گزارشی از وضعیت بند زنان زندان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه

شبکه حقوق بشر کردستان

خانواده تعدادی از زندانیان بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان از وضعیت اسفناک این زندان خبر می‌دهند.

این خانواده‌ها می‌گویند، هم‌اکنون حدود ۷۰ زن و یک کودک در پنج اتاق این بند نگهداری می‌شوند. بیشتر این زندانیان به دلیل نبود تخت مجبور هستند روی زمین بخوابند. همچنین علی‌رغم تراکم بیش از حد جمعیت زندانیان در فضای بسته غیربهداشتی، سرویس‌های بهداشتی و حمام بدون درب و کمبود دستگاه‌های تهویه هوا در بند، زندانیان به دستور ادریس عبدی، رئیس زندان تنها دو ساعت در روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ حق استفاده از فضای هواخوری را دارند.

به گفته خانواده‌ها، کیفیت غذای دولتی زندان نامناسب است و مواد خوراکی موجود در فروشگاه زندان چندین برابر قیمت اصلی خود در خارج از زندان به زندانیان فروخته می‌شود. در برابر هر گونه اعتراضی هم ادریس عبدی،‌ رئیس زندان و هاجر کورانی از کارمندان حفاظتی زندان اقدام به توهین و ضرب و شتم زندانیان و در مواردی انتقال آنها به سلول انفرادی با دست‌بند و پابند می‌کنند.

طبق اطلاعاتی که به شبکه حقوق بشر کردستان رسیده است، اخیرا در راستای فشار بیشتر بر زنان زندانی با دستور رئیس زندان شرکت در کلاس‌های فرهنگی و دینی زندان اجباری شده است و زندانیانی که از حضور در این کلاس‌ها خودداری کنند از حق ملاقات هفتگی حضوری با خانواده محروم می‌شوند. همچنین در بهداری این زندان هیچ پزشک متخصصی وجود ندارد و کارمندان عادی روزانه در بهداری حضور دارند و برای زندانیان بیماری فقط داروی مسکن تجویز می‌کنند. در مواقع اورژانسی نیز انتقال زندانیان بیمار به دلیل نبود آمبولانس با تاخیر چند ساعته و گاها چند روزه صورت می‌گیرد.

کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در چند کیلومتری شهر کرمانشاه به سمت سنندج قرار دارد. این محل شامل دو بخش زندان کودکان و زنان است.