فرشته تابانیان: «به همسر عباس دریس در تهران به دروغ گفتند حکم اعدام او صادر شده»

جوانه ها

فرشته تابانیان علت فوت همسر عباس دریس را اعلام خبر دروغ صدور حکم اعدام برای آقای دریس در تهران عنوان کرد
فرشته تابانیان وکیل خانواده دریس، در یک مصاحبه اختصاصی با امتداد گفت: «به همسر عباس دریس در تهران به دروغ گفتند که حکم اعدام او صادر شده و همسر موکلم پس از شنیدن این خبر ظرف مدت یک هفته بدلیل سکته جان خود را از دست داد».

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، خانم فرشته تابانیان وکیل عباس دریس در یک مصاحبه اختصاصی با امتداد از کذب بودن خبر صدور حکم اعدام برای عباس دریس در ماهشهر خبر داد و گفت: «به همسر عباس دریس در تهران به دروغ گفتند که حکم اعدام او صادر شده و او به دلیل عدم آگاهی حقوقی، تصور کرده که حکم صادر شده متاسفانه ظرف یک هفته به دلیل سکته جان باخت».

امتداد ضمن انتشار متن مصاحبه اختصاصی با فرشته تابانیان نوشته است؛
«این وکیل دادگستری در این رابطه، اظهار داشت: آقایان عباس و محسن دریس از اهالی شهرک چمران(جراحی) در شهرستان ماهشهر بودند که پس از ماجرای معروف اعتراضات در نیزارهای ماهشهر در آبانماه ۹۸ بازداشت شدند. پس از بازداشت محسن، عباس هم در حدود یک هفته پس از او بازداشت شد.

اتهام این دو برادر در وهله اول، قتل عمد فردی به نام صیادی از نیروهای یگان ویژه و همچنین، محاربه به دلیل استفاده از سلاح و شلیک با آن قید شده بود. در اعترافات اولیه، عباس دریس عنوان کرده که با توجه به فاصله زیاد، اساسا پس از شلیک با اسلحه، متوجه نشده که آیا با این شلیک، گلوله‌ای به فردی اصابت کرده یا خیر اما، تنها مشاهده کرده که در آن سو، افرادی با لباس سیاه بودند که افتادند.

یکی از همسایگان خانواده دریس که به همراه براداران دریس بازداشت شده بود، عنوان کرده که اسلحه را به عباس دریس داده و وقتی از پشت بام و پس از شلیک به بیرون می‌آید به او می‌گوید که یکی از مامورین را با گلوله زده است. این مسئله، سرمنشا همه آن اتهاماتی است که به عباس دریس در رابطه با قتل و دیگر مسائل وارد شده است.

از همین رو، برای محسن دریس هم، عنوان اتهامی معاونت در قتل مطرح شده است. چرا که ایشان، اسلحه را از همسایه گرفته و به عباس دریس-پیش از شلیک- داده است.

تا مدتی در فضای مجازی، این بحث مطرح شده بود که حکم اعدام عباس دریس صادر شده است. من به واسطه یکی از دوستان با خانواده دریس ارتباط گرفته و به شعبه محل رسیدگی پرونده مراجعه کردم که عنوان کردند؛ هیچ حکمی در این باره صادر نشده است. همچنین با دادگاه انقلاب ماهشهر هم ارتباط گرفتم که در این دادگاه هم، صدور هرگونه حکمی را تکذیب کردند.

جلسه رسیدگی به پرونده بابت بررسی اتهام محاربه در تاریخ ۲۰ فروردین سال آینده برگزار می‌شود.

پس از این مسئله و ملاقات با محسن و عباس دریس، وکالت‌نامه‌ای از این دو برادر گرفته و در پرونده اعلام وکالت کردم. اولین جلسه رسیدگی به پرونده، بنا بود که ۱۷ اسفندماه برگزار شود که متاسفانه به دلیل قطعی اینترنت زندان و عدم امکان برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس، این جلسه برگزار نشد. پس از ابلاغ نیز مشخص شد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده برای بررسی عنوان اتهامی محاربه در تاریخ بیستم فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

در خصوص پرونده قتل هم، هیچ جلسه رسیدگی درباره آن برگزار نشده و همچنان منتظر برگزاری این جلسه نیز هستیم.

به همسر عباس دریس در تهران به دروغ گفتند که حکم اعدام او صادر شده.

همسر عباس دریس پیگیری پرونده او بود و در روند پیگیری به او گفته بودند که برای پیگیری بیشتر و گرفتن نتیجه به تهران مراجعه کند. پس از مراجعه به تهران، فردی که اصلا اطلاعی از هویت او نداریم به همسر عباس دریس گفته بود که حکم پرونده ایشان، قطعا اعدام خواهد بود.

همسر موکلم به دلیل عدم آگاهی حقوقی، تصور کرده که حکم صادر شده و پس از مراجعه به اهواز، متاسفانه ظرف یک هفته به دلیل سکته جان خود را از دست می‌دهد. عباس دریس سه فرزند پسر دارد که به ترتیب ۱۶، ۱۴ و پنج سال سن دارند. دو فرزند نوجوان این خانواده در بازار کار کرده و خرج خانواده و مادربزرگ پیر و از کار افتاده خود را تامین می‌کنند.»

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام پیشتر نیز اعلام کرده بود که برغم اعلام حکم اعدام به خانواده و انتشار خبر صدور حکم اعدام در فضای مجازی، اما این خانوده هیچ حکمی دریافت نکرده است و حکومت به این ترتیب علاوه بر اینکه جان همسر عباس دریس را گرفت، خانواده و برادران دریس را تحت فشار مضاعف قرار داده است.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام همچنین اعلام کرده بود تمامی اعترافات گرفته هشده از برادران دریس تحت فشار و شکنجه و بصورت اجباری بوده است.