گیسو: پردازشی بر ٣مورد نقض حقوق زنان طی هفته چهارم بهمن‌ماه

ارسال کننده: خانم فاطمه تابع بردبار26بهمن

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل خودکشی٢ زن کُرد در سردشت و ١مورد نقض حقوق زنان شامل آزادی فاطمە مثنی با تودیع وثیقە در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان

خودکشی ٢ زن جوان در سردشت

طی هفتە گذشتە و در ادامە روند خودکشی زنان و دختران شهرستان سردشت در استان آذربایجان‌غربی، یک زن و دختر جوان اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز یکشنبه ٢٠ بهمن‌ماه یک دختر کُرد به نام مستانه رشیدی‌طلب و ١٩ سالە از طریق حلق‌آویزنمودن با طناب دار اقدام به خودکشی کرد.

وی دانش‌آموز مقطع دبیرستان و فرزند رحمان رشیدی‌طلب می‌باشد که شامگاه یک‌شنبه اقدام به خودکُشی کرده است.

از دیگر سو، روز سەشنبە ٢٢ بهمن‌ماه دختر جوانی بە نام “رازاوە ایرانیار” ١٨ سالە و فرزند “احمد” کە چندی پشی بە دلیل اختلافات خانوادگی اقدام بە خودسوزی کردە بود در یکی از مراکز درمانی شهر تبریز جانش را از دست داد.

این دختر جوان، بهار سال جاری زندگی مشترک را آغاز کردە بود و روزسەشنبە بە علت بالابودن درصد سوختگی (٧٥%) جانش را از دست داد.

ایران

فاطمە مثنی از زندان آزاد شد

طی هفتە گذشتە فاطمە مثنی کە از بهمن ماه سال گذشتە بە همراه همسرش در زندان بە سر می‌برد، با تودیع وثیقە از زندان آزاد شد.

بر پایەی اخبار انتشار یافتە، طی هفتە گذشتە فاطمە مثنی با تودیع وثیقە از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

فاطمە مثنی بە همراه همسرش بە اتهام برگزاری مجلس ترحیم برای بستگانشان، اقدام علیە امنیت کشور و همفکری با گروه‌های اپوزسیون حکومت در دادگاه انقلاب تهران محاکمە شدە بودند.

این دوشهروند، سحرگاه روز دوشنبە ١٠‌بهمن‌ماه سال گذشتە، از سوی مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان بە سر می‌برند.

حسن صادقی همسر فاطمە مثنی نیز، روز دوشنبە ٢١ بهمن‌ماه با تودیع وثیقە آزاد شد.