نیلوفر مردانی: دوست ندارم برای فعالیتم مشکلی ایجاد شود

BBC

نیلوفر مردانی

 

نیلوفر مردانی اسکیت‌باز ایرانی با انتشار ویدئویی درباره «حاشیه‌های پیش‌آمده» به هنگام حضورش بر روی سکوی جوایز مسابقات اسکیت در ترکیه، توضیحاتی داد.خانم مردانی که با کلاه در این ویدئو دیده می‌شد گفت با «هزینه شخصی» در مسابقات «آزاد» اسکیت در ترکیه شرکت کرده بود تا «جایزه هزار دلاری» آن «کمک‌هزینه‌ای باشد برای ادامه فعالیت‌های ورزشی‌ام».

او درباره رفتن روی سکو بدون پوشش سر گفت: «با توجه به اینکه روی سکو رفتن با کلاه اسکیت ممنوع است، کلاه اسکیتم را درآوردم و متوجه افتادن اسکارفم نشدم.»

او گفت اکنون «با توجه به یک سری سوء‌استفاده‌های رسانه‌های خارجی» از «عکس یا پست من»، پست خود را «پاک کرده» است و «با توجه به زحماتی که سالیان سالیان در تیم ملی کشیده»، «دوست ندارم برای فعالیتم مشکلی ایجاد شود.»

او در انتها از «مردم ایران» و «بخصوص هم‌رشته‌ای‌های» خودش برای «اخبار ناراحت‌کننده و ایجاد تشنج» عذرخواهی کرد.

خانم مردانی هیچ اشاره‌ای به این نکرد که وزارت ورزش ایران «عدم برخورداری» او «از پوشش مصوب امور بانوان» را «تقبیح» کرده بود.

حضور زنان ورزشکار ایرانی در مسابقات بین‌المللی بدون حجاب مورد پسند حاکمیت در ایران، بخصوص پس از اعتراض‌های سراسری اخیر، توجه زیادی را برانگیخته و آنهایی که پوششان مطابق میل حاکمیت تلقی نشود با انواع فشار، محدودیت و محرومیت‌های مختلف مواجه می‌شوند.

آخرین مورد تقریبا سه هفته پیش بود، الناز رکابی صخره‌نورد ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی بدون پوشاندن موهایش شرکت کرد که بازتاب گسترده‌ای داشت.

خانم رکابی بعد گفت پوششش «سهوا» دچار مشکل شد. منابع مطلع گفتند او زیر فشار مجبور به این توضیحات شده است.

اعتراض به حجاب اجباری نقطه آغاز اعتراضات ضد حکومتی بود که در هشت هفته گذشته در ایران جریان داشته است. این اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی، دختر اهل سقز در بازداشت گشت ارشاد در تهران آغاز شد.

بخش بزرگی از زنان ورزشکار در ایران به این مسئله بی‌اعتنا نماندند. برخی با خداحافظی از تیم ملی و پیام‌های تند به مسئولان معترض شدند.

واکنش‌ها محدود به فضای مجازی نبود و شماری از ورزشکاران از جمله راضیه جانباز ستاره تیم ملی هندبال ایران هم تصمیم گرفتند برای همیشه از تیم‌های ملی خداحافظی کنند.