روز ۱۰۱ اعتراضات؛ دادستان کل ایران می‌گوید هنوز گزارش پزشکی مهسا امینی نهایی نشده است

VOAPNN

مهسا امینی بعد از بازداشت پلیس گشت ارشاد، جان باخت.

با گذشت ۱۰۱ روز از اعتراضات سراسری و کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن در این مدت، دادستان کل ایران گفت خانواده مهسا امینی دوباره از سازمان نظام پزشکی شکایت کرده‌اند و پرونده به برای «کارشناسی» به هیئت پزشکی فرستاده شده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز یک‌شنبه ۴ دی درباره پاسخ پزشکی قانونی به شکایت خانواده مهسا (ژینا) امینی عنوان کرد که پزشکی قانونی «نظرات جامع و کامل کارشناسی» خود را اعلام کرد، اما خانواده امینی مجددا «شکایتی را از نظام پزشکی مطرح کردند» که برای «کارشناسی» به هیئت پزشکی «ارجاع شده» و هنوز این هیئت «نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.»

او همچنین حجاب را «یک حکم الهی و یک واجب شرعی» دانست و گفت اگر زنانی «مسلمان نیستند یا احیانا مقید به تکالیف شرعی نیستند»، به عنوان «قانون» باید «حجاب را رعایت کنند.»

او اعتراضات سراسری ایران را که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، به «دشمنان» نسبت داد و گفت که «شکستن حریم‌ها و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران، از جمله حجاب» یکی از برنامه‌های آن بود.

به گفته منتظری، «عده‌ای از زنان و دختران» که در اثر «تبلیغات سوء » حجاب از سر برداشتند، «مرتکب جرم مشهود شدند» و چگونگی «برخورد با آنها» به «برنامه‌ریزی و تدبیر» نیاز دارد.

اعتراضات سراسری ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی آغاز شد و در این مدت در همه استان‌های کشور اعتراضات بوده است.

در جریان سرکوب این اعتراضات از سوی نیروهای حکومتی، از ۲۶ شهریور تاکنون، دست کم ۵۰۶ تن از جمله ۶۹ کودک و نوجوان کشته شده‌اند.