پنجاه روز از بازداشت گلرخ ایرایی گذشت و بازپرس وی هیچ پاسخی برای اتهامات او ندارد

کانون حقوق بشر ایران

پنجاه روز از بازداشت گلرخ ایرایی گذشت و بازپرس وی هیچ پاسخی برای اتهامات او ندارد

کانون حقوق بشر ایران، ۲۴ آبان ۱۴۰۱؛ بیش از پنجاه روز از بازداشت گلرخ ایرایی گذشته است و محمود حاج مرادی، بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع تبانی را به او تفهیم کرده است.

گلرخ از او پرسیده «اجتماع و تبانی با چه کسی کردم و چگونه؟» حاج مرادی اما پاسخی نداشت!

با تمامی پیگیری های صورت گرفته توسط خانواده همچنان نیرو های امنیتی از آزادی گلرخ جلوگیری می کنند.

گلرخ ایرایی روز چهارم مهر ماه سال جاری به گونه ای خشونت آمیز توسط نیرو های امنیتی بازداشت شده بود،ماموران پس از شکستن درب منزل و مقاومت گلرخ با او درگیر می شوند‌ و او را به کابینت میکوبند،طبق گفته خانواده ایرایی او از ناحیه کمر آسیب دیده است.

به طور خلاصه می توان وضعیت خانم گلرخ ایرایی را اینگونه توصیف کرد: بلاتکلیفی، عدم صدور قرار وثیقه، ممنوع الملاقات بودن و ممنوعیت از حق داشتن وکیل.
گلرخ ایرایی پس از جابجایی مداوم از زندان به بازداشتگاه های امنیتی مختلف از جمله بازداشتگاه آگاهی شاهپور که به مخوف ترین شکنجگاه ایران معروف است در زندان قرچک به صورت بلاتکلیف نگهداری می شود.

گلرخ ابراهیمی ایرایی روز دوشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی در خانه‌اش همراه با شکستن درب خانه و ضرب‌وشتم شدید بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی با مصداق استوری‌ها و پست‌هایش در صفحات مجازی‌ به اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام متهم شد. ماموران به گلرخ گفته‌اند اول اتهامت تشویش اذهان عمومی بود؛ اما چون سابقه‌دار هستی اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام را برایت نوشتیم!

وی در حال حاضر در زندان قرچک ورامین، در مکانی جدا از سایر زندانیان و به صورت ایزوله نگهداری می‌شود و اجازه ارتباط با سایر زندانیان را هم از او گرفته‌اند.

خانم ایرایی پیشتر نیز بدلیل فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. در آخرین مورد وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین علاوه بر این او را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به وی ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.

فروردین‌ماه سال گذشته خانم ایرایی در حالی که از برگزاری جلسه دادگاه هیچگونه اطلاعی نداشت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به صورت غیابی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

گلرخ ایرایی، نهایتا روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، از زندان آمل آزاد شد.