BBC
پخش اعترافگیری تلویزیونی از سپیده رشنو که شب گذشته از صدا و سیما پخش شد، واکنشهای گستردهای داشته است؛ خانم رشنو، زنی است که بعد از برداشتن روسریاش در اتوبوس و مجادله و درگیری یک زن محجبه با او بازداشت شد. در این فیلم اعترافگیری که معلوم نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است، خانم رشنو حرفهایی هماهنگ با سیاستهای حکومت میزند.
در روزهای گذشته و بدنبال خبر بازداشت وی، بسیاری از وضعیت نامعلوم خانم رشنو و سکوت نزدیکان او اظهار نگرانی کرده بودند.
سپیده رشنو نویسنده و ویراستار و هنرمندی است که حدود دو هفته پیش بعد از اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبهای که در اتوبوس به او تذکر حجاب داد، بازداشت شد.
ویدیویی در روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شد که نشان میداد یک زن چادری در اتوبوس با زنی که از نظر او حجاب ندارد، درگیر میشود و در نهایت از اتوبوس به بیرون هدایت میشود. سپیده رشنو هنرمند و ویراستاری است که در این ویدیو با زن چادری درگیر شده بود.
انتشار این ویدیو و سپس خبر بازداشت خانم رشنو در شبکههای اجتماعی بازتاب گستردهای داشته است و عده زیادی از کاربران ایرانی از برخورد سریع با او به شدت انتقاد کردهاند. به گفته این کاربران، خانم رشنو زنی معترض است که به گفته این کاربران، صدایی «رسا» دارد و به حجاب اجباری اعتراض میکند.
اما از سوی دیگر، بازداشت او که مخالف حجاب اجباری بود، با حمایت طرفداران حکومت مواجه شد.
چند روز پیش و به دنبال بازداشت او، در شبکههای اجتماعی هشتگی از او داغ شده بود با عنوان «سپیده کجاست» و «سپیده رشنو». این هشتگها بعد از چند روز بیخبری از خانم رشنو داغ شدند و میزان حساسیت جامعه به سرنوشت او و معترضان دیگر را نشان میدادند.
پخش تصویر سپیده رشنو «خلاف قانون بوده و قابل مجازات است»
در چند روز اخیر، دو زن دیگر هم برای اعترافگیری جلوی دوربین صداوسیما قرار داده شدند، با چهرههایی محو شده؛ یکی از آنها زنی بود که دستش با حمله زن تذکردهنده در همان اتوبوس آسیب دیده بود.
محسن برهانی، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران پخش «اعترافات» سپیده رشنو، از تلویزیون ایران را اقدامی خلاف قانون خواند و عاملان این اقدام را «قابل مجازات» دانست.
او در توییتی نوشت: «به استناد مواد ۹۱ و ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری، پخش تصویر سپیده رشنو ممنوع است و مدیران صدا و سیما و سایر افرادی که اقدام به این امر کردهاند، به استناد ماده ۶۴۸ تعزیرات قابل مجازات هستند.»
آقای برهانی که درحوزه علمیه قم تحصیل کرده است افزود: «قانون، الزامآور است و ملعبه و مضحکه نیست.»
او در توضیحات بیشتر گفت پرونده هنوز در دادسرا است و هنوز قرار جلب به دادرسی که در انتهای مرحله تحقیقات مقدماتی است، صادر نشده است.
حکومت ایران چند ماهی است فشارها بر زنان و دختران را بر سر حجاب افزایش داده است.
دیروز، شنبه ۳۰ ژوئیه، ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری ایران، در دیدار با اعضای ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» از عملکرد این ستاد تقدیر کرد و در عین حال گفت که وظیفه دولت برای امر به معروف و نهی از منکر «از همه نهادها بیشتر است».
او از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان «یک وظیفه دینی» نام برد و گفت: « امر به معروف وظیفه همه است. این ستاد وظیفه احیای امر به معروف رو دارد، نه وظیفه امر به معروف را. امر به معروف وظیفه تک تک افراد است، وظیفه همه سازمانهاست، وظیفه همه دولتمردان و مسئولین است.»
این در حالی است که جمعه گذشته، ۲۹ ژوئیه، آیتالله علی خامنهای، رهبر ایران، در دیدار با امامان جمعه گفته بود که طرح مسئله حجاب «در فضای مجازی و رسانهها» بهانه استعمار غرب است و باید «افشا و تبیین» شود، اما این کار باید «متین و منطقی» صورت بگیرد.
او گفت که استعمار غرب «به بهانه حجاب و اینها باز قضیه زن را مطرح کردهاند» و این موضوع «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است».
برخورد با زنانی که به حجاب اجباری اعتراض دارند، در میان خود مقامهای جمهوری اسلامی هم مخالفانی دارد.
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بود: «اگر بدحجابی مسئله خلاف قانون است، چرا در راهپیماییها یا ایام انتخابات روی این نوع پوششها مانور تبلیغاتی داده میشود؟ در همین انتخابات اخیر، پوسترها و تبلیغاتی که من در ستادهای آقای رئیسی و دیگر کاندیداهای اصولگرا دیدم، به مراتب پیشروتر از کاندیداهای غیراصولگرا بود.»
اما به نظر میرسد حجاب یکی از ابزارهایی است که حکومت ایران برای کنترل شهروندان و فضای عمومی به کار میگیرد.
علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفته است: « مسئله هجمه به حجاب فقط به شال و روسری ختم نمی شود و حتما به برهنگی و بحث همجنسگرایی کشیده میشود.»
حضور گشتهای ارشاد و بازداشت زنان در خیابانها، تصاویر آشنایی از این روزهای ایران است. زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمیدهند و ماموران در کوچه و خیابان با آنها برخورد میکنند. به نظر میرسد هرچه برخوردها با معترضان به حجاب اجباری بیشتر میشود، فریاد اعتراض مخالفان هم بلندتر میشود.