دستورالعمل‌های ارتقای فرهنگ حجاب و عفاف در چهارمحال و بختیاری بومی‌سازی شود

ایرنا

 دستورالعمل‌های ارتقای فرهنگ حجاب و عفاف در چهارمحال و بختیاری بومی‌سازی شود

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به اهمیت بومی‌سازی دستورالعمل‌های ارتقای فرهنگ حجاب و عفاف در استان، گفت: لازم است با دعوت از افراد صاحب اندیشه و ایده در این حوزه، حرکت به سمت اقدامات پژوهشی و علمی شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا، محسن حسین‌میرزایی روز پنجشنبه در نخستین نشست قرارگاه حجاب و عفاف چهارمحال و بختیاری افزود: تعداد افراد دلسوز و صاحب اندیشه، فکر و ایده در حوزه مسائل فرهنگی در استان قابل توجه است و بهتر آن است که از ظرفیت آنان برای تعمیق باورهای دینی و عمل به آموزه‌های اسلامی در جامعه استفاده شود.

وی ظرفیت گروه‌های مرجع به ویژه گروه‌های جوان و نوجوان را برای توسعه، بسط و نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: موضوع بی‌حجابی و رعایت نکردن عفت عمومی در حال تبدیل شدن به رویه عادی است و این خطری است که باید خانواده‌ها از عواقب آن آگاه شوند.

حسین‌میرزایی با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌ها باید به شکلی پیش برود که این عادی انگاری‌ها در بحث حجاب و عفاف بیش از این در جامعه توسعه نیابد، یادآور شد: از این پس نشست‌های قرارگاه حجاب و عفاف با حضور تعداد بیشتری از دستگاه‌ها و ادارات و همچنین افراد موثر در این امر و به شکل کارگاهی برگزار خواهد شد تا هر یک از بخش‌های درگیر در این حوزه بتوانند خارج از مباحث رسمی و کلاسیک، نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه دهند و راهکارها نیز در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال‌ و بختیاری، بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه فرهنگ را ناشی از ناآگاهی بیان کرد و ادامه داد: باید برای مسائلی همچون تولید پوشاک از مبدا چاره‌اندیشی شود و مواردی که از حوزه استانی خارج است را نیز می‌توان با دبیرخانه قرارگاه حجاب و عفاف در تهران مطرح کرد.

وی معرفی الگوهای موفق حجاب و عفاف را مهم خواند و گفت: الگوهای جوانی همانند ورزشکاران و هنرمندان متعهد می‌تواند در باورها و دیدگاه‌های هم‌نسلی‌های آنان اثرات مثبتی برجای بگذارد.

حسین‌میرزایی از دستگاه‌های اجرایی به ویژه ادارات و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ خواست علاوه بر شناسایی مسائل و آسیب‌ها به طرح راهکار نیز بپردازند و تنها به طرح مشکل بسنده نکنند و افزود: کار فرهنگی دیربازده است اما اگر به درستی پایه‌گذاری شود، می‌توان به اثرات مطلوب آن در آینده امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه ماندگاری امور، ارتباط مستقیمی با حضور مردم دارد و در حوزه حجاب و عفاف نیز کار باید مردمی باشد، یادآور شد: لازم است این باور نیز در استان شکل بگیرد که اگر مشکل و یا نکته مثبتی وجود دارد متعلق به همه دستگاه‌ها و عموم مردم است و جبهه‌های مختلف ایجاد نشود چرا که لازم است در توسعه استان از بخشی نگری که آسیبی جدی به شمار می‌رود، پرهیز شود.

فعالیت‌های حوزه حجاب و عفاف از ارزیابی سالیانه خارج و به ‌صورت مستمر پایش می‌شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع حجاب و عفاف پیش از تشکیل قرارگاه در مجموعه امور اجتماعی و بر اساس شاخصه‌های تعیین‌شده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گرفت، افزود: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز در مجموع ۶۸ دستگاه دولتی در مرکز استان و ۱۲۰ دستگاه در شهرستان‌ها در راستای عملکرد حوزه حجاب و عفاف مورد ارزیابی قرار گرفتند.

شهرام خواجوی شرایط حفظ حجاب و پایبندی به عفت عمومی در ادارات و نهادهای دولتی استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه تأثیرات فضای مجازی و تهاجم فرهنگی موجب شده است تا بحث حجب و عفاف در سطح جامعه و خارج از مجموعه‌های اداری رضایت‌بخش نباشد.

وی با تاکید بر اینکه بهبود شرایط به همفکری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها و متولیان نیاز دارد، یادآور شد: از این پس نشست‌های قرارگاه به طور مرتب برگزار می‌شود تا ارزیابی‌ها از اقدامات صورت گرفته نیز به شکل مستمر ادامه یابد.

خواجوی اظهار داشت: شاخص‌های تعیین شده در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در بحث حجاب و عفاف در برخی موارد کمی پذیر نیست و لازم است مجموعه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را در این راستا پیش از ارزیابی، تدوین و ارائه کنند.

وی تدوین برنامه عملیاتی بر اساس وظایف ذاتی دستگاه‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: جای بسیاری از اقدامات در بخش وظایف نیز خالی است و انتظار می‌رود دستگاه‌ها در این باره توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری رویکرد قرارگاه حجاب و عفاف را رویکردی فرهنگی بیان کرد و افزود: برای دستیابی به اهداف و بهبود شرایط حجاب و عفاف در جامعه باید از کمک گروه‌های مردمی نیز استفاده شود.

به گزارش ایرنا، حاضران در این نشست، مباحثی را درباره ضرورت تدوین طرح برای حرکت در مسیر نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف، توجه به برنامه‌ریزی‌های مدون برای گروه‌های سنی مختلف، فراگیر شدن اقدامات حوزه حجاب و عفاف و خروج آن از چارچوب اداری، برخورد با تهدیدات فضای مجازی و تولید محتوای متناسب با حجاب و عفاف، آموزش خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی به آنان درخصوص عواقب و خطرات بی‌حجابی، بازنگری در مفهوم حجاب و ارائه برنامه‌های متفاوت به ویژه در بخش آموزش و ارتقای مهارت خانواده‌ها در صحبت با نوجوان و جوانان، مطرح و درباره آن تبادل‌نظر کردند.