در پی مخالفت با انجام عمل‌های بازتایید جنسیت؛ خودکشی یک شهروند ترنس در مریوان


خبرگزاری هرانا

– یک شهروند ترنس ساکن مریوان روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. گفته میشود که این اقدام پس از مراجعه خانواده وی به یک روحانی اهل سنت و مخالفت او با عمل های بازتایید جنسیت صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، یک شهروند ترنس ساکن مریوان اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

هویت وی توسط هرانا “ریبوار ابراهیمی، ۲۰ ساله و ساکن شهرستان مریوان” احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «خانواده ریبوار برای اخذ تایید مجوز شرعی عمل بازتایید جنسیت نزد یک روحانی اهل سنت مراجعه کردند و پس از مخالفت او با این مساله، فشار زیادی روی ریبوار وارد شد. از طرفی او برای آشکار نکردن هویت جنسیتی اش هم تحت فشار بود که نهایتا منجر به خودکشی اش از طریق خوردن قرص شد.»

هرانا اخیرا در گزارشی از سنگ اندازی قاضی عباس قادری، رئیس شعبه ۴۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی ویژه امور حسبی تهران در روند تغییر مدارک شناسایی شهروندان ترنس خبر داده بود.

لازم به توضیح است، افراد ترنس کسانی هستند که هویت جنسیتی آنها مغایر با جنس تشخیص داده شده در زمان تولدشان است. به علاوه تمامی افراد ترنس نیازی به انجام عمل‌های جراحی بازتایید جنسیت نمی‌بینند. اما به دلیل شرایط قانونی حاکم بر ایران، هویت جنسیتی افراد ترنس تنها پس از انجام عمل و عقیم‌سازی فرد به رسمیت شناخته می‌شود.

در متن قوانین ایران تاکنون مقررات مشخصی در این خصوص وضع نشده است؛ با این حال در سال ۱۳۹۲ در متن لایحه حمایت از خانواده، بخشی به قوانین طی کردن پروسه گذار افراد ترنس نیز اختصاص داده شده است. روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۱ طی فتوایی عمل “تغییر جنسیت” را مشروع دانسته بود. عدم وضع قوانین واحد برای تغییر مدارک و اخذ مجوز عمل‌های بازتایید جنسیت موجب سردرگمی شهروندان ترنس در پیچ و خم‌های قانونی و رفتارهای سلیقه‌ای و سواستفاده برخی از مراجع قانونی جهت سنگ اندازی در روند گذار شده است