درخواست گروه مدافع حقوق زنان از فیفا: ایران از جام جهانی قطر اخراج شود ۰۸ مهر ۱۴۰۱

VOAPNN

تصویری از ممانعت از ورود هواداران زن باشگاه استقلال به ورزشگاه آزادی (آرشیو)

یک گروه مدافع حقوق زنان به نام «ورزشگاه‌ها را باز کنید» روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس فیفا خواستار کنار گذاشته شدن ایران از مرحله نهایی بازی‌های جام جهانی در قطر شد.

این گروه در نامه خود به جیانی اینفانتینو گفته است به‌رغم فشارهای فیفا، مقامات ایران هنوز به زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهند.

در این نامه آمده است: «فدراسیون فوتبال ایران نه تنها شڕیک جنایات رژیم است، بلکه خود تهدیدی مستقیم علیه امنیت هواداران زن – در ایران و هر جای دنیا که تیم ملی ما بازی کند – است.»

این گروه با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی در «شکنجه و کشتن» مردم ایران، از فیفا خواسته که طبق مواد ٣ و ۴ اساس‌نامه‌اش، که هرگونه تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد و مذهب را ممنوع کرده است، ایران را فورا از بازی‌های جام جهانی ٢٠٢٢ قطر اخراج کند.

در سال ٢٠١٨، فدراسیون فوتبال ایران تحت فشار اینفانتینو به گروه کوچکی از زنان اجازه داد برای تماشای بازی پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا به ورزشگاه آزادی وارد شوند.

اما از آن زمان پیشرفت بسیار اندکی در این زمینه حاصل شده و تماشاگران زن، به جز چند مورد آن هم به تعداد بسیار محدود، هنوز اجازه ندارند وارد ورزشگاه‌ها شوند.

ایران در بازی‌های جام جهانی قطر به همراه انگلیس، آمریکا، و ولز در گروه ششم قرار دارد.