سازمان زندان‌ها می‌گوید در ایران «تعرض جنسی» به زنان زندانی نداریم

رادیوفردا

عباس درویش توانگر، قائم‌مقام بازداشت‌شده خبرگزاری فارس

به‌دنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر «تعرض جنسی» به زنان زندانی در ایران، سازمان زندان‌ها روز چهارشنبه ۱۶ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای وجود این موارد را تکذیب کرد.

این نهاد در اطلاعیه خود گفته که مراقبت از زندانیان زن حاضر در زندان‌های کل کشور «توسط کارکنان خانم صورت می‌گیرد و علاوه بر آن، نحوه نگهداری این افراد نیز به صورت شبانه‌روزی مورد نظارت قرار دارد».

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۵ آذر در توئیتی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته بود که به موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر، سرکوب و اعتراف اجباری» رسیدگی کرده و مجرمان را «محاکمه» و به «اشد مجازات» برساند.

او تاکید کرده بود که موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن»، نه تنها «در رسانه‌ها بازتاب یافته»، بلکه «روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است».

اما سازمان زندان‌ها در اطلاعیه خود بدون اشاره به نام شخص خاصی اظهاراتی از این دست را «ادعاهای کلی و بدون ذکر مصداق در فضای مجازی» و «شایعه» خوانده است.

این اطلاعیه می‌گوید: «ساختار مدیریت زندان زنان از ابتدای ورود زندانیان به گونه‌ای طراحی شده که تمامی اقدامات اعم از نگهداری، اعزام به مراجع قضایی و درمانی توسط کارکنان خانم صورت می‌پذیرد».

سازمان زندان‌ها در خاتمه هشدار داده که «حق شکایت به دستگاه قضایی، از تمام کسانی را که مبادرت به انتشار اخبار کذب و دروغ می‌نمایند برای خود محفوظ می‌داند».

از زمان آغاز دور تازه اعتراضات در ایران، ویدئوهایی از فحاشی و تعرض جنسی به معترضان زن در خیابان‌ها منتشر شده و گزارش‌هایی نیز از تعرض جنسی به آن‌ها در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها از سوی شماری از فعالان حقوق بشر از جمله نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، مطرح شده است.

خانم محمدی در نامه‌ای به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خواند و خواهان تحقیق درباره «تعرض جنسی به زنان بازداشتی» شد.