خانم مرادخانی توسط او را نپذیرفته است.فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر و مخالف جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته در مراسم اینترنتی بزرگداشت تولد شهبانو فرح پهلوی شرکت کرد و او را «مادر ایران» نامید. او پس از این رویداد بازداشت شد.( VOAPNN، ۱۸ آذر۱۴۰۱)

دو زن بهایی در ایران پس از تحمل ۱۰ سال حبس، دوباره به ۱۰ سال زندان محکوم شدند

مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی ۹ مرداد امسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دستگیر شده بودند.جامعه جهانی بهایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دوباره برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی که ۱۰ سال حبس تحمل کرده بودند، حکم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.این بیانیه که روز یکشنبه ۲۰ آذر منتشر شد، می‌افزاید حکم ۱۰ سال زندان در دادگاهی یک ساعته که بیشترین قسمت آن به «توهین و تحقیر از جانب قاضی نسبت به متهمین» گذشت صادر شده است. ( رادیوفردا، ۲۱آذر۱۴۰۱)

یک زوج تبریزی به زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند

شعبه ۳۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، «نیر سنندجیان حکم‌آبادی» و «مهرداد اعلایی»، زندانیان محبوس در زندان تبریز که هم‌زمان با اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند را، به دو سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.بر پایه گزاش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، نیر سنندجیان حکم‌آبادی و مهرداد اعلایی، زوج تبریزی محبوس در زندان تبریز، توسط شعبه ۳۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت، ملی هرکدام به دو سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم شدند. ( ایران‌وایر، ۲۱آذر۱۴۰۱)

مائده اولاد قره گوز به حبس، جزای نقدی و ممنوع الخروجی محکوم شد

مائده اولاد قره گوز، از شهروندان بازداشتی اعتراضات سراسری، توسط دادگاه انقلاب تبریز به ۱۶ ماه حبس، ۸ میلیون جزای نقدی و ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مائده اولاد قره گوز به حبس محکوم شد.براساس این حکم که توسط دادگاه انقلاب تبریز صادر و به وی ابلاغ شده است خانم اولاد قره گوز، به ۱۶ ماه حبس تعزیری، ۸ میلیون جزای نقدی، ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شده است یک منبع مطلع با اعلام این خبر به هرانا گفت: «۱۲ ماه از این حکم حبس امکان تبدیل به جریمه بدل از حبس را دارد که خانواده را به پرداخت هزینه یک دانشجو برای ۲۰ ترم مجبور می کند.» ( هرانا، ۲۱آذر۱۴۰۱)

سونیا شریفی به “محاربه” متهم شد

سونیا شریفی ١٧ سالە اهل شهر آبدانان که در ارتباط با اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به “محاربه” متهم شد. به گفته یک منبع مطلع، این کودک طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل تعیینی محروم و دادگاه از پذیرش وکیل برای پرونده وی خودداری کرده است.این منبع مطلع افزود: خانم شریفی در یکی از شعب بازپرسی دادگاه انقلاب ایلام تفهیم اتهام شده است.این منبع مطلع اظهار داشت: نیروهای امنیتی برای گرفتن اعترافات اجباری این کودک را تحت فشار قرار داده‌اند.این دانش‌آموز مقطع دوم دبیرستان هم‌اکنون در کانون اصلاح و تربیت ایلام به سر می‌برد. ( کوردپا ، ۲۳آذر۱۴۰۱)

صدور حکم “محاربه” برای دختر نوجوان در آبدانان

صدور حکم “محاربه” برای دختر نوجوان در آبدانان؛ طی روزهای گذشته یک نوجوان بازداشت شده اهل آبدانان استان ایلام به نام سونیا شریفی که هم‌اکنون در کانون اصلاح و تربیت ایلام به‌سر می‌برد به «محاربه» متهم شده است. ( خبرگزاری فارس نیوز ۲۴ ، ۲۵آذر۱۴۰۱)

صدور حکم «محاربه» برای دختر نوجوان؛ نماینده پارلمان آلمان «کفالت سیاسی» سونیا شریفی را برعهده گرفت

در حالی که نهادهای حقوق‌بشری از صدور حکم «محاربه» برای سونیا شریفی خبر داده‌اند، یک نماینده حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرد که «کفالت سیاسی» این دختر ۱۶ ساله را بر عهده گرفته است.کاتیا لیکرت در توییتی نوشت: «سونیا شریفی یک ماه پیش توسط رژیم ایران بازداشت شد. من کفالت سیاسی او را به عهده گرفتم و متعهد به آزادی او هستم.»شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی نوشته است که سونیا شریفی دانش‌آموز سال دوم دبیرستان آبان ماه در منزل مادربزرگش در آبدانان ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مورد «ضرب و شتم شدید» قرار گرفت. ( VOAPNN، ۲۶آذر۱۴۰۱)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مژگان ایلانلو برگزار شد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی فارسی، روز سه شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مژگان ایلانلو برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری برگزار شده است، خانم ایلانلو با اتهامات «اجتماع و تبانی و ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ، تشویق مردم به فساد و فحشا و اخلال در نظم و آسایش عمومی» روبرو شده است.این جلسه بدون اطلاع قبلی این مستندساز و خانواده اش، به صورت غیرعلنی و بدون حضور وکیل انتخابی وی برگزار شده است.بر اساس این گزارش، مژگان اینالو با رد این اتهامات، برگزاری دادگاه را بدون طی مسیر قانونی غیرقانونی خوانده و ابراز مخالفت را حق و قطعی شهروندی خود شمرده و یادآور شده است که وی طی سال های گذشته به عنوان یک مستندساز و فعال اجتماعی سعی کرده مدافع حقوق تضییع شده زنان و دختران ایران باشد. (هرانا ، ۲۶آذر۱۴۰۱)

بازداشت

نگهداری ۸۶ زن بازداشت شده در قرنطینه بند زنان

دست‌کم ۸۶ زن که در جریان اعتراضات مردمی استان خراسان رضوی بازداشت شده‌اند در قرنطینه زندان مشهد در شرایط سخت نگهداری می‌شوند. به دستور نهادهای امنیتی دست‌کم ۱۰ زن بازداشت شده دیگر به بند عمومی که برای تنبیه زندانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاریک و بدون هر گونه امکانات اولیه است منتقل شده‌اند. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۱ آذر ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت‌ها در تبریز، ملکان، خوی، ارومیه و اردبیل

«مهدی فرخیان»، «امیرعلی گلی»، «رسول اکبری»، «علی محسن‌نژاد»، «محمد گلی»، «علی اکبری»، «علی وکیلی»، «امین زارعی»، «سینا فارابی»، «علی‌رضا فارابی»، «علی‌رضا حبیبی»، «حسین مختاری»، «علی‌محمد باقرنژاد» و «مجید خانی»، از جمله بازداشت‌شدگان در ملکان هستند. نیروهای امنیتی «رضا بیانی» دیگر شهروند ملکانی را بدون ارائه حکم قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در شهرستان خوی در استان آذربایجان «علی‌رضا جباری»، «علی طالبی»، «علی اسماعیل‌لو»، «جلیل اسلامی» ،«افشار امویی»، «حسین زارع»، «متین حاجی‌لاری»، «محمد بابایی»، «علی تقی‌زاده»، «جواد فتح‌لو»، «مهدی ملامحمدی»، «محمد احمدپور» و «امیرحسین علی‌زاده» را بازداشت کردند. در تبریز نیز نیروهای امنیتی، «فاطمه محمدی» و «مه‌لقا بابازداه»، دو مربی رقص آذربایجانی ساکن این شهر را بازداشت کردند. «آیتک قربانی»، «ویدا اکبری»، «ساینا خرازی»، «سمانه بابازاده»، «حسین دانی»، «رضا انسی»، «امین صادقی»، «آراز عبادنژاد»، «آرش اسماعیل‌زاده» و «آرمین بی‌باک» بازداشت شده‌اند. این شهروندان تنها شمار اندکی از بازداشت‌شدگان این شهر هستند که «ایران‌وایر» موفق به تایید هویت آن‌ها شده است. «سارا مستوفی» و «رعنا مستوفی» در ارومیه بازداشت شد‌ند. در اردبیل «نوید اکبری» در جریان برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت «اسرا پناهی»، دانش‌آموز اردبیلی که در پی ضرب‌وجرح شدید توسط ماموران کشته شد، بازداشت شده است. ( ایران وایر، ۱ آذر ۱۴۰۱)

هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی و بازداشت شدند

هنگامه قاضیانی جلب و بازداشت شد همچنین با دستور دادستانی عمومی و انقلاب تهران، کتایون ریاحی به حکم بازپرس جلب شده است. بنابر این گزارش اتهامات قاضیانی و ریاحی دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. کتایون ریاحی از اولین هنرپیشه‎هایی بود که به اعتراضات سراسری پیوست و «حجاب اجباری» از سر برداشته بود. اودر همراهی با مردم معترض نوشته بود: «زنان ایران صدای یکدیگرند» و «دروغ بس است».خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در توضیح بازداشت کتایون ریاحی نوشت که او به مدت دوماه «تحت تعقیب قضایی» بود. کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون با قرار وثیقه آزاد شد. ( ایران وایر، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

فاطمه هژبری بازداشت شد

فاطمه هژبری، متولد: ۱۳۸۲، ۱۹ ساله ، ساکن شهرستان تاکستان از توابع استان قزوین و دانشجوی ترم اول در رشته‌ معماری داخلی هنگام تردد در خیابان توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و در حال حاضر در زندان چوبیندر قزوین بسر می برد . از مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده به فاطمه هژبری اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۱)

ماریا طلعتی از گنبد کاووس بازداشت شد

ماریا طلعتی، ساکن شهرستان گنبد کاووس از توابع استان گلستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و در اعتراض به روند بازداشت و بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق اولیه خود در اعتصاب غذا بسر می برد. یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت: “خانم طلعتی از حدود یک هفته پیش در گنبد کاووس بازداشت و سپس به یکی از بازداشتگاه های امنیتی منتقل شده و هم اکنون دست به اعتصاب غذا زده است.” تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به ماریا طلعتی اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت دو خواهر در ارومیه

سارا مستوفی شمس و رعنا مستوفی شمس، ساکن شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. یک‌منبع مطلع در خصوص پرونده این دو خواهر به حقوق بشر در ایران گفت:”سارا و رعنا، به اتهام (جاسوسی) و ارتباط با (رسانه های معاند) متهم شدند.” تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه بر علیه سارا مستوفی شمس و خواهر وی رعنا مستوفی شمس، اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت دستکم ۸۱ شهروند توسط نیروهای امنیتی/ آزادی ۱۳ تن با تودیع قرار وثیقه

سارا مستوفی شمس، رعنا مستوفی شمس، آیتک قربانی، ویدا اکبری، ساینا خرازی، سمانه بابازاده ، ماریا طلعتی، محدثه عزیزی، غزل – (نام‌ خانوادگی نامشخص)، توسط نیروهای امنیتی در استانهای کرمانشاه، کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، گیلان، گلستان، خوزستان، استان مرکزی، استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، ایلام و اردبیل، بازداشت شدند. همچنین، آیدا اکبری شهروند خانم  بازداشت شده در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و تهران، پس از طی مراحل بازجویی با تودیع وثیقه آزاد شدند. در ادامه نیز، روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، غزل – نام خانوادگی نامشخص، ساکن شهر رشت مرکز استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است‌. تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت این‌ شهروند تحت بازداشت اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته می شود، غزل، نامزد بهنام لایق پور، از جانباختگان اعتراضات سراسری در شهر رشت است. همچنین، طی روزهای اخیر، آیتک قربانی، ویدا اکبری، ساینا خرازی، سمانه بابازاده، در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست. کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ محدثه عزیزی، دانشجوی رشته فیزیک، ورودی سال ۱۳۹۸ به همراه سامان‌عباسی، دانشجوی رشته فیزیک، ورودی سال ۱۳۹۹ در دانشگاه نوشیروانی بابل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت محدثه عزیزی و سامان عباسی اطلاع دقیقی در دست نیست.همچنین، شورای صنفی دانشگاههای کشور اعلام کرد، طی روزهای اخیر، آیدا اکبری دانشجوی رشته دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.
لازم به ذکر است، آیدا اکبری و علیرضا عباسی در جریان اعتراضات سراسری دانشجویان در شهر تبریزبازداشت شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۱)

سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق بازداشت شد

سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق و دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران، هنگام رفتن به محل کار با ضرب‌ و شتم شدید ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. در اثر ضربات وارده، وی دچار کبودی‌ها و زخم‌های متعدد در نواحی سر، دست و پا و همچنین باسن و ناحیه‌ی تناسلی شده است. پس از بازداشت وی ابتدا به زندان اوین و سپس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده تا به لحاظ ضرب و جرح بررسی شود. سها مرتضایی پیش از این در سال ۸۸، دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بازداشت شده بود. همچنین وی با وجود داشتن رتبه ۱۰ دکتری در آزمون دکتری ۹۸، با وجود تحصن و پیگیری‌های مکرر، ستاره‌دار و محروم از تحصیل شد. (شبکه جهانی کلمه، ۲ آذر ۱۴۰۱)

بیخبری از صحرا رضایی

بیش از یک ماه از زمان دستگیری صحرا رضایی، دانشجوی روزنامه نگاری کماکان از محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. لازم به ذکر است، رضا شفاخواه وکیل دادگستری با انتشار مطلبی ضمن اعلام بی خبری از وضعیت موکل خود خانم رضایی در صفحه شخصی اش نوشت: “موکلینم خانواده صحرا رضایی علیرغم طرح شکایت مفقودی و پیگیری از طریق پزشکی قانونی، آگاهی و زندان‌ها خبری از دخترشان ندارند. صحرا رضایی که دانشجوی افغانستانی ترم ۷ روزنامه‌ نگاری دانشگاه علامه است روز ۲۶ مهر همزمان با حضور بهادری جهرمی در دانشگاه حضور یافته و از آن روز خبری از او نیست.“صحرا رضایی، دانشجوی ترم ۷ روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی و تبعه کشور افغانستان، از تاریخ ۲۶ مهرماه بازداشت شده است. (هرانا، ۲ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت ۵ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

فاطمه قربانی، حسام عباسی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، نجم الدین ویسی، فائزه عبدی پور و آیدین محسن نژاد در شهرهای رودسر، کرج، جوانرود، خوی و گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین روز شنبه ۲۸ آبان فاطمه قربانی، شهروند ساکن رودسر بازداشت شد.بازداشت خانم قربانی توسط نیروهای امنیتی در هنگام پخش شکلات میان شهروندان صورت گرفته است. بنا بر خبری دیگرآیدین محسن نژاد شهروند ساکن خوی و فائزه عبدی پور، درویش گنابادی در گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ( هرانا، ۲ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت ساناز تفضلی، شهروند بهایی در مشهد

یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام «ساناز تفضلی(روحی)» هنگامی‌که در اتومبیل شخصی در حال تردد در شهر بوده، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد.سپس ماموران به همراه نامبرده به منزلش رفته و پس از بازرسی محل و ضبط وسایل شخصی مانند لپ تاب و تلفن همراه و کتب مذهبی، او را به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند.تا زمان انتشار خبر، از محل نگه‌داری و اتهام ساناز تفضلی اطلاعی در دست نیست.قابل ذکر است، ساناز تفضلی در سال ۱۳۹۱، یک دوره محکومیت شش ماهه را به اتهام تبلیغ علیه نظام، در زندان وکیل آباد مشهد گذرانده است. ( ایران وایر، ۲ آذر ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نیلوفر حامدی و عدم صدور کیفرخواست

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی که در شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور و در پی بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برد. محمدحسین آجرلو، همسر خانم حامدی میگوید: «به رغم اتمام روند رسیدگی و بازجویی‌ها از همسرم، همچنان خبری از صدور کیفرخواست نیست. شصتمین روز بازداشت همسرم را پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه از روز بازداشت تا همین امروز، شاهد اجرای قانون نبودیم. ما انتظار داریم که دستگاه قضایی مستقل عمل کند.» وافزود: «آخرین اطلاعی که از رسیدگی به پرونده همسرم داریم، این بوده که آخرین جلسه بازجویی نیلوفر، سوم آبان برگزار شده و دهم آبان ماه هم برای دفاع پایانی به شعبه دوم بازپرسی منتقل شده است. با وجود اینکه، دفاع آخر انجام و روند رسیدگی هم به پایان رسیده و بازجویی هم ادامه ندارد، همچنان نه خبری از صدور کیفرخواست است و صدور قرار وثیقه یا هر اقدام قانونی دیگری.» نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق از نخستین خبرنگارانی بود که ماجرای بستری شدن و مرگ مشکوک مهسا امینی که در بیمارستان کسری تهران بود را پوشش داد که به موجب آن سه روز بعد در منزل شخصی خود بازداشت شد.( ایران امروز، ۲ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت ژیلا خیر از فعالان صنفی معلمان استان فارس

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از بازداشت «ژیلا خیر» یکی از فعالان صنفی معلمان در استان فارس خبر داد. این معلم شناخته شده روز سه شنبه ۱آذر۱۴۰۱، از سوی ماموران امنیتی و در منزل شخصی‌ خود در شهر کازرون بازداشت شده است. از دلیل بازداشت و اتهام احتمالی این معلم بازداشتی اطلاعی در دست نیست. ( ایران وایر،  ۳ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت سهیلا خالدی از کردستان

انجمن صنفی معلمان کردستان در پی بازداشت «سهیلا خالدی» معلم و فعال مدنی اهل سنندج، با صدور بیانیه‌ای به دفاع از او پرداخت. این فعال صنفی ۲۱آبان‌، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود، بدون حکم قضایی و تشریح اتهام انتسابی بازداشت شده است. او معلم ناحیه ۱ آموزش و پرورش سنندج است. در هفته اول مهر و همزمان با اعتراضات سراسری: «سهیلا خالدی در زمان برگشت از محل کار، متوجه قصد نیروهای نظامی برای شلیک به چند دانش‌آموز می‌شود. او که خود مادر است، با همان حس مادری خود را سپر دانش‌آموزان می‌کند اما، خودش از پشت مورد اصابت حدود۱۰۰ گلوله ساچمه ای قرار گرفته است. در هفته دوم مهر، با وخامت حال جسمی امکان حضور در کلاس درس را نمی‌یابد. در هفته سوم به اداره آموزش‌وپرورش ناحیه ۱سنندج مراجعه و از «جمال پورخضری» سرپرست اداره، درخواست کمک می‌کند، اما سرپرست اداره بلافاصله موضوع را به حراست اداره را گزارش می‌دهد. حراست آموزش‌وپرورش ناحیه ۱، پس از اطلاع از وضعیت جسمی خانم خالدی، در حالی‌که او مستاجر است، در مهرماه او را مشمول کسر از حقوق می‌کند. خانم خالدی روز ۲۱آبان، در حالی‌که همچنان تحت مداوا بوده و وضعیت جسمی مناسبی نداشته، در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.» ( ایران وایر، ۳ آذر ۱۴۰۱)

فریده مرادخانی، خواهرزاده خامنه‌ای بازداشت و به زندان منتقل شد

محمود مرادخانی، برادر فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده علی خامنه‌ای، در حساب توییترش اعلام کرد که خواهرش روز چهارشنبه پس از مراجع به دادسرای امنیت اوین، بازداشت و به زندان منتقل شده است. خانم مرادخانی این ویدئو را پیش از بازداشت خود ضبط کرده است. او روز چهارشنبه دوم آذر پس از مراجعه به دادسرا جهت ابلاغ حکم دادگاه به او، بازداشت و زندانی شد. خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی در این ویدئو می‌گوید: «انتظار آن است که سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌هایی که ارزش و اعتبار خود را از هدف آزادی و عدالت برای تمام بشریت می‌گیرند با اجرای فعالیت‌های عملی و بازدارنده و موثر در قبال جنایات عریان و هولناکی که در ایران بر علیه زنان و مردان و کودکان در جریان است، دست از بی‌تفاوتی برداشته و از این آدمکشی وحشتاک جلوگیری کنند.» او چند ماه پیش از بازداشت کارزاری را در حمایت از زندانیان راه‌اندازی کرده بود. (رادیو فردا، ۸  آذر ۱۴۰۱)

آیدا راستی؛ بازداشت هنرمند بهایی به خاطر پست اینستاگرامی حمایت از اعتراضات

«آیدا راستی قلاتی»، هنرمند جوان بهایی، یکی از بازداشت‌ شدگان هفته‌های اخیر است. او بیش از هشت هفته است که دستگیر و در بند ۲۰۹ زندان «اوین» نگه داشته شده است. از اتهام آیدا هیچ اطلاعی در دست نیست و از حق داشتن وکیل هم محروم بوده است.  آیدا راستی هم مانند بسیاری از زنان ایران، با گذاشتن چند پست و استوری در اینستاگرام، با این واقعه دردناک اظهار هم‌دردی کرد. مادر آیدا برای خرید از ساختمان خارج می‌شود که می‌بیند چند نفر بیرون ساختمان ایستاده‌اند و به محض باز شدن در، به درون ساختمان می‌روند. این افراد، ماموران وزارت اطلاعات بوده‌اند. آن‌ها به منزل آیدا می‌روند و با داشتن عکس کپی شده‌ای از او، اقدام به بازداشتش می‌کنند. ماموران از نشان دادن حکم خودداری می‌کنند و فقط با اصرار پدر آیدا، یکی از آن‌ها برگه‌ای تا شده را از راه دور به او نشان می‌دهد که نام آیدا راستی بر روی آن قابل رویت بوده است. . از آن روز تا امروز ۵۷ روز گذشته است و خانواده‌ آیدا هر روز به زندان و دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند ولی تاکنون هیچ پاسخ روشنی درباره دلیل و اتهام آیدا از مسوولان مربوطه نشنیده‌اند.  ( ایران وایر، ۳ آذر ۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۹ شهروند در شهرهای مختلف

۹ شهروند از جمله ۳ دانش آموز و یک دانشجو به نامهای، آناهیتا جنتی، پریا پایمرد، فرخنده پایمرد، مبینا (نازی) آچاک، نجیب الله سیارپور، عذری پایمرد، جمیل بهرامی، ایوب سلیمانی و مرتضی نبات زهی در شهرهای تهران، دهدشت، سنندج، بوکان و راسک توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ( هرانا، 3 آذر ۱۴۰۱)

بازداشت یک شهروند در شاهین دژ و تداوم بازداشت ۲ تن در خرم آباد

میترا جوادی، شهروند ساکن شاهین دژ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.خانم جوادی توسط شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شاهین دژ، در خصوص اتهاماتی همچون “اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ به نفع گروه های مخالف نظام عنوان” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. پیام های شخصی این شهروند در اینستاگرام از مصادیق اتهامات وارده علیه این عنوان شده است. همچنین از دسترسی وکیل مدافع او به محتویات پرونده جلوگیری شده است. این شهروند از زمان بازداشت اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

شیوا موسی‌ زاده، دانشجوی دانشگاه هنر تهران و برادرش توماج موسی‌ زاده کماکان در بازداشت به سر میبرند.  “این دو شهروند امروز به بند عمومی زندان خرم آباد منتقل شدند. برای آزادی شیوا وثیقه ۴۰۰ میلیونی و برای توماج قرار کفالت تعیین شده است.” این شهروندان روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه پس از حضور در مراسم چهلم نیکا شاکرمی، از جانباختگان اعتراضات سراسری در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. لازم به ذکر است، خانم موسی زاده پیشتر نیز در تاریخ ۳۱ شهریورماه توسط نیروهای امنتی بازداشت و چندی بعد در تاریخ ۱۲ مهر با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. ( هرانا، ۳ آذر ۱۴۰۱)

آمنه زمانی، فعال حقوق کودکان، بازداشت شد

آمنه زمانی، فعال حقوق کودکان، در پی حمله ماموران امنیتی به جلسه شبکه یاری کودکان کار بازداشت شده‌ است. بیدارزنی» در این رابطه به نقل از خانواده آمنه زمانی نوشت: «تمامی وسایل الکترونیکی فعالان شبکه یاری که جمعی از داوطلبان و مدیران در تشکل‌های عضو این شبکه هستند نیز ضبط شده است.» تا این لحظه اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت این فعال حقوق کودک در دسترس نیست. ( ایران وایر، ۴ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت ۹ دانش آموز دختر بلوچ توسط نیروهای نظامی با همکاری مدیر مدرسه

نیروهای نظامی با همکاری مدیر دبستان دخترانه “شاهد”، ۹ دانش آموز این مدرسه را بازداشت کردند.از هویت این دانش آموزان دختر تا لحظه ی تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.یک منبع مطلع در این رابطه به شبکه «کلمه» گفت: “پس از شعار دادن ۹ تن از دانش آموزان، خانم سجادی مدیر مدرسه مذکور، آنها را در یک کلاس حبس کرده و با تماس با اداره اطلاعات، برای بازداشت آنها اقدام کرده  است.” گفته می‌شود، “سجادی” مدیر مدرسه شاهد، فضای این مدرسه را کلا امنیتی کرده است؛ وی بارها کتاب های دانش آموزان را بررسی کرده که تصویر خمینی از کتاب ها پاره نشده باشد. ( کمپین فعالین بلوچ، ۴ آذر ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت دنا شیبانی در شیراز

دنا شیبانی شهروند اهل شیرازعلیرغم گذشت ۱۲ روز از زمان دستگیری،  کماکان در بازداشت و بیخبری به سر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده شیبانی با اشاره به اینکه تاکنون از محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست، به هرانا گفت: “دنا شیبانی در این مدت فقط یکبار به صورت تلفنی و به مدت کوتاه با خانواده خود تماس داشته و از آن زمان تاکنون از وضعیت او اطلاعی در دست نیست. تنها میدانند که پرونده در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب در دست بررسی است. بیخبری از وضعیت او باعث افزایش نگرانی خانواده شیبانی شده است.” دنا شیبانی، متولد ۱۳۶۷، گرافیست و مربی سنگ‌نوردی اهل شیراز، روز پنجشنبه ۱۹ آبان در قشم بازداشت و سپس به شیراز منتقل شده است.( هرانا، ۴ آذر ۱۴۰۱ )

بازداشت دستکم ۳۷ شهروند در شهرهای ایران/ آزادی چهار شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

فاطمه قربانی ، مبینا فخوری، فاطمه کیانی ، هیدی نازمی ، فائق حسین پور، سها مرتضایی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای بوشهر، تهران، آذربایجان شرقی، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی، خوزستان، البرز، اصفهان، گلستان و گیلان، بازداشت شدند. همچنین، پژمان جلیلی، هاله رادی، مهدی صیامی و علیرضا عباسی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت فاطمه قربانی

فاطمه قربانی، ساکن شهرستان رودسر از توابع استان گیلان، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در این‌ شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌یک منبع مطلع در این خصوص گفت:”علت بازداشت فاطمه قربانی، پخش کردن شکلات در میان شهروندان به عنوان یک کد و رمز برای گسترش اعتراضات سراسری عنوان شده است.” تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، شرح وضعیت حقوقی پرونده وی اطلاعی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت مینا فخوری

مینا فخوری، متولد: ۱۳۷۷، ساکن شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری مینا فخوری اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت علی محتشم زاده و همسر وی فاطمه کیانی

علی محتشم زاده و همسر وی فاطمه کیانی، ساکن شهر اهواز مرکز استان خوزستان، بازداشت و به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این استان منتقل شدند.به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:“بازداشت علی محتشم زاده و فاطمه کیانی در منزل آنها توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و تا این لحظه از محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.” ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت هاله رادی

هاله رادی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه علوم پزشکی بابل از توابع استان مازندران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان متی کلا بابل آزاد شد. از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به هاله رادی در مرحله بازجوئی و بازپرسی اطلاع دقیقی در دست نیست.لازم به ذکر است، هاله رادی، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، هاله رادی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال بازداشتگاه و سپس دادسرا با صدور قرار وثیقه به زندان متی کلا بابل منتقل شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۵ آذر ۱۴۰۱)

یک زوج در سنندج توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند

صهیب نادری، ٣٢ ساله و همسرش بَیان صالحی، ٣٠ ساله توسطنیروهای حکومتی در شهر سنندج ربوده شده‌اند. تاکنون از وضعیت این دو شهروند و مکان نگه‌داری آن‌ها اطلاعی در دسترس قرار نگرفته است و پیگیری‌های خانواده‌هایشان در این زمینه بی‌نتیجه مانده است. ( هه نگاو، ۵ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۷۹ شهروند معترض توسط نیروهای امنیتی/ آزادی یک بازداشتی با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز

نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، گرگان، جوانرود، رودسر، کرج، خوی، کازرون، شازند، پیرانشهر، مراغه، لیکک، بیرجند، سی سخت، سنندج، ملکان، شیراز، بناب، گناوه، یزد، رودسر و شهرستان پاوه، دستکم ۷۹ شهروند معترض را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین سمانه‌ بابازاده، پس از اتمام بازجویی از زندان مرکزی تبریز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد و دنا شیبانی، پس از گذشت مدتی از بازداشت بطور بلاتکلیف بسر می برد. فائزه عبدی پور، ⁩لیلا ناصری، مهناز رستمی، مهناز رستمی،  ژیلا خیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.  همچنین، سمانه بابازاده، اهل تبریز، پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه از زندان این‌ شهرستان آزاد شد.‌ دنا شیبانی، اهل شیراز علیرغم گذشت ۱۳ روز از تاریخ بازداشت از حق تماس با خانواده خود محروم و در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد. لیلا ناصری، ساکن شهرستان بناب از توابع استان آذربایجان شرقی، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی به بند زنان در زندان مراغه منتقل شد. از نام ارگان بازداشت کننده، روند حقوقی پرونده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به لیلا ناصری اطلاعی در دست نیست.‌ علیرغم آزادی سمانه بابازاده با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده و میزان وثیقه تودیعی برای وی اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۶ آذر ۱۴۰۱)

بازداشت فائزه عبدی پور

فائزه عبدی پور، فعال فضای مجازی و از دراویش گنابادی، ساکن شهر گرگان مرکز استان گلستان، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.براساس این گزارش، بازداشت فائزه عبدی پور، در محل سکونت وی توسط افراد لباس شخصی صورت گرفته و تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.لازم به ذکر است، فائزه عبدی پور، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی در رشته علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران، است.تا این لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده فائزه عبدی پور، اطلاع دقیقی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۶ آذر ۱۴۰۱)

سرنوشت نامعلوم دو خواهر ربوده شده توسط نیروهای حکومتی در سنندج

دو خواهر به نام‌های آرزو پورصمد و آزاده پورصمد در حوالی پل شهرک سپاه سنندج، توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند. با گذشت شش روز از ربوده شدن آرزو پورصمد، ٢٧ ساله و خواهرش آزاده پورصمد ١۶ ساله اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌هایشان بی‌نتیجه مانده است. گفته می‌شود این خواهران پس از ربوده شدن، با توسل به زور و به وسیله یک خودرو حکومتی سمند به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند. پس از انتشار خبر جانباختن دست‌کم ۷ شهروند کُرد، زیر شکنجه نهادهای حکومتی دوماهه گذشته، خانواده بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان با موجی از فشار روانی مضاعف مواجه شده‌اند. ( هه نگاو، ۷ آذر ۱۴۰۱)

آزار جنسی سها مرتضایی، هنگام بازداشت

کانال شوراهای صنفی دانشجویان خبر از ضرب‌و‌شتم و آزار جنسی «سها مرتضایی»، فعال دانشجویی، هنگام بازداشت داد. سها مرتضایی رتبه ۱۰ کنکور دکترای رشته علوم سیاسی را به دست آورده و یکی از دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل است که بارها در اعتراض به سلب حق تحصیل از دانشجویان، در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن یک‌نفره زده،‌ اما محرومیت او از حق تحصیل رفع نشده است. کانال شوراهای صنفی دانشجویان افشا کرده است که ماموران برای انتقال او به زندان از خودرو سانتافه‌‌ای نقره‌ای رنگ استفاده می‌کنند و اقدام به بستن دست راست او به بالای یک صندلی و بستن پای راست او به بالای صندلی دیگر می‌کنند به طوری که در حالت آویزان قرار می‌گیرد و توسط یکی از ضابطین زن مورد ضرب‌وشتم و آزار جنسی قرار می‌گیرد.تعرض ضابط، با اعتراض سها مرتضایی روبه‌رو می‌شود که مامور مذکور پس از اعتراض سها، با ضربات مشت و پا، شکم او را مجروح می‌کند. ( ایران وایر، ۷ آذر ۱۴۰۱)

هنگامه قاضیانی پس از بازداشت هفت روزه آزاد شد

هنگامه قاضیانی پس از حضور در دادسرا و تفهیم اتهام از سوی بازپرس پرونده، ساعاتی پیش آزاد شده است. نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، هنگامه قاضیانی را به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند. بازداشت هنگامه قاضیانی کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که او روز ۲۸ آبان با انتشار ویدئویی بدون حجاب از خود و حاوی یک سرود انقلابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هر اتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس در کنار مردم ایران هستم». ( رادیو فردا، ۸ آذر ۱۴۰۱)

پریسا صادق‌زاده” از دوازدهم مهر، بدون حکم در حبس است!

منابع رسانه ای به نقل از مادر پریسا صادق‌ زاده دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد، خبر دادند که فرزند وی از ۱۲ مهرماه در زندان است. براساس این گزارش، پدر پریسا بعد از خبر دستگیری دخترش سکته قلبی کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او ۵ روز پیش نوشته: پنجاه روز است که دخترش به خاطر حق اعتراض دانشجویی، بدون حکم در حبس می‌باشد.( شبکه کلمه، ۸ آذر ۱۴۰۱)

 تداوم بازداشت سه خواهر در زندان قرچک ورامین

سپیده، پگاه و پرتو شهوندی، سه شهروند ساکن تهران در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت شدند. سپیده، پگاه و پرتو شهوندی، سه شهروند ساکن تهران مورخ یکشنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت شدند. پرتو شهوندی دانشجوی رشته دکترای ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس است. سپیده شهوندی نیز فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر است. گفتی است که هر سه خواهر شهوندی، ورزشکار و عضو کانون کوهنوردان تهران هستند. ( هرانا، ۹ آذر ۱۴۰۱)

یک زن در یرانشهر پس از ضرب‌وشتم توسط نیروهای حکومتی ربوده شد

زینب باتوته توسط نیروهای حکومتی مستقر در پیرانشهر، در منزل خود ربوده شده و سرنوشتش نامعلوم است. بنابر آنچه به دست هه‌نگاو رسیده، نیروهای حکومتی اواسط روز یاد شده، حین یورش به منزل زینب باتوته، با توسل به خشونت و برخورد فیزیکی این شهروند را ربوده‌اند. به گفته یکی از نزدیکان خانواده باتوته، زینب باتوته پس از ربوده شدن توسط نیروهای سرکوب به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده است.( هه نگاو، ۹ آذر ۱۴۰۱)

تداوم بی‌خبری از سارا فرشته صنیعی، هنرمند بازداشت شده در تهران

«سارا فرشته صنیعی» هنرمند مجسمه‌ساز و آشپز ساکن تهران، روز یک‌شنبه ۳مهر۱۴۰۱، در منزل شخصی خود به دست نهادهای امنیتی بازداشت شد. او بعد از بازداشت به زندان اوین منتقل شد و در طول بیش از دوماه گذشته، تنها در روزهای اول بازداشت توانسته با خانواده خود تماس‌های کوتاهی برقرار کند. وکیل سارا می‌گوید هیچ دلیلی وجود ندارد که چهارهفته بعد از پایان بازجویی‌ها سارا همچنان در زندان باشد، بدون اینکه اعلام شود قرار بازداشت او تمدید شده.( ایران وایر، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

سهیلا گلستانی بازداشت شد

جمعی از هنرمندان تئاتر و سینمای ایران در ویدئویی به «حجاب اجباری» نه گفتند.این ویدئو ۶ آذر ۱۴۰۱ در حساب کاربری سهیلا گلستانی، هنرپیشه، در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده بود. در این ویدئو چهره های دیگری از جمله حمید پورآذری، کارگردان، نیز حضور داشت که او نیز ساعتی پیش بازداشت شد.( ایران وایر، ۱۰ آذر ۱۴۰۱ )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یلدا معیری

با گذشت بیش از دوماه از بازداشت یلدا معیری، عکاس شناخته شده، وی همچنان بدون تفهیم اتهام در زندان به سر می‌برد. یلدا معیری چندی پیش و در یک فایل صوتی که وب‌سایت ایران‌وایر منتشر کرد در مورد وضعیت زندان قرچک گفته بود: «شرایط ما اینجا بسیار بد است، هر روز دعوا و کتک‌کاری است. امنیت جانی نداریم. جمعیتی بالغ بر صد نفر را در سوله‌ای ورزشی بدون امکانات و بدون تهویه ریخته‌اند. وضعیت حمام و دستشویی افتضاح است و مرتبا به افراد آرامبخش می‌دهند. فقط سه دستشویی حمام و دستشویی برای این جمعیت هست.» در نخستین اطلاعیه این انجمن، اعلام شده بود که برای یلدا معیری وثیقه یک میلیارد تومانی تعیین شده است و با وجود تامین این وثیقه از سوی خانواده، هنوز این عکاس خبری آزاد نشده است.( ايران امروز، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

٢٥ شهروند از جمله ٥ کودک، در آبدانان بازداشت و ربوده شده‌اند

۲۵ شهروند اهل آبدانان از توابع استان ایلامبازداشت شده اند.۵ نوجوان زیر ۱۸ سال نیز در میان بازداشت‌شدگان قرار دارند.«دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام “سونیا شریفی” یکی از بازداشت‌شدگان است. این دختر نوجوان در جریان اعتراضات دوهفته قبل در آبدانان توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده است. پدرش یک کارگر ساختمانی است. آن‌ها توان تامین وثیقه سنگینی که برای آزادی سونیا تعیین کرده‌اند را ندارند.»به گفته این فرد مطلع، برای آزادی سونیا شریفی یک میلیارد وثیقه تعیین شده است: «سونیا را با تهدید و اجبار وادار کردند اتهام ساختگی ساخت و نگهداری کوکتل مولوتوف را به‌عهده بگیرد. به یکی از بستگانش گفته بود هر روز بازجویی می‌شده و همه اتهامات را انکار کرده، اما با زور از او اعتراف گرفتند. ابتدای بازداشتش او را به زندان مرکزی ایلام برده بودند و حالا در کانون اصلاح و تربیت ایلام نگهداری می‌شود.» ( ایران وایر، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

نسترن فرخه، خبرنگار روزنامه شرق بازداشت شد

نسترن فرخه خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق بازداشت شد.به گزارش شبکه شرق، روز یکشنبه ماموران با حضور در منزل نسترن فرخه، خبرنگار روزنامه شرق او را بازداشت و تلفن همراه او و خانواده و لپ‌تاپش را ضبط کردند. دلایل بازداشت فرخه هنوز مشخص نیست. ( صدای مردم، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

 

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۵ شهروند در شهرهای مختلف/ آزادی هشت شهروند بازداشتی و اعتصاب غذای میلاد عبدی

نیروهای امنیتی در شهرهای سقز، ایلام، مشهد، جوانرود، سنندج، آبدانان، شیراز، ملکشاهی، پیرانشهر، مهاباد، یزد، بجنورد، آستارا و گرگان، دستکم ۲۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، هشت شهروند بازداشت شده در تهران، کرمانشاه، مازندران و اشنویه، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، نگین آرامش و میلاد عبدی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری در بلاتکلیفی به سر می برند و میلاد عبدی دست به اعتصاب زده است.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، محمد سهرابی، نگار داوودی، محمد عالی پور، مصطفی مریدی، مهدی سیروسی، بختیار سلیمانی، ادریس صالحی، علیرضا حسینی، محمدمهدی محمدی، طاهره ذکاوت نسب، زینب باتوته، سینا حقیرسحر، بهمن بیگی، فرشید احمدی، محمود مولان نژاد، هژار مولان نژاد، ابوالفضل بیدوکی، مصطفی موسوی، شیرین صمدی، محمد رضوانی، پارسا خاتمی، حسین (داریوش) شهروی، عباس نمینی، سپیده شهوندی، پرتو شهوندی و پگاه شهوندی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، کردستان، ایلام، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس، آذربایجان غربی، یزد، خراسان شمالی، گیلان و استان گلستان، بازداشت شدند. همچنین، سروش یوسفی، مهران قادرپور، کیوان قادری، بختیار مسعودی، رضا فتحی، امیررضا دوزنده، محمدحسین عربی و بابک مرادی فر، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.همچنین، نگین آرامش و میلاد عبدی، دو شهروند بازداشت شده در تهران بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند و میلاد عبدی در اعتراض به بلاتکلیفی خود در چهارمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ آذر۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف/ آزادی شش شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

نیروهای امنیتی در شهرهای دهگلان، سراوان، تهران، مهاباد، زاهدان، پاوه، ارومیه، دره شهر، سنندج و دیواندره، دستکم را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، شش شهروند بازداشت شده در شهرهای خواف، یاسوج و تهران، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، علی جوانمردی، شهرام منصوری، مبین پیرزهی، وحید نظیری، ارسلان محمودی، فرزاد نارویی، محمد پاکی، شایان‌ انفرادی، سمیع آسریس، یونس اصلمرز، آرزو پورصمد، آزاده پورصمد، امید شیرمحمدی، پیمان دربندی، پدرام‌ دربندی، علیرضا سالارزهی، پرتو شهوندی و رضا اسدآبادی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام، بازداشت شدند. همچنین، حورا بدیهی، محمد رمضانی، مهسا شفیعی، سعید کرمی، مجید مسافر و امین سالاری سلاجقه، شش تن از شهروندان بازداشت شده در تهران، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.براساس این گزارش، وبسایت امتداد، اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، رضا اسدآبادی، خبرنگار حوزه کارگری در خبرگزاری ایلنا، در پی یورش ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل وی بازداشت شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ آذر۱۴۰۱)

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران و گرگان

طی روزهای اخیر، نازی (فاطمه) حبیبی و خسرو محمدقلی پور در تهران و گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران و گرگان بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، نازی(فاطمه) حبیبی، گرافیست و بازیگر تئاتر در یکی از خیابان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی در این مدت از دسترسی به داروها و ملاقات با وکیل محروم است؛ امری که موجب وخامت حال او و نگرانی خانواده حبیبی شده است.همچنین خسرو محمدقلی پور، شهروند ساکن گرگان نیز در تاریخ ۵ آبان ماه، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان گرگان منتقل شد.( صدای بازداشت شدگان،۱۱ آذر۱۴۰۱)

 

اعتراض‌های سراسری؛بازداشت دستکم هشت شهروند در شهرهای مختلف/ بی خبری از یک شهروند بازداشتی

نیروهای امنیتی در شهرهای خمینی شهر، دهگلان، دهدشت، ماسال و تهران، عسل جراحی، سجاد رحمانی، سیروان حسین پناهی، ابوالفضل پرندک، مسعود نرمابی، حمید مجیری و آرسام محمودی را بازداشت کردند. همچنین از وضعیت رضا نیکنامی، شهروند بازداشت شده گرمسار اطلاعی در دست نیست. پرویز برومند، دروازه بان و عضو پیشین باشگاه استقلال و تیم ملی فوتبال پس از اتمام بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شد.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ صبح امروز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، آرسام محمودی، فعال مدنی مشروطه خواه، ساکن تهران، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی پس از تفاسیر منزل و توقیف برخی وسائل الکترونیکی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۲ آذر۱۴۰۱)

مینا یعقوبی ازمعترضان بازداشتی اراک با چشمان کبود آزاد شد/ دادگستری: کبودی بخاطر اقدام به خودکشی بود

روابط عمومی دادگستری استان مرکزی طی اطلاعیه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت یکی از متهمان پرونده “هتک حرمت گلزار شهدای اراک” به نام مینا یعقوبی اعلام کرد: در پی اقدام هنجارشکنانه این فرد، در پرتاب سنگ به سردر گلزار شهدای اراک و پخش کلیپ تصویری آن در فضای مجازی که تاثر مردم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران را در پی داشت، دستگاه قضایی با حساسیت و فوریت وارد عمل شده، با دستورات صادره فرد نامبرده شناسایی و بازداشت شد.به گزارش «انتخاب»، طبق این اطلاعیه متهم به علت برخی مشکلات روحی و روانی قبلی طی مدت بازداشت، دو نوبت اقدام به خودکشی کرد که در یک نوبت خود را از طبقه دوم بخش نسوان ندامتگاه به پایین پرتاب میکند، اما با هوشیاری مراقبین دچار صدمات جزئی از قبیل کبودی صورت شده و بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌گردد.بنابر اعلام روابط عمومی دادگستری استان مرکزی، کیفرخواست این متهم صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است، اما براساس شرایط متهم، این فرد تا زمان تشکیل دادگاه، با اخذ وثیقه قانونی آزاد شد.(بالاترین، ۱۲ آذر۱۴۰۱)

 

صدو پنجاه هنرمند بازداشت، احضار، تفهیم اتهام و ممنوع‌الخروج شدند

یک عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی از بازداشت حدود ۴۰ سینماگر در جریان اعتراضات اخیر خبر داد.مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی گفت: اکثر این افراد را چهره‌های گمنامی تشکیل می‌دهند که هنوز خانواده‌هایشان اسامی‌شان را اعلام نکرده‌اند.او در پاسخ به سوال درباره تعداد بازداشت شدگان به روزنامه شرق گفت: «تعداد کسانی که بازداشت شده‌اند در واقع حدود ۴۰ نفر است اما همه آن‌ها افراد مشهور نیستند. افراد گمنام بسیاری در میان بازداشت شدگان اهالی سینما هستند که ما برای حفظ حریم شخصی آنان تا زمانی که خانواده‌هایشان اسامی بازداشت شدگان را اعلام نکنند، از رسانه‌ای کردن اسامی افراد خودداری می‌کنیم.»او در ادامه گفت: «ما لیستی ۱۵۰ نفره متشکل از افرادی داریم که در طول وقایع اخیر احضار شدند، بازداشت شدند، تفهیم اتهام شدند، ممنوع الخروج شدند و یا به شکل‌های مختلف توسط نهادهای مربوطه احضار و با محدودیت‌هایی مواجه شدند.»(ایران وایر،۱۳ آذر۱۴۰۱)

بازداشت ۴۰ هنرمند در جریان خیزش انقلابی؛ اعتراضات فردی و گروهی هنرمندان همچنان ادامه دارد

همزمان با تداوم حمایت هنرمندان از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی، اعلام کرد حدود ۴۰ نفر از هنرمندان کشور در ارتباط با این خیزش بازداشت شده‌اند.کوهیان عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی روز شنبه ۱۲ آذر در گفت‌وگو با شبکه شرق گفت: «ما لیستی ۱۵۰ نفره متشکل از افرادی داریم که در طول وقایع اخیر احضار شدند، بازداشت شدند، تفهیم اتهام شدند، ممنوع‌الخروج شدند یا به شکل‌های مختلف توسط نهادهای مربوطه با محدودیت‌هایی مواجه شدند.»او افزود اکثر کسانی که بازداشت شده‌اند «چهره‌های گمنامی تشکیل می‌دهند که هنوز خانواده‌هایشان اسامی‌شان را اعلام نکرده‌اند.»( اینترنشنال،۱۳ آذر۱۴۰۱)

ضرب‌وجرح” دانشجوی بازداشتی علامه در بیمارستان رازی

وکیل ملیکا قراگوزلو از حمله به او در بیمارستان رازی امین‌آباد خبر داده و ادامه این حبس در بیمارستان روان‌درمانی را “شکنجه” خوانده است. آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت خواستار گفت‌وگوی حاکمیت با ملت شد.محمدعلی کامفیروزی، وکیل ملیکا قراگوزلو، دانشجوی بازداشتی دانشگاه علامه در توییتی نوشته که موکلش در تماس تلفنی با مادرش گفته که شامگاه ۱۲ آذر در بیمارستان رازی امین‌آباد مورد “ضرب و جرح چند مرد” قرار گرفته است.در این توییت آمده است که قصد آن‌ها “تزریق آمپول به او و بستن به تخت” بوده است.(رادیو فردا، ۱۴ آذر۱۴۰۱)

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۵ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از هشت شهروند بازداشتی

نیروهای امنیتی در شهرهای اسالم، بانه، دهگلان، تهران، پیرانشهر، اشنویه، سنندج، دستکم ۱۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، هشت شهروند بازداشتی در تهران، اشنویه و مشهد بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند و هشت شهروند دیگر در تبریز، دیزل آباد، زاهدان و کرمانشاه، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه یا کفالت آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، قاسم خدادادی، پیام باستانی، نسیم مردوخی، دلیر نصراللهی، رسول دنیا، محسن فرمانی، عیسی ابراهیم زاده، شیما ابن عباسی، ژاله ابن عباسی، شوانه علیزاده، علی اتابکی، حشمت مفاخری، عثمان باغبانی، عباس توانگر و سالار ظهیری، توسط نیروهای امنیتی در استانهای گیلان، کردستان، تهران و آذربایجان غربی، بازداشت شدند. همچنین، آلما عبداله زاده، عباس هاشم پور، شاهین رسولی، سروناز احمدی، مریم عظیمی، صبا عبداللهی، عادل جلال احمدی و صبا شعردوست، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. در ادامه نیز، میلاد فدایی اصل، عبدالرئوف ریگی، علی اکبر ریگی(بادل)، عمر ریگی، عبدالناصر گرگیج، قهرمان کریمی، مائده قره گوزلو و محمد جاویدی، شهروندان بازداشت شده در استانهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و تهران، پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.براساس این گزارش، طی روزهای گذشته سالار ظهیری ناو، فرزند:  سهراب، ساکن شهرستان اسالم از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۵ آذر۱۴۰۱)

روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان روز یکشنبه ۱۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل این شهروندان را تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنها از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب مذهبی را ضبط کرده و با خود برده اند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل این شهروندان را تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنها و دیگر اعضای خانواده از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب مذهبی آنها را ضبط کرده و با خود برده اند.(هرانا، ۱۵ آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت و انتقال به زندان ۳ شهروند در زاهدان و سیرجان

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، زکریا جمالزهی، طیبه نظری، معلم و مریم آروین، وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در زاهدان و سیرجان بازداشت شدند. همزمان خانم ها نظری و آروین پس از بازداشت به زندان کهن شهر سیرجان منتقل شدند.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “بازداشت آقای جمالزهی توسط نیروهای اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود صورت گرفته است.”در خبری دیگر، شورای همانگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، از بازداشت و انتقال به زندان دو شهروند در سیرجان خبر داد.در این گزارش هویت این شهروندان “طیبه نظری، دبیر دبیرستان دخترانه بنت‌ الهدی صدر و مریم آروین، وکیل دادگستری که نسبت مادر و دختری دارند”، عنوان شده است.براساس این گزارش، بازداشت این شهروندان همراه با ضرب و شتم صورت گرفته و آنها به زندان کهن شهر سیرجان منتقل شدند.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست. (هرانا، ۱۵ آذر۱۴۰۱)

بازداشت ۴ شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران

طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، ۴ شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، ۴ شهروند با نام‌های هیرو شیخ الاسلامی، سمیرامیس بابایی و دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با اسامی روزبه سوهانی و آیدا عمیدی در ارتباط با اعتراضات سراسری اخیر در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده هیرو شیخ االسلامی گفت: «بازداشت هیرو در منزل شخصی اش توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و سپس به زندان اوین منتقل شده است.»همچنین سمیرامیس بابایی، نویسنده و مترجم روز یکشنبه ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۱در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. (صدای بازداشت شدگان،۱۶ آذر۱۴۰۱)

اعتراضات شبانه در ده‌ها شهر و دستگیری دو عضو کانون نویسندگان

اعتراضات شبانه در ده‌ها شهر ایران ادامه دارد. دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان بازداشت شدند. سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید، ماموریت گشت‌های امنیت اخلاقی به پایان رسیده است.بازداشت روزبه سوهانی و آیدا عمیدی کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر) از بازداشت روزبه سوهانی و آیدا عمیدی، دو عضو هیئت دبیران این کانون خبر داد.در خبری که در کانال تلگرامی کانون نویسندگان ایران منتشر شده آمده است: «ماموران امنیتی روز ۱۴ آذر به خانه روزبه سوهانی، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، یورش بردند و با شکستن در منزل او، روزبه را بازداشت کردند و به محل نامعلومی بردند.»به گزارش کانون نویسندگان ایران، نیروهای امنیتی به فاصله دو ساعت به خانه آیدا عمیدی، شاعر و عضو دیگر هیئت دبیران حمله بردند و “با همان شیوه شکستن در آپارتمان و ایجاد رعب و هراس در همسایگان، او را نیز بازداشت کردند.(دویچه وله،۱۶ آذر۱۴۰۱)

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۳ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از سرنوشت یازده معترض

نیروهای امنیتی در شهرستان‌های قروه، دره شهر، اشنویه، سقز، شیراز، پاوه، سنندج و تهران، دستکم ۲۳ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، یازده شهروند تحت بازداشت در شاهرود، تهران، زاهدان، اشنویه، قزوین، بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برد. از سوی دیگر، پنج تن از شهروندان بازداشت شده در شهرهای اشنویه، اراک، فومن و خوی، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، ایوب آغلیانی، مهران تافت، فریاد عمه شور، شاهین رسولی، فرهاد طه زاده، فرزاد طه زاده، کاوه مولودی، عبدالله پناک، میلاد عبدالمالکی، کاوه عبدالمالکی، امیرحسین مختاری، محمدمهدی بصرت نژاد، مبین کریمی، فرشید بابامرادی، بارزان بابامیری، شید سجاد هاشمی نژاد، هیرش امینی، جواد اسماعیلی، آرمان بهبهانی و چهار شهروند با هویت نامشخص، توسط نیروهای امنیتی در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، فارس، کرمانشاه و تهران، بازداشت شدند. همچنین، فریبا مصطفوی، محمد بهداد (شکرخدا)، آزاده کرمی، امیرحسین‌ عسکری، رایحه حسینی، آراد رستم زاد، ابراهیم نارویی، محمد حیدری، همایون سلیمانی، حجت حیدری و عباس هاشم پور، شهروندان بازداشت در استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. از سوی دیگر، هیمن کاکه ممی، بیژن آزاد، فدا آزاد، همایون پناهی و جواد احمدی یئکانلی، شهروندان بازداشت شده در استانهای گیلان، آذربایجان غربی و مرکزی، پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۶ آذر۱۴۰۱)

دانشجویان معترض ایران در معرض “مفقود شدن و تعرض جنسی”

درموج اعتراضات ایران تاکنون ۵۷۴ دانشجو بازداشت و مفقود شده‌اند و مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفته‌اند. کمپین حقوق بشر ایران در گزارشی از موارد مشخصی نام برده و از نهاد‌های بین‌المللی خواستار فشار بر مقامات ایران شده است.بر اساس تحقیقات کمپین حقوق بشر ایران (CHHR)، از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ماه شهریور در ایران دست‌کم ۵۷۴ دانشجو توسط نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.این نهاد حقوق بشری می‌گوید رقم واقعی بسیار بیش از این است. به‌رغم تلاش‌های مداوم مقامات ایران برای مسدود کردن و ممانعت از دسترسی رسانه‌ها و محققان مستقل به کشور و تماس با منابع مطلع، شواهد حاکی از شمار بسیار بالای بازداشت‌شدگان است.( دویچه وله، ۱۷ آذر۱۴۰۱)

بی‌خبری از وضعیت پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ ساله؛ واکنش شورای هماهنگی فرهنگیان

بنا به اخبار ارسالی به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ سالە، که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد در بی‌خبری کامل خانواده‌اش، به زندان شیراز منتقل شده است پریا فرامرزی ۱۹ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود واقع در پاسارگاد بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و با وجود گذشت ۵۶ روز از زمان دستگیری، از وضعیت او هیچ خبری نیست. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکومیت بازداشت کودکان دانش‌آموز، خواهان آزادی هرچه زودتر و بدون قید شرط پریا فرامرزی و تمامی دانش‌آموزان و معلمان زندانی استاسVOAPNN) ، ۱۷ آذر۱۴۰۱)

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت نامعلوم منیژه عزیزی، هنرمند ربوده شده اهل کرمانشاه

بی‌خبری از وضعیت منیژه عزیزی، طراح لباس حوزه سینما، با گذشت بیش از دو هفته از ربوده شدن در تهران، کماکان ادامه دارد و نهادهای حکومتی از پاسخگویی به خانواده وی، امتناع می‌ورزند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، منیژه عزیزی، هنرمند اهل کرمانشاه، روز جمعه ٢٧ آبان ماه (١٨ نوامبر ٢٠٢٢) در بهشت زهرا تهران ربوده شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.وی همزمان با ۵ همراه خود ربوده شده و خودروی آن‌ها نیز توسط نیروهای حکومتی توقیف شده است.. پیگیری‌های خانواده این شهروند که علاوه بر فعالیت‌های هنری، فارغ‌التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد است، تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است. (هه‌نگاو، ۱۷ آذر۱۴۰۱)

پروندەسازی امنیتی علیە فعال زن ربودە شدە اهل سنندج در دادسرای اوین تهران

نسیم مردوخی، دانش‌آموخته هنرهای اسلامی، بعد از گذشت ۵٠ روز از بازداشت، توسط دستگاه قضایی حکومت با اتهامات امنیتی و پرونده‌سازی مواجه شده است.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پرونده نسیم مردوخی، زن ٣۶ ساله اهل سنندج و ساکن تهران، نزد بازپرس محمود حاج‌مرادی در شعبه دوم دادسرای اوین با اتهامات “اجماع و تبانی ضد امنیت” و “تبلیغ علیه نظام” تشکیل شده است.پرونده این شهروند در حال حاضر به دادگاه انقلاب ارجاع شده و بیم آن می‌رود که پرونده‌سازی علیه وی نیز، در جریان باشد.نسیم مردوخی روز شنبه ٢٣ مهر ۱۴۰۱ (۱۵ اکتبر ۲۰۲۲) در حال بازگشت به منزل پس از ورزش روزانه، بازداشت و پس از مدتی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی تاکنون نیز در این زندان به سر می‌برد.پیگیری‌های مادر سالمند این زن اهل سنندج برای کسب آگاهی از وضعیت فرزندش بی‌نتیجه بوده و شعبه و بازپرس دادسرای اوین در این مورد حاضر به پاسخگویی نشده‌اند. (هه‌نگاو،۱۷ آذر۱۴۰۱)

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از وضعیت ۷ شهروند در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – عارف گرگیج، ریحانه هادی‌پور و امیرعلی نجار شهروندان بازداشتی در شهرهای تهران و زاهدان کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین، فرشید قربانپور، هیمن مام قادری، عادل کریمی و توماج موسی زاده آزاد شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، توماج موسی زاده، شهروند بازداشتی اهل خرم آباد از زندان این شهر آزاد شد.این شهروند روز دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه پس از حضور در مراسم چهلم نیکا شاکرمی، از جانباختگان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود .بازداشت و تداوم بازداشت دو دانشجو در تهران به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱، یک دانشجو توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. (هرانا،۱۷ آذر۱۴۰۱)

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۴ شهروند در شهرهای مختلف/ بی خبری از پنج معترض بازداشتی

نیروهای امنیتی در زنجان، اراک، تهران، چابهار، خرم آباد و سیرجان، دستکم ۲۴ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، پنج شهروند بازداشت شده در تهران، تبریز و اصفهان، علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند. از سوی دیگر، پنج شهروند تحت بازداشت در شهرهای خرم آباد، ارومیه، تهران، کرج و سنندج، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، طیبه نظری، مریم آروین، امیرحسین بلال پور، عرفان خستوی، زانیار غریب، دوازده تن از شهروندان با هویت نامشخص، اکبر بارانی، روزبه سوهانی، آیدا عمیدی، شهاب ریگی، امیرحسین امیرزاده، اسفندیار فتحی و صالح فرهادی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای زنجان، مرکزی، تهران، سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمان، بازداشت شدند.‌ همچنین، علی محمد نظری شیاسی، رضا عسکری سروش، آرمیتا پاویر، محمد مصطفایی و آرمین جلالی روشن، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، آذربایجان شرقی و استان اصفهان، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند.‌ از سوی دیگر، سارینا صادقی، هیمن حاجی میرزایی، توماج آریان، شیوا موسی زاده و عباس هاشم پور، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.براساس این گزارش، طی روزهای گذشته، اسفندیار فتحی، متولد ۱۳۵۷، اهل شهرستان برازجان از توابع استان بوشهر، روزنامه نگار، نویسنده و فعال رسانه ای و کتاب، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۸ آذر۱۴۰۱)

بازداشت ۲ شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران و دهدشت

طی روزهای اخیر، دو شهروند به نام‌های بهروز ویسی و ترانه عبداللهی، دانشجوی تئاتر توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تهران و دهدشت بازداشت شدند.طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، دو شهروند در جریان اعتراضات سراسری در تهران و دهدشت بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر بهروز ویسی اهل دهدشت و ترانه عبداللهی، دانشجوی تئاتر و ساکن تهران توسط نیروهای امنتی بازداشت شدند. روز پنجشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۱، خانم عبدالهی در تهران و روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه، آقای ویسی در دهدشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تاکنون از محل نگهداری ترانه عبداللهی اطلاعی در دست نیست.( صدای بازداشت شدگان،۱۸ آذر۱۴۰۱)

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۳۶ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از سرنوشت پنج معترض بازداشتی

نیروهای امنیتی در شهرهای کرج، سنندج، زاهدان، اشنویه، پیرانشهر، دره شهر، چابهار، پاوه، اصفهان، تهران، ایلام، خوی، یزد و کرمانشاه، دستکم ۳۶ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، پنج شهروند بازداشت شده در تهران، شیراز و تبریز، علیرغم گذشت مدت زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برد. از سوی دیگر، ۱۵ شهروند بازداشت شده در خاش، ملکان، تهران، خوی، سنندج، صحنه و تبریز، پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، کامران ویسی، سمیه (گلبرگ) عبدل تاجدینی، ۵ تن از شهروندان با هویت نامشخص، دیاکو نیازی، مستانه زینال زاده، امیرحسین قادری چاشمی، محمد بازیار، موسی بازیار، آرش رحمت پور، محمد اروانه، احسان مرادیان، امیر اروانه، نوری محسنی، ذکریا سنجرانی، محمدصالح حاجی میرزایی، عبدالله ریگی (نصرویی)، عدنان باستامی، راضیه رحیمی، هژار شریفی، حسام باران زهی، اشکان شیرخدا، احمد کرامت، مبین احمدی، هیوا شیخ محمدی، محمد شه بخش، یوسف شاهوزهی، رضا ریگی، عمران ریگی، اسماعیل گمشادزهی، علی موسوی، نیایش موسوی، کیخسرو یزدانی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای البرز، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، تهران، آذربایجان غربی و یزد بازداشت شدند. همچنین، سارا صفری راد، امید هاشم پور، امیر هاشم پور، زهرا اسکندری و پویا مظلومی، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، فارس و آذربایجان شرقی، علیرغم گذشت چندین هفته از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. از سوی دیگر، مهدی فرخیان، پریسا سهرابی، امیر گلی، محمد گلی، علی گلی، فرهاد نجف زاده، آیدین فرج زاده، بیژن رستمی، مستانه زینال زاده، هژیر باخویشی، نوشاد طاهری، محمد وفایی، بهروز چمن آرا، علیرضا برادران شرکا و کیومرث شهنوازی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، کردستان و کرمانشاه، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۸ آذر۱۴۰۱)

ربوده شدن زیبا امیدی‌فر خبرنگار اهل قروه توسط نیروهای حکومتی

زیبا امیدی‌فر، خبرنگار اهل قروه و از برگزیدگان جشنوارە رسانە‌ای “پینووس” (قلم) توسط نیروهای حکومتی ربوده شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنجشنبه ١٧ آذر ١٤٠١ (٨ دسامبر ٢٠٢٢) زیبا امیدی‌فر از خبرنگاران رسانه‌های داخلی کُردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای حکومتی به یکی از بازداشتگاه‌های سنندج منتقل شده است.این خبرنگار ساکن قروه، مهر ماه سال ١۴٠٠، در بخش توسعه اقتصادی جشنواره “پینووس” مقام دوم را به دست آورده بود.از دلایل بازداشت زیبا امید‌ی‌فر و اتهامات علیه وی، جزئیاتی دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. (هه‌نگاو،۲۰ آذر۱۴۰۱)

نگرانی درباره تداوم بازداشت‌ آمنه درویژه شهروند اهل پیرانشهر

آمنه درویژه، شهروند اهل پیرانشهر پس از گذشت نزدیک به سه هفته، کماکان در بازداشتگاه نهادهای حکومتی به سر می‌برد. وی در جریان مقاومت مردمی جاری بازداشت شده است.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اواخر آبان ماه ١۴٠١، آمنه درویژه، ۴٠ ساله و ساکن پیرانشهر، در حالی که در پیاده‌رو یکی از خیابان‌های این شهر در پی یافتن فرزندش در میان معترضان بوده، توسط نیروهای حکومتی بازداشت می‌شود.به گفته یک منبع آگاه، این شهروند در حین جستجوی فرزند کودک خود، به دلیل احساس شدید درد و خستگی از ناحیه پا بر زمین نشسته و بلافاصله توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.در حال حاضر، آمنه درویژه که مادر دو فرزند است، نزدیک به ٢١ روز است که در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه به سر می‌برد.سرنوشت این شهروند، نامشخص است و پیگیری وضعیت پروندە وی از سوی خانوادەاش بی‌نتیجە ماندە است.( هه‌نگاو، ۲۰ آذر۱۴۰۱)

روایت شورای صنفی دانشجویان از ربایش خشونت‌آمیز الهه جباری

شوراهای صنفی دانشجویان کشور امروز یک‌شنبه ۲۰آذر۱۴۰۱، از ربایش و بازداشت «الهه اجباری» از فارغ‌التحصیلات دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران خبر داده و آن را یک «آدم‌ربایی به طریق هولناک» توصیف کرده است.براساس گزارش این شورا، الهه اجباری اهل سیستان‌وبلوچستان و ساکن تهران، در روز ۱۴آذرماه ربوده شده و ۱۸ آذر ساعت یک بامداد، در یکی از خیابان‌های تهران رها شده است.در این گزارش آمده است او «سه روز بعد از ربوده شدن به افراد ناشناس و انتقال به مکانی نامعلوم»، مورد بازجویی قرار گرفته و سپس در یکی از خیابان‌های تهران رها شده است.شورای صنفی دانشجویان کشور همچنین تایید کرده است که خانم اجباری مورد «آزار جسمی و روحی» قرار گرفته و «موی سرش کوتاه شده است.»مهدی یعقوب‌خانی غیاثوند» نیز از دانشجویان دانشگاه پیام نور قزوین است که در جریان تجمعات برگزار شده به مناسب روز دانشجو در تاریخ ۱۶آذرماه، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.منزل این دانشجوی رشته زبان انگلیسی بعد از بازداشت توسط نیروهای لباس‌شخصی مورد تفتیش قرار گرفته و همه مدارک و وسایل شخصی او نیز ضبط شده است.محمدعلی رضایی»، دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاد تهران شمال و عکاس آزاد نیز، در تاریخ سه‌شنبه۱۵آذر، توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.شورای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرده که از وضعیت این دو دانشجوی بازداشت شده و نهاد بازداشت کننده آن‌ها همچنان اطلاعی در دست نیست.( ایران‌وایر،۲۰ آذر۱۴۰۱)

بازداشت یک دانشجوی ۲۲ ساله سینما

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، «مهدیه سلیمانی»، دانشجوی رشته سینما و تئاتر را بازداشت کرده‌اند. براساس اطلاع «ایران‌وایر»، مهدیه سلیمانی، ۲۲ ساله و دانشجوی رشته سینما و تئاتر، روز ۱۷ آذر، با یورش نیروهای امنیتی به منزلش در خیابان بهار تهران‌پارس دستگیر شده است.دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون درباره دلایل بازداشت خانم سلیمانی سکوت کرده است.( ایران‌وایر،۲۱ آذر۱۴۰۱)

بیتا ویسی دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج توسط نیروهای حکومتی ربوده شد

بیتا ویسی، دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشکده فنی دخترانه سنندج، در جریان اعتراضات روز گذشته این مرکز آموزش عالی توسط نیروهای حکومتی ربوده شد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ١٩ آذر ١٤٠١ (١٠ دسامبر ٢٠٢٢) بیتا ویسی، ٢٠ ساله و اهل پاوه، طی اعتراضات دانشجویی دانشکده فنی دخترانه سنندج مورد ربایش نیروهای حکومتی قرار گرفت.از مکان نگه‌داری این دانشجو پس از ربوده شدن مقابل ساختمان دانشکده فنی دخترانه سنندج واقع در شهرک کشاورز، اطلاعی در دسترس نیست و وضعیت وی نامعلوم گزارش شده است.با استناد به تازه‌ترین آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از روز شنبه ٢٦ شهریور تا یکشنبه ٢٠ آذر ١٤٠١، دست‌کم ٧٨ دانشجوی کُرد توسط نیروهای حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند.( هه‌نگاو،۲۱ آذر۱۴۰۱)

آخرین وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آخرین وضعیتِ روزنامه‌نگارانی که در بازداشت به سر می‌برند را تشریح کرد.به گزارش ایسنا، طبق اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی را تهیه کرده است که گزارش‌های رسمی و غیررسمی این انجمن نشان می‌دهد، تا لحظه تهیه این گزارش، ۳۵ نفر از افراد بازداشتی، روزنامه‌نگار هستند و یا سابقه روزنامه‌نگاری داشته‌اند.در ادامه مطلب اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آمده است: «اسامی و داده‌های به‌دست آمده از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی بر مبنای اطلاعاتی است که از سوی نزدیکان و آشنایان ارائه شده و یا اخباری است که منتشر شده است. از طرفی آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخیر بر مبنای گزارش‌های رسمی و غیررسمی حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.در عین حال کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، همچنان در حال برقراری ارتباط‌های گوناگون برای به‌دست آوردن اطلاعات به‌روزتر از وضعیت این افراد است و امیدوار است که با استفاده از روش‌های قانونی، مدنی و تعامل با مقامات و دستگاه‌های مربوطه برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت شده تلاش کند. همچنین به اطلاع می‌رساند از زمان شروع اعتراضات تا به امروز تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران نیز احضار شده‌اند.» ( ایسنا،۲۲ آذر۱۴۰۱)

بازداشت یک زوج بهایی و یازده هفته زندان بدون اتهام مشخص

آرش زمانی و ارمغان ذبیحی، هشتاد روز است که بلاتکلیف در زندان نگه داشته شده‌اند. پس از این مدت، هم‌چنان دلیل بازداشت و اتهام آنان برای خانواده‌هایشان نامشخص است. آن دو به خانواده‌ها اطلاع داده‌اند که بازجویی‌شان تمام شده و بازپرس هم کیفرخواست را صادر کرده و به دادگاه فرستاده است، اما پاسخگو نبودن مسوولین مربوطه و عدم اجازه دسترسی وکیل به پرونده آنان، موجب افزایش نگرانی خانواده‌ها برای دادرسی عادلانه این زوج بهایی شده است. حوالی ظهر روز ۲مهر۱۴۰۱، در حالی‌که سیروس ذبیحی برای پیگیری وضعیت دختر و دامادش آماده‌ سفر به تهران بود، ماموران به منزل او مراجعه کرده و پس از بازرسی محل، او را بازداشت کردند. این شهروند ۶۱ ساله بهایی، پس از ۷۳ روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات مشهد، به قید وثیقه آزاد شد. ( ایران‌وایر،۲۲ آذر۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت ۷ شهروند از جمله ۳ زن در دهلران

گزارش‌ها از دهلران حاکی از بازداشت دو برادر به نام‌های محمود بیگ‌پور و علیرضا بیگ‌پور و دو خواهر آن‌ها فاطمه بیگ‌پور و گلناز بیگ‌پور است. در یک مورد دیگر نیز، برادران افشین جابری و یاسین جابری و یک زن دیگر به نام زینب باویر توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٢٢ آذر ١٤٠١ (٢٢ دسامبر ٢٠٢٢) افشین جابری، ٢۶ ساله و برادر او یاسین جابری، ١٩ ساله توسط نیروهای حکومتی در شهر دهلران ربوده شدند. همچنین، دوشنبه ٢١ آذر ماه نیز، محمود بیگ‌پور، ٣٧ ساله و اهل دهلران، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. (هه‌نگاو،۲۳ آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۴ شهروند در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر، مرتضی قادری، علی زینیوند توسط نیروهای امنیتی در تهران و دره شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین، مرضیه زیاری و شورا فکری کماکان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان آمل در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.هویت وی، مرتضی قادری با نام مستعار مرتضی هیتمن، رقصنده و پارکورکار اهل تهران توسط هرانا احراز شده است.بنابر خبرهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی بازداشت وی در روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، پس از انتشار ویدئویی در میدان آزادی صورت گرفته است.از سوی دیگر، کردپا از بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در دره شهر ایلام خبر داد. هویت او علی زینیوند ۲۵ ساله و فرزند رضا عنوان شده است.آقای زینیوند در روز دوشنبه ۲۱ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در دره شهر ایلام بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.به گزارش سحام نیوز، ‎مرضیه زیاری و شورا فکری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان آمل بسر میبرند.بنا بر این گزارش، این شهروندان طی یک تماس تلفنی با خانواده خود، اعلام کرده اند که یکی از زندانیان متهم به جرائم عمومی در روزهای اخیر اقدام به تهدید بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی کرده است.بازداشت مرضیه زیاری، فعال حقوق زنان در اوایل آبان ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی وی صورت گرفته است. همچنین، شورا فکری، دانش‌ آموخته اقتصاد دانشگاه مازندران، شامگاه یکشنبه ۲۹ آبان، توسط نیروهای امنیتی در آمل بازداشت شد. (هرانا،۲۳ آذر۱۴۰۱)

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۳ شهروند در تهران

نیا عبادی پور، شهروند ساکن تهران با گذشت حدود یک ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین بسر میبرد. همزمان، امیرعماد میرمیرانی، معروف به جادی و همایون سلیمانی شهروندان بازداشتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند در تهران بازداشت شد.هویت وی دنیا عبادی پور احراز شده است.خانم عبادی پور حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. تاکنون از دلایل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.از سوی دیگر، امیرعماد میرمیرانی، معروف به «جادی» با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تاپایان مراحل دادرسی از زندان تهران بزرگ آزاد شد. (هرانا،۲۳ آذر۱۴۰۱)

تداوم بازداشت پروا بهداد، شهروند بهائی در زندان دولت آباد اصفهان

پروا بهداد، شهروند بهائی با گذشت یک ماه از زمان بازداشت، همچنان در زندان دولت آباد اصفهان در بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. (هرانا،۲۳ آذر۱۴۰۱)

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۷ شهروند در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر، پوریا فتحی، الهام مدرسی، محیا نادری هنر، سهیلا اوجاقی، یوسف ایزدی و زهرا نادری توسط نیروهای امنیتی در شهرهای سنندج، کرج، تهران، نورآباد ممسنی و تهران بازداشت شدند. همزمان دنیا عبادی پور، شهروند بازداشتی ساکن تهران از زندان قرچک ورامین آزاد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش شهروند در جریان اعتراضات سراسری در شهرهای همدان، سنندج، کرج، پرند و نورآباد ممسنی بازداشت شدند. (هرانا،۲۳ آذر۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از بازداشت ۲ شهروند در تهران و سنندج

طی روزهای اخیر، شلیر زمانی در سنندج و معین ورکیانی دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. یک منبع مطلع در خصوص بازداشت خانم زمانی به هرانا گفت: “شیلر زمانی که به شغل آرایشگری اشتغال دارد، در منزل خود در محله حاجی آباد سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.”در خبری دیگر، شوراهای هماهنگی دانشجویان کشور از بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران خبر داد.هویت وی “معین ورکیانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی ورودی ۱۴۰۱ و دانش‌ آموخته کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه تهران” عنوان شده است.بر اساس این گزارش، آقای ورکیانی روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های زندان تهران بزرگ منتقل شده است. (هرانا،۲۳ آذر۱۴۰۱)

تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخير چقدر می باشد؟!

شبکه کلمه/ کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت این روزنامه‌نگاران را تهیه کرده که بر اساس گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى تا لحظه تهیه این گزارش گفته مى‌شود ۳۵ نفر از روزنامه‌نگاران در بازداشت هستند.آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخير بر مبناى گزارش‌ها حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.طبق این گزارش، اسامی و داده‌های به‌دست آمده از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی بر مبنای اطلاعاتی است که از نزدیکان و آشنایان ارائه یا اخباریست که منتشر شده است.همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که در پی دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران در جریان سه ماه اعتراض اخیر، رکورد دستگیری روزنامه‌نگاران در سراسر جهان شکسته شد.به گفته این سازمان غیردولتی، تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۲ به ۵۳۳ تن رسید که بی‌سابقه است. تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱، ۴۸۸ نفر بود. (کلمه،۲۳ آذر۱۴۰۱)

تداوم بازداشت سحر آذر پیرا در زندان اصفهان

سحر آذر پیرا شهروند ساکن اصفهان که پیشتر در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود، علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. (صدای بازداشت‌شدگان،۲۳ آذر۱۴۰۱)

ربوده شدن چهار دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج

چهار تن دیگر دانشجویان دانشکده فنی دخترانه سنندج دیگر به نام‌های تینا خدری، ثنا خدامرادی، رضوان بازانی قلعه و هانیه چهاردولی توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ٢٣ آذر ١٤٠١ (١۴ دسامبر ٢٠٢٢) دانشجویان تینا خدری، ثنا خدامرادی، رضوان بازانی قلعه و هانیه چهاردولی مقابل درب خوابگاه دانشکده فنی دخترانه سنندج توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند. (هه‌نگاو،۲۵ آذر۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت ۷ شهروند از جمله ۳ زن در دهلران

گزارش‌ها از دهلران حاکی از بازداشت دو برادر به نام‌های محمود بیگ‌پور و علیرضا بیگ‌پور و دو خواهر آن‌ها فاطمه بیگ‌پور و گلناز بیگ‌پور است. در یک مورد دیگر نیز، برادران افشین جابری و یاسین جابری و یک زن دیگر به نام زینب باویر توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٢٢ آذر ١٤٠١ (٢٢ دسامبر ٢٠٢٢) افشین جابری، ٢۶ ساله و برادر او یاسین جابری، ١٩ ساله توسط نیروهای حکومتی در شهر دهلران ربوده شدند. (هه‌نگاو،۲۵ آذر۱۴۰۱)

سونیا شریفی با قرار وثیقه آزاد شد

سونیا شریفی» کودک ۱۶ ساله بازداشت شده در «آبدانان» استان ایلام، با قرار وثیقه آزاد شد.پیشتر نهادهای حقوق‌بشری اعلام کرده بودند که این کودک به «محاربه» محکوم شده است.ایران‌وایر مطلع شده بود که به عنوان شکنجه، بازجویان سونیا شریفی را وادار کرده بودند که در تماسی با خانواده‌اش اعلام کند که به محاربه محکوم شده است.این دانش‌آموز سال دوم دبیرستان، در منزل مادربزرگش در آبدانان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی در حین بازداشت اقدام به ضرب‌وشتم شدید وی کرده و سپس او را به کانون اصلاح و تربیت ایلام منتقل کرده‌اند.سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو»، تاریخ انتقال این دختر ۱۶ساله به بند زنان زندان مرکزی ایلام را ۲۸ آبان ذکر کرده است. (ایران‌وایر،۲۵ آذر۱۴۰۱)

بازداشت ۲ شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران و سنندج

طی روزهای اخیر، شلیر زمانی در سنندج و معین ورکیانی دانشجوی دانشگاه بهشتی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، دو شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر، شلیر زمانی در سنندج و معین ورکیانی دانشجوی دانشگاه بهشتی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (صدای بازداشت شدگان،۲۵ آذر۱۴۰۱)

“۵۸ روزنامه‌نگار در خیزش مردمی ایران بازداشت شده‌اند”

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت ۵۸ روزنامه‌نگار در جریان خیزش مردمی ایران گزارش داد. میرسلیم، نماینده تهران خواستار “اعدام فوری” معترضان بازداشتی شد. شمار کفالت‌های سیاسی معترضان زندانی در حال افزایش است.طبق گزارش‌های جمع‌آوری شده توسط بخش فارسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در جریان خیزش مردمی در ایران تاکنون در مجموع ۵۸ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. این گزارش می‌گوید که از میان روزنامه‌نگاران بازداشتی، تنها ۳۳ نفر آزاد شدند.به گفته این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، پیش از اعتراضات هم پنج روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند. (دویچه وله،۲۵ آذر۱۴۰۱)

لیلی کرمی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱، لیلی کرمی، شهروند بهائی ساکن شیراز از زندان عادل آباد این شهر آزاد شد. وی اوایل آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شد. (هرانا،۲۵ آذر۱۴۰۱)

«ربایش» پنج دانشجوی دختر دانشگاه سنندج پس از برگزاری تجمع اعتراض به اعدام

دانشجویان دانشکده فنی دختران سنندج پس از اعدام محسن شکاری با سردادن شعارهایی چون «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» به اعدام این معترض جوان اعتراض کردند شورای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که پس از برگزاری تجمع اعتراض به اعدام معترضان در دانشکده فنی دختران سنندج، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم بازداشت، پنج دانشجوی این دانشکده را در خیابان ربوده‌اند. بر اساس گزارش این شورا، ربایش این دانشجویان در فاصله شنبه نوزدهم تا چهارشنبه بیست و سوم آذر ماه انجام شده است و ابتدا «بیتا ویسی»، یکی از دانشجویان دانشکده فنی دختران سنندج پس از تجمع اعتراضی در این دانشگاه ربوده شد. (رادیو فردا،۲۵ آذر۱۴۰۱)

شهلا جهانبین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد !

شهلا جهانبین، فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه مهرآباد تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه شب ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، شهلا جهانبین، فعال مدنی بازداشت شد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “خانم جهانبین که به ملاقات همسر خود آقای واحدیان شاهرودی به مشهد رفته بود. پس از ورود به فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت حدودا ۱۲ شب، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته و این امر موجب افزایش نگرانی آنها شده است.”به گفته این منبع مطلع، “شهلا جهانبین از بیماریهای متعددی از جمله آسیب دیدگی نخاعی رنج میبرد و هم اکنون نیز از دسترسی به دارو محروم مانده است.” (بالاترین،۲۵ آذر۱۴۰۱)

گزارشگران بدون مرز: جمهوری اسلامی زنان روزنامه‌نگار را به شکل سازمان‌یافته سرکوب می‌کند

سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، گزارش سالانه خود را منتشر کرد. بنا بر اعلام این سازمان، در سال ۲۰۲۲ تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و زندانی به ۵۲۲ مورد رسیده که رکوردی جدید است این نهاد غیردولتی مستقر در پاریس تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱ را ۴۸۸ نفر ذکر کرده بود و آمار جدید نشان‌دهنده افزایشی ۴۴ نفری و نگران‌کننده است. نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، یکی از معدود روزنامه نگارانی بود که درباره شیوه برخورد نیروهای انتظامی با مهسا امینی اطلاع‌رسانی کرد و در زمان بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان کسری، خبرهای مربوط به این جوان ۲۲ ساله را پوشش داد. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد. (گزارشگران بدون مرز،۲۵ آذر۱۴۰۱)

زندان و زندانی

نسرین جوادی علیرغم عدم بهبودی کامل از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد نسرین جوادی، از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸، علیرغم عدم بهبودی کامل از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شده و افزود جان این فعال ۶۵ ساله در خطر است. ( اینترنشنال، ۴ آذر۱۴۰۱)

سپیده قلیان فعال مدنی محبوس در زندان اوین برای پرونده‌ای جدید تفهیم اتهام شد

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.به گزارش خبرگزاری هرانا، برادر خانم قلیان با انتشار مطلبی در این خصوص در صفحه شخصی خود در ادامه افزود: «از شنبه ۲۸ آبان ماه ممنوعِ تماس شده‌ و مطلقاً تماسی با خانواده برقرار نکرده است. پیگیری‌های حضوری پدر و مادر، باوجود فاصله‌ی زیاد محل سکونت تا تهران راه به جایی نبرده است.» خانم قلیان در تاریخ ۲۸ مردادماه سال گذشته از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا ۱۳ آبان ماه سال گذشته، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷ به همراه دستکم ۱۹ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه، چند فعال کارگری و تعدادی از شاغلان و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ آذرماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود. ( VOAPNN، ۷ آذر ۱۴۰۱)

محرومیت صوفیا صوفی از رسیدگی های پزشکی در زندان مشهد

صوفیا صوفی زندانی سیاسی ۴۹ ساله، اهل الیگودرز، با بیماری های سختی همچون پارگی مینیسک پا، دیسک کمر، سندروم روده و کولیت عصبی در زندان مشهد محبوس است. او محروم از رسیدگی پزشکی است. با وجود تهیه و ارسال دارو توسط خانواده، از دادن داروها به وی خودداری کرده اند. صوفیا صوفی پس از ابتلاء به کرونا به بیماری سخت ریه مبتلا شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان، هنوز از آثار این بیماری رنج می برد. خانواده صوفیا صوفی در لرستان ساکن بوده و رفتن به مشهد برای ملاقات و یا پیگیری های مربوط به پرونده او برای ایشان با مشکلات زیادی همراه است. با وجود پیگیری خانواده، اجازه انتقال وی به شهر محل سکونت خانواده اش داده نشده است. ن زندانی سیاسی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به خمینی و خامنه ای» توسط قاضی منصوری در دادگاه انقلاب مشهد به ۵ سال زندان محکوم شد. ( کانون حقوق بشر ایران، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

 

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به اوین منتقل شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد. او پیش‌تر در پی ضرب و جرح ماموران امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه هشت آذر ماه ۱۴۰۱، گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی در مهر ماه سال جاری بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. گلرخ ایرایی پیش‌‍تر هم سابقه بازداشت و تحمل حبس تعزیری به واسطه فعالیت‌های مسالمت آمیز خود را دارد.یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”خانم ایرایی در تاریخ هشت آذر ماه از بند زندان قرچک خارج و مستقیما به زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در بند زنان اوین بسر می برد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۲ آذر۱۴۰۱)

زهرا علیش‌زاده و امیرحسین رحیمی؛ زندانیان گمنام در سیاه‌چاله‌های نظام

زهرا علیش‌زاده زن جوان ۲۲ ساله که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای «شریعتی» تهران در رشته طراحی و مد تحصیل می‌کند یکی از هزاران زندانی است که بی‌نام و بی‌صدا در سیاه‌چاله‌های نظام محبوس است. زنی درست هم‌سن و سال «مهسا (ژینا) امینی» که در جریان اعتراضات شب ۲۶ آبان ۱۴۰۱ آبان‌ماه در متروی تئاتر شهر تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.یک منبع نزدیک به زهرا علیش‌زاده به «ایران‌وایر» می‌گوید: «زهرا از یک خانواده وابسته به نظام و بسیار مذهبی می‌آید اما او هم مثل بسیاری دیگر راهش از خانواده‌اش جداست. پدرش اهل اردبیل است و خانواده‌اش هیچ پیگیری برای بازداشت او نمی‌کنند. زهرا در جریان اعتراضات زنان در متروی تئاتر شهر همراه یک نفر دیگر از دوستانش بازداشت شده است و از وقتی که بازداشت شده تنها یک تماس کوتاه گرفته است.» (ایران‌وایر،۱۳ آذر۱۴۰۱)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان خواهان آزادی پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ساله، شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران خواهان آزادی سریع و بدون قید شرط پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ ساله، شد که پس از بازداشت در روز ۱۶ مهر به زندان شیراز منتقل شده است.(اینترنشنال،۱۵ آذر۱۴۰۱)

لیلا حسین‌زاده، فعال زندانی، ادعای دادگستری مبنی بر خودداری‌اش از درمان را دروغ خواند

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز، ادعاهای رئیس کل دادگستری استان فارس مبنی بر خودداری او از درمان را رد کرد.خانم حسین‌زاده در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرده می‌گوید که با وجود درخواست‌های مکرر از زمان بازداشت تا چند روز پیش فقط یک بار و آن هم همزمان با صحبت‌های اخیر رئیس کل دادگستری فارس توسط یک پزشک معاینه شده و این اقدام نیز منجر به رسیدگی به وضعیت او نشده است.او در ادامه از بروز نشانه‌های یک بیماری جدی و جدید در خود خبر داده است.( رادیوفردا،۱۸ آذر۱۴۰۱)

اظهارات لیلا حسین زاده درباره دروغ‌های رئیس کل دادگستری استان فارس

لیلا حسین زاده،‌ زندان سیاسی زندان عادل‌ آباد شیراز طی پیام از داخل زندان در مورد «دروغ‌های رئیس کل دادگستری استان فارس» در مورد بیماری‌اش با تاکید بر اینکه«‌ بارها درخواست اعزام به پزشک کردم و تاکنون هیچ اقدام پزشکی برای من انجام نشده است»‌ ، توضیح داد :«از زمان بازداشتم تا کنون تنها یک بار یک نفر که او را متخصص داخلی معرفی کردند مرا دیده که از قضا هم‌زمان با همین صحبت‌های اخیر رئیس کل بوده بود و مطلقا منجر به رسیدگی پزشکی به من نشده است.»حسین‌زاده تاکید کرد که «دستگاه امنیتی در پی انکار رنجی است که خودش به من تحمیل کرده. آنها حتی چندین ماه نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی در خصوص وضعیت پزشکی‌ام را از من مخفی کردند»حسین زاده گفته که برای جلوگیری از «مداخلات امنیتی در پروسه درمان»‌ تقاضای معاینه توسط پزشکی معتمد و انجام آزمایشات تخصصی کرده است که «به دور از دخالت‌های امنیتی» انجام شوند.( ایران‌وایر، ۱۸ آذر۱۴۰۱)

لیلا حسین زاده از زندان عادل آباد شیراز به بیمارستان اعزام شد

لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، در پی حال نامساعد جسمی از زندان عادل آباد شیراز به بیمارستان اعزام شد. وی پس از انجام معاینات پزشکی به زندان بازگردانده شد.ابوالفضل حسین زاده، برادر وی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اظهار داشت: “بالاخره بعد از گذشت حدود یک ماه و نیم از درخواست لیلا برای اعزام به بیمارستان و معاینات تخصصی، او را به بیمارستان اعزام کردند و مورد معاینات پزشکان متخصص چشم، پوست و گوارش قرار گرفت”. ( اخبار روز، ۲۱ آذر۱۴۰۱)

بهاره هدایت از زندان اوین: انقلاب قطعی است

بهاره هدایت زندانی سیاسی که مهرماه گذشته و با آغاز اعتراضات سراسری، بازداشت شد، با انتشار متن مفصلی از زندان اوین، درباره‌ي جنبش اعتراضی ۱۴۰۱ و «انقلاب» به عنوان تنها راهکار مبارزه با جمهوری اسلامی به ابراز نظر پرداخته است.به گفته‌ی او: «استدلال کردن در این رابطه که جمهوری اسلامی دشمن این ملک و ملت است، مدتهاست که تبدیل به کار زائدی شده؛ این حکومت سرشت و سرنوشتش تباهی است و باید برود. از بین بردن این حکومت جنایتکار حتما پرهزینه و پرمخاطره خواهد بود، اما از پرداخت این هزینه‌ها و مواجهه با مخاطراتش گریزی نیست»( ایران‌وایر، ۲۲ آذر۱۴۰۱)

محاکمه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی زندانی هفته آینده برگزار می‌شود

روزنامه «هم‌میهن» چاپ تهران در شماره روز سه‌شنبه ۲۲ آذر خود خبر داد که دادگاه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی قرار است روز ۲۸ آذر برگزار شود، و این در حالی است که آن‌ها از زمان دستگیری تا کنون امکان دیدار با وکلای انتخابی خود را نداشته‌اند.بر اساس این گزارش، اتهامات زهرا و هدی توحیدی،‏ علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی، حمیدرضا امیری و روح‌الله نخعی،‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» است.علی مجتهدزاده، یکی از وکلای انتخابی زهرا توحیدی، هدی (زهره) توحیدی، ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت به روزنامه هم‌میهن گفته است: «متاسفانه تاکنون امکان ملاقات حضوری با موکلانم را نداشته‏‌ام و فقط توانسته‌ام با ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت صحبت کنم».( رادیو فردا، ۲۳ آذر۱۴۰۱)

نوشین جعفری از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

سه شنبه ۲۲ آذرماه، نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱، نوشین جعفری به مرخصی اعزام شد.مردادماه امسال وی در پی عدم موافقت با تمدید مرخصی و رد درخواست اعاده دادرسی و مخالفت با آزادی مشروط به زندان بازگشت.خانم جعفری در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۷۲ روز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ( هرانا، ۲۳ آذر۱۴۰۱)

اعتصاب غذا

مژگان کاوسی در اعتراض به شرایط بد زندان دست به اعتصاب غذا زد

مژگان کاوسی، فعال در حوزه زبان مادری و حقوق بشری و از زندانیان سیاسی سابق، در اعترض به شرایط نگه‌داری خود در زندان تنکابن دست به اعتصاب زده است.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی روزهای گذشته مژگان کاوسی به دلیل عدم دسترسی به حقوق ابتدایی خود در زندان دست به اعتصاب زده و شرایط نگه‌داری نگران‌کننده گزارش شده است.به گفته منابع مطلع، محل نگه‌داری این فعال فرهنگی فاقد وسایل گرمایشی و سایر امکانات لازم است.بنابر آنچه به دست هه‌نگاو رسیده، مژگان کاوسی به دلیل تدریس زبان کُردی، “ترویج افکار جدایی‌خواهانه” متهم شده است. (هه‌نگاو،۱۹ آذر۱۴۰۱)

تجمعات واعتراضات

حضور پررنگ زنان در جمعه اعتراضی زاهدان با شعار علیه تجاوز و جنایت‌های جمهوری اسلامی

اعتراضات مردمی در زاهدان در حالی به دهمین هفته خود رسید که ده‌ها زن در این شهر با سر دادن شعارهایی چون «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت» و اعتراض به اعدام معترضان، به خیابان آمدند.صدها تن از شهروندان بلوچ با حضور در خیابان‌ها به اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند و با در دست گرفتن پرچم سه رنگ ایران با شعارهایی درباره عدالت و اتحاد، فریاد زدند: «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن …»معترضان در استان سیستان و ‌بلوچستان از زمان جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر، تا امروز هر جمعه به خیابان‌ها آمده‌اند. اعتراضاتی که با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب مردم و کشته شدن بیش از ۱۲۸ نفر، همچنان ادامه دارد.( اینترنشنال،۱۸ آذر۱۴۰۱)

اعتراضات دانشجویی در روز شنبه ۱۹ آذر؛ تجمعاتی با شعار «آزادی» و راهپیمایی سکوت برگزار شد

دانشجویان شماری از دانشگاه‌های کشور در روز شنبه ۱۹ آذر دست به تحصن زدند. این دانشجویان همچون سه ماه گذشته تجمعات اعتراضی خود را در ادامه خیزش انقلابی شهروندان علیه جمهوری اسلامی و هم‌سو با این خیزش برگزار کردند و خواهان آزادی دانشجویان زندانی شدند.هم‌زمان با اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران که با اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده، شدت بیشتری یافته است، دانشجویان نیز در اعتراض به اعدام این جوان ۲۳ ساله، در روز شنبه تجمع و تحصن کردند.در دانشگاه رسام کرج، شماری از دانشجویان در اعتراض به اعدام محسن شکاری تجمع کرده و ترانه «برای …» را هم‌خوانی کردند.دانشجویان دانشگاه الزهرا هم در اعتراض به اعدام محسن شکاری و تداوم بازداشت نیلوفر میرزایی، تجمع و تحصن کردند.این دانشجویان در تجمع خود پلاکاردهایی با عنوان‌هایی از جمله «نه به اعدام» در دست گرفتند.جمعی از دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران نیز در اعتراض به بازداشت خشونت آمیز و غیرقانونی محمد شباهتی در داخل پردیس مرکزی در روز ۱۶ آذر، مقابل دفتر ریاست و امور فرهنگی دانشگاه تحصن کردند.دانشجویان دانشگاه بهشتی در اقدام اعتراضی متفاوتی نسبت به هفته‌های گذشته، راهپیمایی سکوتی را از میدان اصلی دانشگاه آغاز کردند که به مرور و در طی مسیر، جمعیت بیشتری به آنان اضافه شد.( اینترنشنال،۲۰ آذر۱۴۰۱)

خشونت علیه زنان

الهام پاوه‌نژاد بازیگر سینما تصویری بدون حجاب اجباری منتشر کرد

الهام پاوه‌‌نژاد بازیگر سینما با انتشار تصویری بدون حجاب اجباری خبر داد که از روز نهم مهرماه با حکم بازداشت به اتهام دعوت به اغتشاش از فعالیت در اینستاگرام محروم بوده است. او این نوشته خود را با جمله کیان پیرفلک یعنی «‌به نام خداوند رنگین‌کمان» آغاز کرده است. ( اینترنشنال، ۱ آذر ۱۴۰۱)

هشت نفر به خاطر حمایت از معترضان احضار شده‌اند

در ادامه فشار بر چهره‌های مطرح سیاست، سینما و ورزش، که برخی از این چهره‌ها از جمله محمود صادقی، پروانه سلحشور و یحیی گل‌محمدی نیز به دادسرا احضار شده‌اند تا درباره «انتشار مطالب غیرمستند و توهین‌آمیز» توضیح بدهند. الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی از جمله بازیگران مطرح سینما و تئاتر ایران هستند که به نوشته میزان، احضار شده‌اند. تمامی کسانی که احضار شده‌اند به اشکال مختلف در ارتباط با اعتراض‌های اخیر اظهارنظر کرده‌اند. این در حالی است که وزیر ارشاد تهدید کرده است که این وزارتخانه با بازیگران زنی که از اعتراض‌ها حمایت کنند، برخورد خواهد کرد. برخی از ورزشکاران نیز با تهدیدهایی مشابه از سوی فدراسیون‌های ورزشی خود روبه‌رو بوده‌اند. ( بی بی سی، ۱ آذر ۱۴۰۱)

ضرب و شتم یک زن باردار توسط نیروهای امنیتی باعث سقط جنین او شد

یک زن باردار به نام مهشید کاشانی‌نژاد در جریان اعتراضات مردمی مشهد به دلیل ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی دچار سقط جنین شده است. وی پس از بازداشت به قرنطینه زن منتقل شده و در حالی که کتف وی نیز دچار شکستگی شده در قرنطینه زندان مشهد بدون حق دسترسی به خدمات درمانی مناسب نگهداری می‌شود. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۱ آذر ۱۴۰۱)

یک سینماگر زن تنها یک روز پس از بازداشت هنگامه قاضیانی مانند او ویدئویی بی‌حجاب در خیابان منتشر کرد

لیلا نقدی‌پری، طراح صحنه و لباس و بازیگر سینمای ایران تنها یک روز پس از بازداشت هنگامه قاضیانی مانند او بدون حجاب در خیابان ظاهر شد. وی در ویدئویی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است مانند هنگامه قاضیانی پشت به دوربین می‌کند و موهایش را می‌بندد. ( اینترشنال، ۱ آذر ۱۴۰۱)

غزل رنجکش؛ زنی که چشمش را با گلوله ساچمه‌ای از دست داد

غزل رنجکش، زن جوانی که یک چشم خود را بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای از دست داد، به نوشته عزل رنجکش، او در حال برگشت به خانه بوده که مورد اصابت گلوله ساچمه‎ای قرار می‎گیرد: «من فقط بعد از ۴ ساعت سر کلاس بودن و ۹ ساعت سرکار بودن داشتم برمی‌گشتم خونه تا استراحت کنم…»این زن جوان به همراه مادرش در راه بازگشت به خانه بود که متوجه شد مردی مسلح به سوی آنها نشانه رفته است. غزل خود را سپر بلای مادرش کرد. غزل رنجکش ضمن اشاره به این که درآوردن ساچمه‌ها از چشمش سه ساعت طول کشید، نوشته است: «پلکم با جراحی پلاستیک ترمیم شده؛ حدود ۵۲ تا بخیه رو چشم راستم هست؛ و دیگه بینایی نداره، چون شبکیه کاملا آسیب دیده، امکان پیوند قرنیه وجود نداره…»این زن جوان یکی از صدها قربانی سرکوب جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات سراسری است. ( ایران وایر، ۲ آذر ۱۴۰۱)

تجاوز به دختران و پسران در زندان‌های ایران

یک زن کرد ایرانی که سی‌ان‌ان برای امنیت او از نام «هانا» در موردش استفاده می‌کند، می‌گوید که در حین بازداشت هم شاهد خشونت جنسی بوده و هم متحمل خشونت جنسی شده‌است.هانا می‌گوید: «دخترانی بودند که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و سپس به شهرهای دیگر منتقل شدند. آن‌ها از صحبت در مورد این چیزها می‌ترسند.»هانا که بیست و چهار ساعت را در بازداشتگاه ارومیه بوده، می‌گوید که درحدود «سی تا چهل زن دیگر» نیز به همراه چند پسر آن‌ جا بوده‌اند.او می‌گوید این پسرها که میان‌شان ۱۴ و ۱۳ ساله‌ها نیز دیده می‌شد، همگی در جریان اعتراضات بازداشت شده‌ بودند.به‌گفته هانا، پسرها به‌ شدت ضرب و شتم شدند، اما ضرب و شتم دختران از آن‌ها نیز شدیدتر انجام شد و سپس ماموران جمهوری اسلامی آن‌ها را تحت آزار جنسی قرار دادند.او تصریح کرده که در آن بازداشتگاه یک «سالن اصلی و اتاق خصوصی بازجویی» وجود داشته‌ است. هانا گفته که یکی از افسران، دختری زیبا را به‌ تنهایی با خود به آن اتاق برده و به او تعرض جنسی کرده‌ است.سی‌ان‌ان، همچنین به نقل از منابع مطلع که با قربانیان گفت‌وگو کرده‌اند، نوشته که ماموران جمهوری اسلامی از برخی صحنه‌های خشونت جنسی فیلم تهیه کرده و آن را به ابزاری برای باج‌گیری و ساکت کردن معترضان تبدیل کرده‌اندهم‌زمان با بازداشت گسترده معترضان توسط مقامات، و خاموشی رسانه‌ها،‌ میزان خشونت جنسی نیز توسط حکومت، افزایش یافته‌ است .( ايران امروز، ۲ آذر ۱۴۰۱)

سحر مصیبی، فیلمساز، تصویری بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرد

سحر مصیبی، فیلمساز، با انتشار تصویری بدون حجاب اجباری از خوددر اینستاگرام نوشت: «امروز آزاد شدم. این آزادی رو مدیون مردم سرزمینم هستم. مدیون خون‌های ریخته شده. خون مهسا و ندا و نیکا و نوید و ستار و کیان و… مدیون مادران داغ‌دیده، عزیزان در حبس و زنان و مردان دلیر کشورم.» ( اینترنشنال، ۴ آذر ۱۴۰۱)

با انگیزه ناموسی؛ مردی در مشهد همسرش را به قتل رساند

مردی ۴۰ ساله، پس از قتل همسر ۳۵ ساله خود در حضور ۵ فرزند آنها در خانه، پس از رسیدن نیروهای پلیس به قتل همسرش اعتراف کرد. وی درباره انگیزه خود از این اقدام گفت: “از حدود ۳ سال قبل اختلافات من و حنیفه زمانی شروع شد که او اصرار داشت برای آن که بتواند حقوق مستمری پدر فوت شده اش را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند، این متهم ادامه داد: “با کنکاش در معاشرت ها و گوشی تلفن حنیفه متوجه شدم که او مبلغی از پس اندازهایمان را به مرد دیگری داده است تا خودرو ثبت نام کند. دیگر تحمل این شرایط برایم امکان نداشت و هر روز مشاجره های ما به کتک کاری و درگیری می رسید تا این که بالاخره امروز هنگامی که به شدت عصبانی بودم قفل و زنجیر موتورسیکلت را باز کردم و آن قدر همسرم را زدم تا این که بیهوش کف اتاق خواب افتاد و بعد هم وقتی احتمال مرگ او را دادم با پلیس و اورژانس تماس گرفتم اما قصد کشتن او را نداشتم.”از یکدیگر به طور صوری طلاق بگیریم. اما طولی نکشید که رفتارها و نوع پوشش او به طرز عجیبی تغییر کرد. با آن که در کنار یکدیگر زندگی می کردیم ولی از وضعیت ظاهری همسرم به شدت رنج می کشیدم. سوء ظن مانند خوره همه وجودم را فرا گرفته بود.” در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند. ( هرانا، ۹ آذر ۱۴۰۱)

جسد عاطفه نعامی جوان ۳۷ ساله در خانه‌اش پیدا شد

جسد عاطفه نعامی جوان ۳۷ ساله اهوازی که طی چند هفته گذشته در اعتراضات حضور داشت، پس از هشت روز ناپدید شدن در خانه‌اش پیدا شد. کانون حقوق بشر ایران» به نقل از خانواده نعامی نوشت: «به‌رغم اینکه آثار ضرب و شتم و جراحت روی پیکر عاطفه پیدا بوده است ولی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی دستور دفن فوری وی را صادر کردند و پیکر عاطفه دوشنبه ۷ آذر به صورت مخفیانه در کرج دفن شد.» این ارگان حقوق بشری همچنان تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد عاطفه پیش از کشته‌شدن فراخوان و شعارهای اعتراضی بر تکه کاغذ‌های کوچکی می‌نوشت و بین مردم در خیابان‌های اهواز پخش می‌کرد.در شبکه‌های اجتماعی درباره مرگ این زن جوان گفته می‌شود: «عاطفه نعامی را ربوده‌اند، بعد از آزار کُشته‌اند، پیکرش را به خانه‌اش برده‌اند و شیر گاز را باز گذاشته‌اند تا وانمود کنند خودکشی کرده است!»( ایران امروز، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

سرکوبگر لباس شخصی خطاب به زنان «دست وپاتون رو می شکونم»

ویدئو، تصاویر و پیام دریافتی: مسیح جان این ویدئو مربوط به دو هفته پیش است. سر ولیعصر (تهران) تعدادی رو بازداشت کرده بودند و بازداشتی ها داخل این «ون» بودند. چند تا خانم داشتند خواهش می‌کردند که یک جوان که بازداشت شده رو آزاد کنند که این سرکوبگر که لباس شخصی داره شروع به فحاشی کرد و گفت میزنم دست و پاتونو می‌شکنم. شوکر هم دستش بود و می‌خواست استفاده کنه. اونجا یکی از همکارانش احتمالا از ترس فیلمبرداری، بهش گفت که بحث نکن با کسی.( بالاترین، ۱۲ آذر۱۴۰۱)

توهین بازجو به فائزه عبدی‌پور: تو نجس هستی، نباید روی صندلی بنشینی !

اول آذر بود که خبر رسید فائزه عبدی‌پور بازداشت شده است. ساعت ۱۰ و ۱۸ دقیقه نیروهای لباس شخصی مقابل آپارتمانش بودند. مدیر ساختمان را صدا می‌زنند و هم‌زمان که تعدادی از آن‌ها مشغول صحبت با او می‌شوند، چهار نفر با ورود به آپارتمان، فائزه را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. ۱۰مامور امنیتی با لشکرکشی به سراغ او رفته بودند تا بازداشتش کنند. خانه‌اش را تفتیش کرده‌، وسایلش را به هم ریخته‌ و برخی اقلام را هم شکسته‌ بودند. اتهام‌هایی که بنا به اصرار دادستان گرگان به او وارد شده، «تبلیغ علیه نظام»،‌ «نشر اکاذیب» و «تحریک به خشونت» هستند. فائزه عبدی‌پور در طول بازجویی، مورد خشونت کلامی و رفتاری قرار داشته است. بازجو اجازه نشستن «فائزه عبدی‌پور» را بر صندلی بازجویی نمی‌دهد. پلاستیکی روی آن می‌اندازد و خطاب به این فعال رسانه‌ای و دانشجویی می‌گوید: «تو نجس هستی و نباید روی صندلی بنشینی!» (بالاترین،۱۲ آذر۱۴۰۱)

 

خطر کوری و مرگ در کمین لیلا حسین زاده

لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی، در خطر کوری یا مرگ قرار دارد. ابوالفضل حسین زاده، برادر لیلا حسین‌زاده، در حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت که پزشک متخصص ورم دست‌ها، کبودی متعدد روی پوست و تاری دید لیلا را نشانه بیماری «حمله سیستم ایمنی به عروق بدن» و «حمله چشمی» ارزیابی کرده که نتیجه آنها مرگ و کوری است.لیلا حسین زاده در مجموع تا کنون چهار مرتبه از جمله در رابطه با اعتراضات دی ۱۳۹۶ بازداشت و مجموعاً به بیش از ده سال حبس محکوم شده‌است. در سال ۱۳۹۹ پس از بازداشت به گفتهٔ وکیلش طبق نظر پزشکی قانونی ادامه حبس به علت بروز بیماری صعب العلاج مشمول «عدم تحمل کیفر» شناخته شد و از زندان اوین آزاد شد.با این حال ۱۶ مجددا ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در مقابل منزل خود در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت شد. با گذشت بیش از سه ماه از بازداشت لیلا حسین زاده او همچنان بلاتکلیف در زندان عادل‌آباد شیراز به‌ سر می‌برد.( ایران‌وایر،۱۳ آذر۱۴۰۱)

افزایش موارد اعمال حجاب اجباری در ایران، با وجود ادعای «تعطیلی گشت ارشاد»

در حالی که دادستان کل کشور مدعی تعطیلی فعالیت «گشت ارشاد» شده، گزارش‌ها حاکی از افزایش اقدامات جمهوری اسلامی در کشور برای اعمال حجاب اجباری است.روزنامه هم‌میهن چاپ تهران روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «تغییر به نفع زنان؟» خبر داد که فعالیت گشت ارشاد «به‌ویژه در شهرهای مذهبی» طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است.تعدادی از زنان ساکن قم در یک‌ماه گذشته به این روزنامه گفته‌اند که «فعالیت‌های ماشین‌های گشت ارشاد در خیابان‌های این شهر بیشتر هم شده استافزایش فعالیت گشت ارشاد در شهرهای ایران در حالی است که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه مدعی توقف فعالیت «گشت ارشاد» شده و گفته بود فعالیت این گشت ربطی به قوه قضاییه نداشت و «از همان‌جایی که در گذشته تاسیس شده بود، از همان‌جا نیز تعطیل شد».(رادیوفردا،۱۴ آذر۱۴۰۱)

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت نامعلوم منیژه عزیزی، هنرمند ربوده شده اهل کرمانشاه

بی‌خبری از وضعیت منیژه عزیزی، طراح لباس حوزه سینما، با گذشت بیش از دو هفته از ربوده شدن در تهران، کماکان ادامه دارد و نهادهای حکومتی از پاسخگویی به خانواده وی، امتناع می‌ورزند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، منیژه عزیزی، هنرمند اهل کرمانشاه، روز جمعه ٢٧ آبان ماه (١٨ نوامبر ٢٠٢٢) در بهشت زهرا تهران ربوده شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.وی همزمان با ۵ همراه خود ربوده شده و خودروی آن‌ها نیز توسط نیروهای حکومتی توقیف شده است. یگیری‌های خانواده این شهروند که علاوه بر فعالیت‌های هنری، فارغ‌التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد است. (هه‌نگاو،۱۵ آذر۱۴۰۱)

 

هشدار در مورد «احتمال کوری» لیلا حسین‌زاده در زندان؛ «مصداق عمل مجرمانه» است

امیر رئیسیان در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» گفت علیرغم تایید شرایط مریضی موکلش از سوی پزشکی قانونی و دو بار صدور گواهی عدم تحمل کیفری، «هیچ اقدامی صورت نگرفته و کماکان ایشان بازداشت موقت هستند.»به گفته او، لیلا حسین‌زاده که در زندان عادل‌آباد شیراز است به «احتمال قریب به یقین» بیماری جدیدی دارد و در زندان نیز داروهای خود را به صورت منظم دریافت نکرده است.ملیکا قراگوزلو «در اعتراض به ضرب‌و‌جرح در بیمارستان» اعتصاب غذا کرده است. (VOAPNN،۱۵ آذر۱۴۰۱)

ملیکا قراگوزلو «در اعتراض به ضرب‌و‌جرح در بیمارستان» اعتصاب غذا کرده است

ملیکا قراگوزلو، فعال دانشجویی زندانی، در تماسی تلفنی با مادرش اعلام کرده که شنبه شب در بیمارستان رازی امین‌آباد از سوی چند مرد مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.محمد علی کامفیروزی، وکیل ملیکا، به نقل از مادرش ضمن اعلام این خبر گفته این افراد قصد تزریق آمپول و بستن این فعال دانشجویی به تخت بیمارستان را داشته‌اند.ملیکا قراگوزلو در اعتراض دست به اعتصاب غذا زده و نمی‌خواهد تماسی با کسی داشته باشد.این فعال دانشجویی ۶۵ روز پیش بازداشت شد و ١٨ روز از بستری شدنش در بیمارستان روانپزشکی رازی امین‌آباد می‌گذرد.به گفته وکیل ملیکا قراگوزلو، «تاکنون حداقل هفت روانشناس و روانپزشک متخصص، بر عدم امکان تحمل کیفر توسط موکلم گواهی داده‌اند.».( VOAPNN، ،۱۵ آذر۱۴۰۱)

اجرای قریب‌الوقوع «طرح حجاب»؛ جمهوری اسلامی در پی افزایش هزینه رعایت نکردن حجاب اجباری

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، روز سه‌شنبه ۱۵ آذر در گزارشی به سخنان حسین جلالی، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جمع «بانوان متحصن قم» پرداخت که خواستار اعمال حجاب اجباری شد و گفت که هزینه بی‌حجابی بالا خواهد رفت.جلالی از اجرای طرح حجاب و عفاف تا دو هفته آینده خبر داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی «هزینه بدحجابی و بی‌حجابی در كشور» را افزایش خواهد داد.بر اساس گزارش اعتماد، او از «بالا بردن هزینه بدحجابی و بی‌حجابی در كشور» با اجرای «طرح حجاب و عفاف» خبر داد و گفت: «امروز عفاف و حجاب پرچم ماست و سقوط عفاف و حجاب یعنی سقوط پرچم جمهوری اسلامی. امروز اگر پوشش اسلامی در ایران حذف شود، انگار جمهوری اسلامی حذف شده است.»( اینترنشنال،۱۵ آذر۱۴۰۱)

دکتر شمسی عباسعلی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه زنان زایمان دانشگاه علوم پزشکی تبریزبخاطر حمایت از اعتراضات تعلیق شد!

دکتر شمسی عباسعلی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه زنان زایمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به دلیل حمایت از دانشجویان و حضور در اعتراضات دانشجویی در پی کشته شدن آیلار حقی، از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز تعلیق شد.( بالاترین، ۱۵ آذر۱۴۰۱)

 

کشف حجاب زنان در یک فروشگاه زنجیره‌ای ! / ورود ممنوع برای بدحجاب ها !

در پی کشف حجاب تعدادی از بانوان در یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان، مدیر و مسئول حراست فروشگاه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان فراخوانده شدند.خبرآنلاین نوشت: جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به مسئولان فروشگاه خاطرنشان کرد: صاحبان و مدیران اماکن تجاری موظف به برخورد با هنجارشکنی در محدوده محل تجاری خود هستند؛ شما باید با استفاده از پرسنل آموزش دیده از ورود افراد هنجارشکن به فروشگاه جلوگیری کنید، در صورت کشف حجاب در داخل فروشگاه از ارائه هرگونه خدمات به اینگونه افراد نهی شده‌اید و باید آنها را به بیرون فروشگاه هدایت کنید، همچنین با نصب انواع نوشته‌های تبلیغاتی و هشدار دهنده در ورودی و داخل فروشگاه اقدام کنید.( رکنا،۱۶ آذر۱۴۰۱)

 

چرا متهمین خانم همچنان با پوشش چادر در دادگاه حاضر می‌شوند؟

پوشش چادر یکی از متهمان قتل شهید «روح‌الله عجمیان» در دادگاه واکنش‌های زیادی را در چندروز اخیر در پی داشته‌است. این در حالی‌ست که این متهم در عکس‌های منتشر شده‌ از خودش فاقد حجاب سر بوده‌است و حتی در محل حادثه نیز پوشش بسیار متفاوتی با آنچه که در دادگاه حاضر شده بود؛ داشت و حال دوباره این سوال را مطرح کرد که چرا متهمین در دادگاه باید با پوشش چادر که یکی از نمادهای مهم عفاف و حجاب کشور است حاضر شوند. چه کسی این اجبار را ایجاد کرده‌است؟ایسناپلاس: در اسفندماه سال ۹۷ خبری بر لغو استفاده اجباری از چادر در دادگاه از سوی «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان کشور مطرح شد. اصلانی آن سال در توضیح استفاده از چادر می‌گوید:«موضوع استفاده از چادر برای زنان متهم، موضوع امروز و دیروز نیست. در همان ابتدا که چادر به عنوان پوشش متهمان مطرح شد، این اعتراض وجود داشت و به همین خاطر چادر در دادگاه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف پیدا کرد و دیگر به صورت چادر مشکی نبود. اما به این موضوع نیز کم‌توجهی شد و شاید به چشم مسئولان و سیاستمداران نمی‌آمد، این کار به تدریج در اذهان عمومی نسبت به حجاب تاثیر منفی می‌گذارد. چون اصولا شخص متهم و هرکسی که اتهامی به او وارد است فی نفسه تاثیرخاصی بر جامعه ندارد، لذا به نظر نمی‌رسید که نوع پوشش او موجب جریحه دار شدن احساسات جامعه شود.( ایسنا، ۱۸ آذر۱۴۰۱)

تهدید گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی

«گوهر عشقی»، مادر «ستار بهشتی»، وبلاگ‌نویس کشته شده در بازداشت، از افزایش فشارها و تهدیدها علیه خود و اعضای خانواده‌اش خبر داد مادر ستار بهشتی یکشنبه ۲۰آذر۱۴۰۱، در پیامی ویدیویی اعلام کرد که او و خانواده‌اش تهدید شده‌اند. مادر ستار بهشتی تاکید کرد: «اگر اتفاقی برای ما بیفتد، مسوولش رهبر است.»او ضمن انتشار این ویدیو در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توییتر، خطاب به نیروهای حکومتی نوشت: «یازده سال است که خنجر زهرآگین‌ات بر تنم نشسته اما، من و ما ایستاده‌ایم، تا تو و اربابت را، یا از این خاک بیرون کنیم، یا در این خاک…!»( ایران‌وایر، ۲۱ آذر۱۴۰۱)

 

کشتەشدن یک زن بە دست همسر سابقش

بنا به اطلاع شبکە حقوق بشر کردستان، یک زن اهل سنندج به نام کتایون امینیان در تاریخ ١٢ آذر بە دست همسر سابقش با ضربات متعدد چاقو کشتە شد. گفتە می شود او با همسر سابقش اختلاف داشت و به دلیل خشونت‌های فیزیکی از او جدا شده بود.کتایون امینیان ۴۲ سال داشت و فارغ‌التحصیل رشته حقوق بود. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۲۳ آذر۱۴۰۱)

گزارش جزییات تازه از مرگ مشکوک آیدا رستمی، پزشک معترضین اکباتان

روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱، دکتر «آیدا رستمی» ناپدید و روز بعد پیکر بی‌جان او که آثار شکنجه بر آن نمودار بوده، به خانواده‌اش تحویل داده شده است.آیدا رستمی ۳۶ ساله و پزشک عمومی بود که طی هفته‌های اخیر به صورت ناشناس در محله «اکباتان» تهران به معترضانی که توسط نیروهای سرکوب تیر خورده یا مجروح شده بودند، در خانه‌های‌شان کمک‌های پزشکی می‌کرد.یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» گفته است به پزشکی قانونی دستور داده شده بود در گواهی فوت آیدا رستمی، علت مرگ را «برخورد جسم سخت» بنویسند و به خانواده‌اش دلیل فوت را «تصادف» عنوان کنند. اما خانواده او، هم روی بدن دخترشان آثار آزار، شکنجه و تعرض دیده‌ و هم به آن‌ها اطلاع داده شده که آیدا به قتل رسیده است.با توجه به فعالیت‌های آیدا رستمی، مرگ این پزشک از سوی دوستان و نزدیکانش، مشکوک ارزیابی می‌شود. ( ایران‌وایر، ۲۶ آذر۱۴۰۱)

سنندج؛ انتقال زیبا امیدی‌فر، خبرنگار از بازداشتگاه به بیمارستان

زیبا امیدی‌فر خبرنگار خبرگزاری کردپرس در قروه، یک هفته پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج، صبح امروز ۲۴ آذر توسط نیروهای امنیتی سپاه به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شده است.به گفته منابع مطلع این خبرنگار کرد در طی هفته گذشته مورد شکنجه و آزار و اذيت قرار گرفته و از شامگاه دیروز سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافته و نهایتا امروز به بیمارستان کوثر منتقل و در اورژانس بستری شده است.نیروهای امنیتی به پرسنل بیمارستان گفته‌اند، زیبا امیدی‌فر پس از درمان اولیه سریعا باید به بازداشتگاه بازگردانده شود. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

پیکر دنیا فرهادی، دانشجوی ۲۱ساله بعد از هشت روز بی‌خبری در رود کارون پیدا شد

پس از انتشار گزارش‌ها درباره کشف پیکر دنیا فرهادی، دانشجوی ۲۱ ساله رشته معماری، ابراهیم قنبری، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، از کشف جنازه دختر غرق شده در رودخانه کارون اهواز بعد از هشت روز خبر داد.دنیا فرهادی، دانشجوی ۲۱ ساله ایذه‌ای ساکن اهواز، از ۱۶ آذر ماه ناپدید شده بود. خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از سخنان رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز نوشت که یک دختر جوان چهارشنبه هفته گذشته از پل کابلی در اهواز به رودخانه کارون سقوط کرد.( اینترنشنال، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

قتل مشکوک پزشکی که برای درمان مجروحین اعتراضات به خانه‌ها می‌رفت

دوشنبه ۲۱ آذر خانم دکتر آیدا رستمی پس از پایان شیفت کاری در ساعت ۷ عصر در بیمارستان شهید چمران تلفنی با مادرش صحبت می‌کنه ببینه چیزی لازم داره یا نه؟ پس از این تلفن دیگر اثری از او پیدا نمی‌شود به هر دری می‌زنند او را پیدا نمی‌کنند در روز سه‌شنبه از کلانتری اکباتان با خانواده او تماس می‌گیرند که به کلانتری مراجعه نمایند!!….نامه ای به آنها می‌دهند که تصادف کرده!! برای تحویل جنازه به پزشکی قانونی مراجعه نمایند!!…جنازه را می‌بینند در حالیکه یک‌طرف صورتش له بود یک دستش شکسته بود و پلک‌ چشم چپ او بخیه شده بود! گویا تخلیه شده بود!….در گواهی پزشکی قانونی نوشته شده بود: برخورد با جسمی سخت!! خانم دکتر رستمی همراه با چند نفر از دانشجویان پزشکی برای درمان مجروحین اعتراضات به خانه‌ها می‌رفتند گویا شناسایی شده بودند!لازم به ذکر ست که موبایل و کیف این جان‌باخته آزادی را به خانواده تحویل نداده‌اند. .( سازمان مبارزه با نژاد پرستی و افترا، ۲۵ آذر۱۴۰۱)

 

قتل ناموسی

تکرار فاجعه قتل‌های ناموسی؛ این بار قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی به دست پدرش

دختر ۱۷ ساله اهوازی به دلیل آنچه که «مسائل ناموسی» خوانده شده، توسط پدرش به قتل رسید. خبرگزاری رکنا با انتشار این خبر نوشت: ۱۱ آذر مردی با در دست داشتن یک چاقوی خون آلود با مراجعه به کلانتری در اهواز از قتل دخترش خبر داد. این شخص ادعا کرده است که فرزندش معصومه را به دلیل «مسائل ناموسی و حفظ آبرو» با ضربات چاقو به قتل رسانده و سپس با پیچیدن جسد در یک ملحفه او را در مقابل منزل «شیخ قبیله» ر‌ها کرده است.( VOAPNN،۱۲ آذر۱۴۰۱)

خشونت خانگی؛ مردی در کرج همسر و فرزندخوانده خود را به قتل رساند

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۷ آذرماه، یک مرد در کرج، همسر و پسرخوانده ۶ ساله خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت، اختلافات خانوادگی را انگیزه این اقدام عنوان کرد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، بامداد روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، مرد سالخورده ای در تماس با پلیس کرج از قتل همسر و فرزند خوانده ۶ ساله خود خبر داد.محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز در این خصوص گفت: “پس از تحقیقات محلی، جسد زن میانسال و پسر شش ساله به پزشکی قانونی انتقال یافت. متهم نیز با انتقال به پلیس آگاهی تحت بازجویی قرار گرفت و درباره انگیزه‌اش از قتل عنوان کرد که چند سال قبل و پس از مرگ همسرش با زن میانسال ازدواج کرده بود. چون نمی‌توانست بچه‌دار شود، خواهرزاده همسر دومش را به خانه آورده و به عنوان فرزندخوانده از او مراقبت می‌کردند. از چندی پیش اختلافاتی بینشان شکل گرفت و از سوی دیگر دچار اختلاف مالی هم شده بودند. ساعت دو بامداد چاقویی از آشپزخانه برداشته و اول سراغ کودک رفته و او را کشت و بعد هم همسرش را به قتل رسانده است.(هرانا،۱۶ آذر۱۴۰۱)

آسیبهای اجتماعی

تیم بسکتبال کنکوی زنان ایران حجاب از سر برداشت

فرزانه جمامی، سرمربی تیم بسکتبال زنان کنکو، شامگاه شنبه، ۲۸ آبان، تصویری را در اینستاگرام منتشر کرده که اعضای تیم او در آن «بدون حجاب» ظاهر شده‌اند.  جمامی، نوشت: «به دخترت بیاموز که چیزهایى به نام نقش هاى جنسیتى، مزخرفاتى بیش نیستند. بهشون بیاموز شما ارزشمند و غیر قابل تعویض هستید. اگر چیزی به غیر از این به شما گفته شد، باور نکنید.» ( ایران امروز، ۱ آذر ۱۴۰۱)

دختران دانش‌آموزی که می‌گویند «این حکومت انتخاب ما نیست»

مدرسه فرزانگانِ دخت ایران، پروین در شهر ساری مدرسه شناخته‌شده‌ای است. دختران دانش‌آموز در این مدرسه می‌گویند: «اتفاقاتی که این روزها توی مدرسه‌‌مون افتاد قابل سکوت کردن نبود». دخترانِ دانش‌آموز در ماه‌های اخیر از معترض‌ترین گروه‌های جامعه بوده‌‌اند. آنها مقنعه‌های اجباری را از سر درآورده‌اند و در هوا چرخانده‌اند و به حجابی که از هفت سالگی به جهان کودکی و پس از آن نوجوانی‌شان تحمیل شده «نه» گفته‌اند. دانش‌آموزان عکس‌های خامنه‌ای و خمینی را که اول کتاب‌های درسی منتشر شده پاره کرده‌اند. در مدرسه شعار نوشته‌اند. عکس‌های رهبر جمهوری اسلامی را از دیوار کلاس‌ها پایین کشیده‌اند و علیه سرکوب سیستماتیکِ مدارس که ممکن نیست بعد از بهمن ۵۷ به مدرسه رفته و با آن نشده باشید اعتراض می‌کنند. اما مدیر مدرسه  در مدرسه‌ دخترانه فرزانگان ساری، پیشتر هم پرونده‌ تعدادی از دانش‌آموزان معترض را به وزارت اطلاعات فرستاده بود اعتراضات دانش‌آموزان این مدرسه را وارد مرحله‌ دیگری کرد. مدیر مدرسه برای کنترل اعتراض دانش‌آموزان همه جا در مدرسه دوربین‌های نظارتی نصب کرده. ایشان علاوه بر این که در مدارس اجازه تعویض نوار بهداشتی را به دختران نمی‌داد که این کار خیلی غیربهداشتی است همچنین هر روز کیف‌های بچه ر می‌گشتند و ناخن‌هاشان را چک می‌کردند یا برای گوشی حتا به یک سری از اندام‌های دختران دست می‌زدند تا بتوانند گوشی را پیدا کنند؛ اگر که حس می‌کردند که او گوشی را همراه دارد و آن را پنهان کرده است».این طور که در بیانیه‌ دانش‌آموزان آمده آنها از وجود دوربین‌ها شکایت می‌کنند. مدیر می‌گوید: «اگر لازم باشد توی لباس زیرتان هم دوربین می‌گذاریم». منبع مطلع توضیح می‌دهد: «بعد از این که دانش‌آموزان اعتراض کردند به آنها گفتند که ما اگر صلاح بدانیم در لباس‌های شما هم دوربین نصب می‌کنیم. با این حال دختران مدرسه خشم خود را به اعتراض بدل کردند. نوشتند: ما تصمیم گرفتیم حرف بزنیم و دنیا را آگاه کنیم». تجربه‌شان را به زبان ساده روایت کردند. بیانیه‌ای نوشتند و از روند اعتراض خود گفتند. نوشتند:«این زندگی از مرگ خیلی بدتره». ( رادیو فردا، ۲ آذر ۱۴۰۱)

ازدحام جمعیت در زندان اوین؛ از گرسنگی تا عفونت‌های قارچی واژینال

به تازگی چند فایل صوتی از زندان اوین به‌دست «ایران‌وایر» رسیده که نشان می‌دهد، زندانیان، به ویژه زندانیان زن محبوس در بند ۲۰۹، در شرایط بهداشتی و سلامتی بسیار خطرناکی قرار دارند. همزمان ایران‌وایر توانسته با دو زن که به تازگی از این زندان آزاد شده‌اند گفتگو کند و همگی آن‌ها شرایط ثبت شده در این فایل‌های صوتی را تایید کرده‌اند.  زندان اوین به شدت دچار ازدحام جمعیت است. افراد جای مناسبی برای استراحت ندارند؛ غذای کافی به آن‌ها داده نمی‌شود و همیشه گرسنه هستند؛ میزان هواخوری آن‌ها به دو ده دقیقه و دفعات حمام‌شان به دو بار در هفته کاهش یافته است. همچنین در این فایل صوتی به ایران‌وایر گفته شده که بیش از نیمی از زنانی که در بند ۲۰۹ محبوس هستند، دچار عفونت‌های قارچی واژینال و عفونت ادراری شده‌اند. ( ایران وایر، ۵ آذر ۱۴۰۱)

حذف ناهید کیانی به دلیل اعتراض به حضور در دیوارنگاره میدان ولیعصر

ناهید کیانی یک‌بار بعد از انتشار تصویرش در دیوارنگاره پرحاشیه میدان ولیعصر با عنوان (زنان سرزمین من ایران) در استوری اینستاگرامش با انتشار آن عکس و خط زدن چهره خود نوشت: «اجازه برای استفاده از تصاویرمون که دیگه یه حق انسانیه. من همصدا و کنار مردمم هستم.» اسامی نفرات اعزامی به مسابقات گرندپری تکواندوی ریاض منتشر شد که در آن نام ناهید کیانی ورزشکار المپیکی که سابقه کسب طلای آسیا را در کارنامه دارد به چشم نمی‌خورد. طبق اعلام فدراسیون در آن مقطع نام ناهید کیانی قهرمان آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی به عنوان یکی از موفق‌ترین ورزشکاران این رشته در یک سال گذشته در لیست اعزامی‌ها به چشم می‌خورد. ( صدای مردم، ۱۰ آذر ۱۴۰۱)

الهام السادات اصغری (شناگری که رکوردش را به خاطر لباس شنایش ثبت نمی کنند)

الهام السادات اصغری (شناگری که رکوردش را به خاطر لباس شنایش ثبت نمی کنند) در پیام ویدیوییش گفت: من تسلیم حرف زور نمی شوم. متن این پیام ویدیویی به این شرح است:هیچ شناگری حاضر نمی‌شه حتی ۵ دقیقه با این لباس شنا کنه. همیشه شنا کردن با این لباس‌ها بدنم را خيلى زخم می‌كنه.در نوشهر بيست كيلومتر شنا كردم. با چونه‌زنى، ركوردم رو به ١٥ كيلومتر رسوندند. اعتراض كردم. به ١٨ كيلومتر راضى شدند، اما حالا حتى ثبتش هم نمی‌كنند.اون روز لباس من پوشیده بود. ۷ نفر شاهد بودند.من در پلاژ بانوان شنا كردم. هيچ مردى اونجا نبود. حالا از لباس من ايراد شرعى گرفتند.کسانی که ۲۰ متر هم نمی‌تونند شنا کنند حالا رکورد بیست کیلومتری من رو به گروگان گرفتند.روزها و شب‌های سختی رو گذروندم. اين اتفاق براى من باورپذير نيست. از همه شما که تو شبكه‌هاى اجتماعى و وبلاگ‌ها پیام‌های محبت‌آمیز گذاشتيد صميمانه از تون تشکر می‌کنم، و لطف و مهربانى‌تون را هيچ وقت فراموش نمی‌كنم.من تسلیم حرف زور نمی‌شم. از شما هم خواهش می‌كنم تسلیم حرف زور نشید و تا جايى كه می‌تونيد تمام تلاش‌تون رو بکنید تا به هدفتون برسیدچون شنا مخصوص آقایان نیست. ما هم حرفی برای گفتن داریم.(بالاترین، ۱۲ آذر۱۴۰۱)

 

جام جهانی تمام شد، جمهوری اسلامی سراغ خانواده رکابی رفت

داود رکابی صخره‌نورد ملی‌پوش ایران دیروز (پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱) با انتشار تصویری از خانه‌باغ ویران شده خانوادگی‌شان نوشت: «عدالت کجایی؟»او در شرح آن‌چه بر زندگی‌ خود و خانواده‌اش به دست جمهوری اسلامی گذشته، خطاب به همان «عدالت» نوشته است: «ما که نگفتیم سایزش چنده و رنگش بی‌ریخته، زندگی به تن ما فری‌سایزه. هر چه داد، پوشیدیم؛ غم بود، خنده بود، تلخ بود، زهر بود.»طبق اخبار منتشر شده، جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی در زنجان‌رود، ویلای خانوادگی داود رکابی، برادر «الناز رکابی» را تخریب کرده‌اند. ‌( ایران‌وایر،۱۲ آذر۱۴۰۱)

 

استفاده ابزاری از زنان برای حمل موادمخدر/کاهش سن اعتیاد در کشور

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بخش عمده زنانی که در رابطه با مواد مخدر زندانی شدند، در واقع وسیله و ابزار شدند تا موادمخدر را جابه‌جا کنند.به گزارش خبرنگار مهر، انسیه خزعلی ظهر شنبه در بیست و نهمین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده گفت: بخش عمده‌ای از زنانی که در رابطه با مواد مخدر زندانی شدند در واقع وسیله و ابزار شدند تا مواد مخدر را جابه‌جا کنند و اکثر این زنان ابزار شده اند.معاون زنان رئیس جمهور افزود: تاب آوری زنانی که در خانواده فرد معتاد دارند موضوعی مهم است، همچنین تأمین هزینه‌های زندگی موضوع مهم دیگری است که زنان باید آن را تأمین کنند چراکه مرد و سرپرست خانواده آنها درگیر اعتیاد است. (خبرگزاری مهر،۱۳ آذر۱۴۰۱)

هشدار دانشگاه علوم پزشکی یزد از افزایش آمار ابتلای زنان به ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در گذشته درصد ابتلا زنان ایرانی به ایدز تک رقمی بود، اما اکنون دو رقمی شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، دکتر میرزائی با اشاره به شناسایی ۴۴ هزار نفر مبتلای ثبت شده ایدز در کشور اظهار داشت: همه این افراد زنده نیستند و در حال حاضر حدود ۲۳ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داریم که همه آن‌ها هم تحت درمان نیستند؛ اما در کسانی که تحت درمان هستند، بیماری در بدن آن‌ها کنترل شده است. وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا در بین زنان ایرانی ادامه داد: در حال حاضر، ۱۹ درصد مبتلایان زن و ۸۱ درصد مبتلایان مرد هستند و درصد مبتلایان زن علی‌رغم گذشته که تک رقمی بود اکنون در حال افزایش است.( خبرآنلاین،۱۳ آذر۱۴۰۱)