مرگ مهسا امینی؛ دو مقام دولت آمریکا از ایران خواستند به خشونت علیه زنان پایان دهد

رادیو فردا

مهسا امینی روی تخت بیمارستان

مقام‌های آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و فعالان حقوق مدنی و چهره‌های ورزشی جمعه ۲۵ شهریور به جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله سه روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد واکنش نشان داده‌اند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌، برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از مرگ مهسا امینی عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

جیک سالیوان در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش نوشته است: «عمیقا از مرگ مهسا امینی که گزارش شده براثر ضرب و شتم در بازداشت پلیس گشت ارشاد درگذشت نگران هستیم – مرگ او قابل گذشت نیست. ما مقام‌های ایران را مسئول این چنین موارد نقض حقوق بشر می‌دانیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز مرگ مهسا امینی «بعد از جراحات وارد شده» در بازداشت گشت ارشاد را «هولناک» توصیف کرد.

رابرت مالی در توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی نوشته است: ایران باید به خشونت علیه زنان به دلیل این که خواهان بهره‌مندی از حقوق اساسی خود هستند، پایان دهد.

نماینده دولت آمریکا در امور ایران تاکید کرده است، مسببان مرگ مهسا امینی باید مورد تعقیب قرار گیرند.

علی دایی از چهره‌ها شاخص فوتبال ایران در جهان نیز در اینستاگرام نوشته: «چه به روزگار این سرزمین آوردید، دخترم می‌پرسد چه اتفاقی افتاده، چه پاسخی دارم، به کدامین گناه؟»

عفو بین الملل نیز در بیانیه‌ای گفته است، «واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در ایران است»، مهسا امینی «را سه روز قبل از مرگش به‌ صورت خودسرانه بازداشت کرده بود.»

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر درخواست کرده است «تمام ماموران و مقامات مسئول باید به دست عدالت سپرده شوند.»

احمد منتظری٬ از روحانیان شیعه در قم٬ هم در پیامی با اشاره به مرگ مهسا امینی نوشته است، «برخوردهای غیرانسانی و غیراخلاقی مأموران با زنان و‌ مردان بی‌پناه این سرزمین زشت‌تر از همیشه نمایان شده است. مردمی که تنها جرمشان مطابق نبودن رفتارشان با سلیقه حاکمان‌‌ از جمله در حجاب اجباری است.»

شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، مهسا امینی به هنگام بازداشت و در خودروی گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پلیس مدعی است که علت مرگ خانم امینی «سکته قلبی» بوده؛ این در حالی است که دست‌کم دو پزشک در روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی گفته بودند که با توجه به جراحات صورت مهسا امینی در بیمارستان و خونریزی از گوش او، عامل بستری شدن به هیچ وجه مشکل قلبی نبوده است.

تصاویری از دوربین مدار بسته
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ جمعه با انتشار ویدئویی از مهسا امینی به هنگام « بیهوش» او منتشر کرده و می گوید «هیچ گونه برخورد فیزیکی با او انجام نشده» است.

«تصاویر دوربین مدار بسته» پلیس تهران از بازداشت مهسا امینی از تلویزیون سراسری نیز پخش شده است.

این در حالی است که فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این تصاویر حاوی نکات مبهمی است از جمله این که این تصاویر تقطیع شده‌اند.

خبر مرگ مغزی مهسا امینی بر سر حجاب اجباری فضای مجازی فارسی‌زبان را در شوک فرو برده و موجی از خشم برانگیخته است.