فعالیت مانکن‌ها و مزون‌های زیرزمینی تهران زیر ذره‌بین خبرگزاری‌های حکومتی

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 21بهمن

تقاطع: خبرگزاری مهر، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، در گزارشی از گسترش فعالیت “شوهای لباس” و “مزون‌های زیرزمینی” در تهران، نوشته که قیمت برخی از مانکن‌های لباس بر اساس معیارهایی چون «زیبایی»، «اندام» و «شهرت»، به روزانه یک میلیون تومان هم می‌رسد.

گزارش روز شنبه (۱۹ بهمن-۸ فبریه) “مهر”، با اشاره به افزایش «مُدگرایی» در جامعه، از فعالیت گسترده و «زیرزمینی» مزون‌هایی در تهران خبر داده که «دختر‌ها و پسرهای شیک‌پوش و خوش‌اندام» را جذب و مراسم «شوی لباس» برگزار می‌کنند.

بر پایه این گزارش، این مزون‌ها مانکن‌های خود را «اجاره» و یا «استخدام» می‌کنند و آن‌ها را با «بر تن کردن لباس‌های مد روز» به خیابان‌ها می‌فرستند و در این راستا، «شرکت‌های بزرگی» نیز ایجاد شده‌اند که فعالیت این مزون‌ها را مورد «پشتیبانی» قرار می‌دهند.

مدیر یکی از این شرکت‌ها که مدعی شده از وزارت ارشاد “مجوز” دارد، به “مهر” گفته: «اگر مزون و یا فروشگاهی نیاز به مانکن داشته باشد ما این افراد را معرفی می‌کنیم. البته بستگی دارد برای چه کاری باشند. مثلا برخی برای شوی لباس و برخی هم برای عکس معرفی می‌شوند.»

به گفته وی، قیمت این مانکن‌ها روزانه ۸۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است و بهای آنها به مواردی چون «زیبایی»، «اندام» و «خوش‌نام بودن» بستگی دارد.

این گزارش می‌افزاید که هزینه برگزاری هر شوی لباس، به صورت میانگین ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و مسوولان برگزاری برخی از آن‌ها، مانکن‌ها را از طریق «ثبت‌نام اینترنتی» جذب می‌کنند.

این گزارش تاکید کرده که وب‌سایت این شوهای لباس زیرزمینی در تهران، فیلتر نیست و حتی «شماره حساب»، «آدرس» و «تلفن» آن‌ها نیز مشخص است.

یکی از این مانکن‌ها که به نوشته “مهر”، «برای نمایش دادن یک مد لباس در خیابان پرسه می‌زد» به این خبرگزاری گفته: «حتی برای عکس تبلیغ لباس زیر هم به من پیشنهاد شده است. البته دوستانم رفتند و پول خوبی هم گرفتند.»

در همین ارتباط، یکی از قضات “دادسرای جرایم اینترنتی تهران” با اشاره به تشکیل پرونده‌ای به نام «آتلیه‌ها» با ۶۰ متهم در این دادسرا، به خبرگزاری “مهر” گفت: «در این پرونده تعدادی زیادی از دختر‌ها و پسر‌ها اقدام به عکس گرفتن با مدهای مستهجن و برهنه می‌کردند که همگی محکوم به حبس شده‌اند.»

گفتنی است این گزارش انتقادی، چهار ماه پس از انتشار گزارش مشابهی در خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران منتشر شده که در آن از گسترش فعالیت «مانکن‌ها» در «شبکه‌های زیرزمینی» و «آتلیه‌ها» و ترویج سبکی از زندگی که مغایر با «سبک زندگی اسلامی» مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی است، به شدت انتقاد شده بود.

علی خامنه‌ای که از جمله منتقدان سبک زندگی غربی است، تابستان امسال در اظهاراتی گفته بود که «تمدن غربی با قوانین خباثت‌آمیز جنسی که اجرا کرده است چه بخواهد و چه نخواهد محکوم به شکست و سقوط است».

غلام‌علی حدادعادل، عضو مجلس شورای اسلامی و مشاور و پدر عروس آقای خامنه‌ای هم، در مهرماه گذشته با تاکید بر اینکه «بر هر جای تمدن غربی دست بگذاریم، عیب، ایراد و ناهنجاری مشاهده می‌شود»، خواستار «عبرت گرفتن» از وضع دنیای غرب و «بازگشت به زندگی اسلامی و ایرانی» شده بود.