پی گیری عکس های فیسبوکی برای شناسایی “بد حجاب ها”

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی 22بهمن

شهرزاد نیوز: در گفتگویی که خبرگزاری مهر با یکی از قضات دادسرای جرائم اینترنتی داشته است، خبر دستگیری 60 نفر به اتهام ” بدحجابی” عنوان شده است. پرونده این 60 نفر “پرونده عکس های آتلیه ای” نام گرفته است؛ زیرا این افراد یا برای نمایش لباس و مد در آتلیه ها؛ یا به عنوان مانکن برای شرکت ها و برندهای خارجی عکس گرفته اند و یا برای انتشار در فیسبوک.

با این که در سال 1386 قانونی برای دستگیری و مجازات مانکن ها تصویب شد، اخیرا بار دیگر بحث پیگرد و دستگیری مانکن ها در برخی رسانه های ایران برجسته شده است. طبق ماده 638 مجازات اسلامی، عدم رعایت حجاب اسلامی و “جریحه دار کردن احساسات ” مردم، مشمول حبس و جریمه نقدی می شود. چنانچه این مجازات موثر واقع نگردد، طبق ماده 19 مجازات اسلامی، خاطیان محکوم به 5 سال تبعید از تهران و اقامت اجباری در نقطه دیگری می شوند.

اخیرا سایت جهان طی گزارشی به رواج پدیده نمایش لباس توسط مانکن ها در آتلیه ها و مزون ها و مغازه ها اشاره کرده است.

در این گزارش به نمایش های زیرزمینی لباس در تهران و در مغازه ها اشاره شده که در آنها مانکن ها در ازای مبلغی بین 80 هزار تا 1 میلیون تومان دریافت می کنند. برخی از مانکن ها از چهره های شاخته شده اند که برندهای خارجی آنها را برای تبلیغ تولیدات پوشاک خود انتخاب می کنند.

با توجه به ممنوعیت نمایش مد در رسانه های رسمی، یکی از روش هایی که شرکت ها و برندها برای معرفی پوشاک خود در ایران انتخاب کرده اند، مانکن های خیابانی است. مانکن ها در ازای پوشیدن لباس و راه رفتن در مسیرهای تعیین شده، مد جدید را در خیابان های تهران به معرض نمایش گذاشته و معرفی می کنند.